Protokół Nr XXXI/2009

z sesji Rady Powiatu w Kluczborku

w dniu 23 kwietnia 2009 r.

 

 

            XXXI sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 12 00 Przewodniczący Rady

-Mariusz Pieńkowski. Powitał wszystkich radnych oraz pozostałych zebranych, a następnie stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszym i podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych jest 18 na 19 radnych. W dalszych obradach uczestniczyło już 19 i Rada obradowała w pełnym składzie.

            Następnie Przewodniczący Rady przedstawił zebranym proponowany porządek obrad w dniu dzisiejszym.  Do proponowanego porządku radni nie wnieśli uwag, w związku z czym poddano go pod głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 18 radnych.

Radni 18 głosami za, przy braku głosów wstrzymującymi i braku głosów przeciw przyjęli następujący porządek obrad sesji:

 

1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:

a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,

b/zatwierdzenie porządku obrad,

c/zatwierdzenie protokołu z XXX sesji.

2.Interpelacje i zapytania radnych.

3.Podjęcie uchwał w sprawach:

a) rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego oraz udzielenia

absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za rok 2008;

b)zmiany uchwały Nr XXVIII/162/2008 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2009 rok;

c) ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach                  oświatowych powiatu kluczborskiego;

d) określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich                  wydzierżawiania lub wynajmowania na czas dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony;

e) zabezpieczenia środków finansowych stanowiących wkład własny przeznaczony na                 realizację projektu pn. Uczeń perspektywiczny w ramach Priorytetu IX, Działania 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego;

f) zmiany Uchwały Nr XXX/180/2009 w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2009 rok.

4. Przyjęcie sprawozdania z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku za 2008 rok.  

5. Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.

6. Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku.

7. Wolne wnioski i zapytania.

8. Zamknięcie obrad.  

 

 

            Następnie przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z XXX sesji Rady Powiatu, która odbyła się w dniu 12 marca 2009 r. Do protokołu radni nie wnieśli zapytań, w związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W obecności 18 radnych, 17 głosami za, przy jednym głosie wstrzymującym się, braku głosów przeciw, Rada Powiatu zatwierdziła protokół z XXX sesji.

Do punktu 2 porządku obrad

 

            Radny Leszek Krzyżanowski nawiązał do sprawy mającej powstać w kluczborskim szpitalu pracowni tomografii komputerowej. Została już wyłoniona firma, która będzie wykonywać te badania, w związku z tym zapytał Starostę, czy były inne oferty oprócz tej, która została wybrana i z którą została podpisana umowa, jeśli tak, to jaki zakres swoich usług proponowały pozostałe firmy.

 

 

Do punktu 3a porządku obrad

 

            Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego oraz udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za 2008 r. Informacja ta zawiera :

-wykonanie planu dochodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2008 rok,

-wykonanie planu wydatków budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2008 rok,

-wykonanie planu dochodów i wydatków zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych

  przez powiat za 2008 rok,

-wykonanie planu przychodów i rozchodów budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2008 rok,

-zestawienie wydatków majątkowych budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2008 rok,

-zestawienie wybranych wydatków remontowych budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2008 rok,

 -zestawienie wykonania planu przychodów i wydatków funduszy celowych,

-zestawienie planu przychodów i wydatków gospodarstwa pomocniczego,

-zestawienie dochodów własnych i wydatków nimi sfinansowanych jednostek organizacyjnych   

  powiatu,

-informację o stanie zadłużenia Powiatu Kluczborskiego,

-informację o dokonanych zmianach budżetu powiatu w okresie sprawozdawczym,

-informację o dokonanych umorzeniach i ulgach w spłatach,

-informację o zrealizowanych dochodach i przychodach – część opisową,

-informację o zrealizowanych wydatkach i rozchodach – część opisową,

-sprawozdanie Likwidatora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ                         w Kluczborku w Likwidacji z wykonania planu rzeczowo-finansowego.

Powyższa informacja była przedmiotem obrad wszystkich komisji, a w szczególności Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu. Informacja ta została również przekazana do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu w celu jej zaopiniowania.

Następnie, na prośbę Przewodniczącego Rady Powiatu, Pani Skarbnik Powiatu odczytała opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej dotyczącą niniejszego sprawozdania. Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu Uchwałą Nr 46/2009 z dnia 17 kwietnia 2009 r. pozytywnie zaopiniował sprawozdanie Zarządu Powiatu w Kluczborku z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2008 r.

Następnie Przewodniczący Rady udzielił głosu Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej, który odczytał zebranym wniosek komisji w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu.

Komisja Rewizyjna na posiedzeniu w dniu 3 kwietnia 2009 r. analizowała sprawozdanie Zarządu Powiatu oraz inne dokumenty źródłowe i stwierdziła, że wykonanie budżetu za 2008 r. jest prawidłowe i zgodne z obowiązującymi przepisami prawa. Komisja Rewizyjna pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie i w związku z powyższym sporządziła wniosek o udzielenie absolutorium

Zarządowi Powiatu. Wniosek ten skierowała do Rady Powiatu oraz do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu w celu zaopiniowania.

Pani Skarbnik odczytała radnym opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej dotyczącą powyższego wniosku Komisji Rewizyjnej. Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu Uchwałą Nr 176/2009 z dnia 22 kwietnia 2009 r. pozytywnie zaopiniował wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu z wykonania budżetu za 2008 rok.

Poszczególne opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej znajdują się w aktach Komisji Rewizyjnej –OR.JS/RP/K.Rew-0053/3/2009.

Radni do powyższego projektu uchwały nie wnieśli zapytań.

Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W obecności 19 radnych, 16 radnych głosowało za przyjęciem uchwały, a 3 radnych wstrzymało się od głosu, nie stwierdzono głosów przeciw.

W wyniku głosowania Rada Powiatu w Kluczborku podjęła uchwałę Nr XXXI/182/2009

w sprawie rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego oraz udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za 2008 rok.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

 

 

Do punktu 3b porządku obrad

 

            Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały               Nr XXVIII/162/2008 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2009 rok.

Projekt powyższej uchwały wprowadza zmiany w planie dochodów co powoduje ich zwiększenie

w budżecie na 2009 rok o kwotę 78.015 zł. Dotyczą one następujących wysokości:

- 2.385 zł.- zwiększenie dochodów z tytułu kosztów zastępstwa procesowego;

-7.543 zł. - zwiększenie dochodów na wniosek dyrektora specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego z tytułu obsługi XXXVI Międzynarodowego Wyścigu Kolarskiego Juniorów Młodszych po Ziemi Kluczborskiej;

- 30.630 zł. zwiększenie dochodów w związku z decyzją Wojewody Opolskiego z dnia 03.03.2009 Nr FB.I.UP – 3011-1/3/09 dotyczącą przekazania środków z rezerwy celowej na pokrycie kosztów przejazdu, zagospodarowania i bieżące utrzymanie repatriantek oraz decyzją Wojewody Opolskiego              z dnia 06.03.2009 nr FB.I.AW-3011-1/3/09 na pokrycie aktywizacji zawodowej repatriantów;

- 37.457 zł. -zwiększenie dochodów na wniosek dyrektora specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego z tytułu obsługi XXXVI Międzynarodowego Wyścigu Kolarskiego Juniorów Młodszych po Ziemi Kluczborskiej.

Zmiany dokonane w planie wydatków spowodują ich zwiększenie w budżecie na 2009 rok o kwotę 78.015 zł.  Dotyczą one następujących wysokości:

 - 30.630 zł. zwiększenie wydatków w związku z decyzją Wojewody Opolskiego z dnia 03.03.2009 Nr FB.I.UP – 3011-1/3/09 dotyczącą przekazania środków z rezerwy celowej na pokrycie kosztów przejazdu , zagospodarowania i bieżące utrzymanie repatriantek oraz decyzją Wojewody Opolskiego      z dnia 06.03.2009 nr FB.I.AW-3011-1/3/09 na pokrycie aktywizacji zawodowej repatriantów;

- 2.385 zł. – zwiększenie wydatków z tytułu kosztów zastępstwa procesowego;

- 1.325.400 zł. - zwiększenie wydatków majątkowych na zadaniu p.n. „Remont Drogi Powiatowej                Nr 2096O – ulica Fabryczna w Kluczborku” oraz na zadaniu p.n.” Remont drogi powiatowej                     Nr 1304O – Kostów- Janówka”;

- 45.000 zł. –zwiększenie wydatków z tytułu  wprowadzenia zadania remontowego p.n. „Wykonanie węzła sanitarnego w salach mieszkalnych” w Specjalnym Ośrodku Szkolno Wychowawczym.

 

 

 

Zmniejszenia:

- 1.325.400 zł. – zmniejszenie wydatków bieżących na zadaniu p.n. „Remont Drogi Powiatowej Nr 2096O – ulica Fabryczna w Kluczborku” oraz na zadaniu p.n.” Remont drogi powiatowej Nr 1304O – Kostów- Janówka”.

Jeśli chodzi o plan przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska                                           i Gospodarki Wodnej na 2009 rok, zmieniono przeznaczenie środków dotacji celowej dla Gminy Wołczyn. Dotychczasowe zadanie pn. „Dotacja celowa dla gminy Wołczyn na dofinansowanie zakupu pojemników zbiórki odpadów” zastąpiono zadaniem pn. „Oznakowanie ścieżki przyrodniczej wraz               z wykonaniem przewodnika po trasie, folderów wraz z wyposażeniem trasy rowerowej w kosze na śmieci ławki”; w planie wydatków remontowych na 2009 rok, wprowadzono nowe zadanie remontowe pn.„Wykonanie węzła sanitarnego w salach mieszkalnych” w Specjalnym Ośrodku Szkolno –Wychowawczym, zwiększono środki na zadaniu pn. Remonty cząstkowe nawierzchni bitumicznych”. Jeśli chodzi o plan wydatków inwestycyjnych na 2009, zmniejszono środki na zadaniu pn. „Remont drogi powiatowej Kostów Janówka”.

Do proponowanych zmian w budżecie nie wniesiono uwag i w związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Radni 19 głosami za, jednogłośnie podjęli uchwałę                                 Nr XXXI/183/2009 w sprawie zmiany uchwały Nr XXVIII/162/2008 Rady Powiatu w Kluczborku             w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2009 rok.

 

 

Do punktu 3c porządku obrad

 

            Kolejny projekt uchwały to projekt w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach  oświatowych powiatu kluczborskiego.

Radna Irena Kielar wyjaśniła zebranym, że niniejszy projekt uchwały został poprzedzony podjętą przez Radę Powiatu uchwałą Nr XXVII/156/2008 z dnia 20 listopada 2008 r. Jak wynika z pisemnego wyjaśnienia Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu, obecny projekt uchwały nie zawiera w §2 punktu 6, który opisywał co należy rozumieć pod określeniem „tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin” – uznaje się, że był on zbędny, gdyż takie określenia znajdują się w ustawie Karta Nauczyciela. Zmieniono również brzmienie §33, gdyż ust. 6b, który przywołano w tym paragrafie, został w ustawie uchylony i w związku z tym nie ujęto granicznego okresu na jaki uchwala się regulamin wynagradzania. powód przedłożenia Radzie Powiatu nowego projektu uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli wynika ze zmian wprowadzonych znowelizowaną ustawą Karta Nauczyciela, która weszła w życie 23 stycznia 2009 r. a poprzednia uchwała Rady Powiatu została ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego w dniu 30 grudnia 2008 r.                              O konieczności podjęcia nowej uchwały Starostwo dowiedziało się pod koniec lutego, gdy otrzymano notatkę sporządzoną przez Departament Prawny dla Pani Minister Edukacji Narodowej Katarzyny Hall. W opinii tej zwrócono uwagę na  przepis przejściowy zawarty w art. 4 ustawy nowelizującej, który określa, że do czasu uchwalenia regulaminu na podstawie znowelizowanej Karty Nauczyciela stosuje się regulamin obowiązujący w 2008 r., nie dłużej jednak niż przez okres 3 miesięcy od ogłoszenia ustawy budżetowej. Dalej z tej notatki wynika, że „Jeżeli organ stanowiący jst uchwalił regulamin na 2009 r. jeszcze w roku

Do powyższego projektu uchwały nie wniesiono uwag i w związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. Radni 19 głosami za, jednogłośnie podjęli uchwałę                                 Nr XXXI/184/2009 w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych                           w jednostkach  oświatowych powiatu kluczborskiego. 

 

 

Do punktu 3d porządku obrad

 

            Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony.  

W dniu 29 grudnia 2004 roku Rada Powiatu w Kluczborku podjęła uchwałę Nr XXV/179/2004                      w sprawie określenia zasad gospodarowania nieruchomościami powiatowymi. Zarząd Powiatu jako właściwy organ wykonuje czynności w zakresie gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu Kluczborskiego, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa opierając się                                               w szczególności na zasadach określonych przez Radę  w w/w uchwale. W celu uaktualnienia oraz przystosowania do określonych potrzeb Powiatu Kluczborskiego, zachodzi konieczność określenia nowych zasad nabywania, zbywania i obciążenia nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas dłuższy niż trzy lata lub na czas nieokreślony czyli podjęcia przedmiotowej uchwały.

Starosta dodał, że już na posiedzeniach Komisji wyjaśniona została konieczność wykreślenia dwóch paragrafów z pierwszej wersji projektu uchwały, który Radni otrzymali w swoich materiałach na niniejszą sesję. Zmiana ta nastąpiła po konsultacji z nadzorem prawnym Wojewody. Zmieniony projekt uchwały otrzymali wszyscy Radni na posiedzeniach Komisji. W związku z tym, Starosta złożył wniosek formalny o przegłosowanie wykreślenia z pierwotnego projektu uchwały w powyższej sprawie paragrafów 6 i 9 a następnie przegłosowanie projektu uchwały z wprowadzonymi zmianami.

Do przedmiotowego projektu nie wniesiono żadnych zapytań.

Przewodniczący Rady poddał wniosek Starosty pod głosowanie radnych.

Za wnioskiem głosowało 19 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

Następnie Przewodniczący Rady poddał całość projektu uchwały wraz z zawnioskowaną przez Starostę zmianą pod głosowanie. W obecności 19 radnych, za głosowano jednogłośnie, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXXI/185/2009

w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony.  

  

 

 Do punktu 3e porządku obrad

 

            Kolejnym projektem przedstawionym przez Przewodniczącego Rady był  projekt uchwały

w sprawie zabezpieczenia środków finansowych stanowiących wkład własny przeznaczony na

realizację projektu pn. Uczeń perspektywiczny w ramach Priorytetu IX, Działania 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W związku z przyjęciem do realizacji przez Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu (Instytucja Pośrednicząca II stopnia) projektu pn. „Uczeń perspektywiczny” przygotowanego w ramach Priorytetu

IX, Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, zgodnie z wytycznymi Dokumentacji konkursowej, w celu podpisania umowy Projektodawca zobowiązany był do przedstawienia uchwały Rady Powiatu zatwierdzającej projekt. Uchwała taka podjęta została 04.02.2009 r. W dniu 18.03.2009 r. Wojewódzki Urząd Pracy                               w Opolu wystąpił z pismem informującym, iż koniecznym jest podjęcie również odrębnej uchwały stanowiącej zabezpieczenie wkładu własnego w projekcie.  Projekt „Uczeń perspektywiczny” swoim zakresem obejmuje organizację kursów z zakresu nauki języków obcych (angielski, niemiecki, włoski), ICT, przedsiębiorczości dla 96 uczniów szkół zawodowych z terenu Powiatu Kluczborskiego. Okres realizacji projektu luty 2009 r. czerwiec 2010 r., wartość projektu 463 000,00 zł, w tym wkład własny 59 032,50 zł.

Radni nie wnieśli żadnych uwag do powyższego projektu uchwały. Rada Powiatu w drodze głosowania podjęła jednogłośnie 19 głosami za - nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się - uchwałę Nr XXXI/186/2009 w sprawie zabezpieczenia środków finansowych stanowiących wkład własny przeznaczony na realizację projektu pn. Uczeń perspektywiczny w ramach Priorytetu IX, Działania 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

 

 

Do punktu 3f porządku obrad

 

            Pan Mariusz Pieńkowski - Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały                w sprawie zmiany Uchwały Nr XXX/180/2009 w sprawie określenia zadań do realizacji ze                   środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2009 rok.

Na ostatniej sesji Rady Powiatu w dniu 12 marca br. została podjęła Uchwała Nr XXX/180/2009                           w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2009 r. W załączniku do tej uchwały, w pkt. II wpisano „Zadania z zakresu rehabilitacji społecznej określone w art. 35 a ustawy tj.: dofinansowanie:

- uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych (w tym: projekt systemowy: „Dobry start” realizowany ze środków unijnych ),

- likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się, technicznych w związku                                   z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych,

- sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych,

- zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów na ogólną kwotę 351.943,00 zł.

Po rozpoznaniu potrzeb  proponuje się następujący szczegółowy  podział środków finansowych:                  - dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych w tym pobytu na turnusie rehabilitacyjnym uczestników projektu systemowego „Dobry start” realizowanego przez PCPR przy udziale środków unijnych na kwotę: 106.224,00 zł

- dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się, technicznych w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych na kwotę: 100.000,00 zł.

- dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych na kwotę; 17.776,00 zł.

- dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów na kwotę 127.943,00 zł.

Również i do powyższego projektu uchwały Radni nie wnieśli żadnych uwag ani zapytań w związku                   z tym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie.

W obecności 19 radnych, uchwała Nr XXXI/187/2009 została przyjęta jednogłośnie 19 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się.

 

 

 

Do punktu 4 porządku obrad

 

            Radni zapoznali się ze sprawozdaniem  z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie 

w Kluczborku za 2008 rok. Sprawozdanie to zawiera m. in. informacje o zadaniach własnych powiatu realizowanych przez PCPR w ubiegłym roku w ramach pomocy społecznej, działaniach prowadzonych w ramach interwencji kryzysowej, informacje o prowadzonych  spotkaniach  w szkołach z młodzieżą, wychowawcami oraz rodzicami, dotyczącymi problemu agresji i przemocy w szkole. Prowadzone były również  szkolenia z zakresu przemocy oraz wypalenia zawodowego dla kadry pracowniczej niektórych placówek oświatowych. W ramach nadzoru merytorycznego nad Domami Pomocy Społecznej, w 2008 przeprowadzano  kontrole realizacji programów naprawczych w zakresie spełniania standardów w placówkach pomocy społecznej. Sprawozdanie to zawiera również informacje o działalności prowadzonej na rzecz rodzin zastępczych. Ponadto, w ramach ustawowych zadań pomocy w integracji ze środowiskiem osób opuszczających niektóre rodzaje placówek rodzinno - wychowawczych, resocjalizacyjnych, zakłady dla nieletnich oraz rodziny zastępcze, prowadzona była praca socjalna.

PCPR  sprawuje merytoryczny nadzór nad specjalistycznymi  placówkami instytucjonalnymi  pomocy społecznej,  w  naszym powiecie, są to: Dom Pomocy Społecznej w Kluczborku  wraz z filią dla osób w podeszłym wieku mieszczący się przy ul. Wołczyńskiej 25, który świadczy całodobowe usługi poprzez pielęgnację i rehabilitację osób starszych.; Filia Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku przy ul. Sienkiewicza 20 dla osób niepełnosprawnych fizycznie; Dom Pomocy Społecznej w Gierałcicach dla dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie mężczyzn, który jest placówką pobytu całodobowego, świadczącą usługi 70 –ciu mieszkańcom; Powiatowy Zespół Socjalizacyjno- Interwencyjny „Nasz Dom” Bogacica – Bąków zapewniający pobyt 44 wychowankom; Warsztaty Terapii Zajęciowej                    w  Kluczborku przy ul. Katowickiej 9 prowadzone przy Caritas Diecezji Opolskiej Rejon Kluczbork, w 2008 roku zapewniały uczestnictwo 30 osobom. Warsztat jest  placówką pobytu dziennego, w której  rehabilitacja uczestników odbywa się zgodnie z indywidualnym programem terapeutycznym dostosowanym do możliwości osób niepełnosprawnych. Warsztat Terapii Zajęciowej prowadzi 6 pracowni artystyczno – plastyczną, krawiecką, rękodzielniczą, komputerową gospodarstwa domowego oraz aktywności zawodowej.  

Do  zadań zleconych przez administrację rządową realizowanych przez PCPR należało również dofinansowanie do rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych wykonywanych  na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych.

W ramach likwidacji barier architektonicznych - w komunikowaniu się i technicznych, w związku                     z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych  (dorosłych i dzieci) PCPR udzielało pomocy  poprzez dostosowanie mieszkań dla potrzeb osób niepełnosprawnych, likwidacje ograniczeń  uniemożliwiających lub utrudniających osobom niepełnosprawnym samodzielne funkcjonowanie                 w społeczeństwie. Ponadto w sprawozdaniu z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie 

w Kluczborku  znajduje się informacja o udzielonej pomocy z zakresu rehabilitacji społecznej dla niepełnosprawnych mieszkańców Powiatu Kluczborskiego.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku od czerwca 2008 realizowało projekt systemowy pod nazwą „Dobry Start” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) na kwotę 142 490 zł. Od lutego 2001 przy PCPR działa  powołany przez Starostę w ramach zadań  z zakresu administracji rządowej Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności. W sprawozdaniu tym ujęto również wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2009 r. oraz plan pracy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku na 2009 rok. Ponadto, sprawozdanie to, jako załącznik, zawiera roczne sprawozdanie z działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej Caritas Diecezji Opolskiej w Kluczborku. Zawarto w nim m.in. informacje o uczestnikach powyższych Warsztatów, informację       o frekwencji uczestników w roku 2008, charakterystykę działalności rehabilitacyjnej oraz dane                           o wykorzystaniu środków finansowych.

Radna Irena Kielar zapytała odnośnie zapisu w powyższym sprawozdaniu a dotyczącym tego,                      że: „Ośrodek zapewnia pobyt ofiarom przemocy do czasu ustabilizowania ich sytuacji bytowo-prawnej, nie dłużej jednak niż 3 miesiące”. Pytanie Pani Kielar dotyczyło tego, co dalej po tych 3 miesiącach z taką osobą się dzieje,  w jaki sposób np. PCPR, Radni  mogą danej osobie pomóc.

Pani Iwona Rudnicka-Hrynyszyn – Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku odpowiedziała, że dotychczas nie było przypadku, aby w ciągu tych 3 miesięcy nie udało się uregulować sytuacji prawnej osoby umieszczonej w Ośrodku Interwencji Kryzysowej. Jest to wystarczający czas na to, aby na tyle wyciszyć sytuację rodzinną danej osoby, aby mogła ona wrócić do swojego mieszkania bądź aby zapewnić jej inne miejsce pobytu np. u rodziny, znajomych. Gdyby jednak dana osoba musiała pozostać w Ośrodku dłużej niż te określone 3 miesiące, to może wnioskować o przedłużenie okresu pobytu i w miarę możliwości taka zgoda zostanie wyrażona.  

Również Pani Irena Kielar zapytała odnośnie zapisu w sprawozdaniu, a mianowicie: „W przypadku usamodzielniających się wychowanków z placówek naszego powiatu, dużą pomoc w pozyskaniu lokalu z zasobów gminnych czyni personel placówki natomiast PCPR interweniuje w przypadku wychowanków opuszczających rodziny zastępcze”. Pytanie Pani Ireny Kielar dotyczyło tego, czy mieszkania dla usamodzielniających się to mieszkania socjalne, do kogo w takiej sprawie zwracają się, kto im je zapewnia.

Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku odpowiedziała, że tworzenie mieszkań socjalnych leży zarówno po stronie powiatu jak i gminy, jest to ich obowiązek. Dotychczas, wszystkie dzieci, które opuszczały placówki opiekuńczo-wychowawcze a pochodziły z terenu naszego powiatu, zazwyczaj takie zabezpieczenie lokalowe otrzymywały, gdyż dyrektor Domu Dziecka dużo wcześniej składa w MZOK-u podania o przydział tych lokali natomiast jeśli chodzi o dzieci z rodzin zastępczych, zazwyczaj mieszkają u swoich opiekunów.

Na koniec Pani Kielar zapytała, czy w związku z tym, że jak wynika z powyższego sprawozdania, Powiat finansuje koszty działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej tylko w wysokości 10%,                    czy Komisja Oświaty (…) Rady Powiatu  ma prawo odwiedzić w/w placówkę. 

Pani Dyrektor odpowiedziała, że oczywiście Komisja może złożyć wizytę na Warsztatach Terapii Zajęciowej w Kluczborku. 

Starosta dodał, że wręcz zachęca do takiej wizyty. Jego zdaniem, instytucja ta działa bardzo dobrze. Dofinansowujemy 10% środków z budżetu powiatu ale na utrzymanie WTZ przekazujemy w ramach środków PFRON 443.800 zł. i te dwie kwoty pozwalają Warsztatom funkcjonować.

Do sprawozdania nie wniesiono więcej zapytań, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał je pod głosowanie. W obecności 17 Radnych, 17 głosami za, przy braku głosów przeciw                              i wstrzymujących się przyjęli sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie 

w Kluczborku za 2008 rok.

 

 

Do punktu 5 porządku obrad

 

            Starosta udzielił odpowiedzi na zapytanie Radnego Leszka Krzyżanowskiego, dotyczące uruchomienia pracowni tomografii komputerowej w kluczborskim szpitalu i tego, czy byli inni oferenci i jakie były ich propozycje w tym zakresie. Na wstępie Starosta powiedział, że o oferentów należy zabiegać dlatego odbył szereg spotkań i rozmów z firmami, które potencjalnie mogły otworzyć taką pracownię w naszym szpitalu, poczynając od największych na rynku a mianowicie od firmy „Helimed”. Jednak w związku z tym, że firma ta zaangażowała się w realizację o wiele większej inwestycji, nie zadeklarowała chęci uruchomienia takiej pracowni w Kluczborku. Zainteresowanymi potencjalnie podmiotami jeśli chodzi o prowadzenie pracowni TK w Kluczborku byli: firma dr Kuprianowicza, który prowadzi u nas pracownię RTG oraz pracownię mammograficzną, Pan Jacek Guzowski oraz firma „Wamed” z Wrocławia. Najkorzystniejsze warunki uruchomienia i prowadzenia pracowni tomografii komputerowej zaoferowała firma „Wamed” z Wrocławia. Atrakcyjność ich oferty polegała na tym, że poniesione przez nich zostaną koszty nie tylko wstawienia tego urządzenia                          i wyposażenia pracowni ale także wyremontowania pomieszczeń i doprowadzenie ich do stanu zgodnego z wymogami sanitarnymi. Jeśli chodzi o ofertę dr Kuprianowicza, po przeanalizowaniu kosztów tego przedsięwzięcia oraz możliwości swoich oraz wspólnika firmy, zrezygnował on z tej inwestycji ze względu na koszty z tym związane. Każda rozmowa z przedstawicielem firmy, która potencjalnie mogłaby prowadzić te badania, była konsultowana w Narodowym Funduszu Zdrowia                 w Opolu pod kątem możliwości uzyskania kontraktu na taką działalność. Na szczęście, zdaniem Starosty, kolejny rok z rzędu usługi TK kontraktowane są bez współpłacenia czyli Fundusz płaci za wykonane badania a koszt takiego badania wynosi 230 zł.  Ilość badań, które możnaby zakontraktować dla Powiatu Kluczborskiego, przynajmniej na początku to jest około 80-100 badań. Liczba tych badań zabezpieczyłaby szpital i mieszkańców powiatu ale to są pieniądze, które w bardzo długiej perspektywie czasowej pozwalają na zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych nie mówiąc                   o kosztach bieżącego utrzymania. Dla mieszkańców powiatu, dla gabinetów medycznych i spółek medycznych działających na terenie naszego powiatu, byłaby to rzecz oczywiście korzystna ponieważ odpadłyby koszty transportu pacjenta, które stanowią prawie drugie tyle co koszt jednego badania                   a zatem podmiot, który podejmie się takiej inwestycji musi mieć stabilną sytuację finansową i być „obecny” na rynku aby udźwignąć ciężar tej inwestycji. O wyborze firmy „Wamed” zdecydowała też inna kwestia merytoryczna a mianowicie to, że wszystkie wykonywane badania TK będą na miejscu opisywane a jest to bardzo istotna rzecz. Starosta konsultował wybór powyższej firmy w NFZ i przy mniej więcej takim poziomie kontraktowania usług w zakresie TK, korzystne jest, gdy jeden podmiot będzie obsługiwał kilka powiatów ponieważ jego pozycja na rynku będzie stabilniejsza. Firma „Wamed” prowadzi już pracownię TK w szpitalu w Namysłowie a więc jest podmiotem sprawdzonym, ma pozytywną opinię zarówno w NFZ jak i wśród pracowników i lekarzy powyższego szpitala. W konsekwencji tego wszystkiego, została podjęta decyzja o podpisaniu przyrzeczenia umowy na najem pomieszczeń po dawnym RTG w przyziemiu szpitala, gdzie ta pracownia zostanie urządzona. Ostatecznym takim argumentem, który przekonał nas do podpisania umowy z firmą „Wamed”- dodał Starosta, była deklaracja przedstawicieli tej firmy co do dalszych rozmów odnośnie możliwości uruchomienia rezonansu magnetycznego w przyszłości w szpitalu w Kluczborku.

Radny Leszek Krzyżanowski poprosił Starostę o uzupełnienie swojej wypowiedzi o to, ilu rzędowy tomograf ta firma oferuje gdyż zna ofertę firmy i ma ją nawet przed sobą, która oferowała 16 rzędowy tomograf. Ponadto firma ta gwarantowała zatrudnienie 3 osób z terenu naszego powiatu i jest to firma z Kluczborka a nie z poza terenu naszego powiatu. Na prośbę Starosty Pan Krzyżanowski powiedział, że mówi o firmie „Panaceum ” Państwa Guzowskich. Starosta odpowiedział, że jeśli taka oferta wpłynęłaby na piśmie, byłyby przeprowadzane z jej przedstawicielami rozmowy jednak tylko raz   spotkano się z nimi w tej sprawie, gdzie ustnie zadeklarowali chęć ewentualnej współpracy i rozmowa ta była bardzo poważnie potraktowana natomiast na tę chwilę trudno mu oceniać realność tej oferty              a jeśli chodzi o zatrudnienie osób, to firma „Wamed’ również zatrudni osoby z terenu naszego powiatu bo przecież musi ktoś obsługiwać te urządzenia i wykonywać przedmiotowe badania a jeśli chodzi                    o tomograf, ma być co najmniej 4 rzędowy.         

 

 

 

 

Do punktu 6 porządku obrad

 

            Radni zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu za okres od 25.02.               2009 r. do 06.04.2009 r.

Radny Leszek Krzyżanowski nawiązał do posiedzenia w dniu 25 lutego 2009 r. a mianowicie do sprawy zapoznania się przez Zarząd Powiatu z odpowiedzią Dyrektora Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu na  wniosek Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego                                w sprawie przebudowy skrzyżowania ulicy Strzeleckiej i Drzymały z ulicą M.C. Skłodowskiej                            w Kluczborku. Zwrócił się do Starosty o przedstawienie treści powyższej odpowiedzi.

Starosta odpowiedział, że po zakończeniu sesji zostanie mu przekazana kserokopia pisma – powyższej odpowiedzi. 

Radna Irena Kielar poruszyła sprawę z posiedzenia z 06 kwietnia 2009 r. a dotyczącej wniosku Kierownika Biura Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu i Promocji Powiatu, gdzie Zarząd Powiatu postanowił o ogłoszeniu przetargu nieograniczonego na postępowania w ramach projektu „Poprawa warunków kształcenia w ZSP Nr 1 i ZSP Nr 2 CKU w Kluczborku poprzez przebudowę i zakup wyposażenia”, współfinansowanego ze środków RPO WO. Zapytała, dlaczego przy robotach budowlanych i zakupie wyposażenia Pracowni Ćwiczeń Praktycznych, zrezygnowano z żądania zabezpieczenia służącego pokryciu roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy tylko określono wysokości wadium.

Starosta odpowiedział, że zrezygnowano w tych przypadkach z żądania zabezpieczenia służącego pokryciu roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy gdyż roboty budowlane będą nadzorowane przez inspektora nadzoru budowlanego natomiast jeśli chodzi o zakup wyposażenia, będą to nowe urządzenia, które będą posiadać gwarancję. Wszystkie SIWZ wraz                   z dokumentacją zostały przedłożone zgodnie z obowiązkiem Urzędowi Marszałkowskiego w Opolu                   i zostały zaakceptowane jako zgodne z programem i zawartą umową. Miało to na celu wzbudzenie większego zainteresowania potencjalnych oferentów tą propozycją.

Radna Celina Zając nawiązała do sprawy rozpatrywanej na posiedzeniu w dniu 25 lutego br.                    a mianowicie do zapoznania się przez Zarząd Powiatu z odpowiedzią i wyjaśnieniami Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych na pismo Dyrektora Szkoły z Wierzbicy Górnej w sprawie budowy zatoczki dla autobusów. Na posiedzeniu Komisji Oświaty w miesiącu marcu, Radna poruszyła tę sprawę i Starosta zobowiązał się nią zająć. Chciałaby się dowiedzieć, jaka odpowiedź w tej sprawie została udzielona

Starosta odpowiedział, że sprawa polegająca na rozbudowie zatoczki czy jej budowie nigdy nie będzie sprawą zamkniętą, na chwilę obecną nie mamy tego zadania zaplanowanego więc odpowiedź w tej sprawie została udzielona negatywnie. Poza tym, jeśli chodzi o zlokalizowanie przedmiotowej zatoczki, byłaby ona poza pasem drogowym na gruncie Gminy Wołczyn. Jak już wspomniał, sprawa ta nie jest zamknięta ale na tę chwilę, zdaniem Starosty, nie znaleźliśmy możliwości realizacji tego przedsięwzięcia. Ponadto Starosta zaproponował, że jeżeli Radna chciałaby uzyskać kserokopię pełnej i szczegółowej odpowiedzi w tej sprawie, to po sesji kserokopię jej wraz z ilustracją graficzną może otrzymać w Biurze Rady. 

Do powyższego sprawozdania nie wniesiono więcej zapytań w związku z czym Przewodniczący Rady poddał je pod głosowanie. W obecności 18 Radnych, Radni 14 głosami za, 4 głosami wstrzymującymi się i brakiem głosów przeciw przyjęli sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres od 25.02.               2009 r. do 06.04.2009 r.

 

 

 

 

Do punktu 7 porządku obrad

 

            Radna Celina Zając przedstawiła sprawę, którą na ostatniej sesji Rady Miejskiej  w Wołczynie poruszyli Radni a mianowicie chodzi o pozimowe sprzątanie dróg, ich utrzymanie, głównie                         w miastach. Zapytała, czy gminne instytucje mogą dbać o ich czystość a Zarząd Dróg Powiatowych będzie łożyć na to środki. Chociaż z tego co udało się już jej ustalić, nie ma takiej możliwości to należy znaleźć jakieś wyjście z tej sytuacji gdyż są one obecnie w fatalnym stanie.

Starosta odnosząc się do powyższej wypowiedzi powiedział, że pozimowe sprzątanie dróg na terenie naszych gmin zostało zakończone. Wykonane było siłami zewnętrznymi i siłami pracowników Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku. Te prace zostały również wykonane na terenie Gminy Wołczyn ale jeżeli jest wola porozmawiania na ten temat szerzej to można poprosić Pana Kazimierza Sztajglika – Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku o odniesienie się do stwierdzenia, że nie utrzymujemy porządku na naszych drogach. Na tę chwilę rozpoczęły się już ich remonty dróg tak że ubytki zostaną naprawione. Jeśli chodzi o skalę i wielkość nakładów na te prace, wszystko jest zapisane w budżecie powiatu, tak że wiedzę w tym zakresie Radni powinni posiadać.     

Przewodniczący Rady przypomniał radnym o obowiązku składania oświadczeń majątkowych za 2008 rok, w terminie do 30 kwietnia 2009 r.

Starosta zaprosił wszystkich na obchody rocznicy uchwalenia Konstytucji 3-maja. Uroczystości rozpoczną się o godzinie 12.00 Mszą Św. w kościele MBWW w Kluczborku. Zaprosił również na                     8 maja na obchody kolejnej rocznicy zakończenia II Wojny Światowej, które rozpoczną się o godzinie 18.00 Mszą Św. w intencji ojczyzny również w kościele MBWW w Kluczborku.

Ponadto Starosta poinformował zebranych, że jutro tj. 24 kwietnia, w szpitalu w Kluczborku złoży wizytę Minister Zdrowia – Pani Ewa Kopacz. Najpierw przyjedzie do Namysłowa, gdzie nastąpi uroczyste podpisanie aktu założycielskiego spółki, która powstała po przekształcenia SP ZOZ-u                 w Namysłowie, następnie przyjedzie do szpitala w Kluczborku. Spotkanie to ma służyć temu, aby Pani Minister mogła  obejrzeć nasz szpital, porozmawiać z lekarzami, pacjentami gdyż jest on pokazywany jako jeden z przykładów w ramach przygotowanego rządowego programu. W związku z tym, Starosta zaprosił na jutro na  godzinę około 15.30 wszystkich chętnych do wzięcia udziału w tym spotkaniu. 

Radny Leszek Krzyżanowski nawiązał do dyskusji prowadzonej na posiedzeniu Komisji Budżetu                                            i Rozwoju Gospodarczego w dniu 22 kwietnia br., dotyczącej głównie tematu ostatniego wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie ze skargi kasacyjnej Rady Powiatu w Kluczborku od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu dotyczącego sprawy ze skargi na uchwałę w sprawie dotyczącej likwidacji SP ZOZ w Kluczborku. Radny Leszek Krzyżanowski powiedział, że w czasie tej dyskusji wypowiedzianych zostało wiele stanowisk, w czasie tych rozmów powrócono do lat ubiegłych, do roku 2000, kiedy to SP ZOZ w Kluczborku działał jeszcze jako publiczny szpital. W tej chwili, tak jak obiecał Staroście na wspomnianej wyżej Komisji, przedstawi dowód rzeczowy w kwestii, która została poruszona przez niego a mianowicie, rozmawiano o tym, że z powodu powyższego wyroku oraz osoby, która wygrała niniejszy proces z powiatem, przez nią Powiat nie może spłacić byłym pracownikom SP ZOZ składek ZUS o czym Starosta bardzo często wspomina. Na złą sytuację finansową przyczyniło się zdaniem Pana Krzyżanowskiego kilka wątków m.in. to, że poprzednie kierownictwo SP ZOZ niegospodarnie dysponowało środkami na co Starosta poprosił o przedstawienie dowodów. W związku z tym Pan Krzyżanowski przygotował na niniejszą sesję protokół pokontrolny Najwyższej Izby Kontroli z 24 września 2003 r., którego fragment zacytował: „Brak stosownych kontroli przyczyniły się do nieujawnienia nieprawidłowego wykorzystania przez SP ZOZ części dotacji przeznaczonej na odprawy dla pracowników zwalnianych w 2000 roku, nie podjęcia działań zmierzających do naprawienia błędów. Po ujawnieniu tego błędu przez Kontrolę Skarbową w 2002 roku zwrócono z budżetu samorządowego do budżetu państwa kwotę 133.779,00 zł. nieprawidłowo wykorzystanej dotacji oraz 92.000,25 zł. odsetek. Ponadto pozbawiło to samorząd powiatowy (czyli nasz – dodał Pan Krzyżanowski), możliwości do uzyskania dotacji przez SP ZOZ na okres 3 lat”. Ponadto dodał, że na wspomnianej Komisji odniósł wrażenie, że jest przez innych jej członków – radnych „atakowany” i martwi go fakt, że podobno żyjemy w kraju, który rządzi się określonymi prawami, a Rada Powiatu tudzież Starosta jest obrażony na osobę, która złożyła odwołanie od wyroku i wygrała ten proces. Osoba ta wykorzystała określoną ścieżkę prawną                         i wygrała proces, w ten sposób udowodniła swoje racje. Sąd jednoznacznie stwierdził, że całe to postępowanie odnośnie likwidacji SP ZOZ było niezgodne z prawem, jest to stwierdzenie odzwierciedlone w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie, Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu i musimy dostosować się do tego, co zostało w nich określone, musimy naprawić to co zostało jego zdaniem zepsute.

Starosta odnosząc się do wypowiedzi Pana Krzyżanowskiego na wstępie zapytał swojego przedmówcę, jaką datą opatrzony jest cytowany przez niego protokół na co uzyskał odpowiedź, że 24 września 2003 r. Starosta następnie zapytał, jaki okres przedmiotowa kontrola obejmowała na co Pan Krzyżanowski nie miał przygotowanej odpowiedzi. Starosta kontynuując swoją wypowiedź stwierdził, że kontrole, zarówno skarbowa jak i Najwyższej Izby Kontroli w SP ZOZ były prowadzone, to jest faktem niepodważalnym, taki protokół faktycznie powstał, i na przestrzeni minionych lat, w różnych procesach przewijał się bardzo często więc bardzo dobrze zna jego treść. Jeżeli chodzi o tę kwestię, gdzie przypisano dotację do zwrotu przez nasz Powiat, to wynika z tego, że dotacja ta w wysokości dokładnie 534.000 zł. przyznana dla SP ZOZ „przechodziła” przez budżet powiatu. Wszelkie zmiany budżetowe w tym zakresie były uchwalane przez Radę Powiatu. Kwota ta została faktycznie przypisana do zwrotu, gdyż dla grupy tych osób, którym te odprawy się należały, okres wypowiedzenia upłynął po dacie 31 grudnia a dotacja była przeznaczona na dany rok. Została ona wydatkowana zgodnie z celem ale fakt, że przeszło to na następny rok, tym kilkudziesięciu osobom przypisano tę kwotę do zwrotu i to wszystko jest opisane we wspomnianym protokole. Zwrócono te środki z budżetu powiatu po podjęciu stosownych uchwał przez ówczesną Radę Powiatu. Próbowaliśmy odzyskać te pieniądze wytaczając sprawę aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego ale nie udało się. Są to środki, które trafiły do ludzi, którzy odeszli z SP ZOZ w wyniku jego restrukturyzacji. Nie oznacza to, że nic się nie robiło w tej kwestii i że pieniądze zostały zmarnowane bo robiło się wiele. To właśnie w tamtym okresie dokonało się szereg zmian w SP ZOZ, które nie przyniosły zamierzonych efektów, ale jak się nic nie robi to się nie popełnia błędów, jak się zaczyna coś robić, można narazić się na sprzeciw i niezadowolenie innych. Jak wspomniał Pan Krzyżanowski – kontynuował Starosta, był to rok 2003 i pozbawiono nas na 3 lata możliwości uzyskania dotacji                    z budżetu państwa to mimo, że jest taki zapis w protokole, do budżetu powiatu nieprzerwanie wpływały dotacje na ochronę zdrowia, można to sprawdzić w budżetach powiatu z lat poprzednich, ponadto, w 2004 i 2005 roku, z kontraktu dla Województwa Opolskiego sfinansowano na kwotę prawie 500.000 zł. zakup sprzętu jako pierwsze wyposażenie do nowego obiektu budowanego wówczas przez nasz szpital. Gdybyśmy byli pozbawieni prawa do dotacji, to nikt by nam tych środków nie przyznał, gdyż kontrakt dla województwa to były środki przyznawane z budżetu państwa.  Poza tym Pan Piotr Pośpiech stwierdził, że nie obraża się na kogoś, kto korzysta ze swoich praw, niczego takiego nigdy nie powiedział, może się jedynie czuć zniesmaczony albo wręcz sprzeciwiać się metodom, w jaki ten sprzeciw danego obywatela jest  wnoszony i to go bulwersuje i bulwersowało zawsze. Nie trzeba wywoływać wojny aby załatwić daną sprawę, a jeżeli Pan Krzyżanowski chce wracać do historii, to ona zdaniem Starosty jest przebogata zarówno w orzeczenia jak i w działania. Większość radnych ten okres pamięta, nie chce, aby po raz kolejny te rzeczy sobie wypominać.               W cytowanym przez Pana Krzyżanowskiego protokole z kontroli zapisano także obowiązek podjęcia działań i wskazano ówczesnej Radzie Powiatu, Zarządowi Powiatu, dyrekcji szpitala działania, które zostały podjęte z opóźnieniem. W 2003 roku podjęto zdecydowane działania o wykonaniu restrukturyzacji w SP ZOZ-ie, która nie przyniosła zamierzonego efektu, na tyle dobrego, aby ten szpital mógł funkcjonować i wtedy właśnie podjęto decyzję o jego przekształceniu w spółkę prawa handlowego, aby w ten sposób zakończyć narastanie długów SP ZOZ i co widać z perspektywy dnia dzisiejszego, to się udało. Ponadto Starosta powiedział, że Radny Krzyżanowski mówi o tym, że on czy inni Radni obrażają się na daną osobę co jest nieprawdą, może to potwierdzić Pan Henryk Fraszek, z którym jak powiedział Starosta, przed każdą rozprawą witał się, rozmawiali ze sobą, często uczestniczą we wspólnych konferencjach prasowych w obecności szeregu dziennikarzy i nikt na nikogo nie jest obrażony. Efekt tych ubiegłych 5 lat, zdaniem Starosty  jest następujący: wszczynano niezliczoną ilość postępowań w różnych instytucjach, w Sądzie Rejestrowym „dociągnięto” procedurę rejestracyjną spółki aż do kasacji, spowodowało to tylko tyle, że powiat za badanie sprawozdania założycieli spółki musiał zapłacić biegłemu 5.000 zł., uchwała o wniesieniu wkładów pieniężnych                   i niepieniężnych „obroniła się” przed Sądem podobnie jak uchwała o utworzeniu spółki, wszczęte                    i z wielką determinacją prowadzone przez organy ścigania postępowanie w sprawie zostało zakończone i dodał, że jest w posiadaniu materiałów z akt sprawy. Jego zdaniem, z taką zaciekłością nie powinniśmy walczyć o sprawy publiczne. Kiedy prokuratura umorzyła śledztwo w sprawie 19 listopada 2007 r. gdzie był świadkiem w tej sprawie, po uprawomocnieniu się tego postanowienia wraz z Wicestarostą udali się do Prokuratury, aby skserować akta sprawy i byli obydwaj mocno zażenowani tym, co w nich znaleźli. Tam są też między innymi podpisy Radnego Krzyżanowskiego,                                a uruchamiano nadzór Wojewody, Prokuraturę Rejonową, Prokuraturę Apelacyjną oraz Prokuraturę Krajową. Radny Leszek Krzyżanowski powiedział, że nie rozumie, czym Starosta jest zbulwersowany, czy to jest łamanie w jakiś sposób prawa na co Starosta odpowiedział, że gdyby to było niezgodne                z prawem, chociaż nad tym by się można zastanawiać, to pewnie podjąłby jakieś kroki ale z drugiej strony nie chce tak postępować. Następnie Starosta przypomniał zebranym, że 30 listopada 2006 r.                a więc niespełna 6 dni po wyroku w Naczelnym Sądzie Administracyjnym w sprawie dotyczącej utworzenia spółki, wystosował między innymi i Radny Krzyżanowski pismo do Prokuratora Krajowego, gdzie znalazły się m.in. takie stwierdzenia: „Należy stwierdzić, iż bezprawne czynności Powiatu Kluczbork były podejmowane przed ostatnimi wyborami do Sejmu przez koalicyjny Zarząd PSL, SLD i Mniejszości Niemieckiej a więc za rządów SLD nadto nadzór SLD-owskich Wojewodów był bezskuteczny. Prosimy o możliwość spotkania i przedstawienia dowodów w sprawie”. Jeżeli – kontynuował Starosta, według Radnego Krzyżanowskiego który się pod powyższym pismem również podpisał to jest w porządku to mu gratuluje. Takimi stwierdzeniami, podtekstami politycznymi naszpikowany był materiał kierowany do Prokuratury i w wyniku tych działań zapadło to postanowienie, w którym można m.in. przeczytać: „W niniejszej sprawie zebrano obszerny materiał dowodowy głównie składający się z orzeczeń Sądów, pism procesowych stron a także Prokuratora Okręgowego w Opolu, dokumentacji z przeprowadzonych kontroli NIK oraz odpowiedzi NFZ na temat istnienia SOR-u i wyników finansowych powstałej jednostki (czyli spółki działającej dzisiaj – dodał Starosta). Przesłuchano w charakterze świadka  aktualnego Starostę czyli Piotra Pośpiecha oraz poprzedniego Starostę – Stanisław Rakoczego. Analiza tych materiałów nie daje podstaw do dalszego prowadzenia postępowania. Podkreślenia wymaga, iż by można było przypisać działanie przestępne, muszą zostać wyczerpane przesłanki tego typu czynu karalnego i tak: co do sprawdzenia niebezpieczeństwa dla zdrowia lub życia wielu osób należy stwierdzić jednoznacznie, że w dalszym ciągu, pomimo zmiany organizacyjnej podmiotu są świadczone mieszkańcom usługi medyczne                    w zakresie jednakowym co w poprzedniej jednostce tj. na oddziale wewnętrznym, chirurgii ogólnej, pediatrycznym, laryngologicznym i diagnostyki szpitalnej. Zmiany dokonały się jedynie w nazwie oddziału ginekologiczno-położniczo-noworodkowego. Należy podkreślić, że zagrożenie, którego obawiał się Henryk Fraszek, że mieszkańcy Powiatu mieli być pozbawieni uzyskania bezpłatnych usług, nie znajduje potwierdzenia w zgromadzonym materiale dowodowym  bowiem w dalszym ciągu PCZ S.A. zawiera kontrakty z NFZ i w ramach tych kontraktów świadczy usługi medyczne. Analiza materiałów postępowania nie daje podstaw do przyjęcia, że nastąpiła likwidacja SOR-u i Oddziału Intensywnej Opieki Lekarskiej, bowiem w dniu podjęcia spornej uchwały czyli 19 listopada  2003 r.            w rzeczywistości one nie funkcjonowały. Powyższe znajduje potwierdzenie w dokumentach i piśmie NFZ z/s w Opolu, z którego jednoznacznie wynika, że umowa zawarta z SP ZOZ w Kluczborku                    o udzielenie opieki zdrowotnej w rodzaju lecznictwa szpitalnego nie obejmowała świadczeń                        w zakresie Oddziału Intensywnej Terapii oraz Szpitalnego Oddziału Ratunkowego. Wniosek jest więc jednoznaczny, że w wyniku przekształceń nie zostało zagrożone bezpieczeństwo nawet jednej osoby spowodowane brakiem dostępu do bezpłatnych usług medycznych”. To wszystko napisała Prokuratura, którą Radny Krzyżanowski starał się przekonać do przestępstw popełnionych                              w Kluczborku. Jeśli mowa o pieniądzach, to Starosta stwierdził, że jest mu ich żal i o tym mówimy, że pozbawiono ten Powiat szansy na uzyskanie istotnej pomocy Państwa i to dużych pieniędzy i to jest takie zwycięstwo? Jeżeli mówimy o zwrocie dotacji, która trafiła do ludzi, a zwrot nastąpił z budżetu Powiatu, to powiedzmy o kosztach tych wszystkich postępowań, kosztach Referendum na poziomie 120.000 zł. Czy w wyniku naszego sporu nie zmarnowaliśmy więcej pieniędzy – zapytał Starosta na co następnie odpowiedział, że na pewno dużo więcej i Radny Leszek Krzyżanowski brał w tym czynny udział.

Następnie głos zabrał Pan Leszek Krzyżanowski, który powiedział, że od początku, od kiedy jest Radnym Powiatu, był przeciwny przekształceniu SP ZOZ-u i obecnej formy działalności szpitala. Nawiązał do tego, że Starosta powiedział, że „sprawa została złożona nawet w Prokuraturze”, owszem, wyczerpał wszystkie możliwości  po to, aby ratować SP ZOZ w takim wymiarze aby był w nim SOR, OIOM, „normalna” chirurgia i „normalny” wewnętrzny. Większość Radnych upiera się, że ze spółką czyli Powiatowym Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku jest wszystko w porządku, może faktycznie nie ma zadłużenia ale usługi jej w pewnych obszarach są prowadzone dobrze a w innych nie są nie tyle  źle prowadzone co wcale są niezrealizowane. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu stwierdził, że w SP ZOZ w Kluczborku funkcjonował SOR i OIOM a w obecnej spółce nie ma tego wcale. To wszystko jest napisane w wyrokach Sądu, których przecież nie powinno się podważać. Następnie zacytował z jednego z wyroków Sądu: „Uchwała o likwidacji publicznego zakładu pogorszyła sytuację jeśli chodzi o zakres świadczeń udzielanych przez likwidowany zakład, gdyż mieszkańcy przymuszeni zostali do korzystania wyłącznie z niepublicznego zakładu podczas gdy ustawodawca nie przewidział takiej formy niepublicznych zakładów”. Ponadto, to co Starosta zrobił, zdaniem Pana Krzyżanowskiego, jest żenujące a chodzi o to, że przed wszystkimi zebranymi publicznie przedstawia pewne fakty ze sprawy, z postępowania Prokuratury. W związku z tym Radny Krzyżanowski stwierdził, że zorientuje się, czy to co zrobił Starosta jest zgodne z prawem bo jego zdaniem są to informacje, które nie powinny być ujawniane i czuje się po raz kolejny osaczony i szykanowany przez Starostę. Gdyby postępował niezgodnie z prawem, to zrozumiałby to, że Starosta chce dochodzić swoich praw przed Sądem ale nie w takiej sytuacji. Ponadto dodał, że jest w posiadaniu „listu siedemnastu”, który podpisany został m.in. przez obecnego Starostę, w którym jest mnóstwo oszczerstw pod jego adresem. To już traktuje jako przeszłość, ale w takiej sytuacji też może go przynieść i również zacytować wszystkim jego fragmenty. Wracając do wyroków Sądów zarówno Administracyjnego jak i Naczelnego,                              są one jednoznaczne i pytanie, co mamy robić jako Rada Powiatu są  retoryczne bo w nich, zdaniem Pana Leszka Krzyżanowskiego jest wszystko napisane co mamy robić w sprawie naszej służby zdrowia. 

Na tym dyskusję zakończono.

 

 

 

 

 

Do punktu 8 porządku obrad

 

            Pan Przewodniczący Rady Powiatu jeszcze raz zaprosił Radnych Powiatu na piątkowe spotkanie z Panią Minister Zdrowia w Kluczborskim Szpitalu po czym skierował do radnego Krzyżanowskiego następujące słowa: „a ty Leszku skoro masz inne zdanie na temat szpitala to nie przychodź na spotkanie z Panią Minister”.

            W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady podziękował wszystkim zebranym za udział i zamknął o godzinie 13 sesję Rady Powiatu w Kluczborku.

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

                                                                                              Przewodniczący Rady

                                                                                               Mariusz Pieńkowski

 

 

 

 

 

 

       Protokołowała

  Danuta Oziembłowska