Protokół Nr XXXVI/2009
z sesji Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 24 września 2009 r. XXXVI sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 12 00 Przewodniczący Rady-Mariusz Pieńkowski. Przywitał wszystkich radnych oraz pozostałych zebranych, a następnie stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszym i podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych jest 17 na 19 radnych. Następnie Przewodniczący Rady przedstawił zebranym proponowany porządek obrad w dniu dzisiejszym. Do proponowanego porządku Pan Starosta zgłosił wniosek, aby porządek dzisiejszej sesji został poszerzony o projekt uchwały w sprawie zabezpieczenia w ramach partnerstwa dla Gminy Kluczbork środków finansowych na realizację zadania ,,Remont ulicy Wolności w Kluczborku” w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011. Przewodniczący poddał przedmiotowy wniosek pod głosowanie. Radni nie wnieśli uwag, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał porządek wraz z dodatkowym projektem uchwały pod głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 17 radnych. Radni 17 głosami za, przy braku głosów wstrzymującymi i braku głosów przeciw przyjęli następujący porządek obrad sesji: 1.Sprawy porządkowo-organizacyjne: a)otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad. b)zatwierdzenie porządku obrad. c)zatwierdzenie protokołu z XXXV sesji. 2.Interpelacje i zapytania radnych. 3.Podjęcie uchwał w sprawach: a)zmiany uchwały Nr XXVIII/162/2008 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2009 rok. b)zmiany Uchwały Nr XIX/101/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia c)wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy, po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego, d)ponownego przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego przeprowadzenia przebudowy drogi krajowej Nr 45 na odcinku :Kluczbork ul.Katowicka, Ligota Zamecka, Ligota Górna, e)zabezpieczenia środków finansowych na realizację zadania ,,Remont drogi powiatowej Nr 1336 O Wołczyn-Biskupice” w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011. f)zabezpieczenia środków finansowych na realizację zadania ,,Remont drogi powiatowej Nr 1319 O Ligota Dolna-Bogacica – Jasienie” w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011, g)zabezpieczenia w ramach partnerstwa dla Gminy Kluczbork środków finansowych na realizację zadania „Remont ulicy Wolności w Kluczborku” w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008 – 2011. 4.Rozpatrzenie wezwania Pana Ireneusza Piotrowiaka do usunięcia naruszeń prawa, zmiany lub uchylenia uchwały Nr XXXV/202/2009 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 20 sierpnia 2009 r. w sprawie rozpatrzenia skarg Pana Ireneusza Piotrowiaka na Starostę Kluczborskiego. 5.Przyjęcie sprawozdania z realizacji Powiatowego Planu Gospodarki Odpadami 6.Przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2009 roku. 7.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych. 8.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku. 9.Wolne wnioski i zapytania. 10.Zamknięcie obrad. Następnie przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z XXXV sesji Rady Powiatu, która odbyła się w dniu 24 września 2009 r. Do protokołu radni nie wnieśli zapytań, w związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał je pod głosowanie. W obecności 17 radnych, 17 głosami za, przy braku głosów wstrzymujących się oraz przeciw, Rada Powiatu zatwierdziła w/w protokół. Do punktu 2 porządku obrad Radni nie zgłosili żadnych interpelacji i zapytań. Do punktu 3a porządku obrad Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie zmiany uchwały Nr XXVIII/162/2008 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2009 rok, Powyższy projekt uchwały prowadza zmiany w planie dochodów budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych dochodów o kwotę 285.659,- zł, zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 285.659,- zł. Ponadto przeniesieniu ulegają środki finansowe w budżecie powiatu kluczborskiego na 2009 rok po stronie wydatków. Przeniesienia środków po stronie wydatków dotyczą wniosków złożonych przez jednostki organizacyjne powiatu, a także podyktowane są koniecznością realizacji zadań, które wprowadzono do realizacji niniejszą uchwałą. Wprowadza się również zmiany w planie dotacji udzielanych z budżetu powiatu dla szkół niepublicznych posiadających uprawnienia szkół publicznych, funkcjonujących na terenie Powiatu Kluczborskiego. Zmiana planu (zmniejszenie) została dokonana w związku z korektą naliczania dotacji dla szkół niepublicznych . Wprowadzone zostają także zmiany w planie dotacji celowych dla jednostek realizujących zadania powiatu na mocy porozumień w 2009 roku oraz zmiany w planie zadań inwestycyjnych na 2009 rok. Radni nie zgłosili do projektu żadnych uwag podejmując w drodze głosowania 17 głosami za, brakiem głosów wstrzymujących się i przeciw uchwałę Nr XXXVI/203/2009 w sprawie zmiany uchwały Nr XXVIII/162/2008 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2009. Do punktu 3b porządku obrad Kolejnym projektem jaki przedstawił Przewodniczący Rady był projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XIX/101/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia Projekt uchwały został przygotowany w związku z tym, że Uchwała Nr XIX/101/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 listopada 2007r. w sprawie zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego wymaga korekty formalno – prawnej w paragrafie 8, wynikającej z błędów merytorycznych (przywołania do ustępów, których nie ma w paragrafie 5). Dlatego należy je usunąć wprowadzając zmiany w § 8, nadając mu nowe brzmienie. W związku z powyższym zachodzi konieczność podjęcia przez Radę Powiatu stosownej uchwały. Do projektu nie wniesiono zapytań w związku z czym radni w drodze głosowania 17 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się podjęli uchwałę Nr XXXVI/204/2009 w przedmiotowej sprawie. Do punktu 3c porządku obrad Następnie Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy, po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego. Niniejszy projekt uchwały określa indywidualny przypadek zawarcia kolejnej umowy dzierżawy na pomieszczenie spełniające funkcję garażu ze stroną, która już wcześniej korzystała z przedmiotu dzierżawy na podstawie umowy zawartej na czas oznaczony do trzech lat. Zgodnie z zapisami ustawy o samorządzie powiatowym, Rada Powiatu jako kompetentny organ może wyrazić zgodę na zawarcie kolejnej umowy po umowie zawartej na czas oznaczony do trzech lat, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość. Przedmiotem powyższego projektu uchwały jest garaż położony w przyziemiu budynku administracyjnego położonego w Kluczborku przy ulicy Żeromskiego 3b z Powiatowym Inspektorem Nadzoru Budowlanego. Do przedmiotowego projektu nie wniesiono uwag w związku z czym radni w drodze głosowania 17 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się podjęli uchwałę Nr XXXVI/205/2009 w powyższej sprawie. . Do punktu 3d porządku obrad Przewodniczący Rady przedstawił następny projekt uchwały w sprawie ponownego przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego przeprowadzenia przebudowy drogi krajowej Nr 45 na odcinku: Kluczbork ul.Katowicka, Ligota Zamecka, Ligota Górna, Starosta poinformował, że pomimo spotkań z przedstawicielami GDDKiA Oddział w Opolu przebudowa DK nr 45 do chwili obecnej nie uzyskała finansowania. Inwestycja ta od dnia 13 sierpnia 2009 r. posiada ważną decyzję pozwolenia na budowę. W związku z tym uzasadnione jest ponowne podjęcie przez Radę Powiatu w Kluczborku przedmiotowej uchwały. Radni nie zgłosili żadnych zapytań w związku z czym Przewodniczący poddał projekt pod głosowanie. Radni w drodze głosowania w obecności 17 radnych, 17 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się podjęli uchwałę Nr XXXVI/206/2009 w w/w sprawie. Do punktu 3e porządku obrad Radni zapoznali się z kolejnym projektem przygotowanym na dzisiejszą sesję w sprawie zabezpieczenia środków finansowych na realizację zadania ,,Remont drogi powiatowej Nr 1336 O Wołczyn-Biskupice” w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011. Przedmiotowy projekt dotyczy remontu drogi powiatowej Nr 1336 O Wołczyn-Biskupice. Planowany koszt całkowity inwestycji w ramach projektu to 4 051 979,79 zł, jeśli projekt zostanie przyjęty do realizacji Powiat Kluczborski otrzyma na ww. zadanie środki w wysokości 2 025 989,90 zł. Do przedmiotowego projektu nie wniesiono zapytań w związku z czym Przewodniczący poddał go pod głosowanie radnych. Radni jednogłośnie 17 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się podjęli uchwałę Nr XXXVI/207/2009 w sprawie zabezpieczenia środków finansowych na realizację zadania ,,Remont drogi powiatowej Nr 1336 O Wołczyn-Biskupice” w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011. Do punktu 3f porządku obrad Następnie Przewodniczący Rady przedstawił radnym projekt uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych na realizację zadania ,,Remont drogi powiatowej Nr 1319 O Ligota Dolna-Bogacica – Jasienie” w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011. Pan Starosta do przedmiotowego projektu zgłosił wniosek o wprowadzenie poprawki, która polega na zmianie planowanej kwoty całkowitej inwestycji w ramach projektu, która zostaje zastąpiona kwotą 4.064.697,42 zł. Ponadto Pan Starosta przedstawiając powyższy projekt poinformował, że ustanowiony przez Radę Ministrów Program Wieloletni pod nazwą „Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011” daje możliwość pozyskania przez jednostki samorządu terytorialnego środków finansowych na realizację związaną z przebudową, budową lub remontem kluczowych odcinków dróg prowadzących do zwiększenia płynności ruchu i poprawy bezpieczeństwa komunikacyjnego. Warunkiem koniecznym do przyjęcia wniosku do rozpatrzenia jest załączenie przez wnioskodawcę uchwały intencyjnej organu stanowiącego upoważniając organ wykonawczy do złożenia wniosku o dofinansowanie i zabezpieczającej środki w budżecie na 2010 rok na realizację. Planowany koszt całkowity inwestycji w ramach projektu po wprowadzonej zmianie wyniesie 4.064.697,42 zł. Jeśli projekt zostanie przyjęty do realizacji Powiat Kluczborski otrzyma na w/w zadanie środki w wysokości 2 187 284,41 zł. Do Gminy Wołczyn i Gminy Byczyna zostały również wysłane wnioski o partnerstwo w powyższym projekcie. Radni przystąpili do głosowania. W drodze głosowania jednogłośnie podjęli uchwałę Nr XXXVI/208/2009. Do punktu 3g porządku obrad Następnym przygotowanym na dzisiejszą sesję projektem uchwały był projekt w sprawie w sprawie zabezpieczenia w ramach partnerstwa dla Gminy Kluczbork środków finansowych na realizację zadania „Remont ulicy Wolności w Kluczborku” w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008 – 2011. Rada Ministrów Uchwałą 233/2008 z dnia 28 października 2008 r. ustanowiła Program Wieloletni pod nazwą „Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011”. W ramach tego programu istnieje możliwość pozyskania przez jednostki samorządu terytorialnego środków finansowych na realizację związaną z przebudową, budową lub remontem kluczowych odcinków dróg prowadzących do zwiększenia płynności ruchu i poprawy bezpieczeństwa komunikacyjnego. Jedne z warunków Programu wskazuje, iż Wnioskodawca może otrzymać dodatkowe punkty podczas oceny, jeśli będzie prowadził inwestycje w partnerstwie. Gmina Kluczbork planuje ubiegać się o dofinansowanie w ramach ww. Programu projektu p.n. „Remont ulicy Wolności w Kluczborku”. W związku z powyższym zwróciła się o przeprowadzenie tejże inwestycji w partnerstwie z Powiatem Kluczborskim. Warunkiem koniecznym przystąpienia do partnerstwa z Gminą Kluczbork na realizację ww. zadania jest załączenie uchwały intencyjnej zabezpieczającej środki w budżecie na 2010 rok. Do projektu uchwały nie wniesiono uwag. Przewodniczący Rady w związku z brakiem zapytań poddał projekt uchwały pod głosowanie. Radni w drodze głosowania 17 głosami za, brakiem głosów przeciw i wstrzymujących się podjęli uchwałę Nr XXXVI/209/2009 w przedmiotowej sprawie. Do punktu 4 porządku obrad Przewodniczący Rady przedstawił zebranym pismo jakie wpłynęło w dniu Radni otrzymali ją wraz z wezwaniem w materiałach na sesję. Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu Maciejowi Tomaszczykowi, który zapytał czy uchwała Nr XXXV/202/2009 Rady Powiatu w Kluczborku podjęta na sesji w dniu 20 sierpnia 2009 r. została już zrealizowana. Pan Starosta zabierając głos wyjaśnił, że w/w uchwała została zrealizowana po części przez samo jej podjęcie czyli uznanie skargi w części za niezasadną i w części za zasadną. Po sesji skarżący otrzymał odpowiedź wraz z podjętą uchwałą. Przedmiotowe wezwanie jak wyjaśnił Starosta wynika z zapisów ustawy o samorządzie powiatowym umieszczonych w art.87 i 88 , gdzie zapisane jest, że jeśli organ nie zmienił swojego wcześniejszego stanowiska to otwiera to drogę skarżącemu do wniesienia skargi do Sądu Administracyjnego. Kolejno o głos ponownie poprosił radny Maciej Tomaszczyk, który stwierdził, że radni w dniu 23 września 2009 r. mieli okazję zobaczyć drogę przy ul. Fabrycznej, która jest przedmiotem tej sprawy i jego zdaniem trudno mieć zastrzeżenia jeśli chodzi o jej wykonanie. Przewodniczący Rady następnie udzielił głosu radnej Celinie Zając, która stwierdziła, aby wezwanie Pana Ireneusza Piotrowiaka uznać za bezzasadne. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wezwanie Pana Ireneusza Piotrowiaka do usunięcia naruszeń prawa, zmiany lub uchylenia uchwały Nr XXXV/202/2009 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 20 sierpnia 2009 r. w sprawie rozpatrzenia skarg Pana Ireneusza Piotrowiaka na Starostę Kluczborskiego. W obecności 17 radnych za uznaniem wezwania Pana Ireneusza Piotrowiaka jako bezzasadnego głosowało 16 radnych, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw. Do punktu 5 porządku obrad Przewodniczący Rady przedstawił radnym sprawozdanie z realizacji Powiatowego Planu Gospodarki Odpadami. Sprawozdanie z realizacji planu gospodarki odpadami dla Powiatu Kluczborskiego na lata 2004-2007 wraz z perspektywą za okres od 01 stycznia 2007 roku do 31 grudnia 2008 roku stanowi załącznik do przedmiotowej uchwały /forma elektroniczna-płyta CD ze względu na obszerność materiału/. Zgodnie z art.14 ust.12b i ust.13, pkt 2 ustawy o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001 r. Zarząd Powiatu w Kluczborku jest zobowiązany do przedkładania Radzie Powiatu w Kluczborku sprawozdania z realizacji planu co dwa lata zgodnie ze stanem na dzień 31 grudnia roku kończącego okres sprawozdawczy. Podstawowym celem przygotowania powyższego sprawozdania jest realizacja polityki ekologicznej państwa sprecyzowanej w ,,Krajowym planie gospodarki odpadami 2010”, który został przyjęty przez Radę Ministrów. Celem szczegółowym przygotowania sprawozdania jest ocena postępów w realizacji zadań zapisanych w ,,Planie gospodarki odpadami dla powiatu kluczborskiego na lata 2004-2007 z perspektywą” i wyciągnięcie wniosków, jakie powinny być uwzględnione w aktualizacji planu gospodarki odpadami dla powiatu kluczborskiego. W związku z powyższym Zarząd Powiatu Kluczborskiego przedłożył Radzie Powiatu w Kluczborku do zatwierdzenia projekt sprawozdania, a następnie Zarządowi Województwa Opolskiego. Do przedmiotowego sprawozdania radni nie wnieśli uwag. Przewodniczący Rady poddał przedmiotowe sprawozdanie pod głosowanie radnych. W obecności 17 radnych, za przyjęciem w/w sprawozdania głosowało 17 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Do punktu 6 porządku obrad Następnie Przewodniczący Rady przystąpił do przedstawienia zebranym sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2009 r. Powyższe sprawozdanie zawiera: -wykonanie planu dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2009 roku, -wykonanie planu wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2009 roku, -wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej wykonanych przez Powiat za I półrocze 2009 roku, -wykonanie planu przychodów i rozchodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2009roku, -zestawienie wydatków majątkowych budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2009 roku, -zestawienie wydatków remontowych budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2009 roku, -zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków funduszy celowych, -zestawienie planu przychodów i wydatków gospodarstwa pomocniczego, -zestawienie dochodów własnych jednostek organizacyjnych powiatu, -informację o stanie zadłużenia Powiatu Kluczborskiego, -informację o dokonanych zmianach budżetu powiatu w okresie sprawozdawczym, -informację o dokonanych umorzeniach i ulgach w spłatach, -informację o zrealizowanych dochodach i przychodach, -informację o zrealizowanych wydatkach i rozchodach. Przewodniczący Rady udzielił głosu Pani Skarbnik, która odczytała opinię przesłaną przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Opolu /uchwała Nr 281/2009 z dnia 17 września 2009 r./ Składu Orzekającego dotyczącą przedłożonej przez Zarząd Powiatu w Kluczborku informacji o przebiegu wykonania budżetu powiatu za I półrocze 2009 r. Skład Orzekający RIO w Opolu zaopiniował pozytywnie z uwagami przedłożoną przez Zarząd Powiatu w/w informację. Opinia znajduje się w aktach Komisji Rewizyjnej teczka nr OR.JS/RP/K.Rew-0058/4/2009/ Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu Leszkowi Krzyżanowskiemu, który stwierdził, że jego zdaniem jest coraz mniej przychodów w przeciwieństwie do rozchodów. Radny obawia się, że w tej sytuacji będzie bardzo ciężko zamknąć na koniec 2009 roku budżet bez jakiegokolwiek kredytu. Radna Irena Kielar zabierając również głos odniosła się do zadłużenia po SPZOZ w Kluczborku i zapytała czy w związku ze skargą kasacyjną może dojść do sytuacji, że SPZOZ trzeba będzie przywrócić do pierwotnego stanu. Pan Starosta wyjaśniając poinformował, że jeśli chodzi o wskaźnik przychodów i rozchodów w uchwale budżetowej to niskie wykonanie przychodów w budżecie ma związek z uruchomieniem kolejnej transzy kredytu, o którym zapadła decyzja w roku 2007, a także z kredytem preferencyjnym dotyczącym termomodernizacji jaki zostanie uruchomiony w IV kwartale. Jeśli chodzi o wysokie wykonanie rozchodów czyli spłaty rat kapitałowych i wykup obligacji komunalnych na koniec I półrocza było ono wysokie. Jest to związane z obciążeniami i terminami wykupu jakie przypadały w określonych w umowach dniach spłaty. W zestawieniu /harmonogramie/ spłat naszych zobowiązań widać, że w II półroczu br. ma być zakończona spłata dwóch kredytów i obciążenia z tego tytułu będą bardzo małe w związku z czym rozchody będą na niższym poziomie. Ponadto Pan Starosta stwierdził, że jeśli chodzi o wszystkie decyzje związane z zaciąganiem zobowiązań podejmowane są one na bieżąco monitorując możliwości finansowe powiatu /wskaźniki/. Sama ustawa zobowiązuje nas ponadto do zasięgania opinii przed zaciągnięciem zobowiązań. Takie opinie RIO wyraża osobno. Starosta również stwierdził, że Regionalna Izba Obrachunkowa w swojej opinii do w/w sprawozdania wskazała na wyrok, gdzie przywołana została dyspozycja art.60 ust.6 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, zgodnie, z którą zobowiązania i należności samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej po jego likwidacji stają się zobowiązaniami i należnościami właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Jeśli chodzi o zobowiązania SPZOZ to dotyczą one głównie ZUS. Starosta poinformował, że powiat skorzystał ze złożenia skargi kasacyjnej do Trybunału Konstytucyjnego złożonej w dniu 6 lipca 2009 r. Nie została ona jeszcze na dzień dzisiejszy rozpatrzona. Jest to zła sytuacja, gdyż wiele osób byłych pracowników SPZOZ nie ma opłaconych składek ZUS-owskich, co będzie skutkowało przy ich naliczeniu świadczeń emerytalnych. Pan Starosta stwierdził również, że w najbliższym czasie w ramach uruchomionego przez Radę Ministrów planu zostaną podpisane pierwsze umowy o zwrot środków dla samorządów poniesionych na spłatę zobowiązań zlikwidowanych szpitali. Innych zapytań nie zgłoszono. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał niniejsze sprawozdanie pod głosowanie radnych. W obecności 16 radnych za przyjęciem sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2009 r. głosowało jednogłośnie 15 radnych, stwierdzono 1 głos wstrzymujący się, nie stwierdzono głosów przeciw. Do punktu 7 porządku obrad W związku z brakiem interpelacji i zapytań nie udzielano odpowiedzi. Do punktu 8 porządku obrad Kolejno radni przystąpili do zapoznania się ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu za okres od 06.08.2009 r. do 31.08.2009 r. Radna Irena odnosząc się do sprawozdania z dnia 6 sierpnia 2009 r. pkt.8, w którym zapoznano się z wnioskiem Dyrektora ZDP w Kluczborku o ustanowienie trwałego zarządu do nieruchomości położonych w miejscowości Wąsie-5 działek i w miejscowości Brynica-2 działki (pod drogami powiatowymi) zapytała jakie są to działki, czy chodzi tu o działki budowlane. Sekretarz wyjaśniając radnej poinformował, że mowa tu jest o działkach pod drogami powiatowymi. Innych zapytań nie zgłoszono. Przewodniczący Rady poddał sprawozdanie pod głosowanie. W obecności 16 radnych, za przyjęciem głosowało 15 radnych, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw. Do punktu 9 porządku obrad Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu Mirosławowi Misiakowi, który nawiązując do wczorajszych wizyt radnych w jednostkach oświatowych oraz szpitalu, gdzie prowadzone są powiatowe inwestycje stwierdził, że niestety frekwencja radnych była bardzo mała. Radny jako przykład postawił w/w wizyty w jednostkach oświatowych oraz uroczystość obchodów 1 września, gdzie w uroczystości uczestniczyło jedynie kilku radnych. Ponadto radny uczestnicząc wraz z radnym Władysławem Zawadzkim w w/w obchodach czuł się bardzo zawiedziony i sfrustrowany, gdyż w tak uroczystym dniu upamiętniającym bohaterstwo obrońców ojczyzny uczestniczyło tak mało osób reprezentujących Radę Powiatu. Zdaniem radnego Mirosława Misiaka radni powinni przed jakąkolwiek uroczystością wyznaczyć miejsce zbiórki oraz złożyć się na kwiaty. Radny uważa, że radni powinni w sposób godny wypełniać swoją funkcję i uczestniczyć w różnego rodzaju uroczystościach, na które otrzymują zaproszenia, gdyż pełnienie funkcji radnego zobowiązuje do wypełniania obowiązków i bycia widocznym. Radny stwierdził, że uczestniczenie w uroczystościach 1 września, 11 listopada oraz 3 maja jest dla radnych honorem i moralnym obowiązkiem. Radny ma nadzieję, że taka sytuacja nie będzie miała miejsca w obchodach uroczystości 11 listopada. Radny Władysław Zawadzki poparł wypowiedź radnego. Kolejno o głos poprosiła radna Celina Zając, która stwierdziła, że czuje się dotknięta wypowiedzią radnego Mirosława Misiaka z tego względu, iż ona również organizuje uroczystości jako dyrektor szkoły, których terminy pokrywają się z terminami innych uroczystości powiatowych i wtedy zwalnia się u pana Starosty z uczestnictwa w uroczystościach organizowanych przez Powiat. Zdaniem radnej każdy powinien sam zadecydować, gdzie będzie brał udział i odpowiada za to osobiście. Radna także stwierdziła, że radny Władysław Zawadzki nie uczestniczył we wczorajszych wizytach w jednostkach będąc jedynie tylko na początku posiedzenia. Radny Mirosław Misiak nawiązując do wypowiedzi radnej stwierdził, że jego intencja została źle zrozumiana przez radną Celinę Zając. Radny uważa, że tak jak inne organizacje społeczne, które występują pod własnym szyldem tak też i Rada Powiatu powinna być widoczna, gdyż startując w wyborach każdy na to się zdecydował. Radny Władysław Zawadzki zabierając głos stwierdził ponownie, że popiera wypowiedź radnego Mirosława Misiaka i nie zgadza się z zarzutami radnej Celiny Zając ponieważ zwolnił się u Pana Starosty oraz Pana Przewodniczącego Rady, gdyż w swoim zakładzie miał w tym czasie kontrolę i musiał być podczas niej obecny. Radny Leszek Krzyżanowski podziękował radnemu Mirosławowi Misiakowi za uwagę, którą przyjął do wiadomości, gdyż jego również ona dotyczyła. Radny uważa czy nie lepiej byłoby organizować takie uroczystości w godzinach popołudniowych ponieważ większość osób pracuje i nie ma możliwości uczestniczenia. Kiedyś taka uroczystość została zorganizowana z okazji obchodów 11 listopada. Przyciągnęła ona wiele osób, odbył się pokaz jazdy ułańskiej oraz zorganizowano wyjazd dla młodzieży do Muzeum Powstania Warszawskiego w Warszawie. Starosta zabierając głos stwierdził, że takie próby były podejmowane, ale frekwencja była jeszcze mniejsza. Ponadto w uroczystościach uczestniczy również młodzież ze szkół z pocztami sztandarowymi i trzeba zapewnić jej bezpieczeństwo i powrót do domu. Przewodniczący Rady kolejno przedstawił zebranym pismo radnej Lidii Łowickiej w sprawie rezygnacji z pracy w Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rozwoju Rodziny Rady Powiatu w Kluczborku oraz wstąpienia jej do Komisji ds.Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska. Następnie o głos poprosił radny Maciej Tomaszczyk, który złożył w imieniu Burmistrza Byczyny oraz swoim podziękowania dla Pana Starosty i sponsorów za pomoc w zorganizowaniu kolonii dla dzieci z terenów objętych powodzią /województwo dolnośląskie oraz opolskie/. Kolejno radny Grzegorz Fraszek poprosił o wyjaśnienie czy jeśli dojdzie do zatwierdzenia projektu przebudowy drogi przy ul.Katowickiej to ruch zostanie skierowany przez ul.Jana Pawła i Jagiellońską. Pan Starosta odpowiadając na zapytanie poinformował, że przed skierowaniem ruchu na w/w ulice nawierzchnia ich zostanie wzmocniona. Natomiast ruch tranzytowy będzie kierowany za Bierdzanami w kierunku Olesna. Dodatkowo zostanie wykonana sygnalizacja świetlna na przejściu dla pieszych przy kościele. Duży problem zdaniem Starosty będzie stanowił wyjazd pojazdów na ul. Byczyńskiej. Pan Starosta stwierdził, że są dwie możliwości rozwiązania tego problemu : ustawienie policjanta, który będzie kierował ruchem lub tymczasowa sygnalizacja świetlna. Pan Starosta odpowiadając radnemu Leszkowi Krzyżanowskiemu poinformował, że kilka razy były uroczystości organizowane w godzinach popołudniowych, ale niestety nie zdało to egzaminu, gdyż frekwencja nie była wcale wyższa. Przewodniczący Rady na zakończenie przypomniał radnym o terminie składania wniosków do budżetu powiatu na rok 2010. Upływa on z dniem 15 października br. Do punktu 10 porządku obrad W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący Rady podziękował wszystkim za udział i zamknął o godz. 1310 XXXVI sesję Rady Powiatu w Kluczborku. Na tym protokół zakończono. Przewodniczący Rady Mariusz Pieńkowski Protokołowała Joanna Strzelczyk
29 listopada 2007 roku w sprawie zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków,
(ze względu na obszerność dokumentacji przesłana ona zostaje w wersji elektronicznej. Dokument w formie papierowej dostępny jest w Wydziale Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Kluczborku).
29 listopada 2007 roku w sprawie zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków.
7 września 2009 r. do Rady Powiatu w Kluczborku od Pana Ireneusza Piotrowiaka w sprawie wezwania do usunięcia naruszeń prawa, zmiany lub uchylenia uchwały Nr XXXV/202/2009 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 20 sierpnia 2009 r. w sprawie rozpatrzenia skarg Pana Ireneusza Piotrowiaka na Starostę Kluczborskiego. Do przedmiotowego pisma Starosta przygotował dla Przewodniczącego Rady Powiatu w Kluczborku odpowiedź na zarzuty postawione w w/w wezwaniu.