Protokół Nr 24/2017

 

Ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju gospodarczego, Komisji zdrowia
i Bezpieczeństwa Publicznego, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Rozwoju Rodziny Rady Powiatu w Kluczborku   w dniu 26 kwietnia  2017 r.

        

Przewodniczyła radna Wioletta Kardas - Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Rozwoju Rodziny

 

Lista obecności w załączeniu.

 

1.Otwarcie posiedzenia.        

2.Analiza materiałów na XXX sesję. 
3.Wolne wnioski.      
4.Zamknięcie posiedzenia.    

 

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.      Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu,

2.      Rozalia Słoniowska-Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu,

3.      Mieczysław Czapliński-Naczelnik Wydziału Rolnictwa,

4.      Mieczysław Zaleciński-Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego
i Promocji Zdrowia.

 

Ad.1

 

Przewodnicząca komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Rozwoju Rodziny przywitała wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący komisji przedstawił porządek dzisiejszych obrad. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad.

 

Ad.2


Przewodnicząca komisji przedstawiła projekty uchwał w następujących sprawach: w sprawie zmiany Uchwały w sprawie uchwalenia Budżetu  Powiatu Kluczborskiego na 2017 rok, w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej, w sprawie udzielenia pomocy finansowej w formie dotacji Uniwersytetowi Opolskiemu na dofinansowanie zadania „Merytoryczno-organizacyjne i techniczne wsparcie organizacji procesu przygotowawczo-wdrożeniowego kształcenia na I roku jednolitych studiów magisterskich na kierunku lekarskim Uniwersytetu Opolskiego”. Ponadto w porządku obrad na sesję jest przyjęcie oceny zasobów pomocy społecznej za 2016 rok dla powiatu kluczborskiego, przyjęcie Sprawozdania z realizacji programu współpracy  powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi w 2016 roku oraz przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku
za okres od 14.03.2017 r. do 4.04.2017 r.
Przewodnicząca komisji przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu.Wprowadza się zmiany w Uchwale Nr XXVII/178/2016 z dnia 28 grudnia 2016 r. w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na rok 2017 w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 5.883 zł, w tym zwiększenie dochodów bieżących w kwocie 5.883 zł. Wprowadza się zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 5.883 zł w tym: zwiększenie wydatków bieżących w kwocie 20.883 zł; zmniejszenie wydatków majątkowych w kwocie 15.000 zł, zmniejszono wydatki inwestycyjne na zadaniach pn. „Zakup oprogramowania Geo-Info, modułu i.EGiB pozwalającego na realizację zadania Starosty w zakresie prowadzenia usług teleinformatycznych i zakupy inne”, „Remont internatu WODiDZ” oraz „Dotacja celowa na wsparcie finansowe na rzecz kierunku lekarskiego Uniwersytetu Opolskiego”. Utworzono nowe zadania inwestycyjne pn.  „Zakup oprogramowania Geo-Info, modułu i wniosek pozwalającego na realizację zadania Starosty w zakresie prowadzenia usług teleinformatycznych i zakupy inne”, „Remont pomieszczeń w budynku Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku” oraz „Dotacja celowa na modernizację obiektu dydaktycznego Uniwersytetu Opolskiego przy ul. Oleskiej 48 w Opolu”. Plan dotacji na 2017 r. – zwiększono dotację celową dla dziecka przebywającego w rodzinie zastępczej w powiecie zgorzeleckim. Dokonano zmiany nazwy zadania z „Dotacja celowa na wsparcie finansowe na rzecz kierunku lekarskiego Uniwersytetu Opolskiego” na „Dotacja celowa na modernizację obiektudydaktycznego Uniwersytetu Opolskiego przy ul. Oleskiej 48 w Opolu”. Radna Irena Kielar zapytała, których szkół dotyczy dotacja na kwotę 2 mln. 600 zł. Głos zabrał radny Jakub Goliński, który poinformował, że projekt dotyczy doposażenia dwóch szkół ZSP CKU Nr 1 na ul. Byczyńskiej i ZSLT na ul. Sienkiewicza. Pan Starosta dodał, że projekt był w budżecie od samego początku, jesteśmy na etapie przetargów. Pan Starosta dodał, że skala zmian w tym projekcie uchwały nie jest duża, ale budżet trzeba dopasować, zmiany dotyczą głównie przesunięć pomiędzy paragrafami.   Pan Starosta dodał,  że jeżeli chodzi o przetargi, to ceny poszły w górę, i nie da się na nich zaoszczędzić. Radna Irena Kielar zapytała o kaucje i depozyty w przypadku remontów.  Pan Starosta wyjaśnił, że pozycje w wydatkach majątkowych to kaucje gwarancyjne,  dotyczą one spłacanych rat w leasingach, nie stanowią one kosztów, znajdują się w wydatkach majątkowo-inwestycyjnych, stanowią one część pieniędzy przeznaczonych na wykup, przeniesienie nieruchomości do majątku powiatu.  Na remont SOSW zabezpieczona została kwota 100 tys.. zł., związane jest to z uwolnienie, części budynku internatu, gdzie uda nam się uruchomić jeszcze jeden oddział dla dzieci z Ukrainy, pozwoli nam to zabezpieczyć około 64 miejsca, równolegle planowany jest remont w WODiDZ, gdzie również wygospodarujemy dodatkowe miejsca w internacie.Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej.  Zmiany dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnią prognozą finansową. Zwiększono dochody bieżące o kwotę 59.482 zł. , zwiększono wydatki bieżące o kwotę 74.482 zł. Ponadto zmniejszono wydatki majątkowe o kwotę 15.000 zł.Ponadto wprowadzono zmiany w wydatkach majątkowych w przedsięwzięciu pn. „Remontycząstkowe dróg". Wprowadzono nowe przedsięwzięcie pn. „Remont pomieszczeń budynkuWojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku". Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie udzielenia pomocy finansowej w formie dotacji Uniwersytetowi Opolskiemu na dofinansowanie zadania „Merytoryczno-organizacyjne i techniczne wsparcie organizacji procesu przygotowawczo-wdrożeniowego kształcenia na I roku jednolitych studiów magisterskich na kierunku lekarskim Uniwersytetu Opolskiego”. Przyznanie środków z budżetu Powiatu na udzielenie pomocy finansowej Uniwersytetowi Opolskiemu na dofinansowanie zadania „Merytoryczno – organizacyjnej techniczne wsparcie organizacji procesu przygotowawczo – wdrożeniowego kształcenia na I roku jednolitych studiów magisterskich na kierunku lekarskim Uniwersytetu Opolskiego” jest wyrazem wsparcia Rady Powiatu w Kluczborku dla uruchamianego na Uniwersytecie Opolskim kierunku lekarskiego prowadzonego w formie studiów stacjonarnych.Rada Powiatu w Kluczborku w swoim stanowisku zawartym w Uchwale Nr XII/90/2015  z dnia 30 września 2015 roku poparła inicjatywę utworzenia na Uniwersytecie Opolskim kierunku lekarskiego w formie studiów stacjonarnych deklarując współpracę w zakresie kształcenia przyszłych kadr medycznych oraz wyraziła zgodę na udostępnienie jednostek organizacyjnych Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku do realizacji zadań dydaktycznych na jednolitych studiach magisterskich na kierunku lekarskim Wydziału Przyrodniczo- Technicznego Uniwersytetu Opolskiego w formie kształcenia praktycznego.Uruchomienie kierunku lekarskiego na Uniwersytecie Opolskim oraz nawiązanie bliskiej  współpracy w zakresie kształcenia przyszłych kadr medycznych w Powiatowym Centrum  Zdrowia S.A. w Kluczborku stworzy możliwość zatrudnienia w naszym szpitalu jakże potrzebnej kadry medycznej. Glos zabrała pani Wicestarosta, która poinformowała, że promesa na podpisanie tej umowy została podpisana, jednak w ostatnich dniach Uniwersytet zwrócił się z prośba o zmianę nazwy zadania na „Modernizacja obiektu dydaktycznego Uniwersytetu Opolskiego przy ul. Oleskiej 48 w Opolu” w zakresie robót budowlanych oraz zakupie pierwotnego wyposażenia w kontekście utworzenia kierunku lekarskiego”, dlatego też na sesji pan Starosta wystąpi z wnioskiem o wniesienie autopoprawki do powyższego projektu uchwały.  Radny Andrzej Kosmala zapytał, czy inne powiaty tez partycypują w kosztach? Pani Wicestarosta odpowiedziała, ze tak, m.in. gmina Kluczbork, Namysłów, Kędzierzyn. Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że podpisaliśmy promesę, natomiast po sesji zostanie podpisana umowa. Pan Starosta dodał, że zmiana nazwy zadania nic nam nie zmienia, gdyż mamy to zadanie  wydatkach  inwestycyjnych. Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.Kolejno Przewodnicząca komisji przedstawiła Ocenę zasobów pomocy społecznej za 2016 rok dla powiatu kluczborskiego. Pan Starosta dodał, ze obszerny opis tego samego zagadnienia analizowaliśmy w sprawozdaniu z działalności PCPR. Ocena zasobów jest dokumentem, z którym rada Powiatu zapoznaje się i po przyjęciu dokument jest wysyłany do  Regionalnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Kolejno Przewodnicząca komisji przedstawiła Sprawozdanie z realizacji programu współpracy  powiatu kluczborskiego z organizacjami pozarządowymi w 2016 roku. Kolejno Przewodnicząca komisji przedstawiła  Informację o stanie dróg w zakresie przeprowadzonych i planowanych remontów dróg powiatowych ze szczególnym uwzględnieniem inwestycji i remontów zaplanowanych na 2017 rok. Pan Starosta poinformował, ze punkt ten zostanie zrealizowany na sesji w postaci prezentacji. Radna Wioletta Kardas poruszyła kwestię stanu dróg powiatowych. Radna Wioletta Kardas poruszyła kwestię stanu drogi na Pogorzałkę, która jest w fatalnym stanie. Pan Starosta poinformował, że dotyka nas brak zrozumienia, staramy się przekazywać tyle ile można na inwestycje na drogi, nie da rady zrobić wszystkiego od razu, inwestujemy w drogi i co roku dużo robimy. Prezentacja na sesji pokaże co zrobiliśmy, co jest robione i co mamy w planie.Trzeba mieć również świadomość, że ceny rosną, podrożała ewidentnie masa, trzeba mieć świadomość, że zaplanowane pieniądze nie wystarczą. Ponadto, wykonawcy musza udowadniać, że maja zatrudnionych ludzi na umowę o prace i mają odpowiednie, przewidziane prawem stawki, wszystko to powoduje wzrost cen. W związku z tym postanowiliśmy unieważnić przetarg i ogłosić nowy w zmienionej formule. Pan Starosta dodał, ze mamy około 60% wszystkich dróg publicznych w powiecie, wyremontowanych prawie 160 km. Radna Wioletta Kardas stwierdziła, że jest mimo to duży problem z drogami w powiecie i poruszyła kwestię drogi powiatowej na Nasale, która jest w bardzo złym stanie, mieszkańcy bardzo często przychodzą i proszą o zrobienie tej drogi, gdyż jest tam wiele dziur i po prostu nie da się jeździć. Pan Starosta stwierdził, że droga ta jest ujęta  w tych remontach. Radny Mariusz Pieńkowski stwierdził, że teraz jest trudny okres na ogłaszanie przetargu, najlepszym okresem jest okres jesienny. Pan Starosta dodał, że ogłaszając przetarg na remont cząstkowy trzeba precyzyjnie określić co chcemy zrobić i to musi być po zimie, gdyż wtedy wiemy co chcemy zrobić, jak wygląda droga po zimie, jaka jest skala potrzeb. Pan Starosta stwierdził, że łatanie dziur masą na gorąco, daje chwilowy efekt, służy jedynie poprawie bezpieczeństwa.Kolejno Przewodnicząca komisji przedstawiła sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 14.03.2017 r. do 4.04.2017 r. Radna Irena Kielar poruszyła kwestie pomysłu wdrożenia DPS przy ul. Sienkiewicza do budynku DPS na ul. Wołczyńskiej. Radna Irena Kielar zapytała czy będzie zmiana dyrektora DPS i czy zostaną zachowane etaty.Pan Starosta odpowiedział, że chciałby osiągnąć efekt, który da podwójną korzyść. Pan Starosta wyjaśnił, że DPS w Kluczborku funkcjonuje w dwóch budynkach,  na ul. Wołczyńskiej ma 95 podopiecznych, oraz filia na  ul. Sienkiewicza, która posiada 45 miejsc.  N aul. Wołczyńskiej profil domu to są osoby starsze, na ul. Sienkiewicza- osoby niepełnosprawne. Pomysł jest taki, aby przenieść mieszkańców z filii na Sienkiewicza na ul. Wołczyńską i zmienić profil DPS na Wołczyńskiej na dwa różne, jest to prawnie możliwe. Docelowo mielibyśmy 35 miejsc dla osób niepełnosprawnych i 60 miejsc dla osób przewlekle-somatycznie chorych. Pan Starosta poinformował, ze środków unijnych rozdysponowano bardzo dużo pieniędzy na prywatne domy opieki, w okolicach Kluczborka prawdopodobnie powstaną cztery, przez pierwsze trzy lata muszą one osiągnąć wskaźniki. Pan Starosta dodał, ze koszt jednego mieszkańca u nas jest najniższy w województwie, z jednej strony będzie zawsze presja pracowników ze względu na zarobki, ale dochody tego domu są ograniczone. Należałoby zrobić coś co podniesie średni koszt  mieszkańca, co  zagwarantuje wyższe dochody i poprawi funkcjonowanie domu. Pan Starosta dodał, że pomysł zasadza się na przenosinach, przy osobach starszych mamy wskaźnik zatrudnienia 0,4 etatu na jedną osobę, przy przewlekle somatycznie chorych 0,5, przeniesiemy całe zatrudnienie, pensjonariusze domu będą osobami stabilniejszymi, ustabilizuje się ilość pensjonariuszy. Mamy uchwalony budżet DPS, więc jest to bardzo dobry moment aby to przedsięwzięcie wykonać.  Pan Starosta dodał, że w ten sposób podniesiemy koszt na jednego mieszkańca, będziemy otrzymywali większe dochody. Pan Starosta dodał, że jeżeli budżet DPS pokryje koszty jednego domu to wyjdzie większy koszt mieszkańca i od przyszłego roku będziemy mogli naliczać wyższą odpłatność.  Pan Starosta dodał, że dajemy sobie na to około jednego roku czasu, trzeba pamiętać, że jest to dom dla wielu ludzi. Jeżeli chodzi o budynek na ul. Sienkiewicza, to przekształcimy go w internat. Od września 2018 r. potrzebujemy internatu, żeby móc rekrutować młodzież spoza Kluczborka do klas pierwszych naszych szkół. Pan Starosta dodał, że ekonomicznie to się broni, podniesienie efektywności DPS – u  - wyższe  dochody w przyszłości i lepszy komfort funkcjonowania oraz  dodatkowe pieniądze dla oświaty i dodatkowe miejsca pracy, musimy jakoś reformę edukacji przetrwać, jeżeli tego nie będziemy robić to czeka nas zwalnianie ludzi, jeżeli uda nam się zrekrutować do klas pierwszych w tym roku około 70 uczniów to praktycznie nie zwolnimy żadnego nauczyciela, jeżeli w przyszłym roku również się to uda to samo otrzymamy następną subwencję, zachowamy te miejsca pracy, zwiększymy dochody bieżące i będziemy mieli bazę noclegową w okresie trzyletnim. Pan Starosta dodał, że zbudowanie internatu na bazie filii byłoby dość łatwe, z 45 miejsc zrobimy 60 miejsc. Poza tym jest to bardzo dobra lokalizacja. Pan Starosta dodał, że zaczynamy to robić bardzo spokojnie, dajemy sobie na to rok czasu, do połowy czerwca zostanie przeprowadzony audyt w DPS i w ten sposób sprawdzimy, czy ten pomysł się potwierdza, czy rzeczywiście warto jest zrobić taki krok, jaki to przyniesie efekt dla DPS i dla oświaty, i po audycie informację taką wszystkim radnym przekażemy.Pan Starosta dodał, jeżeli chodzi o DPS w Gierałcicach to pan dyrektor Artymicz odchodzi na emeryturę, na dzień dzisiejszy podjęliśmy uchwalę zarządu o powierzeniu obowiązków dyrektora tego DPS-u pani Jolancie Rudziewicz, na razie nie będziemy ogłaszać konkursu, jeżeli chodzi o panią dyrektor Ilków to pani Dyrektor też odchodzi na emeryturę a od 2 maja w Gierałcicach będzie pani Rudziewicz dyrektorować. Pan Starosta dodał, że jeżeli chodzi o pomoc społeczną to są wysokie wymagania, trzeba mieć trzyletni staż w opiece społecznej oraz  zarządzanie pomocą społeczną. Radna Wioletta Kardas stwierdziła, że pomysł z internatem jest na dłuższą metę dobrym pomysłem, zwłaszcza, że nie będzie żadnych zwolnień. Pan Starosta dodał, że obecnie  w internacie mieszka 66 dzieci, przynajmniej o 15 powinno się zwiększyć, 64 osoby w SOSW a docelowo od września 2018 r. jeszcze dodatkowo 60 miejsc. Pan Starosta dodał, że na realizacje tego pomysłu potrzeba czasu, gdyż jest opór ze strony mieszkańców domu na Sienkiewicza. Pan Starosta dodał, że DPS na ul. Wołczyńskiej został gruntownie wyremontowany.

 

Ad.3

 

Radny Robert Wietrzyk zapytał, czy nauczyciel otrzyma normalnie wynagrodzenie za ten dzień, kiedy był strajk nauczycieli. Pan Starosta stwierdził, że tak. Zarząd zdecydował, że nie potraceń z tego tytułu, wynagrodzenie jest wypłacane jak za normalny dzień pracy za wyjątkiem dodatkowych godzin.

Pan Starosta poinformował, że podpisana została ustawa o systemie zdrowia i reforma zostaje wdrażana. Jesteśmy po spotkaniu w NFZ związanym z tym jak będzie funkcjonował szpital od października 2017 r., szpital staje się szpitalem w sieci szpitali publicznych, będzie szpitalem pierwszego stopnia, pierwszy stopień to są co najmniej dwa oddziały z podstawowych plus izba przyjęć, drugi stopień jest o wiele bardziej złożony, wymaga posiadania konkretnych siedem oddziałów, my musielibyśmy utworzyć dodatkowo oddział kardiologii interwencyjnej i urologii, takie dwie działalności musielibyśmy mieć aby starać się o drugi stopień. Pan Starosta dodał, że są początkowe rozmowy w tej kwestii, na początku maja mamy wrócić do rozmowy. Wszystkie formalności związane z wejściem do sieci musza zakończyć się do 27 czerwca. Zaczynamy też myśleć o utworzeniu oddziału urologicznego, gdyż wejście na drugi stopień byłoby dla nas bardzo dobre.  W trzecim kwartale będziemy funkcjonowali na zasadnie aneksu z NFZ, od października na podstawie ryczałtu, prognozowany dla naszego szpitala to 90% wykonania za 2015 rok, jest to bardzo mało pieniędzy i jeżeli nie będzie na końcu roku dodatkowych środków to ta reforma się nie uda.

 

Ad.4

 

Przewodnicząca obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął  posiedzenie komisji ds. Wsi, Rolnictwa
i Ochrony Środowiska.

 

Na tym protokół zakończono.


            Przewodnicząca Komisji Oświaty

            Wioletta Kardas

 

 

Przewodniczący Komisji Zdrowia 
i Bezpieczeństwa Publicznego

Norbert Waliczek


Przewodniczący Komisji Budżetu

Andrzej Kosmala

 

Protokołowała:

Katarzyna Hołdys