Protokół Nr 122/2017
z posiedzenia Zarządu Powiatu w Kluczborku
w dniu 3 listopada 2017 r.,
w dniu 6 listopada 2017 r.,
w dniu 8 listopada 2017 r.
(posiedzenie trzydniowe)
Posiedzenie Zarządu otworzył Starosta Kluczborski–Piotr Pośpiech. W posiedzeniu uczestniczyli także: Wicestarosta, członek Zarządu, Sekretarz i Skarbnik Powiatu.
Kolejno członkowie Zarządu przyjęli jednogłośnie następujący porządek obrad:
1.Otwarcie posiedzenia.
Posiedzenie w dniu 3 listopada 2017 r.:
-projekt uchwały Zarządu Powiatu w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie wydatków.
2.Prace nad projektem budżetu na 2018 rok c.d.
3.Zatwierdzenie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku.
-projekt uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie zasad udzielenia dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków,
-projekt uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2018 roku,
-projekt uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie wyrażenia zgody na sfinansowanie zobowiązań Powiatu poprzez przejęcie wierzytelności,
-projekt uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie wyrażenia zgody na sfinansowanie zobowiązań Powiatu poprzez przejęcie wierzytelności.
4.c.d posiedzenia w dniu 6 listopada 2017 r.
5.Prace nad projektem budżetu na 2018 rok c.d.
6.c.d posiedzenia w dniu 8 listopada 2017 r.
-projekty uchwał Zarządu Powiatu:
a)w sprawie powołania i określenia regulaminu pracy komisji konkursowej do opiniowania ofert złożonych w otwartym konkursie ofert na powierzenie prowadzenia przez organizację pozarządową, prowadzącą działalność pożytku publicznego, punktu nieodpłatnej pomocy prawnej w powiecie kluczborskim w 2018 roku,
b)w sprawie zaciągnięcia kredytu krótkoterminowego.
7.Prace nad projektem budżetu na 2018 rok c.d.
8.Pismo Ministra Infrastruktury i Budownictwa dotyczące dofinasowania ze środków rezerwy ogólnej zadania realizowanego przez jednostkę samorządu terytorialnego z zakresu inwestycji lub remontu.
9.Wniosek Dyrektora jednostki oświatowej o udzielenie urlopu dla poratowania zdrowia.
10.Umowa o realizację przez samorząd powiatowy ,,Programu wyrównywania różnic między regionami III” w obszarze D.
11.Wolne wnioski.
-Aneks do umowy z dnia 23.12.2016 r. pomiędzy Gminą Kluczbork, PKS w Kluczborku Sp. z o.o, Powiatem Kluczborskim ,,O świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego”.(Posiedzenie Zarządu Powiatu z dnia 3.11.2017 r.)
12.Zamknięcie posiedzenia.
Następnie przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z posiedzenia Zarządu Powiatu, które odbyło się w dniu 31.10.2017 r. Członkowie Zarządu nie wnieśli uwag do protokołu Nr 121/2017 i w drodze głosowania jednogłośnie go przyjęli.
Posiedzenie w dniu 3 listopada 2017 r.:
-projekt uchwały Zarządu Powiatu w sprawie zmian w budżecie powiatu po stronie wydatków.
Dokonuje się następujących przeniesień środków w budżecie po stronie wydatków między rozdziałami klasyfikacji budżetowej: zmniejszenie wydatków w dziale 150-Przetwórstwo przemysłowe, rozdział 15095-Pozostała działalność kwota 70.000,-zł.
Zwiększenie wydatków w dziale-Przetwórstwo przemysłowe, rozdział 15011-Rozwój przedsiębiorczości kwota 70.000,-zł.
Zmiany objęte niniejszym projektem uchwały wprowadza się na wniosek Dyrektora Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości.
Do projektu nie wniesiono uwag w związku z czym postanowiono podjąć uchwałę Nr 122/535/2017.
Do punktu 2 porządku
Prace nad projektem budżetu na 2018 rok.
Zarząd przystąpił do dalszych prac.
Pan Jakub Goliński omówił poszczególne jednostki oświatowe jeśli chodzi o budżet na 2018 rok.
Biorąc pod uwagę sytuację wyjściową tj.wnioskowane przez jednostki kwoty brak jest na poziomie 6.880.045,-zł braku w oświacie.
Przy obliczaniu ww.poziomu wzięto pod uwagę po stronie dochodowej subwencję i dochody własne, a po stronie wydatkowej te wydatki, które zostały złożone przez poszczególne jednostki oświatowe.
W kwocie 34.576.280,-zł wydatków ogółem znajdują się wynagrodzenia nauczycielskie przeliczone na średnie.
Jeśli chodzi o działania prowadzące do zmniejszenia braków w oświacie jak wyjaśnił Pan Jakub Goliński założono zwiększenie dochodów w poszczególnych jednostkach łącznie o kwotę 3 000 000,-zł. Po zwiększeniach o wspomnianą kwotę wynik kształtuje się na poziomie -6 105 506,-zł.
Kolejnym krokiem jest zmniejszenie wydatków rzeczowych o kwotę 1 803 164,-zł co daje zmniejszenie do kwoty -4 302 342,-zł.
Następnie omawiano kolejne działanie, które miało na celu urealnienie wydatków dotyczących wynagrodzeń nauczycieli, czyli zmiana sposobu wyliczania wynagrodzeń nie wg.średnich tylko wg.rzeczywistych.
Powyższe wyliczenie jak stwierdził Pan Goliński nie przyniosło zbyt dużych oszczędności w kwocie ogólnej, gdyż wyszło niespełna 34 tys.brutto i 10 tys. na pochodnych i na 13-tce i dało w sumie wynik w wysokości -4 258 923,-zł.
Kolejno rozważono odjęcie od wynagrodzeń 5% dodatków motywacyjnych, co pozwoliłoby osiągnąć oszczędności i tym samym wynik w wysokości -3 150 883,-zł.
W dalszej części rozważano zwiększenie dochodów o środki z projektów –rozdział 80195, co pozwoli osiągnąć wynik -2 900 421,-zł.
Następnie analizowano możliwość zwiększenia dochodów o środki z rozdziału 80146 czyli dokształcanie i doskonalenie nauczycieli w 80% poprzez blokadę ich wydatkowania, zmniejszenie wydatków o kwotę 346 000,-zł urealnienie dochodów PPP, dopisanie kwot dotacji z gm.Kluczbork i Byczyna, zwiększenie dochodów z tytułu refundacji robót publicznych, zmniejszenie wydatków w SOSW na pracownikach administracji i obsługi o kwotę 24 000,-zł 4 800-pochodne, co dało wynik -2 261 209,-zł.
Zarząd kolejno analizował wydatki Wydziału Edukacji i Sportu: szkoły niepubliczne-677 107,-zł wydatki różne: 8 000,-zł Dzień Edukacji Narodowej-5 000,-zł nagrody Starosty dla najlepszych uczniów-32 000,-zł nagrody Starosty dla nauczycieli-56 193,-zł EM–karta-20 000,-zł pomoc zdrowotna-44 954,-zł porozumienia PODN, zakładany wzrost subwencji.
Analizie poddano także minimalizację robót publicznych w jednostkach oświatowych, co pozwoliłoby osiągnąć wynik -1 986 022,-zł.
Zarząd postanowił, że dalsze prace nad projektem budżetu prowadzone będą w dniu 8.11.2017 r.
Do punktu 3 porządku
Kolejno Zarząd przystąpił do zatwierdzenia materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku:
-projekt uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie zasad udzielenia dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków,
-projekt uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2018 roku.
-projekt uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie wyrażenia zgody na sfinansowanie zobowiązań Powiatu poprzez przejęcie wierzytelności,
-projekt uchwały Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie wyrażenia zgody na sfinansowanie zobowiązań Powiatu poprzez przejęcie wierzytelności.
Zarząd przyjął projekty uchwał i postanowił o przedłożeniu ich pod obrady Rady Powiatu.
Zarząd zakończył posiedzenie w dniu 03.11.2017 r. i postanowił, że kontynuacja będzie w dniu 06.11.2017 r.
Do punktu 4 porządku
W dniu 06.11.2017 r. Zarząd wznowił posiedzenie.
Do punktu 5 porządku
Przystąpiono do dalszych prac nad projektem budżetu na 2018 rok.
Następnie analizowano wydatki w dziale 852-Pomoc społeczna.
Analizie poddano poszczególne rozdziały: rozdział 85202-Domy Pomocy Społecznej, 85218-Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie, 85220-Jednostki specjalistycznego poradnictwa, mieszkania chronione i ośrodki interwencji kryzysowej, 85228-Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze.
Zarząd przystąpił do analizy dochodów na przyszły rok.
Zarząd postanowił, że dalsze prace nad projektem budżetu na 2018 rok będą kontynuowane w dniu 8.11.2017 r.
Do punktu 6 porządku
Zarząd wznowił posiedzenie w dniu 8.11.2017 r.
Przystąpiono do zapoznania się z projektem uchwały w sprawie powołania i określenia regulaminu pracy komisji konkursowej do opiniowania ofert złożonych w otwartym konkursie ofert na powierzenie prowadzenia przez organizację pozarządową, prowadzącą działalność pożytku publicznego, punktu nieodpłatnej pomocy prawnej w powiecie kluczborskim w 2018 roku.
Powyższy projekt uchwały powołuje komisję konkursową w 3 osobowym składzie.
Do projektu nie wniesiono uwag w związku z czym podjęto uchwałę Nr 122/536/2017.
Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie zaciągnięcia kredytu krótkoterminowego.
Ustawa o finansach publicznych zezwala jednostce samorządu terytorialnego na zaciąganie kredytów i pożyczek oraz emisje papierów wartościowych zarówno w celu sfinansowania deficytu budżetowego jak i w wypadku powstania przejściowych trudności finansowych w toku wykonywania budżetu. Ostatni z wymienionych celów kredytowania został określony w art. 89 ust. 1, pkt. 1 ustawy i dotyczy deficytu budżetu j.s.t. występującego w ciągu roku. Zaciągnięte zobowiązanie ma charakter krótkoterminowy, ponieważ podlega spłacie w tym samym roku, w którym zostało zaciągnięte, czyli nie później niż do 31 grudnia.
Możliwość zaciągnięcia przedmiotowego kredytu przez organ wykonawczy j.s.t.musi wynikać z upoważnień organu stanowiącego zawartych w uchwale budżetowej.
W uchwale budżetowej na 2017 rok zawarto w § 10 upoważnienie dla Zarządu Powiatu do zaciągania kredytów i pożyczek krótkoterminowych na pokrycie występującego w trakcie roku deficytu budżetowego do maksymalnej wysokości 8.000.000,00 zł.
Aneksem nr 2 z dnia 17 lipca 2017 roku do umowy o kredyt w rachunku bieżącym nr 1/JST/17/2 z dnia 5 stycznia 2017 roku została obniżona kwota limitu do 5.000.000,00 zł. Obecnie wystąpiła konieczność dokonania zapłaty zobowiązań z tytułu realizacji projektu co spowodowało kumulację płatności. Powyższa sytuacja doprowadziła do konieczności podniesienia limitu do 8.000.000,00 zł.
Do projektu nie wniesiono uwag w związku z czym postanowiono jednogłośnie 3 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się podjął uchwałę Nr 122/537/2017.
Do punktu 7 porządku
Prace nad projektem budżetu na 2018 rok c.d.
Zarząd przystąpił do dalszych prac nad projektem budżetu.
Zarząd przystąpił do analizy wydatków majątkowych oraz wydatków inwestycyjnych na 2018 rok.
Do punktu 8 porządku
Zarząd zapoznał się z pismem Ministra Infrastruktury i Budownictwa dotyczącym dofinasowania ze środków rezerwy ogólnej zadania realizowanego przez jednostkę samorządu terytorialnego z zakresu inwestycji lub remontu.
Ponadto zapoznano się z informacją Dyrektora ZDP w Kluczborku w powyższej sprawie.
Zarząd stwierdził, że na chwilę obecną nie posiada aktualnego opracowania projektowego spełniającego kryteria stawiane planowanym do realizacji inwestycjom w ramach naboru w 2018 roku.
Do punktu 9 porządku
Pan Starosta przedstawił wniosek Dyrektora jednostki oświatowej o udzielenie urlopu dla poratowania zdrowia.
Powyższy wniosek został przedstawiony ze względu na ewentualne konsekwencje związane z brakiem Dyrektora jednostki na okres około 10 m-cy.
Do punktu 10 porządku
Zarząd przystąpił do zapoznania się z treścią umowy o realizację przez samorząd powiatowy ,,Programu wyrównywania różnic między regionami III” w obszarze D.
Do treści umowy nie wniesiono uwag w związku z czym postanowiono upoważnić dwóch członków Zarządu w osobie Piotr Pośpiech-Starosta Kluczborski oraz Urszula Pękala-Duda do jej podpisania.
Do punktu 11 porządku
Zarząd postanowił o wycofaniu z porządku obrad najbliższej sesji w dniu 13.11.2017 r. projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sfinansowanie zobowiązań Powiatu poprzez przejęcie wierzytelności.
Zarząd zapoznał się z Aneksem do umowy z dnia 23.12.2016 r. pomiędzy Gminą Kluczbork, PKS w Kluczborku Sp. z o.o, Powiatem Kluczborskim ,,O świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego”.(Posiedzenie Zarządu Powiatu z dnia 3.11.2017 r.) .
Do podpisania upoważniono dwóch członków Zarządu w osobach: Piotr Pośpiech-Starosta Kluczborski, Urszula Pękala-Duda-Wicestarosta.
Do punktu 12 porządku
W związku z wyczerpaniem porządku Starosta podziękował wszystkim za udział w obradach i zamknął 122 posiedzenie Zarządu Powiatu.
Na tym protokół zakończono.
Zarząd Powiatu:
1.Piotr Pośpiech ………………………………
2.Urszula Pękala-Duda ………………………………
3.Jakub Goliński ………………………………
Protokołowała:
Joanna Strzelczyk