Protokół Nr XLIII/2018

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 20 kwietnia 2018 r.

 

XLIII sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1300  Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Butra. Przewodniczący Rady Powiatu przywitał wszystkich radnych, naczelników wydziałów i kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, a następnie stwierdził, że w dniu dzisiejszym podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych jest 18 radnych. Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił porządek dzisiejszych obrad, który przedstawia się następująco:    

 

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/zatwierdzenie porządku obrad,

c/zatwierdzenie protokołu  z XLII sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwał:
a/zmieniająca Uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2018,

b/zmiany wieloletniej prognozy finansowej,
c/
w sprawie wyrażenia zgody na sfinansowanie zobowiązań Powiatu Kluczborskiego poprzez przejęcie długu,

d/w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej  w Chudobie na zakup motopompy M8/8 firmy TOHATSU,

e/w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej  w Lasowicach Wielkich na zakup ubrań dla drużyn młodzieżowych i kobiecych oraz hydronetek
i hełmów młodzieżowych ,

f/w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej  w Nasalach na zakup lekkiego samochodu gaśniczego,

g/w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku za rok 2017. wraz z wykazem potrzeb w zakresie pieczy zastępczej oraz sprawozdanie z efektów pracy organizatora rodzinnej pieczy zastępczej,
h/w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego poparcia„Apelu Sejmiku Województwa Opolskiego w sprawie zmniejszenia nierówności w dostępie do świadczeń zdrowotnych pomiędzy województwem opolskim, a innymi regionami  Polski
i/
w sprawie rozpatrzenia skargi pani J.K. na  Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku.
4.Informacja o stanie bezpieczeństwa powiatu kluczborskiego w zakresie ochrony przeciwpożarowej za 2017 rok,

5.Ocena zasobów pomocy społecznej powiatu kluczborskiego za 2017 r .
6.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.        
7.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres
od
za okres od 20.03.2018 r. do 30.03.2018 r.        
8. Wolne wnioski i zapytania.
9. Zamknięcie obrad.

 

 

Radny Wojciech Smolnik wystąpił z wnioskiem, aby poszerzyć obrady o pkt dot. sytuacji w Szpitalu Powiatowym w Kluczborku. Radni 11 głosami za, 5 wstrzymujących się, 2 przeciw przyjęli dodatkowy punkt obrad . Porządek przedstawia się następująco:

 

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/zatwierdzenie porządku obrad,

c/zatwierdzenie protokołu  z XLII sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwał:
a/zmieniająca Uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2018,

b/zmiany wieloletniej prognozy finansowej,
c/
w sprawie wyrażenia zgody na sfinansowanie zobowiązań Powiatu Kluczborskiego poprzez przejęcie długu,

d/w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej   w Chudobie na zakup motopompy M8/8 firmy TOHATSU,

e/w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej  w Lasowicach Wielkich na zakup ubrań dla drużyn młodzieżowych i kobiecych oraz hydronetek i hełmów młodzieżowych ,

f/w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej  w Nasalach na zakup lekkiego samochodu gaśniczego,

g/w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
w Kluczborku za rok 2017. wraz z wykazem potrzeb w zakresie pieczy zastępczej oraz sprawozdanie z efektów pracy organizatora rodzinnej pieczy zastępczej,
h/w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego poparcia„Apelu Sejmiku Województwa Opolskiego w sprawie zmniejszenia nierówności w dostępie do świadczeń zdrowotnych pomiędzy województwem opolskim, a innymi regionami  Polski,
i/
w sprawie rozpatrzenia skargi pani J.K. na  Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku,
4.Informacja o stanie bezpieczeństwa powiatu kluczborskiego w zakresie ochrony przeciwpożarowej za 2017 rok.

5.Ocena zasobów pomocy społecznej powiatu kluczborskiego za 2017 r .
6.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

7. Informacja o sytuacji w Szpitalu Powiatowym w Kluczborku.  
8.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od za okres od 20.03.2018 r. do 30.03.2018 r.        
9. Wolne wnioski i zapytania.
10. Zamknięcie obrad.

 

Radni nie wnieśli zapytań do powyższego porządku obrad i jednogłośnie go zatwierdzili. Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił  protokół z XLII sesji, radni nie wnieśli żadnych zapytań i uwag do powyższego protokołu i 18 głosami za go zatwierdzili.  

 

 

Do punktu 2 porządku obrad

 

Nie wniesiono zapytań i interpelacji.

 

Do punktu 3a  porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały zmieniającej Uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2018. Wprowadza się zmiany w Uchwale Nr XXXVIII/239/2017 z dnia 21 grudnia 2017 r. w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2018 w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 20.786,92 zł, w tym zwiększenie dochodów bieżących w kwocie 20.786,92 zł. Wprowadza się zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 20.787,50 zł, w tym: zwiększenie wydatków bieżących w kwocie 20.787,00 zł; zwiększenie wydatków majątkowych w kwocie 0,50 zł zgodnie z załącznikiem nr 2 do niniejszej uchwały.

Wprowadza się zmiany w planie rozchodów na rok 2018.  Różnica pomiędzy dochodami, a wydatkami stanowi deficyt budżetu w kwocie 2.131.003,38 zł. Wprowadza się zmiany w planie wydatków majątkowych na rok 2018. Wprowadza się zmiany w planie dotacji na rok 2018. Ponadto wprowadza się zmianę w § 10 Uchwały Nr XXXVIII/239/2017 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 21 grudnia 2017 r. w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2018, który otrzymuje brzmienie: „Upoważnia się Zarząd Powiatu w Kluczborku do zaciągania kredytów i pożyczek krótkoterminowych na pokrycie występującego w trakcie roku deficytu budżetowego do maksymalnej wysokości: 10.000.000,00 zł” oraz zmianę w §11, który otrzymuje brzmienie: „Ustala się limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych do wysokości: 14.467.788,00 zł”. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i w obecności 19 radnych 18 głosami za, przy 1 wstrzymującym się,  podjęli Uchwałę Nr XLIII/266/2018 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3b  porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Zgodnie ze zmianami w budżecie w 2018 r. dokonano następujących zmian w wieloletniej prognozie finansowej powiatu kluczborskiego na lata 2018-2038: zwiększenie dochodów w 2018 r. -34 586, 92 zł, w tym: zwiększenie dochodów bieżących 34 586 , 92, zwiększenie wydatków w 2018 r. – 34 587, 50, w tym: zwiększenie wydatków bieżących 34 587,00, zwiększenie wydatków majątkowych-0,50 zł., deficyt po zmianach -2 131 003, 38 zł, zmniejszenie rozchodów -0,58 zł. . Podstawą wprowadzenia zmian do Wieloletnią Prognozy Finansowej jest uaktualnienie danych wprowadzonych uchwałami i zarządzeniami do budżetu na rok 2018, a dotyczącymi zwiększenia wysokości uzyskiwanych dotacji i ponoszonych w związku z tym wydatków. W wyniku wprowadzonych do budżetu niewielkiej zmianie uległ deficyt budżetu Powiatu. Zasadnicza zmiana wprowadzona niniejszą uchwałą dotyczy harmonogramu spłaty zobowiązań powiatu.
W związku z unieważnieniem przetargu na sfinansowanie zobowiązań Powiatu Kluczborskiego poprzez przejęcie wierzytelności wystąpiła konieczność przeprowadzenia kolejnej procedury przetargowej , która zakłada rozłożenie spłaty zobowiązań finansowych Powiatu do 2038 r. (w stosunku do dotychczas obowiązującego wpf  horyzont czasowy skrócono do 2038 r. co wynika z faktu zmniejszenia wysokości przejmowanych zobowiązań i urealnienia prognozy). Spłatę zobowiązań zaplanowano w sposób zapewniający spełnienie relacji z art. 243 ustawy o finansach publicznych.  Radni nie wnieśli zapytań do projektu i 18 głosami za, 1 wstrzymujących się  podjęli Uchwałę Nr XLIII/267/2018 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3c porządku obrad

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie  wyrażenia zgody na sfinansowanie zobowiązań Powiatu Kluczborskiego poprzez przejęcie długu. Na podstawie uchwały nr XXXVIII/236/2017 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 21 grudnia 2017 r.   w sprawie wyrażenia zgody na sfinansowanie zobowiązań Powiatu Kluczborskiego poprzez przejęcie wierzytelności, 12 stycznia 2018 roku wszczęto postępowanie przetargowe, którego przedmiotem była usługa sfinansowania zobowiązań Powiatu Kluczborskiego poprzez spłatęi przejęcie długu w kwocie 53.145.730,58 zł (zamówienie podzielono na 3 części). 28 lutego 2018 r. o godz. 10:30 w Starostwie Powiatowym w Kluczborku nastąpiło otwarcie ofert złożonych w postępowaniu. W toku badania oferty złożonej w postępowaniu stwierdzono, że cena oferty przewyższa kwotę jaką zamierza przeznaczyć się na sfinansowanie zamówienia. Zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych unieważniono postępowanie o udzielenie zamówienia (cena oferty przewyższała kwotę, którą zamierzano przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia). Należy mieć jednak na uwadze, że kwoty rat kapitałowych i pożyczek wraz z kosztami obsługi zadłużenia przypadające do spłaty od 2018 roku, w kształcie określonym w umowach oraz zapotrzebowanie na środki niezbędne do realizacji zadań zarówno bieżących jak i inwestycyjnych w przyszłości mogą stanowić zagrożenie przekroczenia przez Powiat wskaźnika zadłużenia, o którym mowa w art. 243 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych. Aby uniknąć takiej sytuacji dokonana zostanie alokacja zadłużenia Powiatu w czasie poprzez skorzystanie z mechanizmu przejęcia części zadłużenia Powiatu przez osobę trzecią, na podstawie art. 518 § 1 pkt 3 Kodeksu cywilnego. W świetle zaistniałych okoliczności podjęcie niniejszej uchwały pozwoli wszcząć kolejną procedurę przetargową, której celem będzie przejęcie zobowiązań Powiatu Kluczborskiego. W stosunku do treści uchwały nr XXXVIII/236/2017 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 21 grudnia 2017 r. zmniejszeniu o 4.389.177,42 zł uległa kwota przejmowanego zobowiązania z tytułu zaciągniętych kredytów i emisji obligacji. Jest to spowodowane rezygnacją z objęcia restrukturyzacją zadłużenia kredytu zaciągniętego w banku Spółdzielczym w Łubnianach na kwotę 2.840.170 zł oraz zwiększeniem rozchodów w bieżącym roku budżetowym o kwotę 1.549.007,42 zł. Natomiast w części zobowiązań z faktur zmniejszeniu o 1.386.462 zł uległa kwota zobowiązania względem firmy Siemens Sp. z o.o., co wynika z faktu zaplanowania w budżecie spłatna rok 2018. Zrezygnowano także z objęcia restrukturyzacją zobowiązania wobec firmy OLS Sp. z o.o. na kwotę 1.449.985,58 zł, gdyż na dzień dzisiejszy zostało już uregulowane. Zawarcie umowy (porozumienia) z nowym wierzycielem, zakładając wydłużenie okresu spłaty przejętych zobowiązań do 2038 roku pozwoli realokować obciążenia  Powiatu związane z rozchodami w poszczególnych latach. Nowy harmonogram spłat zadłużenia pozwoli Powiatowi spełnić zachowanie wymogów, określonych w art. 243 ustawy o finansach publicznych.  Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i 17 głosami za, przy 2 wstrzymujących się podjęli Uchwałę Nr XLIII/268/2018 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3d porządku obrad

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie  udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Chudobie na zakup motopompy M8/8 firmy TOHATSU. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr XLIII/269/2018
w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3e porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie  udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Lasowicach Wielkich na zakup ubrań dla drużyn młodzieżowych i kobiecych oraz hydronetek i hełmów młodzieżowych. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XLIII/270/2018 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3f porządku obrad

 

Przewodniczący rady przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie w udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Nasalach na zakup lekkiego samochodu gaśniczego.  Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XLIII/271/2018 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3g porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku za rok 2017. wraz z wykazem potrzeb w zakresie pieczy zastępczej oraz sprawozdanie z efektów pracy organizatora rodzinnej pieczy zastępczej.  Radni nie wnieśli  zapytań i jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr XLIII/272 /2018  w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3h porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego poparcia „Apelu Sejmiku Województwa Opolskiego w sprawie zmniejszenia nierówności w dostępie do świadczeń zdrowotnych pomiędzy województwem opolskim, a innymi regionami  Polski. Zarząd Powiatu w Kluczborku pragnąc wyrazić swoje zaniepokojenie oraz solidarność z Sejmikiem Województwa Opolskiego przedstawia projekt uchwały wyrażający poparcie Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie zmniejszenia nierówności w dostępie do świadczeń zdrowotnych pomiędzy województwem opolskim, a innymi regionami  Polski. Informacja opracowana przez Najwyższą Izbę Kontroli dot. realizacji zadań Narodowego Funduszu Zdrowia w 2016 roku wskazuje, że w województwie opolskim odnotowano najniższy w Polsce poziom nakładów NFZ w przeliczeniu na 10 tys. uprawnionych, odbiegający o 6,7% od średniej dla kraju. W zestawieniach dotyczących nakładów na leczenie szpitalne i ambulatoryjną opiekę specjalistyczną, różnica ta sięga 10%. Różnice te w zestawieniu z najniższą w kraju dynamiką wzrostu wydatków NFZ w przeliczeniu na populację uprawnionych skutkują pogłębianiem się różnic i dyskryminacją w dostępnie do świadczeń mieszkańców województwa opolskiego,oraz są dowodem na nieprawidłowe działanie algorytmu, w oparciu o który dokonywany jest podział środków NFZ pomiędzy oddziały wojewódzkie. Zmniejszenie finansowania w obszarach, w których stwierdzono ograniczony już dostęp, może skutkować poważnymi konsekwencjami zarówno dla pacjenta,  jak i podmiotów leczniczych w regionie. Jednym z najbardziej niekorzystnych skutków będzie pogorszenie stanu zdrowia mieszkańców województwa opolskiego. Ponadto pacjenci chcąc uzyskać pomoc medyczną w krótszym czasie, zmuszeni będą do leczenia w innych obszarach Polski. W podmiotach leczniczych zaś, pogorszeniu może ulec ich sytuacja finansowa ze względu na zmniejszone możliwości udzielania świadczeń przy jednoczesnym wzroście ponoszonych przez nie kosztów. Celem zapobieżenia niniejszej sytuacji koniecznym jest podjęcie działań zmierzających do poprawy dostępności świadczeń, a tym samym zmniejszenie różnic w tym zakresie pomiędzy województwem opolskim, a innymi regionami Polski. Osiągnięcie powyższego jest możliwe przy zapewnieniu przez Narodowy Fundusz Zdrowia finansowania adekwatnego do rzeczywistych potrzeb zdrowotnych mieszkańców. Zarząd Powiatu w Kluczborku stoi na stanowisku, że realizacja powyższych działań w znaczący sposób przyczyni się do poprawy i podwyższenia poziomu bezpieczeństwa zdrowotnego mieszkańców Opolszczyzny. Radni nie wnieśli zapytań i jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr XLIII/273/2018  w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3i porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi pani J.K. na  Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr XLIII/274/2018  w powyższej sprawie.

 

Do punktu 4 porządku obrad

 

Informacja o stanie bezpieczeństwa powiatu kluczborskiego w zakresie ochrony przeciwpożarowej za 2017 rok.Głos zabrała radna Irena Kielar, która podziękowała za bardzo rzetelne przygotowanie powyższego sprawozdania.

Głos zabrał pan Mariusz Stępień- Komendant Powiatowy PSP w Kluczborku, który podziękował i stwierdził, że w tym roku wprowadzono kilka wytycznych Komendy Wojewódzkiej, sprawozdanie jest efektem pracy wszystkich osób pracujących  w Komendzie  w Kluczborku. Radni jednogłośnie powyższe sprawozdanie przyjęli.

 

Do punktu 5 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił Ocena zasobów pomocy społecznej powiatu kluczborskiego za 2017 r .Radna Irena Kielar zapytała, czy są realizowane wszystkie potrzeby osób niepełnosprawnych w naszym powiecie oraz, czy PCPR zgłasza jakieś potrzeby. Głos zabrała pani Iwona Rudnicka - Hrynyszyn, która poinformowała, że potrzeby są na bieżąco zaspokajane w ramach środków kadrowych i finansowych które posiadamy. Pani Dyrektor stwierdziła, że PCPR działa w ramach środków  z budżetu państwa, które otrzymuje, na pewno są potrzeby jeżeli chodzi o osoby niepełnosprawne, i z pewnością powiat kluczborski nie odstaje od innych powiatów.Radni jednogłośnie powyższe sprawozdanie zatwierdzili.  

 

Do punktu 6 porządku obrad

 

Nie wniesiono zapytań i interpelacji, nie udzielono odpowiedzi.

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

Głos zabrał radny Wojciech Smolnik, który poinformował, że po raz kolejny szpital w Kluczborku ma zawieszony oddział wewnętrzny oraz zwrócił się do przewodniczącego Komisji  zdrowia czy będzie posiedzenie Komisji zdrowia poświęcone sytuacji szpitalu kluczborskim. Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że głosował przeciw poszerzeniu porządku o pkt dotyczący sytuacji w szpitalu, gdyż przed sesją Przewodniczący komisji zdrowia poinformował, że zostanie zwołane posiedzenie komisji zdrowia w powyższej sprawie  z zaproszonym zarządem szpitala i lekarkami, które dosyć nieoczekiwanie odmówiły pracy w naszym szpitalu. Pan Starosta poinformował, że w każdej chwili pozostaje do dyspozycji jeżeli chodzi o zaistniałą sytuację w naszym szpitalu. Pan Starosta poinformował, że 5 lekarek złożyło wypowiedzenia, na umowach z nimi jest dwutygodniowy okres wypowiedzenia, co wynika z tego, że są to umowy zawarte z nowym pracodawcą. Pan Starosta poinformował, że uzasadnienie decyzji lekarek jest cały czas takie samo, przeciążenie pracą, duża ilość pacjentów, dowożenie na izbę przyjęć przypadków ciężkich, zastrzeżenia względem służby ratowniczej na naszym terenie. Pan Starosta poinformował, że są to argumenty co najmniej dziwne, lekarze potwierdzają duże obłożenie izby przyjęć w tym czasie, obłożenie oddziału w tym czasie jest faktycznie bardzo duże. Pan Starosta stwierdził, że rozmawiał  z lekarkami próbując je przekonać, co ewentualnie można było by zmienić jeżeli chodzi o organizację ich pracy, jednak nic to nie dało. Jeżeli chodzi o kwestie prawne związane z sytuację została powiadomiona pani Wojewoda odpowiedzialna za ochronę zdrowia i Narodowy Fundusz Zdrowia.  Po rozmowie z panią Wojewodą okazało się, że wolnych łóżek internistycznych w województwie opolskim brakuje, pomimo zapewnień, które padły nawet na naszej sesji poświęconej sytuacji w szpitalu i generalnie w służbie zdrowia, że łóżek internistycznych w naszym województwie jest za dużo i należałoby je przekształcać w łóżka o innym profilu. Pan Starosta dodał, że na dzień dzisiejszy wznowiono rozmowy z szeregiem lekarzy, jednak trzeba zdać sobie sprawę, że  w takiej sytuacji odnowienie kontaktów to jest podjęcie rozmów na nowo z osobami, które są bardzo zapracowane, będzie to wiązało się z czasem, zanim ewentualna praca na naszym oddziale stanie się możliwa. Pan Starosta stwierdził, że zadaniem na dzisiaj jest uniknięcie zawieszenia oddziału i próba znalezienia lekarzy na oddział. Pan Starosta dodał, że być może z czasem wypłyną inne przyczyny takiego zachowania lekarek. Pan Starosta dodał, że jeden argument daje do myślenia, w POZ przyjmuje się do 18 h. , na oddziale jest około 40 pacjentów ciężkich przypadków, jest to inna praca niż praca w placówkach podstawowej opieki zdrowotnej. Na dzień dzisiejszy chodzi  o to, żeby ze wszystkich sił dzięki kontaktom pozyskać jak najszybciej lekarzy na oddział. Pan Starosta poinformował, że w kwestii lekarek absolutnie nie chodzi o pieniądze. Pan Starosta dodał, że na posiedzenie komisji zaproszone zostaną lekarki ale nie ma gwarancji, że panie te się na komisji stawią. Głos zabrała radna Irena Kielar która stwierdziła, że na sesjach nigdy nie ma nikogo z zarządu szpitala, pomimo tego, że od dłuższego czasu w szpitalu źle się dzieje. Radna Irena Kielar stwierdziła, że inne przyczyny podaje pan Starosta a inne krążą w obiegowej opinii. Radna Irena Kielar poinformowała, że należałoby przede wszystkim rozmawiać z lekarzami z naszego powiatu, pochodzącymi stąd, z Kluczborka i okolic.  Pan Starosta poinformował, że spotkał się ze wszystkimi internistami z naszego powiatu, wszyscy oni pracują w placówkach podstawowej opieki zdrowotnej. Pan Starosta dodał, że  sytuację w podstawowej opiece zdrowotnej przedstawił na sesji pan doktor Witold Sobótka, ponadto przepisy, które obowiązują, interpelację poselską w tej sprawie złożył poseł Miller, przepisy te mówią o zakazie pracy w szpitalach lekarzy, którzy prowadzą samodzielnie przychodnie podstawowej opieki zdrowotnej, tylko tam, gdzie funkcjonują spółki, lekarze są na umowach, tylko ci lekarze mogą podejmować zatrudnienie w szpitalu. Pan Starosta dodał, że radni nigdy nie artykułowali potrzeby obecności zarządu szpitala na sesji, jeżeli rada sobie tego życzy to zarząd szpitala będzie na sesjach obecny. Pan Starosta dodał, że sobie nie ma nic do zarzucenia, gdyż dużo wysiłku włożono w to, aby cały zespół lekarski przekonać do pracy tutaj, lekarki zapoznały się z personelem szpitala, warunkami jakie tam panują, finansami, przywiozły wypowiedzenia umów z poprzedniego miejsca pracy, nikt nie przewidywał takiego zakończenia. Głos zabrał radny Andrzej Kosmala, który stwierdził, że sytuacja jest bardzo trudna a zachowanie lekarek zupełnie niezrozumiałe i prowadzące do narażenia życia i zdrowia mieszkańców powiatu oraz, że trzeba sprawdzić czy można lekarki powołać do odpowiedzialności ze względu na narażenie zdrowia i życia mieszkańców i pacjentów oddziału wewnętrznego. Pan Starosta odpowiedział, że zaciągnięto w tej kwestii opinii kancelarii prawnej i zawarta z lekarkami umowa jest umowa o pracę i nic tego rodzaju nie da w tej sytuacji zrobić. Pan Starosta dodał, że lekarki są osobami, które mają długi staż pracy, uzasadnienie ich decyzji jest niezrozumiałe, być może z czasem pojawi się inny argument. Radny Andrzej Olech stwierdził, że temat jest bardzo złożony, informacji pełnej nie mamy, przesłanki wskazują, że lekarki niemalże z nas zadrwiły, pracowały 3 miesiące i odchodzą z pracy. Lekarze są w pełni świadomi tego jakie umowy podpisują i poznają swoje miejsce pracy, osoby te podjęły decyzję po pewnej analizie, wiedziały gdzie idą pracować. Rady Andrzej Olech dodał, że to nagłe odejście z pracy lekarek wiąże się być może z jakimiś innymi czynnikami. Radny Andrzej Olech stwierdził, że powinniśmy głębiej przeanalizować sytuację w szpitalu. Radny Andrzej Olech zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego komisji zdrowia o zwołanie posiedzenia komisji w tej sprawie i głębsza analizę sytuacji w szpitalu, gdyż pojawiają się opinie, że radni nie potrafią zdiagnozować tego co się dzieje  w szpitalu i podejmują takie a nie inne decyzje.Głos zabrał pan JP - mieszkaniec powiatu, który stwierdził, że temat jeżeli chodzi o sytuację w służbie zdrowia jest głośny w Kluczborku. Pan JP stwierdził, że oprócz lekarek wypowiedzenia złożyły prawdopodobnie również miejscowe pielęgniarki anestezjologiczne, więc daje to już dużo do myślenia, jeżeli to jest prawda. Należy zadać pytanie dlaczego tak się dzieje. Pan JP stwierdził, że całkowicie zostali wyautowani miejscowi lekarze z naszego szpitala, od lat, jest to problem trwający od lat. Pan JP stwierdził, że  w ostatnim czasie zwolniony został lekarz ginekolog, długoletni pracownik naszego szpitala, lekarz mieszkający w Kluczborku, pan doktor MR. Daje to przykład dla innych lekarzy z Kluczborka, czy warto poświęcać 30 lat życia dla mieszkańców Kluczborka, aby po takim czasie zostać zwolnionym. Kolejno pan JP zapytał czy prawdą jest, że dzisiaj na oddziale nie ma koordynatora a koordynatorem jest lekarz, który ma 84 lata, jeżeli jest tak rzeczywiście, to trzeba zadać sobie pytanie,  różnica pokoleniowa jest ogromna. Pan JP zapytał pana Starostę, czy analizowana była sytuacja na oddziale ginekologiczno-położniczym, o ile spadła liczba porodów na oddziale w ciągu dwóch miesięcy, jaka jest skala porażki decyzyjnej, gdyż nie ma lekarza, ile porodów odbyło się w marcu i w kwietniu. Pan JP stwierdził, że chętnie posłuchałby takiej analizy, jak to wygląda w ciągu ostatnich dwóch miesięcy. Pan JP stwierdził, że problem nie powstał z dnia na dzień, jest to kwestia lat oraz, że w jego mniemaniu problem dotyczy głównie składu zarządu szpitala, być może zarząd szpitala w innym składzie potrafiłby rozmawiać z lekarzami.Głos zabrał pan Starosta, który odpowiedział, jeżeli chodzi o pielęgniarki anestezjologiczne, to pielęgniarki wnioskują o podwyżkę pensji o kwotę 500 zł. co jest na dzień dzisiejszy niemożliwe do spełnienia. Pan Starosta poinformował, że pani Wicestarosta była na kilku spotkaniach z pielęgniarkami,  na chwilę obecną pielęgniarki doszły do porozumienia, nie otrzymały tak wysokiej podwyżki, wszystkie oprócz jednej, która wyjeżdża z mężem za granice, wycofały swoje wypowiedzenia. Jeżeli chodzi o sytuację w szpitalu w Kluczborku, to szpital istnieje od kilkudziesięciu lat. Pan Starosta poinformował, że przez te lata, które pracuje wiele razy spotykał się z lekarzami z Kluczborka, nie po to, żeby zatrudniać ich na pełen etat, bo o tym nie było co marzyć, ale po to, aby wzięli dyżury, jedynie kilku z tego skorzystało. Kilku lekarzy pracuje na dyżurach ale nie ma mowy o pracy na oddziale. Pan Starosta poinformował, że lekarze z Kluczborka, którzy zrezygnowali z pracy w szpitalu pracują w placówkach podstawowej opieki zdrowotnej. Problem polega na tym, że na rynku jest za mało lekarzy i jest olbrzymia dziura pokoleniowa. Pan Starosta poinformował, jeżeli chodzi o lekarza koordynatora na internie, to lekarki, które teraz złożyły wypowiedzenia
w okresie luty, marzec , kwiecień pracują u nas na kontraktach, gdyż wypowiedziały umowy  w swoim poprzednim miejscu pracy. Pan doktor który był ordynatorem na internie nie przyjął innego stanowiska pracy i odszedł z pracy  w szpitalu. Lekarz koordynator jest dedykowany nam z Narodowego Funduszu Zdrowia, przyjęty został na krótki okres w kwietniu. Pan doktor sprawdza się świetnie, zagwarantował ciągłość w oddziale kiedy czekano na pełny skład lekarzy. Pan Starosta dodał, że lekarz ten na co dzień konsultuje pewne sprawy i sam zaproponował,  że może nam pomóc, co jest godne poszanowania. Kolejno pan Starosta odniósł się do zwolnienia ordynatora ginekologii i położnictwa i  stwierdził, że jeżeli chodzi
o zwolnienie lekarza o tak długim stażu pracy w kluczborskim szpitalu to jest to sytuacja niekomfortowa, były kilkakrotnie prowadzony rozmowy, ale powód wypowiedzenia umowy jest jeden, spadek wyników urodzeń na przestrzeni lat, nie kilku miesięcy, taką samą odpowiedź otrzymał pan doktor. Pan Starosta dodał, że nie może być tak, że w skali roku ilość porodów w naszym szpitalu systematycznie spada, dwa lata temu 427, w zeszłym roku 420 albo 417, w poprzednich latach było zawsze ponad 500 urodzeń, w niezbyt oddalonym od nas Oleśnie liczba porodów wynosi 900. Pan Starosta stwierdził, że kobiety idą rodzic za swoimi lekarzami, trafiają do szpitali i lekarzy, którzy prowadza je w czasie ciąży. Pan Starosta dodał, że pan doktor pracując poza szpitalem sam kierował do nas dużo pacjentek, jednakże widocznie zespół, który skompletował lekarz ordynator nie stanął na wysokości zadania. Pan Starosta stwierdził, że w sytuacji kiedy spada nam ilość urodzeń wobec wykonywania kontraktu na ginekologii, bo mamy sprawnych operatorów, wykonujemy kontrakt na ginekologii, pacjentki do nas przyjeżdżają a nie umiemy utrzymać ilości urodzeń w oddziale, świadczy o tym, że coś jest nie tak, i to jest jedyny powód wypowiedzenia umowy. Pan Starosta dodał, że o słuszności wypowiedzenia rozstrzygnie
z pewnością sąd pracy, ale jest przekaz do pana doktora, że jeżeli zależy mu na pracy w oddziale może do pracy wrócić. Kolejno pan Starosta odniósł się do kwestii zarządu szpitala w Kluczborku i stwierdził, że pojawiły się zarzuty odnośnie składu zarządu.
Pan Starosta wyjaśnił, że w każdej placówce tego typu musi być dyrektor medyczny. Pan Starosta poinformował, że w tym zakresie chce złożyć stosowne oświadczenie, pan Starosta stwierdził, że trafiają do niego tego typu komentarze dotyczące pracy zarządu szpitala, ale pan Starosta nie jest w stanie  wziąć odpowiedzialności za wszystko co ludzie mówią, nich osoba skontaktuje się z panem Starostą jeżeli ma jakieś zastrzeżenia. Pan Starosta stwierdził, że nie padają żadne imiona i nazwiska, jeżeli są lekarze, którzy chcą pracować w szpitalu kluczborskim a tego nie robią ze względu na skład zarządu szpitala, niech przyjdą, jak na razie żaden z lekarzy się nie pojawił. 
Przewodniczący Rady przypomniał o składaniu oświadczeń majątkowych za 2017 rok, druki oświadczeń są nowe, do pobrania w biurze rady.Kolejno Przewodniczący Rady poinformował, że jest odpowiedź od pani Wicewojewody Violetty Porowskiej dot. funkcjonowania PCZ S.A. w Kluczborku, dot. podjętej uchwały w sprawie „Stanowiska Rady Powiatu  w Kluczborku w sprawie funkcjonowania PCZ S.A. w Kluczborku”, pismo znajduje się do wglądu w biurze rady.Kolejno przewodniczący Rady poinformował, że jest pismo Rady Powiatu Krapkowickiego dot. uchwały  w sprawie poparcia Apelu Sejmiku Województwa Opolskiego w sprawie zmniejszenia nierówności w dostępie doświadczeń zdrowotnych pomiędzy województwem opolskim a innymi regionami Polski.Kolejno Przewodniczący rady poinformował o rozstrzygnięciu nadzorczym w stosunku do Uchwały nr XLI/254/2018 w sprawie wyrażenia zgody na wniesienie przez Powiat Kluczborski wkładów niepieniężnych (aportem) są spółki PKS w Kluczborku, spółka z. o.o. i objecie udziałów- z powodu istotnego naruszenia prawa. Pan Przewodniczący poinformował, ze powyższe rozstrzygnięcie Wojewody jest do wglądu w biurze rady.  

 

 

Do punktu 8 porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres od. od 20.03.2018 r. do 30.03.2018 r. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego sprawozdania i jednogłośnie je przyjęli.

 

 

Do punktu 8 porządku obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i o godz. 14.00 zamknął XLIII sesję Rady Powiatu w Kluczborku. Na tym protokół zakończono.         

                                                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przewodniczący Rady Powiatu w Kluczborku
Andrzej Butra

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys