Protokół Nr XXXI/2013
z sesji Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 29 maja 2013 r. XXXI sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1200 Wiceprzewodniczący Rady Mariusz Pieńkowski. Powitał wszystkich radnych, zaproszonych gości oraz pozostałych zebranych, a następnie stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszymi podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych jest 15 radnych. Kolejno Wiceprzewodniczący Rady przedstawił porządek dzisiejszych obrad: 1.Sprawy porządkowo-organizacyjne: a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad, c/zatwierdzenie protokołu z XXX sesji. 2.Interpelacje i zapytania radnych. 3.Podjęcie uchwał w sprawach: d/wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości zabudowanej budynkiem szpitalnym stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego, położonej w Kluczborku przy ul. M.C. Skłodowskiej 23, e/zmiany Uchwały Nr XXV/145/2008 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 sierpnia 2008r. Następnie przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z XXX sesji Rady Powiatu. Do punktu 2 porządku obrad Nie wniesiono zapytań i interpelacji. Do punktu 3a porządku obrad Wiceprzewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2013 Nr XXVII/209/2012 Rady Powiatu w Kluczborku. Radni do projektu nie wnieśli zapytań. Radni 15 głosami za podjęli Uchwałę nr XXXI/243/2013 W dalszej części obrad radni obradowali w 16 osobowym składzie. Do punktu 3b porządku obrad Wiceprzewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu jednogłośnie podejmując Uchwałę Nr XXXI/244/2013 w powyższej sprawie. Do punktu 3c porządku obrad Wiceprzewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia opłat za świadczenia udzielane przez Przedszkole Specjalne Nr 9 w Kluczborku. Zgodnie z zapisem ustawy o systemie oświaty w publicznym przedszkolu bezpłatne nauczanie,wychowanie i opieka w ramach podstawy programowej odbywają się w czasie ustalonym przezorgan prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dzienne. Organ prowadzący ustala wysokość opłat zaświadczenia udzielane przez przedszkole publiczne w czasie przekraczającym wymiar zająć przeznaczonych na realizację podstawy programowej. Koszty funkcjonowania Przedszkola Specjalnego Nr 9 w Kluczborku pokrywane będą ze środków budżetu powiatu, wspomaganych częścią oświatową subwencji ogólnej oraz z opłaty wnoszonej przez rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola Specjalnego Nr 9 w Kluczborku. Pobieranie opłat od rodziców wymaga odpowiednich uregulowań prawnych, należących do kompetencji zastrzeżonych dla Rady Powiatu w Kluczborku. W związku z tym zachodzi konieczność pojęcia niniejszej uchwały przez Radę Powiatu w Kluczborku. W projekcie uchwały proponuje się, aby rodzic dziecka uczęszczającego do Przedszkola Specjalnego Nr 9 w Kluczborku wnosił za każdą rozpoczętą godzinę pobytu dziecka w przedszkolu powyżej 5 godzin dzienne opłatę w wysokości 1 zł od pierwszego i drugiego dziecka z rodziny i przy zastosowaniu systemu ulg. Przewiduje się, że proponowana wysokość opłaty za świadczenia udzielane przez Przedszkole specjalne Nr 9 nie będzie nadmiernym obciążeniem finansowym dla rodziców i pozwoli im na korzystanie z ciekawej i bogatej oferty edukacyjnej w/w przedszkola. Radni do projektu nie wnieśli zapytań jednogłośnie podejmując Uchwałę nr XXXI/245/2013 w powyższej sprawie. Do punktu 3d porządku obrad Wiceprzewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości zabudowanej budynkiem szpitalnym stanowiącym własność Powiatu Kluczborskiego. Nieruchomość będąca przedmiotem zbycia położona jest Kluczborku przy ul. M.C. Skłodowskiej 23 na działce nr 91/24 z k. m. 12 o powierzchni 0,0473 ha, zabudowana jest budynkiem szpitalnym. Obecnie w przedmiotowym budynku prowadzą usługi opieki zdrowotnej: Polska Grupa Medyczna – oddział kardiologii (umowa dzierżawy zawarta do 21.05.2018 roku), Centrum Dializa Sp. z o.o. (umowa dzierżawy zawarta do 04.05. 2018 roku) oraz pracownia tomografii komputerowej (umowa dzierżawy zawarta do 13.03.2016 roku). Sprzedaż nieruchomości nastąpi w trybie przetargu pisemnego ograniczonego do podmiotów prowadzących działalność w zakresie leasingu zwrotnego, którego skutkiem po wyłonieniu nabywcy byłaby umowa sprzedaży z prawem odkupu nieruchomości zabudowanej budynkiem szpitalnym z jednoczesnym oddaniem Powiatowi do używania albo używania i pobierania pożytków. Uzyskane w ten sposób dochody mają na celu uwolnienie środków na sfinansowanie innych inwestycji oraz zobowiązań. To działanie nie zaszkodzi funkcjonowaniu umiejscowionych w przedmiotowej nieruchomości oddziałów medycznych. W ostatnich latach regulacje prawne ograniczające źródła finansowania samorządów zmuszają do sięgania po rozwiązania dostępne na rynku w tym leasingu zwrotnego. Co jest tego powodem? 1. Regulacje przepisów ustawy o finansach publicznych, konkretnie art. 242 i 243, dotyczące ograniczeń w dysponowaniu dochodami własnymi, majątkowymi i bieżącymi oraz ściśle powiązanie ich z rodzajami wydatków sprawia, że tradycyjne, stosowane od lat rozwiązania stały się niemożliwe. Przepis art. 243 ustawy o finansach publicznych wręcz zobowiązuję nas do wykazywania i zdobywania jak najwyższych dochodów majątkowych albowiem od 2014 zaliczany będzie indywidualny wskaźnik zadłużenia dla każdego samorządu na podstawie danych historycznych, czyli z poprzednich lat. Mamy więc konieczność osiągania jak najwyższych dochodów majątkowych, co wpływa bardzo znacząco na poprawę wskaźników zadłużenia, a w konsekwencji umożliwia dalsze inwestowanie czyli rozwój. 2. Drugim elementem, o którym coraz częściej czytamy w piśmiennictwie specjalistycznym jest fakt posiadania przez samorządy majątku trwałego o dużej wartości. To znaczy jest własnością samorządu, ale nie zdobywamy w oparciu o ten majątek żadnego finansowania. Czyli użycie tego majątku do pozyskania środków finansowych, po pierwsze dotyczy jego niezależnej części, a po drugie uwalnia nakłady finansowe poniesione na inwestycje. A co ważne nie powoduje zbycia tego majątku w sposób nieodwracalny, bowiem mechanizm leasingu zwrotnego polega na sprzedaży majątku z gwarancją jego odkupu. Przez cały czas trwania umowy majątek pozostaje w posiadaniu powiatu i jest użytkowany zgodnie z przeznaczeniem na realizację naszych zadań własnych. Radni nie wnieśli zapytań do projektu podejmując 11 głosami za , przy 1 głosie przeciw i 4 wstrzymujących się Uchwałę Nr XXXI/246/2013 w powyższej sprawie. Do punktu 3e porządku obrad Wiceprzewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie w sprawie zmiany Uchwały Nr XXV/145/2008 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 sierpnia 2008 r. w sprawie przyjęcia do realizacji projektu pod nazwą „Dobry Start” w ramach Priorytetu VII, Działania 7.1 Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji, Podziałania 7.1.2 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez powiatowe centra pomocy rodzinie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków z Europejskiego Funduszu Społecznego. Do punktu 3f porządku obrad Kolejnym projektem był projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli udziału Powiatu Kluczborskiego w procesie przygotowania płaszczyzny współpracy w ramach tworzonego Obszaru funkcjonalnego Kluczbork Kluczbork-Namysłów-Olesno. W kolejnej perspektywie finansowej 2014-2020 Polska otrzyma z budżetu Unii Europejskiej 105,8 mld Euro, w tym 72,9 mld Euro na Politykę Spójności. W okresie tym dodatkowo nacisk położony zostanie na podejście terytorialne w odniesieniu do zakresu realizowanych projektów. W związku z powyższym 6 lutego 2013 r. Zarząd Województwa Opolskiego skierował do miasta Brzeg, Kędzierzyn-Koźle, Kluczbork, Nysa korespondencję dotyczącą tworzenia partnerstw w ramach obszarów funkcjonalnych. Miasta te w Strategii Województwa Opolskiego otrzymały rangę ośrodków subregionalnych, wokół których powinny powstać obszary funkcjonalne. Działania zainicjowane przez miasto Kluczbork i Zarząd Województwa Opolskiego doprowadziły do przygotowania porozumienia na temat powołania obszaru funkcjonalnego Kluczbork, obejmującego powiaty Kluczbork, Namysłów, Olesno oraz gminy wchodzące w ich skład. Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu jednogłośnie podejmując Uchwałę Nr XXXI/248/2013 w powyższej sprawie. Do punktu 4 porządku obrad Nie wniesiono zapytań i interpelacji. Do punktu 5 porządku obrad Wiceprzewodniczący Rady przedstawił Sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za dzień od 16.04.2013 r. do 14.05..2013 r. Radni nie wnieśli zapytań, jednogłośnie przyjmując powyższe sprawozdanie. Do punktu 6 porządku obrad Wiceprzewodniczący Rady odczytał stanowisko Rady Miejskiej w Wołczynie podjęte na sesji w dniu 24 kwietnia 2013 r. w sprawie poprawy stanu dróg na terenie Gminy Wołczyn. Powyższe stanowisko stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Wiceprzewodniczący Rady poinformował, że radni po sesji proszeni są do Biura Rady, aby zapoznać się z uwagami dot. oświadczeń majątkowych. Radny Maciej Tomaszczyk wystąpił z wnioskiem, aby Rada Powiatu w Kluczborku po raz kolejny zajęła stanowisko w sprawie funkcjonowania ratownictwa medycznego na terenie powiatu kluczborskiego, w szczególności zmiany miejsca stacjonowania zespołu ratunkowego podstawowego z Kluczborka na Byczynę. Pan Starosta stwierdził, że na kolejną sesję takie stanowisko zostanie przygotowane. Do punktu 7 porządku obrad W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział i o godzinie 1240 zamknął XXXI sesję Rady Powiatu w Kluczborku. Na tym protokół zakończono Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Mariusz Pieńkowski
Protokołowała Katarzyna Hołdys
b/zatwierdzenie porządku obrad,
a/zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2013 Nr XXVII/209/2012 Rady Powiatu w Kluczborku,
b/zmiany wieloletniej prognozy finansowej,
c/ustalenia opłat za świadczenia udzielane przez Przedszkole Specjalne Nr 9 w Kluczborku,
w sprawie przyjęcia do realizacji projektu pod nazwą „Dobry Start” w ramach Priorytetu VII Działania 7.1 Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji, Podziałania 7.1.2 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez powiatowe centra pomocy rodzinie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków z Europejskiego Funduszu Społecznego,
f/wyrażenia woli udziału Powiatu Kluczborskiego w procesie przygotowania płaszczyzny współpracy w ramach tworzonego Obszaru funkcjonalnego Kluczbork Kluczbork-Namysłów-Olesno.
4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.
5.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za dzień od 16.04.2013 r. do 14.05..2013 r.
6. Wolne wnioski i zapytania.
7. Zamknięcie obrad.
Do protokołu radni nie wnieśli żadnych zapytań i uwag w związku z czym Przewodniczący poddał go pod głosownie. W obecności 15 radnych, 15 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się Rada zatwierdziła protokół z XXX sesji.
w powyższej sprawie.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w 2013 r. przystąpiło do realizacji w latach 2013-2014 kolejnego projektu systemowego pn. „Dobry Start” współfinansowanego przez EFS w ramach Umowy Ramowej Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Nr: POKL.07.01.02-16-004/08-00.
Projekt zakłada wsparcie dla beneficjentów PCPR, którymi są osoby niepełnosprawne. Łączna wartość projektu w 2013 r. wyniesie 407.160,77 zł z czego 364.408,89 zł dofinansuje EFS natomiast 42.751,88 zł będzie stanowić wkład własny, na który złoży się wypłata wynagrodzenia doradcy ds. osób niepełnosprawnych za 2 miesiące oraz dofinansowanie do turnusu rehabilitacyjnego dla osób niepełnosprawnych wypłacone ze środków PFRON. Łączna wartość projektu w 2014 r. wyniesie 477 403,94 zł z czego 427 276,53 zł dofinansuje EFS natomiast 50 127,41 zł będzie stanowić wkład własny, na który złoży się wypłata wynagrodzenia doradcy ds. osób niepełnosprawnych za 3 miesiące oraz dofinansowanie do turnusu rehabilitacyjnego dla osób niepełnosprawnych wypłacone ze środków PFRON. Wartość projektu w latach 2013-2014 wyniesie zatem łącznie 884 564,71 zł, z czego 791 685,42 zł dofinansuje EFS, natomiast 92 879,29 zł będzie stanowić wkład własny. W związku z tym, że ulega zmianie wysokość wkładu własnego konieczna jest zmiana Uchwały Nr XXV/145/2008 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 sierpnia 2008r. w sprawie przyjęcia do realizacji projektu pod nazwą „Dobry Start” w ramach Priorytetu VII, Działania 7.1 Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji, Podziałania 7.1.2Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez powiatowe centra pomocy rodzinie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków z Europejskiego Funduszu Społecznego, w §2.
Radni nie wnieśli zapytań do powyższego projektu jednogłośnie podejmując Uchwałę Nr XXXI/247/2013 w powyższej sprawie.
W perspektywie finansowej 2014-2020 w krajowych programach operacyjnych planowanych do realizacji, zabezpieczono między innymi środki finansowe na projekty składane właśnie przez obszary funkcjonalne. Udział Powiatu Kluczborskiego w obszarze funkcjonalnych Kluczbork pozwoli na skorzystanie z tych dodatkowych środków. W związku z powyższym podjęcie uchwały o przystąpieniu Powiatu Kluczborskiego do wielostronnego porozumienia w sprawie utworzenia Obszaru funkcjonalnego Kluczbork Kluczbork-Namysłów-Olesno jest uzasadnione i korzystnie może wpłynąć na rozwój powiatu.