Uchwała Nr XLV/261/2010
Rady Powiatu w Kluczborku
z dnia 26 sierpnia 2010 r.
w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu
Działając na podstawie art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz.U. Nr 157 , poz. 1240 z póź.zm.) oraz art 53 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz.U z 2001 r. Nr 142 poz.1592 z późn.zm.) Rada Powiatu w Kluczborku , uchwala co następuje:
§ 1. Uchwała określa:
1) Obowiązki jednostek organizacyjnych Powiatu oraz powiatowych służb , inspekcji i straży w toku prac nad projektem budżetu Powiatu , zwanego dalej „budżetem”
2) Wymaganą szczegółowość projektu budżetu , która nie może być mniejsza niż określona w odrębnych przepisach;
3) Wymagane materiały informacyjne , które Zarząd Powiatu , zwany dalej „Zarządem” powinien przedstawić Radzie wraz z projektem budżetu
4) Terminy obowiązujące w toku prac nad projektem budżetu ( dotyczą roku poprzedzającego rok budżetowy).
§ 2. Opracowanie projektu budżetu oraz przygotowanie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami należą do wyłącznej kompetencji Zarządu.
§ 3.1. W celu opracowania budżetu Zarząd w terminie do dnia 15 września przedstawia wytyczne niezbędne do opracowania materiałów planistycznych na następny rok budżetowy obejmujące w szczególności:
1) Planowane wskaźniki ekonomiczne
2) Metodologię tworzenia planów finansowych jednostek organizacyjnych
3) Sposób wyznaczania wielkości wydatków bieżących , w tym płacowych , oraz wydatków inwestycyjnych
4) Założenia do uchwał okołobudżetowych.
2. Zarząd informacje o przyjętych wytycznych niezbędnych do opracowania materiałów planistycznych do projektu budżetu przekazuje:
1) Naczelnikom Wydziałów Starostwa Powiatowego w Kluczborku
2) Kierownikom jednostek organizacyjnych powiatu oraz powiatowych służb , inspekcji i straży
3. Zakres i szczegółowość materiałów planistycznych dotyczących
1) jednostek budżetowych określają załączniki nr 1 i 2 do uchwały
2) wydatków majątkowych i remontowych określa załącznik nr 3
4. Wraz z powyższymi materiałami osoby odpowiedzialne za ich przygotowanie zobowiązane są przedstawić szczegółowe wyliczenia i uzasadnienie przyjętych kwot.
W zakresie wydatków osobowych należy załączyć arkusze kalkulacyjne.
§ 4. Wycinkowe materiały planistyczne opracowane przekazywane są Skarbnikowi Powiatu zwanemu dalej „Skarbnikiem”, nie później niż do dnia 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 5.1. W terminie do 15 października wnioski o ujęcie zadań w budżecie składane mogą być przez radnych Rady Powiatu , komisje stałe Rady, mieszkańców Powiatu, organizacje pozarządowe i inne podmioty.
2.Wnioski powinny zawierać nazwę zadania, jego krotką charakterystykę, uzasadnienie realizacji i w miarę możliwości wnioskodawcy jego szacunkowy koszt.
§ 6. Na podstawie otrzymanych materiałów planistycznych, wniosków, jak również skalkulowanych dochodów własnych budżetu, dotacji celowych i subwencji z budżetu państwa Skarbnik oraz wytypowany przez niego zespół pracowników sporządza projekt uchwały budżetowej w terminie do 5 listopada.
§ 7. Projekt uchwały budżetowej sporządzany jest w szczegółowości określonej odrębnymi przepisami.
§ 8.1.Do projektu uchwały budżetowej Skarbnik załącza objaśnienia.
2. Objaśnienia do projektu budżetu powinny zawierać:
1) w zakresie dochodów –omówienie poszczególnych źródeł dochodów
ze wskazaniem sposobów i podstaw ich kalkulacji
2) w zakresie wydatków – szczegółowe uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków wyodrębnieniem :
a) wydatków jednostek budżetowych i wydatków na zadania budżetowe,
z wyszczególnieniem wynagrodzeń i pochodnych
b) dotacji udzielanych z budżetu z wymienieniem jednostek dotowanych
c) wydatków na inwestycje
3) omówienie przychodów związanych z pokryciem deficytu (niedoboru) budżetu oraz rozchodów związanych ze spłatami zaciągniętych długoterminowych kredytów.
3. Projekt uchwały budżetowej może zawierać także inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu.
§ 9. Projekt budżetu opracowany w formie uchwały budżetowej przyjmuje w drodze podjęcia uchwały Zarząd , a następnie wraz z objaśnieniami przedstawia najpóźniej do dnia 15 listopada Radzie Powiatu oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej – celem zaopiniowania.
§ 10.1. Zarząd w terminie 7 dni od przekazania projektu uchwały budżetowej Radzie Powiatu przekazuje podległym jednostkom informacje niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych.
2. Jednostki , o których mowa w ust.1 , opracowują projekty planów w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji określonej w ust.1 , nie później jednak niż do dnia 22 grudnia.
§ 11.1. Przewodniczący Rady Powiatu przekazuje niezwłocznie projekt uchwały budżetowej wraz z materiałami informacyjnymi do zaopiniowania stałym komisjom rady.
2. Komisje rady odbywają posiedzenia , na których formułują na piśmie opinie o projekcie uchwały budżetowej.
3. Komisja proponująca wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku przewidzianego w projekcie budżetu zobowiązana jest wskazać źródło jego sfinansowania.
4. Opinie komisji przedstawiane są komisji właściwej do spraw budżetu, która formułuje ostateczną opinię i przedkłada ją Zarządowi Powiatu , nie później jednak niż 7 dni przed planowanym terminem sesji budżetowej.
5. W posiedzeniu komisji właściwej do spraw budżetu opiniującej projekt budżetu biorą udział przewodniczący pozostałych komisji lub ich zastępcy.
§ 12.1. Zarząd po zapoznaniu się z opinią komisji właściwej do spraw budżetu przedkłada Radzie Powiatu Kluczborskiego skorygowany projekt budżetu.
2. Nieuwzględnione w projekcie budżetu opinie i wnioski komisji wymagają uzasadnienia Zarządu.
§ 13.1. Porządek sesji Rady Powiatu , na której rozpatrywany jest projekt budżetu powinien zawierać następujące punkty:
1) omówienie projektu chwały budżetowej wraz z objaśnieniami
2) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej
3) przedstawienie opinii i wniosków komisji stałych
4) przedstawienie stanowiska Zarządu Powiatu w sprawie opinii i wniosków komisji i radnych
5) dyskusję nad wniesionymi poprawkami i ich przegłosowanie
6) głosowanie nad projektem uchwały budżetowej
2. Bez zgody Zarządu Rada Powiatu nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie deficytu budżetu , a także zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.
§.14. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Kluczborskiego.
§.15.Traci moc Uchwała Nr XLI/301/2006 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 sierpnia 2006 r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej i materiałów informacyjnych towarzyszących budżetowi.
§.16. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik nr 1 do Uchwały Nr XLV/261/2010
Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 26 sierpnia 2010 r.
Nazwa jednostki
Zestawienie dochodów
L.p. |
Dz. |
Roz. |
§ |
Wyszczególnienie (źródło dochodów) |
Bieżące /Majątkowe |
Przewidywane wykonanie w ……… r. |
Projekt planu na ………r. |
% 8/7 |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Załącznik nr 2 do Uchwały Nr XLV/261/2010
Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 26 sierpnia 2010 r.
Nazwa jednostki
Zestawienie wydatków
Lp |
Dz. |
Rozdz. |
§ |
Nazwa |
Przewidywane wykonanie w ………r. |
Projekt planu na …. r. |
% zmiany 7/6 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
|
|
I |
Wydatki osobowe: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II |
Świadczenia na rzecz osób fizycznych: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III |
Dotacje: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IV |
Zakupy towarów i usług: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V |
Pozostałe: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VI |
Wydatki majątkowe: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VII |
Ogółem wydatki (I+II+III+IV+V+VI) |
|
|
|
Załącznik nr 3 do Uchwały Nr XLV/261/2010
Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 26 sierpnia 2010 r.
Nazwa jednostki
Zestawienie wydatków majątkowych i remontowych
L.p. |
Dz. |
|
§ |
Nazwa inwestycji |
Wartość kosztorysowa |
Termin |
Nakłady do wykonania w ……... r. |
Źródła finansowania w …… r. | ||||
Rozdz. |
rozpoczęcie |
zakończenie |
Środki własne Powiatu |
Dotacje bezzwrotne |
Kredyty, pożyczki |
Inne | ||||||
1. |
2. |
3. |
4.. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
10. |
11. |
12. |
13. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|