Starosty Kluczborskiego
z dnia 20 lipca 2017 roku
w sprawie wprowadzenia do stosowania zaleceń do Gminnych Planów Zarządzania Kryzysowego
Na podstawie art. 17 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 209) zarządzam, co następuje:
§1. Wprowadza się do stosowania zalecenia do Gminnych Planów Zarządzania Kryzysowego stanowiące załącznik do niniejszego zarządzenia.
§2. Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się Naczelnikowi Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego
w Kluczborku.
§3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik do Zarządzenia Nr 32/2017
Starosty Kluczborskiego z dnia 20 lipca 2017 r.
w sprawie wprowadzenia do stosowania zaleceń
do Gminnych Planów Zarządzania Kryzysowego
ZALECENIA
DO GMINNYCH PLANÓW ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Ilekroć w zaleceniach jest mowa o:
a) Wojewodzie – rozumie się przez to Wojewodę Opolskiego,
b) Staroście – rozumie się przez to Starostę Kluczborskiego,
c) Starostwie – rozumie się przez to Starostwo Powiatowe w Kluczborku,
d) Burmistrzu – rozumie się przez to Burmistrza: Kluczborka, Wołczyna, Byczyny,
e) Wójcie – rozumie się przez to Wójta Lasowic Wielkich,
f) Urzędzie – rozumie się przez to urząd miejski i urząd gminy,
g) Planie - rozumie się przez to gminny plan zarządzania kryzysowego,
h) PCZK - rozumie się przez to Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego.
2. Podstawowym celem zaleceń jest ujednolicenie zasad sporządzania gminnych planów zarządzania kryzysowego oraz zwiększenie poziomu ich funkcjonalności i użyteczności.
3. Zalecenia do Planów są dokumentem adresowanym do Burmistrza/Wójta, wskazującym na elementy, które powinny zostać wzięte pod uwagę przy sporządzaniu Planów.
4. Zaktualizowany Plan, opracowuje się jako dokument jawny w rozumieniu ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U.2017.209 j.t.) i funkcjonalny w sytuacji kryzysowej. Konstrukcja Planu ma na celu szybkie odnalezienie informacji potrzebnych do podjęcia działań w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej a zestawienie i układ procedur umożliwia sprawne ich wykorzystanie, gdy niezbędne jest szybkie reagowanie kryzysowe. Plan dzieli się na funkcjonalne, precyzyjnie oznaczone elementy poprzez zastosowanie systemu indeksów lub oznaczeń kolorystycznych, a procedury konstruuje się według jednolitego schematu.
5. Aktualizację Planu przygotowuje się w formie tekstu ujednoliconego, drukowanego „na nowo”, bez wypełnienia „KARTY AKTUALIZACJI” – Plan umieszcza się w segregatorach, a w nich każdą kartę planu w oddzielnych foliowych „koszulkach”.
6. Potwierdzeniem uzgodnienia Planu z kierownikami jednostek organizacyjnych planowanych do wykorzystania przy realizacji przedsięwzięć jest: pieczęć na karcie uzgodnień oraz podpis złożony w obrębie tej pieczęci przez kierownika właściwej jednostki. W wersji elektronicznej przesłanego do zatwierdzenia Planu zawiera się skan wypełnionej karty uzgodnień.
Dopuszcza się uzgodnienie Planu korespondencyjnie – w takim przypadku w karcie uzgodnień wpisuje się: znak i datę pisma uzgadniającego, a także imię i nazwisko oraz funkcję osoby, która podpisała ww. pismo.
7. Plan posiada jednolitą formę, określoną w niniejszym załączniku. Działania i procedury opisuje się w sposób możliwie jasny.
8. Jeżeli informacje wymagane w Planie zostały już określone w innym dokumencie (planie, procedurze, instrukcji itp.) sporządzonym na podstawie odrębnych przepisów lub w samodzielnej bazie danych, dopuszcza się wskazanie we właściwym miejscu Planu stosownego odniesienia.
9. Plan udostępnia się na stronie internetowej Urzędu, za wyjątkiem danych, które naruszałyby ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U.2016.922 j.t.).
10. Przyjmuje się pionowy układ Planu, a procedury, siatkę bezpieczeństwa i zestawienia sił i środków przedstawia się w układzie poziomym.
11. Zaleca się przyjąć rodzaj czcionki – Arial o następującej wysokości:
1) nazwa rozdziału „14”,
2) nazwa podrozdziału „12”,
3) tekst „11” (w tabelach „6-11”).
12. Nazwy nowych rozdziałów wyróżnia się funkcją „Bold” i umieszcza na nowej stronie, a treść rozdziałów na kolejnych. Przyjmuje się odstęp między wierszami „pojedynczy”.
13. Plan rozpoczyna się stroną tytułową, po której umieszcza się spis treści – według nw. wzoru.
Str.
|
WSTĘP |
|
1. |
Dokumenty odniesienia……………………………………………………………....... |
|
2. |
Cel Planu Zarządzania Kryzysowego………………………………………………… |
|
3. |
Arkusz uzgodnień……………………………………………………………………….. |
|
4. |
Arkusz aktualizacji………………………………………………………………………. |
|
5. |
Opinia Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego……………………….. |
|
6. |
Rozdzielnik……………………………………………………………………………….. |
|
7. |
Słownik skrótów zastosowanych w planie…………………………………………. |
|
I. |
PLAN GŁÓWNY: ………………………………………………………………………… |
|
1. |
Charakterystyka zagrożeń oraz ocena ryzyka ich wystąpienia, w tym dotyczących infrastruktury krytycznej, oraz mapy ryzyka i mapy zagrożeń…….......................................................................................................... |
|
2. |
Dalej – zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o zarządzaniu kryzysowym……………… |
|
14. Znajdującą się we Wstępie opinię o Planie podpisuje Przewodniczący Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego lub osoba przez niego upoważniona.
II. STRUKTURA PLANU – zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o zarządzaniu kryzysowym struktura planu składa się z:
1. Planu głównego, zawierającego następujące elementy:
1) Charakterystykę zagrożeń oraz ocenę ryzyka ich wystąpienia, w tym dotyczących infrastruktury krytycznej, oraz mapy ryzyka i mapy zagrożenia.
Charakterystykę zagrożeń oraz ocenę ryzyka ich wystąpienia rozumie się jako katalog zagrożeń wraz z określeniem ryzyka – prawdopodobieństwem wystąpienia niekorzystnego zdarzenia i jego skutków w określonym czasie.
Katalog zagrożeń (jak dotychczas) odnosi się do zagrożeń występujących (bądź prognozowanych) na terenie gminy, których skala, zasięg i charakter będą wymagały zaangażowania służb Burmistrza/Wójta, oraz Służb, Inspekcji, Straży. Przy szacowaniu prawdopodobieństwa ich wystąpienia bierze się pod uwagę wydarzenia historyczne dotyczące zagrożeń, a także wynikające z rozwoju technologicznego i doświadczeń innych powiatów. Do określenia prawdopodobieństwa wystąpienia stosuje się pięciostopniową skalę jakościową (opisową), od 1 (najniższy) do 5 (najwyższy) – jak poniżej:
- 1. Bardzo rzadkie
- 2. Rzadkie
- 3. Możliwe
- 4. Prawdopodobne
- 5. Bardzo prawdopodobne.
a) Mapa ryzyka rozumiana jest jako mapa topograficzna (elektroniczna) lub opis. Opis przedstawia potencjalne negatywne skutki oddziaływania zagrożenia na ludzi, środowisko, mienie i infrastrukturę oraz obrazuje wpływ danego zagrożenia na otoczenie. Dotyczy to także zagrożeń, które mogą wystąpić łącznie lub jako skutek danej sytuacji kryzysowej. Stosuje się opisową formę mapy ryzyka, ściśle powiązaną z katalogiem zagrożeń, przyjmującą formę przedstawioną w poniższej tabeli:
L.p. |
Charakterystyka zagrożeń gminy |
Ocena ryzyka – prawdopodobieństwo |
NAZWA Zagrożenia |
1. |
Opis (charakterystyka zagrożenia |
|
NAZWA Zagrożenia |
2. |
Opis (charakterystyka zagrożenia |
|
Nazwy stosuje się zgodnie z przyjętym poniżej nazewnictwem i numeracją:
1. Powódź.
2. Pożary.
3. Huraganowy wiatr/trąba powietrzna.
4. Mróz i opady śniegu.
5. Susza i upał.
6. Skażenie chemiczno-ekologiczne.
7. Zdarzenia radiacyjne.
8. Zagrożenia epidemiczne i epidemia.
9. Zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego i paliwowego oraz zakłóceń w dostawach
gazu, energii elektrycznej i wody:
9.1. Zakłócenia w dostarczaniu energii elektrycznej.
9.2. Zakłócenia w dostarczaniu paliwa.
9.3. Zakłócenia w dostarczaniu gazu.
9.4. Zakłócenia w dostarczaniu energii cieplnej.
9.5. Zakłócenia w dostarczaniu wody.
10. Katastrofy komunikacyjne i budowlane:
10.1. Katastrofy budowlane.
10.2. Katastrofy drogowe.
10.3. Katastrofy kolejowe.
11. Zagrożenie wystąpienia lub wystąpienie choroby zwierząt.
12. Zagrożenie wystąpienia lub wystąpienie organizmu szkodliwego.
13. Zagrożenia terrorystyczne.
14. Awaria sieci teleinformatycznych.
15. Strajki, zamieszki i demonstracje.
Charakterystyka każdego kolejnego zagrożenia rozpoczyna się na nowej stronie.
Dotychczas przyjęte rozwiązania odnoszące się do charakterystyki zagrożeń powodziowych (scenariusze A,B,C) nie uwzględnia się w przedmiotowym Planie, a przenosi do Planu Operacyjnego Ochrony przed Powodzią danej gminy.
Natomiast dla określenia skutków przyjęto poniższą klasyfikację i charakterystykę:
SKALA |
skutki |
kat |
Opis
(Z – życie i zdrowie, M – mienie, S – środowisko) |
A |
nieistotne |
Z |
Nie ma ofiar śmiertelnych i rannych. Nikt lub mała liczba ludzi została przemieszczona na krótki okres czasu (do 2 godzin). Nikt lub niewielka liczba osób wymaga pomocy (nie finansowej lub materialnej) |
M |
Praktycznie bez zniszczeń. Brak wpływu lub bardzo niewielki na społeczność lokalną. Brak lub niewielkie straty finansowe |
S |
Niemierzalny efekt w środowisku naturalnym |
B |
małe |
Z |
Mała liczba rannych lecz bez ofiar śmiertelnych. Wymagana pierwsza pomoc. Konieczne przemieszczenia ludzi (mniej niż na 24 godziny). Część ludzi potrzebuje pomocy |
M |
Występują pewne zniszczenia. Występują pewne utrudnienia (nie dłużej niż 24 godziny). Niewielkie straty finansowe. Nie wymagane dodatkowe środki |
S |
Niewielki wpływ na środowisko naturalne o krótkotrwałym efekcie |
C |
średnie |
Z |
Potrzebna pomoc medyczna lecz bez ofiar śmiertelnych. Niektórzy wymagają hospitalizacji. Potrzebne dodatkowe miejsca w szpitalach oraz dodatkowy personel medyczny. Przebywanie ewakuowanych ludzi w wyznaczonych miejscach z możliwością powrotu w ciągu 24 godzin |
M |
Ustalenie miejsc zniszczeń, które wymagają rutynowej naprawy. Normalne funkcjonowanie społeczności z niewielkimi niewygodami. Spore straty finansowe |
S |
Pewne skutki w środowisku naturalnym lecz krótkotrwałe lub małe skutki o długotrwałym efekcie. |
D |
duże |
Z |
Mocno poranieni, dużo osób hospitalizowanych, duża liczba osób przemieszczonych (więcej niż na 24 godziny). Ofiary śmiertelne. Potrzeba szczególnych zasobów do pomocy ludziom i do usuwania zniszczeń |
M |
Społeczność częściowo nie funkcjonująca, niektóre służby są nieosiągalne. Duże straty finansowe. Potrzebna pomoc z zewnątrz |
S |
Długotrwałe efekty w środowisku naturalnym |
E |
katastrofalne |
Z |
Duża liczba poważnie rannych. Duża liczba hospitalizowanych. Ogólne i długotrwałe przemieszczenie ludności. Duża liczba ofiar śmiertelnych. Wymagana duża pomoc dla dużej liczby ludzi |
M |
Rozległe zniszczenia. Niemożność funkcjonowania społeczności bez istotnej zewnętrznej pomocy |
S |
Duży wpływ na środowisko naturalne i /lub stałe zniszczenia |
Po określeniu prawdopodobieństwa i skutków możliwe jest wskazanie wartości ryzyka. Wartość ryzyka dla każdego scenariusza wskazywana jest na matrycy ryzyka pokazującej zależność między prawdopodobieństwem a skutkami jak poniżej (przykład dla województwa opolskiego):
PRAWDOPODOBIEŃSTWO |
A |
|
|
|
1. POWÓDŹ
|
|
B |
5. SUSZA I UPAŁ
9.4. ZAKŁÓCENIA
W DOSTARCZANIU
ENERGII CIEPLNEJ |
|
9.1. ZAKŁÓCENIA
W DOSTARCZANIU
ENERGII
ELEKTRYCZNEJ |
|
|
C |
7. ZDARZENIA
RADIACYJNE
10.3. KATASTROFY
KOLEJOWE |
2. POŻARY
4. MRÓZ I OPADY
ŚNIEGU
9.2 ZAKŁÓCENIA
W DOSTARCZANIU
PALIWA |
3. HURAGANOWY
WIATR/TRĄBA
POWIETRZNA
9.3. ZAKŁÓCENIA
W DOSTARCZANIU
GAZU |
11. ZAGROŻENIE
WYSTĄPIENIA LUB
WYSTĄPIENIE
CHOROBY ZWIERZĄT
14. AWARIE SIECI TELEINFORMATYCZNYCH |
|
D |
12. ZAGROŻENIE
WYSTĄPIENIA
LUB
WYSTĄPIENIE
ORGANIZMU
SZKODLIWEGO |
8. ZAGROŻENIA
EPIDEMICZNE
I EPIDEMIA
10.1. KATASTROFY
BUDOWLANE |
9.5. ZAKŁÓCENIA
W DOSTARCZANIU
WODY
13. ZAGROŻENIE
TERRORYSTYCZNE |
10.2. KATASTROFY
DROGOWE
15. STRAJKI, ZAMIESZKI
I DEMONSTRACJE |
6. SKAŻENIE
CHEMICZNO-
EKOLOGICZNE |
E |
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
SKUTKI DLA LUDNOŚCI, środowiskA, mieniA i infrastrukturY |
Legenda:
|
1 – minimalne |
|
2 – małe |
|
3 – średnie |
|
4 – duże |
|
5 – ekstremalne |
b) Mapa zagrożeń rozumiana jest jako mapa przedstawiająca obszar geograficzny objęty zasięgiem zagrożenia.
Przy określaniu prawdopodobieństwa identyfikuje się obszary, które są szczególnie zagrożone. Mapę zagrożeń opracowuje się na mapie topograficznej (elektronicznej, jeśli istnieje możliwość).
W charakterystyce zagrożeń gminy oraz ocenie ryzyka ich wystąpienia uwzględnia się zagrożenia z sąsiednich gmin, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo w danym obszarze. Eksponuje się także zagrożenia priorytetowe dla danej gminy – np. zagrożenia powodziowe, mogące szczególnie wystąpić wzdłuż cieków wodnych, zagrożenia wielkimi pożarami, zwłaszcza dużych obszarów leśnych, zagrożenia chemiczno-ekologiczne związane z uwolnieniem się niebezpiecznych substancji chemicznych z zakładów dużego i zwiększonego ryzyka wystąpienia awarii, zagrożenia komunikacyjne na głównych arteriach komunikacyjnych, przede wszystkim w aspekcie uwolnienia się przewożonych niebezpiecznych substancji chemicznych.
2) Zadania i obowiązki uczestników zarządzania kryzysowego w formie siatki bezpieczeństwa.
Siatkę bezpieczeństwa wiąże się bezpośrednio z katalogiem zagrożeń. Dla każdego z nich, we wszystkich fazach zarządzania kryzysowego, wskazuje się podmioty: wiodący i współpracujący. Przy czym, dla każdego zagrożenia wskazuje się tylko jeden podmiot wiodący. Z podmiotami wymienionymi w ww. siatce podpisuje się uzgodnienia. Komórki organizacyjne gminy stanowią narzędzie Burmistrza/Wójta i w związku z potrzebami danej gminy nie wykazuje się ich, lub wykazuje się w Siatce bezpieczeństwa. Natomiast ich rolę w poszczególnych kategoriach zagrożeń wskazuje się w procedurach reagowania kryzysowego. Forma opracowania Siatki bezpieczeństwa przedstawiona jest poniżej:
|
FAZY
ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO |
Burmistrz
/ Wójt |
Alternatywnie – komórki organizacyjne Uzędu gminy |
Komendant
Powiatowy
Państwowej
Straży Pożarnej |
Komendant
Powiatowy
Policji |
…………………………….. |
…………………………….. |
…………………………….. |
…………………………….. |
POWÓDŹ |
zapobieganie |
|
|
|
|
|
|
|
|
przygotowanie |
|
|
|
|
|
|
|
|
reagowanie |
|
|
|
|
|
|
|
|
odbudowa |
|
|
|
|
|
|
|
|
………………………………. |
LEGENDA:
|
PODMIOTY WIODĄCE |
|
PODMIOTY WSPÓŁPRACUJĄCE |
3) Zestawienie sił i środków planowanych do wykorzystania w sytuacjach kryzysowych.
Zestawienie sił i środków to zwięzły opis zasobów, które są wykorzystywane w sytuacji kryzysowej. Jeżeli jest to możliwe, określa się czas potrzebny na uruchomienie danych zasobów. Zestawienie przygotowuje się w postaci stale aktualizowanej bazy danych – w wersji papierowej znajduje się odesłanie do przedmiotowej bazy, a także informacja o zasadach jej aktualizacji (częstotliwość, podmioty, osoby odpowiedzialne, źródła informacji). W Planie zapewnia się możliwie realne i pełne dane o siłach i środkach do wykorzystania w sytuacjach kryzysowych.
4) Zadania określone planami działań krótkoterminowych – o których mowa w art. 92 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz.U.2017.519 j.t.).
Plany działań krótkoterminowych opracował Zarząd Województwa Opolskiego.
W tej części Planu umieszcza się zadania wymienione w planie działań krótkoterminowych, które odnoszą się do danego powiatu/gminy. Dla większej czytelności, zawiera się jedynie informację o opracowaniu takiego planu (dla danego powiatu), podstawowe informacje o nim oraz odesłanie do właściwych procedur reagowania kryzysowego. Jeśli nie opracowano planu działań krótkoterminowych dla danego powiatu – wpisuje się:
„NIE DOTYCZY GMINY…”
2. Zespół przedsięwzięć na wypadek sytuacji kryzysowych:
1) Zadania w zakresie monitorowania zagrożeń.
Zadania te, rozumie się jako zestawienie zawierające informacje na temat:
a) struktur odpowiedzialnych za monitorowanie poszczególnych kategorii zagrożeń określonych w katalogu zagrożeń i zakresu informacji, jakich można od nich oczekiwać;
b) trybu pracy ww. struktur, ich służb dyżurnych lub osób do kontaktu w sytuacji wystąpienia zagrożenia;
c) trybu raportowania i systemu wymiany informacji o zagrożeniach pomiędzy danymi strukturami, a komórką ds. zarządzania kryzysowego w Urzędzie oraz z PCZK (telefonicznie, pocztą elektroniczną, poprzez inne automatyczne systemy raportowania/wymiany informacji).
W związku z tym, że ta część Planu ma szczególne znaczenie dla sprawnej pracy służb zarządzania kryzysowego gminy i PCZK, w Planie uwzględnia się dotychczasowe doświadczenia w zakresie monitorowania zagrożeń, w tym wnioski z ćwiczeń i realnych sytuacji kryzysowych.
Powyższe zadania ujmuje się w tabeli – jak dotychczas.
2) Tryb uruchamiania niezbędnych sił i środków uczestniczących w realizacji przedsięwzięć planowanych na wypadek sytuacji kryzysowej.
Tryb uruchamiania niezbędnych sił i środków jest rozumiany jako baza danych dysponentów zasobów wraz z określeniem zasad użycia tych zasobów. Ten element Planu wiąże się z zestawieniem sił i środków planowanych do wykorzystania w sytuacjach kryzysowych i przedstawia w formie tabeli – jak dotychczas.
Dodatkowo, odnośnie trybu uruchamiania środków z miejskiego/gminnego magazynu sprzętu OC/przeciwpowodziowego, określa się (opisuje) szczegółowo:
a) zasady powiadamiania stosownych osób funkcyjnych komórki organizacyjnej odpowiedzialnej na szczeblu gminy za wykonawstwo zadań zarządzania kryzysowego;
b) sposób dostępu do magazynu w godz. pozasłużbowych (np. w przypadku braku magazyniera w danym przedziale czasowym, kto dysponuje dodatkowymi kluczami, kto jest upoważniony do otwarcia magazynu, kto może wydawać dany sprzęt, czy jest przeszkolony w tym zakresie itp.);
c) liczbę i rodzaj środków transportowych z podziałem na dany specjalistyczny (zmienność gabarytów) sprzęt wykorzystywany w konkretnej sytuacji kryzysowej;
d) liczbę osób, których zadaniem jest załadowanie wybranego sprzętu, skąd są pozyskiwane, w jaki sposób są dowożone i odwożone, czy będą również brać udział w rozładunku sprzętu na miejscu zdarzenia itp.;
e) liczbę osób (wolontariuszy, więźniów itd.), których zadaniem jest używanie danego sprzętu podczas prowadzenia akcji ratowniczej – w zależności od rodzaju zdarzenia (np. napełnianie worków piaskiem);
f) inne przedmiotowe kwestie (nie ujęte w niniejszych zaleceniach), ważne z punktu widzenia danej gminy.
Opisuje się również inne kwestie zabezpieczenia materiałowego działań ratowniczych (nie związanych z użyciem sprzętu z magazynów OC/przeciwpowodziowego) – np. sposób pozyskiwania i transportu piasku.
3) Procedury reagowania kryzysowego (PRK), określające sposób postępowania w sytuacjach kryzysowych.
Procedury reagowania kryzysowego to wcześniej ustalony sposób działania komórki organizacyjnej Urzędu właściwej w sprawach zarządzania kryzysowego, gminnego zespołu zarządzania kryzysowego oraz wszystkich podmiotów realizujących przedmiotowe zadania szczebla gminnego. W tej części Plan wiąże się z innymi planami (instrukcjami, dokumentami) obowiązującymi na terenie gminy w ww. zakresie tematycznym. Podrozdział rozpoczyna się „Wykazem procedur reagowania kryzysowego” – zgodnie z przyjętymi rozwiązaniami. Poszczególne procedury odnosi się do katalogu zagrożeń.
We wszystkich strukturach administracyjnych przyjmuje się takie same nazwy procedur i numerację oraz formy ich zapisu. Każdą procedurę rozpoczyna się na nowej stronie.
Aby uniknąć w procedurach powielania zapisów, określających identyczny sposób postępowania w przypadku każdego zagrożenia, np. w zakresie organizowania posiedzeń zespołu zarządzania kryzysowego itp., wskazuje się konkretną standardową procedurę operacyjną (SPO).
Procedury reagowania kryzysowego (PRK) oraz standardowe procedury operacyjne (SPO) – przedstawia się jak dotychczas.
4) Współdziałanie między siłami uczestniczącymi w realizacji przedsięwzięć planowanych na wypadek sytuacji kryzysowych.
Charakterystyka współdziałania wiąże się ściśle z siatką bezpieczeństwa i rozwija informacje zawarte w siatce, ze wskazaniem kierujących tymi działaniami – w formie schematów, zgodnie z przyjętymi zasadami działania, w zależności od rodzaju zagrożenia.
3. Załączniki funkcjonalne planu głównego, w skład których wchodzą:
1) Procedury realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego (PZK), w tym związane z ochroną infrastruktury krytycznej.
W tej części Planu zawiera się:
a) procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych poszczególnych służb, straży i inspekcji, opisujące działania podmiotów realizujących zadania z zakresu zarządzania kryzysowego, które wiąże się z wyżej przedstawionym katalogiem zagrożeń oraz z częścią Planu dotyczącą współdziałania pomiędzy siłami uczestniczącymi w realizacji przedsięwzięć planowanych na wypadek sytuacji kryzysowej;
b) procedury związane z ochroną infrastruktury krytycznej oraz informacje o sporządzonych planach ochrony infrastruktury krytycznej (określonej w jednolitym wykazie obiektów, instalacji i systemów infrastruktury krytycznej wydanym przez Dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa) – o ile na terenie gminy znajduje się infrastruktura określona w przedmiotowym wykazie;
c) dane kontaktowe osób wyznaczonych przez właścicieli oraz posiadaczy samoistnych i zależnych obiektów, instalacji lub urządzeń infrastruktury krytycznej.
Wyżej wymienione procedury poprzedza się wykazem, wykonanym zgodnie z przyjętymi rozwiązaniami. Forma przedstawienia procedur realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego PZK – jak dotychczas.
2) Organizacja łączności.
Opisuje się organizację łączności między podmiotami realizującymi zadania z zakresu zarządzania kryzysowego przedstawiając schematy łączności, wskazując wykorzystywane środki łączności, wykorzystywane systemy, wraz z ich dysponentem (administratorem), tabele częstotliwości, wykazy kryptonimów, adresów radiowych i zasady prowadzenia korespondencji. Ponadto, określa się zapasowe systemy łączności.
3) Organizacja systemu monitorowania zagrożeń, ostrzegania
i alarmowania.
System monitorowania zagrożeń, ostrzegania i alarmowania to system powiązany funkcjonalnie z systemami wczesnego ostrzegania oraz wykrywania i alarmowania, działającymi na terenie gminy, który przedstawia się w formie schematów – zgodnie z przyjętym rozwiązaniem przedmiotowej kwestii w gminie. W zadaniach dotyczących monitorowania zagrożeń zaznacza się także kwestie pozyskiwania danych z wykorzystaniem stron internetowych, np.: www.pogodynka.pl – warunki meteorologiczne, www.gddkia.gov.pl – warunki komunikacji drogowej itp.
4) Zasady informowania ludności o zagrożeniach i sposobach
postępowania na wypadek zagrożeń.
W tej części wskazuje się podmioty odpowiedzialne za informowanie ludności. Opisuje się także w jakim trybie następuje informowanie, jakie siły i środki mogą być w tym celu wykorzystywane oraz kto i w jaki sposób opracowuje i przekazuje wskazówki do informowania w danej sytuacji. Ponadto, umieszcza się wzory komunikatów i ulotek informacyjnych oraz określa tryb dystrybucji informacji (komunikaty w mediach, druk, kolportaż ulotek, organizację przekazywania informacji dla mediów, inne sposoby dystrybucji informacji) – zgodnie z nw. tabelą.
L.p. |
Podmiot odpowiedzialny za informowanie ludności |
W jakim trybie następuje informowanie |
Jakie siły i środki mogą być wykorzystane do informowania ludności |
Kto i w jaki sposób opracowuje i przekazuje wskazówki do informowania w danej sytuacji |
Uwagi |
1. |
|
|
|
|
|
5) Organizacja ewakuacji z obszarów zagrożonych.
Realizuje się zgodnie z wytycznymi Szefa Obrony Cywilnej Kraju z 17 października 2008 r. w sprawie zasad ewakuacji ludności, zwierząt i mienia na wypadek masowego zagrożenia. Ewakuację planuje się zgodnie z przyjętą koncepcją na terenie gminy.
W opracowanych dokumentach uwzględnia się samoewakuację ludności jako podstawową formę ewakuacji. Do Planów dołącza się opracowany i zatwierdzony „Plan ewakuacji (przyjęcia) ludności II stopnia powiatu…” oraz „Plan ewakuacji (przyjęcia) zwierząt II stopnia powiatu …”, jako integralne jego części.
W tym podrozdziale zaznacza się, że przedmiotowe kwestie znajdują się w ww. planie ewakuacji. Ponadto, dokonuje się oceny krótko i długoterminowych skutków ewakuacji, zarówno w stosunku do obszaru i obiektów, z których prowadzona jest ewakuacja, jak i terenu i obiektów docelowych ewakuacji.
6) Organizacja ratownictwa, opieki medycznej i pomocy społecznej oraz pomocy psychologicznej.
Ujmuje się ogólne zasady działania podmiotów uczestniczących w realizacji tych zadań oraz możliwości ich realizacji. Szczególną uwagę zwraca się na zagadnienia organizacji pomocy psychologicznej. Rozwija się nw. elementy:
a) organizację ratownictwa, a w szczególności wykaz i zadania podmiotów uczestniczących w przedmiotowym przedsięwzięciu (jednostki systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego, Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, Górskiego Ośrodka Pogotowia Ratunkowego, Polskiego Czerwonego Krzyża itp.);
b) organizację opieki medycznej, w tym:
- wykaz szpitali – z uwzględnieniem liczby miejsc szpitalnych, liczby zapasowych miejsc szpitalnych, liczby stanowisk intensywnej terapii i stanowisk resuscytacyjnych itp.,
- wykaz obiektów przewidzianych do wykorzystania na wypadek epidemii – leczenie, kwarantanna, izolowanie chorych – z określeniem liczby miejsc,
- wykaz adresów punktów szczepień, przewidzianych do wykorzystania na wypadek epidemii lub wystąpienia chorób szczególnie niebezpiecznych,
- wykaz zakładów wykonujących zabiegi dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji;
c) organizację pomocy społecznej – w tym wykaz i zadania podmiotów realizujących ww. zadanie: np. Miejski (Powiatowy) Ośrodek Pomocy Rodzinie (równorzędny), Wydział Polityki Społecznej (równorzędny), ośrodki interwencji kryzysowej itd.;
d) organizację pomocy psychologicznej:
- powiatowe siły i środki do wykorzystania,
- organizacja punktów opieki psychologicznej,
- obowiązki uczestników przedsięwzięcia.
W celu opisania zasad współpracy z podmiotami uprawnionymi – można skorzystać z informacji zawartych na stronie internetowej MSWiA w zakładce „Bezpieczeństwo”
7) Organizacja ochrony przed zagrożeniami charakterystycznymi dla obszaru gminy.
Organizację ochrony wiąże się z innymi planami, w tym służb, inspekcji i straży i szczegółowymi uregulowaniami dotyczącymi ochrony przed tymi zagrożeniami oraz z katalogiem zagrożeń i mapami ryzyka. Do zobrazowania przedmiotowej kwestii wykorzystuje się również analizy, oceny, szkice, warianty działania, wariantowane możliwe sytuacje kryzysowe itp. Wyboru stosownych zagrożeń dokonuje się wykorzystując dane zawarte w pkt. II.1.1) – charakterystyka zagrożeń i ryzyko ich wystąpienia.
8) Wykaz zawartych umów i porozumień związanych z realizacją zadań zawartych w Planie.
W wykazie wymienia się umowy i porozumienia zawarte przez Burmistrza/Wójta, związane z realizacją zadań zarządzania kryzysowego – zgodnie z nw. tabelą:
L.p. |
Forma umowy (porozumienia) |
Jakiego zakresu działania dotyczy |
Podmiot, z którym
zawarto uzgodnienie |
1. |
|
|
|
2. |
|
|
|
9) Zasady i tryb oceniania i dokumentowania szkód.
W przedmiotowych zasadach i trybie ujmuje się procedury oceniania i dokumentowania szkód oraz wzory obowiązujących formularzy, a także informacje o zespołach/komisjach wykorzystywanych przy szacowaniu i dokumentowaniu szkód.
10) Procedury uruchamiania rezerw państwowych.
Procedury odnosi się wyłącznie do trybu zgłaszania potrzeb przez Burmistrza/Wójta w zakresie wnioskowania przez Wojewodę o uruchomienie tych rezerw.
11) Wykaz infrastruktury krytycznej znajdującej się na terenie gminy, objętej planem zarządzania kryzysowego.
Podaje się ogólną informację o liczbie obiektów infrastruktury krytycznej znajdującej się w gminie, z podziałem na systemy wynikające z Narodowego Programu Ochrony Infrastruktury Krytycznej. Z uwagi na niejawny charakter wykazu Infrastruktury Krytycznej nie należy podawać nazw i danych teleadresowych obiektów IK. Podaje się również miejsce, w którym przechowywany jest wykaz IK.
W przypadku braku infrastruktury krytycznej w ww. wykazie w danej gminie wpisuje się „infrastruktura krytyczna ujęta w jednolitym wykazie RCB – nie dotyczy”. Jednakże, wymienia się obiekty, instalacje, urządzenia i usługi, które z punktu widzenia, gminy uważane są za niezbędne do funkcjonowania administracji publicznej, instytucji i przedsiębiorców oraz zapewniające bezpieczeństwo ludności i porządek publiczny na administrowanym terenie – zaznaczając, iż są one spoza wykazu – zgodnie z nw. tabelą.
L.p. |
Nazwa obiektu |
Lokalizacja |
Uwagi
|
1. |
|
|
|
2. |
|
|
|
12) Priorytety w zakresie ochrony i odtwarzania infrastruktury krytycznej.
Priorytety dotyczą infrastruktury krytycznej z wykazu wydanego przez Dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, a także infrastruktury uważanej za niezbędną do funkcjonowania administracji publicznej, instytucji i przedsiębiorców oraz zapewniające bezpieczeństwo ludności i porządek publiczny na administrowanym terenie.
W tej części Planu zawiera się odnośniki do planów ochrony ww. infrastruktury.
4. Inne załączniki do Planu.
Plan operacyjny ochrony przed powodzią powiatu…, Plan ewakuacji…, Plan dystrybucji tabletek jodowych oraz inne dokumenty planistyczne, wytworzone na szczeblu gminy – wykazy, mapy, schematy, zasady postępowania podczas wystąpienia nadzwyczajnych zdarzeń o charakterze lokalnym (np. „Zasady postępowania z podejrzaną przesyłką”, „Zasady postępowania w przypadku usuwania zwierząt – rannych, padłych, bezpańskich”) stanowią załączniki do Planu.
III. TRYB I SPOSÓB AKTUALIZACJI I ZATWIERDZANIA PLANU
1. Plan przedkłada się do zatwierdzenia Staroście za pośrednictwem Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Plan, przed przedłożeniem do zatwierdzenia, podlega analizie merytorycznej i formalnej pod kątem spełnienia wymogów określonych w ustawie z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym i niniejszych zaleceń, prowadzonej przez pracowników ww. Wydziału. W przypadku negatywnej oceny, Plan zwraca się właściwemu Burmistrzowi/Wójtowi w celu dokonania wykazanych zmian i uzupełnień.
2. Plan poprawny pod względem formalnym i merytorycznym przedkłada się Staroście Kluczborskiemu (lub osobie upoważnionej) do zatwierdzenia. Zatwierdzony Plan – bez uwag lub z sugestiami i rekomendacjami w zakresie weryfikacji przy kolejnej aktualizacji – zwraca się Burmistrzowi/Wójtowi. Po zatwierdzeniu planu do Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego w Kluczborku dostarcza się jego wersję elektroniczną na płycie CD/DVD, z zastosowaniem Microsoft Word. Następnie, niezwłocznie umieszcza się Plan na stronie internetowej Urzędu (wyłączając z Planu kwestie związane z organizacją łączności – tabele częstotliwości i wykazy kryptonimów).
3. Burmistrzowie/Wójt mają możliwość wnosić o umieszczenie w Wojewódzkim Planie Zarządzania Kryzysowego informacji, ważnych z punktu widzenia danego powiatu (gminy), mających związek z realizacją zadań zarządzania kryzysowego.