Protokół Nr 28/2017

 

Z  posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska w dniu 22 września
2017 r.

        

Przewodniczył radny Kazimierz Morawiec - Przewodniczący Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska

 

Lista obecności w załączeniu

 

            Porządek posiedzenia:

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza materiałów na XXXIV sesję.   
3.Wolne wnioski.

    4.Zamknięcie posiedzenia.

           

            Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.      Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu,

2.      Mieczysław Czapliński-Naczelnik Wydziału Rolnictwa i Ochrony Środowiska.

 

Ad.1

 

Przewodniczący komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący komisji przedstawił porządek dzisiejszych obrad. Radni jednogłośnie w obecności 5 przyjęli powyższy porządek obrad.

 

Ad.2

 

Przewodniczący komisji przedstawił projekty uchwał w następujących sprawach: zmieniającej Uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2017,  zmiany wieloletniej prognozy finansowej, w sprawie uchwalenia powiatowego programu ochrony środowiska. Jeżeli chodzi o projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2018 rok to wprowadza się zmiany w uchwale z dnia 28 grudnia 2016 r. w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2017 w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 510.014,00 zł, w tym zwiększenie dochodów bieżących w kwocie 510.014,00 zł. Wprowadza się zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 510.014,00 zł, w tym: zwiększenie wydatków bieżących w kwocie 417.667,00 zł; zwiększenie wydatków majątkowych w kwocie 92.347,00 zł. Wprowadza się zmiany w planie wydatków inwestycyjnych na 2017 rok.  Utworzono nowe zadanie inwestycyjne pn. „Zakup szafy chłodniczej”, „Zakup szafy mroźniczej” oraz „Zakup zamrażarki skrzyniowej”. Dokonano aktualizacji na zadaniu inwestycyjnym pn. „Wsparcie kształcenia zawodowego w kluczowych dla regionu branżach (projekt kluczowy Województwa Opolskiego w ramach RPO WO 2014-2020)”. Zwiększono wydatki inwestycyjne na zadaniach pn. „Kaucja gwarancyjna- Szpital (Stara Chirurgia)-budynek”, „Kaucja gwarancyjna- Szpital(stara Chirurgia)-grunt”, „Kaucja gwarancyjna– POR – budynek”, „Kaucja gwarancyjna POR – grunt”, „Depozyt gwarancyjny– WODiDZ – budynek”, „Depozyt gwarancyjny – WODiDZ – grunt” oraz „Remont balustrady wiaduktu drogowego o numerze ewidencyjnym JNI 01018588 nad zelektryfikowaną linią kolejową relacji Kluczbork – Poznań w miejscowości Byczyna w ciągu drogi powiatowej nr 1302O w km 0+671. Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie  zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Zmiany dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnią prognozą finansową. Zwiększono dochody bieżące o kwotę 557.067,94 zł.,  zwiększono wydatki bieżące o kwotę 464.720,94 zł., zwiększono wydatki majątkowe o kwotę 92.347 zł. Wprowadzono nowe przedsięwzięcia pn.: „Fun And Curriculum Iriented Exercises for Information Technology", „Szkoła przyszłości". Zwiększono wydatki inwestycyjne na zadaniu pn.: „Remont balustrady wiaduktu drogowego o numerze ewidencyjnym JNI01018588 nad zelektryfikowaną linią kolejową relacji Kluczbork - Poznań w miejscowości Byczyna w ciągu drogi powiatowej nr 1302O w km 0+671". Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejnym projektem  był projekt uchwały w sprawie uchwalenia powiatowego programu ochrony środowiska. W celu realizacji polityki ekologicznej Państwa opracowywane są programu ochrony środowiska. Programy są opracowywane na szczeblu krajowym, wojewódzkim, powiatowym i gminnym. Na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2001 r.  Prawo ochrony środowiska. Zarząd Powiatu sporządza powiatowy program ochrony środowiska. Biorąc powyższe pod uwagę zlecono sporządzenie programu firmie „Albeko” z siedzibą w Opolu ul. Niemodlińska 71/22. Przygotowany projekt programu obejmuje lata 2017-2020 z perspektywą na lata 2021-2024 wraz ze sporządzoną prognozą oddziaływania na środowisko ustaleń tego programu. W/w program zgodnie z wymogami prawnymi uzyskał pozytywną opinię Regionalnej dyrekcji ochrony środowiska w Opolu, Opolskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego, Zarządu Województwa Opolskiego. Ponadto organ wykonawczy powiatu miał obowiązek zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy Prawo ochrony środowiska, zapewnić możliwość udziału społeczeństwa w postępowaniu. Powyższe wykonano poprzez przekazanie dokumentów do konsultacji społecznych poprzez udostępnienie ich w BIP oraz na tablicy ogłoszeń. Uwag nie wniesiono. Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że sesja jest typowo robocza, istotna sprawa do branżowej komisji jest  projekt uchwały  w sprawie uchwalenia powiatowego programu ochrony środowiska oraz  Raport z wykonania Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Kluczborskiego za lata 2015-2016 . Treść opracowań jest bardzo obszerna, dlatego tez radni dostali ten materiał w formie elektronicznej oraz na płytach cd. Głos zabrał pan Mieczysław Czapliński-Naczelnik Naczelnik Wydziału Rolnictwa i Ochrony Środowiska, który poinformował, że na sesji będą obecni przedstawiciele firmy, która wykonała opracowanie i będą oni odpowiadać na wszystkie pytania jeżeli chodzi o zakres opracowania dot. Ochrony środowiska. Pan Mieczysław Czapliński poinformował, że organ stanowiący z programu ochrony środowiska co dwa lata przedstawia raport, obecnie przedstawiamy raport  za lata 2015-2016, oprócz tego uchwalamy kolejny program i przedkładamy nowy na kolejne, cztery  lata. Programy uchwala gmina, powiat i samorząd województwa. Pan Naczelnik Wydziału Rolnictwa i Ochrony Środowiska poinformował, że nasz program opiniuje zarząd województwa opolskiego, regionalny dyrektor ochrony środowiska i opolski inspektor sanitarny.  Pan Naczelnik dodał, że Rada na sesji będzie uchwalać program natomiast raport jest do wiadomości radnych. Pan Starosta stwierdził, że dobrze byłoby żeby ktoś z komisji się wypowiedział czy zadał pytanie na sesji w sprawie powyższego programu. Pan Starosta zwrócił uwagę na fakt, że obecnie co raz większą wagę przykłada się do dokumentów strategicznych, kierunkowych. Jeżeli chodzi o sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu na I półrocze 2017 r. pan Starosta poinformował, że nie ma jeszcze opinii z RIO ale opinia jest pozytywna, pan Starosta poinformowała, ze bardzo wysoki plan dochodów majątkowych i bardzo niskie wykonanie, wynika to w części z faktu, że jest to sprawozdanie wg stanu na 30 czerwca, poza tym , mamy zapisane duże  dochody z dotacji z niskiej emisji, jednak ponieważ podpisanie umów nastąpił później więc tych dochodów również nie ma w pierwszym półroczu. Ponadto plan ten będziemy korygować, został przesunięty o cztery miesiące termin podpisania umowy a za tym idzie również przesunięcie wszystkich postepowań przetargowych, płatności n aa rok 2018, 2019, jesteśmy po przetargach częściowo, ale  w budżecie skorygujemy to do końca roku, jak będą podpisane wszystkie umowy poprzetargowe u nas i u partnerów. , mamy czas na to do końca roku. Wieloletnia prognoza finansowa może być zgodna z tym co będziemy uchwalać na rok 2018. Ponadto w końcówce roku będzie można odnieść wrażenie że powiat ciągle nie ma pieniędzy, jednak tak nie jest, będzie nam brakowało pieniędzy na koniec roku, zrobiliśmy dobry nabór do szkół, zrekrutowaliśmy 105 uczniów ze wschodu, wszyscy nauczyciele zachwali etaty, dodatkowo zatrudniliśmy 14 kolejnych etatów wychowawców i obsługi. Problem polega na tym, ze te 105 osób trzeba utrzymać, ale w wymiarze finansowym do końca roku to nikogo nie obchodzi, subwencja będzie ale w roku 2018, koszt utrzymania to około 160 tys. zł. miesięcznie. Ustaliliśmy wsad do kotła na 12 zł. dziennie, nie może on być niższy, gdyż chodzi o młodzież. Pan Starosta poinformował, że logistyka została zorganizowana w następujący sposób: w sumie naszych i dzieci ze wschodu w WODiDZ będzie mieszkało ponad 170 osób, w SOSW dziewczyny ze wschodu-70 osób i 50 osób  specjalny internat. Pan Starosta poinformował, że zostało przyjętych 105 osób, zostanie wynajęty dom na ul. Kossaka i przekształcony w filię internatu, gdzie zostanie umieszczonych 25 osób. Pan Starosta stwierdził, ze bardzo trudno było znaleźć coś do wynajęcia w satysfakcjonującej cenie i standardzie oraz w korzystnej lokalizacji. Pan Starosta poinformował że w sumie przyjęliśmy do tej pory około 260 dzieci, ci którzy mieszkają w internacie WODiDZ jedzą na miejscu, młodzież z internatu SOSW również ma posiłki  na miejscu ale gotuje i dowozi nasza stołówka, jeżeli natomiast chodzi o dom na ul.  Kossaka też posiłki są dowożone z naszej stołówki. Pan Starosta poinformował ponadto, że na ul. Kossaka mieszkają dziewczyny, które uczą się w ZSP Nr 1 na ul. Skłodowskiej i jadają one śniadania też na naszej stołówce. Pan Starosta stwierdził, że sytuacja powyższa wygenerowała dużo więcej pracy dla pracowników stołówki oraz, że w związku z tym zostało zatrudnione trzy osoby na robotach publicznych. Pan Starosta stwierdził, że stołówka jest wykorzystana  w całości, gdyż przygotowuje posiłki dla szpitala, ZOL-u, kardiologii, a także około 70  obiadów komercyjnych i 160 obiadów dla młodzieży z dowozem.  Przewodniczący komisji zapytał o Stanowisko Rady Powiatu w sprawie jubileuszu 500-lecia reformacji. Pan Starosta wyjaśnił, że otrzymaliśmy pismo od ks. Ryszarda Pierona w tej sprawie, i postanowiliśmy poddać takie stanowisko radzie. Pan Starosta dodał, że kościół katolicki ma od zawsze od nas dużą pomoc, jak się cos ważnego dzieje.  

 

Ad.3

 

Przewodniczący komisji przeczytał pismo spółki wodnej w Kluczborku w sprawie prośby o udzielenie dotacji dla spółki na 2018 rok. Naczelnik Wydziału Rolnictwa odpowiedział, że co roku spółka składa podobne pismo, jednak powiat nie ma na to pieniędzy, uzasadnienie jest takie, że powiat ma bardzo dużo swoich rowów, na które brakuje pieniędzy. Radna Urszula Ziora stwierdziła, że gmina Kluczbork, czy opolski urząd wojewódzki przekazują na ten cel pieniądze dla spółek. Radny Kazimierz Morawiec stwierdził, że dla każdej z czterech spółek wodnych w naszym powiecie przydałyby się takie pieniądze, chociażby skromne, po 10 tys. zł na spółkę. Głos zabrał pan starosta, który poinformował, że na ochronę środowiska mamy w planie około 180 tys. zł., jeżeli chodzi o nasze zadania to mamy nadzór nad spółkami a nie działania melioracyjne. Żadna gmina nie ma 20 km.  rowów, które stanowią element melioracji. Jeżeli udzielać jakiejś dotacji to dać po równo każdej ze spółek. Naczelni Wydziału stwierdził, ze inna jest sytuacja gminy w tym wypadku a inna powiatu, gmina dostaje na takie zadania pieniądze, powiat nie. Naczelnik Wydziału poinformował, że od przyszłego roku pieniędzy na ochronę środowiska będzie jeszcze mniej. Pan Starosta stwierdził, że zostawia to pod rozwagę zarządowi, pismo tej samej treści wpłynęło do zarządu również, jako wniosek do budżetu zarząd powiatu przy projektowaniu budżetu w miarę środków weźmie to pod uwagę. Pan Starosta wyjaśnił ponadto, że Wojewoda ma pieniądze dedykowane na tego rodzaju zadania, powiaty musza wydzielić je z własnego budżetu. Członkowie komisji w obecności 5 członków, 3 głosami za, przy 2 wstrzymujących się, wystąpili z wnioskiem o zabezpieczenie w projekcie budżetu powiatu kluczborskiego na rok 2018 po 10 tys. zł dla każdej spółki wodnej w powiecie kluczborskim.Radny Kazimierz Morawiec zwrócił się z wnioskiem o podkrzesanie lip na odcinku od Polanowic w stronę Ciecierzyna przy drodze powiatowej.

 

Ad.4

 

Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął  posiedzenie komisji ds. Wsi, Rolnictwa
i Ochrony Środowiska.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji

Kazimierz Morawiec

 

 

 

 

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys