Protokół Nr XV/2004

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 28 stycznia 2004r.

 

 

Sesję otworzył o godzinie 1200 Przewodniczący Rady Powiatu w Kluczborku
Maciej Mularczyk. Powitał wszystkich zebranych i stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszym oraz podejmowane uchwały będą prawomocne. Rada Powiatu obradowała w pełnym składzie 19 radnych, tzn., że w sesji uczestniczyli wszyscy radni.

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił zebranym proponowany porządek obrad
w dniu dzisiejszym. Do przedstawionego porządku radni nie wnieśli uwag. W związku z tym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W głosowaniu wzięło udział 13 radnych, którzy jednogłośnie przyjęli następujący porządek XV sesji:

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/ otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,

b/ zatwierdzenie porządku obrad,

c/ zatwierdzenie protokołu z XIV sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwał w sprawach:

a/ uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2004r.:

-odczytanie projektu uchwały budżetowej,

-odczytanie opinii składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu o

projekcie uchwały budżetowej,

-odczytanie opinii i wniosków komisji przez jej przewodniczących lub zastępców,

-odczytanie stanowiska Zarządu Powiatu do opinii i wniosków poszczególnych komisji,

-dyskusja nad wszystkimi nie uzgodnionymi wnioskami komisji, głosowanie każdego

wniosku osobno,

-głosowanie całej uchwały budżetowej.

b/ zmiany uchwały Nr II/11/2002 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 listopada 2002r.
w sprawie ustalenia wysokości diety radnych Rady Powiatu w Kluczborku,

c/ zatwierdzenia planu Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym
i Kartograficznym,

d/ zmieniająca uchwałę Nr XXVII/189/2001 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia
7 czerwca 2001r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia w tabeli stawek

miesięcznych,

e/ ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania

nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych

innych składników wynagrodzenia, a także wysokość i szczegółowe zasady przyznawania

dodatku mieszkaniowego,

f/ likwidacji szkoły w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kluczborku.

4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

5.Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu.

6.Wolne wnioski i zapytania.

7.Zamknięcie obrad.

Kolejno przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z XIV sesji Rady Powiatu, która odbyła się w dniu 23 grudnia 2003r. Do protokołu nie wniesiono uwag i w drodze głosowania, w obecności 15 radnych, 14 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym się zatwierdzono protokół z poprzedniej sesji.

 

Do punktu 2 porządku obrad

Radna Irena Kielar zwracając się do Dyrektora ZDP w Kluczborku poprosiła, aby w miarę możliwości zwrócić uwagę na zły stan nawierzchni przy ul.Waryńskiego /po stronie znajdującej się tam Agencji Restrukturyzacji Rolnej/, gdzie podczas opadów śniegu tworzą się kałuże, które utrudniają pieszym poruszanie się na tym odcinku. Piesi są zdaniem radnej opryskiwani przez nadjeżdżające samochody w wyniku czego niszczone są ich ubrania.

Ponadto radna zgłosiła jeszcze jedną interpelację w sprawie wysypanego grysu przy ul.Kościuszki obok budynku betoniarni, który jest utrudnieniem dla pieszych.

 

Do punktu 3 a porządku obrad

Przewodniczący Rady oddał głos Skarbnikowi, który przedstawił projekt uchwały
w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2004r.

Powyższy projekt obejmuje m.in.: dochody i wydatki powiatu, dochody i wydatki związane
z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami realizowanych przez powiat, plan przychodów i rozchodów budżetu powiatu,
plan przychodów i wydatków gospodarstwa pomocniczego, plan przychodów i wydatków środków specjalnych, plan wydatków inwestycyjnych, wykaz zadań remontowych, plan przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zakres zadań i kwoty dotacji celowych dla jednostek realizujących zadania powiatu na mocy porozumień oraz zakres zadań i kwot dotacji udzielonych z budżetu powiatu dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych funkcjonujących na terenie powiatu. Powyższy projekt zawiera również szczegółową informację opisową oraz wykaz mienia Starostwa Powiatowego w Kluczborku i mienia Powiatu Kluczborskiego.

Kolejno Skarbnik Powiatu odczytał opinię Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu w sprawie projektu uchwały budżetowej na rok 2004 złożonej przez Zarząd Powiatu Kluczborskiego /uchwała Nr 505/2003/2004 z dnia 16 stycznia 2004r. Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu stanowi załącznik do niniejszego protokołu/.

Kolejno Przewodniczący poszczególnych komisji odczytali opinie w sprawie projektu budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2004 /opinie stanowią załącznik do protokołu/

Skarbnik odczytał także stanowisko Zarządu Powiatu w sprawie wniosku Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rodziny i Patologii Rady Powiatu w Kluczborku z dnia

22 stycznia 2004r. w sprawie przesunięcia środków w projekcie budżetu na 2004r.
Radna Irena Kielar stwierdziła, że Komisja Oświaty nie jest za tym, aby likwidować MDK lecz nie zgadza się z ilością godzin, które pozostają do dyspozycji dyrektorów szkół. Są to godziny jak stwierdziła radna przeznaczone na okres 3 lat. Zdaniem komisji szkoły powinny mieć większą możliwość prowadzenia zajęć pozalekcyjnych, gdyż większość godzin prowadzonych przez MDK dotyczy szkół podstawowych i gimnazjalnych. Radna stwierdziła, że popiera pomysł o przeprowadzeniu kontroli przewidzianej na luty 2004r. w szkołach o jakiej mowa jest w piśmie Zarządu Powiatu /nr FN.I-PP-3010/Bc/6/04 z dnia 26.01.2004r./, gdyż zdaniem radnej może się okazać, że dyrektorzy niewłaściwie przydzielili w/w godziny.

Następnie Skarbnik odczytał stanowisko Zarządu Powiatu Kluczborskiego dotyczące zgłoszonych wniosków komisji Rady Powiatu w sprawie wprowadzenie zmian w projekcie uchwały budżetowej powiatu na 2004r. /pismo Nr FN.I.-PP-3010/Bc/6/04 z dnia 26.01.2004r. stanowi załącznik do protokołu/.

Kolejno Przewodniczący Rady powitał gości, którzy również uczestniczyli w sesji Rady Powiatu Pana Tomasza Garbowskiego – radnego Sejmiku Województwa Opolskiego oraz Andrzeja Zarychtę - asystenta Wojewody Opolskiego. Przewodniczący Rady kierując słowa do w/w gości stwierdził, że liczy na wsparcie ze strony Wojewody i Sejmiku Wojewódzkiego jeśli chodzi o pomoc w wyposażeniu nowej chirurgii.

Następnie głos zabrał Przewodniczący Komisji Zdrowia Andrzej Jung, który poinformował zebranych, że po konsultacji z członkami komisji zdrowia przychyla się do wniosków pozostałych komisji lecz uważa, że zakup laparoskopu powinien być ujęty w planie zakupów sprzętu.

Radny Józef Woźny poprosił Przewodniczącego Rady o ogłoszenie 5 minutowej przerwy celem skonsultowania się Komisji Oświaty w sprawie przedłożonego wcześniej wniosku.

Kolejno na salę, w której odbywała się sesja weszła delegacja przedstawicieli Oddziału Zarządu Regionu NSZZ ,,Solidarność” Śląska Opolskiego w Kluczborku, która złożyła na ręce Pana Starosty swoje żądania /powyższe pismo stanowi załącznik do niniejszego protokołu/. Ponadto przedstawiciele w swojej wypowiedzi stwierdzili, że te sytuacje jakie mają miejsce w kluczborskim szpitalu związane są z brakiem kontroli ze strony Rady Powiatu, Starosty i Zarządu Powiatu. Ich zdaniem poprzedni Dyrektor, który pośrednio jest winien całej tej sytuacji zamiast być ukarany został Wicedyrektorem Szpitala w Oleśnie,
co jest niedopuszczalne. Ponadto przedstawiciele poinformowali, że składają zgłoszenie do prokuratury powiadamiające o popełnieniu przez Starostę przestępstwa, które polega na niedopilnowaniu przez niego jako właściciela tego, aby szpital kluczborski funkcjonował prawidłowo. Po złożeniu petycji przedstawiciele podziękowali Panu Staroście za ich przyjęcie i opuścili salę obrad. Kolejno Pan Starosta złożył oświadczenie dla mediów, w którym zapewnił między innymi, że zrobi wszystko by zaprzestać tej kłamliwej działalności.

Następnie przystąpiono do kontynuowania obrad.

Przewodniczący Rady Powiatu udzielił głosu Przewodniczącemu Komisji Oświaty, który stwierdził, że członkowie komisji zgadzają się ze stanowiskiem Zarządu Powiatu jednocześnie wnioskując o przydzielenie odpowiedniej ilości godzin w szkołach.

Członkowie komisji stwierdzili ponadto, że komisja nie jest za likwidacją Młodzieżowego Domu Kultury w Kluczborku.

Kolejno głos zabrał Wiceprzewodniczący Rady Piotr Gruss, który stwierdził, że nie można mówić o likwidacji MDK-u. Zdaniem radnego ma on statutowo zapewnić pewną liczbę uczestników. Przewodniczący Rady udzielił głosu Pani Naczelnik Wydziału Edukacji, która stwierdziła, że rozporządzenie z 1993r. mówiło o 45 grupach, gdzie minimalna liczba godzin wynosiła od 2-4. Obecnie jest projektu nowego rozporządzenia, które mówi o tym, że MDK musi mieć co najmniej 90 godzin zaś o liczbie uczestników nie ma mowy.

Pani Naczelnik wyjaśniła ponadto, że obecnie MDK miał 94 godziny.

Następnie głos zabrał radny Adam Martyniszyn, który odnosząc się do wniosków komisji stwierdził, że jeśli jest taka koncepcja wydatkowania środków na wyposażenie chirurgii to w/w radny ja popiera lecz trzeba się dobrze zastanowić jak te środki powinny być wydatkowane. Radny zapytał także, czy pieniądze będą wydatkowane wg wykazu sprzętu jaki radni otrzymali już wcześniej i komu powyższy sprzęt będzie przekazany /dotyczy stanu prawnego/, aby było to wyraźnie zdaniem radnego określone. Starosta odnosząc się do wypowiedzi radnego stwierdził, że najważniejsze jest to, by zakupić sprzęt, który pozwoliłby na uruchomienie obiektu. Ponadto Pan Starosta oświadczył, że laparoskop jest urządzeniem na którym pracować mogłyby dwa oddziały /ginekologiczno-położniczy, chirurgiczny/
i dlatego zakup jego jest niezbędny. Pan Starosta stwierdził, że ze swojej strony zrobi wszystko, by taki aparat został zakupiony jeszcze w roku bieżącym.

Skarbnik odpowiadając na zapytanie radnego wyjaśnił, że wydatek na zakup sprzętu nastąpi bezpośrednio z budżetu powiatu, więc sprzęt będzie własnością powiatu. Ponadto Skarbnik wyjaśnił, że następna decyzja, co się stanie z tym majątkiem leży w gestii Rady Powiatu.

Radny Wiktor Naumik odnosząc się do powyższej dyskusji stwierdził, że Komisja Zdrowia
w której skład wchodzi trzech lekarzy jest najbardziej kompetentna jeśli chodzi o decyzje
w zakupie sprzętu i z tego względu powinna mieć duży wpływ na takie decyzje.

Ponadto radny stwierdził, że komisja przychyla się do wniosku Komisji Rolnictwa, aby

z pozyskanych środków został zakupiony sprzęt dla szpitala.

Kolejno głos zabrał radny Adam Martyniszyn, który stwierdził, że cała obecna sytuacja, która miała miejsce na dzisiejszej sesji zdaniem radnego wynika z niezadowolenia pracowników SPZOZ w likwidacji. Brak jest również zdaniem radnego środków na bezpośrednią działalność szpitala, co powoduje, że istnieje bezpośrednie zagrożenie zdrowia pacjentów.

W związku z powyższym radny zwrócił się z apelem, aby podjąć działania, które mogłyby doraźnie pomóc szpitalowi. Zdaniem radnego sytuacja w kluczborskim szpitalu jest
bardzo zła. Radny Piotr Wiecha zwracając się do w/w radnego stwierdził, że doraźne środki mogą przekraczać dziesiątki tysięcy złotych. Ponadto zdaniem radnego trzeba zdać sobie sprawę, że komornik zabiera miesięcznie 200tys.zł dzięki ludziom, którzy utrudniają rejestrację spółki. Radny stwierdził również zwracając się do radnego Adama Martyniszyna, że nie można z jednej strony zwracać się o doraźną pomoc, a z drugiej strony być przeciwnym zmianom, które zamierza się wprowadzić. Zdaniem radnego w takich postępowaniach grupy radnych nie ma zupełnie logiki. Radny Piotr Wiecha stwierdził także, że pozostali radni chcą również dbać o poprawienie sytuacji w szpitalu, ale jest to im skutecznie uniemożliwiane przez grupę radnych. Radny zaproponował, aby nie przeszkadzać sobie wzajemnie i zrobić to, co zostało już zaczęte wtedy się okaże, czy jest to dobre rozwiązanie.

Następnie Przewodniczący Rady udzielił głosu radnej Irenie Kielar, która stwierdziła, że radni nie są obojętni na całą tą sytuację. Uważa, że należy wstrzymać działania, które niszczą szpital i powodują braki w nim, zdaniem radnej ludzie muszą widzieć, że radni robią coś,
aby szpital istniał dotyczy to również środowiska lekarzy, którzy również powinni pomóc.

Zdaniem radnej lekarzom i całemu personelowi szpitala powinno najbardziej zależeć,
by szpital zaczął funkcjonować w nowej, dobrej strukturze oraz by pacjenci czuli się bezpiecznie. Radna zaproponowała, aby wszyscy w miarę swoich możliwości pomogli szpitalowi. Ponadto zaapelowała by zwrócić się do gmin o pomoc.

Następnie głos zabrał radny Andrzej Jung, który stwierdził, że wnioskować można, ale trzeba coś zrobić by pacjenci mogli być odpowiednio leczeni. Zdaniem radnego konieczne jest zasilenie szpitala choćby na krótki okres czasu.

Przewodniczący Rady Powiatu po wysłuchaniu powyższych wypowiedzi zwrócił się z apelem do radnych z ugrupowania WdR, aby nie przeszkadzali w dalszym procesie rejestracji spółki.

Radny Adam Martyniszyn stwierdził, że nie będzie polemizował jeśli chodzi o powyższe wypowiedzi, gdyż inne osoby mają także coś do powiedzenia. Radny poinformował również, że jego zdaniem może się okazać, iż powstały nowy podmiot będzie miał zadłużenie. Zdaniem radnego jeśli byłaby to spółka użyteczności publicznej, która znalazłaby się w sieci szpitali miałoby to rację bytu. Jednak jeśli jest to oparte na zasadzie spółki prawa handlowego to zdaniem radnego może się okazać, że spółka będzie miała zadłużenie i żaden samorząd nie zdoła tego uratować. Ponadto zdaniem radnego osobom, które nie mają kontaktu ze szpitalem jest ciężko się wypowiadać w powyższej kwestii, a cała obecna sytuacja jest efektem pewnych chronologicznych działań, które nie były dopilnowane, a tego efekty są widoczne obecnie. Na całą sytuację miał także wpływ zbyt niski kontrakt
z Narodowym Funduszem Zdrowia przez okres ostatnich 3 lat.

Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu Władysławowi Zawadzkiemu, który stwierdził, że ma nadzieję, iż Zarząd Powiatu nie poprzestanie na szukaniu środków na uruchomienie szpitala. Radny ma również nadzieję, że poszczególne wydziały w Starostwie Powiatowym będą także oszczędnie gospodarować i być może uda się coś pozyskać na służbę zdrowia.
Radny stwierdził również, że ciągle mowa jest tylko o utworzeniu fundacji, która zbierałaby środki dla szpitala, ale trzeba do tego wreszcie doprowadzić. Taka zbiórka odbywała się także dla dzieci z rodzin biednych na ich letni wypoczynek lecz zdaniem radnego nie wszyscy radni w niej uczestniczyli. Radny zwrócił się również do Dyrektora ZDP, aby w miarę możliwości w ramach swoich środków finansowych pomógł w wykonaniu drogi dojazdowej do szpitala.

Następnie ponownie głos zabrał Adam Martyniszyn, który stwierdził, że rzeczywiście istnieje duża rozbieżność pomiędzy chęciami, możliwościami, a formą działania. Zdaniem radnego jeśli odbyłaby się zbiórka po 2 zł od jednego mieszkańca Powiatu Kluczborskiego to byłby to zastrzyk, który umożliwiłby podniesienie się z trudnej sytuacji. Zdaniem radnego o takich propozycjach pomocy mówiono w listopadzie, październiku, zgłoszone było to przez radnego Wiktora Naumika na sesji ale niestety nikt na to nie zareagował.

Kolejno radni przystąpili do głosowania wniosku Komisji Rolnictwa, który zbieżny jest jednocześnie z opinią Zarządu Powiatu. W drodze głosowania za opowiedziało się
19 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

Przewodniczący Rady następnie poddał pod głosowanie cały projekt budżetu wraz z poprawką. W obecności 19 radnych, 17 głosami za, 2 wstrzymującymi się oraz przy braku głosów przeciw Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XV/105/2004 w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2004r.

 

Do punktu 3 b porządku obrad

Przewodniczący Rady przedstawił kolejny projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały
Nr II/11/2002 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 listopada 2002r. w sprawie: ustalenia wysokości diety Radnych Rady Powiatu Kluczborskiego. Projekt powyższy został przygotowany w związku z tym, że mocą ustawy z dnia 10 października 2002r o minimalnym wynagrodzeniu za pracę /Dz.U. z 30.11.2002r., Nr 200, poz.1679/ wprowadzono pojęcie minimalnego wynagrodzenia za pracę. W art.4 wskazanej ustawy określono, iż od 01 stycznia 2003r. minimalne wynagrodzenie wynosi 800,-zł.

Jednocześnie wyrazy ,,najniższego wynagrodzenia za pracę, ogłaszanego na podstawie odrębnych przepisów, za grudzień roku poprzedzającego rok podatkowy” zastąpiono wyrazami ,,760,-zł” . Z uwagi na przywołane zmiany w przepisach zachodzi konieczność wprowadzenia stosownych poprawek do przedmiotowej uchwały. W roku 2004 kwota minimalnego wynagrodzenia wzrasta o 3% i wynosić będzie 824,-zł. Do powyższego projektu uchwały nie wniesiono zapytań w związku z czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W drodze głosowania jednogłośnie 18 głosami za podjęto uchwałę
Nr XV/106/2004 w przedmiotowej sprawie.

 

Do punktu 3 c porządku obrad

Kolejnym projektem z jakim zapoznali się radni był projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. Przedmiotowy projekt został przygotowany w związku z tym, że do końca 2003r. powyższy plan stanowił element uchwały budżetowej powiatu i był uchwalany łącznie jako jeden z załączników do uchwały regulującej całość gospodarki finansowej powiatu. Obecnie w świetle projektów zmian ustawy o finansach publicznych, plan powyższego funduszu należy wyłączyć z uchwały budżetowej powiatu i rozpatrywać w odrębnej uchwale.
Takie stanowisko zostało przyjęte również przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

Z powyższego wynika jednocześnie, że środki funduszu traktować należy jako wyłączone z gospodarki finansowej powiatu, a pozostające w dyspozycji Starosty z zachowaniem kontroli nad nimi czynnika społecznego, czyli Rady Powiatu. W związku z tym, że do analizowanego projektu uchwały nie wniesiono zapytań Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie.

W wyniku głosowania Rada Powiatu jednogłośnie 18 głosami za podjęła uchwałę
Nr XV/107/2004 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3 d porządku obrad

Radni zapoznali się z kolejnym przygotowanym projektem uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXVII/189/2001 w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia w tabeli stawek miesięcznych. W budżecie powiatu na 2004r. przyjęto wzrost wynagrodzeń o 3% w stosunku do 2003r. W związku z powyższym każda jednostka otrzyma środki na podwyższenie wynagrodzenia zapisane w budżecie Powiatu. Ponadto w związku z tym, że I kategorię zaszeregowania określonego w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego ustala Rada Powiatu oraz, że wartość punktu ustala pracodawca w porozumieniu z Radą Powiatu zwrócono się do wszystkich jednostek o propozycję wartości najniższego wynagrodzenia i wartości punktu. Z uzyskanych odpowiedzi wynika, że większość jednostek proponuje podwyższenie najniższego wynagrodzenia o 20,-zł, a wartość punktu
od 0-90 groszy /w takim wypadku 3% wzrost zostałby przekroczony/. W związku z zaistniałą sytuacją proponuje się podniesienie wartości najniższego wynagrodzenia w I kategorii

o kwotę 20,-zł oraz ze względu na brak środków finansowych pozostawienie na dotychczasowym poziomie wartość punktu /4,-zł dla wszystkich jednostek z wyłączeniem Zarządu Dróg Powiatowych, gdzie wynosi ona 5,-zł/.

Radna Irena Kielar poinformowała, że ZNP w tej sprawie wydał swoją opinię, aby w przyszłości najniższe wynagrodzenie we wszystkich jednostkach zostało wyrównane
do jednakowego poziomu.

Skarbnik odnosząc się do wypowiedzi w/w radnej stwierdził, że realizacja takiego wniosku będzie trudna z poziomu Rady Powiatu i Zarządu Powiatu dlatego, że określając wynagrodzenie w poszczególnych kategoriach zaszeregowania określana jest ta najniższa, wartość punktu pozostawiona jest bez zmian. Ponadto Skarbnik wyjaśnił, że według takich samych zasad dyrektorzy szkół określają angaże. Zdaniem Skarbnika Rada Powiatu ustala zasady, a nie przyznaje podwyżki. Innych zapytań nie zgłoszono. Przewodniczący Rady poddał powyższy projekt pod głosowanie Rady. W wyniku głosowania jednogłośnie
18 głosami za Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XV/108/2004 w sprawie zmiany uchwały

Nr XXVII/189/2001 w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia w tabeli stawek miesięcznych.

 

Do punktu 3 e porządku obrad

Radni przystąpili do analizy następnego projektu uchwały w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, a także wysokość i szczegółowe zasady przyznawania dodatku mieszkaniowego. Powrót do w/w uchwały podyktowany został wieloma względami.

Przedstawienie kolejnego regulaminu jest wynikiem bałaganu legislacyjnego dotyczącego interpretacji zapisów w uchwałach Rady Powiatu przez nadzór prawny Wojewody Opolskiego, który nie orzekł o nieważności uchwały Nr X/75/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 sierpnia 2003r. zmieniającej uchwałę Nr III/22/2002 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 30.12.2002r. w sprawie regulaminu, czyli jej zapisy stały się prawomocne. Jednocześnie ten sam nadzór w odpowiedzi na pismo Międzyzakładowej Organizacji Związkowej NSZZ Solidarność Pracowników Oświaty i Wychowania w Kluczborku stwierdził, że przedmiotowa uchwała jest niezgodna z prawem. Uchwała zmieniająca została podjęta przez Radę Powiatu w dniu 28.08.2003r. i w ciągu 7 dni przekazana do nadzoru prawnego wojewody. Terminem ewentualnego stwierdzenia nieważności był termin 30 dni. Organ nadzoru nie podjął żadnych działań w powyższej sprawie, tłumacząc się upływem ustawowego terminu, pouczając jednocześnie związki zawodowe o możliwości wniesienia skargi na uchwałę do sądu administracyjnego tym samym odsuwając od siebie odpowiedzialność za uprawomocnienie uchwały. Po analizie uchwały oraz w świetle wyroków NSA, odpowiadając na oczekiwania nauczycieli zostały zmienione zapisy uchwały z dnia 28.08.2003r. i Rada Powiatu w dniu 27.11.2003r. ustaliła nowy regulamin
/uchwała Nr XIII/95/2003/. Uchwała ta została również przesłana w terminie do nadzoru prawnego. W dniu 29.12.2003r. wpłynęło rozstrzygnięcie Wojewody Opolskiego, w którym stwierdzono nieważność
§ 2 uchwały Nr XIII/95/2003 oraz § 2 ust.4 i 5 załącznika do uchwały / w załączniku zostało błędnie zapisane, gdyż chodzi § 3 ust.4 i 5/ z powodu istotnego naruszenia prawa. W rozstrzygnięciu nadzorczym stwierdzono, że Rada Powiatu uprawniona została do określenia szczegółowego sposobu obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe oraz godziny doraźnych zastępstw, a nie do ustalenia ich wysokości. W związku z takim uzasadnieniem w kompetencji Rady Powiatu pozostaje zastosowanie starych zapisów dotyczących obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i doraźnych zastępstw, ustalonych jeszcze przed powstaniem powiatów /art.35 ust.3 treść art.30 ust.6 pkt.2 KN/. W zawiązku z powyższym w regulaminie dokonano zmian czyli: powrócono do starego sposobu wyliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, usunięto zapisy § 3 ust.4 i 5 mówiących o dodatkowych uszczegółowieniach kryteriów przyznawania dodatku motywacyjnego dla nauczycieli i dla dyrektorów w formie regulaminów wewnętrznych.

Radna Irena Kielar po zapoznaniu się przygotowanym projektem uchwały stwierdziła, że jeśli w przyszłości będą takie uchwały to powinna być lepsza współpraca Związków Zawodowych z Radcą Prawnym, Wydziałem Edukacji oraz Wydziałem Organizacyjnym.

Przewodniczący Rady udzielił głosu Pani Naczelnik Wydziału Edukacji, która wyjaśniła, że niedofinansowania biorą się z kwestii nieprzestrzegania ustawy jaką Ministerstwo Edukacji tworzy. Ponadto Pani Naczelnik wyjaśniła, że w art.30 oprócz ust.6 jest ust.8 i 9, gdzie wynagrodzenie średnich dla nauczycieli ma być wyliczane w oparciu o opracowane przez Ministerstwo standardy zatrudnienia. Wspomniane standardy zatrudnienia są projektem od czterech lat . Zdaniem Pani Naczelnik naliczenie subwencji jest nieprawidłowe, a jako powiat nie mamy możliwości udowodnienia, że jest to zrobione nieprawidłowo. Ponadto Pani naczelnik poinformowała, że nowelizacja Karty Nauczyciela zapowiada, iż regulamin będzie uchwalany corocznie.

Radny Adam Martyniszyn odnosząc się do powyższego projektu uchwały stwierdził, że po raz trzeci problem znowu powraca i jego zdaniem istnieje nadal podejrzenie, że powyższa uchwała nie spełni oczekiwań środowiska nauczycielskiego.

Radna Irena Kielar zabierając ponownie głos stwierdziła, że związki wyraziły swoją opinię jeśli chodzi o godziny nadliczbowe i doraźne zastępstwa, iż są zgodne z Kartą Nauczyciela,
a do pozostałych spraw się nie odnoszono. Zdaniem radnej takie obawy mogą wynikać z tego tytułu, że ludzie nie wiedzą o co chodzi w powyższym temacie i być może nie rozumieją.

Innych zapytań nie zgłoszono. Przystąpiono do głosowania nad projektem uchwały.
W obecności 19 radnych, 17 głosami za, 2 wstrzymującymi się i braku głosów przeciw podjęto uchwałę Nr XV/109/2004 w przedmiotowej sprawie.

 

Do punktu 3 f porządku obrad

Ostatnim projektem uchwały z jakim zapoznali się radni był projekt uchwały w sprawie likwidacji szkoły w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kluczborku.

Likwidacja powyższej szkoły jest zgodna z ustawą o systemie oświaty oraz wcześniejszą uchwałą Rady Powiatu Nr XXX/252/2001 z dnia 28 grudnia 2001r. w sprawie zamiaru postawienia w stan likwidacji dotychczasowych szkół ponadpodstawowych, wchodzących
w skład zespołów szkół do czasu zakończenia cyklu kształcenia przez wszystkie klasy tych szkół. Likwidowane szkoły wchodzące w skład Zespołu z dniem 31 sierpnia 2002 roku zakończyły swą działalność, a uczniowie tam uczęszczający zakończyli kształcenie.

Do powyższego projektu nie wniesiono uwag w związku z czym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie Rady. Radni jednogłośnie 18 głosami podjęli uchwałę
Nr XV/110/2004 w sprawie likwidacji szkoły w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Kluczborku.

 

Do punktu 4 porządku obrad

Na zapytanie radnej Ireny Kielar odpowiedzi udzielił Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych
w Kluczborku Kazimierz Sztajglik, który wyjaśnił, że na ul.Waryńskiego były prowadzone prace odwadniające lecz okazało się, że brak jest tam na odcinku 100 metrów /obok Agencji Restrukturyzacji Rolnej/ kanalizacji deszczowej i dlatego nadmiar wody gromadzi się na ulicy. Ponadto Pan Dyrektor poinformował, że chcąc przeprowadzać dalsze prace najpierw trzeba wykonać kanalizację deszczową na powyższym odcinku i połączyć go z kanalizacją przy ul.Grunwaldzkiej.

Jeśli chodzi o drugie zapytanie radnej Pan Dyrektor ZDP wyjaśnił, że przy ul.Kościuszki był zmieniany układ skrzyżowania, który miał za zadanie wskazać drogę główną.

W wyniku zmiany parametrów tego skrzyżowania powstał odcinek tzw.,,martwy” pomiędzy chodnikiem, a krawężnikiem, który został obsadzony drzewami i obsypany żwirkiem. Zdaniem Dyrektora ZDP przechodnie przechodzący przez ten odcinek skracają sobie drogę
i idą przez wysypany tam żwir czego nie powinni robić.

 

Do punktu 5 porządku obrad

Następnie radni zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu za okres od 11.12.2003r. do 09.01.2004r.

Radny Adam Martyniszyn nawiązując do posiedzenia Zarządu z dnia 29 grudnia 2003r.
/pkt. 4 – na wniosek Pani Olgi Lewickiej-Gawle Likwidatora SPZOZ w Kluczborku wyrażono zgodę na wynajęcie pomieszczeń użytkowych po byłej Fizykoterapii oraz na wydzierżawienie sprzętu medycznego i wyposażenia dla laboratorium analitycznego ,,W rynku”
z przeznaczeniem na organizację i wyposażenie laboratorium analitycznego świadczące swoje usługi szpitalowi/ poprosił o wyjaśnienie jaki sprzęt laboratoryjny został wydzierżawiony.
Zdaniem radnego był taki okres czasu, gdy funkcjonujące przy SPZOZ laboratorium przynosiło straty i wtedy laboratorium ,,W rynku” przejęło działalność. Zdaniem radnego w chwili obecnej laboratorium powraca do szpitala na innych rynkowych zasadach.

Pan Starosta odpowiadając na zapytanie poinformował, że od Pani Likwidator wpłynął wniosek w powyższej kwestii do Zarządu Powiatu. Zarząd po analizie wyraził zgodę na wynajęcie. Ponadto był ogłoszony przetarg, który wygrała firma ,,Medicina” T.Radaczyński na prowadzenie tegoż laboratorium.
Ponadto Pan Starosta wyjaśnił, że są również przepisy mówiące o tym, iż takie laboratorium musi znajdować się na terenie szpitala. Materiał do badań nie może być przenoszony z miejsca pobrania do odległego laboratorium. W związku z powyższym zapadła decyzja o wynajęciu pomieszczeń na terenie szpitala i prowadzenia tam laboratorium. Jeśli chodzi zaś o sprzęt jest to sprzęt będący na wyposażeniu laboratorium.

W powyższej sprawie głos zabrał także Wiceprezes PCZ, który poinformował, że sprzęt w/w jest sprzętem wybrakowanym po poprzednim laboratorium. Jeśli chodzi o pomieszczenia po fizykoterapii to wydzierżawienie ich przynosić będzie dla szpitala dochód.

Innych zapytań do sprawozdania nie wniesiono. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres od 11.12.2003 do 09.01.2004r. pod głosowanie. W głosowaniu uczestniczyło 18 radnych, za opowiedziało się 16, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw.

 

Do punktu 6 porządku obrad

Przewodniczący Rady przedstawił radnym pismo jakie wpłynęło na jego ręce od Zarządu Okręgu Związku Kombatantów Rzeczpospolitej Polskiej i Byłych Więźniów Politycznych
w Opolu /pismo powyższe stanowi załącznik do protokołu/, w który Zarząd Okręgu składa podziękowania za współpracę Rady Powiatu ze środowiskiem kombatanckim.

Kolejno Przewodniczący Rady Powiatu udzielił głosu Panu Staroście, który odniósł się do wydarzeń jakie miały miejsce na dzisiejszej sesji /akcja protestacyjna/. Starosta poinformował, że nie można na takie sytuacje nie reagować, gdyż uderzają one bezpośrednio w Zarząd Powiatu, znaczną grupę radnych Rady Powiatu, jego osobę, a nawet sięgają tak daleko, że w jego rodzinę.

Zdaniem Starosty jest to przykre, że właśnie wśród radnych są te działania prowadzone.

Ponadto Starosta stwierdził, że może z każdym prowadzić rozmowy, ale nie będzie prowadził

dyskusji na epitety i wyzwiska, które oskarżają go o złodziejską prywatyzację. Zdaniem Starosty najpierw trzeba wskazać, co zostało ukradzione. Pan Starosta zapytał, czy miliony złotych, które zostały przekazane na szpital nie licząc sprzętu są niszczeniem jego i prowadzeniem do jego likwidacji?.

Zdaniem Starosty społeczeństwo jest przez grupę radnych celowo wprowadzane w błąd i okłamywane. Właśnie oni przyczyniają się do upadku szpitala przez działania jakie prowadzą. Gdyby nie takie działania zdaniem Starosty byłby już nowy podmiot, ale niestety wszystko się opóźnia.

Pan Starosta przedstawił zebranym dokument pn: ,,Wojewódzki plan zabezpieczenia medycznych działań ratowniczych na rok 2004”, podpisany przez Panią Wojewodę. Starosta wyjaśnił, że w w/w planie znajduje się tabela , która mówi o lokalizacji szpitali posiadających oddziały ratunkowe, znajduje się w niej również Kluczbork. Nie jest to jak wyjaśnił Starosta pełny SOR lecz izba przyjęć w standardzie Szpitalnego Oddziału Ratunkowego.

Starosta na zakończenie oświadczył, że w związku z taką sytuacją czując się odpowiedzialny za Zarząd Powiatu, ludzi, którzy go reprezentują i do tej pory działali w dobrej wierze, zrobi wszystko, aby temu zapobiec i będzie także się bronił przed kłamliwą kampanią.

Starosta wyraził podziękowanie i głęboki szacunek dla tych radnych, którzy go wspierają.

Kolejno głos zabrał radny Władysław Zawadzki składając wniosek, by Przewodniczący Rady zebrał grupę radnych, którzy stworzyliby fundację lub stowarzyszenie na rzecz pomocy dla szpitala oraz by w miarę możliwości sesje Rady Powiatu odbywały się w sali Urzędu Miejskiego z powodów organizacyjnych.

Następnie głos zabrał Przewodniczący Rady, który poinformował, że w związku z prowadzoną kłamliwą kampanią przez grupę radnych zostało przygotowane stanowisko Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie restrukturyzacji SPZOZ ZOZ, które odczytał Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Piotr Wiecha /szczegółowa treść stanowiska stanowi załącznik do protokołu/.

Po odczytaniu w/w stanowiska radny Wiktor Naumik zaproponował, że jeśli podpisane jest ono –Rada Powiatu może zapisać wynik głosowania, gdyż nie każdy jest zwolennikiem tej treści. Wiceprzewodniczący Rady Piotr Wiecha stwierdził, że w związku z taką propozycją jego zdaniem osoby, które zagłosują powinny się podpisać pod stanowiskiem. Powyższe stanowisko Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie.

W obecności 18 radnych za stanowiskiem opowiedziało się 16 radnych, przeciw było 2 /radny A.Martyniszyn, W.Naumik/, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się.

Po krótkiej przerwie Przewodniczący Rady udzielił głosu Pani Oldze Lewickiej-Gawle –Likwidator SPZOZ w Kluczborku, która poinformowała o bieżącej sytuacji w SPZOZ w Kluczborku. Stwierdziła, że w dniu 27 stycznia br. wszyscy pracownicy SPZOZ otrzymali wypowiedzenia z trzy miesięcznym okresem. Zanim pracownicy otrzymali powyższe wypowiedzenia była z nimi indywidualnie przeprowadzana rozmowa przedstawiająca ich sytuację prawną, sytuację faktyczną oraz przedstawiono im sytuację SPZOZ-u oraz, że szpital w Kluczborku będzie istniał. Zdaniem Pani Likwidator dobrze się stało, że takie stanowisko zostało podjęte, gdyż pracownikom brakuje wiedzy ze strony Rady i Starostwa.

Radna Irena Kielar zapytała ile osób z tych może przejść na emeryturę i na zasiłek emerytalny, jaki procent osób pozostanie bez pracy i czy prawdą jest fakt zmuszania osób do odejścia lub pójścia na zwolnienia lekarskie.

Pani Likwidator wyjaśniła, że osoby, którym przysługiwało prawo do emerytury tzw.pomostowej zostały powiadomione i skorzystały z tego dostając wypowiedzenie w miesiącu listopadzie, dokładnej liczby osób, które powinny przejść na emeryturę w chwili obecnej nie posiada. Ponadto wyjaśniła, że prawdą jest, że na dzień dzisiejszy dużo osób jest na zaległych urlopach i zwolnieniach lekarskich, poza tym gro osób było namawiane do pójścia do sądu.
Pani Likwidator zwróciła się z apelem do wszelkiego rodzaju ugrupowań, aby nie było już pustych haseł typu ,,ratujmy szpital” lecz by pomóc ratować go ludziom, którzy się za to zabrali. Zdaniem Pani Likwidator jeśli w ciągu trzech miesięcy nie będzie ona miała komu fizycznie przekazać kontraktu to sytuacja będzie dramatyczna. Ponadto poinformowała zebranych, że kontrakt na rok 2004 jest wyższy niż w zeszłym roku. Zdaniem Pani Likwidator trzeba doprowadzić wreszcie do tego, aby pieniądze, które zabiera komornik wpływały do szpitala.

Jeśli chodzi o zatrudnienie w nowym podmiocie wyjaśnień udzielił Wiceprezes PCZ, który poinformował, że pracę w spółce znajdzie 210 osób. Ponadto wyprowadzone na zewnątrz zostaną takie usługi jak: kuchnia i pracownia RTG. Jeśli chodzi o świadczenia RTG został ogłoszony konkurs, spływają oferty i będzie on rozpatrzony w dniu 29 stycznia 2004r.

Wyprowadzenie takich usług na zewnątrz pozwoli na spełnienie zdaniem Wiceprezesa pewnych standardów, które będą obowiązywały od maja br., gdyż osoba, która bierze to w dzierżawę będzie zobligowana do tego, żeby te standardy utrzymać, którym zaś my możemy nie sprostać.

Dlatego zdaniem Wiceprezesa wyszedł ten pomysł.

Następnie głos zabrał radny Andrzej Jung, który zapytał jakie jest wykonanie budżetu SPZOZ-u za miesiąc styczeń 2004r. Pani Likwidator wyjaśniła, że zostanie to przedstawione na kolejnej sesji Rady Powiatu, gdyż nie jest ono jeszcze zakończone.

Kolejno głos zabrał radny Adam Martyniszyn powracając do posiedzenia Komisji Zdrowia
z dnia 18.12.2003r., w którym uczestniczyła Pani Dr Barbara Skop zapytał, kiedy zostaną dostarczone informacje o planowanej strukturze organizacyjnej SPZOZ, które przedłożone miały być zdaniem radnego przez w/w Panią do dnia 15.01.2004r. Radny oświadczył, że zwracał się z tą sprawą ponownie 22.01.2004r. na posiedzeniu komisji i bardzo prosi, aby powyższe materiały były jednak dostępne dla radnych do wglądu w Biurze Rady. Ponadto radny stwierdził, że takie działania jak grupowe zwolnienia pracowników lub zmiany organizacyjne powinny być potwierdzane uchwałą Rady Społecznej działającej przy SPZOZ. Zdaniem radnego od miesiąca takiego posiedzenia Rady Społecznej nie było.

Radny powrócił także do zeszłorocznej wypowiedzi Naczelnika Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia, który stwierdził wtedy zdaniem radnego, że pewnej granicy zmniejszania organizacyjnego ilości łóżek, kadry medycznej na poszczególnych oddziałach przekroczyć się nie da, a w chwili obecnej zdaniem radnego do tego dochodzi.

Kolejno zabrał głos Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia, który wyjaśnił, że od dłuższego czasu trwały dyskusje nad zmianami organizacyjnymi szpitala lecz od podejmowania konkretnych decyzji jest Dyrekcja Szpitala, która jednocześnie musi zachować obowiązujące standardy i przepisy, które respektuje i wymaga NFZ /płatnik/.

Jeśli chodzi o Radę Społeczną Pan Naczelnik wyjaśnił, że Rada Społeczna opiniuje przekształcenia, zmiany organizacyjne, ale nie może opiniować zwolnień grupowych, gdyż nie leży to w jej zakresie.

Radny Adam Martyniszyn zapytał także, na jakim etapie jest uzyskanie opinii sanitarnej dla poszczególnych obiektów szpitalnych oraz kiedy w związku z tym jest przewidywany wpis do Rejestru Zakładów Opieki Zdrowotnej Wojewody.

Głos zabrał Wiceprezes PCZ, który udzielił dalszych wyjaśnień. Wiceprezes poinformował,
że w sprawie opinii sanitarnej został złożony wniosek. W związku z tym są prowadzone dyskusje na etapie prawników, czy taka decyzja może być wydana. Wiceprezes wyjaśnił ponadto, że wpis do Rejestru Zakładów Opieki Zdrowotnej Wojewody może być dopiero po zarejestrowaniu spółki, gdyż ona dopiero występuje o dokonanie tego wpisu i przedstawia decyzje sanitarną na dane obiekty, które wprowadza do działalności. Pan Wiceprezes stwierdził również, że obecnie SPZOZ posiada jedną opinię na wszystkie obiekty i w tym wypadku także taka opinia zostanie wydana.

Na zakończenie dyskusji głos zabrał radny Andrzej Jung, który stwierdził, że Rozporządzenie wydane przez Ministerstwo Zdrowia jest nie do spełnienia przez żaden ze szpitali dlatego też został wyznaczony 10 letni okres na przystosowanie tychże szpitali.

Innych spraw nie poruszano.

Do punktu 7 porządku obrad

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim za udział i zamknął XV sesją Rady Powiatu o godzinie 14 55 .

Na tym protokół zakończono.

 

 

Przewodniczący Rady

Maciej Mularczyk