Protokół XLVIII/2018 z sesji Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 27 września 2018 r.
Protokół Nr XLVIII/2018
z sesji Rady Powiatu w Kluczborku
w dniu 27 września 2018 r.
XLVIII sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1200 Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Butra. Przewodniczący Rady Powiatu przywitał wszystkich radnych, naczelników wydziałów i kierowników jednostek, a następnie stwierdził, że w dniu dzisiejszym podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych na dzisiejszej sesji jest 14 radnych.
Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił porządek dzisiejszych obrad, który przedstawia się następująco:
1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:
a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/zatwierdzenie porządku obrad,
c/zatwierdzenie protokołu z XLVII sesji.
2.Interpelacje i zapytania radnych.
3.Podjęcie uchwał:
a/zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2018,
b/w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej,
c/ zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu
Powiatu Kluczborskiego dla szkół niepublicznych oraz trybu przeprowadzania kontroli
prawidłowości ich pobrania i wykorzystania
d/w sprawie uchwalenia „Rocznego programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi na 2019 rok”.
e/ w sprawie przyjęcia do realizacji projektu pod tytułem „Wsparcie innowacyjności dla MŚP z województwa opolskiego”, w ramach Osi priorytetowej II Konkurencyjna gospodarka, Działanie 2.3 Wzmocnienie otoczenia biznesu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego 2014-2020.
f/zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2018r.
g/w sprawie pozbawienia kategorii drogi powiatowej, drogi nr 2295 O ulica Sienkiewicza w
obrębie miasta Wołczyn
4. Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.
5. Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 02.08.2018r. do 04.09.2018 r.
6. Wolne wnioski i zapytania.
7. Zamknięcie obrad
Radni jednogłośnie przyjęli proponowany porządek obrad – 14 głosów za. Następnie Przewodniczący Rady przedstawił protokół z XLVII sesji, radni nie wnieśli żadnych zapytań i uwag do powyższego protokołu w związku z czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. Rada Powiatu jednogłośnie, 14 głosami za, zatwierdziła protokół z sesji XLVII.
Do punktu 2 porządku obrad
Nie wniesiono zapytań i interpelacji.
Do punktu 3a porządku obrad
Przewodniczący rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2018. Przedkładany projekt uchwały jest dziewiątą zmianą uchwały budżetowej powiatu kluczborskiego na 2018 rok dokonywaną w bieżącym roku. Uchwała składa się z jej części normatywnej oraz czterech załączników stanowiących integralną część uchwały. Załącznik Nr 1 dotyczy dochodów a zmiany dokonane w planie dochodów spowodują ich zwiększenie w budżecie na 2018 rok kwotę 161.277,63 zł.
W szczegółach 58.915,63 zł dotyczy zwiększenia dochodów bieżących na wniosek Dyrektora Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości z tytułu środków z RPO WO na realizację projektu ”Wsparcie innowacyjności dla MŚP z województwa opolskiego”, następnie 82,50 zł dotyczy zwiększenia dochodów bieżących z tytułu kosztów zastępstwa procesowego. Kolejno 1.623,50 zł dotyczy zwiększenia dochodów w związku na wniosek Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Kluczborku z tytułu sprzedaży złomu. Następnie 100.000,00 zł odnosi się do zwiększenia dochodów bieżących w domach pomocy społecznej z tytułu świadczonych usług, a 656,00 zł dotyczy zwiększenia dochodów bieżących na wniosek Dyrektora Centrum Administracyjnej Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych
Załącznik Nr 2 uchwały dotyczy wydatków. Zmiany dokonane w planie wydatków spowodują ich zwiększenie w budżecie na 2018 rok o kwotę 161.277,63 zł. , gdzie zwiększenia prezentują się następująco ,58.915,63 zł - zwiększenie wydatków bieżących na wniosek Dyrektora Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości z tytułu środków z RPO WO na realizację projektu „Wsparcie innowacyjności dla MŚP z województwa opolskiego, 1932,56 – zwiększenie dotacji celowej dla Powiatu Opolskiego na realizację projektu pn.”
e usługi cyfrowych zasobów geodezyjnych i kartograficznych województwa opolskiego” , 82,50 zł – zwiększenie wydatków bieżących z tytułu kosztów zastępstwa procesowego, 1.623,50 zł – zwiększenie wydatków bieżących na wniosek Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Kluczborku, 100.000,00 zł – zwiększenie wydatków bieżących
w Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach 656,00 zł – zwiększenie wydatków bieżących w jednostkach oświatowych Powiatu Kluczborskiego. Następnie zmniejszenia dotyczą: 1932,56 zł – zmniejszenie wydatków majątkowych w celu zastosowania prawidłowej klasyfikacji budżetowej. Załącznik Nr 3 uchwały określa plan wydatków majątkowych na 2018 rok – gdzie wprowadzono prawidłową klasyfikację budżetową na zadaniu pn.” e usługi cyfrowych zasobów geodezyjnych i kartograficznych województwa opolskiego”. Ostatni załącznik Nr 4 - Plan dotacji na 2018 rok – wprowadzono dotację celową dla Powiatu Opolskiego na zadanie pn. „e usługi cyfrowych zasobów geodezyjnych i kartograficznych województwa opolskiego”. Radni podjęli uchwałę Nr XLVIII/ 302/2018 13 głosami za, 1 głos wstrzymujący.
Do punktu 3b porządku obrad
Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. W wieloletniej prognozie finansowej jest jedna zmiana, która dotyczy projektu realizowanego przez Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości „Wsparcie innowacyjności dla MŚP z województwa opolskiego”, w ramach Osi priorytetowej II Konkurencyjna gospodarka, Działanie 2.3 Wzmocnienie otoczenia biznesu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego 2014-2020”. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i podjęli uchwałę Nr XLVIII/303/2018, 13 głosami za,
1 radny wstrzymał się od głosu.
Do punktu 3c porządku obrad
Kolejnym przedstawionym projektem był projekt w sprawie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół niepublicznych oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania. W związku z wejściem w życie 1 stycznia 2019 r. przepisów art. 35 ust.4 i 5 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych niezbędna jest aktualizacja uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół niepublicznych oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania w zakresie udzielania i rozliczania dotacji dla uczniów posiadających. Radni jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XLVIII/304/2018, 14 głosami za.
Do punktu 3d porządku obrad
Następnym przedstawionym projektem był projekt w sprawie uchwalenia „Rocznego programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi na 2019 rok”. Projekt Uchwały w sprawie uchwalenia „Rocznego programu współpracy powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi na 2019 rok”, zawiera wszystkie elementy określone w Ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. 2018 r. poz. 450, z późn. zm.) oraz określa współpracę pomiędzy Samorządem Powiatu Kluczborskiego, a organizacjami pozarządowymi w 2019 roku. Przedstawiony pod obrady projekt został wcześniej poddany konsultacjom zgodnie z wymogami wyżej wspomnianej ustawy. Podejmując każdorazowo niniejszą uchwałę, Rada Powiatu w Kluczborku deklaruje wolę kształtowania współpracy z organizacjami pozarządowymi na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności, wyraża również w ten sposób intencję realizacji swoich zadań ustawowych.
Radni jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XLVIII/305/2018, 14 głosami za.
Do punktu 3e porządku obrad
Następnie Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji projektu pod tytułem „Wsparcie innowacyjności dla MŚP z województwa opolskiego”, w ramach Osi priorytetowej II Konkurencyjna gospodarka, Działanie 2.3 Wzmocnienie otoczenia biznesu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego 2014-2020. Odpowiadając na ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego nabór wniosków o dofinasowanie w ramach Osi priorytetowej II Konkurencyjna gospodarka, Działanie 2.3 Wzmocnienie otoczenia biznesu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego 2014-2020 Powiat Kluczborski złożył projekt pn.: „Wsparcie innowacyjności dla MŚP z województwa opolskiego”. 27 sierpnia 2018 r. Zarząd Województwa Opolskiego w drodze uchwały nr 5973/2018, zatwierdził wyniki oceny projektów złożonych w trybie konkursowym w ramach I naboru do działania 2.3 Konkurencyjna gospodarka Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020. W wyniku pozytywnej oceny, dofinansowany zostanie projekt złożony przez Powiat Kluczborski w kwocie 638 987,50 zł. Wydatki ogółem w projekcie wyniosą 862 472,00 zł. Celem głównym projektu jest rozwój gospodarki na terenie województwa opolskiego poprzez zwiększenie konkurencyjności oraz możliwości rozwoju przedsiębiorstw działających na rynku pracy powyżej 24 m-cy z branż kluczowych zgodnych z RSI WO 2020. Projekt zakłada objęcie wsparciem 40 przedsiębiorstw z sektora MŚP
z terenu województwa opolskiego poprzez korzystanie z nowych i ulepszonych usług świadczonych przez Instytucje Otoczenia Biznesu. Realizatorem projektu będzie Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości. Okres merytorycznej realizacji projektu wg. wniosku
o dofinansowanie: 30.10.2018 – 30.10.2020 r.
Radni podjęli uchwałę Nr XLVIII/306/2018. W głosowaniu brało udział 15 radnych, w tym 15 głosów za.
Do punktu 3f porządku obrad
Kolejnym projektem przedstawionym Radzie Powiatu był projekt zmieniający uchwałę w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2018r. W nawiązaniu do Informacji z dnia 12.07.2018 r. nt. wysokości środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2018 r. według algorytmu na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej w powiecie kluczborskim, zwiększeniu uległ plan finansowy na powyższe zdania w łącznej kwocie 18 001,00 zł z czego o 18 000,00 zł wzrośnie dofinansowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej. W związku
z powyższym Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku proponuje wprowadzenie zmian w podziale środków w obrębie art. 35 a, ust. 2, pkt. 1) ustawy z dnia
27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu niepełnosprawnych, polegających na zwiększeniu kwoty określonej w załączniku do Uchwały dotyczącej dofinansowania kosztów tworzenia i działania Warsztatów Terapii Zajęciowej o kwotę 18 000,00 zł oraz zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne
i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów o kwotę 1,00 zł. Zgodnie z zapisem art. 35 a, ust. 3 w/w ustawy Rada Powiatu
w formie uchwały określa zadania, na które przeznacza środki przekazane przez PFRON, określone w art. 48 ust. 1, pkt 1. W związku z powyższym Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie proponuje wskazany w załączniku podział środków. Powyższe zmiany są zgodne z planem finansowym środków z PFRON przekazanych do dyspozycji Powiatu Kluczborskiego na 2018 rok. Radni jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XLVIII/307/2018,
15 głosami za.
Do punktu 3g porządku obrad
.
Następnie Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił kolejny projekt uchwały w sprawie pozbawienia kategorii drogi powiatowej, drogi nr 2295 O ulica Sienkiewicza w obrębie miasta Wołczyn. Burmistrz Gminy Wołczyn w piśmie z dnia 3 września 2018 r. zwrócił się do Starosty Kluczborskiego o przekazanie na majątek gminy drogi powiatowej nr 2295 O
ul. Sienkiewicza w Wołczynie. Zarząd Powiatu w Kluczborku w rozstrzygnięciu z dnia 4 września 2018 r. po zapoznaniu się z pismem Burmistrza miasta Wołczyna postanowił
o wszczęciu procedury przekazania przedmiotowej drogi na rzecz gminy Wołczyn. Dnia 23 kwietnia 2015 roku Wojewoda Opolski w decyzji nr IN.IV.7532.2.9.2015.EG stwierdził nabycie z dniem 01.01.1999 r. przez Powiat Kluczborski działki nr 262 km. 3 obręb Wołczyn zajętej pod drogę powiatową nr 2295 O. Dnia 9 czerwca 2015 r. Zarząd Powiatu
w Kluczborku ustanowił trwały zarząd na rzecz Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku dla nieruchomości wchodzącej w skład przedmiotowej drogi. Po uprawomocnieniu się w/w decyzji ujawnione zostało prawo własności w Księgach Wieczystych w Sądzie Rejonowym w Kluczborku, Wydział Ksiąg Wieczystych V. Droga powiatowa nr 2295 O jest drogą klasy L (lokalna), o długości 0,883 km. łączącą będący w zarządzie Gminy Wołczyn plac Partyzantów z przejazdem kolejowym na linii nr 143. Droga ma charakter lokalny, zapewniając dojazd do nieruchomości położonych przy tej drodze jak również do nieruchomości położonych za przejazdem kolejowym w tym miejskiej oczyszczalni ścieków. Droga ta nie stanowi połączenia miast będących siedzibami powiatów z siedzibami gmin i siedzib gmin między sobą więc nie spełnia wymogów stawianych drogom powiatowym, obsługuje ruch lokalny, służy miejscowym potrzebom i pełni funkcje jakie powinny pełnić drogi gminne. W celu przekazania z dniem 1 stycznia 2019 r. drogi powiatowej nr 2295 O
(ul. Sienkiewicza w Wołczynie), gminie Wołczyn niezbędne jest podjęcie przez Radę Powiatu Kluczborskiego uchwały w sprawie pozbawienia ww. drogi kategorii drogi powiatowej.
W głosowaniu wzięło udział 16 radnych. Radni podjęli uchwałę Nr XLVIII/308/2018 jednogłośnie, 16 głosami za.
Do punktu 4 porządku obrad
Nie wniesiono zapytań i interpelacji.
Do punktu 5 porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 02.08.2018 r. do 04.08.2018 r. O głos poprosiła radna Irena Kielar, która zapytała jak wygląda obecnie sytuacja odnośnie Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Kluczborku, dla którego według sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu przydzielony został dodatek funkcyjny i motywacyjny, a jest obecnie w zastępstwie. Odpowiedzi w tej sprawie udzielił Starosta Piotr Pośpiech, który wyjaśnił, że obecna Pani Dyrektor kontynuuje swoją pracę w nowym roku szkolnym i pełni obowiązki dyrektora w zastępstwie za dyrektora, który przebywa na urlopie ze względów zdrowotnych. Po kilku miesiącach pracy widać, że osoba p.o. dyrektora staje na wysokości zadania i daje sobie radę, dlatego też i w tym roku szkolnym będzie Ona dalej na tym stanowisku.
Radni jednogłośnie przyjęli sprawozdanie Zarządu Powiatu za okres od 02.08.2018r. do 04.09.2018r. – 16 głosów za.
Do punktu 6 porządku obrad
W wolnych wnioskach Przewodniczący Rady Powiatu udzielił głosu Przewodniczącej Związków Zawodowych Pielęgniarek i Położnych funkcjonujących na terenie PCZ
w Kluczborku.
Przewodnicząca Związków zabierając głos poinformowała, że chciałaby poinformować o sytuacji jaka ma miejsce w Powiatowym Szpitalu nie ze strony Zarządu PCZ i osób zarządzających ale ze strony pielęgniarek i innych pracowników.
Przewodnicząca stwierdziła w swojej wypowiedzi, ze jej zdaniem w szpitalu dzieje się bardzo źle czego przykładem jest jak określiła Przewodnicząca: brak pieniędzy na koncie, straszy się personel, że personel nie dostanie pensji w październiku, są niezapłacone rachunki, jest półtora miliona długu, nie płaci się lekarzom kontraktowym.
Ponadto jak stwierdziła Pani Przewodnicząca Pielęgniarek na dniach wszystkie pielęgniarki
i położne mają zrzec się połowy pensji czyli 1100 zł tzw. ,,Zembalowe” , które zostało wywalczone u Ministra Zdrowia po to, aby mogły spłynąć środki z NFZ i można było wypłacić wypłaty. Zdaniem Pani Przewodniczącej na oddziałach są niewyrobione kontrakty, dotyczy to także poradni specjalistycznych. Brak jest od 1 lipca lekarza laryngologa
w poradni, w sierpniu poradnia ortopedyczna była czynna jedynie jeden raz w tygodniu i pacjenci są zapisywanie w kolejkę na miesiąc marzec 2019 r. Problemy te były zgłaszane poprzedniemu oraz obecnemu Zarządowi PCZ jednakże nie zostało nic zrobione. W innych poradniach takich jak poradnia ortopedyczna także nie jest wykonany kontrakt. Pani Przewodnicząca stwierdziła również, że pół roku nie było Oddziału Wewnętrznego,
a kontrakt, który nie został wykonany za internę trzeba oddać do NFZ. Narodowy Fundusz Zdrowia nalicza kontrakt na kolejne miesiące na podstawie tego jaki został wykonany
i dlatego zostaje on obecnie obniżony. Ponadto nie jest wykonany kontrakt na Oddziale Dziecięcym, Położniczo-Ginekologicznym oraz Noworodkowym. Pani Przewodnicząca poinformowała, iż słyszała, że przedstawiane są już pisma przed sądowe do Zarządu PCZ, gdyż nie płaci się za projekty marszałkowskie tj. szczepienia dzieci itp. W toku także jest sprawa sądowa lekarza ginekologa, który został zwolniony i teraz się sądzi. Zdaniem Pani Przewodniczącej Związków rozmowy były prowadzone już wszędzie. Skierowane zostało
w miesiącu grudniu 2016 r. pismo do Pana Starosty oraz Przewodniczącego Rady, na które nie otrzymano odpowiedzi. Prowadzono rozmowy z Przewodniczącym Komisji Zdrowia. Pani Przewodnicząca Związków Zawodowych stwierdziła, że pracownicy obawiają się tego, że w najbliższym czasie zostanie ogłoszona upadłość szpitala. Pacjenci powiatu najprawdopodobniej zdaniem Pani Przewodniczącej nie zdają sobie z tego sprawy jaka jest sytuacja. W poradniach takich jak Poradnia Chorób Piersi czy też w Poradni Osteoporozy leczą się pacjenci nie tylko z naszego powiatu.
Przewodnicząca zwróciła się do radnych z prośbą o pomoc i wsparcie.
Jak stwierdziła w mediach przedstawione jest wszystko w inny sposób. Kiedy odchodzili lekarze z Interny i było zamykanie szpitala ona osobiście rozmawiała z poprzednim Zarządem Szpitala, aby porozmawiać jeszcze raz z tymi lekarzami, którzy złożyli wypowiedzenia,
a w zamian za to usłyszała, że jest ,,dżentelmeńska” umowa pomiędzy ościennymi szpitalami i Starostami, aby nie podbierać sobie lekarzy. Jednak po tym Oleski szpital zabrał nam lekarzy, którzy przyszli z Wielunia.
Kolejno o głos poprosiła radna Celina Zając, która zapytała jaka wobec tego była przyczyna odejścia ww. lekarzy pomimo tego, że jak wiemy przez nas mieli zaoferowane bardzo dobre warunki pracy i płacy.
Pani Przewodnicząca Związków odnosząc się do wypowiedzi radnej stwierdziła,
że przypuszcza, iż tam zaoferowano im lepsze, albo stwierdzili, że są tu takie warunki finansowe. Radna Celina Zając zapytała czy Pani Przewodnicząca stwierdza, że jest to wina Zarządu PCZ?
Pani Przewodnicząca poinformowała, że jej zdaniem obecny Zarząd Szpitala nad niczym nie panuje, nie wie co podpisuje i nawet nie wie jaki lekarz przyjmuje w poradniach, a jakiego nie ma.
Kolejno o głos poprosił Wiceprzewodniczący Rady Powiatu, który stwierdził, że na dzisiejszej sesji padło dużo niepokojących informacji i zwraca się w związku z tym do Przewodniczącej Związków o przedstawienie na piśmie wniosków i proponowanych rozwiązań związanych z tą sytuacją, aby radni mogli się do tego ustosunkować.
Przewodnicząca Związków poinformowała ponadto, że w ciągu 5 lat odeszło z placówki 40 pielęgniarek. Na Oddziale Laryngologicznym brakuje 4 pielęgniarek, brak jest 14 pielęgniarek i położnych, pielęgniarki od dwóch lat pracują na nadgodzinach. Zdaniem Przewodniczącej Związków, gdyby nie to, że personel jest przyjmowany na umowę-zlecenie to szpital zostałby dawno zamknięty. Teraz w przypadku, gdy wejdą normy jakie zostały podpisane przez Ministra to pielęgniarki nie otrzymają żadnego kontraktu. Pielęgniarki nie otrzymują już nic z Funduszu Socjalnego, nie mają podwyżek, nagród itd., a na dodatek chce się im zabrać część tzw. ,,zembalowego”. Przewodnicząca stwierdziła, że jej zdaniem to nie jest w tej chwili już walka o pieniądze lecz o to by ten szpital istniał i były miejsca pracy, bo wtedy pieniądze z Ministerstwa prędzej czy później przyjdą. Zdaniem Przewodniczącej Związków wszystko wygląda różowo na zdjęciach i w gazetach, są projekty unijne, ale w rzeczywistości tak nie jest.
Kolejno o głos poprosiła Wiceprzewodnicząca Rady Irena Kielar, która stwierdziła, że przykre jest to, iż zostaje to przedstawione przed samymi wyborami i zastanawia się czy nie jest to działanie celowe, gdyż do tej pory ze strony pielęgniarek nie było żadnego sygnału.
Radna stwierdziła, że temat szpitala był często tematem komisji i sesji. Ponadto radna była wielokrotnie pacjentem naszego szpitala jak i jej rodzina. Radna zwracając się do obecnych radnych, stwierdziła, że Pan Starosta oraz radni zrobią wszystko, aby pomóc w tej sytuacji.
Zdaniem radnej na chwile obecną robi się wszystko z powiatami, które nie mają w swoich władzach tych co robią tzw. ,,dobre zmiany”. Powiaty te nic nie dostają. Zdaniem radnej trzeba zrobić coś, aby nasze społeczeństwo nie stanęło przed faktem zamknięcia szpitala, gdzie obecnie robi się wszystko, żeby on istniał. Przykładem tego może być prowadzona akcja o uruchomienie OIOMU.
Kolejno głos zabrał radny Norbert Waliczek jako Przewodniczący Komisji Zdrowia, który odniósł się do wypowiedzi Przewodniczącej Związków Zawodowych stwierdzając, że na komisjach wielokrotnie temat szpitala był poruszany, na posiedzenia zapraszany był także poprzedni Zarząd Szpitala. Zdaniem radnego trzeba mieć także na uwadze, że sytuacja taka ma miejsce w wielu innych szpitalach i jest to problem ogólny na cały kraj.
Następnie o głos poprosił radny Piotr Włodarczyk, który stwierdził, że trzeba zrezygnować z upolityczniania, które ma tu miejsce. Jego zdaniem rzeczywiście na komisjach były rozmowy na tematy szpitala, ale prowadzone były one jednostronnie. Radny stwierdził, że nic mu nie było wiadome o Funduszu Socjalnym jak i o brakach kadrowych. Radny w swojej wypowiedzi poprosił o nieupolitycznianie tej sprawy ponieważ nie ma sensu tego na koniec robić. Radny stwierdził, że jako radni pracowaliśmy wszyscy i nie było jakichś większych konfliktów i powinno tak zostać do końca kadencji.
Przewodniczący Rady Powiatu udzielił głosu Panu Staroście, który odnosząc się do wypowiedzi Przewodniczącej Związków Zawodowych stwierdził, że faktycznie nie ma co upolityczniać tego, ale trzymać się powinno merytoryki. Jednakże okres w jakim dochodzi do przekazania takich informacji, czy to jest upolitycznianie, czy też nie Pan Starosta zostawia do oceny własnej radnych.
Pan Starosta zwrócił się do Przewodniczącej Związków Zawodowych oraz przybyłych z nią kilku pań pielęgniarek, że jest bardzo zażenowany tym wystąpieniem. Pan Starosta stwierdził, że w ten sposób z dowolnej organizacji czy też instytucji jaką wskaże Pani Przewodnicząca w Polsce na bazie takich wypowiedzi i argumentów jakie zostały tutaj użyte jest w stanie wskazać, że jest bardzo źle. Wypowiedź Przewodniczącej Związków zdaniem Pana Starosty jest mało konkretna i chaotyczna, pozbawiona konkretnych danych. Kolejno Pan Starosta wyjaśnił, że w poniedziałek odbyło się spotkanie z pielęgniarkami w sprawie tzw. ,,zembalowego” , które zakończyło się bez ustaleń i uzgodnień.
Pan Starosta jak stwierdził był także w tym dniu w szpitalu, rozmawiał z pielęgniarkami na internie i nie został zarzucony przez pracujący tam personel pretensjami, uwagami oraz obawami o to, że szpital zostanie zamknięty i miejsca pracy przestaną istnieć tak jak przedstawiła to Przewodnicząca Związków. Kolejno Pan Starosta poinformował, że w dniu wczorajszym Pani Przewodnicząca zażądała spotkania w dniu 28.09.2018 o godz.8.00 na co niezwłocznie otrzymała odpowiedź, że proponowany termin jest niemożliwy ze względu na inne zaplanowane wcześniej spotkania. Ponadto Pan Starosta stwierdził, że zaproponował, aby takie spotkanie, co już nie raz miało miejsce w ramach współpracy ze szpitalem odbyło się w przyszłym tygodniu w godzinach 14.00 lub 15.00 tak, aby jak najwięcej pielęgniarek wzięło w nim udział. Pismo z taką propozycją zostało przesłane. Pan Starosta zaprasza także na to spotkanie wszystkich radnych. Następnie Pan Starosta odniósł się do poruszonych tematów. Pan Starosta zwracając się do Przewodniczącej Związków stwierdził, że osoby pracujące w tym szpitalu powinny się ona wystrzegać mówienia tego, że szpital był zamknięty ponieważ on nie był zamknięty ani jednego dnia. Jak stwierdził Pan Starosta zawieszenie jednego oddziału nie jest równoznaczne z zamknięciem szpitala. Zdaniem Pana Starosty mogą być różne przyczyny zawieszenia szpitala czego przykładem może być malowanie jakie było w zeszłym roku na Oddziale Dziecięcym. W roku bieżącym z przyczyn obiektywnych nie przez pół roku jak powiedziała Pani Przewodnicząca Związków Oddział Wewnętrzny był zawieszony z powodu braku lekarzy.
Pan Starosta w związku z tym stwierdził, że Przewodnicząca rozpowszechnia nieprawdziwe informacje. Kolejno Pan Starosta odniósł się do niewykonywania kontraktów w poradniach specjalistycznych stwierdzając, że zostanie to sprawdzone. Natomiast jeśli chodzi o pracę oddziału nawet w okresie zawieszenia i po okresie zawieszenia można obecnie powiedzieć, że kontrakt jest wykonywany na poziomie powyżej 100%. Jeśli w poradniach brakuje lekarzy to ich stan jest uzupełniany. Pan Starosta stwierdził, że braki lekarzy są w całej Polsce. Następnie Pan Starosta zwrócił się do Pani Przewodniczącej Związków i stwierdził, że jako osoba kierująca punktem rejestracyjnym przy poradniach mogłaby lepiej zorganizować swoją pracę wchodząc w kontakt z dyrekcją, aby rozwiązać szereg technicznych problemów.
Pan Starosta poinformował, że to właśnie od Pani Przewodniczącej radny, którego syn miał wyznaczony termin przez lekarza na zdjęcie gipsu na ubiegły piątek dowiedział się, że ma przyjść na jego zdjęcie pod koniec października.
Pan Starosta zapytał czy ktoś chciałby chodzić miesiąc dłużej z gipsem na nodze.
Pan Starosta odnosząc się do tego przykładu stwierdził, że wiele zależy od nas i nie wystarczy pokrzyczeć na Starostę. Kolejno Pan Starosta odniósł się do wypowiedzi związanej
z mówieniem nieprawdy na temat półtora milionowego długu. Jest to także rozpowszechnianie przez Panią Przewodniczącą nieprawdziwych informacji i kłamstw
w przestrzeń publiczną. Pan Starosta zwrócił uwagę na to, żeby po 15 latach nauczyć się odróżniać wynik finansowy od długu, a w szpitalu są terminowo płacone wynagrodzenia, pochodne od wynagrodzeń, podatek, umowy kontraktowe. Jeżeli część lekarzy nie jest z tego zadowolona i ich płatność za pracę w szpitalu w ramach umów kontraktowych jest płacona w dwóch częściach, to nie dlatego, że lekarzy się nie lubi, tylko to wynika z wprowadzonych w ryczałcie zasad, a mianowicie nie prowadzisz działalności , nie dostaniesz ryczałtu i nie można tego ryczałtu odrobić. W umowach kontraktowych był limit na 12 miesięcy. Ryczałt na internie wynosi miesięcznie 320 tys. to zawieszenie w maju spowodowało, że nie wpłynęło 320 tys., w czerwcu był ciąg dalszy zawieszenia , czyli brak wpływu 320 tys., następnie przez zawieszenie prawie do połowy lipca nie wpłynęło około 150 tys. To spowodowało, że pracę trzeba było zacząć na nowo od 14 lipca. Pracujemy połowę lipca, kontrakt został wypracowany, koszty już są, materiały medyczne, praca pielęgniarek, praca lekarzy. Następnie NFZ stwierdził, że oddział nie pracował połowę lipca to
z wypracowanych 150 tys. szpital nie dostanie nic. Pan Starosta poinformował, że sierpniu zaczęto wypracowywać ryczałt w kwocie blisko 400tys. i za to wielki ukłon w stronę personelu medycznego, jednak koszty pracy oddziału w sierpniu też są, dlatego zaczyna brakować pieniędzy, nie w sensie długu, tylko zaczyna brakować płynności, dlatego też prosimy wierzycieli, żeby zgodzili się na płatności częściowe i radni wiedzą o tym doskonale.
Starosta Piotr Pośpiech odniósł się również do poruszonej przez Przewodniczącą kwestii „odkupienia lekarzy przez Olesno”. Dla nas nie jest to żadna ujma, że ktoś nie dochował dżentelmeńskiej umowy, którą sam zaproponował i pomimo tego poradziliśmy sobie. W tej chwili zespół lekarzy jest odbudowany i jest pełne zabezpieczenie dyżurów. Pracuje internista z Kluczborka, obecny ordynator oddziału, pracuje lekarka, która do Kluczborka przeprowadziła się z całą rodziną. Pan Starosta zaapelował, żeby mówić prawdę i nie rozpowszechniać bzdur w przestrzeń publiczną. Natomiast jeżeli chodzi o kwestię odejścia pielęgniarek, jest to ogólnopolski problem, braku kadry medycznej i nie można mówić, że
w przeciągu ostatnich 5 lat odeszło 40 pielęgniarek bo sporo pielęgniarek zostało też w PCZ zatrudnionych w tym czasie. Problem braku kadry pielęgniarek jest bardzo dotkliwym problemem w całej Polsce, można o tym wszędzie przeczytać. Od 1 stycznia 2019r. ma być nowy standard zatrudnienia personelu medycznego w szpitalach w Polsce. Dojdzie do tego, że w szpitalach zacznie brakować pielęgniarek, bo Minister Zdrowia wprowadza przepis, który jest oderwany od stanu faktycznego, czyli braku kadry pielęgniarskiej na rynku. Pan Starosta odniósł, się również do zarzutu Przewodniczącej, że w mediach sytuacja szpitala jest przedstawiana w bardzo dobrym świetle. Starosta powiedział, że zawsze mówi prawdę. Kiedy jest dobra sytuacja, czy zła zawsze o tym mówi. Nie można wstydzić się tego, że dla szpitala zostało pozyskane ze środków unijnych prawie 12 mln zł na projekty i przy okazji zakup sprzętu medycznego. A to wszystko dla naszych pacjentów. Program „jelita grubego” funkcjonuje bardzo dobrze, przebadanych jest ponad 1200 pacjentów. Zakupiony sprzęt do badań z dofinansowania unijnego już na siebie pracuje. Starosta stwierdził, że Przewodnicząca powinna zebrać te dane, wypisać na kartce i operować konkretami.
W poniedziałek 356 pacjentów miało już kolonoskopie zrobioną. Kilka dni temu zostały podpisane dwie umowy na kwotę 3 ml 600 tys. zł dla kluczborskiego szpitala, w tym na zakup niezbędnego sprzętu i trzeba o tym mówić, bo przy tym finasowaniu nie można by było kupić takiego sprzętu bez dofinasowania , bo nie byłoby pieniędzy. Oba projekty zaczynają się w styczniu 2019r. i będą trwały 24 miesiące. Starosta stwierdził, że w związku ze sprawą szpitala pojawiał się w mediach, częściej niż niejeden celebryta. Wypowiedzi nie były „różowe”, tylko zgodne z prawdą. Pan Starosta jeszcze raz podkreślił, że ze względu na dużą skalę niezrozumienia, chciałby spotkać się z jak największa liczbą pielęgniarek i położnych. Przedstawić na ekranie jaki jest mechanizm wynikający z nowo wprowadzonych przepisów m.in. dodatku do wynagrodzenia tzw. „zembalowego”, czyli 4x400 zł, czyli w sumie 1600zł. za które płacił fundusz w formie dodatku obok pensji, a według nowych przepisów dodatek ma być wliczony do pensji. Dodatek zostaje wprowadzany tak jak mówi przepis. Pan Starosta poinformował, również, że miało miejsce spotkanie wszystkich szpitali z województwa, gdzie kwestia „zembalowego” była poruszana. Dodatek ten, 1600 zł ma pokryć płace pielęgniarek i położnych , brutto i pochodne pracodawcy. Dlatego do płac pań pielęgniarek ma być wliczone 1100zł, pozostała kwota nie wystarczy na zapłacenie całych kosztów pochodnych pracodawcy. Starosta stwierdził, że to nie jest tak, że nie chcemy dać pielęgniarkom tego co się według ustawy należy. Te pieniądze do wynagrodzenia zostaną przyznane. Mechanizm wprowadzenia tego będzie taki sam w całym kraju według przepisów ustawy. Jeżeli, ktoś na przestrzeni ostatnich lat jakaś część tego dodatku już wprowadził do pensji, to będzie wyrównywał do 1100zł, a nie dokładał kolejne, pełne 1100zł i w tej kwestii jest najwięcej niezrozumienia, dlatego konieczne jest spotkanie, by wyjaśnić wszystkie nieporozumienia. Starosta stwierdził, że chciałby, aby w tej kwestii wypowiedział się radca prawny szpitala, aby panie pielęgniarki dostały jak najbardziej rzetelną wiedzę. Starosta stwierdził, że brakuje pieniędzy. Już w styczniu tego roku radni zostali poinformowani o tym jaki jest ryczałt. Ryczałt policzony na podstawie 2015r. jest niewystarczający. Im dalej do końca roku tym gorzej. Starosta stwierdził, po 19 latach pracy w samorządzie, że jest to reforma ochrony zdrowia, która najszybciej ze wszystkich się skompromitowała. Ogólnopolski Związek Publicznych Szpitali Powiatowych zorganizował spotkanie w Warszawie około 2 tygodni temu po wprowadzeniu nowego systemu finansowania, gdzie zebrano wyniki z badań ankietowych szpitali, prawie 200 z całej Polski. Wyniki zostały opracowane na Wyższej Uczelni SGH. Wyniki pokazują, że wszystkie szpitale wykazują spadek rentowności, od momentu wprowadzenia ryczałtu na tym poziomie, gdzie 5% szpitali wyłonionych jako najlepsze, najbogatsze pokazują spadek rentowności oraz 5% najsłabszych szpitali, również odnotowują spadek rentowności. Pieniędzy jest za mało. Poziom finansowania jest za niski. Pieniądze, którymi operuje NFZ są ogromne, liczone w miliardach, ale ryczałt ciągle jest na takim samym poziomie. Do tego słyszymy o zawartym porozumieniu z pielęgniarkami, dlatego część pieniędzy dla tej grupy zawodowej została „wycięta” ze środków przeznaczonych na leczenie. Następnie można dodać do tego protesty ratowników, 400 zł na każdy etat ratownika, gdzie znowu część pieniędzy zostaje „wycięta” dla danej grupy zawodowej z wspólnych środków. Z pieniędzy na leczenie są wydzielane środki na zaspokojenie potrzeb różnych grup zawodowych. Minister Zdrowia zawiera porozumienia
z różnymi grupami zawodowymi, poza szpitalami, a to szpitale tym grupom płaca pieniądze. Zostaje coraz mniej środków na leczenie. Kolejki do lekarzy się wydłużyły. W Strzelcach Opolskich jest sytuacja, gdzie zostanie zawieszona praca dwóch oddziałów w szpitalu ze względu na remont, który jest dofinansowany ze środków unijnych na blisko 10 mln zł.
i szpital zostanie pozbawiony na dwa miesiące całości ryczałtu za dwa zawieszone oddziały. Starosta stwierdził, że są to fakty, tak działa ta reforma. Na koniec wypowiedzi Pan starosta zaprosił wszystkie panie pielęgniarki i położne na spotkanie w przyszłym tygodniu, na którym zostaną wyjaśnione wszystkie nieporozumienia i rozwiane wątpliwości. Pan Starosta zwrócił się jeszcze do Przewodniczącego Rady Powiatu, stwierdzając, że prowadzenie dyskusji na tym poziomie, bez konkretnych danych, bez dokumentów, jest chyba niecelowe i że trzeba się zastanowić w jakiś sposób tą dyskusję zamknąć.
Przewodniczący Rady Powiatu udzielił głosu Przewodniczącej Związków Zawodowych Pielęgniarek. Przewodnicząca stwierdziła, że cieszy się, że Pan Starosta chce się spotkać i że może udostępnić dokumenty, które od 5 lat są wysyłane do Rady Nadzorczej Zarządu i Starostwa a pozostają bez echa. Głos zabrał Starosta prosząc Przewodniczącą, żeby nie kłamała. Przewodniczący Rady Powiatu zwrócił uwagę Przewodniczącej, żeby odpowiadać krótko i nie powtarzać tego co już było powiedziane. Przewodnicząca poinformowała, że ze względu na okrojoną ilość personelu, część pielęgniarek zajmuje się pacjentami a część uczestniczy w pogrzebie jednej z pań pielęgniarek, dlatego tak mało pielęgniarek może uczestniczyć w sesji Rady Powiatu. Przewodnicząca odniosła się do kwestii dziecka, które miałoby czekać miesiąc na zdjęcie gipsu z nogi. Stwierdziła, że od 1 lipca w piątki poradnia urazowo-ortopedyczna jest nieczynna. Przyjmuje tylko 3 lekarzy. Pan Starosta wtrącił, że dziecko z gipsem nie było w poradni w piątek, tylko wcześniej i że należało go zapisać na inny rozsądny termin, a nie pod koniec października. Przewodnicząca stwierdziła, że Pan Starosta ją obraził i że Przewodnicząca jest odpowiedzialna za brak lekarzy. Wyjaśniła, że co tydzień wyznaczane są terminy dla pilnych i stabilnych skierować w poradni ortopedycznej. W sierpniu lekarz raz, dwa razy w tygodniu przyjmował po 50 pacjentów, czasami po 70
i wyznacza sobie limity mówiąc do pań rejestrujących pacjentów „ja już więcej dzisiaj nie przyjmę”. Każdy pacjent ma prawo przyjść i zapytać doktora, czy zostanie jeszcze przyjęty. Przewodnicząca stwierdziła, że nie może decydować, o tym czy doktor przyjmie kolejnego pacjenta. Stwierdziła, że jest jej przykro, że taka sytuacja miała miejsce, jednak terminy przyjęcia dla pilnych skierowań, są właśnie pod koniec października.
Przewodnicząca stwierdziła, że skoro jest tak dobrze, to dlaczego pielęgniarki nie zarabiają pensji zasadniczej 2500 tys. i odchodzą do ościennych szpitali. Przewodnicząca podała przykład młodych pielęgniarek , które odeszły do Kępna i Olesna.
Przewodniczący Rady Powiatu poprosił Przewodniczącą o skrócenie czasu swojej wypowiedzi. Przewodnicząca kontynuując swoją wypowiedź stwierdziła, że kiedyś był brak rejestratorek, teraz nagle rejestratorki się pojawiły i są zatrudniane na podstawie umowy o pracę, czy też ze stażu. Przewodnicząca stwierdziła, że uprawiany jest nepotyzm. W szpitalu pracują osoby z rodziny członków Rady Nadzorczej szpitala. Przewodnicząca zapytała, dlaczego podwyższa się pensje lekarzom, jeżeli jest trudna sytuacja finansowa szpitala.
Przewodniczący Rady Powiatu udzielił głosu Panu Staroście.
Starosta odniósł się do wypowiedzi Przewodniczącej, informując, że przed wprowadzeniem dodatku „zembalowego” średnia płaca pielęgniarek i położnych w szpitalu wynosiła 3200 brutto. Do tego co roku dokładano 400 zł dodatku wynikającego z rozporządzenia. Natomiast ,jeżeli chodzi o kontrakty dla lekarzy, starosta wyjaśnił, że koszty wynagrodzeń pracy lekarzy wzrosły o około 80% w przeciągu ostatnich 4 lat. Możemy albo zapłacić i mieć lekarzy, albo nie zapłacić i nie mieć. Starosta na koniec odniósł się do zarzutu nepotyzmu, stwierdzając, że jeśli Przewodnicząca znajdzie, choćby jedną osobę zatrudnioną w szpitalu bądź innej jednostce Powiatu to Starosta odda swoją ostatnią pensję w kadencji. Przewodniczący Rady Powiatu udzielił głosu wiceprzewodniczącemu Andrzejowi Olechowi.
Wiceprzewodniczący Olech stwierdził, że dyskusja zabrnęła nie w to miejsce o które chodziło. Wiceprzewodniczący stwierdził, że Przewodnicząca przedstawiła problemy, które są bardzo istotne dla ich grupy zawodowej i muszą dwie strony mieć możliwość wypowiedzenia się, nie patrząc na to czy wypowiedź jest mniej lub bardziej merytoryczna. Wiceprzewodniczący stwierdził, że propozycja wspólnego spotkania jest dobrym pomysłem, Przewodnicząca powinna przygotować merytoryczne punkty do których Rada Powiatu powinna się odnieść. Wiceprzewodniczący oznajmił również, że przyłoży całą swoją intencję, do tego, aby ten problem rozwiązać, bez względu na przynależność polityczną. Na koniec
o głos poprosiła radna Celina Zając stwierdzając, że pielęgniarki są bardzo zdesperowane, by przyjść tutaj, na sesje, czują na pewno dyskomfort z tego powodu i wspólne spotkanie będzie dobrym pomysłem.
Przewodniczący Rady Powiatu udzielił głosu radnej Wioletcie Kardas.
Radna Kardas poprosiła by nie udawać jako radni, że wcześniej nikt o tych problemach nie wiedział. Każdy z radnych wie ile spotkań było w sprawie służby zdrowia i na większości komisji były poruszane sprawy służby zdrowia. Zarząd szpitala też zmienił się z jakiegoś powodu. O problemach szpitala każdy słyszał. W mediach szpital nie był chwalony a najbardziej „oberwało się” Panu Staroście. Radna na koniec zasugerowała, by wszyscy radni pojawili się na spotkaniu Starosty
z pielęgniarkami.
Do punktu 7 porządku obrad
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i o godz.1310 zamknął XLVIII sesję Rady Powiatu
w Kluczborku. Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Rady Powiatu
w Kluczborku
Andrzej Butra
Protokołowała
Małgorzata Gulanowska
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Strzelczyk Joanna |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Strzelczyk Joanna |
Data wprowadzenia: | 2018-10-19 07:31:58 |
Opublikował: | Radom Adam |
Data publikacji: | 2018-10-19 16:04:03 |
Ostatnia zmiana: | 2018-10-19 16:04:14 |
Ilość wyświetleń: | 950 |