Uchwała Nr III/28/2018

Rady Powiatu w Kluczborku

z dnia 27 grudnia 2018 r.

 

w sprawie nadania Statutu Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku

 

Na podstawie art. 11 ust. 2 w związku z art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 27 czerwca 2009 r. o finansach publicznych (tj.: Dz.U. z 2017 r.,  poz. 2077 z późn. zm.) Rada Powiatu w Kluczborku uchwala co następuje:

 

§1. Nadaje się Statut Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

§2. Traci moc uchwała Nr XVIII/99/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 08.11.2007 w sprawie nadania Statutu Domowi Pomocy Społecznej w Kluczborku.

 

§3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

                                                                                    

 

 

                                      Przewodniczący Rady Powiatu

                            w Kluczborku

                               Andrzej Olech

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                            Załącznik

                                                                                                                                                                                 do Uchwały nr III/28//2018

                                                                                                                                                                                    Rady Powiatu w Kluczborku  

                                                                                                                                                                              z dnia 27 grudnia 2018 r.

 

 

 

 

 

STATUT

DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ

W KLUCZBORKU

 

 

 

§1. Dom Pomocy Społecznej w Kluczborku zwany dalej Domem zlokalizowany w Kluczborku przy ul. Wołczyńskiej 25 oraz przy ul. Sienkiewicza

  1. Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tj. Dz.U. z 2018 r. poz. 1508, z późn. zm.).
  2. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej ( tj. Dz.U. z 2018 r. poz. 734)
  3. Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz.U. z 2018 r. poz. 995 z późn. zm.).

 

§2. 1. Dom Pomocy Społecznej w Kluczborku jest domem stałego pobytu.

2. Dom jest przeznaczony dla osób przewlekle somatycznie chorych oraz   niepełnosprawnych fizycznie.

3. Dom jest jednostką organizacyjną Powiatu Kluczborskiego.

 

§3.1.Domem kieruje Dyrektor odpowiedzialny za jego działalność przy pomocy   pracowników odpowiedzialnych za pracę poszczególnych działów.

 2. Dom Pomocy Społecznej w Kluczborku jest jednostką organizacyjną Powiatu   Kluczborskiego i w swojej działalności stosuje zasady gospodarki finansowej określone dla jednostek budżetowych zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz.U. z 2017 r. poz. 2077 z późn. zm.).

3. Nadzór nad działalnością Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku sprawuje Starosta Kluczborski przy pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.

 

§4. Podstawowym celem działania Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku jest zapewnienie stałego pobytu osobom przewlekle somatycznie chorym oraz niepełnosprawnym fizycznie.

 

§5. Dyrektora powołuje i dworuje Zarząd Powiatu w Kluczborku.

 

§6. Przy realizacji swoich zadań Dom współpracuje między innymi z:

  1. Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku.
  2. Ośrodkami Pomocy Społecznej.
  3. Wojewódzką Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w Opolu oraz Powiatową Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w Kluczborku.
  4. Ośrodkiem Kultury, organizacjami na terenie gminy i powiatu kluczborskiego.

 

§7. Do podstawowych zadań Domu należy:

  1. Zapewnienie mieszkańcom Domu warunków mieszkalnych określonych w Rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sparwie domów pomocy społecznej.
  2. Zapewnienie pracownikom prawidłowych warunków pracy wynikających z Kodeksu Pracy oraz obwiązujących regulaminów wewnętrznych, przepisów BHP oraz p.poż.

 

§8. 1. Dyrektora w przypadku jego nieobecności zastępuje upoważniona osoba wyznaczona przez Dyrektora.

2. Skargi i wnioski rozpatruje Dyrektor Domu. Tryb postępowania w w/w sprawach regulują odrębne zarządzenia Dyrektora.

3.  Dyrektor działa jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Powiatu w Kluczborku.

4.   Dom jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.

 

§9 1.Dom zapewnia mieszkańcom całodobową opiekę oraz zaspokaja potrzeby bytowe,  opiekuńcze i wspomagające na poziomie obowiązującego standardu.

2. Wydatki związane z zapewnieniem całodobowej opieki mieszkańcom oraz zaspakajaniem ich niezbędnych potrzeb bytowych i społecznych pokrywa Dom Pomocy Społecznej zgodnie z obowiązującym standardem.

3. Dom umożliwia mieszkańcom korzystanie z przysługujących na podstawie odrębnych przepisów świadczeń zdrowotnych oraz pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, przewidziane w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.

4. Dom może również pokryć wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne w zakresie wykraczającym poza uprawnienia wynikające z przepisów o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.

5. Dom zapewnia mieszkańcom warunki bezpiecznego i godnego życia, intymności, niezależności, umożliwia rozwój osobowości, a w miarę ich możliwości samodzielność.

6. Dom w swojej działalności uwzględnia stopień fizycznej i psychicznej sprawności mieszkańców.

7. W Domu działa zespół terapeutyczno - opiekuńczy składający się z pracowników Domu, do których należy opracowywanie i realizacja Indywidualnego Planu Wsparcia.

8. Działania wynikające z Indywidualnego Planu Wsparcia koordynują pracownicy pierwszego kontaktu wskazani przez mieszkańców, jeśli wybór ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia.

9. Dom prowadzi działalność, która stwarza dodatkową szansę aktywności podopiecznych i pracy w ramach terapii zajęciowej.

 

§10. Podstawowe usługi świadczone przez Dom:

    1. W zakresie potrzeb bytowych zapewniając:

1)      miejsce zamieszkania,

2)      wyżywienie,

3)      odzież i obuwie,

4)      utrzymanie czystości.

    2.W zakresie usług opiekuńczych, które polegają na:

1) udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,

2) pielęgnacji,

3) niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych.

 

    3. W zakresie usług wspomagających, które polegają na:

1)      umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,

2)      umożliwieniu realizacji potrzeb religijnych i kulturalnych,

3)      zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,

4)      umożliwieniu kontaktów z rodzina i środowiskiem,

5)      wspieraniu działania na rzecz lokalnego środowiska,

6)      działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańców.

4. W zakresie usług zdrowotnych, które polegają na:

1)      umożliwieniu korzystania z przysługujących uprawnień do świadczeń na podstawie odrębnych przepisów,

2)      zapewnienie opieki lekarskiej i pielęgniarskiej, terapii oraz rehabilitacji,

3)      socjoterapii i psychoterapii.

 

§11. Prawa i obowiązki mieszkańców.

     1.Mieszkaniec ma prawo do:

1)      godnego i indywidualnego traktowania,

2)      uzyskania pełnej informacji o usługach świadczonych przez Dom i możliwości korzystania z nich,

3)      pomocy w zaspakajaniu swoich potrzeb i zapewnieniu ochrony prawnej,

4)      uczestnictwa w podejmowaniu decyzji dotyczących jego osoby,

5)      zgłaszania skarg i wniosków do Dyrektora Domu,

6)      przebywania poza Domem po uprzednim zawiadomienia Dyrektora Domu,

7)      przyjmowaniu odwiedzin krewnych i znajomych,

8)      wyboru i uczestnictwa w pracach Samorządu Mieszkańców DPS,

9)      uczestnictwa w imprezach kulturalnych i turystycznych oraz nieskrępowanego udziału w praktykach religijnych zgodnie ze swoim wyznaniem,

10)  bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych na koncie depozytowym i przedmiotów wartościowych,

11)  udziału w terapii zajęciowej i rehabilitacji.

   2.Obowiązkiem mieszkańca Domu jest w szczególności:

1)      współdziałanie z personelem Domu w zaspakajaniu swoich potrzeb a zwłaszcza ścisła współpraca z pracownikiem pierwszego kontaktu w realizacji ustalonego Indywidualnego Planu Wsparcia,

2)      dbanie, na miarę możliwości o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz porządek i estetykę w miejscu przebywania,

3)      stałe dążenie do własnej aktywizacji psychofizycznej,

4)      przestrzeganie norm i zasad życia społecznego,

5)      dbałość o mienie Domu,

6)      ponoszenie opłat za pobyt w Domu.

7)      ponoszenie odpowiedzialności materialnej za szkody wyrządzone w Domu wynikające ze świadomego działania.

 

§12. Obowiązki mieszkańców Domu nie mogą być nadmierne w stosunku do ich możliwości.

 

§13. Szczegółową organizację i działanie Domu określa Regulamin Organizacyjny Domu ustalony przez Dyrektora Domu i zatwierdzony przez Zarząd Powiatu.