Protokół Nr 22/2017

 

 

 

Z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystki, Rozwoju Rodziny w dniu 27 lutego 2017 r.

Przewodniczyła radna Wioletta Kardas - Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystki, Rozwoju Rodziny

 

Lista obecności w załączeniu.

 

Porządek posiedzenia.

 

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza materiałów na XXVIII sesję.

3. Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli szkół i placówek oświatowych powiatu kluczborskiego w 2016 roku.

4.Informacja dot. planowanego naboru do klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych w roku szkolnym 2017/2018.

5.Przygotowanie planu pracy komisji na 2017 rok.
6.Wolne wnioski.

    7.Zamknięcie posiedzenia.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

 

1.      Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu,

2.      Rozalia Słoniowska-Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu.         

 

Ad.1

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystki, Rozwoju Rodziny przywitała wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodnicząca komisji przedstawiła porządek dzisiejszych obrad. Radni jednogłośnie, 7 głosami za przyjęli powyższy porządek obrad.

 

Ad.2

 

Przewodnicząca komisji przedstawiła projekty uchwał na XXVIII sesję w następujących sprawach: w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół i placówek niepublicznych oraz zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w sprawie projektu dostosowania sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych  i specjalnych do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą – Prawo oświatowe oraz ustalenia sieci publicznych szkół ponadpodstawowych i specjalnych na terenie powiatu kluczborskiego, w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Kuniowie na zakup lekkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego o napędzie 4x4, w sprawie przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane  przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2017 rok, w sprawie uchwalenia „Powiatowego Programu na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2017-2022”, w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie  w Kluczborku za rok 2016  wraz z wykazem potrzeb w zakresie pieczy zastępczej oraz sprawozdania  z efektów pracy organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, których przedmiotem są te same nieruchomości stanowiące własność Powiatu Kluczborskiego, sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli szkół i placówek oświatowych powiatu kluczborskiego, sprawozdanie Starosty Kluczborskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa  i Porządku Powiatu Kluczborskiego za 2016 rok, sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 7.12.2016 r. do 26.01.2017 r.

Przewodnicząca komisji przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół i placówek niepublicznych oraz zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania.Od 1 stycznia 2017 roku weszły w życie nowe przepisy ustawy o systemie oświaty w zakresie dotacji oświatowych dla szkół i placówek prowadzonych przez prywatne jednostki oświatowe. Zmiany te wprowadziła ustawa z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Zasadnicze zmiany dotyczą sposobu obliczania dotacji przez samorządy. Wprowadzono zasadę obliczania podstawy dotowania na bazie oświatowych wydatków bieżących zaplanowanych w budżecie powiatu na prowadzenie szkoły lub placówki danego typu i rodzaju. Rozszerzono katalog dotowanych podmiotów zarówno publicznych jak i niepublicznych. Wprowadzono szczegółowy katalog rodzajów  wydatków, które są wliczane do podstawy dotowania oraz wydatków, które są z niej wyłączone. Samorządy mają obowiązek wyliczania i publikowania w BIP-ie tzw. podstawowej kwoty dotacji. Zmiany doprecyzowały definicję najbliższej gminy, powiatu, województwa, według wydatków których należy naliczać dotacje w tych samorządach, które nie posiadają własnych tego samego typu i rodzaju jednostek oświatowych. Zgodnie z art.90 ust.4 ustawy o systemie oświaty organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w art.90 ust.1a-1c i 2-3b oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania, uwzględniając w szczególności podstawę obliczania dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania oraz termin i sposób rozliczania dotacji. Głos zabrała radna Irena Kielar, która zapytała, czy w tym projekcie nic się nie zmieniło. Głos zabrała pani Rozalia Słoniowska-Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu, która wyjaśniła, że pojawiły się nowe podmioty, jeżeli chodzi o dotowanie szkół publicznych, nasza uchwała dostosowana jest do naszych potrzeb. Członkowie komisji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie projektu dostosowania sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych  i specjalnych do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą - Prawo oświatowe oraz ustalenia sieci publicznych szkół ponadpodstawowych i specjalnych na terenie powiatu kluczborskiego. W dniu 11 stycznia 2017 r. opublikowano w Dzienniku Ustaw pod poz. 60, ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe. Art. 213 tej ustawy, obligujący organ stanowiący powiatu do podjęcia uchwały w sprawie projektu dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą – Prawo oświatowe oraz ustalenia sieci szkół ponadpodstawowych i specjalnych wszedł w życie po upływie 3 dni od jej ogłoszenia. Zgodnie z przywołaną na wstępie ustawą, szkoły działające na podstawie ustawy o systemie oświaty – przekształcają się w nowe typy szkół wskazane w art. 18 ust.1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Z dniem 1 września 2017 r., przekształceniu z mocy ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę -  Prawo oświatowe, podlegają: 6 - letnia szkoła podstawowa w 8 – letnią szkołę podstawową; zasadnicza szkoła zawodowa w branżową szkołę I stopnia; szkoła specjalna przysposabiająca do pracy; szkoła policealna. Licea ogólnokształcące i technika przekształcą się w nowe typy szkół w drugim etapie reformy ustroju szkolnego, tj. od 1 września 2019 r. Gimnazja, w tym gimnazja specjalne, z mocy ustawy ulegają likwidacji poprzez wygaszanie. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego w terminie do 30 listopada 2019 r. podejmie uchwałę stwierdzającą zakończenie działalności gimnazjów. W tym przypadku ustawodawca dał organom prowadzącym gimnazja dwa instrumenty prawne, na mocy których mogą dokonać przekształcenia likwidowanego gimnazjum w nowy typ szkoły lub jego włączenia w strukturę innej szkoły, jednak z uwagi na fakt, że Powiat Kluczborski jest organem prowadzącym dla Publicznego Gimnazjum Nr 1 w Kluczborku i Publicznego Gimnazjum Specjalnego w Kluczborku, które funkcjonują w strukturach zespołów szkół, nie zachodzi konieczność przekształcenia tych gimnazjów w szkoły innego typu lub włączenia ich w strukturę innej szkoły, co oznacza, że dotychczasowe gimnazja prowadzone przez Powiat Kluczborski, funkcjonować będą do czasu ich wygaszenia. Przywołany na wstępie art. 213 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe, zobowiązuje rady powiatów do podjęcia uchwały w sprawie projektu dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego. Niniejsza uchwała zawiera zatem określenie planu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych i szkół specjalnych na okres od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r., określenie planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych na okres od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r. oraz projekt planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych i szkół specjalnych od dnia 1 września 2019 roku. Po podjęciu uchwała zostanie przekazana do zaopiniowania Opolskiemu Kuratorowi Oświaty, którego opinia jest wiążąca. Uchwała zostanie również przekazana do zaopiniowania związkom zawodowym.
Po uzyskaniu pozytywnej opinii Opolskiego Kuratora Oświaty, Rada Powiatu w Kluczborku, w terminie do 31 marca 2017 r., jest zobowiązana do podjęcia właściwej uchwały w sprawie dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego wprowadzonego ustawą – Prawo oświatowe oraz ustalenia sieci szkół ponadpodstawowych i specjalnych, na okres od dnia 1 września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r. oraz od dnia 1 września 2019 r. Na obszarze powiatu kluczborskiego mają siedziby publiczne szkoły ponadgimnazjalne i specjalne prowadzone przez Powiat Kluczborski oraz szkoły ponadgimnazjalne prowadzone przez inne organy: Gminę Byczynę, Gminę Wołczyn i Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, umożliwiające dzieciom i młodzieży mieszkającym na terenie powiatu kluczborskiego, realizację odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki. Głos zabrała pani Naczelnik Wydziału Edukacji, która wyjaśniła, że do projekt, który radni otrzymali w materiałach na sesję uległ zmianie, dobry projekt radni otrzymali przed dzisiejszą komisją. Zmiany  wynikają z wprowadzonych nowych typów szkół, okazało się, że gmina Byczyna nie podała do sieci szkół swoich dwóch szkół, która w dalszym ciągu funkcjonują i funkcjonować będą, za wyjątkiem szkoły zawodowej, które od 1 września 2017 r. zostanie przekształcona w szkołę branżową - zgodnie z nowymi przepisami. Projekt przedstawiony przed dzisiejsza komisją, jest projektem poprawionym. Ten projekt zostanie przekazany do Opolskiego Kuratora Oświaty celem zaopiniowana. Jeżeli opina Kuratora podobnie związków zawodowych będzie pozytywna, projekt uchwały w tej sprawie zostanie przedstawiony radnym na kolejnej sesji. Radny Jakub Goliński dodał, że z mocy prawa szkoły zawodowe staną się szkołami branżowymi, szkoły sześcioletnie podstawowe staną się szkołami ośmioletnimi. Radna Irena Kielar zapytała o sytuację w szkole podstawowej w Byczynie. Radna Wioletta Kardas odpowiedziała, ze w dniu dzisiejszym odbędzie się komisja i będzie więcej wiadomo.Członkowie komisji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.

Kolejno Przewodnicząca komisji przedstawiła projekt uchwały w sprawie w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Kuniowie na zakup lekkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego o napędzie 4x4. Glos zabrał radny Jakub Goliński, który poinformował, że w zeszłym roku została udzielona promessa na udzielenie tej kwoty, w roku bieżącym podejmujemy uchwałę. Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejno Przewodnicząca komisji przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane  przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków. Na podstawie Uchwały Nr XIX/101/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków złożono siedem wniosków na dofinansowanie prac przy obiektach zabytkowych od: Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Kluczborku na wykonanie dokumentacji konserwatorsko – budowlanej pn. „Wycena prac projektowych, konstrukcyjnych i konserwatorskich związanych z remontem drewnianego, zabytkowego kościółka w Maciejowie”,  Parafii Rzymskokatolickiej pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny w Wołczynie na wymianę gontów na południowej stronie dachu oraz impregnację pozostałej części, naprawę szalowania wieży i wymianę wiatrownicy w kościele filialnym pw. Narodzenia NMP w Brzezinkach,  Parafii Rzymskokatolickiej pw. św. Jacka w Wierzbicy Górnej na prace związane z wymianą pokrycia dachowego z gontów drewnianych w zabytkowym XVIII – wiecznym kościele parafialnym pw. św. Jacka w Wierzbicy Górnej, Parafii Rzymskokatolickiej pw. Nawiedzenia NMP na prace związane z malowaniem ścian bocznych i sufitu kościoła filialnego pw. św. Jana z Dukli w Dobiercicach – wniosek bez rozpatrzenia, Parafii Rzymskokatolickiej pw. św. Michała Archanioła w Skałągach na prace związane z renowacją pokrycia dachu drewnianego kościoła filialnego pw. św. Apostołów Piotra i Pawła w Rożnowie – wniosek bez rozpatrzenia, Parafii Rzymskokatolickiej pw. Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Szymonkowie na prace związane z ratowaniem zabytkowego obiektu przed ekspansją grzyba domowego – kościół  filialny pw. św. Bartłomieja w Świniarach Wielkich, Parafii Rzymskokatolickiej pw. św. Augustyna w Kostowie na kontynuację wymiany pokrycia dachowego – połać główna  i mansardy od strony wschodniej kościoła pw. św. Augustyna w Kostowie. Powołana komisja zgodnie z § 7 Uchwały Nr XIX/101/2007 r. Rady Powiatu dokonała analizy wniosków i zaproponowała Zarządowi Powiatu podział środków wskazany w protokole z dnia 27.12.2016 r. Zarząd Powiatu na posiedzeniu w dniu 16 stycznia 2017 r. zatwierdził podział środków wskazany w projekcie przedłożonej radnym uchwały. Nie wniesiono zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie zaopiniowano powyższy projekt. Kolejno Przewodnicząca komisji przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2017 rok. Zarząd Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dokonał w lutym bieżącego roku podziału środków przewidzianych planem finansowym PFRON na rok 2017, przeznaczonych na realizację zadań na rzecz osób niepełnosprawnych należących do kompetencji samorządów powiatowych na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych Podział dokonany został na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 maja 2003 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych  samorządom wojewódzkim i powiatowym. Na podstawie art.48 ust. 1, pkt. 1 ustawy o rehabilitacji środki przypadające wg. algorytmu przekazywane są samorządom powiatowym na realizację określonych zadań lub rodzajów zadań. Łącznie na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej w 2017 roku przeznacza się kwotę 1 070 792,00 zł.  Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały  jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali. Następnie Przewodnicząca komisji przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia „Powiatowego Programu na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2017-2022”. W związku z tym, iż poprzedni Powiatowy Program Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych obowiązywał do 2016 roku, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku przedstawia do uchwalenia  nowy, zaktualizowany Program na lata 2017 – 2022. Powiatowy Program Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2017-2022 jest dokumentem służącym realizacji lokalnej polityki społecznej. Stanowi podstawę do aplikowania o środki finansowe na realizację działań na rzecz osób niepełnosprawnych, ich integracji ze środowiskiem oraz aktywizacji zawodowej i społecznej.  Opracowanie programu jest jednocześnie wykonaniem delegacji zawartej w art. 35a ust 1. ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, który nakłada na powiaty obowiązek „opracowania i realizacji, zgodnych z powiatową strategią rozwiązywania problemów społecznych, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie: rehabilitacji społecznej, rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia, przestrzegania praw osób niepełnosprawnych”. Celem Programu jest zwiększenie udziału osób niepełnosprawnych w życiu społecznym i gospodarczym powiatu kluczborskiego poprzez wyrównywanie ich szans w korzystaniu z praw i obowiązków, jakie przysługują pozostałym obywatelom. Program jest zarazem niezbędnym dokumentem w skutecznym pozyskiwaniu pozabudżetowych środków finansowych pochodzących z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz z funduszy europejskich. Powiatowy Program Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2017-2022 jest zgodny z założeniami określonymi w Strategii Rozwoju Województwa Opolskiego oraz ze Strategią Rozwoju Powiatu Kluczborskiego na lata 2014-2022  oraz Powiatową Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2011-2020. Program realizowany będzie poprzez poszczególne cele operacyjne, zaangażowane będą przy jego realizacji wszystkie samorządy gminne oraz podległe im jednostki zajmujące się problematyką osób niepełnosprawnych a także wspierające je lokalne  organizacje pozarządowe. Program obejmuje działania zgrupowane w sześciu obszarach dotyczących rozwijania świadomości społecznej w zakresie potrzeb osób niepełnosprawnych, likwidacji barier funkcjonalnych, umożliwienia pełnego uczestnictwa osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, udostępnienia rehabilitacji społecznej, kultury, sportu, rekreacji i turystyki, zwiększenia aktywności zawodowej oraz realizacji praw osób niepełnosprawnych. Członkowie komisji nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie powyższy projekt uchwały zaopiniowali.

Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie  w Kluczborku za rok 2016  wraz z wykazem potrzeb w zakresie pieczy zastępczej oraz sprawozdania  z efektów pracy organizatora rodzinnej pieczy zastępczej. Na mocy obowiązujących przepisów art.112 ust.12 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, art. 76 ust.4 pkt 15 oraz art.182 ust.5 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie składa Radzie Powiatu sprawozdanie z rocznej  działalności za rok 2016 wraz z wykazem potrzeb w zakresie pieczy zastępczej oraz sprawozdanie z efektów pracy organizatora rodzinnej pieczy zastępczej. Członkowie komisji pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.  Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, których przedmiotem są te same nieruchomości stanowiące własność Powiatu Kluczborskiego.  Przedmiotem dzierżawy są trzy boksy garażowe o powierzchni użytkowej 18 m2 każdy znajdujące się w budynku o zabudowie segmentowej zwartej składającej się z 10 boksów garażowych, położonym w Kluczborku przy ulicy Konopnickiej na działce gruntowej oznaczonej ewidencyjnie nr 194/8 z k.m. 5 o pow. 1,2340 ha ujawnionej w księdze wieczystej nr OP1U/00013961/8 prowadzonej w Sądzie Rejonowym w Kluczborku. Przedmiotowe  nieruchomości stanowią własność Powiatu Kluczborskiego w trwałym zarządzie Zespołu Szkół Licealno - Technicznych w Kluczborku. Dyrektor Zespołu Szkół Licealno - Technicznych w Kluczborku jako trwały zarządca przedmiotowej nieruchomości wnioskuje o przedłużenie umowy  dzierżawy na kolejne 3 lata na rzecz dotychczasowych dzierżawców.Niniejsza uchwała zgodnie z obowiązującymi przepisami określa indywidualne przypadki zawarcia kolejnych umów dzierżawy na czas określony do 3 lat, na nieruchomość zabudowaną boksami garażowymi dotychczasowych dzierżawców  którzy korzystali z przedmiotu dzierżawy na podstawie umowy zawartej na czas określony do 3 lat. Stosując ustawę o samorządzie powiatowym  Rada Powiatu jako kompetentny organ może wyrazić zgodę na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy w tym przypadku. Mając powyższe na uwadze, zasadne jest wyrażenie zgody na zawarcie kolejnej umowy na okres 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego pomiędzy trwałym zarządcą Zespołem Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku a dotychczasowymi dzierżawcami nieruchomości. Członkowie komisji nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali.

Przewodnicząca komisji przedstawiła ponadto sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli szkół i placówek oświatowych powiatu kluczborskiego, sprawozdanie Starosty Kluczborskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa  i Porządku Powiatu Kluczborskiego za 2016 rok, sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 7.12.2016 r. do 26.01.2017 r.

Radna Wioletta Kardas zapytała o dodatki dla nauczycieli za trudne warunki pracy. Pani naczelnik odpowiedziała, że dodatki są przyznawane raz na kwartał i nic tu się nie zmieniło.

Radna Wioletta Kardas zapytała o konsekwencje spotkania z ZDP w Kluczborku. Radny Jakub Goliński odpowiedział, ze jest pomysł aby przekazać to wyłonionej firmie prywatnej na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego. Zarząd Dróg Powiatowych ma przygotować szczegółowa inwentaryzację, aby mieć pogląd szczegółowy na to, co jest zrobione i będzie zrobione. Radny Jakub Goliński stwierdził, ze ZDP przygotował taka inwentaryzację.

Radna Wioletta Kardas stwierdziła, że jeżeli chodzi o utrzymanie zimowe dróg, w miejscowości gdzie mieszka, utrzymanie zimowe było na bardzo niskim poziomie. Radna Wioletta Kardas zapytała dlaczego stowarzyszenie Tańca Sukces musiało oddać dotację, radny Jakub Goliński odpowiedział, że pieniądze zostały wykorzystane niezgodnie z umową. Radny Jakub Goliński poinformował o wprowadzeniu dodatkowych godzin aby przygotować uczniów pod katem olimpiad, gdyż zarówno olimpiady i matury rozszerzone maja przełożenie i decydują o dostaniu się na studia. Radny Robert Wietrzyk stwierdził, że dodatkowe godziny dla maturzystów tez są potrzebne. Radny Jakub Goliński stwierdził, że są to osoby, które mają na celu wskaźnik podnieść, została przeprowadzona analiza, dyrektor wskazał takie osoby, teraz trzeba zdecydować czy iść w jakość czy w ilość. Proponujemy w zasadzie zajęcia prawie indywidualne, w zajęciach ma uczestniczyć 2,3,4 uczniów, nie więcej. Wyszło to z liczby uczniów uzdolnionych, w klasie drugiej jest 8 godzin, w klasie trzeciej trzy, jest to poparte analizą uczniów, dokonaną przez nauczycieli, jest to godzina spożytkowana dla ucznia, jest to rodzaj korepetycji, mających poprawić wynik. Radny Robert Wietrzyk stwierdził, ze większa ilość dzieci powinna być tym objęta, tych dzieci, które na przykład chcą iść na  medycynę, należałoby zwiększyć na przykład zajęcia  z chemii dla tych, którzy będą zdawać chemię na maturze.  Pani Naczelnik stwierdziła, ze potrzeba jest nie tylko w liceum ale również na przykład w technikum i tak będzie na przykład dla uczniów technikum dodatkowa godzina z architektury. Radny Jakub Goliński stwierdził, ze założeniem było wyłonienie najlepszych dzieci i z nimi pracować.

Radny Jakub Goliński stwierdził, że miernikiem będzie ilość sukcesów w olimpiadach. Radny Robert wietrzyk stwierdził, że miernikiem powinna być zdawalność matur powyżej 90 %.

Radna Irena Kielar zapytała o projekt wysoka jakość systemu oświaty. Radny Jakub Goliński odpowiedział, ze jest to projekt systemowy, został złożony do ministra Edukacji Narodowej, projekt dotyczy szkolenia pracowników oświaty, środki pochodzą z UE. Radna Irena Kielar zapytała o internat SPSW, radny Jakub Goliński poinformował, że w związku z planowanym naborem do szkół ponadgimnazjalnych dzieci  z Ukrainy i Białorusi, zarząd myśli nad różnymi rozwiązaniami, aby móc zapewnić miejsce dla potencjalnych uczniów. Jest to jeszcze na etapie projektu. Mamy zaplanowany remont w WODiDZ., chcemy tam jeszcze zaadoptować mieszkania na internat.

 

Ad.3

 

Przewodnicząca komisji przedstawiła Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli szkół i placówek oświatowych powiatu kluczborskiego w 2016 roku. Członek zarządu Jakub Goliński poinformował, ze w bieżącym roku nie ma żadnych dopłat. Członkowie komisji nie wnieśli zapytań do powyższego sprawozdania i jednogłośnie je przyjęła.

 

Ad.4

 

Przewodnicząca komisji przedstawiła Informację dot. planowanego naboru do klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych w roku szkolnym 2017/2018.

Pani Naczelnik poinformowała, że taka informację przedkładamy zarządowi i potem radnym. Pani naczelnik poinformowała, że stawiamy na kwalifikacje zawodowe, mamy obecnie 12 kwalifikacji a by c może będzie jeszcze więcej.

Członek zarządu Jakub Goliński poinformował otrzymana z ministerstwa subwencja będzie wynosić tyle ile mniej więcej planowaliśmy, około 25 mln. 75 tys. zł.

 

Ad.5

 

Członkowie komisji jednogłośnie przyjęli poniższy Plan pracy komisji na 2017 rok.

 

1.Omówienie materiałów sesyjnych w poszczególnych miesiącach.

2.Omówienie i rozpatrywanie spraw przekazanych do Komisji przez Radę i Zarząd Powiatu.

3.Analiza sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych szczeblach za 2016 rok .

4.Zapoznanie i omówienie sprawozdań jednostek organizacyjnych powiatu.

5.Analiza wydatków budżetowych w placówkach oświatowych.

6.Omówienie nowych kierunków kształcenia oraz rekrutacji w poszczególnych placówkach oświatowych.

7.Bezpieczeństwo imprez masowych w okresie wakacji, oferta sportu dla mieszkańców   powiatu kluczborskiego. Zapoznanie się z projektem publicznego transportu zbiorowego oparte o zakup taboru niskoemisyjnego –wspólne  posiedzenie wyjazdowe w Campusie Stobrawa .

8.Omówienie  planowanego naboru do klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych w roku szkolnym 2017/2018.

9.Wstępna analiza zdawalności egzaminu maturalnego i zawodowego.

10.Analiza wykonania budżetu za I półrocze 2017r.

11.Omówienie problemów bieżących w związku ze zmianami w ustawie o prawie oświatowym.

12.Przygotowanie wniosków do budżetu na 2018r. oraz opiniowanie projektu budżetu na rok 2018 r. oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej.

13.Promocja Powiatu Kluczborskiego  w społeczności lokalnej .

14.Wizyty w poszczególnych placówkach powiatu -  w DPS Kluczbork ul. Wołczyńska .

15.Wizyta w WODZ w internacie –spotkanie z młodzieżą z Ukrainy realizującą program nauczania ponadgimnazjalnego w placówkach oświatowych powiatu kluczborskiego.

16.Udział w wydarzeniach kulturalnych ,sportowych i turystycznych.

17.Spotkanie z przedstawicielami  stowarzyszeń- KOLOT – u oraz Doliny Stobrawy-omówienie oferty turystycznej w powiecie kluczborskim.

18.Sprawy bieżące.

 

Ad.6

 

Nie wniesiono wolnych wniosków.

 

Ad.7

 

Przewodnicząca obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła posiedzenie komisji.

 

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

 

Przewodnicząca Komisji Oświaty

Wioletta Kardas

 

  

 

Protokołowała

Katarzyna Hołdys