Protokół Nr XXXI/2017

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 8 czerwca 2017 r.

 

XXXI sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1300  Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Butra. Przewodniczący Rady Powiatu przywitał wszystkich radnych, naczelników wydziałów i kierowników jednostek, a  następnie stwierdził, że w dniu dzisiejszym  podejmowane  uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych jest radnych 18 radnych.Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił porządek dzisiejszych obrad, który przedstawia się następująco:   

 

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/zatwierdzenie porządku obrad,

c/zatwierdzenie protokołu z XXX sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Zapoznanie się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonym przez Zarząd Powiatu w Kluczborku Sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2016 rok.

4.Zapoznanie się z wnioskiem Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu w Kluczborku za 2016 rok.

5.Zapoznanie się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną wniosku o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu za 2016 rok.

6.Podjęcie uchwał:
a/w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z wykonania budżetu wraz ze sprawozdaniem finansowym Powiatu Kluczborskiego za 2016 rok,

b/w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu w Kluczborku z tytułu wykonania budżetu za rok 2016,

c/w sprawie zatwierdzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego Powiatu Kluczborskiego za 2016 rok,

d/zmieniająca Uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2017,

e/w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej,       

f/w sprawie zmiany Uchwały Nr IX/62/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 17 lipca 2003 r. w sprawie utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli.

7.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

8.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od  11 kwietnia 2017 r. do 9 maja 2017 r.
9. Wolne wnioski i zapytania.
10. Zamknięcie obrad.

 

Radni nie wnieśli zapytań do porządku i jednogłośnie zatwierdzili powyższy  porządek obrad.

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił  protokół z XXX  sesji, radni nie wnieśli żadnych zapytań i uwag do powyższych protokołów i jednogłośnie je przyjęli.

 

Do punktu 2 porządku obrad

 

Nie wniesiono zapytań i interpelacji.

 

Do punktu 3  porządku obrad

 

Pani Skarbnik odczytała treść Uchwały Nr 178/2017 z dnia 28 kwietnia 2017 r. Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nt. opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2016 rok. Powyższa opinia jest pozytywna. Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała  Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2016 rok.

 

Do punktu 4 porządku obrad

 

Kolejno Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej oczytała  wniosek Komisji Rewizyjnej z dnia 12 maja 2017 r. o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu w Kluczborku za 2016 rok. Komisja Rewizyjna stwierdziła, że wykonanie budżetu powiatu jest prawidłowe i zgodne z obowiązującymi przepisami prawa. Wobec powyższego Komisji Rewizyjna wnioskuje do Wysokiej Rady o udzielenie absolutorium zarządowi powiatu z tytułu wykonania budżetu powiatu za 2016 rok.

 

Do punktu 5 porządku obrad

 

Kolejno Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej oczytała treść Uchwały Nr 239/2017 z dnia 26 maja 2017 r. Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej nt. opinii o wniosku Komisji rewizyjnej. Powyższy wniosek został pozytywnie zaopiniowany przez Regionalna Izbę Obrachunkową.

 

Do punktu 6a porządku obrad

 

Pan Starosta przedstawił krótką prezentację dotyczącą realizowanych inwestycji ze środków zewnętrznych/prezentacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu/. Pan Starosta poinformował, że wdrażamy trzy nasze największe przedsięwzięcia tj:. Realizację strategii niskoemisyjnych na obszarze subregionu północnego województwa opolskiego, Kompleksową opiekę nad matka i dzieckiem Pogłębiona diagnostyka do lat 2 oraz Profilaktyka raka jelita grubego na terenie województwa opolskiego. Badania przesiewowe jelita grubego. Pan Starosta poinformował, że w marcu na sesji mówiliśmy, że staramy się łącznie w tych trzech przedsięwzięciach o łączną kwotę około 71 mln. 800 tys. zł., są to pieniądze niewyobrażalne. Pan Starosta poinformował, że jeżeli chodzi o oświatę to na planowane 5,5 mln. pozyskaliśmy 3 mln. zł, wsparcie przedsiębiorczości na planowane 5,3 mln. zł. podpisaliśmy już na tamten moment umowę na całą kwotę, rynek pracy z planowanych 9, 5 mln. pozyskaliśmy 8 mn. zł, niska emisja po ocenie, zdrowie po ocenie, wsparcie rodziny jest realizowany i administracja e-usługi – w ocenie. W czerwcu uzyskaliśmy pełne dofinansowanie z transportu z niskiej emisji, pozyskaliśmy 42 mln. zł., na trzy powiaty, zmienia to sytuację w sposób ogromny. Wartość projektu to kwota 51,8 mln. zł. wartość dofinansowania to 42,5 mln. zł. Pan Starosta poinformował, że 21 czerwca 2017 r. podpiszemy umowę o dofinansowanie tego projektu, który będzie realizowany przez najbliższe 27 miesięcy.  Chcemy kupić w jego ramach 15 autobusów, 13 dla naszego PKS oraz wybudować i wyremontować drobną strukturę drogową, chodzi o ścieżki rowerowe, parkingi i inne. Pan Starosta dodał, że jesteśmy w dobrej sytuacji , aplikujemy w trzech projektach o łączną kwotę około 5,5 mln. zł, na dzień dzisiejszy pozyskaliśmy 3,5 mln., są to dwa projekty: Kompleksowa opieka nad matką i dzieckiem Pogłębiona diagnostyka do lat 2 – ogółem w ciągu dwóch lat około 1000 dzieciaków zostanie objętych badaniami przesiewowymi a 500 dodatkowo szczepionkami przeciw meningokokom oraz Profilaktyka raka jelita grubego na terenie województwa opolskiego. Badania przesiewowe jelita grubego – program przewidziany na dwa lata, dla osób od 50-65 roku życia, około 1200 osób, na kwotę ponad 1 mln. 800 tys. zł. Trzeci projekt jest jeszcze w ocenie. Pan Starosta dodał, że to wymaga pójścia na ryzyko, gdyż trzeba zbudować udziały własne, trzeba sprostać wskaźnikom, ale warto, jeżeli nam się uda na ten poziomfinansowania wyjść, to tak jakby w ciągu czterech lat mieć jeszcze jeden budżet powiatu. Przewodniczący Rady  przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z wykonania budżetu wraz ze sprawozdaniem finansowym Powiatu Kluczborskiego za 2016 rok.  Zgodnie z brzmieniem art. 270 pkt 4, ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych organ stanowiący jednostkisamorządu terytorialnego zatwierdza sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego wraz z sprawozdaniem finansowym w terminie do dnia 30 czerwca roku następującego po roku budżetowym . Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XXXI/200/2017 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z wykonania budżetu wraz ze sprawozdaniem finansowym Powiatu Kluczborskiego za 2016 rok.

 

Do punktu 6b porządku obrad

 

Przewodniczący rady przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu w Kluczborku z tytułu wykonania budżetu za rok 2016.  Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie podjęli uchwalę Nr XXXI/201/2017   w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu w Kluczborku z tytułu wykonania budżetu za rok 2016.

Do punktu 6c porządku obrad

 

Przewodniczący rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego Powiatu Kluczborskiego za 2016 rok. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XXXI/202/2017 w sprawie zatwierdzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego Powiatu Kluczborskiego za 2016 rok.

 

Do punktu 6d porządku obrad

 

Przewodniczący rady przedstawił projekt uchwały zmieniającej Uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2017. Głos zabrał pan Starosta, który podziękował radnym za udzielenie jednogłośnego absolutorium a także  Zarządowi Powiatu, Sekretarzowi Powiatu oraz Skarbnikowi a także wszystkim współpracownikom za pracę przy realizacji budżetu za 2016 rok.

Kolejno pan Starosta zgłosił autopoprawkę zarządu do powyższego projektu uchwały. Autopoprawka związana jest z wprowadzeniem zmian w planie wydatków inwestycyjnych na 2017 rok. Pan Starosta wyjaśnił, że po otwarciu ofert na remonty w SOSW nie udało się rozstrzygnąć przetargu za pierwszym razem, został ogłoszony kolejny przetarg, ale ceny są dużo wyższe. Pan Starosta dodał, że na dzień dzisiejszy jest oferent, ale brakuje około 65 tys. zł. i tyle chcemy przesunąć między zadaniami z remontów planowanych w szpitalu: remont pochylni i częściowe odwodnienia. Pan Starosta dodał, że z remontem w SOSW trzeba zdążyć do końca wakacji dlatego trzeba tu zadziałać szybko. Radni nie wnieśli zapytań do powyższej autopoprawki i jednogłośnie ją przyjęli.   Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały zmieniającej Uchwałę budżetową na 2017 rok. W powyższym projekcie uchwały planuje się w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 23.230 zł, w tym: zwiększenie dochodów bieżących w kwocie 86.723 zł; zmniejszenie dochodów majątkowych w kwocie 63.493 zł. Ponadto wprowadza się zmianę w §10 Uchwały Nr XXVII/178/2016 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28 grudnia 2016r. w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2017, który otrzymuje brzmienie: „Upoważnia się Zarząd Powiatu w Kluczborku do zaciągania kredytów i pożyczek krótkoterminowych na pokrycie występującego w trakcie roku deficytu budżetowego do maksymalnej wysokości: 8.000.000 zł” oraz w §11, który otrzymuje brzmienie: „Ustala się limit zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych do wysokości: 13.958.458 zł”.  Utworzono nowe zadanie inwestycyjne pn. „Remont budynku szkoły i internatu Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Kluczborku”. Zmniejszono wydatki inwestycyjne na zadaniach pn. „Remont drogi powiatowej Nr 1314O na odcinku Bąków – granica powiatu (Jamy) na długości 0,470km (w km 3+057 – 3+3 +387 i 5 + 325 – 5 +465)”, „Remont pomieszczeń w budynku Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku”, „Remont internatu Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Kluczborku”, „Zakup oprogramowania Geo Info, modułui wniosek pozwalającego na realizację zadania Starosty w zakresie prowadzenia usług teleinformatycznych i zakupy inne”, „Remont pochylni zewnętrznej do windy budynku szpitalnego” oraz „Remont kanalizacji deszczowej przy budynku szpitalnym”. Dokonano zmiany klasyfikacji budżetowej w zadaniach inwestycyjnych pn. „Kaucja gwarancyjna – Szpital (Stara Chirurgia) - budynek”, „Kaucja gwarancyjna – Szpital (Stara Chirurgia) - grunt”, „Kaucja gwarancyjna – POR - budynek”, „Kaucja gwarancyjna – POR - grunt”, „Depozyt gwarancyjny – WODiDZ – budynek”, „Depozyt gwarancyjny – WODiDZ – grunt”. Zwiększono wydatki inwestycyjne na zadaniu pn. „Wsparcie kształcenia zawodowego w kluczowych dla regionu branżach (Poddziałania 10,4 RPO WO2014- 2020)” oraz „Remonty cząstkowe na drogach powiatu kluczborskiego”.Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu i jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XXXI/203/2017 zmieniającą Uchwałę w sprawie

 

Do punktu 6e porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Zmiany dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnią prognozą finansową. Zwiększono dochody bieżące o kwotę 275.160 zł., zmniejszono dochody majątkowe o kwotę 63.493 zł., zwiększono wydatki bieżące o kwotę 285.030 zł., zmniejszono wydatki majątkowe o kwotę 73.363 zł. Ponadto wprowadzono zmiany w wydatkach bieżących i majątkowych w przedsięwzięciu pn. „Wsparcie kształcenia zawodowego w kluczowych dla regionu branżach (Poddziałanie 10,4 RPO WO 2014-2020)". Zwiększono wydatki majątkowe w przedsięwzięciu pn. „Cząstkowe remonty dróg". Wycofano przedsięwzięcie pn. "Remont pomieszczeń w budynku Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku" oraz  „Remont drogi powiatowej nr 1314O na odcinku Bąków – granica powiatu (Jamy) na długości 0,470 km (w km 3+055 - 3 +3+387 i 5 + 325 - 5 +465)". Wprowadzono ponadto nowe przedsięwzięcie pn. "Remont budynku szkoły i internatu Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Kluczborku" oraz " Modernizacja ewidencji gruntów i budynków dla obszaru Gminy Lasowice Wielkie".

Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr XXXI/204/2017 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 6f porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr IX/62/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 17 lipca 2003 r. w sprawie utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli. 1 października 2016 roku weszło w życie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 2016 r. w sprawie  placówek doskonalenia nauczycieli, które wprowadza zmiany dotyczące sposobu funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli. Zmiany dotyczą między innymi  następujących zagadnień: zakresu zadań realizowanych przez Ośrodek, terminów składania przez dyrektora Ośrodka planu pracy i sprawozdania z realizacji planu pracy Ośrodka organowi prowadzącemu, obowiązku przestawiania planu pracy Ośrodka do zaopiniowania kuratorowi oświaty. W związku z powyższym zachodzi konieczność podjęcia powyżej uchwały. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr XXXI/205/2017 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

Nie wniesiono zapytań i interpelacji.

 

Do punktu 8 porządku obrad

 

Przewodniczący Rady przedstawił Sprawozdanie z działalności zarządu powiatu za okres od  11 kwietnia 2017 r. do 9 maja 2017 r. Radni nie wnieśli do sprawozdania żadnych zapytań i jednogłośnie je przyjęli.

 

Do punktu 9 porządku obrad

 

Przewodniczący rady zapoznał radnych z Uchwałą Sejmiku Województwa Opolskiego w sprawie organizacji Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu.

Radny Andrzej Olech zaprosił na uroczyste obchody dni Kluczborka.

Przewodniczący Rady poinformował, że w dniu wczorajszym zostały wręczone statuetki dla ludzi roku opolszczyzny. Wśród laureatów znaleźli się pani Anna Włodarczyk – kategoria działalność społeczna i charytatywna, pan Paweł Wąsiak – kategoria przedsiębiorczość i pan Starosta – drugie miejsce w kategorii samorządowiec.

Przewodniczący Rady podziękował radnym za wsparcie, i poinformował, że jest pozytywny dla niego wyrok Sądu Pracy.

 

Do punktu 10 porządku obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i o godz. 14.10 zamknął XXXI sesję Rady Powiatu
w Kluczborku.           
           
Na tym protokół zakończono.          

 

 

 

Przewodniczący Rady Powiatu
w Kluczborku

Andrzej Butra

 

 



 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys