Protokół Nr XVI/2004

z nadzwyczajnej sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 26 lutego 2004r.

 

Nadzwyczajną sesję otworzył o godzinie 900 Przewodniczący Rady Powiatu
w Kluczborku Maciej Mularczyk. Przywitał wszystkich zebranych i stwierdził, że obrady
w dniu dzisiejszym będą prawomocne. Rada Powiatu obradowała w składzie 19 radnych.

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił zebranym proponowany porządek obrad
w dniu dzisiejszym. Do proponowanego porządku radny Leszek Krzyżanowski złożył ustny wniosek, w sprawie nieprawomocnego zwołania dzisiejszych obrad sesji i przełożenia terminu sesji. Radny umotywował swój wniosek tym, że nie zostały spełnione warunki zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym oraz Statutem Powiatu Kluczborskiego,
które mówią /radny zacytował/:

-Ustawa o samorządzie powiatowym-,,art.15.1. Rada Powiatu obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego Rady Powiatu w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał”,

-Statut Powiatu Kluczborskiego-,,§ 3.3. Zawiadomienie o sesjach zwyczajnych lub uroczystych wraz z porządkiem obrad, projektami uchwał, uzasadnieniem uchwał i innymi materiałami otrzymują radni, najpóźniej na 7 dni przed terminem sesji. Termin ten nie dotyczy sesji zwoływanych w trybie nadzwyczajnym.”

Radny stwierdził także, że radni nie otrzymali materiałów nawet na dwa dni przed planowaną sesją. Radny zawnioskował, aby w związku z powyższym dzisiejsze obrady zostały przełożone na inny termin, gdyż radni muszą zapoznać się z otrzymanymi na dzisiejszych obradach materiałami. Radny ponadto stwierdził, że osobiście dzwonił do Pana Sekretarza Powiatu, otrzymał projekty uchwał, ale bez załączników i uzasadnienia i nie jest w stanie
w dniu dzisiejszym obradować.

Radny Władysław Zawadzki poprosił, aby Radca Prawny wyjaśnił jak wygląda to ze strony prawnej.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Radcy Prawnemu, który wyjaśnił, że z treści § 3.3 jednoznacznie wynika, że zawiadomienia o sesjach zwyczajnych lub uroczystych wraz z porządkiem obrad, projektami uchwał, uzasadnieniem ich i innymi materiałami otrzymują radni najpóźniej na 7 dni przed terminem sesji, jednakże zdanie drugie § 3.3 mówi, że termin ten nie dotyczy sesji zwoływanej w trybie nadzwyczajnym. Ponadto z uwagi na to, że zgodnie z treścią Statutu Powiatu Kluczborskiego mamy do czynienia z trzema rodzajami sesji: zwyczajne, nadzwyczajne i uroczyste ta zasada nie ma zastosowania do sesji zwoływanych
w trybie nadzwyczajnym. W związku z powyższym Radca Prawny stwierdził, że interpretacja taka jest poprawna. Przewodniczący Rady poddał wniosek radnego Leszka Krzyżanowskiego pod głosowanie. W obecności 19 radnych, za przyjęciem wniosku głosował 1 radny, wstrzymało się 2, 16 radnych było przeciw. W związku z powyższym wniosek radnego
Leszka Krzyżanowskiego został odrzucony.

Radny Adam Martyniszyn odnosząc się do powyższej dyskusji zapytał, czy w związku
z przedłożonymi na dzisiejszej sesji projektami uchwał jest potrzeba mocy uchwały
Rady Powiatu. Zdaniem radnego zasady odwoławcze do NSA określają termin, a wnieść ewentualne uzasadnienie oraz odwołanie ma prawo Przewodniczący Rady w imieniu całej rady w trybie określonym /7 dni/. Zdaniem radnego dzisiejsze zwołanie sesji nadzwyczajnej jest nieuzasadnione i prosi o wyjaśnienie. Radca Prawny odnosząc się do wypowiedzi radnego Adama Martyniszyna stwierdził, że Pan Przewodniczący Rady nie podejmuje uchwał lecz podejmuje je cała rada. Radny Adam Martyniszyn stwierdził po otrzymaniu odpowiedzi, że Pan Przewodniczący reprezentuje przecież całą radę. Innych zapytań nie wniesiono.

Przewodniczący Rady poddał porządek obecnej sesji pod głosowanie.
W głosowaniu udział wzięło 19 radnych, za głosowało 16, przeciw było 3, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się. W wyniku głosowania został przyjęty następujący porządek

XVI sesji;

 

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/ otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,

b/ zatwierdzenie porządku obrad,

2.Podjęcie uchwał w sprawie:

a/ zażalenia na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu

Sygn.akt. II S.A./Wr 2887/2003 z dnia 18.02.2004r.,

b/ odpowiedzi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na skargę
Pana Henryka Fraszka i innych.

3.Zamknięcie obrad.

Do punktu 2 a porządku obrad

 

Kolejno radni zapoznali się z projektem uchwały w sprawie zażalenia na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu Sygn.akt.II S.A./Wr 2887/2003
z dnia 18.02.2004r./kopia postanowienia stanowi załącznik do niniejszego protokołu/. Przewodniczący Rady poprosił o wyjaśnienie powyższego projektu uchwały przez Radcę Prawnego. Radca Prawny poinformował, że wpłynęła skarga grupy osób tzn.: Henryka Fraszka, Jerzego Cichowicza, Ireneusza Trefoń, Danuty Michalskiej-Zachariasiewicz, Leszka Krzyżanowskiego, Adama Martyniszyna, Piotra Rewienko, Tadeusza Konarskiego, Grzegorza Jana Fraszka. Ta grupa osób w dniu 31.12.2003r. złożyła skargę do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Opolu na uchwałę Rady Powiatu w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej
w Kluczborku /uchwała Nr XII/85/2003 z dnia 19 listopada 2003r./. W skardze tej podniesiono również, żeby Sąd dokonał wstrzymania wykonania postanowień tej uchwały, co miało miejsce. Radca Prawny poinformował ponadto, że w chwili obecnej przygotowywana jest odpowiedź na skargę.

Radny Adam Martyniszyn zapytał czy treść tej odpowiedzi jest już gotowa i czy można się z nią będzie zapoznać. Radca Prawny wyjaśnił, że Przewodniczący Rady może udzielić tej odpowiedzi.

Kolejno głos zabrał Pan Starosta, który stwierdził, że w postanowieniu Sądu Administracyjnego jest gro nieścisłości. W uzasadnieniu Sąd powołał się na § 8 uchwały wskazujący termin zakończenia czynności likwidacyjnych,,..........na dzień nie później niż do 28 lutego 2004....” oraz powziął wątpliwości, co do zgodności uchwały z prawem. Przedmiotowa uchwała w § 8 stanowi ,,Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia”. Natomiast § 6 określa: ,,Termin działalności medycznej Zakładu ustala się na dzień nie później niż do końca 2004r”, ,,Termin zakończenia czynności likwidacyjnych ustala się na dzień nie później niż do końca 28 lutego 2007r.’’Pan Starosta stwierdził także, że Sąd oparł się wyłącznie na skardze w/w osób nie biorąc pod uwagę argumentów drugiej strony czyli Starostwa powiatowego w Kluczborku. Ponadto Pan Starosta poinformował, że w dniu 12.02.2004r. wpłynął odpis skargi Pana Henryka Fraszka i innych, gdzie w treści wykazane są załączniki do w/w skargi lecz takowych nie przesłano. W związku z powyższym zwrócono się pismem z dnia 18.02.2004r. o nadesłanie załączników, które są niezbędne do udzielenia odpowiedzi. Do dnia dzisiejszego nie zostały nadesłane.

Starosta poinformował, że odpowiedź jest już gotowa i zawiera nasze argumenty.

Pan Starosta przedstawił również wszystkim radnym artykuł jaki ukazał się w NTO

pt,, Sami nie przetrwają”-,, przekształcanie publicznych ZOZ-ów w spółki prawa handlowego oraz łączenie szpitali w konsorcja-takie zmiany zakłada plan zdrowotny dla województwa na 2005 rok.” /kopia artykułu stanowi załącznik do protokołu/.

Kolejno głos zabrał radny Władysław Zawadzki, który poprosił, aby Radca prawny wyjaśnił, co było niezgodne z prawem, że spółka nie jest jeszcze zarejestrowana.

Radca Prawny wyjaśnił, że niejednokrotnie już stwierdzał w swoich opiniach na piśmie, że w procedurze związanej z likwidacją SPZOZ-u i powołaniem spółki akcyjnej nie było żadnych nadużyć prawa , wszystkie czynności zostały przeprowadzone zgodnie z prawem.
Te okoliczności zdaniem Radcy Prawnego są potwierdzone przez Nadzór Wojewody i przez Sąd. Radca Prawny oświadczył, że podtrzymuje swoje stanowisko. Ponadto Radca Prawny stwierdził, że przepisy pozwalają na funkcjonowanie spółek akcyjnych, spółek z.o.o, tzn.spółek kapitałowych, które mogłyby tworzyć Niepubliczne Zakłady Opieki Zdrowotnej.

Radny Władysław Zawadzki zapytał także, czy majątek wnoszony przez Starostwo aportem do spółki nadal jest własnością Starostwa Powiatowego. Radca Prawny wyjaśnił, że powyższy majątek stanowić będzie własność spółki, a jedynym akcjonariuszem w tej spółce jest Powiat. Pan Starosta zabierając głos wyjaśnił także, że procedura rejestracji spółki wydłużona jest m.in. z tego względu, że Sąd otrzymując pismo od Pana Henryka Fraszka musi zbadać sprawę. Został powołany biegły, który przeprowadził badanie zgodności z prawem wniesionego aportu i jego wyceny. Biegły nie wniósł w swojej opinii żadnych uwag.

Opinia ta została przekazana do Sądu.

Następnie głos zabrał radny Adam Martyniszyn, który podał informacyjnie, że w momencie kiedy była w toku sprawa likwidacji SPZOZ-u Zarząd Powiatu na posiedzeniu w dniu 14.11.2003r. udzielił Pani Dr Barbarze Skop pełnomocnictwa do prowadzenia wstępnych negocjacji z Narodowymi Funduszami Inwestycyjnymi w sprawie objęcia udziałów w spółce Powiatowe Centrum Zdrowia S.A w Kluczborku oraz organizowania działalności bieżącej.

Zdaniem radnego wynikało już przypuszczenie, że po utworzeniu spółki część kapitału wniesionego aportem do spółki może trafić do gremium osób, które w przyszłości tą firmą będą zarządzały.
Ponadto radny powrócił do sprawy, która toczy się od dłuższego czasu, a ma związek z Firmą ,,Baskor”. Radny stwierdził, że od jakiegoś czasu usiłuje otrzymać od Pani Barbary Skop finalny program dostosowawczy, który obiecała dostarczyć do dnia 15.01.2004r..

Zdaniem radnego do dnia 25 lutego br. pomimo kilku monitów nie było w Biurze Rady widocznych efektów pracy tej spółki. Radny poprosił także o wyjaśnienie jaki jest koszt końcowy nawiązania umowy z firmą ,,Baskor” i jaka kwota została wydatkowana z budżetu na ten cel.
Radny zaproponował, aby Przewodniczący Rady ogłosił 5 min. przerwę celem zapoznania się radnych z rozdanymi materiałami dotyczącymi dzisiejszych projektów uchwał, gdyż radni tych materiałów nie otrzymali wraz z zawiadomieniem i nie mogli się z nimi zapoznać.

Po wznowieniu obrad Skarbnik odnosząc się do zapytań radnego wyjaśnił, że prowadzenie negocjacji z Narodowymi Funduszami Inwestycyjnymi nie miało na celu sprzedaży akcji Spółki PCZ S.A lecz było to prowadzone po to by określić czy jest zainteresowanie wejściem kapitałowym komórki w naszą spółkę, czyli wyłożeniem określonych kwot lub środków w gotówce, za które przy podwyższeniu kapitału akcyjnego NFI objąłby akcje PCZ S.A

 

 

NFI opowiedział się pozytywnie i wykazał zainteresowanie akcjami PCZ S.A, ale na warunkach umowy opcji wykupu akcji przez Powiat. NFI byłby gotów wejść kapitałowo do spółki kwotą do 2 mln.zł, przy zastrzeżeniu wykupu tych akcji przez Powiat po okresie 2 lat z 8% zyskiem. Zdaniem Skarbnika takie rozwiązanie jest nie do przyjęcia dla budżetu, gdyż nas na to nie stać.

Kolejno Skarbnik odniósł się do drugiego zapytania radnego jeśli chodzi o pracę Spółki oraz o koszty poniesione przez samorząd w związku z wynajęciem firmy ,,Baskor”.
Skarbnik wyjaśnił, że według podpisanej wcześniej umowy koszty te wynoszą 20 tys.zł
/w okresie od października 2003r. do marca 2004r./ i obejmują zakres prac: określenie stanu finansowego SPZOZ-u, pomoc w przygotowaniu wszystkich dokumentów związanych
z powołaniem Spółki i utworzeniem NZOZ-u , sporządzeniem odpowiednich analiz finansowych, przygotowanie struktury organizacyjnej Spółki Akcyjnej, przygotowanie zakładu do zmian organizacyjno-prawnych, wyliczenie wszystkich zobowiązań szpitala.
Umowa została zawarta na okres 6 m-cy i wygasa z końcem marca 2004r. Jeśli chodzi
o materiały jakie Pani Skop zobowiązała się dostarczyć Skarbnik stwierdził, że przypomni
o nich Pani Skop, gdyż zdaniem Skarbnika deklaracje takie powinny być dotrzymywane
i winny być traktowane bardzo poważnie. Ponadto Skarbnik poinformował, że te materiały nie trafiły do radnych, gdyż zadaniem tej Spółki jest wyliczenie kosztów funkcjonowania i przerobienie tego materiału. Rada Powiatu podjęła 28 stycznia 2004r. bardzo istotną decyzję o przekazaniu środków na zakup pierwszego wyposażenia dla oddziału chirurgicznego, co w konsekwencji oznacza przeniesienie do tego oddziału kolejnych oddziałów szpitalnych.
Cała ta sytuacja wpływa w sposób istotny na koszty i powoduje, że trzeba przeprowadzać nowe wyliczenia i właśnie dlatego są przedłużenia w terminach.

Przewodniczący Rady ogłosił 10 minutową przerwę celem zapoznania się radnych
z przedłożonymi materiałami.

Radny Adam Martyniszyn po wznowieniu obrad stwierdził, że dokumenty takie powinny być dostarczane radnym wcześniej, aby można było się z nimi zapoznać. Wszystko zdaniem radnego jest ,,strażackie” i nienormalne, a decyzje są nieprzemyślane.
Zdaniem radnego, gdyby nie takie sytuacje to proces, który został rozpoczęty nie miałby racji bytu. Ponadto radny stwierdził, że jeśli jest taka wola większości radnych to niech tak będzie.

Kolejno głos zabrał Pan Starosta stwierdzając, że dzisiaj spotkano się nie po to, aby się spierać nad tym czy podejmować uchwałę o likwidacji szpitala czy nie, bo o tym już Rada zadecydowała. Zdaniem Pana Starosty dzisiaj Rada ma krótko odpowiedzieć na skargę wniesioną i jak również zażalamy się na postanowienie Sądu Administracyjnego i to jest zadanie dzisiejszej sesji, a nie spór merytoryczny nad tym czy to ma być robione czy też nie.

Zdaniem Starosty wracanie po kilka razy do tych samych argumentów nie ma sensu.

Ponadto Starosta stwierdził, że ciągle jest manipulowanie prawdą. Za przykład Starosta postawił SOR, gdzie został oskarżony o to, że należycie nie zadbał o to, aby on istniał w naszym szpitalu. Starosta wyjaśnił ponadto, że jeśli chodzi o SOR to opracowany jest już
,, Wojewódzki plan zabezpieczenia działań medycznych i ratowniczych na rok 2004” podpisany przez Panią Wojewodę, gdzie ujęty jest także Kluczbork. Do tej pory istnienie SOR-u było niemożliwe, gdyż budynek nowej chirurgii nie był wykończony.
Radny Leszek Krzyżanowski odnosząc się do wypowiedzi Pana Starosty stwierdził, że jest mu przykro usłyszeć stwierdzenie, że to grupa radnych manipuluje prawdą. Radny stwierdził, że jego zdaniem to właśnie Starosta manipuluje prawdą ponieważ to grupa radnych musiała dociec różnymi metodami do tego, by zobaczyć jak naprawdę wygląda szpital kluczborski,
gdyż Pan Starosta tego w ogóle nie pokazał. Radny stwierdził, że nikt z radnych obecnej kadencji nie widział szpitala z zewnątrz i wewnątrz. Zdaniem radnego głosowano za tym,
aby przenieść sprzęt tego szpitala aportem w ogóle jego nie widząc. Jest to według radnego jawna manipulacja. Zdaniem radnego dopiero po wejściu do szpitala została ujawniona prawda. Radny uważa, że powinno się zaprosić radnych, aby mogli wszystko zobaczyć.

Radna Janina Derdak-Ciołek odnosząc się do wypowiedzi w/w radnego stwierdziła, że radny znowu ją obraził.

Radny Józef Woźny zgłosił wniosek o zamknięcie dyskusji. Przewodniczący Rady poddał wniosek radnego pod głosowanie. W drodze głosowania za wnioskiem opowiedziało się
18 radnych, przeciw był 1, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się.

Kolejno radni otrzymali materiały do przygotowanego projektu uchwały w sprawie zażalenia na postanowienie wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu
Sygn.akt.II S.A./Wr 2887/2003 z dnia 18.02.2004r. oraz do projektu uchwały w sprawie odpowiedzi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na skargę Pana Henryka Fraszka i innych.

Radni Andrzej Jung oraz Władysław Zawadzki złożyli ustny wniosek o ogłoszenie
5 minutowej przerwy celem zapoznania się z powyższymi materiałami.

Po wznowieniu obrad Przewodniczący Rady poddał powyższy projekt uchwały pod głosowanie. W obecności 19 radnych za projektem opowiedziało się 15 radnych, wstrzymał się 1, przeciw głosowało 3. W związku z powyższym Rada Powiatu podjęła uchwałę
Nr XVI/111/2004 w przedmiotowej sprawie. Ponadto upoważniono Radcę Prawnego Starostwa Powiatowego w Kluczborku do występowania w Naczelnym Sądzie Administracyjnym w imieniu Powiatu.

Do punktu 2 b porządku obrad

 

Kolejno radni zapoznali się z projektem uchwały oraz rozdanymi załącznikami w sprawie odpowiedzi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na skargę Pana Henryka Fraszka i innych. W związku z brakiem zapytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W obecności 19 radnych za projektem uchwały głosowało 15 radnych, wstrzymał się 1, przeciw głosowało 3 radnych. Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XVI/112/2004
w powyższej sprawie. Jak wyżej również upoważniono Radcę Prawnego Starostwa Powiatowego w Kluczborku do występowania w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym
w imieniu Powiatu.

Do punktu 3 porządku obrad

 

Radny Władysław Zawadzki poprosił o wyjaśnienie, kto powołał Radę Nadzorczą Spółki PCZ i kto wchodzi w jej skład. Ponadto radny wystąpił z propozycją, aby wybrany został
z grona radnych członek, który mógłby w Radzie Nadzorczej reprezentować Radę.

Radny Andrzej Jung odnosząc się do propozycji w/w radnego stwierdził, że radny nie może być członkiem Rady Nadzorczej.

Ponadto Pan Starosta wyjaśnił, że zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym i kodeksem spółek handlowych pierwszy Zarząd Spółki powołuje Zarząd Powiatu działający w imieniu Powiatu. Wszyscy przedstawiciele Rady Nadzorczej przy fakcie posiadania przez nasz Powiat 100% akcji reprezentują Powiat. Pan Starosta poinformował, że do Rady Nadzorczej wchodzą: Pani Dr Barbara Skop, Pani Jadwiga Olczak-główny ekonomista /elektrownia Opole/,Pan M.J Pasternak-ekspert prawa handlowego. Pierwsza kadencja Rady Nadzorczej trwa jeden rok i prace jej są bezpłatne.

Radny Leszek Krzyżanowski odnosząc się do powyższej wypowiedzi stwierdził, że w skład Rady Nadzorczej powinny także wejść osoby z miasta Kluczbork, a nie osoby z innych miejscowości. Pan Starosta stwierdził, że wszystko zostało wyjaśnione na przedostatniej sesji Rady Powiatu. Innych spraw nie poruszano.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim za udział i zamknął o godz. 1140 obrady w dniu dzisiejszym.

 

Przewodniczący Rady

Maciej Mularczyk