Protokół Nr 19/2018

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej  Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 24 maja 2018 r. Przewodniczyła-Celina Zając-Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej

 

Porządek posiedzenie:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza Sprawozdania zarządu powiatu z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za 2017 rok wraz z Informacją o stanie mienia powiatu kluczborskiego.

3. Analiza sprawozdania finansowego.

4. Analiza opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu o sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2017 rok.

5. Przygotowania i głosowanie wniosku w sprawie absolutorium dla zarządu powiatu w Kluczborku.

6.Analiza kwartalnej informacji z  wykonania budżetu powiatu za I kwartał 2018 r. wg. stanu na dzień 31 marca 2018 r.

7.Wolne wnioski.

8.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ponadto  w posiedzeniu uczestniczyli:

 

Wanda Słabosz - Skarbnik Powiatu

 

Ad.1

 

Przewodnicząca komisji przywitała wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu, członków komisji oraz  przedstawiła porządek dzisiejszego posiedzenia.    

Radni nie wnieśli zapytań i jednogłośnie, pięcioma głosami za,  przyjęli porządek obrad dzisiejszego posiedzenia.

 

Ad.2

 

Głos zabrała pani Celina Zając, która przedstawiła  Sprawozdania zarządu powiatu z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za 2017 rok wraz z Informacją o stanie mienia powiatu kluczborskiego. Plan dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2017 rok, wg stanu na dzień 31 grudnia 2017 roku zakładał uzyskanie dochodów w wysokości 79.624.716,62 zł. W okresie sprawozdawczym uzyskano dochody w wysokości 70.883.695,65 zł co stanowi 89,02 % założonego planu. Wysokość wykonania planu dochodów została określona  jako faktyczna, zgodnie z sprawozdaniem o dochodach Rb-27S. W 2017 roku Powiat Kluczborski zaplanował przychody na kwotę 7.914.455,00 zł. Wykonanie planu wydatków i rozchodów budżetowych na dzień 31.12.2017 roku.

Plan wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego zakładał wg stanu na dzień 31.12.2017 roku kwotę 86.974.492,62 zł, co w porównaniu do planu przyjętego na sesji w dniu 28.12.2016 roku w wysokości 79.960.459,00 zł, daje wzrost o kwotę 7.014.033,62 zł. Faktyczne wykonanie wydatków budżetowych zamknęło się na dzień 31.12.2017 roku kwotą 77.158.947,38 zł, co w ujęciu procentowym stanowi 88,71 % wykonania planu wydatków.

Wykazane dane potwierdza sprawozdanie statystyczne z wykonania wydatków budżetowych Rb-28S. Analiza wydatków wykazuje na dominującą pozycję wydatków bieżących, na które składają się: wydatki na wynagrodzenia osobowe pracowników w kwocie 44.498.395,68 zł, co stanowi 98,88 % planowanego wydatku z tego tytułu, wydatki budżetu w ramach, których udzielono dotacji celowych. na kwotę 1.239.156,41 zł, co w stosunku do planowanego wydatku z tego tytułu stanowi 84,20 %, wydatki majątkowe w kwocie 11.304.232,61 zł stanowią 14 % ogółu wydatków, obsługa długu 1.456.717,80 zł stanowi około 1% ogółu wydatków.

Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że w sprawozdaniu są dwie kwestie: kwestia zadłużenia, ponad 100%, choć w porównaniu do gminy Byczyna to niewiele, oraz brak dochodów majątkowych, co jednak było wiadome. Radny Andrzej Kosmala stwierdził, ze najgorsze jest to że w perspektywie nie ma żadnych szans na poprawę. Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że problemem może być pozyskiwanie środków unijnych, gdzie trzeba mieć wkład własny. Pani Skarbik stwierdziła, że najgorzej jest jeżeli chodzi o oświatę, gdzie za zmianami nie idą od państwa pieniądze, subwencja nie pokrywa wydatków, pokrywa jedynie wynagrodzenia. Radny Piotr Włodarczyk stwierdził, że nie ma gminy czy powiatu, które nie musiałyby dokładać do oświaty. Pani Skarbnik wyjaśniła, że w 2017 roku doszło do tego, że w IV kwartale zaczęło być ciężko z bieżąca płatnością, podpisaliśmy umowę z bankiem,  że zapłaciła za nas wierzycielom a do 5 stycznia 2018 musieliśmy bankowi te pieniądze oddać. Radni nie wnieśli więcej zapytań do powyższego sprawozdania i pozytywnie je zaopiniowali. Kolejno członkowie komisji zapoznali się z Informacją o stanie mienia powiatu kluczborskiego. Podstawowym składnikiem mienia powiatowego są nieruchomości,  do których przysługuje prawo własności i współwłasności w tym grunty i budynki: przejęte na własność z mocy prawa państwowych jednostek organizacyjnych, które z dniem 1 stycznia 1999 roku stały się jednostkami organizacyjnymi powiatu, przejęte na podstawie aktów notarialnych umową darowizny, grunty przejęte na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 października 1998r., przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną szczególnych zasadach na drogi powiatowe. Nieruchomości w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych Kluczborski Inkubator Przedsiębiorczości, Powiatowy Urząd Pracy, Zarząd Dróg Powiatowych, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. Marii Skłodowskiej – Curie, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 CKU w Kluczborku, Zespół Szkół Ogólnokształcących, Zespół Szkół Licealno-Technicznych, Dom Pomocy Społecznej w Gierałcicach, Dom Pomocy Społecznej, Dom Dziecka „Nasz Dom” Bogacica-Bąków, Młodzieżowy Dom Kultury, Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna  Nieruchomości zajęte pod drogi powiatowe w trwałym zarządzie Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku o łącznej powierzchni równej 518,3480 ha. Nieruchomości gruntowe w użytkowaniu wieczystym. Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Kluczborku sp. z.o.o, Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. w  Kluczborku. Nieruchomości będące w bezpośrednim władaniu powiatu: w dzierżawie, najmie i użyczeniu: Medyczne Laboratorium Diagnostyczne „Medicina”, Powiatowe Centrum Zdrowia S.A., Polski Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów, Radio Opole, Osoba fizyczna najemca, NETIA S.A. Stan mienia Powiatu Kluczborskiego uległ zmianie w okresie od 01.01.2017r. do 31.12. 2017 r.: w zakresie zwiększeniu o 33,1108 ha gruntów w wyniku przejęcia na drogi powiatowe, w zakresie zmniejszeniu o 0,2028 ha gruntów w wyniku nieodpłatnego przekazania na rzecz gminy Kluczbork działki nr 90/4 k. m. 12 obręb Kluczbork.

 

Ad.3

 

Członkowie komisji zapoznali się ze sprawozdaniem finansowym, na które składa się  bilans z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za 2017 rok, Dodatkową informacją  i objaśnieniami z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego sporządzoną  na dzień 31 grudnia 2017 r., bilansem jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego, rachunkiem zysków i strat jednostki (wariant porównawczy), Zestawieniem zmian  w funduszu jednostki, Dodatkową informacją i objaśnieniami do bilansu jednostki budżetowej za 2017 rok. Członkowie komisji  nie wnieśli do niego zapytań  i pozytywnie je zaopiniowali.

 

Ad.4

 

Pani Skarbnik przedstawiła opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu o sprawozdaniu zarządu powiatu z wykonania budżetu powiatu za 2017 rok. Powyższa opinia jest z uwagami.  Radny Wojciech Smolnik poprosił o wyjaśnienie czego uwagi RIO dotyczą. Skład Orzekający wskazał, że w sprawozdaniu opisowym zarząd przedstawił jedynie zobowiązania ujęte w części A-Zobowiązania wg. tytułów dłużnych w sprawozdaniu Rb-Z sporządzonym wg stanu na koniec IV kwartału 2017 r. Powiat posiadał również zobowiązania krótkoterminowe oraz w ramach zawartych umów leasingu operacyjnego a także zobowiązania z tytułu zawartych umów w kwocie 18 111 404 zł, co daje łączną kwotę 20 959 724, 48 zobowiązań. W sprawozdaniu zarząd nie odniósł się do tej kwestii. Pani Skarbnik stwierdziła, że w części opisowej sprawozdania jest za mało napisane  o zobowiązaniach powiatu nie zaliczanych do zadłużenia, w przyszłości opisując wykonanie budżetu trzeba to opisać.

Radni jednogłośnie przyjęli powyższą opinię.

 

Ad.5

 

Komisja Rewizyjna pozytywnie oceniła Sprawozdanie zarządu powiatu z wykonania budżetu powiatu za 2017 rok, Informację o stanie mienia powiatu kluczborskiego oraz sprawozdanie finansowe. Komisja Rewizyjna zapoznała się z  opinią z uwagami Regionalnej Izby Obrachunkowej dotyczącej sprawozdania z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego  za 2017 rok. Komisja przeanalizowała uwagi zawarte w Opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o Sprawozdaniu z wykonania budżetu powiatu za 2017 rok i wnioskuje do zarządu o uwzględnienie powyższych uwag w kolejnych sprawozdaniach. Członkowi komisji nie stwierdzając nieprawidłowości, przystąpili do sporządzania wniosku
/pismo nr OR-R.0012.5.19.2018.KH z dnia 24  maja 2018 r.  w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu w Kluczborku w składzie:

1.      Piotr Pośpiech – Przewodniczący,

2.      Urszula Pękala-Duda-Członek,

3.      Jakub Goliński-Członek.

Przewodnicząca Komisji poddała wniosek o udzielenie absolutorium zarządowi powiatu pod głosowanie.

Komisja Rewizyjna w obecności 6 członków, 5 głosami za, przy 1 głosie  wstrzymującym się przyjęła powyższy wniosek. Wniosek zostanie przekazany Radzie Powiatu na najbliższej sesji a także do Regionalnej Izby Obrachunkowej w celu wydania opinii.

 

Ad.6

 

Pani Skarbnik przedstawiła Informację z wykonania budżetu powiatu za I kwartał 2018 r. Dochody w tym dochody bieżące na plan 86 902 513,24 wykonano 25 064 859,48, co stanowi 28,84%. Dochody majątkowe na plan 73 040 157,54, wykonano 20 701 511,89, co stanowi 28,34%, Przychody na plan 4 659 263,80 wykonano 7 052 516,95, co stanowi 150,79%. Wydatki na plan 89 033 516,04 wykonano 25 527 654, 05, co stanowi 28,67% planu, w tym wydatki bieżące na plan 73 180 178,04 wykonano 22 236 311,28, co stanowi 30, 39%, wydatki majątkowe na plan 15 853 338 wykonano 3 291 342, 77, co stanowi 20,76%. Jeżeli chodzi o rozchody to na plan 2 528 261 wykonano 962 943, 21, co stanowi 38,09%.  Radny Wojciech Smolnik zapytał, jak przedstawia się obecnie kwestia subrogacji. Pani Skarbnik poinformowała, że ogłoszono kolejny przetarg na subrogację, otwarcie ofert nastąpi 11 czerwca 2018 r. Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że trzeba było przesunąć środki na spłatę zadłużenia. Pani skarbnik poinformowała, ze subrogacja obejmuje kwoty zaciągniętych kredytów, obligacje i dwa nowe kredyty z dużymi kosztami obsługi, oraz spłatę Siemensa. Obligacja podzielona jest na 3 części, obecnie spłacamy według harmonogramu zadłużenie, subrogacja spowoduje, że będziemy spłacać te same kwoty ale w czasie o 10 lat dłuższym.

Radni jednogłośnie przyjęli powyższą informację.

 

Ad.7

 

W wolnych wnioskach Przewodnicząca Komisji rewizyjnej poruszyła kwestie pisma złożonego od pracowników pracowni ćwiczeń praktycznych przy ZSP Nr 1 w Kluczborku, pismo dotyczy podwyżek dla pracowników. 

Członkowie komisji postanowili o zwołaniu kolejnego posiedzenia komisji w związku  z powyższą sprawą po sesji w dniu 29 maja 2018 r.

 

Ad.8

Przewodnicząca Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła dzisiejsze  posiedzenie komisji.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

 

 

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej

Celina Zając

 

 

 

 

 

 

 

Protokołowała

 

Katarzyna Hołdys