Protokół Nr XXXVI/2017

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 13 listopada 2017 r.

 

XXXVI sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1300  Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Butra. Przewodniczący Rady Powiatu przywitał wszystkich radnych, naczelników wydziałów i kierowników jednostek, a  następnie stwierdził, że w dniu dzisiejszym  podejmowane  uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych jest radnych 19 radnych.

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił porządek dzisiejszych obrad, który przedstawia się następująco:   

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/zatwierdzenie porządku obrad,

c/zatwierdzenie protokołu z XXXIV i XXXV nadzwyczajnej sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3. Podjęcie uchwał:
a/w sprawie wyrażenia zgody na sfinansowanie zobowiązań Powiatu poprzez przejecie wierzytelności,

b/ w sprawie wyrażenia zgody na sfinansowanie zobowiązań Powiatu poprzez przejecie wierzytelności,

c/w sprawie zasad udzielenia dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków,

d/w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2018 roku,

e/w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego,

f/w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kluczborskiego na 2018 rok.

4.Przedstawienie Informacji Zarządu powiatu  o stanie realizacji zadań oświatowych powiatu kluczborskiego za rok szkolny 2016/2017.

5.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

6.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 7.09.2017 r. do 25.10.2017 r.

7. Wolne wnioski i zapytania.
8. Zamknięcie obrad.

 

Głos zabrał pan Starosta, który w imieniu zarządu powiatu wystąpił z wnioskiem o wycofanie z porządku obrad pkt 3 b/ projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sfinansowanie zobowiązań Powiatu poprzez przejecie wierzytelności. Pan Starosta wyjaśnił, że sprawa wymaga jeszcze pracy i zastanowienia, sprawa dyskutowana była na komisjach. Przewodniczący Rady poddał wniosek pod głosowanie. Radni jednogłośnie powyższy wniosek przyjęli.

Kolejno Przewodniczący rady przedstawił następujący porządek obrad:

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/zatwierdzenie porządku obrad,

c/zatwierdzenie protokołu z XXXIV i XXXV nadzwyczajnej sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3. Podjęcie uchwał:
a/w sprawie wyrażenia zgody na sfinansowanie zobowiązań Powiatu poprzez przejecie wierzytelności,

b/ w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kluczborskiego na 2018 rok.

c/w sprawie zasad udzielenia dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków,

d/w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2018 roku,

e/w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego.

4.Przedstawienie Informacji Zarządu powiatu  o stanie realizacji zadań oświatowych powiatu kluczborskiego za rok szkolny 2016/2017.

5.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

6.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 7.09.2017 r. do 25.10.2017 r.

7. Wolne wnioski i zapytania.
8. Zamknięcie obrad.

Radni nie wnieśli zapytań do porządku i jednogłośnie zatwierdzili powyższy  porządek obrad.

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił  protokoły z XXXIV i XXXV sesji, radni nie wnieśli żadnych zapytań i uwag do powyższych protokołów i jednogłośnie je przyjęli.

 

Do punktu 2 porządku obrad

 

Nie wniesiono zapytań i interpelacji.

 

Do punktu 3a  porządku obrad

 

Przewodniczący Rady Powiatu w Kluczborku przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sfinansowanie zobowiązań Powiatu poprzez przejecie wierzytelności.

Analiza wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za III kwartał br. wykazała  niskie wykonanie dochodów  co może spowodować zagrożeniem nie spełnienia  reguły wynikającej z art. 242 i 243 ustawy o finansach publicznych. Ponadto stwierdzono braki w planach finansowych w jednostkach organizacyjnych powiatu, głównie oświatowych, które związane są ze zwiększeniem zadań. Zaistniała sytuacja spowodowała konieczność podjęcia  odpowiednich decyzji.  Jednym z rozwiązań było prolongowanie zobowiązań na przyszły rok lecz nie wszystkie płatności mogły być poprzez taką formę wykonane w 2018 r.Wobec powyższego przeanalizowano wykorzystanie  innych rozwiązań, takich jak np. subrogacja. Możliwość skorzystania z takiej formy uregulowania zobowiązań potwierdziła  Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu interpretacją dotyczącą możliwości zmiany wierzyciela przejmującego zobowiązania powiatu w myśl art. 518 § 1 pkt. 3 Kodeksu Cywilnego.
W związku z powyższym Zarząd Powiatu w Kluczborku postanowił o przyjęciu tego rozwiązania wykorzystując instytucję subrogacji, która stanowi o wejściu osoby trzeciej w miejsce powiatu. Skorzystanie z tego rozwiązania pozwoli na  spełnienie przepisów ustawy o finansach publicznych i uzyskanie pozytywnej opinii o wykonaniu budżetu. Na powyższe wymagana jest zgoda Rady Powiatu. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie podjęli uchwalę Nr XXXVI/227/2017 w powyższej sprawie.

  

Do punktu 3b porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie  ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kluczborskiego na 2018 rok.

Działając na podstawie art. 94 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo Farmaceutyczne rada powiatu ustala rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na danym terenie, po zasięgnięciu opinii burmistrzów i wójtów gmin z terenu powiatu oraz samorządu aptekarskiego. Zgodnie z art. 94 ust. 1 w/w ustawy rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy.
Rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych przedstawiony w § 1 oraz plan dyżurów aptek ogólnodostępnych w porze nocnej, niedziele, święta i dni wolne od pracy na terenie powiatu kluczborskiego w 2018 roku przedstawiony w § 2 projektu uchwały zostały pozytywnie zaopiniowane przez Wójta i Burmistrzów gmin z terenu powiatu kluczborskiego oraz Opolską Okręgową Izbę Aptekarską w Opolu.
Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XXXVI/228/2017 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3c porządku obrad

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zasad udzielenia dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków. W dniu 09.09.2017 r. weszła w życie zmiana ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz niektórych innych ustaw, która wprowadziła regulacje wymagające podjęcia odpowiednich działań. Art. 81 ust. 1 i 2 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (art. 1 pkt 10 zmiany) otrzymał nowe brzmienie. Wprowadzone zostały zapisy o możliwości udzielenia przez organ stanowiący gminy, powiatu lub samorządu województwa dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków. Dotychczas dotacje mogły być udzielane wyłącznie na prowadzenie prac w zabytkach wpisanych do rejestru. Biorąc pod uwagę powyższe, zaszła potrzeba przyjęcia przez Radę Powiatu w Kluczborku nowych zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków oraz wzorów wniosku i sprawozdania, które będą spełniać wymogi formalne przyznawania i rozliczania dotacji. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie podjęli uchwalę Nr XXXVI/229/2017 w powyższej sprawie.

Do punktu 3d porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2018 roku. Maksymalne stawki opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego przechowywanie na parkingu strzeżonym, określone
w
ustawie Prawo o ruchu drogowym ulegają corocznie zmianie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Maksymalne stawki opłat w 2018 r. za usunięcie pojazdu z drogi i jego przechowywanie na parkingu strzeżonym przyjęto zgodnie z obwieszczeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 25 lipca 2017 r., ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej „Monitor Polski” z dnia 3 sierpnia 2017 r. W związku z powyższym zachodzi konieczność zmiany Uchwały
Nr XXV/168/2016 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 24 listopada 2016 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2017 r. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie podjęli Uchwalę Nr XXXVI/230/2017 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3e porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący rady przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego.  Przedmiotem dzierżawy jest garaż o powierzchni użytkowej 18 m2 położony na działce ujawnionej w księdze wieczystej nr OP1U 00013961/8 prowadzonej
w Sądzie Rejonowym w Kluczborku. Przedmiotowa nieruchomość stanowi własność Powiatu Kluczborskiego w trwałym zarządzie Zespołu Szkół Licealno - Technicznych w Kluczborku.

Dyrektor Zespołu Szkół Licealno - Technicznych w Kluczborku jako trwały zarządca przedmiotowej nieruchomości wnioskuje o zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na kolejne 3 lata na rzecz dotychczasowego dzierżawcy który korzystał z przedmiotu dzierżawy na podstawie umowy zawartej na czas określony do 3 lat. Niniejsza uchwała zgodnie z obowiązującymi przepisami określa indywidualne przypadki zawarcia kolejnej umowy dzierżawy na czas określony do 3 lat. Rada Powiatu jako kompetentny organ może wyrazić zgodę na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy w tym przypadku. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XXXVI/231/2017 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 4 porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił  Informację Zarządu powiatu  o stanie realizacji zadań oświatowych powiatu kluczborskiego za rok szkolny 2016/2017. Radni nie wnieśli zapytań i jednogłośnie przyjęli powyższą informację.

 

Do punktu 5 porządku obrad

 

Nie wniesiono zapytań i interpelacji, nie udzielono odpowiedzi.

 

Do punktu 6 porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący rady przedstawił sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 7.09.2017 r. do 25.10.2017 r. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego sprawozdania i jednogłośnie je przyjęli.

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

Nie wniesiono wolnych wniosków.

 

Do punktu 8 porządku obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i o godz. 13.10 zamknął XXXVI sesję Rady Powiatu w Kluczborku. Na tym protokół zakończono.         

 

 

Przewodniczący Rady Powiatu
w Kluczborku

Andrzej Butra

Protokołowała

Katarzyna Hołdys