Protokół Nr XLVI/2010
z sesji Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 16 września 2010r. XLVI sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1200 Przewodniczący Rady Mariusz Pieńkowski. Przewodniczący Rady przywitał wszystkich radnych, pozostałych zebranych, zaproszonych gości, a następnie stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszym 1.Sprawy porządkowo-organizacyjne: a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad, 2.Preferencyjne finansowanie działań energooszczędnych budynków użyteczności publicznej na terenie powiatu kluczborskiego – prezentacja Prelegent Pani Lilla Lesiak-Prezes Zarządu Instytutu Europejskiego. 3.Interpelacje i zapytania radnych. 4.Podjęcie uchwał w sprawach: a/zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2010 Nr XXXIX/228/2009 Rady Powiatu w Kluczborku, b/zmiany Uchwały Nr XXX/174/2009 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie zasad udzielania obniżek oraz przyznawania zwolnienia od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych c/zatwierdzenia 5-letniego Planu Rozwoju Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej d/zmiany Uchwały Nr XXVII/198/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie przekształcenia Domu Dziecka w Bąkowie i Domu Dziecka w Bogacicy w jedną placówkę wielofunkcyjną-Powiatowy Zespół Socjalizacyjno-Interwencyjny ,,Nasz Dom” Bogacica –Bąków. 5.Przyjęcie informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2010 roku. 6.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych. 7.Upoważnienie Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia skargi na Starostę Kluczborskiego oraz Przewodniczącego Rady Powiatu w Kluczborku. 8.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku. 9.Wolne wnioski i zapytania. 10.Zamknięcie obrad. Do punktu 2 porządku obrad Przewodniczący Rady oddał głos Panu Staroście, który poinformował, że chce zaprezentować projekt przygotowywany do naboru listopadowego z Funduszu Ochrony Środowiska Do punktu 3 porządku obrad Nie zgłoszono żadnych zapytań i interpelacji. Do punktu 4a porządku obrad Radni zapoznali się z projektem uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2010 Nr XXXIX/228/2009 Rady Powiatu w Kluczborku. Powyższy projekt wprowadza zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 57.184,- zł. Kwota 126,- zł stanowi zwiększenie dochodów Do punktu 4b porządku obrad Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Powodem przedstawienia tego projektu uchwały dopiero w tym terminie była niepewność, czy uda się dokonać naboru do tej szkoły. Nabór został zrealizowany i obecnie jest już 14 uczniów zapisanych i uczęszczających na zajęcia. Maksymalna liczebność oddziału wynosi 16 uczniów. Do projektu radni nie wnieśli uwag. Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie radnych. W obecności 14 radnych za przyjęciem głosowało 14, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Rada Powiatu podjęła uchwałę Do punktu 4c porządku obrad Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Do punktu 4d porządku obrad Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Do punktu 5 porządku obrad Przewodniczący Rady oddał głos Panu Staroście, który poinformował, że w dniu dzisiejszym została przysłana faksem opinia Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej 2010 roku. Jest to opinia pozytywna. Radni nie wnieśli zapytań do powyższej informacji Do punktu 6 porządku obrad W związku z brakiem zapytań nie udzielano odpowiedzi Do punktu 7 porządku obrad Kolejno Przewodniczący Rady poinformował, że do Starostwa Powiatowego wpłynęła skarga radnego Leszka Krzyżanowskiego na Starostę Kluczborskiego i na Przewodniczącego Rady Do punktu 8 porządku obrad Kolejno przystąpiono do przyjęcia sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu za okres od 18 sierpnia 2010 r. do 26 sierpnia 2010 r. Do sprawozdania nie wniesiono zapytań w związku Za w/w przyjęciem sprawozdania głosowało 14 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Do punktu 9 porządku obrad Przewodniczący Rady poinformował, że skarga Pani Katarzyny Łotockiej na Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku była przedmiotem obrad Komisji Rewizyjnej Radni przed sesją otrzymali pismo Pana Prezesa Stowarzyszenia Ojca Pio z dnia 8 września 2010 roku. Do punktu 10 porządku obrad W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział i zamknął o godzinie 1430 sesję Rady Powiatu w Kluczborku. Na tym protokół zakończono. Protokołowała Katarzyna Hołdys
i podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż na ogólną liczbę 19 radnych obecnych jest 16. Następnie Przewodniczący Rady przedstawił zebranym proponowany porządek obrad
w dniu dzisiejszym. Do proponowanego porządku radni nie wnieśli uwag, w związku z tym poddano go pod głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 16 radnych. Radni 16 głosami za, przy braku głosów wstrzymujących i braku głosów przeciw przyjęli następujący porządek obrad sesji:
b/zatwierdzenie porządku obrad.
i opiekuńczych,
w Kluczborku Sp. z o.o. z siedzibą w Kluczborku,
i Gospodarki Wodnej a także obiekty będące własnością powiatu, które będą objęte tym projektem. Ponadto Pan Starosta poinformował, że przy naborze obowiązuje zasada,
że minimalna wartość projektu musi przekraczać kwotę 10 mln. zł. Następnie Pan Starosta przywitał Panią Violettę Porowską – Prezes Vital Medic, i powiedział, że w związku z tym, że na naszym terenie powstała spółka Vital Medic, która złożyła wniosek aplikacyjny do RPO WO i otrzymała dofinansowanie w kwocie około 5 mln. zł. powiat kluczborski w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego chce przystapić do projektu ze swoimi obiektami, dzięki temu inwestycja wyniesie około 14 mln. zł. Pan Starosta poprosił Panią Violette Porowską - Prezes Vital Medic- o przedstawienie powyższego projektu i poinformowanie na jakim etapie jest przygotowana adaptacja, modernizacja i remont budynku, który stanowił własność powiatu. Głos zabrała Pani Prezes, która powiedziała, że projekt jest absolutnie niezwykły ponieważ jest wynikiem pasji kilkorga ludzi, w tym Pana Starosty oraz ludzi związanych ze służbą zdrowia. Ponadto Pani Prezes powiedziała, że jest to przedsięwzięcie, które zakłada powstanie kliniki chorób kręgosłupa, specjalizacje, które obejmowała będzie klinika to specjalizacja neurochirurgiczna i ortopedyczna. Zapotrzebowanie na tego rodzaju działalność jest w województwie opolskim bardzo duże. Projekt jest absolutnie innowacyjny, przewiduje dwa oddziały 45 łóżkowe z wyposażonym zapleczem diagnostycznym, z poradniami,
z blokiem operacyjnym. Bloki operacyjne będą blokami, które spełniają wymogi XXI wieku, będą to tzw. bloki ze zintegrowanymi salami operacyjnymi. W związku z przybyciem Pani Lilli Lesiak - Prezesa Zarządu Instytutu Europejskiego przystąpiono do prezentacji pn.: „Preferencyjne finansowanie działań energooszczędnych budynków użyteczności publicznej na terenie powiatu kluczborskiego”. Powyższa prezentacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Po prezentacji Przewodniczący Rady oraz Pan Starosta podziękowali Pani Prezes Lilli Lesiak za zapoznanie radnych z projektem. Pan Starosta ponadto powiedział, że termin naboru jest w listopadzie, została przekazana cała dokumentacja dla ośmiu obiektów powiatu, która została sporządzona, w tym audyty termomodernizacyjne, tak aby specjaliści
z European Institute of Environmental Energy Poland mogli przystąpić do przygotowania wniosku oraz zaktualizować w razie potrzeby niektóre dokumenty. Pan Starosta powiedział, że to wszystko, o czym mowa była w prezentacji będzie możliwe dlatego, że na przestrzeni lat powstawała dokumentacja termomodernizacyjna dla wszystkich obiektów, które objęte zostaną projektem. Ponadto Pan Starosta powiedział, że dla 5 z 8 obiektów zgłoszonych do powyższego wniosku od dłuższego czasu staramy się o dofinansowanie z RPO WO, dwa pozostałe obiekty są obiektami zabytkowymi. Dokładne opracowanie dokumentacji dla tych dwóch obiektów zabytkowych było możliwe dzięki zastosowaniu metody sparingu laserowego, do tej pory tą metodą w Polsce opracowano dokumentację dla kilku budynków. Dlatego też jest to dokumentacja bardzo precyzyjna. Następnie została pokazana krótka prezentacja dwóch budynków po termomodernizacji: ZSO Nr 1 w Kluczborku oraz ZSP Nr 1 w Kluczborku. Pan Starosta powiedział, że nabór jest w listopadzie oraz, że być może trzeba będzie jeszcze w październiku podjąć jakieś uchwały, stanowiska czy decyzje
w przedmiotowej sprawie, więc Rada musi mieć wiedzę na temat tego przedsięwzięcia. Ponadto Pan Starosta powiedział, że tylko wspólnie ze spółką Vital Medic uzyskujemy wartość projektu powyżej 10 mln. zł a jest to główny warunek aplikowania o środki. W związku z tym, że nikt z radnych nie miał zapytań Przewodniczący Rady ogłosił 10 minut przerwy.
z tytułu kosztów zastępstwa procesowego pochodzących z wpłat od komornika sądowego, 6 000,- zł. – to zwiększenie dochodów w związku z zawarciem z PZU S.A. na działania prewencyjne, 50.000,- zł – zwiększenie dochodów w związku z zawarciem umowy na dofinansowanie projektu „Aktywność kobiet w społeczności lokalnej” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Nr POKL.06.03.00-016-013/09-00, ponadto kwota 1.058,- zł –stanowi zwiększenie dochodów na wniosek dyrektora Poradni Psychologiczno Pedagogicznej w Kluczborku. Ponadto zmiany dokonane w planie wydatków spowodują ich zwiększenie
w budżecie na 2010 rok o kwotę 57.184,- zł, w tym 126,-zł – zwiększenie wydatków z tytułu kosztów zastępstwa procesowego pochodzących z wpłat od komornika sądowego, 6.000,- zł – zwiększenie wydatków w związku z zawarciem umowy z PZU S.A, 50.000,- zł – zwiększenie wydatków w związku z zawarciem umowy na dofinansowanie projektu „Aktywność kobiet
w społeczności lokalnej” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Nr POKL.06.03.00-016-013/09-00, kwota 1.058,- zł stanowi zwiększenie wydatków na wniosek dyrektora Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej. Ponadto przenosi się środki finansowe w budżecie powiatu kluczborskiego na 2010 rok po stronie wydatków. Przeniesienia środków dotyczą wniosków złożonych przez jednostki organizacyjne powiatu
a także podyktowane są koniecznością realizacji zadań wprowadzonych niniejszą uchwałą. Ponadto został zaktualizowany Plan wydatków inwestycyjnych. Wprowadzono również nowe zadanie inwestycyjne „Zakup zmywarki do naczyń i szkła z funkcją wyparzania”. Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie radnych. W obecności 14 radnych za przyjęciem powyższej uchwały głosowało 14, nie stwierdzono głosów przeciw
i wstrzymujących się. Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XLVI/271/2010 w przedmiotowej sprawie.
Nr XXX/174/2009 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie zasad udzielania obniżek oraz przyznawania zwolnienia od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Powyższy projekt uchwały dot. zwolnienia od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego obniżonego wymiaru godzin zajęć przez dyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku. Powodem zmiany jest utworzenie od 1 września 2010 r. w SOSW klasy I Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego Specjalnego
i konieczność przydzielenia do realizacji dwóch obowiązkowych języków obcych . Jednym jest język angielski – jako kontynuacja języka z gimnazjum, drugi to język rosyjski, który jest łatwiejszy do nauki przez uczniów w tym typie szkoły, a nie mniej przydatny jak inne języki obce. Wymiar godzin z drugiego języka obcego wynosi 5 godzin w dwuletnim cyklu nauczania, czyli w pierwszej klasie np. 3 a w drugiej 2 tygodniowo. Pani dyrektor SOSW posiada kwalifikacje do nauczania tego przedmiotu, a znalezienie nauczyciele językowca do zatrudnienie na 2-3 godziny w szkołach specjalnych, gdzie konieczne jest posiadanie dodatkowo kwalifikacji z oligofrenopedagogiki, jest bardzo trudne, lub wręcz niemożliwe.
Nr XLVI/272/2010 w przedmiotowej sprawie.
5-letniego Planu Rozwoju Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Kluczborku
Sp. z o.o. z siedzibą w Kluczborku. Stosownie do Umowy nieodpłatnego przeniesienia praw udziałów zawartej w dniu 18 marca 2010 roku w Warszawie pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Skarbu Państwa Pana Aleksandra Grada, działającego na podstawie art.2 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 roku o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa zwanym w treści umowy Zbywcą Powiatem Kluczborskim, reprezentowanym przez Zarząd Powiatu w Kluczborku w osobach Piotr Pośpiech Przewodniczący Zarządu, Starosta Kluczborski, Mieczysław Czapliński Członek Zarządu, Wicestarosta zwanym w treści umowy Nabywcą. Spełniając wymóg §2 Umowy nabywca zobowiązuje się, że w terminie sześciu miesięcy od podpisania niniejszej umowy zostanie opracowany 5-letni Plan rozwoju Spółki w kontekście polityki transportowej powiatu uwzględniającej zaopatrzenie w świadczenie usług przez Spółkę w tym zakresie. Powyższy plan podlega zatwierdzeniu przez organ stanowiący Nabywcy. Przewodniczący Rady poddał powyższy projekt uchwały pod dyskusję. Głos zabrał radny Maciej Tomaszczyk, który zapytał o spadek przychodów spółki z komunikacji regularnej zwykłej oraz o likwidację nierentownych linii i konieczności dofinansowania przez powiat nierentownych połączeń. Radny Maciej Tomaszczyk zapytał także na jakim etapie jest powiat odnośnie umów
z gminami w sprawie organizacji przewozów szkolnych. Ponadto radny Maciej Tomaszczyk zapytał, czy ilość kursów na nierentownych regularnych liniach w gminie Byczyna nie spadnie. Pan Starosta odpowiedział, że jeżeli chodzi o zakres dowozów dzieci do szkół to nasz PKS wykonuje już usługi w gminie Wołczyn i oraz w Gorzowie Śląskim, dzięki temu uruchomiono również połączenie autobusowe między Wołczynem a Kluczborkiem oraz Gorzowem Śląskim. Pan Starosta powiedział, że jeżeli chodzi o etap na którym znajduje się powiat w zakresie dopracowania mechanizmu, który pozwoli kompleksowo obsługiwać gminy to wymaga to woli obu stron. W oparciu o rozporządzenie WE 1370, została przygotowana koncepcja współpracy między samorządami gminnymi, które wchodzą w skład powiatu, która umożliwi wykonywanie tego rodzaju usług na poziomie kosztów transportu. Gminy będą mieć czas na zastanowienie się i określenie swoich stanowisk co do ewentualnej współpracy. Ponadto Pan Starosta stwierdził, że najprawdopodobniej najbardziej korzystnym modelem współpracy będzie model mieszany, który polega na tym, że usługi wykonywane będą w systemie zamkniętym, czyli tylko autobusy będą woziły tylko uczniów i w systemie mieszanym, w wydzielonej strefie będą przewożeni uczniowie i pasażerowie połączeń liniowych. Dotychczas udało się wypracować koncepcję, która pozwala zgodnie z prawem bez ogłaszania postępowań przetargowych, podjąć współpracę z gminami w zakresie współpracy dowozu dzieci do szkół, natomiast konkretne umowy zostaną po przyjęciu strategii gminom przedstawione. Ponadto Pan Starosta poinformował, że jeżeli chodzi
o pytanie dot. sieci połączeń lokalnych nie związanych dowozem dzieci do szkół to nie ma zgody na likwidację niektórych połączeń, które były przewidziane do likwidacji jako nierentowne ale co będzie w przyszłości odnośnie tych połączeń nie wiadomo. W Sejmie trwają się prace nad ustawą o zbiorowym transporcie publicznym, projekt ustawy mówi, że każde połączenie o które poprosi dana gmina czy powiat może być zrealizowane, ale pod warunkiem, że w przypadku połączeń nierentownych powiat czy gmina będzie musiał
z własnego budżetu dopłacić. Na dzień dzisiejszy powiat ma przygotowaną koncepcję współpracy, natomiast odbędą się jeszcze konsultacje w tej sprawie z zainteresowanymi gminami i dopiero wtedy zawierane będą umowy. Następnie głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który zapytał, czy jest możliwe, aby firma , która będzie wydzierżawiać stację, miała zapis w umowie, że będzie obniżać cenę paliwa o 5 % w stosunku do innych stacji, tak aby przez to działanie stymulować rynek paliwowy w naszym powiecie. Ponadto radny Leszek Krzyżanowski stwierdził, że paliwo w naszym rejonie jest jednym z najdroższych. Odpowiedzi udzielił Pan Starosta, który powiedział, że w ten sposób naruszona zostałaby zasada konkurencji. Ponadto Pan Starosta poinformował, że chce wydzierżawić stację gdyż wtedy zostanie utrzymane tam zatrudnienie dla 4 osób, oraz, że podjęte zostały rozmowy
z dwoma sieciami, które wyraziły zainteresowanie współpracą, natomiast przy wydzierżawianiu tej stacji, dobrze będzie jeżeli w umowie znajdzie się zapis, że PKS będzie korzystał z niższej ceny za paliwo. Ponadto Pan Starosta stwierdził, że jeżeli mamy przedsiębiorstwo działające jak przedsiębiorstwo użyteczności publicznej, to niektóre działalności charakteryzujące się komercyjnością nie powinny mieć miejsca, chodzi o szkołę jazdy i biuro turystyczne. Następnie głos zabrał radny Wojciech Smolnik, który stwierdził, że w tabelce dot. informacji o pracy przewozowej jest błąd dot. zatrudnienie ogółem. Ponadto radny Wojciech Smolnik zapytał Pana Starostę w jakim standardzie zakupione zostaną autobusy oraz czy planuje się przewozy zagraniczne. Pan Starosta powiedział, że jeżeli chodzi o kwestię błędnego podliczenia stanu zatrudnienia, to jest to błąd pisarski, który zostanie skorygowany przed odesłaniem do Ministerstwa Skarbu Państwa, jeżeli chodzi o planowany zakup autobusów, to będą to autobusy używane, zakupione w leasingu, natomiast nie planuje się przewozów zagranicznych. Następnie Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały
w sprawie zatwierdzenia 5-letniego Planu Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej
w Kluczborku Sp. z o.o. z siedzibą w Kluczborku pod głosowanie. Radni w obecności 15,
13 głosami za przy 2 głosach wstrzymujących się podjęli uchwałę Nr XLVI/273/2010 w w/w sprawie.
Nr XXVII/198/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 31 marca 2005 r.
w sprawie przekształcenia Domu Dziecka w Bąkowie i Domu Dziecka w Bogacicy w jedną placówkę wielofunkcyjną-Powiatowy Zespół Socjalizacyjno-Interwencyjny ,,Nasz Dom” Bogacica – Bąków. W związku z wnioskiem o wydanie pozwolenia na prowadzenie całodobowej placówki opiekuńczo- wychowawczej, Wydział Polityki Społecznej zakwestionował formę organizacyjną placówki w kwestii zapewnienia warunków dla przyjęć interwencyjnych. Aktualnie placówka nie posiada możliwości stworzenia wyizolowanych pomieszczeń dla wychowanków przyjmowanych w trybie interwencyjnym określonym
w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19.10.2007r. w sprawie placówek opiekuńczo- wychowawczych. W związku z powyższym miejsca w liczbie 4, przeznaczone aktualnie na przyjęcia interwencyjne będą funkcjonowały jako socjalizacyjne. Działanie to zmieni typ placówki z socjalizacyjno-interwencyjnej na całodobową placówkę socjalizacyjną o nazwie „Dom Dziecka „Nasz Dom Bogacica-Bąków” ”. Czynność ta pozwoli na uzyskanie wymogów standaryzacyjnych jeszcze w 2010roku. Do przedmiotowego projektu nie wniesiono uwag. Radni w drodze głosowania jednogłośnie 15 głosami za podjęli uchwałę Nr XLVI/274/2010 w przedmiotowej sprawie.
w Opolu w sprawie opinii nt. informacji z przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze
w związku z czym Przewodniczący Rady przeszedł do głosowania nad przyjęciem powyższej informacji. Radni w obecności 15 jednogłośnie przyjęli informację z przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2010 roku..
z dnia 30 sierpnia 2010 r. Powyższa skarga znajduje się w aktach Komisji Rewizyjnej.
Po odczytaniu treści skargi Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania nad upoważnieniem Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia powyższej skargi. W obecności 15 radnych, za upoważnieniem głosowało 6 radnych, przeciw było 7, 2 wstrzymało się
od głosu. Rada Powiatu nie upoważniła Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia powyższej skargi. Głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który zapytał, czy Komisja Rewizyjna zajmie się tą skargą czy nie. Przewodniczący Rady odpowiedział, że nie, gdyż Rada nie upoważniła Komisji Rewizyjnej do zbadania skargi.
z czym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.
w dniu 8 września 2010 r., na którym Pani Katarzyna Łotocka wycofała swoją skargę
i przeprosiła Panią Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy Kluczborku. Głos zabrała Pani Dyrektor PUP w Kluczborku, która poinformowała, że do dnia dzisiejszego nie wpłynęła żadna skarga na pracownika PUP w Kluczborku. Następnie głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który wystąpił z wnioskiem, aby Powiat Kluczborski rozpoczął działania na rzecz promocji ochrony zdrowia w naszym powiecie poprzez zaproponowanie Burmistrzom
i Wójtom powiatu kluczborskiego zakupu urządzenia umożliwiającego defiblirację. Kserokopia powyższego wniosku stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Głos zabrał Wicestarosta Mieczysław Czapliński, który stwierdził, że dobrze, że jest taka inicjatywa, ale Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego w Kluczborku był na dwóch spotkaniach w Urzędzie Marszałkowskim w Opolu w tej sprawie, ostatnie odbyło się pn.: „Nagłe zatrzymanie krążenia w obiektach użyteczności publicznej”. Na spotkaniach zostały przedstawione konkretne oferty nt. tych urządzeń. Następnie głos zabrał Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia, który powiedział, że powyższa konferencja została zorganizowana przez Pana Marszałka Józefa Sebestę, obecni na nim byli również przedstawiciel ratownictwa medycznego oraz przedstawiciele firm produkujących tego typu urządzenia. Poruszona została również kwestia ewentualnego dofinansowania zakupu tych urządzeń przez zainteresowane strony. Następnie głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który stwierdził, że to dobrze, że jest taka sprzyjająca atmosfera jeżeli chodzi o kwestię zakupu defibliratorów. Następnie radni obejrzeli krótki film przygotowany przez radnego Leszka Krzyżanowskiego dot. obsługi powyższego urządzenia. Radny Leszek Krzyżanowski powiedział, że należy zaplanować na następną kadencję realizację programu zakupu defibliratorów a w przyszłości Ochotnicze Straże Pożarne . Głos zabrał radny Mirosław Misiak, który stwierdził, że w krajach UE tych bardziej rozwiniętych, standardem jest, że w obiektach użyteczności publicznej są tego typu urządzenia, niejednokrotnie ratujące życie. Następnie Przewodniczący Rady poddał wniosek radnego Leszka Krzyżanowskiego pod głosowanie. Radni w obecności 15, 13 głosami za, przy
2 głosach wstrzymujących się przyjęli powyższy wniosek. Głos zabrała radna Otylia Skoczylas, która powiedziała, że w jej gminie OSP posiada tego typu urządzenia. Głos zabrał radny Mirosław Misiak który stwierdził, że ideą tego pomysłu jest, aby takie urządzenie było
w każdym obiekcie użyteczności publicznej, tam gdzie są duże skupiska ludzi. Następnie głos zabrał Pan Starosta, który zwrócił się do radnych ze Wspólnoty dla Rodziny w sprawie listu otwartego, który został skierowany do mediów dnia 31 sierpnia br., związanego
z obchodami rocznicy 1 września, 71 rocznicy wybuchu II Wojny Światowej. Pan Starosta odczytał powyższy list, kserokopia listu stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Ponadto Pan Starosta stwierdził, że tego typu ataki nie robią na nim żadnego wrażenia, oraz, że dnia
4 sierpnia wysłany został list do wszystkich zainteresowanych organizacji, w tym do ZHR ,
z zaproszeniem i informacją oraz programem obchodów, w połowie sierpnia wszyscy radni otrzymali takie zaproszenia, do obchodów był jeszcze miesiąc i nikt nie zgłosił jakiegoś sprzeciwu ani nie wystąpił z propozycją, aby obchody odbyły się w godzinach popołudniowych, dopiero 31 sierpnia radni i sympatycy Wspólnoty dla Rodziny wystąpili
z listem otwartym do mediów., to spowodowało liczne komentarze. Ponadto Pan Starosta powiedział, że przykre jest to, że ten temat jest w ten sposób traktowany. Ponadto Pan Starosta stwierdził, że obchody świąt państwowych organizowane są przez powiat od lat wspólnie z gminą Kluczbork i zawsze do tych obchodów zapraszani są harcerze. Ponadto Pan Starosta poinformował, że atrakcje, które mają miejsce na tych obchodach, są organizowane przez harcerzy, między innymi dzięki dofinansowaniu ze strony powiatu. Ponadto Pan Starosta stwierdził, że nie można mieszać w głowach dzieciom, gdyż dzieci są ponad podziałami, podziały są w głowach ich opiekunów. Głos zabrała radna Celina Zając, która powiedziała, że jako sympatyk Wspólnoty dla Rodziny nigdy takiego listu nie podpisywała
i nigdy nie zgłaszała jakiś pretensji odnośnie godzin obchodów rocznicy Wybuchu II Wojny Światowej. Następnie głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski, który powiedział, że list został podpisany przez osoby dorosłe a nie dzieci.