Protokól Nr 21/2016 ze wspólnego posiedzenia wszystkich komisji w dniu 27 grudnia 2016 r.
Protokół Nr 21/2016
Ze wspólnego posiedzenia wszystkich komisji Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 27 grudnia 2016 r.
Przewodniczyła radna Wioletta Kardas - Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Rozwoju Rodziny
Lista obecności w załączeniu.
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Analiza materiałów na XXVII sesję.
3.Wolne wnioski.
4.Zamknięcie posiedzenia.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1. Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu,
2. Rozalia Słoniowska-Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu,
3. Mieczysław Czapliński-Naczelnik Wydziału Rolnictwa,
4. Mieczysław Zaleciński-Naczelnik Wydziału Zarzadzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia.
Ad.1
Przewodnicząca komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Rozwoju Rodziny przywitała wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący komisji przedstawił porządek dzisiejszych obrad. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad.
Ad.2
Przewodnicząca komisji przedstawiła projekty uchwał w następujących sprawach: w sprawie zmiany Uchwały Nr XVIII/135/2016 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2016 rok, w sprawie przyjęcia Powiatowego Programu na Rzecz Rozwoju Pieczy zastępczej na lata 2016-2018, w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kluczborskiego na 2017 rok, w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych na terenie Powiatu Kluczborskiego, których właścicielem zarządzającym jest Powiat Kluczborski, udostępnionych dla operatorów publicznego transportu zbiorowego i przewoźników drogowych oraz ustalenia warunków i zasad korzystania z tych obiektów, w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół specjalnych w powiecie kluczborskim, w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2017 rok, w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej oraz sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 7 listopada 2016 r. do 24 listopada 2016 r.
W projekcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XVIII/135/2016 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2016 rok Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku mając na uwadze potrzeby osób niepełnosprawnych proponuje wprowadzenie zmian w podziale środków finansowych.
W związku z powstałymi oszczędnościami w zakresie zadań powiatu z programu likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych oraz na tłumaczu języka migowego i brakiem środków na dofinansowania do przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych, konieczne jest przesunięcie środków w łącznej kwocie 495,07 zł z przeznaczeniem na przedmioty ortopedyczne. Powyższe zmiany są zgodne z planem finansowym środków z PFRON przekazanych do dyspozycji Powiatu Kluczborskiego na 2016 rok. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie 17 głosami za pozytywnie go zaopiniowali. Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie w sprawie przyjęcia Powiatowego Programu na Rzecz Rozwoju Pieczy zastępczej na lata 2016-2018. Powiatowy Program na Rzecz Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2016 – 2018 został przygotowany jako element lokalnej polityki społecznej. Stanowi uszczegółowienie rozwiązań zawartych w Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2011-2020 przyjętej Uchwałą Nr XI/77/2011 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 września 2011r. Podstawę do jego opracowania stanowi art.180 pkt.1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Powiatowy Program na Rzecz Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2016 – 2018 zawiera kierunki działań zmierzających do tworzenia warunków dla rozwoju rodziny i opieki nad dzieckiem, szczególnie tych, które znajdują się w trudnej sytuacji życiowej. W związku z tym, że w Powiatowym Programie na Rzecz Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2016-2019, który został przyjęty uchwałą Nr XXIV/162/2016 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 27 października 2016 r, czasokres obowiązywania Programu został wskazany niewłaściwie, należy zmienić okres Programu na lata 2016-2018. W myśl bowiem przepisu art. 181 pkt.1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, do zadań własnych powiatu należy opracowywanie i realizacja 3-letnich powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej zawierających m.in. coroczny limit rodzin zastępczych zawodowych. W uprzedniej wersji Programu, przyjętej uchwałą Nr XXIV/162/2016, czas okres obowiązywania Programu przyjęto nie w latach kalendarzowych (tj. w latach 2016-2018) a w okresie trzyletnim liczonym od chwili przyjęcia Programu (tj. od dnia 27 października 2016 r.), który upłynie w roku 2019, mając przede wszystkim na względzie fakt, iż Program ma być pewną projekcją na przyszłość a nie odnosić się do zdarzeń przeszłych. Takie ujęcie czasokresu obowiązywania Programu nie jest jednak zgodne z dyspozycją przepisu art. 181 pkt.1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, który wymaga opracowanie i przyjęcie Programu w latach kalendarzowych, co uzasadnia podjęcie niniejszej uchwały w celu wyeliminowania stwierdzonego post factum uchybienia. Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.
Kolejnym przedstawionym projektem był projekt w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kluczborskiego na 2017 rok. Działając na podstawie art. 94 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo Farmaceutyczne rada powiatu ustala rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na danym terenie, po zasięgnięciu opinii burmistrzów i wójtów gmin z terenu powiatu oraz samorządu aptekarskiego. Zgodnie z art. 94 ust. 1 w/w ustawy rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy. Rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych przedstawiony w § 1 oraz plan dyżurów aptek ogólnodostępnych w porze nocnej, niedziele, święta i dni wolne od pracy na terenie powiatu kluczborskiego w 2017 roku przedstawiony w § 2 projektu uchwały zostały pozytywnie zaopiniowane przez Wójta i Burmistrzów gmin z terenu powiatu kluczborskiego oraz Opolską Okręgową Izbę Aptekarską w Opolu. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali. Kolejnym przedstawionym projektem był projekt uchwały w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych na terenie Powiatu Kluczborskiego, których właścicielem zarządzającym jest Powiat Kluczborski, udostępnionych dla operatorów publicznego transportu zbiorowego i przewoźników drogowych oraz ustalenia warunków i zasad korzystania z tych obiektów. W związku z wnioskami Burmistrza Wołczyna proponuje się ustanowienie dodatkowych trzech przystanków komunikacyjnych zlokalizowanych w ciągu drogi powiatowej nr 1346O na odcinku przebiegającym przez miejscowość Wąsice. Dwa przystanki usytuowane po lewej i prawej stronie drogi o nazwie „Wąsice, ul. Główna” oraz jeden przystanek usytuowany po lewej stronie o nazwie „Wąsice, wieś” Po wprowadzonej zmianie zwiększy się ilość przystanków zlokalizowanych w pasie drogowym dróg powiatowych z 314 do 317. Ponadto po konsultacji z Gminą Byczyna wprowadza się zmianę nazwy przystanków w poz. 19 i 20 z „Miechowa I”, na „Miechowa, Olek”, w poz. 29 i 30 z „Miechowa I” na „Miechowa, wieś”. Radni jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały.
Kolejnym projektem uchwały był projekt w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół specjalnych w powiecie kluczborskim. Radna Irena Kielar zapytała czy my to ustalamy biorąc pod uwagę zmiany jakie będą? Głos zabrał radny Jakub Goliński, który odpowiedział, że porządkujemy dotychczasowy plan sieci szkół, gdyż wcześniejszy był uchwalony w 2006 roku. Jeżeli chodzi o zmianę planowaną likwidację czy wygaszanie gimnazjum, to w naszym przypadku nasze gimnazjum będzie funkcjonowało jeszcze dwa lata, w chwili obecnej gimnazjum w tej uchwale nie funkcjonuje, gdyż Rada Powiatu ustala plan sieci szkół dla szkól ponadgimnazjalnych a gimnazjum się do takich nie zalicza. Radni nie wnieśli więcej zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali.
Kolejno Przewodnicząca komisji przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu powiatu kluczborskiego na 2017 rok. Radna Irena Kielar zapytała o dodatkowe wypracowane środki finansowe i stwierdziła, że cztery szkolne jednostki wypracowują najwięcej pieniędzy, czasami nauczyciele pytają twierdząc, że tych dodatkowych pieniędzy nie otrzymują. Radna Irena Kielar zapytała, czy jednostki mogłyby z tych pieniędzy dać jakieś premie czy dodatki ludziom, którzy te dodatkowe środki wypracowują. Radna Irena Kielar stwierdziła, że kiedyś tak było. Pan Starosta odpowiedział, że 100 % dochodów są to dochody budżetowe, jeżeli uda się wypracować taki poziom dochodów jaki wyliczyliśmy to wszystkie te dochody są przeznaczone na potrzeby szkół, w takiej sytuacji, gdy zwiększa się konkretnie w danej szkole na jakiś cel, gdy szkoła wypracowuje w tracie roku jakieś zwiększenie to trafiają pieniądze zawsze do tej szkoły. Pan Starosta dodał, że jeżeli chodzi o naszą stołówkę, to kwestia uruchomienia sprzedaży obiadów została przemyślana, pracownicy warsztatów otrzymali w tym roku dość znaczną podwyżkę, ponadto sięgnęliśmy po pracowników zatrudnionych na robotach publicznych Pan Starosta dodał, że w miarę możliwości staramy się motywować pracowników. Pan Starosta dodał, że jeżeli mamy w budżecie 1 mln. dochodów to przynajmniej 800 tys. zł. są to koszty. Pan Starosta dodał, że bardzo wiele dajemy szkołom i placówkom oświatowym w postaci nakładów inwestycyjnych.
Radna Irena Kielar stwierdziła, że jeżeli chodzi o OSP to jest zapisane w projekcie budżetu, o wsparciu w miarę posiadanych środków. Pan Starosta dodał, że w budżecie zapisaliśmy tylko to co musieliśmy, w budżecie jest jedynie OSP w Kuniowie, gdyż udzieliliśmy im promesy. Komendant OSP wszystkie wnioski zaopiniował pozytywnie, więc jeśli będą pieniądze to takie wsparcie tych wniosków będzie. Jeżeli chodzi o OSP Byczyna, to strażacy chcieli przesunąć swoje 15 tys. zł. na rok 2017, ale nie udało się, jednak w marę możliwości, jak już będą pewne wielkości budżetowe, będziemy się starali OSP dofinansowywać.
Radni pozytywnie zaopiniowali projekt budżetu powiatu na 2017 rok 16 głosami za przy 1 wstrzymującym się.
Kolejno Przewodnicząca komisji przedstawił projekt budżetu w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej. Radni nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali.
Kolejno Przewodnicząca komisji przedstawiła sprawozdanie z działalności zarządu powiatu za okres od 7 listopada 2016 r. do 24 listopada 2016 r.
Radni nie wnieśli żadnych zapytań do powyższego sprawozdania.
Ad.3
Rany Norbert Waliczek zapytał gdzie mieści się bezpłatna pomoc prawna w powiecie kluczborskim. Pan Starosta odpowiedział, że adwokat przyjmuje w Wołczynie, radca prawny
w Byczynie, w Kluczborku organizacje pozarządowe w Powiatowym Ośrodku Rehabilitacji przy ulicy Sienkiewicza. Jeżeli chodzi o stowarzyszenie to są to prawnicy, aplikanci radcowscy, którzy nie są jeszcze po egzaminach ale już maja wiedze i mogą wiele pomóc.
Ad.4
Przewodnicząca obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie komisji ds. Wsi, Rolnictwa
i Ochrony Środowiska.
Na tym protokół zakończono.
Przewodnicząca Komisji Oświaty
Wioletta Kardas
Przewodniczący Komisji ds. Wsi
Kazimierz Morawiec
Przewodniczący Komisji Zdrowia
i Bezpieczeństwa Publicznego
Norbert Waliczek
Przewodniczący Komisji Budżetu
Andrzej Kosmala
Protokołowała
Katarzyna Hołdys
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Hołdys Katarzyna |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Hołdys Katarzyna |
Data wprowadzenia: | 2017-02-17 13:44:20 |
Opublikował: | Radom Adam |
Data publikacji: | 2017-02-22 07:46:53 |
Ostatnia zmiana: | 2017-02-22 07:47:11 |
Ilość wyświetleń: | 912 |