Protokół Nr 35/2018

 

Ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego, Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Rozwoju Rodziny, Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu
w Kluczborku w dniu 18 kwietnia 2018 r.

 

Przewodniczyła radna Wioletta Kardas-Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek obrad:

 

  1. Otwarcie posiedzenia.
  2. Analiza materiałów na XLIII sesję w dniu 20 kwietnia 2018 r.
  3. Wolne wnioski.
  4. Zamknięcie posiedzenia.

Zaproszeni:

 

1.      Anna Szczygieł- Naczelnik Wydziału Obsługi Finansowo-Księgowej Jednostek Organizacyjnych Powiatu,

2.      Rozalia Słoniowska-Naczelniczk Wydziału Edukacji i Sportu,

3.      Mieczysław Czapliński-Naczelnik Wydziału Rolnictwa i ochrony Środowiska,

4.      Mieczysław Zaleciński-Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego  i Promocji Zdrowia.



Ad.1

 

Przewodnicząca obrad – radna Wioletta Kardas - przywitała wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodnicząca obrad przedstawiła porządek dzisiejszych obrad. We wspólnym posiedzeniu komisji rady uczestniczyło 19 radnych. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad.

 

Ad.2

Głos zabrała Przewodnicząca obrad, która przedstawiła projekty uchwał na XLIII sesję w następujących sprawach: zmieniająca Uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2018, zmiany wieloletniej prognozy finansowej, w sprawie wyrażenia zgody na sfinansowanie zobowiązań Powiatu Kluczborskiego poprzez przejęcie długu, w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Chudobie na zakup motopompy M8/8 firmy TOHATSU, w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Lasowicach Wielkich na zakup ubrań dla drużyn młodzieżowych i kobiecych oraz hydronetek i hełmów młodzieżowych , w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej  w Nasalach na zakup lekkiego samochodu gaśniczego, w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku za rok 2017. wraz z wykazem potrzeb w zakresie pieczy zastępczej oraz sprawozdanie z efektów pracy organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego poparcia „Apelu Sejmiku Województwa Opolskiego w sprawie zmniejszenia nierówności w dostępie do świadczeń zdrowotnych pomiędzy województwem opolskim, a innymi regionami Polski, w sprawie rozpatrzenia skargi pani J.K. na Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku, Informacja o stanie bezpieczeństwa powiatu kluczborskiego w zakresie ochrony przeciwpożarowej za 2017 rok, Ocena zasobów pomocy społecznej powiatu kluczborskiego za 2017 r., sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od za okres od 20.03.2018 r. do 30.03.2018 r.     Głos zabrał pan Starosta, który wyjaśnił odnośnie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu, że w części dochodowej uchwały zmiany nie są znaczące, natomiast jeżeli chodzi o część normatywną uchwały to zarząd proponuje podnieść limit w rachunku bieżącym z 7 mln. zł.  do 10 mln. zł. Pan Starosta wyjaśnił, że wiąże się to z tym, że nie wyszła subrogacja przy pierwszym podejściu, żeby uruchomić kolejną procedurę upływają kolejne miesiące, to angażuje środki, na ostatniej sesji trzeba było zabezpieczyć rozchody i wydatki na kolejne miesiące, część pieniędzy została skonsumowana, 25 kwietnia 2018 r.  trzeba zapłacić fakturę za autobusy i tego nie można przesunąć, po opłaceniu faktury za autobusy i wcześniejszym przekazaniu wat od PKS, można jedną deklaracją ten wat odzyskać, nie trzeba występować o zwrot wat, który będzie trwał 60 dni, a wynosi on około 1 mln. zł. , tak więc warto. Pan Starosta dodał, że trzeba zabezpieczyć to co związane z funkcjonowaniem samorządu, najpierw subrogacja, rozwiązanie tematu zadłużenia, bo on zmienia istotnie wpf, a następnie wykonanie przychodów czyli kredyt lub obligacje, dlatego też zarząd zwraca się z prośbą o podniesienie limitów.  Pan Starosta dodał, że na dzień dzisiejszy potrzebne jest takie bezpieczeństwo. Pan Starosta dodał, że w ocenie banku cała kwota do uruchomienia nie jest możliwa teraz, wobec tego zostanie uruchomiona  część kwoty, pozostała część w maju. Radna Irena Kielar zapytała, czy jeżeli ten limit wzrośnie to tylko do kwoty 10 mln. zł. czy wzrośnie do maksymalnych 14 mln. zł. , gdyż cały czas od lat ten limit wzrasta. Pan Starosta odpowiedział, że nie jest łatwo, 2 mln. limitu w rachunku bieżącym to było bardzo dawno temu, w zeszłym roku limit został zwiększony do 8 mln. zł., potem obniżony do kwoty 5 mln. zł. Pan Starosta wyjaśnił, że jeżeli uda się subrogacja, łatwiej jest wykonać przychody, trzeba ten temat wykonania przychodów na okres po dokonaniu subrogacji. Pan Starosta stwierdził, że gdybyśmy za pierwszym razem rozstrzygnęli subrogację byłoby nam łatwiej, ale koszty były zbyt duże i nie było możliwości się na takie rozwiązanie zgodzić. Pan Starosta dodał, że trzeba pamiętać, że jednocześnie mamy 16 mln. zł. na wydatki inwestycyjne. Pan Starosta dodał, że temat wykonania przychodów trzeba zostawić na czas, gdy już będzie dokonana subrogacja. Pan Starosta dodał, że za pierwszym podejściem koszty były za wysokie i odpowiedzialnie nie można było takiego zobowiązania przyjąć na siebie. Radni 18 głosami za, przy 1 wstrzymującym się pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.

Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie zmiany wpf. Pan Starosta poinformował, że ta uchwała ściśle wiąże się z kolejną uchwałą, dotycząca subrogacji. Pan Starosta wyjaśnił, że ta wieloletnia prognoza finansowa zawiera nowy okres spłat, kwota subrogacji jest niższa niż za pierwszym podejściem, jednocześnie skrócony został okres spłaty do 20 lat łącznie i nie najgorzej to wygląda. Pan Starosta wyjaśnił, że cała prognoza do 2038 roku zamyka się z lepszym wskaźnikiem, ten dokument pokazuje, że ta subrogacja ma głęboki sens, gdyż nie zwiększamy zadłużenia, a to, które jest inaczej jest rozłożony okres spłaty. Pan Starosta dodał, że udało się to zrobić na 20 lat, im krótszy okres spłaty tym łatwiej znaleźć bank lub jakiś inny podmiot zewnętrzny. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu i 18 głosami za, przy 1 wstrzymującym się pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.        
Kolejno Przewodnicząca obrad przedstawiła projekt uchwały w  sprawie wyrażenia zgody na sfinansowanie zobowiązań Powiatu Kluczborskiego poprzez przejęcie długu. Głos zabrał pan Starosta, który wyjaśnił, że kwota subrogacji jest mniejsza, wynika to z tego, że zobowiązania cały czas są na bieżąco spłacane, zobowiązania wobec banków objętych tym działaniem to jest w tej chwili około 40 574 000 zł., cała subrogacja to około 46 mln. zł rozłożone na 20 lat. Pan Starosta dodał, że jeżeli Rada wyrazi zgodę, to w poniedziałek zostanie ogłoszony przetarg na tą subrogację oraz, że wpf przy tych kwotach i subrogacji wygląda dużo lepiej. Radna Irena Kielar zapytała ile wyniesie rocznie spłata tej subrogacji, gdyż  4 % rocznego budżetu możemy spłacać, czy nas będzie stać na spłacanie tego zadłużenia. Pan Starosta wyjaśnił, że koszt tej subrogacji jest porównywalny do tego, który musielibyśmy i tak zapłacić, działanie jest o przepisy subrogacji, jest to wejście  w prawa dłużnika trzeciego podmiotu, banki wobec których mamy zobowiązania, inny bank przejmuje te zobowiązania, jeżeli chodzi o koszty, to jest to rozpisane w prognozie spłaty. Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że kwota subrogacji jest mniejsza od tej, która była w ostatniej uchwale i stwierdził, że część tego zadłużenia już spłaciliśmy. Radni nie wnieśli więcej zapytań i 17 głosami za, przy 2 wstrzymujących się pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejno Przewodnicząca obrad przedstawiła projekty uchwał : w sprawie wyrażenia zgody na sfinansowanie zobowiązań Powiatu Kluczborskiego poprzez przejęcie długu, w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Chudobie na zakup motopompy M8/8 firmy TOHATSU,  w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej  w Lasowicach Wielkich na zakup ubrań dla drużyn młodzieżowych i kobiecych oraz hydronetek i hełmów młodzieżowych , w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej  w Nasalach na zakup lekkiego samochodu gaśniczego. Radni nie wnieśli zapytań do powyższych projektów i jednogłośnie pozytywnie je zaopiniowali. Kolejno Przewodnicząca obrad przedstawiła projekt uchwały w sprawie w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku za rok 2017. wraz z wykazem potrzeb w zakresie pieczy zastępczej oraz sprawozdanie z efektów pracy organizatora rodzinnej pieczy zastępczej. Radni jednogłośnie 18 głosami za, 1 nie brał udziału w  głosowaniu pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.

Kolejno Przewodnicząca obrad przedstawiła projekt uchwały w sprawie  przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego poparcia „Apelu Sejmiku Województwa Opolskiego w sprawie zmniejszenia nierówności w dostępie do świadczeń zdrowotnych pomiędzy województwem opolskim, a innymi regionami  Polski. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali. Kolejno przewodnicząca obrad przedstawiła projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi pani J.K. na  Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali.

Kolejno Przewodnicząca obrad przedstawiła sprawozdanie z działalności zarządu powiatu za okres od 20.03.2018 r. do 30.03.2018 r.        
Radna Irena Kielar zapytała o liceum ogólnokształcące, prośbę dyrektora o dofinansowanie instalacji elektrycznej i wodnej. Głos zabrał radny Jakub Goliński - członek zarządu, który stwierdził, że zdanie, że zarząd nie daje pieniędzy jest krzywdzące, gdyż do subwencji, która powiat otrzymuje na oświatę już powiat dołożył 3 mln. zł. Radny Jakub Goliński wyjaśnił, że dyrektor szkoły złożył na zarząd pismo, przedstawił kosztorys wymiany instalacji wodnej, natomiast nie przedstawił kosztorysu na remont instalacji elektrycznej, więc zarząd zwrócił się z prośbą o uzupełnienie, w międzyczasie dyrektor napisał pismo, że rezygnuje. Radny Jakub Goliński stwierdził, iż kwota 5 tys. zł. przeznaczona na jeden z tych remontów jest na tyle niska, że powinna być sfinansowania ze środków własnych budżetu ogólniaka. Radny Jakub Goliński poinformował, że w zeszłym roku w maju było 5 wypowiedzeń umów, sytuacja w oświacie powiatowej jest bardzo trudna, gdyż wygaszane są oddziały, trzeba sobie zadać pytanie, czy rezygnujemy z pracy nauczycieli przekazując te środku na rzeczówkę. Radny Jakub Goliński poinformował, że wpłynęło pismo do zarządu z podziękowanie za utrzymanie wszystkich etatów, które były na etapie arkusza zagrożone.

Pan Starosta stwierdził, że do końca 2019 roku będzie  w oświacie bardzo trudny okres, arkusz w maju będzie z brakami, gdyż wygaszany jest kolejny rocznik gimnazjum, zarząd chce ściągnąć znów uczniów ze wschodu, żeby dać nauczycielom pracę, to dopiero drugi rok reformy, do końca 2019 rok będzie bardzo ciężki czas jeżeli chodzi o oświatę.

Pan Starosta dodał, że w SOSW przybyło godzin ale to powiat musi za to zapłacić. Radna Celina Zając zapytała, dlaczego jest odmowa zarządu dla przyjęcia pracownika asystenta z efektywności. Radny Jakub Goliński wyjaśnił, że sytuacja w SOSW jest diametralnie inna niż była do tej pory, przed reformą subwencja wystarczała, teraz subwencja wystarcza jedynie na pokrycie wynagrodzeń, wszystkie pozostałe rzeczy związane z utrzymaniem szkoły spoczywa na budżecie powiatu, dlatego też, wszędzie tam, gdzie nie ma obligatoryjnej potrzeby, zarząd nie może wyrazić zgody ze względu na finanse.

Radna Irena Kielar poinformowała, że Informacja o stanie bezpieczeństwa powiatu kluczborskiego w zakresie ochrony przeciwpożarowej za 2017 rok jest bardzo dobrze przygotowana i należy się strażakom za to również pochwała.

           

Ad.4

 

Przewodnicząca obrad poinformowała, że LGD Dolina Stobrawy zwróciła się z prośbą o rozpowszechnienie informacji o spotkaniach dotyczących naboru i możliwości otrzymania dotacji.

Głos zabrał radny Norbert Waliczek, który zapytał jak wygląda sytuacja jeżeli chodzi o szpital powiatowy w Kluczborku. Pan Starosta poinformował, że cały zespół lekarski, pracujący od 3 lutego 2018 r. poinformował, że nie podejmie pracy i panie lekarki złożyły wypowiedzenia. Lekarki miały podpisane umowy o pracę, z okresem wypowiedzenia 14 dni, argumentacja jest taka, że w szpitalu kluczborskim jest bardzo dużo pracy i jest bardzo dużo pacjentów. Pan Starosta poinformował, że przed podpisaniem umów lekarki widziały szpital, sprzęt, stan zatrudnienia, poznały zespół pielęgniarski, lekarki stwierdziły, że powiat kluczborski jest bardzo trudnym regionem, że jest taka duża ilość przypadków ciężkich, że one podjęły pochopną decyzję, że nie chodzi o zatrudnienie w naszym szpitalu, i nie chodzi w tej kwestii o pieniądze.

Pan Starosta stwierdził, że lekarki nie wracają do Wielunia, nie idą również do pracy do szpitala w Oleśnie z tego co wie, nie ma żadnych umów podpisanych w Oleśnie, ale to czas pokaże.

Pan Starosta stwierdził, że teraz jeżeli chodzi o prace lekarek sytuacja była trudna, gdyż w ramach swoich urlopów dojeżdżały do pracy do swojego szpitala, jednak od maja miały pracować wszystkie razem na oddziale, sytuacja miała się unormalizować i poprawić.

Pan Starosta stwierdził, że lekarki mogły szybciej poinformować o podjętej decyzji, że nie chcą pracować w kluczborskim szpitalu, gdyż teraz nastąpiła sytuacja bardzo trudna, znaleźć lekarzy w ciągu dwóch tygodni wydaje się megatrudne. Pan Starosta stwierdził, że przy wcześniejszej sytuacji zawieszenia oddziału wewnętrznego było wiele kontaktów, które zostały zamknięte, gdy zaleźliśmy zespół lekarek. Pan Starosta stwierdził że zdaje sobie sprawę z tego, że sytuacja jeżeli chodzi o lekarzy jest bardzo trudna na rynku pracy, lekarzy brakuje, są roszczeniowi, ale ta sytuacja jest bardzo trudna.

Radny Wojciech Smolnik zapytał czy już szpital nie przyjmuje pacjentów na oddział wewnętrzny. Pan Starosta stwierdził, że tak, gdyż oddział trzeba będzie zawiesić, trzeba będzie zabezpieczyć pacjentów i oddział zamknąć na dwa tygodnie oraz zrobić wszystko aby znaleźć lekarzy. Pan Starosta zwrócił się do radnych, aby każdy ze swej strony uruchomił kontakty i pomógł w znalezieniu lekarzy.

 

Ad.5

 

Przewodnicząca obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął wspólne posiedzenie wszystkich  komisji  Rady Powiatu  w Kluczborku.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Rozwoju Rodziny
Wioletta Kardas

 

 

 

Przewodniczący komisji Budżetu
            i Rozwoju Gospodarczego
 Andrzej Kosmala

 

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia
i Bezpieczeństwa Publicznego
Norbert Waliczek

 

 

Przewodniczący Komisji ds. Wsi,
Rolnictwa i Ochrony Środowiska

Kazimierz Morawiec

 

 

 

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys