Protokół Nr XXVII/2016

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 28 grudnia  2016 r.

 

XXVII  sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1300  Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Butra. Przewodniczący Rady Powiatu przywitał wszystkich radnych, naczelników wydziałów i kierowników jednostek, a  następnie stwierdził, że w dniu dzisiejszym  podejmowane  uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych jest radnych 17 radnych.

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił porządek dzisiejszych obrad, który przedstawia się następująco:   

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/zatwierdzenie porządku obrad,

c/zatwierdzenie protokołu z XXV i XXVI sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwał:

a/w sprawie zmiany Uchwały Nr XVIII/135/2016 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2016 rok,

b/w sprawie przyjęcia Powiatowego Programu na Rzecz Rozwoju Pieczy zastępczej na lata 2016-2018,
c/ w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kluczborskiego na 2017 rok,

d/w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych na terenie Powiatu Kluczborskiego, których właścicielem zarządzającym jest Powiat Kluczborski, udostępnionych dla operatorów publicznego transportu zbiorowego i przewoźników drogowych oraz ustalenia warunków i zasad korzystania z tych obiektów,

e/w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół specjalnych w powiecie kluczborskim,

f/w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2017 rok (projekt budżetu radni otrzymali w dniu 24 listopada 2016 r.),
-omówienie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami,
-przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej,
-przedstawienie opinii i wniosków komisji stałych,
-przedstawienie stanowiska Zarządu Powiatu w sprawie opinii i wniosków komisji i radnych,
-dyskusja nad wniesionymi poprawkami i ich przegłosowanie,
-głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.

g/w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej (radni projekt otrzymali w dniu 24 listopada 2016 r.).
4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.        
5.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 7 listopada 2016 r. do 24 listopada 2016 r.
6. Wolne wnioski i zapytania.
7. Zamknięcie obrad
. 

 

Radni nie wnieśli zapytań do porządku i jednogłośnie zatwierdzili powyższy  porządek obrad.

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił  protokoły z  XXV i  XXVI  sesji, radni nie wnieśli żadnych zapytań i uwag do powyższych protokołów jednogłośnie je przyjęli.

 

 

 

Do punktu 2 porządku obrad

Nie wniesiono zapytań i interpelacji.

 

Do punktu 3a porządku obrad

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XVIII/135/2016 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2016 rok. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku mając na uwadze potrzeby osób niepełnosprawnych proponuje wprowadzenie zmian w podziale środków finansowych. W związku z powstałymi oszczędnościami w zakresie zadań powiatu  z programu  likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych oraz na tłumaczu języka migowego i  brakiem środków na dofinansowania do przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych, konieczne jest przesunięcie środków w łącznej kwocie 495,07 zł z przeznaczeniem na przedmioty ortopedyczne.  Zgodnie z zapisem art.

Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XXVII/173/2016 w powyższej sprawie.

Do obrad dołączyła radna Wioletta Kardas  i w dalszej części Rada obradowała w 18 osobowym składzie.

 

Do punktu 3b porządku obrad

Kolejno Przewodniczący rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia Powiatowego Programu na Rzecz Rozwoju Pieczy zastępczej na lata 2016-2018.

Powiatowy Program na Rzecz Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2016 – 2018 został przygotowany jako element lokalnej polityki społecznej. Stanowi uszczegółowienie rozwiązań zawartych w Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2011-2020 przyjętej Uchwałą Nr XI/77/2011 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 września 2011 r. Podstawę do jego opracowania stanowi art.180 pkt.1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011r.
o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Powiatowy Program na Rzecz Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2016 – 2018 zawiera kierunki działań zmierzających do tworzenia warunków dla rozwoju rodziny i opieki nad dzieckiem, szczególnie tych, które znajdują się w trudnej sytuacji życiowej. W związku z tym, że w Powiatowym Programie na Rzecz Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2016-2019, który został przyjęty uchwałą Nr XXIV/162/2016 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 27 października 2016r, czasokres obowiązywania Programu został wskazany niewłaściwie, należy zmienić okres Programu na lata 2016-2018. W myśl bowiem przepisu art. 181 pkt.1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011r.
o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, do zadań własnych powiatu należy opracowywanie i realizacja 3-letnich powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej zawierających m.in. coroczny limit rodzin zastępczych zawodowych. W uprzedniej wersji Programu, przyjętej uchwałą Nr XXIV/162/2016, czasokres obowiązywania Programu przyjęto nie w latach kalendarzowych (tj. w latach 2016-2018) a w okresie trzyletnim liczonym od chwili przyjęcia Programu (tj. od dnia 27 października 2016 r.), który upłynie w roku 2019, mając przede wszystkim na względzie fakt, iż Program ma być pewną projekcją na przyszłość a nie odnosić się do zdarzeń przeszłych. Takie ujęcie czasokresu obowiązywania Programu nie jest jednak zgodne z dyspozycją przepisu art. 181 pkt.1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, który wymaga opracowanie i przyjęcie Programu w latach kalendarzowych, co uzasadnia podjęcie niniejszej uchwały w celu wyeliminowania stwierdzonego post factum uchybienia. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XXVIII/174/2016 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3c porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały  w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kluczborskiego na 2017 rok. Działając na podstawie art. 94 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo Farmaceutyczne  rada powiatu ustala rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na danym terenie, po zasięgnięciu opinii burmistrzów i wójtów gmin z terenu  powiatu oraz samorządu aptekarskiego. Zgodnie z art. 94 ust. 1 w/w ustawy rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy. Rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych przedstawiony w § 1 oraz plan dyżurów aptek ogólnodostępnych w porze nocnej, niedziele, święta i dni wolne od pracy na terenie powiatu kluczborskiego w 2017 roku przedstawiony w § 2 projektu uchwały zostały pozytywnie zaopiniowane przez Wójta i Burmistrzów gmin z terenu powiatu kluczborskiego oraz Opolską Okręgową Izbę Aptekarską w Opolu. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XXVIII/175/2016 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3d porządku obrad


Kolejno Przewodniczący rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych na terenie Powiatu Kluczborskiego, których właścicielem zarządzającym jest Powiat Kluczborski, udostępnionych dla operatorów publicznego transportu zbiorowego i przewoźników drogowych oraz ustalenia warunków i zasad korzystania z tych obiektów. W związku z wnioskami Burmistrza Wołczyna proponuje się ustanowienie dodatkowych trzech przystanków komunikacyjnych zlokalizowanych w ciągu drogi powiatowej nr 1346O na odcinku przebiegającym przez miejscowość Wąsice. Dwa przystanki usytuowane po lewej i prawej stronie drogi o nazwie „Wąsice, ul. Główna” oraz jeden przystanek usytuowany po lewej stronie o nazwie „Wąsice, wieś”.  Po wprowadzonej zmianie zwiększy się ilość przystanków zlokalizowanych w pasie drogowym dróg powiatowych z 314 do 317. Ponadto po konsultacji z Gminą Byczyna wprowadza się zmianę nazwy przystanków: w poz. 19 i 20 z „Miechowa I”, na „Miechowa, Olek”, w poz. 29 i 30 z „Miechowa I” na „Miechowa, wieś”. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XXVIII/176/2016 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3e porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół specjalnych w powiecie kluczborskim.

Zgodnie z art. 17 ust. 5 ustawy z 7 września 1991 roku o systemie oświaty do wyłącznej kompetencji rady powiatu należy ustalenie planu sieci szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół specjalnych z uwzględnieniem szkół publicznych prowadzonych przez inne podmioty i mających siedzibę na obszarze danego powiatu w taki sposób, aby umożliwić dzieciom i młodzieży zamieszkujących na terenie powiatu realizację obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki. Dotychczasowy plan sieci szkół ponadgimnazjalnych, mających siedzibę na obszarze powiatu kluczborskiego, określa Uchwała Nr XL/292/2006 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 13 czerwca 2006 roku. W zawiązku z koniecznością aktualizacji sieci w/w szkół zasadne jest podjęcie niniejszej uchwały. Radni nie wnieśli pytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr XXVIII/177/2016 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 3f porządku obrad

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2017 rok.     
W powyższym projekcie uchwały ustala się dochody budżetu powiatu na rok 2017 w łącznej kwocie: 74.566.680 zł w tym: dochody bieżące: 66.152.738 zł; dochody majątkowe: 8.413.942 zł. W powyższym projekcie uchwały ustala się wydatki budżetu na rok 2017 w łącznej kwocie: 79.960.459 zł. Wydatki budżetu obejmują plan wydatków bieżących na łączną kwotę: 66.152.737 zł w tym: wydatki bieżące jednostek budżetowych w łącznej kwocie: 57.398.507 zł z czego: wydatki na wynagrodzenia i składki od nich naliczane: 42.279.501 zł, wydatki związane z realizacją zadań statutowych jednostek budżetowych: 15.119.006 zł; wydatki na dotacje na zadania bieżące: 857.803 zł; wydatki na świadczenia na rzecz osób fizycznych: 2.496.275 zł; wydatki na obsługę długu publicznego: 1.300.000 zł. Wydatki budżetu obejmują plan wydatków majątkowych na łączną kwotę: 13.807.722 zł w tym: wydatki inwestycyjne i zakupy inwestycyjne w kwocie: 13.711.086 zł; dotacje celowe na zadania inwestycyjne w kwocie: 96.636 zł. Różnica pomiędzy dochodami i wydatkami stanowi planowany deficyt budżetu w kwocie 5.393.779 zł ,który zostanie pokryty przychodami z tytułu zaciągniętych pożyczek i kredytów na rynkach krajowych. Ustala się przychody w łącznej wysokości: 5.958.458 zł składające się z kredytów i pożyczek zaciągniętych na rynku krajowym w wysokości: 5.958.458 zł.  Ustala się rozchody w łącznej wysokości: 564.679 zł. Ustala się rezerwy ogólne i celowe w wysokości:  rezerwa ogólna: 80.000 zł, rezerwa celowa: 51.030 zł – przeznaczona na nagrody Starosty Kluczborskiego z okazji Święta Edukacji Narodowej; rezerwa celowa: 115.000 zł – przeznaczona na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania Kryzysowego. Dochody i wydatki budżetu obejmują: dochody i wydatki związane z realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami, dochody i wydatki związane z realizacją zadań zakresu administracji rządowej wykonywanych na podstawie porozumień z organami tej administracji, dochody i wydatki związane z realizacją zadań wykonywanych na podstawie umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego. Ponadto ustala się wykaz inwestycji realizowanych w roku budżetowym 2017 oraz wysokość nakładów inwestycyjnych na poszczególne zadania. Wydatki budżetu powiatu obejmują planowane kwoty dotacji udzielane w 2017 roku.  

Głos zabrał pan Starosta, który poinformował, że jest przygotowana krótka prezentacja dotycząca projektu budżetu na 2017 rok i zapytał, czy radni chcieliby taką prezentację zobaczyć. Pan Starosta poinformował, że projekt budżetu na 2017 rok nie został istotnie zmieniony od czasu pracy nad nim a jest radnym bardzo dobrze znany i szczegółowo omówiony na komisjach. Radni nie wyrazili potrzeby obejrzenia prezentacji.

Kolejno pani Skarbnik przedstawiła opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu o projekcie budżetu powiatu kluczborskiego na 2017 rok. Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu powiatu kluczborskiego na 2017 rok.

Pan Starosta dodał, że oprócz tej opinii zarząd dysponuje również pozytywną opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej na temat opinii o możliwości sfinansowania deficytu określonego w projekcie uchwały budżetowej oraz opinią Regionalnej Izby obrachunkowej o projekcie wieloletniej prognozy finansowej na lata 2017-2035 , która jest zaopiniowana z uwagami. Pan Starosta dodał, że wszystkie trzy radni otrzymali przed sesją. Jeżeli chodzi o opinię RIO o wieloletniej prognozie finansowej to pan Starosta wyjaśnił, że uwagi dotyczą zbliżającego się progu wskaźników, dotyczy to lat 2020, 2021, 2023, z uwagi na odległą perspektywę czasową, może to ulec zmianom, więc i te wskaźniki będą ulegać zmianom.
Pan Starosta dodał, że  w wielu samorządach opinie RIO są z uwagami, gdyż w wielu samorządach realia gospodarowania środkami publicznymi to wymuszają, jednak opinia z uwagami jest całkowicie dopuszczalna. Pan Starosta stwierdził, że mając na uwadze wszystko co powiedzieliśmy sobie o budżecie w trakcie obrad na komisjach, zwrócił się do radnych w imieniu zarządu powiatu o przyjęcie w takiej formie jaka została przedstawiona  w projekcie uchwały zarówno w projekcie uchwały budżetowej jak i uchwały o wieloletniej prognozie finansowej.

Kolejno przewodniczący Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska odczytał pozytywną bez uwag opinię powyższej komisji do projektu budżetu. Kolejno Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Rodziny  odczytała pozytywną bez uwag opinię powyższej komisji do projektu budżetu powiatu na 2017 rok. Kolejno Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego przedstawił pozytywną i bez uwag opinię komisji o projekcie budżetu na 2017 rok. Kolejno Przewodniczący komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego przedstawił pozytywną bez uwag opinię komisji o projekcie budżetu powiatu na 2017 rok.

Następnie Przewodniczący rady otworzył dyskusję dotycząca omawianego projektu uchwały.

Głos zabrał radny Wojciech Smolnik, który stwierdził, że budżet powiatu na 2017 rok nie wygląda tak dobrze jak wynika to z opinii poszczególnych komisji rady, oraz zapytał pana Starostę, o zapisany w projekcie budżetu na 2017 rok grunt na ulicy Jagiellońskiej i  stwierdził, że pani Skarbnik na komisji wyjaśniła, w jaki sposób to się zbilansuje, radny Wojciech Smolnik stwierdził, że nie do końca jest za takim formułowaniem projektu budżetu.  Radny Wojciech Smolnik zapytał, czy biorąc  pod uwagę wysokie zadłużenie powiatu, gdyż leasingi trzeba spłacać jak kredyty, pomimo, że wskaźniki są w porządku, biorąc ponadto pod uwagę ogólnie sytuację gospodarczą w kraju, kiedy głośno mówi się o spadku dochodów państwa, czy to nie stanowi jakiegoś zagrożenia dla budżetu powiatu, kiedy wpływy do budżetu na przykład z podatków będą dużo niższe np. kiedy powiat będzie miał mniejsze wpływy z podatków, jest to kwota rzędu 5 mln. zł.  Radny Wojciech Smolnik zapytał  jak ewentualnie zarząd może reagować gdyby taki scenariusz się sprawdził.       
Głos zabrał pan Starosta, który stwierdził, że projekt uchwały budżetowej podobnie jak możliwość sfinansowania deficytu zostały pozytywnie zaopiniowane przez RIO, jedynie wieloletnia prognoza finansowa jest z uwagami na lata 2020, 2021, 2023, a nie na rok 2017. Pan Starosta stwierdził, że uchwalić budżet jest stosunkowo łatwym zadanie, jego realizacja jest dużo trudniejsza. Pan Starosta stwierdził, że takie zdarzenia mogą mieć miejsce i na nie trzeba reagować, zawsze pierwszą reakcją na brak środków jest rezygnacja z części wydatków inwestycyjnych gdyż jeżeli chodzi o wydatki bieżące to są one tak zawężone, że trudno byłoby z nich zrezygnować, w wydatkach majątkowych taka możliwość istnieje. Pan Starosta dodał, że wartością jest to co leży w naszych możliwościach, zwiększanie ilości uczniów a co za tym idzie zwiększenie subwencji oświatowej,  staranie się o kolejne projekty finansowe. Pan Starosta dodał, że budżet powiatu mógłby być o wiele mniejszy, gdyby nie starania o środki zewnętrzne. Pan Starosta dodał, że im więcej środków zewnętrznych tym lepsze wskaźniki i tym większe oszczędności na wydatkach bieżących, budżet mógłby być o wiele mniejszy gdyby nie decyzje podjęte wcześniej. Pan Starosta dodał, że nie byłoby w budżecie 4 mln. zł. gdybyśmy nie mieli  Inkubatora Przedsiębiorczości, nie byłoby 2 mln. 600 na kształcenie zawodowe gdyby nie pieniądze z projektu, uruchomienie trzeciego domu dziecka,  do 500 tys. zwiększa dochody budżetowe, ściągnięcie uczniów  z Ukrainy to o około 2 mln. większa subwencja oświatowa w przyszłym roku. Pan Starosta stwierdził, że gdyby nie te projekty okazałoby się że budżet ma 60 mln. zł. a nie 75 mln. zł. Pan Starosta dodał że trzeba pracować nad tym, aby wszystkie założone dochody udało się wypracować, oszczędzać na wydatkach i zdobywać kolejne pieniądze z projektów, gdyż to pozwala utrzymywać wskaźniki i spokojnie wykonywać budżet w trakcie roku. Pan Starosta dodał, że zdaje sobie sprawę, że odpowiedź taka jest nie do końca satysfakcjonująca. Pan Starosta dodał, że było wiele momentów, że w budżecie brakowało pieniędzy, budżet trzeba realizować dzień po dniu, kiedy otrzymamy ostateczne wielkości budżetowe na podstawie uchwalonego budżetu będziemy mogli wprowadzić wielkości do budżetu, które uczynią go bezpieczniejszym.
Głos zabrał radny Wojciech Smolnik, który podziękował za odpowiedź i stwierdził, że to co pan Starosta przedstawił jako odpowiedź jest oczywiste i życzył  dobrej realizacji budżetu w 2017 roku.

Kolejno Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad projektem budżetu powiatu na 2017 rok. Radni jednogłośnie, 18 głosami za podjęli Uchwałę Nr XXVII/178/2016 w sprawie uchwalenia budżetu powiatu kluczborskiego na 2017 rok. 

 

Do punktu 3g porządku obrad

 

Kolejno Przewodniczący rady przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej.  Obowiązek sporządzenia Wieloletniej Prognozy Finansowej wynika z przepisów nowej ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Zgodnie z tymi przepisami Wieloletnia Prognoza Finansowa ma mieć charakter uchwały projektującej najważniejsze wielkości finansowe jednostki samorządu terytorialnego w okresie roku budżetowego oraz co najmniej trzech kolejnych lat. Okres objęty wieloletnią prognozą finansową nie może być jednak krótszy niż okres na jaki przyjęto limity wydatków na przedsięwzięcia. Integralną częścią Wieloletniej Prognozy Finansowej jest prognoza kwoty długu , sporządzana na okres na który zaciągnięto lub planuje się zaciągnąć zobowiązania.
W przypadku Powiatu Kluczborskiego Wieloletnia Prognoza Finansowa obejmuje lata 2017- 2035, jest to bowiem okres na który zaciągnięto zobowiązania z tytułu kredytów. Załącznik o przedsięwzięciach obejmuje lata 2017-2032. Jedną z podstaw przy projektowaniu Wieloletniej Prognozy Finansowej jest utrzymanie zgodności z projektem uchwały budżetowej , w zakresie dochodów , wydatków i wyniku finansowego.  Dochody ogółem stanowią sumę dochodów bieżących jednostki z dochodami majątkowymi . Dochody bieżące: Przy wyliczaniu dochodów bieżących w 2017 roku na okres prognozy przyjęto realne dochody , które Powiat Kluczborski ma szansę wypracować. Natomiast na lata kolejne założono wzrost w związku nową perspektywą finansową programowania unijnego. Założono także wzrost dochodów wypracowywanych przez jednostki organizacyjne Powiatu Kluczborskiego. Dochody będą pochodzić z najmu pomieszczeń (m.in. w Kluczborskim Inkubatorze Przedsiębiorczości, który aplikował w 2016 roku do kilku projektów z programów unijnych m.in. na bezzwrotne datacje dla nowo powstających przedsiębiorców). W roku bieżącym oraz latach kolejnych dokonywany będzie nabór młodzieży zagranicznej do szkół prowadzonych przez powiat co spowoduje wzrost subwencji oświatowej na rok bieżący oraz lata kolejne. Założono także wzrost udziału w podatkach. Jednym z elementów dochodów majątkowych jest sprzedaż majątku. W 2017 ujęto te składniki naszego mienia, które będą podlegać sprzedaży. Kwoty tu ujęte stanowią realny stan posiadania. Zamierzamy przeznaczyć do zbycia w 2017 roku następujące nieruchomości : działka zabudowana (budynki magazynowe), obręb Kluczbork o powierzchni 1,7784 ha, działka niezabudowana przy ul. Jagiellońskiej o powierzchni 6 ha, lokal mieszkalny w Polanowicach. Natomiast w kolejnych latach odnotowujemy spadek dochodów z tego tytułu, gdyż nie możemy ocenić realistycznie wyceny nieruchomości . W związku z powyższym od roku 2019 do roku 2028 dochody ze sprzedaży majątku zaplanowaliśmy na poziomie 100.000 zł rocznie. Zakładamy także iż kolejny raz uzyskamy dofinansowanie z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych w oparciu ,w oparciu o które realizujemy inwestycje na drogach powiatowych. W roku 2017 i w latach kolejnych także planujemy uzyskać dofinansowanie na nasze zadania inwestycyjne w związku z otwarciem nowej perspektywy finansowania unijnego. Od roku 2019 nie ujmowaliśmy w dochodach majątkowych dochodów z dotacji, gdyż jest to za długi okres żeby móc zakładać iż będzie możliwość uzyskać dofinansowanie z tego rodzaju źródeł.

Jeżeli chodzi o wydatki ogółem to stanowią sumę wydatków majątkowych i wydatków bieżących. Wydatki bieżące razem – to suma wydatków bieżących, zgodnie z wytycznymi ustawy w tej części ujęliśmy : wydatki na wynagrodzenia i pochodne, z tytułu gwarancji i poręczeń – nie uwzględnialiśmy w planowaniu wydatków z tego tytułu, gdyż z doświadczenia naszego wynika iż takie sytuacje u nas nie występują, wydatki na świadczenia dla osób fizycznych, wydatki na dotacje celowe, wydatki na bieżące funkcjonowanie jednostek organizacyjnych Powiatu, obsługę zadłużenia powiatu. Wydatki bieżące zaplanowano w 2017 roku z uwzględnieniem potrzeb złożonych przez wszystkie jednostki organizacyjne Powiatu Kluczborskiego, przewyższają wydatki z 2016 roku. Wynika to m.in.: z realizacji od 2017 roku projektu Kluczborskiego Inkubatora Przedsiębiorczości pn. „Dotacja – Firma - Sukces. Wsparcie dla przedsiębiorczych”, ze wzrostu naboru młodzieży w tym zagranicznej do szkół prowadzonych przez powiat,  ze wzrostu cen rynkowych. Ponadto na plan 2017 roku i lata kolejne zakłada się wzrost po stronie wydatków bieżących, które wynikają z realizacji wielu projektów. Realizowany będzie m.in. projekt pn. „Wsparcie kształcenia zawodowego w kluczowych dla regionu branżach (Poddziałanie 10,4 RPO WO 2014-2020)” na zakup sprzętu oraz pomocy naukowych do Szkół Zawodowych. Wydatki bieżące na obsługę długu, a więc wydatki z tytułu odsetek od kredytów, pożyczek i obligacji zgodnie z posiadanymi umowami. Wydatki są niższe niż wcześniej zakładano, gdyż obniżyły koszty obsługi zadłużenia ze względu na niższy wibor. Jeżeli chodzi o wydatki majątkowe to w 2017 roku ujęto wydatki zgodnie z załącznikiem inwestycyjnym do uchwały budżetowej . W 2017 roku ujęto wydatki na inwestycje, których realizacja nie została ukończona w 2016 roku. Są to : Termomodernizacja budynku administracyjnego Urzędu Miejskiego w Kluczborku, Opracowanie dokumentacji projektowo-wykonawczej na przebudowę (lub rozbudowę) drogi powiatowej nr 1311O (DK11 -Kujakowice - Byczyna - granica województwa łódzkiego(Gola)) na odcinku od km 0+014 do km 15+527 o długości 15,513 km wraz z uzyskaniem pozwoleń, Remont ciągu komunikacyjnego o długości 16,650 km, składającego się z odcinka nr 1324O (Smardy – Dębiniec) w km 0+000 – 11+892 i odcinka drogi powiatowej nr 1321O (Kluczbork – Jakubowice) w km 0+000-4+765, Remont drogi powiatowej nr 1344O (Wołczyn – Murów – DW 454) na odcinku w km 0+010-9+100, długości 9,080 km w ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016 – 2019, Depozyt gwarancyjny dotyczący nieruchomości przy ul. Konopnickiej 11 w Kluczborku, Kaucja gwarancyjna nieruchomości przy ul. M.Curie Skłodowskiej w Kluczborku - budynek szpitala + grunt, Kaucja gwarancyjna nieruchomości przy ul. Sienkiewicza w Kluczborku - budynek POR + grunt. W kolejnych latach ujęto wydatki majątkowe na wyżej wymienione przedsięwzięcia , których realizacja będzie trwała do 2032 roku. Jest różnica pomiędzy dochodami , a wydatkami. Różnica pomiędzy dochodami i wydatkami stanowi planowany deficyt budżetu w kwocie 5.393.779 zł który zostanie pokryty przychodami z tytułu zaciągniętych pożyczek i kredytów na rynkach krajowych. W kolejnych latach planujemy powstanie nadwyżek budżetowych . Przychody budżetu w 2017 roku zaplanowano do wysokości 5.958.458,-zł z tytułu kredytów i pożyczek zaciągniętych na rynku krajowym. Przeznaczone zostaną na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań. Jeżeli chodzi o  rozchody budżetu to ujęto kwotę rozchodów z tytułu spłat kredytów i wykupu obligacji zgodnie z zawartymi umowami. W 2017 roku rozchody wyniosą 564.679,-zł. W kolejnych latach natomiast ujęto również wykup wcześniej wyemitowanych papierów wartościowych. Jeżeli chodzi o kwotę dług to ujęto tu kwoty kapitału do spłaty z tytułu zaciągniętych kredytów i wyemitowanych papierów wartościowych. W związku z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego ujęto również do kwoty długu zadanie pn. : „Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej na terenie Powiatu Kluczborskiego”. Jeżeli chodzi o relację zrównoważenia wydatków bieżących zgodnie z art. 242 to sytuacja w której wydatki bieżące będą przekraczać dochody bieżące  nie będzie występowała w Powiecie Kluczborskim w 2017 roku - wydatki bieżące są mniejsze niż dochody bieżące. W 2017 roku i latach kolejnych wynikająca z art. 242 ustawy o finansach publicznych zostanie zachowana. Maksymalny dopuszczalny wskaźnik spłaty z art. 243.ufp. Jest to pozycja , w której dla poszczególnych lat ujętych w prognozie ujęto wskaźnik spłaty według wytycznych art. 243. Spełnienie wskaźnika spłaty z art. 243 ufp po uwzględnieniu art. 244 . Widzimy iż ta relacja jest spełniona w 2017 roku. i w pozostałych latach prognozy. Informacje uzupełniające o wybranych rodzajach wydatków budżetowych: Zawarliśmy także informacje wynikając z art. 226.ust 4. wykazaliśmy tu wydatki na wynagrodzenia i składki od nich naliczane, wydatki związane z funkcjonowaniem organów JST, wydatki bieżące oraz majątkowe objęte limitem art. 226 ust 4 ustawy o finansach publicznych. Wydatki na wynagrodzenia i składki od nich naliczane – wzrost w kolejnych latach wyliczony w oparciu o przewidywane zapotrzebowania: wydatki związane z funkcjonowaniem jst – ujęliśmy tu kwoty zawarte w rozdziale 75011,  Urzędy Wojewódzkie, rozdziale 75020 – Starostwa Powiatowe , rozdziale 75019 – Rady Powiatu. – w kolejnych latach wzrost został wyliczony w oparciu o przewidywane zapotrzebowania.

Wydatki bieżące objęte limitem art. 226 ust 4 ufp.- w tej części WPF ujęliśmy wydatki wynikające z załącznika o przedsięwzięciach . W naszym przypadku są to wydatki z tytułu umów których realizacja w roku budżetowym i latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy, a także wydatki na programy realizowane z udziałem środków z Unii Europejskiej. Wydatki majątkowe objęte limitem art. 226 ust.4 to suma wydatków majątkowych ujętych w załączniku o przedsięwzięciach, głównie zadań inwestycyjnych realizowanych w 2017 roku, a także w latach kolejnych zgodnie z zawartymi umowami.Kolejnym elementem zamieszczonym w Wieloletniej Prognozie Finansowej jest  Wykaz przedsięwzięć do WPF , w którym ujęto na lata 2017-2032 przedsięwzięcia przez które należy rozumieć wieloletnie: programy, projekty lub zadania, w tym związane z: programami finansowanymi z udziałem środków,  umowami o partnerstwie publiczno-prywatnym; gwarancje i poręczenia udzielane przez jednostki samorządu terytorialnego.

W Powiecie Kluczborskim planowane są przedsięwzięcia na okres od 2017-2032 roku w następujących kategoriach: Wydatki na programy i projekty lub zadania związane z umowami partnerstwa publiczno-prywatnego: Zwiększenie efektywności energetycznej w obiektach użyteczności Publicznej Powiatu Kluczborskiego m.in. poprzez wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych. Wydatki na programy, projekty lub zadania pozostałe: Obsługa leasingu operacyjnego, Obsługa leasingu operacyjnego na lata 2016 -2031, Leasing samochodu służbowego Starostwa Powiatowego w Kluczborku- wszystkie w ramach wydatków bieżących, Termomodernizacja budynku administracyjnego Urzędu Miejskiego w Kluczborku, Opracowanie dokumentacji projektowo-wykonawczej na przebudowę (lub rozbudowę) drogi powiatowej nr 1311O (DK11 -Kujakowice - Byczyna – granica województwa łódzkiego(Gola)) na odcinku od km 0+014 do km 15+527 o długości 15,513 km wraz z uzyskaniem pozwoleń, Remont ciągu komunikacyjnego o długości 16,650 km, składającego się z odcinka nr 1324O (Smardy – Dębiniec) w km 0+000 – 11+892 i odcinka drogi powiatowej nr 1321O (Kluczbork – Jakubowice) w km 0+000-4+765, Remont drogi powiatowej nr 1344O (Wołczyn – Murów – DW 454) na odcinku w km 0+010-9+100, długości 9,080 km w ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016 – 2019, Depozyt gwarancyjny dotyczący nieruchomości przy ul. Konopnickiej 11 w Kluczborku, Kaucja gwarancyjna nieruchomości przy ul. M. Curie Skłodowskiej w Kluczborku - budynek szpitala + grunt, Kaucja gwarancyjna nieruchomości przy ul. Sienkiewicza w Kluczborku – budynek POR + grunt, Dotacja dla Gminy Wołczyn na realizację zadania pn. „Przebudowa drogi gminnej w Wołczynie nr 100434O Pl. Wolności w Wołczynie" w ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019, Przebudowa drogi gminnej (niepublicznej) od drogi krajowej S11 w Gotartowie do ul. XXX - lecia w Kujakowicach Górnych, Przebudowa drogi powiatowej Nr 2291O ul. Dworcowa w Wołczynie na odcinku o długości 0,554 m (0+005 - 0+559) w ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019, Remont balustrady wiaduktu drogowego  nad zelektryfikowaną linią kolejową relacji Kluczbork - Poznań w miejscowości Byczyna w ciągu drogi powiatowej nr 1302O w km 0+671, Remont drogi powiatowej nr 1314O na odcinku Bąków - granica powiatu (Jamy)na długości 0,470 km ( w km 3+057 - 3+3+387 i 5+325 -5+465), Wymiana kompletnego kotła centralnego ogrzewania olejowego wraz zasobnikiem wody (300 l) w budynku DPS.  Radni nie wnieśli zapytań do projektu uchwały  w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej i jednogłośnie podjęli Uchwałę Nr XXVII/179/2016 w powyższej sprawie.

 

Do punktu 4 porządku obrad

 

Nie wniesiono zapytań i interpelacji, nie udzielono odpowiedzi.   
           

Do punktu 5 porządku obrad

Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od  13.10.2016 r. do 3.11.2016 r. Do sprawozdania nie wniesiono zapytań i jednogłośnie je przyjęto.         

Do punktu 6 porządku obrad

W wolnych wnioskach pan Starosta zaprosił radnych na poczęstunek noworoczny po sesji.

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział w obradach i o godz. 13.50 zamknął XXVII sesję Rady Powiatu
w Kluczborku.           
           
Na tym protokół zakończono.          

 

Przewodniczący Rady Powiatu

Andrzej Butra



 

 

 

 


Protokołowała

Katarzyna Hołdys