Protokół z posiedzenia Zarządu Powiatu z dnia 13 października 2003r.
PROTOKÓŁ nr 40/2003
z posiedzenia Zarządu Powiatu Kluczborskiego
w dniu 13 października 2003r.
Posiedzenie Zarządu otworzył Starosta Kluczborski – Stanisław Rakoczy. W posiedzeniu uczestniczyło trzech członków Zarządu. Ponadto udział wzięli: Sekretarz Powiatu, Skarbnik Powiatu, Maciej Mularczyk - Przewodniczący Rady Powiatu w Kluczborku, Andrzej Jung – Przewodniczący Komisji , Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia, Regina Jażdż – Zaleska – dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku, Eunika Adamus – główna księgowa SPZOZ ZOZ w Kluczborku, Barbara Skop –prezes spółki z o.o. “HBS” w Opolu.
Porządek posiedzenia:
- Otwarcie posiedzenia.
- Sprawy oświaty:
- wniosek uczniów Zespołu Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku dotyczący przywrócenia dotychczasowego rozkładu zajęć w załączeniu opinia Wydziału Edukacji.
- Sprawy Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku.
4. Wolne wnioski.
5 . Zamknięcie obrad.
Do punktu 1 porządku
Porządek posiedzenia został przyjęty przez obecnych członków Zarządu.
Protokół z posiedzenia Zarządu, które odbyło się w dniu 07 października 2003r. został również przyjęty.
Do punktu 2 porządku
Starosta zapoznał zebranych z wnioskiem uczniów Zespołu Szkół Licealno – Technicznych w Kluczborku w sprawie przywrócenia dotychczasowego rozkładu zajęć, ponieważ aktualny stanowi poważne utrudnienie dla uczniów przede wszystkim dojeżdżających. Uczniowie uważają, ze późniejsze powroty do domu i związane z nimi nadmierne zmęczenie to poważniejsze naruszenie zasad higieny pracy niż krótsze przerwy.
Naczelnik Wydziału Edukacji w swojej opinii uznała wniosek za częściowo zasadny, ponieważ:
- niedogodna komunikacja kolejowa i autobusowa (znacznie ograniczona liczba kursów),
- duża liczba młodzieży dojeżdżającej (ok. 45%),
- realizacja zajęć w jednym budynku,
- obszerne korytarze pozwalają na dobrą wewnętrzną komunikację,
- brak możliwości zmiany planu zajęć z uwagi na dużą liczbę zajęć edukacyjnych w klasach (w większości od 33 do 35 godzin tygodniowo) i konieczność planowania siedmiu lekcji.
Zarząd Powiatu nie wyraził zgody na przywrócenie dotychczasowego rozkładu zajęć.
Zarząd Powiatu przyjął rozkład zajęć obowiązujący od 1 września 2003r., w którym uwzględniono przerwy 10 minutowe, długą przerwę 15 minutową oraz przerwę 5 minutową po 7 godzinie lekcyjnej.
Zlecono Naczelnikowi Wydziału Edukacji udzielenie odpowiedzi na wniosek zgodnie
z zaleceniem Kuratora Oświaty. .
Ponadto zlecono Naczelnikowi Wydziału Edukacji przygotowanie pisma do dyrekcji Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Kluczborku w sprawie rozważenia możliwości zmiany godziny odjazdu autobusów (o 10 minut) z godziny 14.20 na godzinę 1430 oraz dyrekcji Polskich Kolei Państwowych w Kluczborku w sprawie rozważenia możliwości przesunięcia godziny odjazdu pociągu do Wołczyna z godziny 1433 na godzinę 1443.
Do punktu 3 porządku
Przewodniczący Zarządu poprosił Panią Barbarę skop o zreferowanie raportu – stan i perspektywy Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku. Pani Barbara Skop: raport ten jest raportem wstępnym. Obejmuje on wszystkie sfery działalności szpitala, ustala przyczyny, które złożyły się na jego sytuację a jednocześnie wskazuje na optymalne możliwości rozwiązania problemu.
Uwzględniono uwarunkowania zewnętrzne, które niewątpliwie złożyły się na problemy szpitala, jednak istnieje dużo czynników wewnętrznych, które ostatecznie przesądziły o bardzo trudnej sytuacji szpitala.
Istotnym problemem przy ustalaniu raportu był cały system kwalifikacji kosztów szpitala. System gromadzenia danych utrudniał dokonania klarownej oceny. Dużo czasu stracono na zestawienie danych, które w sposób rzeczywisty realny i rzetelny pokazują sytuację. System kosztów pośrednich, które sięgają prawie 50% kosztów szpitala posiada wycenę (w znaczącej części sugestywną w wielu przypadkach nie dość jasną) i dlatego są z tym trudności.
Drugi problem polega na tym, że obiekty, które posiada szpital nie posiadają różnego rodzaju opomiarowań, które pozwalałyby na identyfikację. Problem zasadniczy to koszty pracy. Struktura zatrudnienia szpitala kształtowała się w sposób niekorzystny tzn. jest wzrost ilości pracowników administracyjnych, obsługi, salowe, którzy to stanowią około 46%. Natomiast grupa stanowiąca 54% są to lekarze, pielęgniarki i położne. Koszty pracy z uwzględnieniem kosztów na tzw. kontraktach zaczęły przekraczać przychody. Analiza relacji przychodów i kosztów wskazuje na fakt, że głównym konsumentem przychodów są koszty pracy oraz, że:
- w całym analizowanym okresie koszty działalności operacyjnej są wyższe od uzyskiwanych przychodów, bowiem od roku 2000 również w roku 1999 koszty operacyjne były wyższe.
Uwarunkowania zewnętrzne, które miały wpływ na działalność SPZOZ ZOZ w Kluczborku:
- spadek w latach 1999 – 2002 udziału państwa (o 35%) w finansowaniu służby zdrowia,
- zmniejszenie ilości i cen świadczeń kontraktowanych przez kasy chorych,
- niejednolity system zawierania kontraktów przez kasy chorych,
- niedofinansowanie zakładów wymuszało angażowanie środków wyłącznie na potrzeby bieżące,
- obciążenia z tytułu podatku nieruchomości były naliczane według najwyższych stawek,
- brak było środków na pokrycie na zrealizowanie obligatoryjnej podwyżki wynagrodzeń za rok 2001 i 2002,
- ograniczenia prawne art. 55 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej w sposobie finansowania – udzielanej pomocy przez jednostki samorządu terytorialnego, które nie mogły zasilać szpitali,
- brak uruchamiania skutecznych mechanizmów w zarządzaniu finansami zakładów opieki zdrowotnej przez kierownictwo ZOZ.
Prowadzenie dalszej działalności medycznej w strukturach samodzielnego Publicznego Zespołu jest niemożliwe. Konieczne jest stworzenie jednostki – spółki akcyjnej do której przejdzie majątek, wyposażenie tylko to, które jest niezbędne. Spółka prowadząc swoją działalność nie może powodować żadnych zadłużeń.
Utworzenie spółki od strony formalno – prawnej: opinia Rady Społecznej, opinia samorządów gminnych, uchwała o powołaniu spółki.
Zakłada się, że w pierwszym etapie w 100% akcji w spółce obejmie Powiat.
Spółka ma sporządzony wstępny biznesplan, natomiast dokładny biznesplan będzie po ustaleniach restrukturyzacyjnych z oddziałami. Zostanie wprowadzona “anonimowa księgowość” i będzie nowy plan kont i zostanie zaangażowana księgowa, która od samego początku ułoży system księgowy.
Pani Otylia Skoczylas zapytała kto będzie zarządzał w SPZOZ ZOZ gdy zostanie utworzona spółka?
Pani Barbara Skop: są dwie możliwości. Pierwsza to taka, że likwidator, który będzie jednocześnie zarządzał pozostawioną częścią działalności. Druga możliwość: jeżeli odda nieprzejętą część działalności w zarząd spółce czyli niepublicznemu zakładowi opieki zdrowotnej.
Pani Irena Kielar zapytała jak będzie wyglądało zatrudnienie obecnych pracowników SPZOZ ZOZ?
Pani Barbara Skop: do spółki zostanie zatrudniona pewna grupa osób, wszyscy obecni pracownicy nie znajdą zatrudnienia w spółce. Umowy z pracownikami będą zawarte na trzy miesiące, kolejna na trzy miesiące a następnie umowa na czas nieokreślony.
Starosta: Zatrudnieniem pracowników w spółce zajmie się zarząd spółki., który zostanie powołany przez radę nadzorczą, którą powoła właściciel czyli powiat.
Pan Andrzej Jung: co będzie w przypadku gdy w nowo powstałej spółce jakiś oddział nie będzie się bilansował?
Pani Barbara Skop: działalność spółki musi być tak zbilansowana aby się w całości finansowała -należy uwzględnić tzw. pulę awaryjną. Natomiast nie ma fizycznej możliwości, że szpital się nie będzie opłacał. Nie można zadłużać nowo powstałej spółki.
Skarbnik: co będzie ze świadczeniem usług medycznych do momentu przejęcia prowadzenia działalności medycznej przez nową spółkę. Działalność medyczną spółka przejmie w okresie około miesiąca (bezpośrednio po podjęciu uchwały o postawieniu w stan likwidacji SPZOZ ZOZ).
Pani Barbara Skop: proponuje sukcesywne przekazywanie oddziałów. Oddział, który przechodzi do spółki musi być rentowny. Skarbnik: pytanie do Pani dyrektor SPZOZ ZOZ w Kluczborku – czy SPZOZ ZOZ jest w stanie prowadzić swoją działalność przez okres około 3 miesięcy?
Dyrektor SPZOZ: przejmując działalności do nowej formy prawnej trzeba je przejąć w okrojonym wymiarze. Rozpoczęto negocjacje z oddziałami , rozmowy z ordynatorami w ubiegłym tygodniu w piątek. Pani dyrektor nie jest w stanie sama zdecydować. Trzeba przetrwać do końca roku, natomiast nie ma sensu wprowadzania bałaganu do nowej formy prawnej bez konkretnego zabezpieczenia od strony rachunkowej.
Pani Barbara Skop: proponuje się przyjęcie następujących etapów postępowania:
a) wypracowanie strategii zrównoważenia bieżących przychodów z kosztami oraz wpływów z wydatkami, poprzez:
- redukcje kosztów w tym głównie kosztów pracy,
- zweryfikowanie struktury organizacyjnej szpitala w powiązaniu z systemem motywacyjnym, w sposób zapewniający maksymalna obniżkę kosztów – utworzenie tzw. unitów, czyli wewnętrznych jednostek samobilansujących,
- wyłączenie z aktywów szpitala majątku zbędnego poprzez sprzedaż lub oddanie do dyspozycji powiatu,
- optymalizowanie struktury przychodów w sposób zapewniający ich pozyskanie jak najmniejszym kosztem,
- opracowanie strategii uzyskiwania przychodów poza NFZ, tzw. komercyjnych,
- podjęcie współpracy z innymi jednostkami ZOZ na zasadach wzajemnego bilansowania usług w celu poprawy efektywności prowadzonej działalności,
- analiza aktualnego stanu zadłużenia szpitala, oszacowanie stanu zadłużenia na koniec 2003 roku wraz z należnymi odsetkami na dzień 31.12.2003 oraz wypracowanie możliwych rozwiązań w zakresie restrukturyzacji zadłużenia w postaci umorzeń, rozłożenia na raty, odroczenia płatności w czasie oraz wskazania możliwych źródeł tej spłaty oraz wpływu zaproponowanych rozwiązań na wyniki szpitala,
- przygotowanie strategii zmian strukturalno-własnościowych.
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia, Starosta zamknął posiedzenie Zarządu Powiatu. Na tym protokół zakończono.
Protokołowała
Tatiana Wollna Zarząd Powiatu
1. Stanisław Rakoczy ...............................................
2. Mieczysław Czapliński ...............................................
3. Irena Kielar ................................................
4. Otylia Skoczylas .................................................
5. Stanisław Stenzel ................................................
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Wollna Tatiana |
Data wprowadzenia: | 2004-03-18 09:35:51 |
Opublikował: | Piekiełek Jan |
Data publikacji: | 2004-05-17 10:40:09 |
Ostatnia zmiana: | 2004-05-17 10:40:09 |
Ilość wyświetleń: | 2649 |