Protokół Nr 38/2018



Ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego, Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Rozwoju Rodziny, Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu w Kluczborku   w dniu 10 września 2018 r.

       

Przewodniczył radny Andrzej Kosmala- Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego.

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek obrad:



  1. Otwarcie posiedzenia.
  2. Analiza materiałów na XLVII sesję w dniu 14 września 2018r.
  3. Analiza sprawozdania Zarządu Powiatu z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za I półrocze 2018 r. i informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej powiatu kluczborskiego wraz z opinią RIO w Opolu o powyższym sprawozdaniu.
  4. Wolne wnioski.
  5. Zamkniecie posiedzenia.

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu,

2.Rozalia Słoniowska-Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu,

3.Mieczysław Zaleciński-Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia,

4.Mieczysław Czapliński-Naczelnik Wydziału Rolnictwa i Ochrony Środowiska

Ad.1

 

Przewodniczący obrad – radny Andrzej Kosmala - przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący obrad przedstawił porządek dzisiejszych obrad. We wspólnym posiedzeniu uczestniczyło 14 radnych. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad.

 

Ad.2

 

Członkowie poszczególnych komisji przystąpili do analizy materiałów na najbliższą sesję Rady Powiatu.

Zapoznano się z projektem uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2018.

Pani Skarbnik poinformowała, że zmiany dotyczą zwiększenia planowanych dochodów o kwotę 3.894.998,55,-zł w tym zwiększenie dochodów bieżących w kwocie 2.072.967,05,-zł, zwiększenie dochodów majątkowych w kwocie 1.822.031,50,zł. 

Ponadto wprowadza się zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 3.894.998,55,-zł w tym: zwiększenie wydatków bieżących w kwocie 2.072.966,55,-zł, zwiększenie wydatków majątkowych w kwocie 1.822.032,00,-zł.

Ponadto jak poinformowała Pani Skarbnik wprowadza się zmiany w planie wydatków majątkowych co związane jest ze zmianą zadania pn.,,Remont pomieszczeń w budynku internatu WODiDZ w Kluczborku” oraz ,,Zakup taboru autobusowego”. Wprowadzono zadanie pn.:,,Wniesienie wkładu do PCZ w Kluczborku”, w planie dotacji na 2018 rok zaktualizowano kwoty dotacji dla rodzin zastępczych oraz wprowadzono dotację dla Klubu Sportowego Mickiewicz.

Wprowadza się także do uchwały budżetowej następujące rozdziały: w dziale 751-Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa, rozdział 75109-Wybory do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, wybory wójtów, burmistrzów i prezydentów miast oraz referenda gminne, powiatowe i wojewódzkie.        
Członkowie wszystkich komisji jednogłośnie zaopiniowali pozytywnie przedłożony projekt uchwały.

Kolejno zapoznano się z projektem uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.

Wprowadza się nowe zadanie inwestycyjne pn.,,Uczę się więc jestem-Kompleksowe wsparcie rozwoju uczniów i nauczycieli I Liceum Ogólnokształcącego im.Adama Mickiewicza w Kluczborku” oraz zwiększa się środki na zadanie ,,Remont pomieszczeń w budynku internatu WODiDZ w Kluczborku”, a także na zadanie ,,Zakup taboru autobusowego”.

Pan Andrzej Kosmala zapytał z czego wynika, że do PCZ w Kluczborku zostanie wniesiony wkład w kwocie 200.000,00,-zł.

Radny Jakub Goliński wyjaśnił, że ta kwota ma związek między innymi z tym, iż sytuacja finansowa w PCZ uległa pogorszeniu ze względu na zawieszony  przez okres 2 miesięcy Oddział Wewnętrzny.

Ponadto jak wyjaśnił Pan Goliński uszkodzeniu uległ znajdujący się w szpitalu tomograf, którego koszt naprawy wynosi około 200.000,00,-zł.

Radna Kielar zapytała, czy może lepiej by było nawiązać współpracę z Vital Medic, gdyż tam znajduje się nowoczesny sprzęt.

Pan Jakub Goliński stwierdził, że obecnie prowadzona jest kampania o uruchomienie przez NFZ kontraktu dla Vital Medicu, co pozwoli właśnie na nawiązanie współpracy.

Projekt uchwały został zaopiniowany przez radnych pozytywnie 14 głosami za.

Następnym projektem jaki przedstawił Przewodniczący Komisji Budżetu był projekt w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego.

Przedmiotowy projekt wyraża zgodę na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz dotychczasowego dzierżawcy – Polskiego Radia - Regionalną Rozgłośnią w Opolu " Radio Opole " S.A. z siedzibą w Opolu przy ulicy Strzelców Bytomskich 8. Przedmiotem dzierżawy jest lokal użytkowy  o powierzchni 11 m2  położony  na parterze w budynku mieszkalno - użytkowym w obrębie miasta Kluczbork przy ulicy Jagiellońskiej 1 na działce oznaczonej ewidencyjnie nr 49/4 z k.m.7.

Radny Andrzej Olech zapytał jaką kwotę wnosi dzierżawca.

Pan Goliński odpowiadając stwierdził, że w tym przypadku jest to kwota około 100 zł miesięcznie.

Radna Irena Kielar spytała kto w takim wypadku dokonuje remontu takiego budynku.

Radny Jakub Goliński wyjaśnił, ze przeprowadzenie remontu budynku odpowiedzialny jest powiat, natomiast bieżące remonty wykonuje dzierżawca.

Do projektu nie wniesiono uwag opiniując go jednogłośnie i pozytywnie.

Radni kolejno zapoznali się z projektem w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie  umowy dzierżawy na okres 10 lat  dla nieruchomości zabudowanych budynkami szpitalnymi stanowiącymi własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku. W przedmiotowym projekcie wyraża się zgodę na zawarcie w trybie bezprzetargowym umowy dzierżawy z Powiatowym Centrum Zdrowia  S.A. w Kluczborku  na okres 10 lat począwszy od dnia 1 września 2018 roku kompleks budynków szpitalnych o łącznej powierzchni użytkowej 4 132,80 m2, położonych w Kluczborku przy ulicy M.C. Skłodowskiej nr 23 na części działki nr 91/25 k.m. 12 o pow. 2,7655 ha oraz na odrębnej działce nr 91/20 o pow. 0,1155 ha ujawnionych w KW - OP1U/00062465/9 prowadzonej przez Sąd Rejonowy – Wydział Ksiąg Wieczystych w Kluczborku: budynek apteki, budynek wentylatorowni i stacji sprężarek, budynek agregatorowni  część budynku stacji trafo, budynek hydroforowni, budynek prosektorium, budynek tlenowni, budynek portierni, budynek garażowy przy budynku mieszkalnym oraz budynek o pow. 3 407,00 m2 oddziału wewnętrznego z pierwszym wyposażeniem medycznym (z wyłączeniem pracowni RTG
o powierzchni 123 m2).

Nieruchomość ta będzie wykorzystywana na cele związane ze świadczeniem usług medycznych w szczególności w ramach umów zawieranych z Narodowym Funduszem Zdrowia lub jego następcą prawnym, kontynuacji udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych i zapewnienia osobom uprawnionym do nieodpłatnej opieki medycznej, nieprzerwalnego udzielania tych świadczeń bez ograniczenia ich dostępności.

Do przedłożonego projektu nie wniesiono uwag w związku z czym zaopiniowany został jednogłośnie i pozytywnie.

Następnie przystąpiono do zapoznania się z projektem uchwały w sprawie przekazania środków finansowych na Fundusz Wsparcia Policji.

Komendant Powiatowy Policji w Kluczborku zwrócił się o przyznanie środków finansowych w kwocie 37.500,00,-zł, które przeznaczone będą na dofinansowanie zakupu samochodu służbowego dla Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku.

Na mocy przepisów ustawy o Policji Rada Powiatu ma możliwość przekazania środków finansowych, stanowiących dochody własne na Fundusz wsparcia Policji z przeznaczeniem dla Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku. Szczegółowe warunki przekazania środków określone zostaną w porozumieniu zawartym pomiędzy Zarządem Powiatu w Kluczborku,  a Komendantem Wojewódzkim Policji w Opolu działającym  w imieniu Skarbu Państwa.    

Radna Irena Kielar zapytała czy powiat posiada na ten cel pieniądze.

Radny Jakub Goliński wyjaśnił, że w miesiącu czerwcu 2008 r. została podjęta uchwała poprzedzająca powyższą uchwałę poprzez którą zostały zabezpieczone środki w budżecie, a w ślad za tym przygotowany został przedmiotowy projekt.  

Do projektu nie wniesiono uwag w związku z czym zaopiniowano go pozytywnie.

Kolejnym projektem uchwały z jakim zapoznali się radni był projekt w sprawie wyrażenia zgody na sfinansowanie zobowiązań Powiatu Kluczborskiego poprzez przejęcie wierzytelności.

Pan Jakub Goliński zabierając głos wyjaśnił, że na podstawie uchwały nr XLIII/268/2018 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 20 kwietnia 2018r. w sprawie wyrażenia zgody na sfinansowanie zobowiązań Powiatu Kluczborskiego poprzez przejęcie długu, w dniu 27 kwietnia 2018r. wszczęto postępowanie przetargowe, którego przedmiotem była usługa sfinansowania zobowiązań Powiatu Kluczborskiego poprzez spłatę i przejęcie długu do kwoty 45.920.105,58 zł.

Otwarcie oferty złożonej w postępowaniu nastąpiło w dniu 11.06.2018r. w Starostwie Powiatowym w Kluczborku. W dniu 12.06.2018r. Zarząd postanowił o przyjęciu oferty Komunalnego Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego zarządzanego przez AgioFunds Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych Fundusz Akcyjny z siedzibą w Warszawie Plac Dąbrowskiego 1. W dniu 28.06.2018r. podpisane zostały umowy. Podpisane umowy na wymienioną subrogację są niekorzystne pod względem ekonomicznym dla Powiatu, gdyż koszty finansowej obsługi subrogacji znacznie przewyższają dotychczasowe koszty finansowe obsługi subrogowanego długu. W tym czasie podpisanie tych umów było jednak konieczne do zapewnienia ciągłości realizacji budżetu.

Wobec powyższego Zarząd Powiatu postanowił dokonać restrukturyzacji tego zadłużenia ogłaszając ponownie przetarg na subrogację.

Radna Celina Zając zapytała czy są w tym wypadku jakieś koszty uboczne.

Pan Goliński wyjaśnił, że nie ma, a my w dowolnym momencie możemy spłacić dotychczasowego wierzyciela.

Radny Andrzej Kosmala zapytał czy były prowadzone z bankami rozmowy związane z ewentualną ofertą.

Pan Goliński stwierdził, że rozmowy były prowadzone wcześniej przy pierwszej subrogacji.

Obecna subrogacja jest po to, aby sprawdzić czy inny bank nie zaoferuje nam korzystniejszych warunków, a szczególnie korzystniejszych kosztów obsługi.

Pan Wojciech Smolnik zapytał czy to banki, które zostały spłacone poprzednią subrogacją mogą złożyć nam swoją ofertę.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że tak właśnie jest, gdyż nasz dług u nich został już spłacony.

Radny Andrzej Olech stwierdził, że te informacje są ważne dla radnych, gdyż wyborcy będą chcieli wiedzieć dlaczego tak się stało, że jest takie zadłużenie.

Radni przystąpili do przegłosowania projektu uchwały za pozytywną opinia głosowało 12 radnych, wstrzymało się 2, głosów przeciw nie stwierdzono.

Następnie przystąpiono do zapoznania się z projektem uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji projektu pt „Uczę się więc jestem -kompleksowe wsparcie rozwoju uczniów i nauczycieli I Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Kluczborku” ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020

Pan Jakub Goliński zabierając głos wyjaśnił, że odpowiadając na ogłoszony przez Urząd Marszałkowski nabór wniosków o dofinansowanie projektu pt:„Uczę się więc jestem -kompleksowe wsparcie rozwoju uczniów i nauczycieli I Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Kluczborku” ze środków Europejskiego funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020 Powiat Kluczborski złożył wniosek o dofinansowanie.

Głównym celem projektu będzie podniesienie kompetencji kluczowych i uniwersalnych u 164 uczniów w I Liceum Ogólnokształcącym im. Adama Mickiewicza w Kluczborku. Utworzenie warunków do nauczania opartego na metodzie eksperymentu poprzez doposażenie pracowni przyrodniczo-matematycznej i organizację zajęć pozalekcyjnych, w tym poza szkołą, udostępnienie uczniom i nauczycielom nowoczesnych technologii informatyczno-komunikacyjnych, wsparcie szkoły w procesie indywidualnej pracy z uczniem oraz podniesienie kompetencji 16 nauczycieli.

Okres realizacji od 01.09.2018r. do 31.07.2020r.

Pani Irena Kielar zapytała czy dla tych 16 nauczycieli będzie to w całości dofinansowane.

Pan Jakub Goliński wyjaśnił, że wszelkie formy doskonalenia tych nauczycieli będą w 100% dofinansowane.

Radni zaopiniowali w drodze głosowania jednogłośnie powyższy projekt uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu przedstawił kolejny projekt uchwały w sprawie zasad udzielania dotacji celowej z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla spółek wodnych, trybu postępowania i sposobu jej rozliczania.

Pan Jakub Goliński wyjaśnił, że zgodnie z art.443 ustawy z dnia 20 lipca 2017r.
Prawo wodne, spółki wodne działające na terenie powiatu mogą otrzymywać pomoc finansową z budżetu powiatu w formie dotacji celowej z przeznaczeniem na realizację zadań związanych z bieżącym utrzymaniem wód i urządzeń wodnych oraz finansowanie lub dofinansowanie inwestycji.

W związku z tym, że spółki z terenu naszego powiatu korzystają i zapewne będą korzystać z dotacji, zachodzi potrzeba przyjęcia uchwały proceduralnej stanowiącej akt prawa miejscowego.  

Do projektu nie wniesiono uwag i postanowiono zaopiniować go pozytywnie.

Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia  wynagrodzenia Przewodniczącemu Zarządu Powiatu w Kluczborku

Pan Andrzej Kosmala Przewodniczący Komisji Budżetu zaproponował, aby na sesji został złożony wniosek o wycofanie przedmiotowego projektu uchwały.

Radni stwierdzili, że Rada Powiatu już się wypowiedziała w powyższej sprawie i w związku z tym projekt powinien zostać wycofany z porządku sesji.

Radni poddali również analizie sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres od 12.06.2018 r. do 30.07.2018 r.

Radny Norbert Waliczek odnosząc się do sprawozdania zapytał, czy ogłoszone zostaną kolejne postępowania przetargowe na budowę chodnika w miejscowości Chocianowice i Bąków, gdyż z poprzednich już przeprowadzonych przetargów wynika, iż kwoty przewyższają te już zaplanowane.

Pan Jakub Goliński wyjaśnił, że kolejny przetarg zaplanowany jest na miesiąc wrzesień/październik i na chwilę obecną nie ma ogłoszonych nowych postepowań.

Pan Goliński ponadto wyjaśnił, że biorąc pod uwagę termin realizacji zadań zostało to tak pomyślane, że właśnie w tych miesiącach jest tzw.,,bum” na roboty budowlane, a zarazem najkorzystniejszy termin na ogłoszenie przetargu. Z tego względu też roboty będą wykonane na przełomie roku, gdzie ceny będą relatywnie niższe niż do tej pory, bo w tym czasie prowadzi się mniej prac.

Jeśli chodzi o realizację to będzie ona na przełomie roku. Wtedy dotacja jest jeszcze możliwa do rozliczenia, a część własną można zaplanować jeszcze w tym roku bądź w roku przyszłym. 

Do sprawozdania nie wniesiono innych zapytań.

  

Ad.3


Kolejno przystąpiono do analizy sprawozdania Zarządu Powiatu z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za I półrocze 2018 r. i informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej powiatu kluczborskiego wraz z opinią RIO w Opolu o powyższym sprawozdaniu.

Pani Skarbnik odczytała opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej do powyższego sprawozdania.

Przewodniczący Komisji Budżetu po zapoznaniu się z opinią stwierdził, że opinia nie jest dobra i trzeba coś zrobić, aby naprawić obecną sytuację.

Radny Jakub Goliński zabierając głos stwierdził, że przedłożona opinia jest z uwagami ale jest pozytywna.

Pan Goliński odnosząc się do opinii RIO poinformował, że projektując budżet na 2018 rok zaplanowany został kredyt i subrogację. Jedno z drugim było powiązane.

Radny zwrócił uwagę, że na moment, gdy nie była rozstrzygnięta subrogacja nie można było podjąć żadnych kroków, czyli nie można było ogłosić przetargu na kredyt i jego uruchomić.

Ponadto w miesiącu czerwcu w roku 2017 kredyt w rachunku bieżącym wynosił około 6.000.000,-zł, natomiast w roku 2018 na koniec czerwca w rachunku bieżącym wynosił 10.700.000,-zł. Należy zwrócić więc uwagę, że planowany kredyt był na poziomie 4.700.000,-zł.

W momencie gdyby ten mechanizm został wcześniej wdrożony i nie zaistniałyby ww.przeszkody to on byłby na podobnym poziomie.

Kolejno Pan Goliński odniósł się do zapisu w opinii, który dotyczy przewyższania wydatków bieżących na koniec miesiąca czerwca o kwotę 1.720.000,-zł.

Pan Goliński wyjaśnił, że wiadome jest, iż największe wydatki bieżące są w pierwszym półroczu. Składają się na to miedzy innymi 13-tki oraz fundusz socjalny.

Te wydatki zmniejszają się sukcesywnie w kolejnych miesiącach.

Kolejno o głos poprosiła radna Irena Kielar i zapytała czy będzie możliwość opracowania planu działania na przyszłość, co dalej zrobić, aby to zadłużenie się zmniejszyło.

Radny Jakub Goliński stwierdził, że taka informacja powstanie w możliwie najszybszym czasie.

Pan Waliczek odnosząc się do zapytania radnej stwierdził, że ta kolejna subrogacja powinna w części zażegnać problem.

Radny Andrzej Olech zabierając głos stwierdził, że ta sytuacja dla nas jest czytelna, ale dla ludzi z zewnątrz musi ona zostać przekazana w sposób jasny i zrozumiały tak, żeby każdy wiedział dlaczego tak jest.

Trzeba wytłumaczyć zdaniem radnego, że prowadzonych jest mnóstwo inwestycji, w które trzeba było też włożyć wkład własny i dlatego teraz taka sytuacja ma miejsce.

Zdaniem radnego powinno być również uwidocznione to, co zostało zrobione, a nie ciągle mówi się o długu.

Pan Jakub Goliński odnosząc się do powyższej wypowiedzi stwierdził, że cyklicznie była przedstawiana informacja o realizacji strategii czyli realizacja tego, co w 2014 roku zostało zaplanowane.

Przykładem między innymi jest 80 mln.zł, które zostało przez powiat pozyskane z Unii Europejskiej rodzi za sobą zobowiązania w postaci wkładu własnego.    

Radny Jakub Goliński poinformował, że jeśli chodzi o inwestycje to w tej kadencji w każdej sferze poczyniono inwestycje.

Innych zapytań nie zgłoszono.

 

Ad.4

 

Nie zgłoszono żadnych wolnych wniosków.

 

Ad.5

 

Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął wspólne posiedzenie wszystkich  komisji  Rady Powiatu  w Kluczborku.

Na tym protokół zakończono.

 

Przewodniczący Komisji Budżetu
    i Rozwoju Gospodarczego
 Andrzej Kosmala

 

 

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Rozwoju Rodziny Wioletta Kardas

 

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia
i Bezpieczeństwa Publicznego
Norbert Waliczek

 

 

Przewodniczący Komisji ds. Wsi,
Rolnictwa i Ochrony Środowiska

Kazimierz Morawiec

 

 

 

 

   Protokołowała

Joanna Strzelczyk