Protokół Nr 23/2017

 

Z  posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska w dniu 28 lutego 2017 r.

        

Przewodniczył radny Kazimierz Morawiec - Przewodniczący Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska

 

Lista obecności w załączeniu

 

Porządek posiedzenia.

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza materiałów na XXVIII sesję.

3.Przygotowanie planu pracy komisji na 2017 rok.
4.Wolne wnioski.

    5.Zamknięcie posiedzenia.            

 

            Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.      Wanda Słabosz – Skarbnik Powiatu,

2.      Mieczysław Czapliński-Naczelnik Wydziału Rolnictwa i Ochrony Środowiska.

 

Ad.1

 

Przewodniczący komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący komisji przedstawił porządek dzisiejszych obrad. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad.

 

Ad.2

 

Przewodniczący komisji przedstawił projekty uchwał na XXVIII sesję w następujących sprawach: w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół i placówek niepublicznych oraz zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w sprawie projektu dostosowania sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych  i specjalnych do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą – Prawo oświatowe oraz ustalenia sieci publicznych szkół ponadpodstawowych i specjalnych na terenie powiatu kluczborskiego, w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Kuniowie na zakup lekkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego o napędzie 4x4, w sprawie przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane  przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2017 rok, w sprawie uchwalenia „Powiatowego Programu na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2017-2022”, w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie  w Kluczborku za rok 2016  wraz z wykazem potrzeb w zakresie pieczy zastępczej oraz sprawozdania  z efektów pracy organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, których przedmiotem są te same nieruchomości stanowiące własność Powiatu Kluczborskiego, sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli szkół i placówek oświatowych powiatu kluczborskiego, sprawozdanie Starosty Kluczborskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa  i Porządku Powiatu Kluczborskiego za 2016 rok, sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 7.12.2016 r. do 26.01.2017 r. Przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół i placówek niepublicznych oraz zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania. Od 1 stycznia 2017 roku weszły w życie nowe przepisy ustawy o systemie oświaty w zakresie dotacji oświatowych dla szkół i placówek prowadzonych przez prywatne jednostki oświatowe. Zmiany te wprowadziła ustawa z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Zasadnicze zmiany dotyczą sposobu obliczania dotacji przez samorządy. Wprowadzono zasadę obliczania podstawy dotowania na bazie oświatowych wydatków bieżących zaplanowanych w budżecie powiatu na prowadzenie szkoły lub placówki danego typu i rodzaju. Rozszerzono katalog dotowanych podmiotów zarówno publicznych jak i niepublicznych. Wprowadzono szczegółowy katalog rodzajów  wydatków, które są wliczane do podstawy dotowania oraz wydatków, które są z niej wyłączone. Samorządy mają obowiązek wyliczania i publikowania w BIP-ie tzw. podstawowej kwoty dotacji. Zmiany doprecyzowały definicję najbliższej gminy, powiatu, województwa, według wydatków których należy naliczać dotacje w tych samorządach, które nie posiadają własnych tego samego typu i rodzaju jednostek oświatowych. Zgodnie z art.90 ust.4 ustawy o systemie oświaty organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w art.90 ust.1a-1c i 2-3b oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania, uwzględniając w szczególności podstawę obliczania dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania oraz termin i sposób rozliczania dotacji. Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie projektu dostosowania sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych  i specjalnych do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą – Prawo oświatowe oraz ustalenia sieci publicznych szkół ponadpodstawowych i specjalnych na terenie powiatu kluczborskiego. W dniu 11 stycznia 2017 r. opublikowano w Dzienniku Ustaw pod poz. 60, ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe. Art. 213 tej ustawy, obligujący organ stanowiący powiatu do podjęcia uchwały w sprawie projektu dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą – Prawo oświatowe oraz ustalenia sieci szkół ponadpodstawowych i specjalnych wszedł w życie po upływie 3 dni od jej ogłoszenia. Zgodnie z przywołaną na wstępie ustawą, szkoły działające na podstawie ustawy o systemie oświaty – przekształcają się w nowe typy szkół wskazane w art. 18 ust.1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Z dniem 1 września 2017 r., przekształceniu z mocy ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę -  Prawo oświatowe, podlegają: 6 – letnia szkoła podstawowa w 8 – letnią szkołę podstawową; zasadnicza szkoła zawodowa w branżową szkołę I stopnia; szkoła specjalna przysposabiająca do pracy; szkoła policealna. Licea ogólnokształcące i technika przekształcą się w nowe typy szkół w drugim etapie reformy ustroju szkolnego, tj. od 1 września 2019 r. Gimnazja, w tym gimnazja specjalne, z mocy ustawy ulegają likwidacji poprzez wygaszanie. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego w terminie do 30 listopada 2019 r. podejmie uchwałę stwierdzającą zakończenie działalności gimnazjów. Wprawdzie w tym przypadku ustawodawca dał organom prowadzącym gimnazja dwa instrumenty prawne, na mocy których mogą dokonać przekształcenia likwidowanego gimnazjum w nowy typ szkoły lub jego włączenia w strukturę innej szkoły, jednak z uwagi na fakt, że Powiat Kluczborski jest organem prowadzącym dla Publicznego Gimnazjum Nr 1 w Kluczborku i Publicznego Gimnazjum Specjalnego w Kluczborku, które funkcjonują w strukturach zespołów szkół, nie zachodzi konieczność przekształcenia tych gimnazjów w szkoły innego typu lub włączenia ich w strukturę innej szkoły, co oznacza, że dotychczasowe gimnazja prowadzone przez Powiat Kluczborski, funkcjonować będą do czasu ich wygaszenia. Przywołany na wstępie art. 213 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe, zobowiązuje rady powiatów do podjęcia uchwały w sprawie projektu dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego. Niniejsza uchwała zawiera zatem określenie planu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych i szkół specjalnych na okres od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r., określenie planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych na okres od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r. oraz projekt planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych i szkół specjalnych od dnia 1 września 2019 roku. Po podjęciu uchwała zostanie przekazana do zaopiniowania Opolskiemu Kuratorowi Oświaty, którego opinia jest wiążąca. Uchwała zostanie również przekazana do zaopiniowania związkom zawodowym.  Po uzyskaniu pozytywnej opinii Opolskiego Kuratora Oświaty, Rada Powiatu w Kluczborku, w terminie do 31 marca 2017 r., jest zobowiązana do podjęcia właściwej uchwały w sprawie dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego wprowadzonego ustawą – Prawo oświatowe oraz ustalenia sieci szkół ponadpodstawowych i specjalnych, na okres od dnia 1 września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r. oraz od dnia 1 września 2019 r.
Na obszarze powiatu kluczborskiego mają siedziby publiczne szkoły ponadgimnazjalne  i specjalne prowadzone przez Powiat Kluczborski oraz szkoły ponadgimnazjalne prowadzone przez inne organy: Gminę Byczynę, Gminę Wołczyn i Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi , umożliwiające dzieciom i młodzieży mieszkającym na terenie powiatu kluczborskiego, realizację odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki. Członkowie komisji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Kuniowie na zakup lekkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego o napędzie 4x4. Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejnym przedstawiony był projekt uchwały w sprawie w sprawie przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane  przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków. Na podstawie Uchwały Nr XIX/101/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków złożono siedem wniosków na dofinansowanie prac przy obiektach zabytkowych od: Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Kluczborku na wykonanie dokumentacji konserwatorsko – budowlanej pn. „Wycena prac projektowych, konstrukcyjnych i konserwatorskich związanych z remontem drewnianego, zabytkowego kościółka w Maciejowie”,  Parafii Rzymskokatolickiej pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny w Wołczynie na wymianę gontów na południowej stronie dachu oraz impregnację pozostałej części, naprawę szalowania wieży i wymianę wiatrownicy w kościele filialnym pw. Narodzenia NMP w Brzezinkach,  Parafii Rzymskokatolickiej pw. św. Jacka w Wierzbicy Górnej na prace związane z wymianą pokrycia dachowego z gontów drewnianych w zabytkowym XVIII – wiecznym kościele parafialnym pw. św. Jacka w Wierzbicy Górnej, Parafii Rzymskokatolickiej pw. Nawiedzenia NMP na prace związane z malowaniem ścian bocznych i sufitu kościoła filialnego pw. św. Jana z Dukli w Dobiercicach – wniosek bez rozpatrzenia, Parafii Rzymskokatolickiej pw. św. Michała Archanioła w Skałągach na prace związane z renowacją pokrycia dachu drewnianego kościoła filialnego pw. św. Apostołów Piotra i Pawła w Rożnowie – wniosek bez rozpatrzenia, Parafii Rzymskokatolickiej pw. Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Szymonkowie na prace związane z ratowaniem zabytkowego obiektu przed ekspansją grzyba domowego – kościół  filialny pw. św. Bartłomieja w Świniarach Wielkich, Parafii Rzymskokatolickiej pw. św. Augustyna w Kostowie na kontynuację wymiany pokrycia dachowego – połać główna  i mansardy od strony wschodniej kościoła pw. św. Augustyna w Kostowie. Powołana komisja zgodnie z § 7 Uchwały Nr XIX/101/2007 r. Rady Powiatu dokonała analizy wniosków i zaproponowała Zarządowi Powiatu podział środków wskazany w protokole z dnia 27.12.2016 r. Zarząd Powiatu na posiedzeniu w dniu 16 stycznia 2017 r. zatwierdził podział środków wskazany w projekcie przedłożonej radnym uchwały. Nie wniesiono zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie zaopiniowano powyższy projekt. Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2017 rok. Zarząd Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dokonał w lutym bieżącego roku podziału środków przewidzianych planem finansowym PFRON na rok 2017, przeznaczonych na realizację zadań na rzecz osób niepełnosprawnych należących do kompetencji samorządów powiatowych na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych Podział dokonany został na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 maja 2003 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych  samorządom wojewódzkim i powiatowym. Na podstawie art.48 ust. 1, pkt. 1 ustawy o rehabilitacji środki przypadające wg. algorytmu przekazywane są samorządom powiatowym na realizację określonych zadań lub rodzajów zadań. Łącznie na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej w 2017 roku przeznacza się kwotę 1 070 792,00 zł.  Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały
i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali. Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie uchwalenia „Powiatowego Programu na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2017-2022”. Radni jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie  w Kluczborku za rok 2016  wraz z wykazem potrzeb w zakresie pieczy zastępczej oraz sprawozdania  z efektów pracy organizatora rodzinnej pieczy zastępczej. W związku z tym, iż poprzedni Powiatowy Program Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych obowiązywał do 2016 roku, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku przedstawia do uchwalenia  nowy, zaktualizowany Program na lata 2017 – 2022. Powiatowy Program Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2017-2022 jest dokumentem służącym realizacji lokalnej polityki społecznej. Stanowi podstawę do aplikowania o środki finansowe na realizację działań na rzecz osób niepełnosprawnych, ich integracji ze środowiskiem oraz aktywizacji zawodowej i społecznej.  Opracowanie programu jest jednocześnie wykonaniem delegacji zawartej w art. 35a ust 1. ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, który nakłada na powiaty obowiązek „opracowania i realizacji, zgodnych z powiatową strategią rozwiązywania problemów społecznych, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie: rehabilitacji społecznej, rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia, przestrzegania praw osób niepełnosprawnych”. Celem Programu jest zwiększenie udziału osób niepełnosprawnych w życiu społecznym i gospodarczym powiatu kluczborskiego poprzez wyrównywanie ich szans w korzystaniu z praw i obowiązków, jakie przysługują pozostałym obywatelom. Program jest  zarazem niezbędnym dokumentem w skutecznym pozyskiwaniu pozabudżetowych środków finansowych pochodzących z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz z funduszy europejskich. Powiatowy Program Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2017-2022 jest zgodny z założeniami określonymi w Strategii Rozwoju Województwa Opolskiego oraz ze Strategią Rozwoju Powiatu Kluczborskiego na lata 2014-2022  oraz Powiatową Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2011-2020. Program realizowany będzie poprzez poszczególne cele operacyjne, zaangażowane będą przy jego realizacji wszystkie samorządy gminne oraz podległe im jednostki zajmujące się problematyką osób niepełnosprawnych a także wspierające je lokalne  organizacje pozarządowe. Program obejmuje działania zgrupowane w sześciu obszarach dotyczących rozwijania świadomości społecznej w zakresie potrzeb osób niepełnosprawnych, likwidacji barier funkcjonalnych, umożliwienia pełnego uczestnictwa osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, udostępnienia rehabilitacji społecznej, kultury, sportu, rekreacji i turystyki, zwiększenia aktywności zawodowej oraz realizacji praw osób niepełnosprawnych. Członkowie komisji nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali. Przewodniczący komisji przedstawił  projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku za rok 2016  wraz z wykazem potrzeb w zakresie pieczy zastępczej oraz sprawozdania z efektów pracy organizatora rodzinnej pieczy zastępczej. Na mocy obowiązujących przepisów art.112 ust.12 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, art. 76 ust.4 pkt 15 oraz art.182 ust.5 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie składa Radzie Powiatu sprawozdanie z rocznej  działalności za rok 2016 wraz z wykazem potrzeb w zakresie pieczy zastępczej oraz sprawozdanie z efektów pracy organizatora rodzinnej pieczy zastępczej. Członkowie komisji pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.  Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, których przedmiotem są te same nieruchomości stanowiące własność Powiatu Kluczborskiego.  Przedmiotem dzierżawy są trzy boksy garażowe o powierzchni użytkowej 18 m2 każdy znajdujące się w budynku o zabudowie segmentowej zwartej składającej się z 10 boksów garażowych, położonym w Kluczborku przy ulicy Konopnickiej na działce gruntowej oznaczonej ewidencyjnie nr 194/8 z k.m. 5 o pow. 1,2340 ha ujawnionej w księdze wieczystej nr OP1U/00013961/8 prowadzonej w Sądzie Rejonowym w Kluczborku. Przedmiotowe  nieruchomości stanowią własność Powiatu Kluczborskiego w trwałym zarządzie Zespołu Szkół Licealno - Technicznych w Kluczborku. Dyrektor Zespołu Szkół Licealno - Technicznych w Kluczborku jako trwały zarządca przedmiotowej nieruchomości wnioskuje o przedłużenie umowy  dzierżawy na kolejne 3 lata na rzecz dotychczasowych dzierżawców.

Niniejsza uchwała zgodnie z obowiązującymi przepisami określa indywidualne przypadki zawarcia kolejnych umów dzierżawy na czas określony do 3 lat, na nieruchomość zabudowaną boksami garażowymi. Stosując art.12 ust. 8 lit a) ustawy o samorządzie powiatowym  Rada Powiatu jako kompetentny organ może wyrazić zgodę na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy w tym przypadku. Mając powyższe na uwadze, zasadne jest wyrażenie zgody na zawarcie kolejnej umowy na okres 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego pomiędzy trwałym zarządcą Zespołem Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku a dotychczasowymi dzierżawcami nieruchomości. Członkowie komisji nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali.

Ponadto Przewodniczący komisji przedstawił sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli szkół i placówek oświatowych powiatu kluczborskiego.

Radni nie wnieśli zapytań.

 

Ad.3

 

Członkowie komisji zatwierdzili jednogłośnie następujący Plan pracy komisji na 2017 rok:

 

  1. Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Kluczborku-posiedzenie wyjazdowe.
  2. Pasieka Zarodowa w Maciejowie-posiedzenie wyjazdowe.
  3. Państwowy Powiatowy Inspektorat Sanitarny w Kluczborku-działalność, bieżące problemy.
  4. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Biuro Powiatowe, Opolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego-bieżąca działalność.
  5. Bezpieczeństo Imprez Masowych oraz w okresie wakacji w powiecie kluczborskim. Informacja o  projekcie  publicznego transportu zbiorowego - opartego  o zakup taboru niskoemisyjnego w Subregionie Północnym woj.opolskiego-posiedzenie wyjazdowe wszystkich komisji w Campusie Stobrawa – maj 2017 r.

Ad.4

 

Radny Mariusz Pieńkowski, w związku z licznymi zapytaniami ze strony mieszkańców Świniar Wielkich, zwrócił się  z wnioskiem dotyczącym remontu odcinka drogi i pobocza od rozjazdu /skrzyżowania/ w kierunku Szymonkowa do końca zabudowań. Jest to podyktowane tym, że droga ta jest bardzo wąska, występują dwa ostre zakręty,  ponadto jest to odcinek drogi bardzo uczęszczany przez mieszkańców wsi, stanowi drogę do kościoła.

Radny Przemysław Panicz wystąpił z wnioskiem dotyczącym  konieczności remontu przepustu na rzece Czarna Woda w miejscowości Świniary Małe na drodze powiatowej. Powyższy przepust jest w bardzo złym stanie a jest to jedyna droga do wsi.

 

Ad.5

 

Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął  posiedzenie komisji ds. Wsi, Rolnictwa
i Ochrony Środowiska.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji

Kazimierz Morawiec

 

 

 

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys