Protokół Nr 13/2017 z posiedzenie Komisji rewizyjnej w dniu 12 maja 2017 r.
Protokół Nr 13/2017
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 12 maja 2017 r.
Przewodniczyła: Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej – Celina Zając
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Analiza Sprawozdania zarządu powiatu z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za 2016 rok wraz z Informacją o stanie mienia powiatu kluczborskiego.
3. Analiza sprawozdania finansowego.
4. Analiza opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu o sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2016 rok.
5. Przygotowania i głosowanie wniosku w sprawie absolutorium dla zarządu powiatu w Kluczborku.
6.Analiza kwartalnej informacji z wykonania budżetu powiatu za I kwartał 2017 r. wg. stanu na dzień 31 marca 2017 r.
7.Wolne wnioski.
8.Zamknięcie posiedzenia.
Lista obecności w załączeniu
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
Wanda Słabosz
Ad.1
Przewodnicząca komisji przywitała wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu, członków komisji oraz przedstawiła porządek dzisiejszego posiedzenia. Radni nie wnieśli zapytań i jednogłośnie, pięcioma głosami za, przyjęli porządek obrad dzisiejszego posiedzenia.
Ad.2
Przewodnicząca komisji przedstawiła Sprawozdanie zarządu powiatu z wykonania budżetu powiatu za 2016 rok wraz z Informacją o stanie mienia powiatu kluczborskiego.
Plan dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2016 rok, wg stanu na dzień 31 grudnia 2016 roku zakładał uzyskanie dochodów w wysokości 76.200.138,00 zł. W okresie sprawozdawczym uzyskano dochody w wysokości 76.134.209,53 zł co stanowi 99,91 % założonego planu. Wysokość wykonania planu dochodów została określona jako faktyczna, zgodnie z sprawozdaniem o dochodach Rb-27S.Plan wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego zakładał wg stanu na dzień 31.12.2016 roku kwotę76.371.748,00 zł, co w porównaniu do planu przyjętego na sesji w dniu 29.12.2015 roku w wysokości 73.202.795,00 zł, daje wzrost o kwotę 3.168.953,00 zł. Faktyczne wykonanie wydatków budżetowych zamknęło się na dzień 31.12.2016 roku kwotą 74.349.822,90 zł, co w ujęciu procentowym stanowi 97,35% wykonania planu wydatków.
Przewodnicząca komisji zapytała, czy są jakieś uwagi czy zapytania do sprawozdania z wykonania budżetu powiatu za 2016 rok. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego sprawozdania i jednogłośnie, 5 głosami za je przyjęli.
Głos zabrał radny Piotr Włodarczyk, który zwrócił uwagę komisji na fakt, że dawno mówił o tym, że umowa z Siemensem, została tak a nie inaczej zaopiniowana przez niego, a teraz jeszcze bierze się pod uwagę kwestię dróg i też mówi się o partnerstwie publiczno-prywatnym, radny stwierdził, że mówi to jako osoba a nie jako osoba polityczna. Radna Celina Zając stwierdziła, że ta kadencja zastała taki stan a nie inny, mieliśmy posiedzenie komisji w tej sprawie. Radny Piotr Włodarczyk stwierdził, że sprawa od początku była nie do wygrania, to było jedynie przeciągnięcie w czasie. Pani Skarbnik poinformowała, że sprawa dotyczyła ujmowania bądź nie w budżecie powiatu umowy z Siemensem. My nie ujęliśmy ani w sprawozdaniu ani w budżecie tej umowy jako zadłużenia-długu publicznego, gdyż była to umowa partnerstwa – publiczno-prywatnego, a takich umów na tamten stan prawny nie zaliczało się do zadłużenia. Do zadłużenia wliczano jedynie umowy nie płacone w terminie, nasza umowa płacona była na bieżąco. RIO orzekło, że umowa jest umową nienazwaną a nie umową partnerstwa publiczno-prywatnego. Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzygnął ostatecznie, że umowa powinna być umową nienazwaną a nie umową partnerstwa publiczno-prywatnego i zostać zaliczona do zadłużenia powiatu. Głos zabrał radny Wojciech Smolnik, który stwierdził, że nie charakter umowy decydował, tutaj spawa dotyczyła czegoś zupełnie innego, od siedmiu lat sprawa była w WSA, stanowisko powiatu ewoluowało w tej sprawie, ostatnimi laty chodziło głównie o grę na czas, radny Wojciech Smolnik stwierdził, że umowa z Siemensem generalnie budzi wiele wątpliwości. Pani Skarbnik stwierdziła, że nikt nie zawierałby umowy wiedząc, że ukaże się katalog, według którego taka umowa nie miałaby być umową partnerstwa publicznego. Radny Piotr Włodarczyk stwierdził, że wyraził w ten sposób swoje zdanie i czuł się w obowiązku swoją wątpliwość w powyższej kwestii wyrazić w trosce o środki publiczne. Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że tak jak było z Siemensem tak teraz jest z leasingiem zwrotnym, na razie nie wlicza się to do zadłużenia. Radny zapytał co będzie jeżeli leasing trzeba będzie zaliczyć do zadłużenia. Pani Skarbnik stwierdziła, że nie ma już górnej granicy zadłużenia, obowiązuje indywidualny wskaźnik spłaty, jakby doszłoby to tego, że kwoty z leasingu musiałyby być zaliczane na poczet zadłużenia, wtedy trzeba będzie zastanowić się nad restrukturyzacją.
Ad.3
Członkowie komisji zapoznali się z bilansem z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za 2016 rok, Dodatkową informacją i objaśnieniami z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego sporządzoną na dzień 31 grudnia 2016 r., bilansem jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego, rachunkiem zysków i strat jednostki (wariant porównawczy), Zestawieniem zmian w funduszu jednostki, Dodatkową informacją i objaśnieniami do bilansu jednostki budżetowej za 2016 rok.Radny Wojciech Smolnik zapytał o kwotę umorzeń ze sprawozdania finansowego, umorzenie wartości niematerialnych i prawnych, umorzenie środków trwałych, umorzenie pozostałych środków trwałych. Pani Skarbnik odpowiedziała, że te umorzenia to rodzaj amortyzacji, obligatoryjnie, wynika to z ustawy, co roku trzeba je ująć. Kolejno radny Wojciech Smolnik zapytał o kwotę odsetek od należności niezapłaconych w terminie. Pani Skarbnik odpowiedziała, że są to głównie odsetki od należności wynikających z opłat z tytułu użytkowania gruntów skarbu państwa, jest tam wiele nieruchomości nieczynnych ale nie wykreślonych z KRS, podmiotów, które mamy obowiązek przypisywać co roku należność, windykujemy oczywiście, ale dopisujemy to jedynie do ksiąg wieczystych, gdyż te firmy funkcjonują ale nie da się nawet poprzez komornika wyegzekwować od nich należności. Członkowie komisji nie wnieśli zapytań do powyższego sprawozdania i jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali Sprawozdanie finansowe za 2016 rok.
Ad.4
Radna Celina Zając poinformowała, że w dniu 12 maja 2017 r. wpłynęła do Biura rady i zarządu powiatu opinia RIO w Opolu o sprawozdaniu z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za 2016 rok, została ona rozdana radnym przed posiedzeniem komisji. Kolejno Przewodnicząca komisji odczytała Uchwałę Składu Orzekającego RIO w sprawie opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2016 rok. Powyższa opinia jest pozytywna. Radni nie wnieśli żadnych zapytań do powyższej opinii RIO
i jednogłośnie ją przyjęli.
Ad.5
Komisja Rewizyjna pozytywnie oceniła Sprawozdanie zarządu powiatu z wykonania budżetu powiatu za 2016 rok, Informację o stanie mienia powiatu kluczborskiego oraz sprawozdanie finansowe. Komisja Rewizyjna zapoznała się z pozytywną opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej dotyczącej sprawozdania z wykonania budżetu powiatu kluczborskiego za 2065 rok. Członkowi komisji nie stwierdzając nieprawidłowości, przystąpili do sporządzania wniosku /pismo nr OR-R.0012.5.13.2017.KH z dnia 12 maja 2017 r. w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu w Kluczborku w składzie:
1. Piotr Pośpiech – Przewodniczący,
2. Urszula Pękala-Duda-Członek,
3. Jakub Goliński-Członek.
Przewodnicząca Komisji poddała wniosek o udzielenie absolutorium zarządowi powiatu pod głosowanie.
Komisja Rewizyjna w obecności 5 członków, 5 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się przyjęła powyższy wniosek. Wniosek zostanie przekazany Radzie Powiatu na najbliższej sesji a także do Regionalnej Izby Obrachunkowej w celu wydania opinii.
Ad.6
Pani Skarbnik przedstawiła Kwartalną informację o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za I kwartał. Dochody na plan 81 526 565 wykonano 19 654 663,20,
co stanowi 24%, w tym dochody bieżące na plan 67 731 525 wykonano 19 646 291,88 co stanowi 29%, dochody majątkowe na plan 13 795 040 wykonano 8 371 , 32, co stanowi 0,06%. Przychody na plan 7 914 455 wykonano 6 127 928, 39 co stanowi 77,43%. Wydatki wykonano na plan 88 876 341 wykonano 23 251 721,67, co stanowi 26,16%, w tym wydatki bieżące na plan 67 706 655 wykonano 18 598 895,22, co stanowi 27,98%, oraz wydatki majątkowe na plan 21 169 686 wykonano 4 652 826,45 co stanowi 21,98%. Rozchody na plan 564 679 wykonano 141 169,75 co stanowi 25%. Budżet powiatu kluczborskiego na dzień 31 marca 2017 r. został zamknięty deficytem w kwocie -4 171 931 zł.
Pani Skarbnik poinformowała, że deficyt wynika z tego, ze płaciliśmy wydatek majątkowy, za schetynówki z ubiegłego roku, które były terminowo płatne w pierwszym kwartale, a mamy w budżecie zapisane dochody ze składników majątkowych, których nie wykonaliśmy oraz kredyt w wysokości 5 mln. 958 tys. , którego tez jeszcze nie uruchomiliśmy, jeżeli wejdzie on do budżetu to deficyt automatycznie się zmniejszy. Dochody majątkowe są niewykonane. Radny Andrzej Kosmala zapytał, czy mamy coś jeszcze do sprzedania, aby dochody majątkowe wykonać. Pani Skarbnik odpowiedziała, że są zaplanowane dochody ze sprzedaży składników majątkowych, ale nie wiadomo czy zostaną wykonane, gdyż nie mamy majątku, nieruchomości do sprzedania. Radny Piotr Włodarczyk stwierdził, działki są niezbywalne. Pani Skarbnik stwierdziła, że zarząd powiatu musi jakieś decyzje podjąć co do uzyskania dochodów. Dochody majątkowe będą wykonane, gdyż są tutaj dotacje z niskiej emisji, powiat będzie te pieniądze w formie dotacji majątkowych rozdzielać pomiędzy samorządy partnerskie zgodnie z wnioskami, będzie również dotacja na szkolnictwo, schetynówka w Wołczynie, to wszystko w drugim półroczu, do końca roku około 13 mln. zł dotacji. Radny Wojciech Smolnik zapytał, czy w tym roku zarząd planuje jakiś leasing. Pani Skarbnik odpowiedziała, ze zarząd planował, ale obecnie chce się z tego wycofać, nie chce podjąć takiej decyzji. Radny Wojciech Smolnik stwierdził, że struktura dochodów majątkowych przyjęta w budżecie się bardzo zmieniła. Pani Skarbnik odpowiedziała, że w uchwale było 5,5 mln. zł. ze sprzedaży i nic więcej, kolejno 2,5 mln. rada zmniejszyła w marcu, gdyż nie wykupiliśmy POR-u, gdyż bank przedstawił nam dużo wyższą kalkulację, ze względu na skrócenie umowy, koszty, więc nie jest to opłacalne, dlatego też zmniejszyliśmy wydatki na zakup tego budynku i zmniejszyliśmy dochody majątkowe, pozostałe 3 mln. ze sprzedaży majątku, doszło 10 mln. zł. z projektu na niską emisję, nasz wkład generalnie wyniesie około 4 mln. zł., będzie to nasz wkład w zakup autobusów, ma ich zostać zakupionych 13, w przeciągu 2 lat. Wydatki majątkowe, które są zaplanowane są to wydatki samorządów partnerskich. Radny Wojciech Smolnik stwierdziła, że droga na Pogorzałkę, o której kilka razy mówiła radna Wioletta Kardas, jest drogą w stanie tragicznym. Radny Piotr Włodarczyk stwierdził, że powinno się tego rodzaju drogi łatać chociaż jakimiś resztami pozostałymi z innych remontów. Bardziej uzasadnione jest zaopatrzenie dróg dla większej ilości osób niż dróg z których korzysta niewielu ludzi. Radny Piotr Włodarczyk stwierdził, ze jeżeli chodzi
o wykoszenie krzaków o które wnioskował, będzie nieszczęście, według radnego zarząd powiatu powinien wnioskować do PKP o to, aby te krzaki PKP wykosił., przy normalnej jeździe to nie jest to niebezpieczne, natomiast jeżeli ktoś jedzie szybko to może być z tego nieszczęście. Rady Andrzej Kosmala stwierdził, ze trzeba do zgłosić Policji. Radny Piotr Włodarczyk stwierdził, że złożył pismo do zarządu. Radni nie wnieśli zapytań do powyższej Informacji i jednogłośnie ją przyjęli.
Ad.7
Nie wniesiono wolnych wniosków.
Ad.8
Przewodnicząca Komisji w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła dzisiejsze posiedzenie komisji.
Na tym protokół zakończono.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej
Celina Zając
Protokołowała
Katarzyna Hołdys
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Hołdys Katarzyna |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Hołdys Katarzyna |
Data wprowadzenia: | 2017-05-31 11:20:21 |
Opublikował: | Radom Adam |
Data publikacji: | 2017-06-02 10:39:09 |
Ostatnia zmiana: | 2017-06-02 10:39:13 |
Ilość wyświetleń: | 868 |