Protokół Nr 14/2004

 

 

 

z posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego

w dniu 26 marca 2004r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Mariusz Pieńkowski.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Mieczysław Czaplński – Wicestarosta Kluczborski,

2.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję Rady powiatu w Kluczborku w dniu 30.03.2004r.

3.Wolne wnioski.

Ad.1.

Przewodniczący Komisji powitał wszystkich zebranych i otworzył posiedzenie w dniu dzisiejszym. Następnie Przewodniczący zapoznał wszystkich członków z porządkiem dzisiejszego posiedzenia. Do proponowanego porządku członkowie komisji nie wnieśli uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

 

Ad.2.

Członkowie komisji przystąpili do analizy materiałów przygotowanych na sesję Rady Powiatu w dniu 30.03.2004r. zapoznano się z projektami uchwał w następujących sprawach:

  • zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004r.,
  • określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2004r.,
  • założenia technikum uzupełniającego,
  • założenia uzupełniającego liceum ogólnokształcącego,
  • zmiany uchwały Nr XXXII/257/2002 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 24 stycznia 2002r. w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół i placówek kształcenia ustawicznego w powiecie kluczborskim,
  • zmiany uchwały Nr VIII/46/99 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 19 maja 1999r. w sprawie przyjęcia do prowadzenia zadań z zakresu Gminy Kluczbork,
  • wyboru biegłego rewidenta do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku,
  • zmiany składu Rady Społecznej Samodzielnego publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku,
  • zmiany składu Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku,
  • nieodpłatnego przekazania nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Gminy Wołczyn,
  • wyrażenia zgody na dzierżawę na okres 10 lat pomieszczenia pawilonu o pow.108,22 m2 położonego przy ul.Waryńskiego oraz garażu o pow. 75,53 m2 położonego przy ul.Byczyńskiej na rzecz Tadeusza Badera Firma Handlowo-Usługowa ,,Badera” Dalachów 354,
  • przyjęcia jako zasadnej skargi Pana Jana Lech na działania Kierownika Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku w związku z wydaniem postanowienia o zawieszeniu postępowania dotyczącego przyznania świadczenia przedemerytalnego,
  • odpowiedzi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na skargę,
  • rozpatrzenia informacji Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kluczborku o stanie bezpieczeństwa sanitarnego Powiatu Kluczborskiego w 2003r.
  • zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów
    w Kluczborku w 2003r. Ponadto członkowie komisji zapoznali się ze sprawozdaniem

    z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2003r. oraz ze sprawozdaniem
    z działalności Zarządu Powiatu za okres od 19.01 do 11.03.2004r.

Radny Piotr Wiecha odnosząc się do posiedzenia Zarządu Powiatu z dnia 16 lutego 2004r. oraz zapisu, w którym jest mowa o przekazaniu na rzecz Miejskiej i Gminnej Biblioteki Publicznej w Kluczborku dotacji celowej w kwocie 16.000.00,-zł poprosił o wyjaśnienie czy w powyższej kwestii została podpisana umowa. Na powyższe zapytanie radnego odpowiedzi udzielił Pan Starosta, który wyjaśnił, że jest to wywiązanie się przez powiat z obowiązku i jednocześnie zadania jakim jest utworzenie powiatowej biblioteki. Niepotrzebne zdaniem Starosty byłoby tworzenie nowej takiej biblioteki, gdyż przepisy dopuszczają ustanowienie jednej z bibliotek miejskich i nadanie jej statusu biblioteki powiatowej. Do tego potrzebne jest podpisanie odpowiedniego porozumienia i przekazanie określonych środków.

Ponadto Skarbnik poinformował, że na powyższym posiedzeniu Zarządu Powiatu zostało zawartych szereg porozumień, które mają odzwierciedlenie w realizacji uchwały budżetowej, wielkości dotacji zostały zapisane i uchwalone. Jeśli chodzi zaś o bibliotekę to zdaniem Skarbnika stanęliśmy przed koniecznością zawarcia porozumienia pomiędzy samorządem gminnym i powiatowym odnośnie przekazania zadań. Takie porozumienie reguluje kwestę samej dotacji. Zdaniem Skarbnika tym samym zostaje spełniony wymóg ustawowy ustawy
o bibliotekach posiadania bądź realizowania zadań w zakresie biblioteki powiatowej.

Ponadto Skarbnik wyjaśnił, że od przyszłego roku sprawa powyższa będzie musiała być przygotowana tzn., że musi zafunkcjonować w innych warunkach. Rada Powiatu musiałaby zdaniem Skarbnika podjąć uchwałę o przekazaniu zadań, a Rada Miejska o ich przyjęciu wtedy będzie to formalne porozumienie na czas nieokreślony.

Radny Piotr Wiecha odnosząc się do sprawozdania z Zarządu Powiatu z dnia 4 marca 2004r. zapytał, co oznacza zapis ,,podjęto uchwałę w sprawie upoważnienia do prowadzenia rozliczeń podatku od towarów i usług VAT i czy Starostwo Powiatowe do tej pory było płatnikiem VAT. Skarbnik wyjaśnił, że od tego roku zmuszeni jesteśmy do prowadzenia dwa odrębne rozliczenia podatku VAT-owskiego, jako starostwo i jako powiat. Dlatego też trzeba było zarejestrować się jako powiat. W imieniu powiatu rozliczenia powinien prowadzić Zarząd w związku z czym podjęta została uchwała, która upoważniła Skarbnika i Główną Księgową do prowadzenia bieżących rozliczeń z Urzędem Skarbowym w zakresie tego podatku. Ponadto Skarbnik poinformował, że starostwo było do tej pory płatnikiem VAT.

Radny Adam Martyniszyn zapytał czy zmniejszenie w dziale 85156 –Ochrona zdrowia- składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz świadczenia dla osób nie objętych obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego są związane ze wzrostem bezrobocia.

Pan Starosta wyjaśnił, że jest to zadanie państwa, które my realizujemy. Ono zdaniem Starosty nie niesie zagrożenia dla budżetu lecz niesie zagrożenie dla bezrobotnych. Co roku tych środków jest coraz to mniej.

Radny poprosił także o wyjaśnienie czy w związku z planowanym założeniem technikum i liceum ogólnokształcącego uzupełniającego czy jest to w ramach budżetu każdej jednostki, czy wiąże się to z dodatkowymi środkami. Skarbnik wyjaśnił, że otwarcie tych profili kształcenia jest przygotowaniem oferty na jaką jest popyt. Zdaniem Skarbnika utworzenie takich profili jest szansą na dodatkowe pieniądze jakimi jest dotacja. Zdaniem Skarbnika dyrektorzy szkół tym samym szukają jak najkorzystniejszych rozwiązań, gdyż z roku na rok spada nabór do szkół. Ponadto jest wiele osób po szkołach zawodowych, które chcą podnieść swoje kwalifikacje.

Zdaniem radnego wcześniej były zmienione formy organizacyjne dwóch naszych szkół:
w Bogdańczowicach i Polanowicach, a w chwili obecnej jest zapotrzebowanie na profile ogólne. Starosta wyjaśnił, że zostało zaobserwowane w Bogdańczowicach, że ludzie w związku z wejściem w życie przepisów unijnych będą szukać możliwości podwyższenia kwalifikacji rolniczych. Dlatego też Centrum Kształcenia Ustawicznego w Bogdańczowicach ma duży sens, gdyż ludzie posiadający gospodarstwa będą szukali możliwości uzupełnienia wykształcenia, które będzie im pozwalało na prowadzenie określonej formy działalności.
Ponadto radny uważa, że powinno się wspomóc profile takie jak pszczelarz i ogrodnik poprzez skorzystanie z unijnych funduszy strukturalnych. Mogłoby to zdaniem radnego pomóc wypromować Powiat Kluczborski.

Starosta odnosząc się do powyższej wypowiedzi radnego stwierdził, że kierunek pszczelarski nie ma szans przetrwania, gdyż na miodzie nie da się zarabiać. Są prowadzone próby do przymierzenia się do tzw. produktu lokalnego. Fundusze przeznaczone są na szkolenia
i programy, które są przeprowadzane .

Radny uważa, że jego powyższa wypowiedź ma związek z istnieniem w Bogdańczowicach świetnej bazy, która pozwoliłaby na rozwój takiej działalności.

Ponadto radny stwierdził, że docierają do niego sygnały, że dawniej ludność wiejska była bardziej poinformowana o przeprowadzanych szkoleniach, odbywały się one częściej itp.

Zdaniem radnego jest brak dostępności do informacji dla tego prostego wiejskiego środowiska.

Radna Janina Derdak-Ciołek poinformowała, że odbywały się różne spotkania np. ,,Fundacja idealnej gminy”, kursy ekologiczne, odbyły się trzy konferencje agroturystyczne, konferencja ,,Najlepszy sołtys” itp.

Zdaniem radnego Adama Martyniszyna są takie miejscowości, gdzie jest większa wiedza na te tematy, że coś jest organizowane lecz do wielu takie informacje nie docierają.

Ponadto radny stwierdził, że gro rolników stanie przed obliczem unii niedoinformowanych. Dlatego jego zdaniem zabezpieczenie bytności tejże ludności spoczywa na samorządach gminnych i powiatowych. Radny uważa, że może się okazać za jakiś czas, rodziny lub gospodarstwa , które do tej pory utrzymywały s z pracy własnych rąk nie będą mogły się utrzymać. W związku z tym obowiązek tego spocznie na powiecie i będzie to następny problem po szpitalu. Problem zdaniem radnego będzie narastał, gdyż ludzie ci będą chcieli alternatywnego sposobu zarabiania i życia w ośrodkach miejskich na terenie powiatu.

Radny uważa, że Komisja ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska i powiat powinny zająć się tym tematem.

Pan Starosta stwierdził, że większość szkół o profilach rolniczych zanika lub zostają przekwalifikowane. Trudno jest zapewnić nabór do tego typu szkół.

W związku z docierającymi głosami Przewodniczący Komisji poprosił o wyjaśnienie czy prawdą jest, że planowana jest likwidacja kuchni w Wołczyńskim ZOL-u oraz likwidacja całego ZOL-u. Starosta odpowiadając na zapytanie radnego wyjaśnił, że nie jest to prawda, gdyż ZOL jest przekazany na rzecz spółki i jest jej integralną częścią . Bez niego spółka nie może funkcjonować. Na dowód tego Pan Starosta stwierdził, że ciągle myśli się
o zwiększeniu ilości łóżek, gdyż jest taka potrzeba. W Wołczyński ZOL zostały włożone duże środki finansowe i nie będzie on zlikwidowany. Zdaniem Wicestarosty ktoś celowo rozpowszechnia takie informacje. Jeśli chodzi zaś o kuchnię Starosta wyjaśnił, że nie ma na chwilę obecną takiej wiedzy, gdyż może chodzi w tym wypadku jedynie o wyprowadzenie jej na zewnątrz. Na to pytanie zdaniem Pana Starosty odpowiedzi udzieli Pani Prezes Spółki na najbliższej sesji.

Kolejno głos zabrał radny Zdzisław Pelc, który zapytał czy prawdą jest, że firma z Brzegu przejmuje nasze Pogotowie Ratunkowe.

Starosta wyjaśnił, że prawdą jest iż firma FALCK będzie świadczyć usługi w ramach pogotowia. Jest to firma z kapitałem duńskim, która działa już w pięciu powiatach.
Powyższa firma jak stwierdził Pan Starosta przekazała nam nieodpłatnie kompletnie wyposażoną karetkę tzw.,,R”, która jest przystosowana do przewozu osób ze szczególnym zagrożeniem życia. Inne karetki będące na wyposażeniu firmy FALCK będą również obsługiwały nasz teren w zależności od odległości od miejsca zgłoszenia. Ponadto firma powyższa zatrudniła wszystkich pracowników pracujących dotychczas w Pogotowiu Ratunkowym. Odbyły się również rozmowy z dyrekcją w/w firmy w wyniku, których przedstawiona została nam oferta nieodpłatnego przekazania nowego sprzętu na wyposażenie szpitalnego oddziału ratunkowego. Zdaniem Pana Starosty pacjenci na pewno na takiej zmianie nie ucierpią, gdyż już zaczynają docierać pozytywne opinie na ten temat.

Radny Zdzisław Pelc zapytał jak przedstawiać się będzie sprawa kontraktu w takim wypadku. Czy powyższej firmie będziemy płacić za usługi, czy też będzie ona miała kontrakt z NFZ.

Wicestarosta wyjaśnił, że ta firma będzie miała podpisany kontrakt z NFZ.

Radny Adam Martyniszyn zabierając głos stwierdził, że trzeba rozgraniczyć pewne sprawy.
W nowym systemie Pogotowie Ratunkowe będzie obsługiwało jedynie ostre wyjazdy do zachorowań i wypadków. Zupełnie inną sprawą zdaniem radnego jest sprawa karetek przewozowych. Inaczej będzie traktowany sam transport chorych tzw. przewozówka medyczna. Firma FALCK zdaniem radnego chce działać na zasadzie bazy ratownictwa i przekazywania pacjentów w szybkim czasie w ostrych stanach zagrożenia życia. Przewozówka zaś zdaniem radnego pozostaje nie zagospodarowana. Do tej pory były na ten cel przeznaczane środki.

Zdaniem Wicestarosty sfera przewozów jest bardzo niebezpieczna jeśli chodzi o bardzo wysokie koszty za powyższe usługi.

Skarbnik potwierdził wypowiedź Wicestarosty i stwierdził, że przewozy stanowią faktycznie ogromne koszty.

Radni nie wnieśli więcej zapytań do materiałów przygotowanych na sesję Rady Powiatu w dniu 30.03.2004r. W związku z powyższym Przewodniczący Komisji zakończył dyskusję nad materiałami.

 

Ad.3.

 

Radny Adam Martyniszyn w związku z ukazaniem się Kluczborskiego Informatora Powiatowego zapytał jaki koszt jest jego wydania.

Skarbnik wyjaśnił, że koszt jednego numeru wynosi 8.000,-zł, licząc, że 4.200,-zł wynosi koszt druku i składu, a ponad 3.000,-zł wynosi opłata dla poczty za przekazanie tej gazety na zasadzie druków bez adresowych. Ponadto Skarbnik poinformował, że postawiono za cel żeby w ramach 14.000,-zł, które posiadamy zmieścić się w kosztach budżetowych,
a pozostałe pieniądze zarabiać na reklamach. Do pierwszego numeru udało się zebrać
4.500,-zł z reklam.

Wicestarosta stwierdził także, że wydanie takiej gazetki przez powiat jest jak najbardziej zasadne, gdyż do tej pory nie było żadnych informacji z naszej strony co się dzieje w powiecie. Powyższą wypowiedź poparł również radny Piotr Wiecha.

Następnie głos zabrał radny Adam Martyniszyn, który poruszył temat dojazdu do szpitala. Radny stwierdził, że droga prowadząca do szpitala jest błotnista i wyboista.

Zdaniem radnego były wcześniej prowadzone rozmowy na temat wykonania tej drogi przez Zarząd Dróg Powiatowych w Kluczborku. Radny poprosił o wyjaśnienie czy na dzień dzisiejszy sprawa ta jest aktualna.

Wicestarosta odnosząc się do wypowiedzi radnego poinformował, że powyższa sprawa nadal jest aktualna i ZDP zobowiązał się do wykonania drogi. Ponadto Wicestarosta stwierdził, że bez właściwego dojazdu do szpitala nie może on być oddany.

Innych zapytań nie zgłoszono. W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym. Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji

Mariusz Pieńkowski