Protokół Nr XXVIII/2017 z sesji Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 2 marca 2017 r.
Protokół Nr XXVIII/2017
z sesji Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 2 marca 2017 r. XXVIII sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1300 Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Butra. Przewodniczący Rady Powiatu przywitał wszystkich radnych, naczelników wydziałów i kierowników jednostek, a następnie stwierdził, że w dniu dzisiejszym podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych jest radnych 17 radnych. Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił porządek dzisiejszych obrad, który przedstawia się następująco: 1.Sprawy porządkowo-organizacyjne: a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad, c/zatwierdzenie protokołu z XXVII sesji. 2.Interpelacje i zapytania radnych. 3.Podjęcie uchwał: a/w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół i placówek niepublicznych oraz zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, b/w sprawie projektu dostosowania sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą – Prawo oświatowe oraz ustalenia sieci publicznych szkół ponadpodstawowych i specjalnych na terenie powiatu kluczborskiego, c/w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Kuniowie na zakup lekkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego o napędzie 4x4, d/w sprawie przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, e/w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2017 rok, f/w sprawie uchwalenia „Powiatowego Programu na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2017-2022”, g/w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku za rok 2016 wraz z wykazem potrzeb w zakresie pieczy zastępczej oraz sprawozdania z efektów pracy organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, Radni nie wnieśli zapytań do porządku i jednogłośnie zatwierdzili powyższy porządek obrad. Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił protokoły z XXVII sesji, radni nie wnieśli żadnych zapytań i uwag do powyższych protokołów jednogłośnie je przyjęli. Do punktu 2 porządku obrad Nie wniesiono zapytań i interpelacji. Do punktu 3a porządku obrad Od 1 stycznia 2017 roku weszły w życie nowe przepisy ustawy o systemie oświaty w zakresie dotacji oświatowych dla szkół i placówek prowadzonych przez prywatne jednostki oświatowe. Zmiany te wprowadziła ustawa z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Zasadnicze zmiany dotyczą sposobu obliczania dotacji przez samorządy. Wprowadzono zasadę obliczania podstawy dotowania na bazie oświatowych wydatków bieżących zaplanowanych w budżecie powiatu na prowadzenie szkoły lub placówki danego typu i rodzaju. Rozszerzono katalog dotowanych podmiotów zarówno publicznych jak i niepublicznych. Wprowadzono szczegółowy katalog rodzajów wydatków, które są wliczane do podstawy dotowania oraz wydatków, które są z niej wyłączone. Samorządy mają obowiązek wyliczania i publikowania w BIP-ie tzw. podstawowej kwoty dotacji. Zmiany doprecyzowały definicję najbliższej gminy, powiatu, województwa, według wydatków których należy naliczać dotacje w tych samorządach, które nie posiadają własnych tego samego typu i rodzaju jednostek oświatowych. Zgodnie z art.90 ust.4 ustawy o systemie oświaty organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w art.90 ust.1a-1c i 2-3b oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania, uwzględniając w szczególności podstawę obliczania dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania oraz termin i sposób rozliczania dotacji. W związku z powyższym zasadne jest podjęcie niniejszej uchwały, tym bardziej, że w tej uchwale dotacyjnej rada powiatu przypisuje podmiotom dotowanym konkretną podstawę naliczenia dotacji, opartą na delegacji ustawy o systemie oświaty. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XXVIII/180/2017 w powyższej sprawie. Do punktu 3b porządku obrad Kolejno Przewodniczący rady przedstawił projekt uchwały w sprawie projektu dostosowania sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą – Prawo oświatowe oraz ustalenia sieci publicznych szkół ponadpodstawowych i specjalnych na terenie powiatu kluczborskiego. Z dniem 1 września 2017 r., przekształceniu z mocy ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe, podlegają: 6 – letnia szkoła podstawowa w 8 – letnią szkołę podstawową (art. 117), zasadnicza szkoła zawodowa w branżową szkołę I stopnia (art. 162); szkoła specjalna przysposabiająca do pracy (art. 172); szkoła policealna (art. 174). Licea ogólnokształcące i technika przekształcą się w nowe typy szkół w drugim etapie reformy ustroju szkolnego, tj. od 1 września 2019 r. Gimnazja, w tym gimnazja specjalne, z mocy ustawy ulegają likwidacji (art. 127) poprzez wygaszanie. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego w terminie do 30 listopada 2019 r. podejmie uchwałę stwierdzającą zakończenie działalności gimnazjów. Wprawdzie w tym przypadku ustawodawca dał organom prowadzącym gimnazja dwa instrumenty prawne, na mocy których mogą dokonać przekształcenia likwidowanego gimnazjum w nowy typ szkoły lub jego włączenia w strukturę innej szkoły (art. 129), jednak z uwagi na fakt, że Powiat Kluczborski jest organem prowadzącym dla Publicznego Gimnazjum Nr 1 w Kluczborku i Publicznego Gimnazjum Specjalnego w Kluczborku, które funkcjonują w strukturach zespołów szkół, nie zachodzi konieczność przekształcenia tych gimnazjów w szkoły innego typu lub włączenia ich w strukturę innej szkoły, co oznacza, że dotychczasowe gimnazja prowadzone przez Powiat Kluczborski, funkcjonować będą do czasu ich wygaszenia. Przywołany na wstępie art. 213 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe, zobowiązuje rady powiatów do podjęcia uchwały w sprawie projektu dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego. Niniejsza uchwała zawiera zatem określenie planu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych i szkół specjalnych na okres od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r., określenie planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych na okres od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r. oraz projekt planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych i szkół specjalnych od dnia 1 września 2019 roku. Po podjęciu uchwała zostanie przekazana do zaopiniowania Opolskiemu Kuratorowi Oświaty (art. 215), którego opinia jest wiążąca. Uchwała zostanie również przekazana do zaopiniowania związkom zawodowym (art.216). Po uzyskaniu pozytywnej opinii Opolskiego Kuratora Oświaty, Rada Powiatu w Kluczborku, w terminie do 31 marca 2017 r., jest zobowiązana do podjęcia właściwej uchwały w sprawie dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego wprowadzonego ustawą – Prawo oświatowe oraz ustalenia sieci szkół ponadpodstawowych i specjalnych, na okres od dnia 1 września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r. oraz od dnia 1 września 2019 r. Na obszarze powiatu kluczborskiego mają siedziby publiczne szkoły ponadgimnazjalne i specjalne prowadzone przez Powiat Kluczborski oraz szkoły ponadgimnazjalne prowadzone przez inne organy: Gminę Byczynę, Gminę Wołczyn i Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi , umożliwiające dzieciom i młodzieży mieszkającym na terenie powiatu kluczborskiego, realizację odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki. 1) I Liceum Ogólnokształcące w Kluczborku, ul. Mickiewicza 10, 2) I Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Kluczborku, ul. Mickiewicza 10, 3) II Liceum Ogólnokształcące w Kluczborku, ul. Sienkiewicza 20, 4) Technikum Nr 1 im. gen. Józefa Bema w Kluczborku, ul. Sienkiewicza 20, 5) Technikum Nr 3 w Kluczborku, ul. Skłodowskiej - Curie 13, 6) Technikum Nr 2 im. Bohaterów Westerplatte w Kluczborku, ul. Byczyńska 7, 7) II Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Kluczborku, ul. Byczyńska 7, 8) Technikum w Polanowicach, 9) Liceum Ogólnokształcące w Polanowicach, 10) Liceum Ogólnokształcące w Wołczynie, ul. Rzeczna 6, 11) Technikum w Bogdańczowicach, Bogdańczowice 1A. §4 po zmianach otrzyma brzmienie: „Określa się plan sieci publicznych szkół ponadpodstawowych na terenie powiatu kluczborskiego na okres od dnia 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r.: 1) Branżowa Szkoła I stopnia Nr 1 w Kluczborku, ul. Skłodowskiej - Curie 13 (trzyletnia branżowa szkoła I stopnia, która swoją strukturą organizacyjną obejmie klasy dotychczasowej Zasadniczej Szkoły Zawodowej Nr 1 w Kluczborku), 2) Szkoła Policealna Nr 3 dla Dorosłych w Kluczborku, ul. Skłodowskiej - Curie 13 (szkoła policealna dla osób posiadających wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku), 3) Branżowa Szkoła I stopnia Nr 2 w Kluczborku, ul. Byczyńska 7 (trzyletnia branżowa szkoła I stopnia, która swoją strukturą organizacyjną obejmie klasy dotychczasowej Zasadniczej Szkoły Zawodowej Nr 2 w Kluczborku), 4) Szkoła Policealna Nr 2 dla Dorosłych w Kluczborku, ul. Byczyńska 7 (szkoła policealna dla osób posiadających wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku), 5) Branżowa Szkoła I stopnia w Polanowicach, (trzyletnia branżowa szkoła I stopnia, która swoją strukturą organizacyjną obejmie klasy dotychczasowej Zasadniczej Szkoły Zawodowej w Polanowicach), 6) Branżowa Szkoła I stopnia w Bogdańczowicach, Bogdańczowice 1A (trzyletnia branżowa szkoła I stopnia, która swoją strukturą organizacyjną obejmie klasy dotychczasowej Zasadniczej Szkoły Zawodowej w Bogdańczowicach), 7) Szkoła Policealna w Bogdańczowicach, Bogdańczowice 1A (szkoła policealna dla osób posiadających wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku). § 5 po pkt 12) dodaje się pkt 13) Liceum Ogólnokształcące w Polanowicach (czteroletnie liceum ogólnokształcące, które swoją strukturą organizacyjną obejmie klasy dotychczasowego Liceum Ogólnokształcącego w Polanowicach (czteroletnie liceum ogólnokształcące, które swoją strukturą organizacyjną obejmie klasy dotychczasowego liceum ogólnokształcącego w Polanowicach), poprzedni pkt 13) staje się 14), 14)-15) , 15)-16), 16)-17). Radna Irena Kielar poruszyła sprawę sytuacji w szkole w Byczynie, i zapytała czy jest jakiś sposób, aby ta sprawę rozwiązać. Radna Celina Zając stwierdził, że sesja Rady powiatu nie jest miejscem obrad nad rozgrywkami pomiędzy dyrektorami szkół. Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że powyższy projekt uchwały nie ma związku z sytuacją w szkołach w Byczynie, można poruszyć ten temat w wolnych wnioskach dzisiejszych obrad. Kolejno Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad wniesiona autopoprawką, radni jednogłośnie powyższą autopoprawkę przyjęli. Kolejno Przewodniczący Rady przystąpił do glosowania nad projektem powyższej uchwały wraz z wniesionymi poprawkami. Radni jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XXVIII/181/2017 w powyższej sprawie. Do punktu 3c porządku obrad Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Kuniowie na zakup lekkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego o napędzie 4x4. Środki zostały przyznane na zakup lekkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego o napędzie 4x4, w celu właściwego wypełniania zadań statutowych ciążących na OSP w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa publicznego tj. ochrony zdrowia, życia oraz mienia obywateli. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XXVIII/182/2017 w powyższej sprawie. Do punktu 3d porządku obrad Na podstawie Uchwały Nr XIX/101/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków złożono siedem wniosków na dofinansowanie prac przy obiektach zabytkowych od: Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Kluczborku na wykonanie dokumentacji konserwatorsko – budowlanej pn. „Wycena prac projektowych, konstrukcyjnych i konserwatorskich związanych z remontem drewnianego, zabytkowego kościółka w Maciejowie”, Parafii Rzymskokatolickiej pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny w Wołczynie na wymianę gontów na południowej stronie dachu oraz impregnację pozostałej części, naprawę szalowania wieży i wymianę wiatrownicy w kościele parafilialnym pw. Narodzenia NMP w Brzezinkach, Parafii Rzymskokatolickiej pw. św. Jacka w Wierzbicy Górnej na prace związane z wymianą pokrycia dachowego z gontów drewnianych w zabytkowym XVIII – wiecznym kościele parafialnym pw. św. Jacka w Wierzbicy Górnej, Parafii Rzymskokatolickiej pw. Nawiedzenia NMP na prace związane z malowaniem ścian bocznych i sufitu kościoła filialnego pw. św. Jana z Dukli w Dobiercicach – wniosek bez rozpatrzenia, Parafii Rzymskokatolickiej pw. św. Michała Archanioła w Skałągach na prace związane z renowacją pokrycia dachu drewnianego kościoła filialnego pw. św. Apostołów Piotra i Pawła w Rożnowie – wniosek bez rozpatrzenia, Parafii Rzymskokatolickiej pw. Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Szymonkowie na prace związane z ratowaniem zabytkowego obiektu przed ekspansją grzyba domowego – kościół filialny pw. św. Bartłomieja w Świniarach Wielkich, Parafii Rzymskokatolickiej pw. św. Augustyna w Kostowie na kontynuację wymiany pokrycia dachowego – połać główna i mansardy od strony wschodniej kościoła pw. św. Augustyna w Kostowie. Powołana komisja zgodnie z § 7 Uchwały Nr XIX/101/2007 r. Rady Powiatu dokonała analizy wniosków i zaproponowała Zarządowi Powiatu podział środków wskazany w protokole z dnia 27.12.2016 r. Zarząd Powiatu na posiedzeniu w dniu 16 stycznia 2017 r. zatwierdził podział środków wskazany w projekcie niniejszej uchwały. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XXVIII/183/2017 w powyższej sprawie. Do punktu 3e porządku obrad Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2017 rok. Zarząd Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dokonał w lutym bieżącego roku podziału środków przewidzianych planem finansowym PFRON na rok 2017, przeznaczonych na realizację zadań na rzecz osób niepełnosprawnych należących do kompetencji samorządów powiatowych na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych Podział dokonany został na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 maja 2003 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym. Na podstawie art.48 ust. 1, pkt. 1 ustawy o rehabilitacji (…) środki przypadające wg. algorytmu przekazywane są samorządom powiatowym na realizację określonych zadań lub rodzajów zadań. Łącznie na zadania realizowane w ramach rehabilitacji zawodowej i społecznej w 2017 roku przeznacza się kwotę 1 070 792,00 zł. Maksymalny poziom dofinansowań do poszczególnych zadań za wyjątkiem turnusów rehabilitacyjnych został określony w § 13 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25.06.2002 roku w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, natomiast poziom dofinansowań do turnusów rehabilitacyjnych został określony w § 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12.12.2014 roku zmieniającym rozporządzenie w sprawie turnusów rehabilitacyjnych i wynosi kolejno 30%, 27% 25% 20% przeciętnego wynagrodzenia dla osób ze znacznym, umiarkowanym, lekkim stopniem niepełnosprawności oraz opiekunów. Zgodnie z Rozdziałem 3 §6 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.11.2007 r. w sprawie turnusów rehabilitacyjnych w przypadku znacznego niedoboru środków Funduszu w danym roku w stosunku do istniejących potrzeb w zakresie dofinansowania uczestnictwa osób niepełnosprawnych w turnusach rehabilitacyjnych oraz pobytu ich opiekunów, można obniżyć wysokość tego dofinansowania, nie więcej jednak niż o 20% kwot o których mowa powyżej. Dążąc do jak najbardziej efektywnego wykorzystania środków oraz analizując poziom wydatków w roku ubiegłym na poszczególne programy zasadnym jest pomniejszenie przysługujących dofinansowań tak aby objąć dofinansowaniem jak największą liczbę osób. W związku z powyższym kierując się wytycznymi zawartymi w piśmie Prezesa Zarządu PFRON z dnia 7 lutego 2017 roku oraz mając na uwadze niedobór środków finansowych w odniesieniu do potrzeb osób niepełnosprawnych, proponujemy pomniejszenie przysługujących dofinansowań do poziomów określonych poniżej: do 70% dofinansowanie zadań z zakresu likwidacji barier architektonicznych, technicznych oraz w komunikowaniu się (z wyłączeniem zakupu komputera), do 80% do uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych, do 50% dofinansowanie do zakupu sprzętu rehabilitacyjnego, do 40% dofinansowanie sportu, kultury rekreacji i turystyki, do wysokości dofinansowania przyznanego przez Narodowy Fundusz Zdrowia dofinansowanie zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów. Ponadto realizując zadania z zakresu rehabilitacji społecznej zastosowane zostaną dodatkowe kryteria dotyczące wyboru wniosków do dofinansowania wymienione poniżej: Turnusy rehabilitacyjne: Pierwszeństwo w uzyskiwaniu dofinansowania będą miały osoby niepełnosprawne, które posiadają orzeczenie o zaliczeniu do znacznego i umiarkowanego stopnia niepełnosprawności albo równoważne; W przypadku niewystarczającej ilości środków finansowych w danym roku kalendarzowym w pierwszej kolejności rozpatrywane będą wnioski osób, które posiadają znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź równoważny, które dotąd nie korzystały z tej formy rehabilitacji, następnie te osoby dorosłe, które korzystały w latach wcześniejszych, biorąc pod uwagę rok korzystania z dofinansowania wg. zasady, że osoba, która korzystała dawniej (tj. np. 2004,2005,2006,2007,2008r.) będzie miała pierwszeństwo przy rozpatrywaniu wniosków; Dofinansowanie dla kombatantów oraz dzieci i młodzieży uczącej się do 24 roku życia przyznawane będzie bez względu na fakt otrzymanego dofinansowania w roku poprzednim; Instytucje bądź organizacje zrzeszające osoby niepełnosprawne będą mogły ubiegać się o dofinansowanie dla swoich podopiecznych w ramach grup zorganizowanych. Na ten cel zostanie wyodrębniona kwota 50 000 zł. Kryteria jakie muszą spełnić ww. grupy. Przy ocenie wniosków likwidacji barier funkcjonalnych uwzględnione zostaną następujące kryteria: stopień i rodzaj niepełnosprawności; sposób poruszania się (na wózku, przy pomocy kul, lasek, protez lub osoba leżąca); warunki mieszkaniowe; sytuację zawodową i wiek; prowadzenie gospodarstwa domowego samotnie lub z rodziną; średni dochód na osobę w rodzinie; deklarowany udział własny - ponad obowiązkowe 20% wartości zadania; wcześniejsze korzystanie przez Wnioskodawcę ze środków PFRON na likwidację barier architektonicznych. Likwidacja barier w komunikowaniu się: dofinansowanie do zakupu sprzętu z zakresu likwidacji barier w komunikowaniu się będą mogły otrzymać następujące osoby niepełnosprawne: dzieci i młodzież ucząca się: niepełnosprawne ruchowo, mające indywidualny tok nauczania, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim lub wyjątkowo umiarkowanym (na podstawie zaświadczenia lekarza specjalisty, psychologa lub pedagoga szkolnego stwierdzającego zasadność dofinansowania); głuchonieme w stopniu znacznym, a w stopniu umiarkowanym tylko wtedy, kiedy używanie aparatu słuchowego nie umożliwia kontaktu z otoczeniem, dzieci z autyzmem, osoby w wieku aktywności zawodowej (kobiety do 60, mężczyźni do 65 roku życia): niepełnosprawne ruchowo z orzeczeniem znacznym poruszające się na wózku inwalidzkim lub wyjątkowo z umiarkowanym zamieszkującym samotnie (jeżeli charakter schorzenia uzasadnia takie dofinansowanie – zaświadczenie lekarza specjalisty), w przypadku osób głuchoniemych lub niedosłyszących, osoby niepełnosprawne o uszkodzeniu słuchu w stopniu znacznym, a w stopniu umiarkowanym tylko wtedy, kiedy używanie aparatu słuchowego nie umożliwia kontaktu z otoczeniem (na podstawie zaświadczenia lekarza specjalisty); dofinansowanie nie będzie przysługiwało osobom niepełnosprawnym, których członkowie wspólnego gospodarstwa domowego otrzymali dofinansowanie do zakupu komputera; wysokość dofinansowania zakupu sprzętu komputerowego będzie wynosiło 50% wartości, nie więcej jednak niż 1.500,00 zł. brutto; wnioski rozpatrywane będą w ostatnim kwartale roku, w miarę posiadanych środków finansowych. Likwidacja barier w technicznych: z dofinansowania do zakupu sprzętu AGD będą mogły skorzystać wyłącznie osoby z dysfunkcją narządu wzroku i ruchu w stopniu znacznym mieszkające samotnie lub z inną osobą niepełnosprawną. Z dofinansowania do pozostałych sprzętów i urządzeń mogą skorzystać osoby niepełnosprawne w stopniu znacznym lub wyjątkowo umiarkowanym na wyraźne zalecenie lekarza specjalisty uzasadniające konieczność zakupu takiego sprzętu. Likwidacja barier architektonicznych: dofinansowanie będzie przysługiwało raz w roku pod warunkiem, że zakres prac będzie obejmował likwidację barier w innym zakresie, niż poprzednio. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XXVIII/184/2017 w powyższej sprawie. Do punktu 3f porządku obrad Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia „Powiatowego Programu na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2017-2022”. W związku z tym, iż poprzedni Powiatowy Program Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych obowiązywał do 2016 roku, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku przedstawia do uchwalenia nowy, zaktualizowany Program na lata 2017 – 2022. Powiatowy Program Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2017-2022 jest dokumentem służącym realizacji lokalnej polityki społecznej. Stanowi podstawę do aplikowania o środki finansowe na realizację działań na rzecz osób niepełnosprawnych, ich integracji ze środowiskiem oraz aktywizacji zawodowej i społecznej. Opracowanie programu jest jednocześnie wykonaniem delegacji zawartej w art. 35a ust 1. ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tj. Dz. U. z 2016, poz. 2046), który nakłada na powiaty obowiązek „opracowania i realizacji, zgodnych z powiatową strategią rozwiązywania problemów społecznych, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie: rehabilitacji społecznej, rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia, przestrzegania praw osób niepełnosprawnych”. Celem Programu jest zwiększenie udziału osób niepełnosprawnych w życiu społecznym i gospodarczym powiatu kluczborskiego poprzez wyrównywanie ich szans w korzystaniu z praw i obowiązków, jakie przysługują pozostałym obywatelom. Program jest zarazem niezbędnym dokumentem w skutecznym pozyskiwaniu pozabudżetowych środków finansowych pochodzących z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz z funduszy europejskich. Powiatowy Program Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2017-2022 jest zgodny z założeniami określonymi w Strategii Rozwoju Województwa Opolskiego oraz ze Strategią Rozwoju Powiatu Kluczborskiego na lata 2014-2022 oraz Powiatową Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2011-2020. Program realizowany będzie poprzez poszczególne cele operacyjne, zaangażowane będą przy jego realizacji wszystkie samorządy gminne oraz podległe im jednostki zajmujące się problematyką osób niepełnosprawnych a także wspierające je lokalne organizacje pozarządowe. Program obejmuje działania zgrupowane w sześciu obszarach dotyczących rozwijania świadomości społecznej w zakresie potrzeb osób niepełnosprawnych, likwidacji barier funkcjonalnych, umożliwienia pełnego uczestnictwa osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, udostępnienia rehabilitacji społecznej, kultury, sportu, rekreacji i turystyki, zwiększenia aktywności zawodowej oraz realizacji praw osób niepełnosprawnych. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie podjęli uchwalę Nr XXVIII/185/2017 w powyższej sprawie.
b/zatwierdzenie porządku obrad,
h/w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, których przedmiotem są te same nieruchomości stanowiące własność Powiatu Kluczborskiego.
4.Przedstawienie sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli szkół i placówek oświatowych powiatu kluczborskiego.
5.Przedstawienie Sprawozdania Starosty Kluczborskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Kluczborskiego za 2016 rok.
6.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.
7.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 7.12.2016 r. do 26.01.2017 r.
8. Wolne wnioski i zapytania.
9. Zamknięcie obrad.
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu Kluczborskiego dla szkół i placówek niepublicznych oraz zakresu kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania.
W dniu 11 stycznia 2017 r. opublikowano w Dzienniku Ustaw pod poz. 60, ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe. Art. 213 tej ustawy, obligujący organ stanowiący powiatu do podjęcia uchwały w sprawie projektu dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą – Prawo oświatowe oraz ustalenia sieci szkół ponadpodstawowych i specjalnych wszedł w życie po upływie 3 dni od jej ogłoszenia. Zgodnie z przywołaną na wstępie ustawą, szkoły działające na podstawie ustawy o systemie oświaty – przekształcają się w nowe typy szkół wskazane w art. 18 ust.1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
Głos zabrał Jakub Goliński-członek zarządu powiatu, który zgłosił autopoprawkę zarządu powiatu do powyższego projektu uchwały. Powyższa autopoprawka wprowadzana jest w związku z otrzymanym w dniu 28 lutego 2017 r. pismem Burmistrza Byczyny, w którym to Burmistrz informuje, ze omyłkowo przy podawaniu szkół pominął dwie: Liceum Ogólnokształcące w Polanowicach oraz zasadniczą Szkolę Zawodowa w Polanowicach. Ponadto pierwotnie w projekcie powyższej uchwały powielono niektóre zapisy dotyczące szkół. Zmiany dotyczą § 2, § 4, § 5. Nowe brzmienie § 2 po zmianach przyjmuje następująca postać: „§2. Określa się plan sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych na terenie powiatu kluczborskiego na okres od dnia 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r.:
Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków.
Do punktu 3g porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku za rok 2016 wraz z wykazem potrzeb w zakresie pieczy zastępczej oraz sprawozdania z efektów pracy organizatora rodzinnej pieczy zastępczej. Na mocy obowiązujących przepisów art.112 ust.12 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, art. 76 ust.4 pkt 15 oraz art.182 ust.5 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie składa Radzie Powiatu sprawozdanie z rocznej działalności za rok 2016 wraz z wykazem potrzeb w zakresie pieczy zastępczej oraz sprawozdanie z efektów pracy organizatora rodzinnej pieczy zastępczej.Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr XXVIII/186/2017 w powyższej sprawie.
Do punktu 3h porządku obrad
Przewodniczący rady przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnych umów dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, których przedmiotem są te same nieruchomości stanowiące własność Powiatu Kluczborskiego. Przedmiotem dzierżawy są trzy boksy garażowe o powierzchni użytkowej 18 m2 każdy znajdujące się w budynku o zabudowie segmentowej zwartej składającej się z 10 boksów garażowych, położonym w Kluczborku przy ulicy Konopnickiej na działce gruntowej oznaczonej ewidencyjnie nr 194/8 z k.m. 5 o pow. 1,2340 ha ujawnionej w księdze wieczystej nr OP1U/00013961/8 prowadzonej w Sądzie Rejonowym w Kluczborku. Przedmiotowe nieruchomości stanowią własność Powiatu Kluczborskiego w trwałym zarządzie Zespołu Szkół Licealno - Technicznych w Kluczborku. Dyrektor Zespołu Szkół Licealno - Technicznych w Kluczborku jako trwały zarządca przedmiotowej nieruchomości wnioskuje o przedłużenie umowy dzierżawy na kolejne 3 lata na rzecz dotychczasowych dzierżawców.Niniejsza uchwała zgodnie z obowiązującymi przepisami określa indywidualne przypadki zawarcia kolejnych umów dzierżawy na czas określony do 3 lat, na nieruchomość zabudowaną boksami garażowymi na rzecz dotychczasowych dzierżawców którzy korzystali z przedmiotu dzierżawy na podstawie umowy zawartej na czas określony do 3 lat. Stosując art.12 ust. 8 lit a) ustawy o samorządzie powiatowym Rada Powiatu jako kompetentny organ może wyrazić zgodę na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy w tym przypadku. Mając powyższe na uwadze, zasadne jest wyrażenie zgody na zawarcie kolejnej umowy na okres 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego pomiędzy trwałym zarządcą Zespołem Szkół Licealno - Technicznych w Kluczborku a dotychczasowymi dzierżawcami nieruchomości. Radni jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr XXVIII/187/2017 w powyższej sprawie.
Do punktu 4 porządku obrad
Przewodniczący rady przedstawił Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli szkół i placówek oświatowych powiatu kluczborskiego.Radni nie wnieśli zapytań do powyższego sprawozdania i jednogłośnie przyjęli powyższe sprawozdanie.
Do punktu 5 porządku obrad
Przewodniczący rady przedstawił Sprawozdania Starosty Kluczborskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Kluczborskiego za 2016 rok.Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu i jednogłośnie je przyjęli.
Do punktu 6 porządku obrad
Nie wniesiono zapytań i interpelacji, nie udzielono odpowiedzi.
Do punktu 7 porządku obrad
Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 7.12.2016 r. do 26.01.2017 r. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego sprawozdania i jednogłośnie je przyjęli.
Do punktu 8 porządku obrad
W wolnych wnioskach głos zabrał Adam Radom – Sekretarz Powiatu, który odniósł się do zapytania radnej Ireny Kielar dotyczącego sytuacji w byczyńskich szkołach. Pan Adam Radom wyjaśnił, że gmina Byczyna w związku z reformą oświaty zostanie z budynkiem gimnazjum, dlatego też jest projekt, aby do tego budynku przenieść dwie klasy szkoły podstawowej, 7 i 8 . Burmistrz Byczyny chce na wykorzystać oba budynki, PSP i obecny budynek gimnazjum, i zachować w obu szkołach zatrudnienie nauczycieli. W związku z tym, że jest szkoła w Polanowicach, Technikum i Liceum, jest plan, aby przenieść te szkoły na ul. Borkowską do obecnego gimnazjum i utworzyć liceum.
W gimnazjum jest obecnie 28 nauczycieli, w szkołach polanowickich-12. Aby ratować etaty nauczycieli należy włączyć PSP do Zespołu Szkół w Byczynie, taka uchwała została przez Rade Miejska w Byczynie podjęta, podlega ona opinii Kuratora Oświaty, i związków zawodowych. Pan Sekretarz dodał, że powyższa uchwała procedowana była 2 godziny, z tą sprawa związane są duże emocje, dlatego, że chodzi o pracę.
Pan Starosta dodał, że pomysł na lokalizację tych szkół jest racjonalny, jednak wiązał by się z likwidacja szkoły w Polanowicach, dlatego są emocje.Ponadto pan Starosta poinformował, że jeżeli chodzi o nasz szpital, o chirurgię, ważne jest poinformować, że w chwili obecnej w szpitalu jest pełna obsada, wczoraj doszedł jeden chirurg, na dwa dni w tygodniu, będzie można w związku z tym robić więcej zabiegów. Ponadto jest nadzieja, że jeden chirurg przyjdzie do nas do pracy od 1 kwietnia 2017 r. Jeżeli chodzi o internę, to trwają prace, aby zapewnić pełną obsadę, w piątek-sobota jest jeden internista, anestezjolog przyjmuje na Izbie Przyjęć, aby odciążyć innych lekarzy na oddziałach. Obsada anestezjologiczna zwiększy się z 2 do 3 lekarzy. Ponadto pan Starosta poinformował, że NFZ wyraziło zgodę na cesję kontraktu na szpital powiatowy, będziemy sami prowadzić pracownię tomografii komputerowej. Pan Starosta poinformował, że będzie wciąż dużo informacji nowych jeżeli chodzi o wdrażanie reformy zdrowia, na posiedzeniach Komisji zdrowia wszystko będzie szczegółowo omawiane.
Głos zabrał radny Piotr Włodarczyk, który stwierdził, że złożył wniosek w sprawie wycięcia krzewów przy ul. Karola Miarki, nie zostało jednak nic zrobione, krzewy są dalej i zagraża to bezpieczeństwu ludzi jeżdżących ze Smard do Kluczborka. Radny otrzyma odpowiedź na piśmie na powyższe zapytanie.
Radny Piotr Włodarczyk poruszył również kwestię pomysłu dotyczącego nauki pierwszej pomocy w szkołach. Radny Andrzej Olech stwierdził, że pomysł jest dobry, w tym roku firma zewnętrzna robiła takie rzeczy w szkołach, jest to dobry pomysł aby wkomponować go w imprezy organizowane przez powiat.
Do punktu 9 porządku obrad
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i o godz. 13.50 zamknął XXVIII sesję Rady Powiatu w Kluczborku.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Rady Powiatu
w Kluczborku
Andrzej Butra
Protokołowała
Katarzyna Hołdys
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Hołdys Katarzyna |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Hołdys Katarzyna |
Data wprowadzenia: | 2017-04-04 12:09:34 |
Opublikował: | Radom Adam |
Data publikacji: | 2017-04-12 15:27:05 |
Ostatnia zmiana: | 2017-04-12 15:27:08 |
Ilość wyświetleń: | 1011 |