Protokół Nr XLI/2018

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 9 marca 2018 r.

 

XLI sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1300  Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Butra. Przewodniczący Rady Powiatu przywitał wszystkich radnych, naczelników wydziałów i kierowników, a następnie stwierdził, że w dniu dzisiejszym podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych jest 16 radnych. Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił porządek dzisiejszych obrad, który przedstawia się następująco:   

 

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/zatwierdzenie porządku obrad,

c/zatwierdzenie protokołów z XXXIX i XL sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwał:
a/zmieniająca Uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2018,

b/zmiany wieloletniej prognozy finansowej,

c/przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków,

d/w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2018 rok,

e/w sprawie  wyrażenia  zgody na wniesienie przez Powiat Kluczborski wkładów niepieniężnych (aportem) do spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Kluczborku Sp. z o.o. i objęcie udziałów,

f/zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kluczborskiego,

g/w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć niektórych nauczycieli oraz zasad zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w formie zaoczneji w kształceniu na odległość.

4.Przedstawienie Sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli szkół i placówek oświatowych powiatu kluczborskiego w 2017 roku.

5.Sprawozdanie Starosty Kluczborskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa  i Porządku Powiatu Kluczborskiego za 2017 rok.

6. Sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku za 2017 rok.

7. Upoważnienie  Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia skargi na Dyrektorkę Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku.

8.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

9.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 19.01.2018 r. do 16.02.2018 r.

10. Wolne wnioski i zapytania.
11. Zamknięcie obrad.

 

Radni nie wnieśli zapytań do porządku obrad i jednogłośnie zatwierdzili powyższy  porządek obrad. Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił  protokoły z  XXXIX i XL sesji, radni nie wnieśli żadnych zapytań i uwag do powyższego protokołu i jednogłośnie go przyjęli.

 

Do punktu 2 porządku obrad

 

Nie wniesiono zapytań i interpelacji.

 

Do punktu 3a  porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały zmieniającej Uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2018. Wprowadza się zmiany w Uchwale Nr XXXVIII/239/2017 z dnia 21 grudnia 2017 r. w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2018 w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 1.212.706,25 zł w tym: zwiększenie dochodów bieżących w kwocie 934.661,75 zł; zwiększenie dochodów majątkowych w kwocie 288.044,50 zł .  Wprowadza się zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 1.404.182,05 zł, w tym: zwiększenie wydatków bieżących w kwocie 1.144.182,05 zł; zwiększenie wydatków majątkowych w kwocie 260.000 zł .  Różnica pomiędzy dochodami, a wydatkami stanowi deficyt budżetu w kwocie 3.680.010,80 zł. Plan wydatków majątkowych na 2018 r. – Wprowadzono nowe zadania inwestycyjne: „Przebudowa drogi powiatowej nr 1313O na odcinku o długości 0,400 km (od km 0+790 do km 1+190 strona lewa) wraz z opracowaniem projektu budowlanego – chodnik w miejscowości Bąków”, „Przebudowa drogi (gminnej niepublicznej) od drogi krajowej S11 w Gortatowie do ul. XXX-lecia w Kujakowicach Górnych”. Zrezygnowano z zadania:  „Dotacja celowa dla Gminy Kluczbork na przebudowę drogi (gminnej niepublicznej) od drogi krajowej S11 w Gortatowie do ul. XXX-lecia w Kujakowicach Górnych” Zwiększono wydatki na zadaniu: „Budowa ścieżki rowerowej i kanalizacji deszczowej w miejscowości Kochłowice na odcinku o długości 0,81 km (od km 11+261,00 do km 12+077,50) – str. lewa.

Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie podjęli Uchwalę Nr XLI/250/2018 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3b  porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Zmiany dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnia prognoza finansowa. Zwiększono dochody bieżące o kwotę 934.661, 75 zł., zwiększono dochody majątkowe o kwotę 288.044, 50 zł. Zwiększono wydatki bieżące o kwotę 1 144 182, 50 zł., zwiększono dochody majątkowe o kwotę 260 000, 00 zł. Ponadto zwiększono przychody z tytułu wolnych środków o kwotę 191 475, 80 zł.

Wprowadzono nowe zadanie inwestycyjne na lata 2018-2019 pn.  „ Przebudowa drogi powiatowej nr 1313O na odcinku o długości 0,400 km wraz z opracowaniem projektu budowlanego - chodnik w miejscowości Baków.

Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr XLI/251/2018 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3c porządku obrad

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie  przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków. Na podstawie Uchwały Nr XIX/101/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków ze zm., złożono pięć wniosków na dofinansowanie prac przy obiektach zabytkowych od:   Parafii Rzymskokatolickiej pw. św. Michała Archanioła w Skałągach na prace związane z konserwacją pokrycia dachu drewnianego kościoła pw. św. Piotra i Pawła w Rożnowie, Parafii Rzymskokatolickiej pw. św. Augustyna w Kostowie na prace związane z kontynuacją wymiany pokrycia dachowego – ETAP II – połać główna od strony zachodniej kościoła pw. św. Augustyna w Kostowie, Parafii Rzymskokatolickiej pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Chudobie na prace związane z konserwacją i impregnacją środkami impregnacyjnymi kościoła drewnianego pw. Narodzenia Jana Chrzciciela w Wędryni, Parafii Rzymskokatolickiej pw. św. Jacka w Wierzbicy Górnej na prace związane z wymianą pokrycia dachowego z gontów oraz uzupełnienie brakujących elementów więźby dachowej w drewnianym kościele filialnym pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Wierzbicy Dolnej, Parafii Rzymskokatolickiej pw. Matki Boskiej Częstochowskiej w Krzywiźnie na prace związane z wymianą pokrycia dachu z dachówki karpiówki wraz z obróbkami blacharskimi, rynnami i rurami spustowymi w kościele pw. Matki Boskiej Częstochowskiej w Krzywiźnie. Powołana komisja zgodnie z § 7 Uchwały Nr XIX/101/2007 r. Rady Powiatu dokonała analizy wniosków i zaproponowała Zarządowi Powiatu podział środków wskazany w protokole z dnia 21.12.2017 r. Zarząd Powiatu na posiedzeniu w dniu 10 stycznia 2018 r. zatwierdził podział środków wskazany w projekcie niniejszej uchwały. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr XLI/252/2018 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3d porządku obrad

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2018 rok. Zarząd Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dokonał w lutym bieżącego roku podziału środków przewidzianych planem finansowym PFRON na rok 2018, przeznaczonych na realizację zadań na rzecz osób niepełnosprawnych należących do kompetencji samorządów powiatowych na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych Podział dokonany został na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 maja 2003 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych  samorządom wojewódzkim i powiatowym Na podstawie art.48 ust. 1, pkt. 1 ustawy o rehabilitacji środki przypadające wg. algorytmu przekazywane są samorządom powiatowym na realizację określonych zadań lub rodzajów zadań. Po rozpoznaniu potrzeb proponuje się następujący podział środków finansowych: rehabilitacja zawodowa-40 tys. zł, Dofinansowanie kosztów tworzenia i  działania warsztatów terapii zajęciowej-479 880,00,  Dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych -  198 000,00, Dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się ,i technicznych w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych – 110 00, 00 zł., Dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych- 13 995,00, Dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów- 215 573,00 zł. Dofinansowanie usług tłumacza języka migowego lub tłumacza – przewodnika – 1600,00 zł. Razem rehabilitacja społeczna-1 019 048 zł. Łącznie na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej  w 2018 roku przeznacza się kwotę 1 059 048,00 zł.  Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr XLI/253/2018 w powyższej sprawie.

  

Do punktu 3e porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie  wyrażenia  zgody na wniesienie przez Powiat Kluczborski wkładów niepieniężnych (aportem) do spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Kluczborku Sp. z o.o. i objęcie udziałów.  Powiat Kluczborski w partnerstwie z 13 samorządami z terenu Subregionu Północnego Opolszczyzny realizuje projekt pod nazwą „Realizacja strategii niskoemisyjnych na obszarze Subregionu Północnego Województwa Opolskiego” dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020 (Umowa nr RPOP.03.01.01-16-0004/16-00 z dnia 21.06.2017 r.). Jednym z zadań Powiatu Kluczborskiego w ramach przedmiotowego projektu jest Zakup taboru autobusowego. Powiat Kluczborski dzięki realizacji projektu zakupi łącznie 13 sztuk niskoemisyjnych autobusów, które zgodnie z zamówieniem publicznym dostarczone zostaną w dwóch etapach – I etap 8 sztuk, II etap 5 sztuk. W myśl założeń wniosku o dofinansowanie projektu, jak również zgodnie z Wytycznymi w zakresie dofinansowania z programów operacyjnych podmiotów realizujących obowiązek świadczenia usług publicznych w transporcie zbiorowym Ministra Infrastruktury i Rozwoju (MIR/H/2014-2020/30(1)/10/2014) z 19.10.2015 r. przedmiotowe autobusy wykorzystywane będą do świadczenia usług publicznych w transporcie zbiorowym, w związku z powyższym zostaną one przekazane przez Powiat Kluczborski do Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Kluczborku Sp. z o.o. w formie aportu. W celu dokonania powyższego zgodnie z Uchwałą Nr XVI/123/2016 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 25 lutego 2016 r. w sprawie określenia zasad wnoszenia wkładów i obejmowania oraz nabywania i zbywania udziałów lub akcji w spółkach prawa handlowego przez Powiat Kluczborski, konieczne jest podjęcie stosownej uchwały przez Radę Powiatu. 

Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XLI/254/2018  w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3f porządku obrad

 

Przewodniczący rady przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kluczborskiego.  Działając na podstawie art. 94 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo Farmaceutyczne rada powiatu ustala rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na danym terenie, po zasięgnięciu opinii burmistrzów i wójtów gmin z terenu powiatu oraz samorządu aptekarskiego. Zgodnie z art. 94 ust. 1 w/w ustawy rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy. Rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych przedstawiony w § 1 oraz plan dyżurów aptek ogólnodostępnych w porze nocnej, niedziele, święta i dni wolne od pracy na terenie powiatu kluczborskiego w 2018 roku przedstawiony w § 2 pkt 1 lit. a i b uległy zmianie ze względu na likwidację Apteki Dla Wszystkich w Kluczborku. Chęć przejęcia dyżurów po zlikwidowanej aptece wyraziła Apteka Rodzinna przy ul. Podwale 24 w Kluczborku. Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Wójta i Burmistrzów gmin z terenu powiatu kluczborskiego oraz Opolską Okręgową Izbę Aptekarską w Opolu.

Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu i jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XLI/255/2018 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3g porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć niektórych nauczycieli oraz zasad zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w formie zaocznej i w kształceniu na odległość.

Art.42 ust. 7 pkt 3 ustawy Karta Nauczyciela nakłada na organ prowadzący obowiązek określenia wymiaru zajęć dla nauczycieli niewymienionych w ust. 3 tego artykułu, a zatrudnionych w jednostkach oświatowych danej jednostki samorządu terytorialnego,  a także zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć  w formie zaocznej i w kształceniu na odległość. Art.76 pkt. 22 lit. d w związku z art.147 pkt 3 ustawy z dnia 27 października 2017 r.  o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2203) zmienia zapis art.42 ust. 7 pkt 3 Karty Nauczyciela i wprowadza w w/w art. 42 ust. 5c, co powoduje konieczność podjęcia w/w uchwały. Zmianie ulega tygodniowa liczba godzin obowiązkowego wymiaru zajęć: pedagoga, psychologa, logopedy, doradcy zawodowego, a także innego specjalisty zatrudnionego w szkole lub placówce oświatowej Powiatu Kluczborskiego z 30 godzin na 22 godziny. Ponadto regulacja łączenia zajęć o różnym pensum w ramach jednego etatu została zawarta w art. 42 ust. 5c zmienianej Karty Nauczyciela, co wyłącza wprowadzenie tej regulacji do niniejszej uchwały. Podjęcie w/w uchwały jest niezbędne dla celów zatwierdzania arkuszy organizacji szkół i placówek oświatowych Powiatu Kluczborskiego.

Opinie do projektu uchwały przedłożyły następujące organizacje związkowe, zrzeszające pracowników jednostek oświatowych funkcjonujących na terenie powiatu kluczborskiego:  Związek Nauczycielstwa Polskiego Zarząd Oddziału w Kluczborku, Komisja Zakładowa NSZZ „Solidarność” przy Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku, Oddziałowa Organizacja Związku Zawodowego „Rada Poradnictwa” z siedzibie w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku. Głos zabrała radna Irena Kielar zapytała o zwiększenie liczby psychologów  w szkołach powiatowych  w związku z większą ilością uczniów spoza granic Polski. Pan Starosta odpowiedział, że dotychczas organ stanowiący określał liczbę etatów pracowników pomocniczych w każdej z naszych szkół, w każdej szkole za wyjątkiem ZSO było pół etatu psychologa i pół etatu pedagoga. Teraz wymiar został określony w ustawie i pensum wynosi 22 godziny, nasi nauczyciele zachowują ten sam wymiar pracy, w tych samych stanach zatrudnienia pozostanie na 22 godziny pół etatu psychologa i pół etatu pedagoga.  Pan Starosta dodał, że wyraźnie będzie to widać w arkuszu przygotowywanym w kwietniu, maju. Pan Starosta poinformował, że pozostanie pełne zatrudnienie w ZSO, nie ma sygnałów o tym, żeby były jakieś duże problemy wychowawcze, jest to wystarczający poziom zatrudnienia  w ZSO. Jeżeli chodzi o zwiększenie zatrudnienia w tej sferze to będzie nas tu ograniczała ekonomia, w latach 2018 , 2019 trzeba przetrwać w związku z likwidacją gimnazjum. Pan Starosta dodał, że od września 2018 r. nie będziemy zwiększać tego zatrudnienia, pozostaniemy przy pół etatu jak dotychczas, a szczegółowe analizy będą na podstawie arkusza na przełomie kwietnia/maja.   Radni nie wnieśli więcej zapytań i jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr XLI/256/2018 w powyższej sprawie.

  

Do punktu 4 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił  Sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli szkół i placówek oświatowych powiatu kluczborskiego w 2017 roku.  Radni po zapoznaniu się z powyższym sprawozdaniem jednogłośnie je przyjęli. 

 

Do punktu 5 porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił Sprawozdanie Starosty Kluczborskiego  z działalności Komisji Bezpieczeństwa   i Porządku Powiatu Kluczborskiego za 2017 rok.  Radni nie wnieśli zapytań do powyższego sprawozdania i jednogłośnie je przyjęli.

 

 

Do punktu 6 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił Sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku za 2017 rok. Radny Andrzej Olech podziękował za współpracę z Komendą Powiatową Policji w Kluczborku na obiektach rekreacyjnych w Kluczborku.

Radni nie wnieśli zapytań do powyższego sprawozdania i jednogłośnie je przyjęli.

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady poinformował, że otrzymał do rozpatrzenia skargę na panią Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy. Rada Powiatu jednogłośnie upoważniła Komisję Rewizyjną  do rozpatrzenia Upoważnienie Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia skargi na Dyrektorkę Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku.

 

Do punktu 8 porządku obrad

 

Nie wniesiono zapytań i interpelacji, nie udzielono odpowiedzi.

 

Do punktu 9 porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu  za okres od 19.01.2018 r. do 16.02.2018 r. Radni nie wnieś.li zapytań do powyższego sprawozdania i jednogłośnie je przyjęli.

 

Do punktu 10 porządku obrad

 

W wolnych wnioskach Przewodniczący Rady poinformował, że do wglądu w biurze rady jest opinia RIO w Opolu o możliwości sfinansowania deficytu w uchwale budżetowej powiatu kluczborskiego oraz opinia o planowanej kwocie długu powiatu kluczborskiego. Ponadto w biurze rady jest dostępna informacja Wojewody Opolskiego dot. ustalenia liczby radnych w wyborach w 2018 roku do sejmiku województwa opolskiego, rad powiatów i rad gmin. Przewodniczący Rady poinformował ponadto, że Wojewoda Opolski udzielił odpowiedzi na stanowisko przesłane do niego dotyczące funkcjonowania Powiatowego Centrum Zdrowia w Kluczborku, jest również odpowiedź od jednostek podstawowej opieki zdrowotnej w powiecie kluczborskim  i z Narodowego Funduszu Zdrowia- pisma są do wglądu w Biurze rady.  Radna Irena Kielar zapytała, czy z tych odpowiedzi wynika, że ktoś nam przyszedł z pomocą w sytuacji z brakiem lekarzy. Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że do tych odpowiedzi wrócimy, trudno się w nich doczytać odkrywczych rzeczy, wszystkie odpowiedzi zostały skierowane do komisji zdrowia celem analizy. Pan Starosta dodał, że wrócił temat dostępu lekarzy spoza granic Polski do zawodu, są dwie propozycje, jedna polega na usunięciu nostryfikacji dyplomu i druga to zgoda na wykonywanie zawodu z jednoczesnym terminem nostryfikacji dyplomu. Pan Starosta dodał, że w tym temacie na pewno coś się zadzieje, co do ogółu zebranych informacji, to po pracy komisji zdrowia zbiorczo taka informacja zostanie przedstawiona.

Radny Andrzej Olech zaprosił wszystkich radnych na imprezę charytatywną w hali OSIR w Kluczborku w niedzielę.

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i o godz. 13.30 zamknął XLI sesję Rady Powiatu w Kluczborku. Na tym protokół zakończono.         

                                                                      

 

 

 

                                                                                  

 

 

Przewodniczący Rady Powiatu
w Kluczborku

Andrzej Butra

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys