Protokół Nr 15/2017 z przebiegu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku
w Internacie Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego
w Kluczborku w dniu 30 października 2017 r.
Jednostka kontrolowana:
Internat Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku.
Dyrektor jednostki-Wiesław Solarewicz,
Kierownik Internatu-Krzysztof Bednarski.
Kontrole przeprowadziła Komisja rewizyjna Rady Powiatu w składzie:
1.Celina Zając-przewodnicząca komisji,
2.Piotr Włodarczyk-zastępca przewodniczącej komisji,
3.Urszula Adaszyńska-sekretarz komisji,
4.Andrzej Kosmala-członek,
5.Wojciech Smolnik-członek.
Zakres kontroli:
1. Statut placówki-zadania,
2. Plan nadzoru pedagogicznego,
3. Dziennik grup wychowawczych, warsztat pracy młodych wychowawców,
4. Plan pracy wychowawczej z uwzględnieniem zagospodarowania czasu wolnego,
5. Harmonogram pracy wychowawców, ilość oddziałów, ilość pracowników z obsługą, zgody Dyrektora na prace w innych placówkach lub jednostkach.
Przewodnicząca komisji rewizyjnej pani Celina Zając przedstawiła Plan kontroli Dyrektorowi jednostki kontrolowanej, jak również wyjaśniła cele kontroli, oraz, co wiąże się z powyższą kontrolą.
Dyrektor jednostki przedstawił: Statut placówki, Plany, Dzienniki, które są opracowywane i prowadzone bardzo dokładnie, wyjaśnił również, że obecność dzieci sprawdzana jest trzy razy dziennie, każdy wychowanek pełnoletni, gdy opuszcza internat lub miejsce pobytu w innym budynku, składa oświadczenie osobiście, gdzie wychodzi, a niepełnoletni posiadają oświadczenia od rodziców, również gdy wychodzą na zajęcia pozalekcyjne, wychowawcy maja kontakt z opiekunem danego zajęcia. Dziennik, który jest prowadzony przez wychowawców zawiera bardzo dokładnie opisane zdarzenia, które miały miejsce w ciągu pracy danego wychowawcy w określonych godzinach. Jak kolejny wychowawca rozpoczyna swoją zmianę widzi obraz pracy swojego poprzednika i wszystko co się wydarzyło, jeżeli chodzi o zachowanie uczniów i ich aktywność. Na zapytanie członków komisji jak jest z wolnym czasem uczniów, kierownik Internatu odpowiedział, że w zasadzie uczniowie są tak zajęci, że z czasem wolnym jest problem, gdyż go raczej nie mają. Ponadto pan kierownik internatu wyjaśnił, że w internacie jest 25 wychowawców, jest to 8 grup wychowawczych, które podlegają pod kierownika internatu oraz, że w razie potrzeby organizowane są różnego rodzaju szkolenia oraz pomoc z zakresu pracy wychowawców. Plan nadzoru kierownika internatu jest sporządzony w sposób prawidłowy z uwzględnieniem przepisów oświatowych.
W wyniku przeprowadzonej kontroli Komisja stwierdziła, że:
Ad. 1
Statut placówki jest zgodny z Ustawą o systemie oświaty /t.j. Dz. U. z 2016 r. , poz. 1943/,
Ad. 2
Plan nadzoru pedagogicznego jest zgodny z Ustawą o systemie oświaty /t.j. Dz. U. z 2016 r. , poz. 1943/,
Ad. 3
Komisja stwierdziła, że dzienniki są prowadzone przez wychowawców dokładnie, określają zajęcia w czasie wolnym oraz stanowią dokument monitorowania obecności mieszkańców internatu.
Ad. 4
Komisja po analizie Planu pracy wychowawczej z uwzględnieniem zagospodarowania czasu wolnego nie wniosła do powyższego żadnych zastrzeżeń.
Ad. 5
Komisja stwierdziła, że harmonogram pracy wychowawców układany jest co miesiąc systematycznie z uwzględnieniem doraźnych zastępstw.
W związku z wyjaśnieniami dyrektora, iż niektóre zatrudnione osoby na etatach wychowawców w internacie WODiDZ posiadają dodatkowe zatrudnienie - zgodnie z art. 222 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. przepisy wprowadzające ustawę - prawo oświatowe /Dz. U. z 2017 r. poz. 60/ komisja zwróciła się z prośbą do dyrektora o wyjaśnienie i przedstawienie informacji na jakich zasadach powyższe osoby są zatrudnione w innych placówkach.
W związku z powyższym w tej sprawie Komisja wystosowała jedno zalecenie pokontrolne dotyczące pracy wychowawców internatu w innych placówkach, jednostkach.
Ponadto na prośbę Dyrektora jednostki kontrolowanej, komisja zwraca uwagę na:
-konieczność zakupu samochodu osobowo-dostawczego, w związku z dużą ilością uczniów w internacie WODiDZ,
- kwestię ubezpieczenia zdrowotnego dzieci z Ukrainy i Białorusi,
-kwestie nieposiadania przez część dzieci wymaganych dokumentów,
-kwestię nieprzygotowania pedagogicznego i braku kwalifikacji do pracy z dziećmi nowozatrudnionych wychowawców, w związku z czym trzeba zapoznać nowych wychowawców z nowa pracą i nowymi obowiązkami.
Czas kontroli: 2,5 h.
Komisja w składzie:
Celina Zając-
Urszula Adaszyńska-
Piotr Włodarczyk-
Andrzej Kosmala-
Wojciech Smolnik-
Dyrektor WODiDZ w Kluczborku
Protokołowała:
Urszula Adaszyńska