Protokół Nr III/2018 z Sesji Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 27 grudnia 2018 r.
Protokół Nr III/2018
z sesji Rady Powiatu w Kluczborku
w dniu 27 grudnia 2018 r.
III sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1200 Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Olech. Przewodniczący Rady Powiatu przywitał wszystkich radnych, naczelników wydziałów i kierowników jednostek, a następnie stwierdził, że w dniu dzisiejszym podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych na dzisiejszej sesji jest 15 radnych.
Kolejno Przewodniczący Rady zgłosił wniosek o rozszerzenie porządku obrad o punkt 2i, który dotyczy projektu uchwały w sprawie desygnowania delegata na Zgromadzenie Ogólne Związku Powiatów Polskich. Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek o rozszerzenie porządku obrad. Radni jednogłośnie, 15 głosami za przyjęli wniosek w sprawie rozszerzenia porządku obrad. Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie proponowany porządek obraz z uwzględnieniem punktu 2i:
1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:
a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/zatwierdzenie porządku obrad,
c/zatwierdzenie protokołu z II sesji.
2.Podjęcie uchwał:
a/zmieniająca Uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2018,
b/zmiany wieloletniej prognozy finansowej,
c/ w sprawie przyjęcia do realizacji projektu pod tytułem „Wsparcie na starcie”, w ramach Osi priorytetowej VII Konkurencyjny rynek pracy, Działanie 7.3 Zakładanie działalności gospodarczej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego 2014-2020.
d/ w sprawie nadania Statutu Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku.
e/ zmieniająca Uchwałę w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2018 rok.
f/ w sprawie przyznawania stypendiów Starosty Kluczborskiego dla uczniów i absolwentów szkół, dla których organem prowadzącym jest Powiat Kluczborski.
g/w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2019 rok (projekt budżetu radni otrzymali w dniu 22 listopada 2018 r.),
-omówienie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami,
-przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej,
-przedstawienie opinii i wniosków komisji stałych,
-przedstawienie stanowiska Zarządu Powiatu w sprawie opinii i wniosków komisji i radnych,
-autopoprawka zarządu powiatu do projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu powiatu kluczborskiego na 2019 rok,
-dyskusja nad wniesionymi poprawkami i ich przegłosowanie,
-głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
h/w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej (radni projekt otrzymali w dniu 22 listopada 2018 r.).
i/w sprawie desygnowania delegata na Zgromadzenie Ogólne Związku Powiatów Polskich
3.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 27.11.2018 r. do 07.12.2018 r.
4. Wolne wnioski i zapytania.
5. Zamknięcie obrad.
Radni jednogłośnie, 15 głosami za, przyjęli powyższy porządek obrad.
Następnie Przewodniczący Rady przedstawił protokół z II Sesji Rady Powiatu . Radni nie wnieśli żadnych zapytań i uwag do powyższego protokołu w związku z czym Przewodniczący Rady przeprowadził głosowanie. Rada Powiatu jednogłośnie, 15 głosami za, zatwierdziła protokół z II Sesji Rady Powiatu w Kluczborku.
Do punktu 2a porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały zmieniającej Uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2018. Proponowany projekt został poddany pod głosowanie imienne. Radni 12 głosami za, przy 3 wstrzymujących się, 0 przeciw, podjęli Uchwałę Nr III/25/2018 zmieniającą Uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2018.
Głosowanie imienne stanowi załącznik do protokołu.
Do punktu 2b porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił kolejny projekt z porządku obrad, dotyczący zmiany wieloletniej prognozy finansowej i poddał go pod imienne głosowanie. Radni 12 głosami za, przy 3 wstrzymujących się, 0 przeciw, podjęli Uchwałę Nr III/26/2018 w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.
Głosowanie imienne stanowi załącznik do protokołu.
Do punktu 2c porządku obrad
Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił następny projekt z porządku obrad, dotyczący przyjęcia do realizacji projektu pod tytułem „Wsparcie na starcie”, w ramach Osi priorytetowej VII Konkurencyjny rynek pracy, Działanie 7.3 Zakładanie działalności gospodarczej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego 2014-2020. O głos poprosił radny Piotr Pośpiech, który stwierdził, że należy cieszyć się z tego projektu, bo kolejne 2 ml zł trafią do budżetu. Radny Piotr Pośpiech odniósł się również do wypowiedzi Pana Starosty w gazecie NTO br., która dotyczyła tego, że „my jako ustępujący Zarząd na dwa dni przed sesją inauguracyjną rozdawaliśmy stanowiska”.
Radny Piotr Pośpiech wyjaśnił, że osoba, która obecnie pełni obowiązki Dyrektora Kluczborskiego Inkubatora zaczynała od stanowiska stażysty przechodząc przez wszystkie szczeble zawodowe. W tym roku poprzedni Dyrektor KIP został wójtem w jednej z gmin. W Kluczborskim Inkubatorze nigdy kadra pracowników nie była rozbudowana. Radny Piotr Pospiech stwierdził, że sugerowanie, iż stanowiska były rozdawane na koniec kadencji jest krzywdzące, zwłaszcza dla osób, które realizowały różne projekty w poprzedniej kadencji. O głos poprosił Starosta Mirosław Birecki, który stwierdził, że ta wypowiedź, była odpowiedzią na pytanie dziennikarza, a w związku z tym, że osoba, która pełni obowiązki Dyrektora KIP jest synem Pani Skarbnik Powiatu, taka odpowiedź została udzielona. Nie było sugerowania o rozdawaniu stanowisk, jedynie został stwierdzony fakt, że takie stanowisko zostało powierzone w tym czasie. Przewodniczący Rady poddał pod imienne głosowanie powyższy projekt uchwały. Radni jednogłośnie, 15 głosami za, przy braku głosów wstrzymujących, podjęli Uchwałę Nr III/27/2018 w sprawie przyjęcia do realizacji projektu pod tytułem „Wsparcie na starcie”, w ramach Osi priorytetowej VII Konkurencyjny rynek pracy, Działanie 7.3 Zakładanie działalności gospodarczej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego 2014-2020.
Głosowanie imienne stanowi załącznik do protokołu.
Do punktu 2d porządku obrad
Następnie Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku. W związku z brakiem zapytań Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały. Radni w głosowaniu imiennym, jednogłośnie, 15 głosami za podjęli Uchwałę Nr III/28/2018 w sprawie nadania Statutu Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku.
Głosowanie imienne stanowi załącznik do protokołu.
Do punktu 2e porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił kolejny punkt z porządku obrad, projekt uchwały zmieniającej Uchwałę w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2018 rok. W związku z brakiem zapytań, powyższy projekt uchwały został poddany pod głosowanie. Radni jednogłośnie, 15 głosami za, przyjęli Uchwałę Nr III/29/2018 zmieniającej Uchwałę w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2018 rok.
Głosowanie imienne stanowi załącznik do protokołu.
Do punktu 2f porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił kolejny punkt z porządku obrad- projekt uchwały w sprawie przyznawania stypendiów Starosty Kluczborskiego dla uczniów i absolwentów szkół, dla których organem prowadzącym jest Powiat Kluczborski. Głos zabrał radny Wojciech Smolnik, który poinformował Radę Powiatu, że na wspólnym posiedzenia Komisji, zaproponowano, aby w projekcie uchwały wykreślić we wszystkich paragrafach projektu uchwały i załączniku słowo „indywidualnie”. Radni na wspólnym posiedzeniu Komisji przyjęli zgłoszoną zmianę do projektu uchwały. Radny Wojciech Smolnik zgłosił więc autopoprawkę do projektu uchwały. Następnie głos zabrał radny Piotr Pośpiech, który odniósł się do zapisu o przygotowaniu gali we wrześniu, na której miałyby być wręczane stypendia. Radny Piotr Pośpiech wspomniał, że do tej pory stypendia były wręczane na koniec roku szkolnego przy okazji wręczania świadectwa. Natomiast jeżeli ma być wręczenie dopiero we wrześniu to radny Piotr Pośpiech stwierdził, że wstrzyma się od głosu przy głosowaniu tego projektu. Stypendia można przyznać także absolwentom szkoły, więc we wrześniu tych absolwentów może już nie być. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie autopoprawkę do powyższego projektu uchwały. Radni przyjęli autopoprawkę 10 glosami za, 5 radnych wstrzymało się od głosu.
Głosowanie imienne stanowi załącznik do protokołu.
Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką. Radni podjęli Uchwałę Nr III/30/2018 w sprawie przyznawania stypendiów Starosty Kluczborskiego dla uczniów i absolwentów szkół, dla których organem prowadzącym jest Powiat Kluczborski, 11 głosów za, 4 radnych wstrzymało się od głosu.
Głosowanie imienne stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady zarządził przerwę.
Do punktu 2g porządku obrad
Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2019. Przewodniczący Rady poinformował, że każdy z radnych otrzymał projekt budżetu na 2019 r. 22 listopada 2018 r. i każdy miał czas, by się z nim zapoznać. Projekt uchwały był również omawiany na komisjach. Następnie Głos zabrała Pani Skarbnik Powiatu, która odczytała negatywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2019 rok. Opinia o projekcie uchwały o wieloletniej prognozie finansowej jest również negatywna. Kolejno Przewodniczący Komisji Oświaty, Sportu., Turystyki, Rozwoju Rodziny odczytał opinię komisji o projekcie budżetu na 2019 rok, iż na posiedzeniu w dniu 17 grudnia 2018 r. komisja nie wnosząc żadnych wniosków i uwag do projektu budżetu na 2019 rok jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały. Następnie Przewodniczący Komisji Zdrowia, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Środowiska przedstawił opinię komisji o projekcie budżetu na 2019 r. W dniu 17 grudnia 2018 r. komisja szczegółowo analizowała projekt budżetu i nie wnosząc żadnych wniosków zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt.Kolejno Przewodniczący Komisji Budżetu i Rolnictwa przedstawił opinię komisji o projekcie budżetu powiatu na 2019 rok. Na posiedzeniu w dniu 19 grudnia 2018 r. komisja nie wnosząc żadnych uwag do projektu budżetu na 2019 rok 5 głosami za, pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały. Pan Starosta w związku z brakiem uwag i wniosków z komisji do projektu budżetu na 2019 rok nie przedstawiał stanowiska Zarządu Powiatu.
Następnie Przewodniczący Rady przeszedł do imiennego głosowania nad zgłoszoną autopoprawką Zarządu Powiatu do projektu budżetu na 2019 rok.
Radni 10 głosami za, przy 5 wstrzymujących się przyjęli z autopoprawkę Zarządu Powiatu do projektu budżetu powiatu na 2019 rok.
Głosowanie imienne stanowi załącznik do protokołu.
Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2019 rok wraz z naniesioną autopoprawką. Radni 10 glosami za, przy 5 wstrzymujących się podjęli Uchwałę Nr III/31/2018 w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2019.
Głosowanie imienne stanowi załącznik do protokołu.
Do punktu 2h porządku obrad
Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej. W związku z brakiem zapytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Radni 11 głosami za, przy 4 wstrzymujących się podjęli uchwałę Nr III/32/2018 w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej.
Głosowanie imienne stanowi załącznik do protokołu.
Do punktu 2i porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił radnym projekt uchwały w sprawie desygnowania delegata na Zgromadzenie Ogólne Związku Powiatów Polskich i w związku z brakiem zapytań Przewodniczący Rady powyższy projekt poddał pod głosowanie. Radni jednogłośnie, 15 głosami za, podjęli Uchwałę Nr III/33/2018 w prawie desygnowania delegata na Zgromadzenie Ogólne Związku Powiatów Polskich.
Głosowanie imienne stanowi załącznik do protokołu.
Do punktu 3 porządku obrad
Następnie Przewodniczący Rady przeszedł do punktu 3, czyli do sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 27.11.2018 r. do 07.12.2018 r. O głos poprosił radny Piotr Pośpiech, który odniósł się do informacji o zleceniu audytu w PCZ S.A i w Starostwie Powiatowym w Kluczborku pytając czy takie audyty będą oraz jaki będzie ich koszt. Odpowiedzi udzielił Starosta Mirosław Birecki, który powiedział, że takie audyty są planowane. W szpitalu audyt będzie miał na celu przygotowanie planu optymalizacji jego działania. Wstępny koszt 25 tys. zł plus vat. Po zapoznaniu się z rynkiem i cenami odnośnie audytów, koszt 25 tys. zł, nie jest wygórowany. Starosta zaznaczył, że umowa nie została jeszcze podpisana, ale są prowadzone prace, by taki audyt został przeprowadzony. W związku z trudną sytuacja szpitala konieczne są środki zaradcze, by poprawić jego funkcjonowanie. Zarząd Powiatu chciałby, aby w audycie uczestniczył Zarząd Szpitala oraz radni, oraz osoby pracujące w szpitalu m.in. ordynatorzy. Następnie Pan Starosta poinformował, że została podpisana umowa na przeprowadzenie audytu w Starostwie Powiatowym w Kluczborku. Koszt audytu 12 300 brutto. O głos poprosił radny Piotr Pośpiech, który stwierdził, że dużo czasu Rada poświeciła na rozmowy o tym, że brakuje pieniędzy. Łączny koszt audytów to około 40 tys. zł. Radny Piotr Pośpiech stwierdził, że od grudnia zatrudniony jest audytor w Starostwie, a przez ostatnie 2 lata Starostwo miało wiele kontroli, z różnych instytucji. Wszystkie protokoły z tych kontroli są dostępne w Wydziale Organizacyjnym. Była kontrola z RIO w ramach kompleksowej kontroli za okres 2017-2018. Jest pełna wiedza na temat wyników kontroli. Badane było zatrudnienie, prawidłowość naliczania płac, zamówienia publiczne, gospodarkę finansową, ewidencje, zadłużenie z leasingami. Podobna sytuacja jest w szpitalu, 4letni okres został skontrolowany przez PIP, NFZ. Radny Piotr Pośpiech stwierdził, że być może należałoby te pieniądze przeznaczyć na inny cel i, że ma nadzieje, że te audyty nie będą prowadzone z postawioną na wstępie tezą. Niedawno Zarząd Powiatu przekazał radiowóz Policji, dofinansowanie do zakupu jest zbieżne z kwotą za audyty. Należy również wspomnieć o tym, że to poprzedni Zarząd Powiatu i Rada Powiatu dofinansowały zakup tego samochodu. Kwota dofinansowania 37 tys. zł. Jest to dobro zakupione na lata,
a tutaj kwota 40 tys. zł zostanie wydana na coś, co jest na półce w Wydziale Organizacyjnym.
Głos zabrał Starosta Mirosław Birecki, który odniósł się do wypowiedzi o zatrudnieniu audytora. Audytor wrócił z urlopu bezpłatnego i nie było możliwości, by go nie przyjąć. Obecnie zajmuje się kontrolą DPS-u w Gierałcicach. Co do audytów to Pan Starosta stwierdził, że Zarząd Powiatu chciałby, aby ktoś z zewnątrz spojrzał na funkcjonowanie Powiatu i nie będzie narzuconej tezy. Przewodniczący Rady stwierdził, że warto sięgnąć po dokumenty, o których wspomniał radny Piotr Pośpiech, być może będą dodatkowym źródłem informacji. W związku z brakiem innych zapytań Przewodniczący Rady poddał sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu pod głosowanie. Radni 10 głosami za, przy
4 wstrzymujący się głosach, 1 głosie przeciw, przyjęli sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 27.11.2018 r. do 07.12.2018 r.
Do punktu 4 porządku obrad
Przewodniczący Rady poinformował radnych o piśmie z RIO, które wpłynęło do Starostwa 07 grudnia 2018, stwierdzające nieważność uchwały XLIX/311/2018 z dnia 28 listopada 2018 r. w sprawie wyrażenia zgody na sfinansowanie zobowiązań Powiatu poprzez przejęcie wierzytelności. Przewodniczący Rady poinformował, że gdyby ktoś z radnych chciałby zapoznać się z Uchwałą 34/47/2018 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej będzie ona do wglądu w Biurze Zarządu i Rady Powiatu. O głos poprosił radny Jakub Goliński pytając, czy w obecnej 5letniej kadencji zadania Powiatu będą realizowane w sposób sprawiedliwy z uwzględnieniem faktu, że Powiat Kluczborski tworzą cztery gminy. Starosta Mirosław Birecki zapytał skąd taka wątpliwość w tej kwestii. Radny Jakub Goliński powiedział, że na poprzednim posiedzeniu Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny jeden z radnych poprosił by Wydział Edukacji i Sportu przygotował wykaz tych przedmiotów, które będą wakatami, jeśli chodzi o nowy rok szkolny. Jeden z radnych zaproponował by nauczyciele z gminy zostali zadysponowani do szkół podlegających Powiatowi Kluczborskiemu, gdyż po reformie oświaty prawdopodobne jest, że w szkołach podlegających pod Powiat będzie nadmiar „przedmiotów” a w gminach może być problem z ilością etatów nauczycieli. Radny Jakub Goliński stwierdził, że jeśli dojdzie do takiej sytuacji, to należy wziąć pod uwagę, że na terenie Powiatu Kluczborskiego są różne organy prowadzące, nie tylko z Gminy Kluczbork. Odpowiedzi udzielił Starosta Kluczborski deklarując, że jeżeli dojdzie do takiej sytuacji to podział będzie sprawiedliwy. Następnie o głos poprosił radny Andrzej Butra, który odniósł się do głosów ludzi oglądających sesję
w internecie. Mianowicie czy jest szansa na przeprowadzenie obrad bez przerw i „tajemniczych spotkań”. Radny Andrzej Butra zasugerował, by więcej pracować na komisjach, tak żeby nie robić chaosu na sesjach. Przewodniczący obrad stwierdził, że niektóre uchwały wymagają ponownego przedyskutowania, zasięgnięcia opinii, dlatego na dzisiejszej sesji taka przerwa została ogłoszona. Za przebieg sesji odpowiada Przewodniczący Rady Powiatu i deklaruje, że przerwy jeśli będą to z merytorycznym uzasadnieniem. O głos poprosił Sekretarz Powiatu Adam Radom, który odniósł się do kwestii głosowania imiennego.
Obecnie trwa analiza wszelkich ofert związanych z elektronicznym głosowaniem imiennym i w jak najszybszym czasie zostanie ono wprowadzone, bo obecna forma pozostawia jeszcze wątpliwości, kiedy głosowanie imienne powinno być przeprowadzone. Głosowanie w przyszłości będzie odbywało się poprzez aplikację. Następnie Sekretarz Powiatu odniósł się do zapytania radnej Celiny Zając z poprzedniej Sesji Rady Powiatu, który dotyczyło ponownego zapisu w porządku obrad o interpelacjach i zapytaniach radnych. Sekretarz Powiatu powiedział, że Ustawa o Samorządzie Powiatowym określa reguły składania interpelacji i formę odpowiedzi. Obecnie jest to poza Radą Powiatu. Interpelacje są składane w formie pisemnej do Przewodniczącego Rady, następnie Przewodniczący przekazuje je Panu Staroście, który udziela odpowiedzi, która jest umieszczana w BIP. O głos poprosił Pan Starosta, który podziękował za uchwalenie budżetu, pomimo negatywnych opinii z RIO
i poinformował radnych, że zostaną przygotowane zmiany do budżetu. Następnie Pan Starosta korzystając z okazji życzył Wszystkim Szczęśliwego Nowego Roku. Przewodniczący Rady Andrzej Olech przyłączył się do składanych życzeń.
Do punktu 5 porządku obrad
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i o godz. 13: 40 zamknął III sesję Rady Powiatu
w Kluczborku.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Rady Powiatu
w Kluczborku
Andrzej Olech
Protokołowała:
Małgorzata Gulanowska
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Małgorzata Gulanowska |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Małgorzata Gulanowska |
Data wprowadzenia: | 2019-03-21 07:56:33 |
Opublikował: | Radom Adam |
Data publikacji: | 2019-03-22 15:01:00 |
Ostatnia zmiana: | 2019-03-22 15:01:02 |
Ilość wyświetleń: | 850 |