Protokół Nr XXIV/2008
z sesji Rady Powiatu w Kluczborku
w dniu 12 czerwca 2008 r.
XXIV sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godz. 1300 Przewodniczący Rady – Mariusz Pieńkowski. Przewodniczący powitał wszystkich zebranych oraz zaproszonych gości, a następnie stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszym i podejmowane uchwały będą prawomocne, gdyż obecnych jest na sali 18 radnych na ogólną liczbę 19.
Następnie Przewodniczący Rady przedstawił radnym proponowany porządek obrad w dniu dzisiejszym. Do proponowanego porządku nie wniesiono uwag. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał porządek pod głosowanie. W głosowaniu udział wzięło 18 radnych.
Radni 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się przyjęli następujący porządek obrad sesji:
1.Sprawy porządkowo-organizacyjne:
a/otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad,
b/zatwierdzenie porządku obrad,
c/zatwierdzenie protokołu z XXIII sesji.
2.Interpelacje i zapytania radnych.
3.Przyjęcie sprawozdania Likwidatora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ Kluczbork w likwidacji z prowadzonej działalności w zakresie zbywania ruchomości stanowiących majątek trwały w 2007 roku.
4.Przyjęcie sprawozdania Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku ze stanu bezpieczeństwa Powiatu Kluczborskiego w zakresie ochrony przeciwpożarowej za rok 2007.
5.Podjęcie uchwał w sprawach:
a)zmiany uchwały Nr XX/107/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok,
b)zaciągnięcia kredytu długoterminowego,
c)przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków,
d)rozpatrzenia skargi Pana Janusza Kluczyńskiego na tryb podejmowania decyzji przez Zarząd Powiatu w Kluczborku,
e)przyjęcia sprawozdania Likwidatora SPZOZ ZOZ w Kluczborku w Likwidacji z działalności jednostki za 2007 rok oraz sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku w likwidacji za 2007 rok,
f)zmiany uchwały Nr XXIX/214/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 8 lipca 2005 r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku,
g) zmiany Uchwały Nr XLI/302/2006 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 sierpnia 2006 roku w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na okres 10 lat w trybie bezprzetargowym nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego,
h) wyrażenia zgody na dzierżawę nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego,
i) wyrażenia zgody na dzierżawę nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego,
j)przyjęcia stanowiska dotyczącego zmiany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego miasta Kluczborka dla części działki nr 91/15 k.m 12 stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego położonej w Kluczborku,
k) przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego uruchomienia w Powiatowym Centrum Zdrowia S.A. NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku Szpitalnego Oddziału Ratunkowego,
l)przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego utworzenia w Powiatowym Centrum Zdrowia S.A. NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku oddziału intensywnej opieki medycznej,
ł)przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego rozszerzenia działalności medycznej prowadzonej w Powiatowym Centrum Zdrowia S.A. NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku,
m)przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego świadczenia usług z zakresu hemodializoterapii dla mieszkańców powiatu kluczborskiego.
6. Prezentacja stanu stacjonarnej opieki medycznej w powiecie kluczborskim – prezes Zarządu PCZ
S.A. Renata Jażdż – Zaleska.
7. Prezentacja planu rozwoju opieki zdrowotnej w powiecie kluczborskim – Starosta Kluczborski –
Piotr Pośpiech.
8. Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych.
9. Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu Kluczborskiego.
10. Wolne wnioski i zapytania.
11. Zamknięcie obrad.
Kolejno przystąpiono do zatwierdzenia protokołu z XXIII sesji Rady Powiatu w Kluczborku, która odbyła się w dniu 23 kwietnia 2008 r. do protokołu radni nie wnieśli zapytań.
Przewodniczący w związku z powyższym poddał go pod głosowanie. W obecności 18 radnych, 18 głosami za przy braku głosów przeciw i głosów wstrzymujących się, Rada Powiatu zatwierdziła protokół z XXIII sesji.
Do punktu 2 porządku obrad
Radni nie zgłosili żadnych interpelacji i zapytań.
Do punktu 3 porządku obrad
Przewodniczący Rady przedstawił radnym informację Zarządu Powiatu w Kluczborku dotyczącą sprawozdania Likwidatora SPZOZ ZOZ w Kluczborku w likwidacji z prowadzonej działalności w zakresie zbywania majątku trwałego za 2007 rok. Zgodnie z zapisami załącznika do uchwały
Nr XXII/161/2000 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 30 listopada 2000 roku, przedkłada Zarządowi Powiatu w Kluczborku sprawozdanie z prowadzonej działalności w zakresie zbywania ruchomości stanowiących majątek trwały w roku 2007. Likwidator w swoim sprawozdaniu ujął szczegółowy wykaz sprzedanych ruchomości oraz rozliczenie planu przychodów ze sprzedaży środków trwałych i wyposażenia. Do sprawozdania nie wniesiono uwag i zapytań. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał je pod głosowanie. Radni 15 głosami za, przy braku głosów przeciw i 3 głosach wstrzymujących się przyjęli niniejsze sprawozdanie Likwidatora SPZOZ ZOZ Kluczbork w Likwidacji.
Do punktu 4 porządku obrad
Radni analizie poddali przygotowane przez Komendanta Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa powiatu w zakresie ochrony przeciwpożarowej za rok 2007. Przedmiotowe sprawozdanie zawiera m.in.:
-charakterystykę ogólną powiatu,
-katalog zagrożeń powiatu /zakłady przemysłowe-analiza zagrożeń, lasy, miejscowości, transport drogowy i kolejowy/
-wyniki kontroli przestrzegania przepisów ppoż,
-ilość i przyczyny powstawania pożarów,
-analizę porównawczą zagrożeń w poszczególnych grupach obiektów,
-analizę zabezpieczenia operacyjnego powiatu.
Radna Irena Kielar poprosiła o wyjaśnienie czy jest możliwość stacjonowania karetek pogotowia w siedzibie Straży Pożarnej w Kluczborku oraz jaki jest stan zagrożeń w naszych pobliskich lasach.
Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Komendantowi Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kluczborku, który wyjaśnił, że rozbudowa pomieszczeń Straży, która miała miejsce w roku 2002 -2003 była finansowana ze środków Komendy Głównej i nie było tam w planie umiejscowienia na terenie Straży karetek Pogotowia Ratunkowego. Straż Pożarna w Kluczborku jak stwierdził Pan Komendant na dzień dzisiejszy nie jest przygotowana lokalowo i sprzętowo na umiejscowienie tam karetek.
Zdaniem Komendanta być może będzie to możliwe po wejściu ustawy o ratownictwie medycznym, gdyż wchodzi system powiadamiania ratunkowego. Jednym z założeń tego programu jest to, że na bazie pomieszczeń Komendy Powiatowej Państwowej Straży powstanie Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Koncepcja ta niestety nie jest jeszcze rozstrzygnięta.
Natomiast jeśli chodzi zagrożenie w lasach Komendant poinformował, że wilgotność ściółki jest mała i zagrożenie w lasach jest duże.
Innych zapytań nie zgłoszono w związku z czym Przewodniczący Rady Powiatu poddał przedmiotowe sprawozdanie pod głosowanie. W obecności 18 radnych, za przyjęciem jego głosowało jednogłośnie 18 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.
Do punktu
Kolejno radni zapoznali się z pierwszym projektem uchwały przygotowanym na dzisiejszą sesję jakim był projekt w sprawie zmiany uchwały Nr XX/107/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok. Zmiany dokonane w dochodach spowodują ich zwiększenie w budżecie na 2008 rok o kwotę 1.067.954,-zł. Zwiększenia dotyczą m.in.: -dochodów z tytułu wpłaty na koszty zastępstwa procesowego, -subwencji oświatowej oraz równoważącej otrzymywanej z budżetu państwa. -dochodów wypracowanych przez jednostki oświatowe powiatu kluczborskiego oraz dotacji z budżetu Państwa na dofinansowanie remontu sali gimnastycznej przy ZSP Nr 2 w Kluczborku. -dochodów z tytułu dotacji uzyskanej od gminy Byczyna na sfinansowanie wydatków Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Kluczborku, -dotacji z Urzędu Marszałkowskiego w ramach projektu VI, działania 6.1 ,,poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspierania aktywności zawodowej w regionie” , -dochodów wypracowanych przez jednostki oświatowe powiatu kluczborskiego. Ponadto zwiększeniu ulegają również wydatki, co stanowi kwotę 1.464.934,-zł. Zwiększają się: -wydatki majątkowe ZDP w Kluczborku, -wydatki bieżące Starostwa Powiatowego w Kluczborku, -wydatki bieżące Starostwa Powiatowego w Kluczborku, -wydatki bieżące związane ze spłatą odsetek od kredytów zaciągniętych na rynku krajowym i obligacji, -wydatki bieżące jednostek oświatowych powiatu kluczborskiego, -wydatki bieżące Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Kluczborku oraz DPS-u w Gierałcicach, -wydatki bieżące PUP w Kluczborku, -wydatki bieżące i majątkowe jednostek oświatowych powiatu kluczborskiego. Zmianie ulegają także przychody i rozchody. Przychody ulegają zwiększeniu ze względu na przychody z tytułu kredytu długoterminowego natomiast zmniejszeniu- ze sprzedaży innych papierów wartościowych-obligacje komunalne. Rozchody ulegają zwiększeniu z tytułu spłaty otrzymanych kredytów – Bank Pekao S.A. Zmianie ulega również plan wydatków inwestycyjnych na 2008 rok. Jest to związane m.in. ze zwiększeniem środków na zadaniu pn.,, Zakup i montaż windy dla osób niepełnosprawnych ruchowo w budynku internatu SOSW” –dot. zakupu drzwi zewnętrznych – ewakuacyjnych, zmniejszeniem środków na zadaniu pn. ,,Informatyzacja Urzędu Starostwa Powiatowego w Kluczborku-I etap”. W planie wydatków inwestycyjnych zmniejszeniu ulegają także środki na trzech zadaniach: -budowa sygnalizacji świetlnej przy ul.Jagiellońskiej i Wyspiańskiego, -zakup programu komputerowego – księgowość budżetowa wraz z ewidencją środków trwałych, -zakup programu komputerowego – kadry i płace. Ponadto do budżetu wprowadzono nowe zadanie pn.,,Zakup ziemi pod drogę Kostów-Janówka”. W niniejszym projekcie uchwały dokonuje się także zmian w wykazie zadań remontowych realizowanych w 2008 roku. Zmniejszono środki finansowe na następujących zadaniach: -,,Remont dachu”w ZSO w Kluczborku oraz wprowadzono do budżetu nowe zadanie remontowe pn.:,, Podmurowanie kominów wentylacyjnych”, - pn.,,Remont instalacji wentylacyjnej w pomieszczeniach kuchennych w pracowni ćwiczeń praktycznych w ZSP Nr 1 w Kluczborku zwiększono zaś na zadaniach ,,Remont dachu na warsztatach szkolnych i pracowni ćwiczeń praktycznych” oraz ,,Wymiana okien w sali gimnastycznej”, -pn.,,Modernizacja pomieszczeń w piwnicy i utworzenie pracowni muzycznej” w MDK w Kluczborku, Zwiększono natomiast środki finansowe na zadaniu pn.:,,Remont sali gimnastycznej przy ZSP Nr 2 w Kluczborku”. Zwiększono także środki na zdaniu pn.,,Dobudowa łazienek oraz ich wyposażenie” Wprowadzono do planu dotacji dla Gminy Wołczyn dotację z przeznaczeniem na dofinansowanie bieżącej działalności artystycznej Zespołu Pieśni i Tańca ,,Modrzewiach”. W planie przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na wniosek Komendanta PPSP w Kluczborku zmieniono nazwę zadania realizowanego w 2008 roku w ramach Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jeśli chodzi o przeniesienia środków finansowych po stronie wydatków to są one dokonane na wnioski złożone przez jednostki organizacyjne powiatu, a także podyktowane koniecznością realizacji zadań, które wprowadzono do realizacji niniejszą uchwałą. Do projektu nie wniesiono uwag. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XX/107/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok pod głosowanie. Radni w obecności 18, 15 głosami za, przy braku głosów przeciw i 3 głosach wstrzymujących się podjęli uchwałę Nr XXIV/126/2008 w przedmiotowej sprawie. Do punktu 5 b porządku obrad Następnym przedstawionym projektem był projekt w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego. W uzasadnieniu do niniejszej uchwały wyjaśniono, że kredyt ten będzie przeznaczony na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów w trzech kolejnych latach budżetowych. Powyższy kredyt długoterminowy zaciągnięty ma być do kwoty 12.500.000,-zł z okresem spłaty do 2028 roku. Spłata kredytu będzie od 2010 roku dokonywana będzie z dochodów własnych budżetu powiatu. W uchwale w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2008 rok zaplanowano po stronie przychodów emisję obligacji komunalnych. Środki uzyskane z emisji zaplanowano na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań. W niniejszym projekcie uchwały zaplanowano jako źródło spłaty wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów kredyt długoterminowy z uwagi na fakt, iż przy kredycie istnieje możliwość znacznie dłuższego okresu kredytowania niż w przypadku emisji obligacji komunalnych, co w konsekwencji znacznie obniży obciążenie finansowe i poprawi płynność finansową samorządu. Do projektu uchwały nie wniesiono zapytań. Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W obecności 18 radnych, za jego przyjęciem głosowało 11 radnych, przeciw był 1, wstrzymało się 6 radnych. Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXIV/127/2008 w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego. Do punktu 5 c porządku obrad Przewodniczący Rady przedstawił zebranym kolejny projekt uchwały w sprawie przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków. Zgodnie z podjętą w dniu 29 listopada 2007 roku uchwałą Nr XIX/101/2007 w sprawie zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków na podstawie, której z budżetu Powiatu Kluczborskiego może być udzielona dotacja celowa na w/w prace odbyło się w dniu 30 maja 2008 r. posiedzenie powołanej komisji. Komisja postanowiła o udzieleniu dotacji dla 4 benificjentów, którzy złożyli wnioski w przedmiotowej sprawie: -kościół p.w.Św.Trójcy w Byczynie – 2000,00-zł, -kościół p.w.Św.Antoniego w Roszkowicach – 3800,00-zł, -kościół p.w.Św.Jacka w Miechowej – 6500,00-zł, -kościół Św.Mikołaja w Byczynie – 7700,00-zł. Dotacja ta może być udzielona w wysokości do 50% nakładów koniecznych oraz w wysokości 100% jeśli stan zachowania zabytku wymaga niezwłocznego podjęcia prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku. Przyznanie dotacji odbywa się na podstawie wniosków złożonych przez właściciela lub posiadacza zabytku wpisanego do rejestru. Do projektu nie wniesiono zapytań. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. W drodze głosowania radni 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się podjęli uchwałę Nr XXIV/128/2008 w w/w sprawie. Do punktu 5 d porządku obrad Następnym projektem uchwały z jakim zapoznali się radni był projekt w sprawie rozpatrzenia skargi Pana Janusza Kluczyńskiego na tryb podejmowania decyzji przez Zarząd Powiatu w Kluczborku. Niniejsza skarga była przedmiotem obrad dwóch posiedzeń Komisji Rewizyjnej w dniach 16 maja 2008 r. oraz 30 maja 2008 r. Komisja Rewizyjna po zapoznaniu się z dokumentacją dotyczącą skargi w drodze głosowania uznała skargę za niezasadną. W związku z powyższym został sporządzony niniejszy projekt uchwały wraz ze stanowiskiem Komisji Rewizyjnej. Do projektu uchwały nie wniesiono zapytań. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. W drodze głosowania radni 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się podjęli uchwałę nr XXIV/129/2008 w sprawie skargi Pana Janusza Kluczyńskiego na tryb podejmowania decyzji przez Zarząd Powiatu w Kluczborku. Do punktu 5 e porządku obrad Radni kolejno przystąpili do analizy projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania Likwidatora SPZOZ ZOZ w Kluczborku w Likwidacji z działalności jednostki za 2007 rok oraz sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku w likwidacji za 2007 rok. Niniejsze sprawozdanie zawiera między innymi: -bilans SPZOZ ZOZ w Kluczborku w likwidacji, który został sporządzony na dzień 31 grudnia 2007 r. i informuje o wartości i strukturze majątku trwałego i obrotowego oraz kapitałach własnych i obcych jednostki, -rachunek zysków i strat informuje o działalności jednostki w 2007 roku, przedstawiając jej wynik finansowy, -informację dodatkową, która zawiera szereg istotnych informacji opisujących sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy jednostki. Do niniejszego sprawozdania radni nie wnieśli zapytań. Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie radnych. Radni 15 głosami za, przy braku głosów przeciw i 3 głosach wstrzymujących się podjęli uchwałę Nr XXIV/130/2008 w przedmiotowej sprawie. Kolejno Pan Starosta poinformował, że w związku z tym , iż dzisiejsza sesja zawiera w dalszej części obrad blok spraw związanych z ochroną zdrowia, na który zaproszeni zostali goście wnioskuje o rozpatrzenie w tej części obrad punktów 8, 9, 10 dzisiejszego porządku, a po przerwie, aby zająć się kolejnymi punktami począwszy od punktu W związku z powyższym przystąpiono do punktu 8 porządku obrad. Do punktu 8 porządku obrad W związku z brakiem interpelacji i zapytań nie udzielono radnym żadnych odpowiedzi. Do punktu 9 porządku obrad Radni przystąpili do analizy sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 14.04.2008 r. do 30.05.2008 r. Radna Celina Zając odnosząc się do sprawozdania z dnia 13 maja 2008 r. pkt.1 poprosiła o wyjaśnienie: -czy przeznaczenie środków wydzielonych na dokształcanie i doskonalenie nauczycieli na wyjazd na warsztaty GOSPEL w Warszawie jest zgodne z rozporządzeniem. Pan Starosta poprosił o zabranie głosu w tej sprawie przez Panią Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu, która wyjaśniła, że zgodnie z rozstrzygnięciem Zarządu Powiatu z dnia 13 maja 2008 r. jest to kwota na dofinansowanie wyjazdu dwóch nauczycieli, a nie uczniów /kwota 1.400,00-zł/ z Młodzieżowego Domu Kultury w Kluczborku. Jak wyjaśniła Pani Naczelnik o pozostałą kwotę trzeba będzie starać się z innych źródeł. Następnie o głos poprosił radny Leszek Krzyżanowski, który nawiązując do sprawozdania z dnia 14 kwietnia 2008 r. pkt.24 zapytał, gdzie będzie wyłożona kostka brukowa w związku z zawartą umową z Przedsiębiorstwem Budowlanym ,,SYPKO” w Kluczborku dotycząca zagospodarowania terenu znajdującego się wokół Szpitala Powiatowego w Kluczborku. Pan Starosta zabierając głos wyjaśnił radnemu, że powyższa umowa obejmuje zagospodarowanie terenu na w/w obszarze poprzez uporządkowanie terenu, dokonanie nasadzeń zieleni oraz ułożenie kostki brukowej za kwotę 36.000,-zł pochodzącą ze środków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz z budżetu powiatu. Starosta stwierdził również, że aby kostka ta mogła być położona musiały być przeprowadzone prace porządkowe polegające na : wywózce warstwy humusu, wyrównaniu terenu, nawiezieniu żużlu itp. Kostka brukowa jest układana przez pracowników ZDP w Kluczborku. Następnie o głos poprosiła radna Irena Kielar, która nawiązała do sprawozdania Zarządu Powiatu z dnia 14 kwietnia 2008 r. pkt 8, w którym to punkcie zapoznano się z pismem Pani Naczelnik Wydziału Edukacji i Sportu dotyczącym opinii dyrektorów szkół i placówek oświatowych Powiatu Kluczborskiego w sprawie wniosku Komisji Oświaty dotyczącego zatrudnienia jednego pracownika ds. bhp na pełnym etacie w jednej ze szkół ponadgimnazjalnych, który zapewniałby obsługę wszystkim jednostkom oświatowym w powiecie. Zdaniem radnej byłoby to dobre i usprawniające rozwiązanie. Starosta wyjaśnił radnej, że dyrektorzy szkół i placówek wypowiedzieli się w tej kwestii i stwierdzili, że w każdej z nich zatrudniony jest pracownik bhp na części etatu lub na umowę zlecenie zapewniający obsługę bieżącą. Radna również poruszyła sprawę z posiedzenia Zarządu Powiatu z dnia 13 maja 2008 r. pkt.10 dotyczącą negatywnego zaopiniowania wniosku Prezesa Kluczborsko-Oleskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej w sprawie wydania dodatkowych egzemplarzy publikacji ,,Szlakiem kościółków drewnianych w Powiecie Kluczborskim i Oleskim”. Zdaniem radnej temat ten podlega Komisji Oświaty i Komisja powinna się z tym zapoznać. Radna uważa, że takie publikacje jednak powinny być wydawane, gdyż są one reklamą dla naszego powiatu. Starosta stwierdził, że jego zdaniem zdaje sobie sprawę, że jest to potrzebne, ale uważa, że w tej kwestii trzeba rozpatrzeć partycypację w kosztach obu powiatów. Radna zapytała także odnosząc się do sprawozdania z dnia 28 kwietnia 2008 r.pkt.8, w którym jest mowa o tym, że Zarząd Powiatu zapoznał się z pismem Naczelnika Wydziału Edukacji i Sportu w sprawie przystąpienia Powiatu Kluczborskiego do trzeciej edycji projektu ,,Poławiacze pereł” , który jest organizowany przez Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, z którego powiat się wycofał, dlaczego o tak ważnej kwestii nie została poinformowana Komisja Oświaty. Pan Starosta wyjaśnił radnej, że w jego odczuciu ten projekt jest jedynie sposobem na zarobienie pieniędzy i jest to zbyt kosztowne dla powiatu. Zarząd uznał, że lepszym rozwiązaniem będzie przyznanie przez powiat utalentowanej młodzieży stypendiów naukowych. Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu Grzegorzowi Fraszkowi, który odniósł się do sprawozdania z dnia 14 kwietnia 2008 r. pkt.16 i zapytał na jakim przejściu dla pieszych przy ul. Jana Pawła będzie zamontowana sygnalizacja świetlna. Pan Starosta wyjaśnił, że Burmistrz Kluczborka wystąpił z pismem w sprawie rozpatrzenia możliwości wykonania sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych obok Spółdzielni Mieszkaniowej ,,Przyszłość”, a prowadzącym bezpośrednio do kościoła. Starosta poinformował także o uruchomionej już sygnalizacji świetlnej przy ul. Jagiellońskiej. Innych zapytań do sprawozdania Zarządu Powiatu nie zgłoszono w związku z czym Przewodniczący Rady poddał je pod głosowanie. W obecności 19 radnych za jego przyjęciem głosowało 15 radnych, wstrzymało się 4, nie stwierdzono głosów przeciw. Do punktu 10 porządku obrad Radna Celina Zając poinformowała, że w dniu 5 maja Br w Nowej Trybunie Opolskiej ukazał się artykuł dotyczący nie przyjęcia przez Szpital Powiatowy w Kluczborku pacjenta z zapaleniem żył. Pacjent ten nie został przyjęty przez Ordynatora Oddziału Chirurgicznego trafiając na drugi dzień do Szpitala w Oleśnie w stanie cięższym. Radna poinformowała, że wnuk pacjenta złożył w związku z powyższym oficjalną skargę do Przewodniczącego Rady Powiatu w Kluczborku, do Dyrekcji PCZ S.A w Kluczborku oraz na Policję. Radna po przeczytaniu artykułu stwierdza, że jest zbulwersowana faktem jak kluczborski szpital traktuje pacjentów. Ponadto radna nawiązała również do wypadku poznańskich uczniów jaki miał miejsce pod Bąkowem, że w tym przypadku również pomocy udzielał Szpital w Oleśnie, gdyż my nie posiadamy Oddziału Ratunkowego. O głos poprosił w w/w kwestiach Pan Starosta, który wyjaśnił, że jeśli chodzi o artykuł prasowy to uważa, że nie można sugerować tylko informacjami prasowymi. Zdaniem Starosty za decyzję w konkretnej sprawie odpowiada lekarz. Skarga złożona do Przewodniczącego nie jest skargą na Starostę w związku z czym została ona skierowana do rozpatrzenia wg. właściwości do Zarządu PCZ S.A w Kluczborku i nie będzie ona rozpatrywana przez Komisję Rewizyjną. Natomiast jeśli chodzi o udzielenie pomocy dla poszkodowanych w wypadku to Starosta wyjaśnił, że na temat funkcjonowania Oddziału Ratunkowego w Kluczborskim Szpitalu było już wiele dyskusji. Starania obecne i poprzedniej Rady Powiatu związane z wybudowaniem nowego obiektu i wydzielenia w nim miejsca na Szpitalny Oddział Ratunkowy dały efekty w 2005 roku, gdyż od września budynek ten został oddany do użytku. Starosta poinformował, że wszystkie działania podejmowane na przestrzeni ubiegłego i bieżącego roku spotykały się z negatywnymi opiniami NFZ. W związku z powyższym na dzisiejszą sesję został przygotowany projekt uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego uruchomienia w Powiatowym Centrum Zdrowia S.A NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku Szpitalnego Oddziału Ratunkowego oraz zostali zaproszeni wszyscy decydenci z województwa opolskiego, odpowiedzialni za tą sferę działalności medycznej. Chcemy zdaniem Starosty uzmysłowić im potrzebę zafunkcjonowania procedur urazowo-ortopedycznych. Ponadto Pan Starosta poinformował, że był na miejscu zdarzenia. Poważnie poszkodowanych było 5 osób. Działanie Centrum Powiadamiania Ratunkowego zdaniem Starosty decyduje jak rozdysponować pacjentów. Pan Starosta powiadomił osobiście nasz Szpital o zaistniałym zdarzeniu i na oddziałach pojawili się bezzwłocznie lekarze nawet ci, którzy nie mieli dyżurów. Informacja o gotowości naszego Szpitala została także przekazana do Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Dla dzieci nie poszkodowanych zorganizowana została pomoc psychologa oraz transport do Poznania. Kolejno o głos poprosił radny Mirosław Misiak, który potwierdził wszystkie informacje jakie przekazał Pan Starosta stwierdzając, że rzeczywiście cały Szpital był przygotowany do udzielania pomocy, ale niestety w związku z tym, że nie funkcjonuje w nim SOR to nie mógł udzielić poszkodowanym pomocy i byli oni przewiezieni do Olesna. Dlatego też zdaniem radnego problem ten powinien być szeroko przedyskutowany. Radny uważa, że procedury oraz kontrakt powinny ulec zmianie i liczy na dyskusję i wsparcie ze strony radnych w drugiej części sesji. Innych zapytań nie zgłoszono. Na zakończenie pierwszej części obrad Pan Starosta poprosił Przewodniczącego Rady Powiatu o udzielenie głosu. Starosta poinformował zebranych, że obecnie oczekuje na oficjalne pismo w sprawie organizacji Dożynek Wojewódzkich w Byczynie. Ponadto Pan Starosta zaprosił wszystkich radnych do udziału w dniu 16 czerwca 2008 r. w uroczystym zakończeniu roku szkolnego, które odbędzie się w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku. Przewodniczący Rady ogłosił półgodzinną przerwę. O godzinie 1430 Przewodniczący Rady wznowił obrady XXIV sesji. Przewodniczący Rady oraz Starosta przywitał wszystkich gości zaproszonych na dzisiejszą sesję, która w drugiej jej części będzie poświęcona tematyce służby zdrowia. Lista gości w załączeniu do protokołu. Starosta poinformował, że w tym bloku tematycznym chciałby poruszyć zbiór spraw najistotniejszych dla funkcjonowania w przyszłości stacjonarnej opieki medycznej, a także ambulatoryjnej w naszym powiecie. Kolejno przystąpiono do omówienia pozostałych projektów uchwał związanych z w/w tematyką. Do punktu Następnym projektem jaki został przygotowany na dzisiejsze obrady sesji był projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXIX/214/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 8 lipca 2005 r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku. Pan Starosta wyjaśnił zebranym, że przedmiotowa uchwała dotyczy zmiany terminu likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku i jest konieczna ze względu na trwające prace w Ministerstwie Zdrowia, Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz Komisjach Sejmowych nad projektem nowelizacji ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, gdzie ma zapaść decyzja o ewentualnej możliwości otrzymania przez Powiat środków finansowych na pokrycie zobowiązań SPZOZ ZOZ w Kluczborku w Likwidacji. Nasz powiat jak stwierdził Starosta zdołał część zadłużenia do tej pory już spłacić. Ponadto Pan Starosta poinformował, że w toku jest także sprawa związana z rozpoznaniem skargi Pana Henryka Fraszka na wcześniejszą uchwałę Rady Powiatu Nr XXIX/214/2005 z dnia 8 lipca 2005 r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku, którą rozpatruje Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu. Do przedmiotowego projektu uchwały nie niesiono zapytań. Radni w drodze głosowania podjęli kolejną na dzisiejszej sesji uchwałę Nr XXIV/131/2008 w sprawie zmiany uchwały Nr XXIX/214/2005 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 8 lipca 2005 r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku. W obecności 18 radnych, za jej przyjęciem głosowało 18 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Do punktu Przewodniczący Rady przedstawił kolejny projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XLI/302/2006 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 29 sierpnia 2006 roku w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na okres 10 lat w trybie bezprzetargowym nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego. W uzasadnieniu do niniejszej uchwały wyjaśnione zostało, że zgodnie z powyższą uchwałą dzierżawca ma prawo podnajmować do 31 sierpnia 2016 roku wydzierżawione nieruchomości na cele usług medycznych. W kompleksie budynków objętych umową dzierżawy znajduje się budynek szpitala po byłym oddziale chirurgii, w który obecnie na parterze prowadzona jest stacja dializ, a na I piętrze laboratorium, natomiast poddasze i II piętro stanowi niezagospodarowany pustostan, jakim jest zainteresowany podmiot, który świadczyłby usługi w zakresie kardiologii. W związku z powyższym wskazane jest przedłużenie okresu dzierżawy na rzecz spółki do 12 lat, aby umożliwić zawarcie przez nią umowy z podnajemcą na okres 10 lat, gdyż okres ten jest wymagany dla zamortyzowania kosztów, które byłyby poniesione przez podnajemcę do przystosowania pomieszczeń dla prowadzenia usług medycznych. Do projektu radni nie zgłosili żadnych uwag. Radni w drodze głosowania 14 głosami za, przy braku głosów przeciw i 4 głosach wstrzymujących się podjęli uchwałę Nr XXIV/132/2008 w przedmiotowej sprawie. Do punktu 5 h i 5 i porządku obrad Następnymi projektami uchwał jakie znalazły się w porządku dzisiejszej sesji były projekty w sprawie: -wyrażenia zgody na dzierżawę nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego /były oddział chirurgii/ -wyrażenia zgody na dzierżawę nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego /były magazyn rezerw państwowych szpitala/ Jeśli chodzi o pierwszą nieruchomość, która przeznaczona jest do wydzierżawienia jest ona położona w kompleksie budynków szpitalnych na działce zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego miasta Kluczbork i przeznaczona jest do zagospodarowania w zakresie opieki społecznej oraz zdrowia. W związku z powyższym planowane jest wyłonienie w formie przetargu ograniczonego podmiotu, który prowadziłby usługi medyczne. Długoterminowa dzierżawa stwarza wiele korzyści takich jak utrzymanie porządku, zapłata czynszu dzierżawnego itp., a ponadto nieruchomość ta służyłaby realizowaniu zadań w zakresie zapewnienia opieki zdrowotnej. Dlatego też celowe jest przeznaczenie przedmiotowego lokalu do dzierżawy na okres 10 lat z ograniczeniem przeznaczenia do usług medycznych. Natomiast jeśli chodzi o drugi projekt uchwały tej samej treści, a dotyczący byłych magazynów rezerw państwowych szpitala to w uzasadnieniu do uchwały stwierdza się, że planuje się wyłonić dzierżawcę w formie przetargu ograniczonego podmiotowi prowadzącemu usługi medyczne zgodnie z przeznaczeniem terenu /usługi zdrowia i opieki społecznej/. Do projektów nie wniesiono uwag. W związku z tym Przewodniczący poddał w kolejności pod głosowanie pierwszy projekt uchwały. Radni w drodze głosowania podjęli uchwałę Nr XXIV/133/2008. Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie drugi projekt uchwały Radni również w drodze głosowania podjęli uchwałę Nr XXIV/134/2008 w przedmiotowej sprawie. Do punktu 5 j porządku obrad Przewodniczący Rady przedstawił zebranym następny projekt uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska dotyczącego zmiany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego miasta Kluczborka dla części działki nr 91/15 k.m. 12 stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego położonej w Kluczborku . Starosta zabierając głos w przedmiotowej sprawie wyjaśnił, że w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla miasta Kluczbork, obszar o powierzchni Powiat Kluczborski wielokrotnie występował do Burmistrza Kluczborka i Rady Miejskiej w Kluczborku z wnioskami o dokonanie zmian w zapisach planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego. Wnioski te zmierzały do dokonania zapisów umożliwiających zagospodarowanie terenu pod budownictwo jednorodzinne z zachowaniem miejsca na lądowisko dla helikoptera sanitarnego. Wobec ciągłych starań o uruchomienie w Kluczborku Szpitalnego Oddziału Ratunkowego, zabezpieczenie takie jest nieodzowne i stanowi ważny element starań. Rada Miejska w Kluczborku już kilkakrotnie odmawiała przystąpienia do sporządzenia zmian zapisów w planie zagospodarowania przestrzennego w wnioskowanym zakresie. Brak pozytywnego rozpatrzenia sprawy ze strony władz miasta, skłoniło powiat do rezygnacji ze starań dokonania zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zmierzających do uzyskania zapisów umożliwiających zagospodarowanie terenu pod budownictwo jednorodzinne z zachowaniem przestrzeni na lądowisko dla helikoptera sanitarnego. W związku z czym Starostwo złożyło wniosek o wprowadzenie zmian do planu zagospodarowania przestrzennego polegających na przeznaczeniu całego terenu pod usługi zdrowia. Rada Miejska w Kluczborku na sesji w dniu 30 października 2007 roku, nie wyraziła zgody na wnioskowany zapis, pozostawiając na tym obszarze teren zieleni publicznej. Plan zagospodarowania przestrzennego z takim zapisem nie pozwala na lokalizację na omawianym terenie żadnych budynków czy budowli, w tym lądowiska dla helikoptera sanitarnego. W związku z powyższym opisane powyżej stanowisko Rady Miejskiej w Kluczborku uniemożliwia lokalizację na zapleczu szpitala jakiejkolwiek działalności medycznej. Wnioski dotychczas składane przez Zarząd Powiatu w Kluczborku i Starostę Kluczborskiego zostały rozpatrzone negatywnie. Ważnym argumentem celowości wnioskowanej zmiany jest zabezpieczenie rezerwy terenowej na rozwój placówki szpitalnej wraz z jej infrastrukturą. Pan Starosta stwierdził, że stanowisko w tej sprawie podyktowane jest troską o zapewnienie ochrony bieżących i przyszłych interesów publicznych w zakresie ochrony zdrowia w naszym powiecie. Do projektu nie wniesiono uwag w związku z powyższym Przewodniczący Rady oddał go pod głosowanie. Radni w drodze głosowania 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się podjęli kolejną uchwałę Nr XXIV/135/2008 ww/ sprawie. Do punktu 5 k porządku obrad Przewodniczący Rady Przedstawił następny projekt uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego uruchomienia w Powiatowym Centrum Zdrowia S.A NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku Szpitalnego Oddziału Ratunkowego. Przewodniczący Rady udzielił głosu Przewodniczącemu Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego, który poinformował, że projekty uchwał jakie zostaną na dzisiejszej sesji przedstawione powstały w wyniku przeprowadzonych analiz w Starostwie Powiatowym w Kluczborku oraz Zarządzie Powiatowego Centrum Zdrowia S.A w Kluczborku. Są one także wynikiem konsultacji społecznych. Problemy bezpieczeństwa zdrowotnego, a szczególnie możliwość leczenia urazów w miejscowym szpitalu są sprawami najczęściej poruszanymi podczas spotkań z mieszkańcami powiatu oraz działaczami samorządów różnych szczebli. Sprawy te zdaniem Przewodniczącego Komisji poruszane są zawsze czego przykładem jest dzisiejsza sesja. Trudy zorganizowania w naszym szpitalu Oddziału Ratunkowego, Oddziału Intensywnej Opieki Medycznej czy też starania o rozszerzenie działalności szpitala o wykonywanie procedur urazowo ortopedycznych są czynione od dawna, ale jak stwierdził Przewodniczący bez efektu. Dlatego też podjęcie przez Radę Powiatu uchwał w tych sprawach jasno określi wagę problemów, znaczenie dla mieszkańców naszego powiatu oraz da mandat społeczny Starostwu Powiatowemu do dalszych starań w celu pozytywnego ich rozwiązania. W związku z powyższym Rada Powiatu w Kluczborku wnioskuje do Wojewody Opolskiego i Opolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia o uruchomienie w Powiatowym Centrum Zdrowia S.A. NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku Szpitalnego Oddziału Ratunkowego. Utworzenie Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w Kluczborku było wielokrotnie zgłaszane w opracowywanym przez Starostę Kluczborskiego planie zabezpieczenia medycznych działań ratowniczych powiatu kluczborskiego. Zasadność składanych przez Starostę Kluczborskiego wniosków w powyższej sprawie została w części uznana przez Wojewodę Opolskiego wprowadzonym zapisem do Wojewódzkiego Planu Działania Systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne na lata 2008 – 2010 mówiącym o funkcjonowaniu w Szpitalu Powiatowym w Kluczborku izby przyjęć o standardzie oddziału ratunkowego. Rozmieszczenie szpitalnych oddziałów ratunkowych w województwie opolskim zostało wcześniej zatwierdzone przez Wojewodę Opolskiego m.in. w Wojewódzkim Planie Zabezpieczenia Ratunkowego dla Woj.Opolskiego na rok 2000-2002 r. oraz w Wojewódzkim planie Zabezpieczenia Medycznych Działań Ratowniczych na 2004 r. została ujęta izba przyjęć o standardzie szpitalnego oddziału ratunkowego, dająca możliwość utworzenia SOR-u. W celu prawidłowego zabezpieczenia ratunkowego powiatu konieczne jest utworzenie w szpitalu powiatowym w Kluczborku szpitalnego oddziału ratunkowego. SOR udziela pomocy w sposób zorganizowany w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia niezależnie od przyczyny, udziela pomocy ofiarom nagłego zachorowania, zatruć, urazów, katastrof itp. Obiekt nowej chirurgii Szpitala Powiatowego w Kluczborku posiada obszary, które umożliwiają utworzenie SOR-u: segregację medyczną i przyjęć, resuscytacyjno-zabiegową, krótkotrwałej intensywnej terapii, obserwacji, konsultacyjną, laboratoryjno-diagnostyczną, stacjonowanie zespołów ratownictwa medycznego, zaplecza administracyjno-gospodarczego. Szpital Powiatowy w Kluczborku zapewni w ramach SOR-u: udzielanie świadczeń zdrowotnych, polegających na wstępnej diagnostyce, udzielanie niezbędnej pomocy lekarskiej oraz podjęcie leczenia w zakresie niezbędnym dla stabilizacji funkcji życiowych osób, które uległy nagłemu zachorowaniu z przyczyny wewnętrznej, urazu lub innej przyczyny zewnętrznej zarówno u dorosłych i dzieci, udzielanie świadczeń zdrowotnych w powyższym zakresie poszkodowanym w wypadkach, zdarzeniach nadzwyczajnych i katastrofach, dokonanie zaopatrzenia medycznego pacjentów oraz organizuje transport do innych zakładów opieki zdrowotnej w razie konieczności leczenia specjalistycznego. Ponadto Starosta Kluczborski wielokrotnie występował do Wojewody Opolskiego z wnioskiem o utworzenie SOR-u w Powiatowym Centrum Zdrowia S.A NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku. W związku z powyższym Rada Powiatu w Kluczborku uważa za zasadne utworzenie szpitalnego oddziału ratunkowego w szpitalu powiatowym w Kluczborku, gdyż tylko zapewni to odpowiednie zabezpieczenie ratunkowe dla mieszkańców powiatu w sytuacjach nagłego zagrożenia zdrowia i życia. Przewodniczący Rady udzielił kolejno głos radnemu Leszkowi Krzyżanowskiemu, który stwierdził, że Przewodniczący Komisji Zdrowia Mirosław Misiak przytoczył w swojej wypowiedzi wiele faktów, które przemawiają za tym, aby w naszym szpitalu powstał SOR. Radny również stwierdził, że bardzo często dochodzi do takich sytuacji, że oleski szpital, w którym znajduje się SOR w sytuacjach zagrożenia życia nie jest w stanie przyjąć naszych pacjentów i wtedy pacjenci trafiają do Opola. W związku z tym dotarcie pacjenta i udzielenie mu niezbędnej pomocy się wydłuża zwłaszcza, że na drodze znajdują się przejazdy kolejowe. Kolejno w dyskusji głos zabrał Pan Roman Kolek-Dyrektor ds.medycznych Opolskiego Oddziału NFZ, który stwierdził, że SOR jest rzeczywiście bardzo ważnym elementem systemu ratownictwa medycznego gwarantujący bezpieczeństwo pacjenta. Należy zwrócić zdaniem Pana Dyrektora na to, że wiąże się z tym wyższe finansowanie działalności SOR. W chwili kiedy powstawała pierwotna sieć Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych w Województwie Opolskim takie zostały założenia przyjęte, które nadal funkcjonują. Obszar działania SOR jest to obszar minimum od 150-200 -250 tys. mieszkańców, którzy na danym terenie zamieszkują i korzystają z usług. Utworzenie SOR zdaniem Pana Dyrektora to nie jest tylko możliwość dwóch oddziałów szpitalnych dla zabezpieczenia jednej funkcji. Oczywistym jest, że sieć powstała w oparciu o funkcjonujące szpitale, funkcjonujące oddziały z zapleczem chirurgii urazowo-ortopedycznej, zapleczem intensywnej terapii stąd też w pierwotnej wersji tego planu Kluczborka nie było. Wybór i lokalizacja padała na Olesno z uwagi na wielospecjalistyczny charakter szpitala. Pan Dyrektor ponadto stwierdził, że cieszy się z inicjatywy, o której jest ciągle mowa z zakresu chirurgii urazowo-ortopedycznej, ale przypomina zebranym, że w roku ubiegłym ze strony Funduszu padła zgoda na realizację procedur chirurgii urazowo – ortopedycznej dotyczących nie tylko tego, co jest w chirurgii ogólnej, ale są procedury chirurgii urazowo-ortopedyczne związane z zaopatrywaniem złamań, ich zespalaniem. Pan Kolek stwierdził, że posiada taką informację, że w roku ubiegłym pomimo takich możliwości wykonywania procedur w oddziale chirurgii ogólnej kluczborskiego szpitala takich procedur nie wykonywano. Pan Kolek w tej kwestii podał przykład szpitala w Strzelcach Opolskich, że tenże szpital nie posiadający oddziału chirurgii urazowo – ortopedycznej takie procedury systematycznie i stale realizuje. Co do środków przeznaczanych na zakres chirurgii ogólnej, chirurgii urazowo-ortopedycznej zostanie to pokazane w dalszej części obrad podczas przygotowanej prezentacji. Kolejno o głos poprosił radny Leszek Krzyżanowski, który stwierdził, że dokładnie pamięta czasy, gdy funkcjonował jeszcze SPZOZ i który świadczył usługi kompleksowe ochrony zdrowia dla naszych mieszkańców. Niestety ze względu na to, co się wydarzyło w związku z wejściem ustawy 2003 i kilkoma innymi sprawami ten wynik finansowy spowodował, że SPZOZ został przekształcony w spółkę akcyjną. Radny uważa, że pomimo tego , co zostało powiedziane przez Pana Dyrektora, iż jest to bardzo mocno krzywdzące dla mieszkańców naszego powiatu dlatego. Radny stwierdził, że w powiecie oleskim nie ma takich zakładów, w których istnieje prawdopodobieństwo katastrofy podczas wykonywania różnych czynności, a w naszym powiecie jest taki zakład czego przykładem może być FAMAK. Przewodniczący Rady w dyskusji głos oddał Panu Staroście, który stwierdził, że w pakiecie stanowisk przygotowanych na dzisiejszą sesję mamy zarówno SOR jak i kwestie umożliwienia nam wykonywania tych procedur poprzez zwiększenie o przyzwoita ilość punktów kontraktu dla chirurgii ogólnej. Starosta stwierdził, że każdorazowo jak Zarząd Szpitala ubiega się o kontrakt na tego rodzaju działalność kolejny raz spotykamy się ze stwierdzeniem, że brak jest funduszy na ten cel. Ponadto Starosta uważa, że nie może tak się dziać, że na etapie kontraktowania podpisujemy określoną wysokość finansowania, a później kiedy przychodzi początek roku i jest moment zgłaszania wniosków do aktualizacji do Wojewódzkiego Planu Działania Systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego Zabezpieczenia, gdzie jest wymagana opinia NFZ, to ta sama instytucja wystawia nam negatywną opinię. Zdaniem Starosty takie postępowanie ze strony NFZ jest niezrozumiałe. O głos w w/w sprawie zabrał również radna Irena Kielar, która stwierdziła, iż przysłuchując się wypowiedzi Pana Dyrektora NFZ stwierdza, że nasz powiat już na starcie jest skreślany bo nie mieści się w określonej liczbie mieszkańców na jaką przypada SOR. Radna uważa, że to właśnie powiat kluczborski powinien mieć SOR, a nie Olesno, gdyż jest jednym z bardziej rozwijających się. Radni zdaniem Pani Ireny Kielar chcą dbać o mieszkańców swojego powiatu, ale nie jest im to dane. Radna zwracając się do Dyrektora poprosiła, aby w miarę możliwości, gdy będą podpisywane kontrakty potraktować nasz szpital bardziej przychylnie. Do wypowiedzi radnej nawiązał Dyrektor Roman Kolek, który stwierdził, że to , co zostało przez niego powiedziane to są zasady organizacji sieci szpitali. Rozumie on ambicje każdej lokalnej społeczności i tego, żeby zapewnić jak najbliżej szpital, który będzie działał. Trzeba jednak zdaniem Pana Dyrektora spojrzeć na to z pozycji całego województwa. Każdy powiat ma takie ambicje, każdy się doskonali. Pan Dyrektor poinformował zebranych, że nasz szpital jego zdaniem jest jednym z lepiej rozwijających się. Należy zdaniem Pana Dyrektora zwrócić uwagę na kryteria finansowania Te kryteria finansowe w zdecydowanie lepszy sposób zaczynają doceniać rolę Izb Przyjęć. Jak stwierdził Pan Dyrektor w listopadzie ubiegłego roku dyskutowano bardzo szeroko na temat tego w jaki sposób to rozwinąć poprzez ustalenie stawki i rozwiązanie tego poprzez wsparcie działalności Poradni chirurgii urazowo-ortopedycznej. Pan Dyrektor uważa, że niezależnie od tego czy usługi chirurgii urazowo–ortopedycznej są prowadzone w ramach Izby Przyjęć czy też Poradni chirurgii urazowo-ortopedycznej w takiej strukturze kiedy dostępność dla pacjenta jest zachowana nie ma większego znaczenia. Najważniejsze jest to, aby pacjent wyszedł zaopatrzony. Intencją NFZ podczas rozmów prowadzonych w listopadzie ze Starosta Kluczborskim jak stwierdził Pan Dyrektor Kolek było to, żeby dostęp do Poradni chirurgii urazowo-ortopedycznej w zdecydowany sposób się rozwinął i poprawił, dlatego też ze strony NFZ była deklaracja zwiększenia kontraktowania w tej części, aby taki dostęp zapewnić i ma nadzieję, że na dzień dzisiejszy to funkcjonuje. Pan Starosta odnosząc się do wypowiedzi Pana Dyrektora poinformował zebranych, że poradnia ta funkcjonuje, godziny jej pracy zostały wydłużone, ale niestety bardzo często występują zdarzenia po jej zamknięciu i wtedy pacjent trafia do Olesna. Pan Starosta stwierdził, że jego zdaniem funkcjonowanie poradni to jest jedna kwestia, natomiast nie jest to o co chodzi, nie jest to poprawa bezpieczeństwa, na którym nam najbardziej zależało. Dlatego też stąd czynione są ciągłe naciski, pytania, starania. Jak twierdzi Starosta ta dyskusja przybliża wszystkim pewne elementy. Starosta uważa, że w dalszym powiat będzie starał się, aby pójść w tym kierunku, który zabezpieczy nas w 100 %. Następnie o głos poprosiła radna Celina Zając, która przysłuchując się dyskusji stwierdziła, że o życiu pacjenta decydują w pierwszej kolejności czas i odległość i to, że chcemy, aby taki oddział powstał w naszym powiecie to nie jest wymysł, ale konieczność. Nie może być tak, że o życiu decydują władze. Innych zapytań do projektu uchwały nie zgłoszono. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. W drodze głosowania radni 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się podjęli uchwałę Nr XXIV/136/2008 w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego uruchomienia w Powiatowym Centrum Zdrowia S.A NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku Szpitalnego Oddziału Ratunkowego. Do punktu Kolejnym projektem uchwały jaki przedstawił Przewodniczący Rady był projekt w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego utworzenia w Powiatowym Centrum Zdrowia S.A NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku oddziału intensywnej opieki medycznej. Przewodniczący Rady udzielił głosu Przewodniczącemu Komisji Zdrowia i bezpieczeństwa Publicznego, który odczytał przygotowane stanowisko Rady. Stanowisko niniejsze mówi o zasadności utworzenia oddziału intensywnej opieki medycznej. Oddział intensywnej opieki medycznej to pełen zakres znieczuleń przewodowych, znieczuleń ogólnych, przygotowanie zabiegów operacyjnych i kwalifikacja do zabiegów, opieka pooperacyjna, zabiegi ratujące życie. W celu prawidłowego zabezpieczenia ratunkowego powiatu kluczborskiego konieczne jest utworzenie w szpitalu powiatowym w Kluczborku oddziału intensywnej opieki medycznej. Oddział ten zabezpieczy przez całą dobę leczenie i opiekę nad pacjentami w stanach zagrożenia życia: wypadki, zatrucia, ostre stany kardiologiczne, ostre stany internistyczne itp. Fachowa obsada lekarska zapewni na oddziale całodobowy dyżur, prowadzenie znieczuleń pacjentów poddawanych operacjom, pełnienie dyżuru ratownictwa medycznego dla całego szpitala. Do wykonania tych zadań oddział jest przygotowanych zarówno pod względem kwalifikacji kadry medycznej, jak i pod względem wyposażenia w najnowszy sprzęt umożliwiający stały nadzór nad parametrami życiowymi pacjenta. Konieczność powstania w szpitalu powiatowym OIOM-u jest uwarunkowana następującymi czynnikami: usytuowania szpitala na skrzyżowaniu głównych krajowych szlaków komunikacyjnych Bytom-Kołobrzeg (droga nr 11), Opole-Łódź (droga Nr 45), systematycznie wzrastającego natężenie ruchu pojazdów osobowych, transportu ciężkiego powodujące zwiększającą się ilość zagrożeń komunikacyjnych, kolizji, wypadków drogowych (jeden z najwyższych wskaźników w województwie) większa urazowość i ilość wypadków śmiertelnych istnienie czarnego punktu, zwiększająca się ilość transportu środków chemicznych i innych materiałów niebezpiecznych na drogach powiatu kluczborskiego. Ważny kluczborski węzeł kolejowy na szlaku Śląsk – Poznań, Śląsk – Wrocław, Kluczbork – Opole, Kluczbork – Fosowskie i w związku z tym zagrożenie komunikacyjne i chemiczne, duża ilość wyjazdów pogotowia ratunkowego do zachorowań i wypadków, wzrost śmiertelności z powodu chorób układu krążenia, zlokalizowanie na terenie powiatu dużych zakładów pracy, w których występuje zagrożenie pożarowe i chemiczne, istnienie w powiecie dużej ilości obiektów użyteczności publicznej m.in. obiekty handlowe, sportowe itp., dobre przygotowanie zawodowe kadry specjalistów pracujących w szpitalu powiatowym. Swoim stanowiskiem Rada Powiatu w Kluczborku wyraża nadzieję na zrozumienie i przychylność dla tak ważnej sprawy jaką jest utworzenie oddziału intensywnej opieki medycznej w szpitalu powiatowym w Kluczborku, tak aby mieszkańcy naszego powiatu mieli w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia odpowiednie zabezpieczenie medyczne. Do punktu 5 ł porządku obrad Kolejnym projektem dzisiejszego porządku obrad był projekt uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego rozszerzenia działalności medycznej prowadzonej w Powiatowym Centrum Zdrowia S.A NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku. Przewodniczący Rady udzielił ponownie głosu Przewodniczącemu Komisji Zdrowia, który odczytał stanowisko Rady Powiatu w w/w sprawie. Do punktu Przewodniczący Rady przedstawił zebranym ostatni już projekt uchwały przygotowany na dzisiejsze obrady w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego świadczenia usług z zakresu hemodializoterapii dla mieszkańców powiatu kluczborskiego. Przewodniczący Rada Powiatu udzielił głosu Panu Przewodniczącemu Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego, który odczytał stanowisko Rady Powiatu, w którym Rada Powiatu w Kluczborku mając na uwadze dalsze i nieprzerwane funkcjonowanie ośrodka dializ wraz z poradnią nefrologiczną zlokalizowanego w Kluczborku wnioskuje do Opolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia o zakontraktowanie powyższych usług medycznych świadczonych dla mieszkańców powiatu kluczborskiego. W powyższej sprawie Zarząd Powiatu w Kluczborku wystosował pismo do Pana Kazimierza Łukawieckiego Dyrektora Opolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. W miesiącu październiku 2007 roku CENTRUM DIALIZA Sp.zo.o.z siedzibą w Sosnowcu w budynku „starej chirurgii” na terenie szpitala powiatowego uruchomiło stację dializ wraz z poradnią nefrologiczną, spełniającą najnowsze standardy krajowe i unijne, wyposażona w nowoczesny sprzęt medyczny obsługiwany przez personel Do punktu 6 porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu poprosił Panią Prezes Zarządu PCZ S.A Renatę Jażdż –Zaleską do przedstawienia przygotowanej na dzisiejsze obrady prezentacji -,,Powiatowe Centrum Zdrowia S.A NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku lata 2004- Do punktu 7 porządku obrad W dalszej części obrad swoją prezentację przedstawił Starosta Kluczborski. Tematem prezentacji był- ,,Plan rozwoju stacjonarnej opieki medycznej w powiecie kluczborskim w latach 2008- Następnie Przewodniczący Rady oddał głos zaproszonym gościom, którzy również przedstawili swoje prezentacje. Jako pierwszy wystąpił Pan Roman Kolek –lek.med.-Z-ca Dyr.ds.medycznych OOWNFZ w Opolu, który przedstawił w swojej prezentacji realizację świadczeń zdrowotnych w ramach ubezpieczenia zdrowotnego na rzecz mieszkańców powiatu kluczborskiego. Do punktu 11 porządku obrad W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował wszystkich zaproszonym gościom oraz radnym za udział i zamknął o godz. 1700 dzisiejszą sesję. Przewodniczący Rady Mariusz Pieńkowski
SOR-ów i Izb Przyjęć /Izba funkcjonująca przy szpitalu w Kluczborku/ jakie zostały podpisane.
Do projektu uchwały nie wniesiono żadnych zapytań. Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie radnych. W obecności 18 radnych, jednogłośnie 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXIV/137/2008 w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego utworzenia w Powiatowym Centrum Zdrowia S.A NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku oddziału intensywnej opieki medycznej.
Rada Powiatu w Kluczborku w niniejszym stanowisku wnioskuje do Opolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia o rozszerzenie działalności medycznej prowadzonej przez Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku o wykonywanie procedur urazowo – ortopedycznych. Rozszerzenie działalności medycznej prowadzonej przez Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. zdaniem radnych pozwoli stworzyć optymalne warunki dla zapewnienia mieszkańcom powiatu kluczborskiego potrzeb zdrowotnych w zakresie zabezpieczenia medycznego dotyczącego urazów nagłych nie wymagających leczenia wysokospecjalistycznego. Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. prowadzi działalność medyczną w zakresie specjalistycznej poradni chirurgii urazowo – ortopedycznej i zasadne byłoby leczenie pacjentów z tego zakresu w szpitalu w Kluczborku, pacjent posiadałby pełny zakres świadczonych usług w zakresie chirurgii urazowo – ortopedycznej. Bardzo ważnym powodem rozszerzenia działalności w powyższym zakresie jest potrzeba usprawnienia sposobu udzielania pomocy medycznej pacjentom z urazami, polegająca na zaopatrzeniu ich na miejscu w szpitalu w Kluczborku, a nie z powodu braku kontraktu kierowanie tych pacjentów do szpitala w Oleśnie. Dotyczy to czasu po zamknięciu poradni chirurgii urazowo – ortopedycznej oraz w dni wolne i święta. Taka sytuacja jest dla mieszkańców powiatu ogromnie uciążliwa, niezrozumiała i powodująca duże niezadowolenie społeczne, szczególnie w obliczu funkcjonowania w szpitalu nowoczesnego pod względem standardu technicznego obiektu, w którym mieści się m.in. oddział chirurgiczny wyposażony w wysokiej jakości sprzęt i aparaturę medyczną oraz pracujący profesjonalny zespół medyczno – pielęgniarski. O głos poprosiła radna Celina Zając, która stwierdziła, że jest to dobry moment, aby podać tu jako przykład wypadek jaki miał miejsce pod Kluczborkiem w miejscowości Bąków, gdzie cała pomoc na miejscu wypadku została zorganizowana m.in. przez Pana Starostę, Straż i Policję, a gdzie pacjenci najbardziej poszkodowani trafili do Szpitala w Oleśnie , gdyż nasz szpital nie posiada kontraktu na świadczenie usług urazowo-ortopedycznych. Innych uwag do projektu uchwały nie zgłoszono. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Radni 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i wstrzymujących się podjęli uchwałę Nr XXIV/138/2008 w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego rozszerzenia działalności medycznej prowadzonej w Powiatowym Centrum Zdrowia S.A NZOZ Szpital Powiatowy w Kluczborku.
z wieloletnim doświadczeniem. Umiejscowienie stacji dializ w Kluczborku spowodowane było potrzebą poprawy komfortu i jakości opieki medycznej pacjentów z powiatu kluczborskiego. Pacjenci leczeni tą metodą spędzają wiele godzin na zabiegach i dodatkowe godziny spędzane na dojazdach są dla tych ciężko chorych ludzi bardzo dużym utrudnieniem i obciążeniem. Istnienie w Kluczborku stacji dializ z zabiegami ratującymi życie wraz z poradnią nefrologiczną wydaje się być rozwiązaniem wychodzącym naprzeciw wciąż zwiększającej się liczbie zachorowań powodujących niewydolność nerek. Obecność ośrodka dializ w Kluczborku uzupełnia i wspomaga działalność oddziałów szpitalnych, wśród których dotychczas nie było stacji dializ i nie były świadczone usługi w zakresie nefrologii, wszyscy pacjenci z niewydolnością i schorzeniami nerek kierowani byli do ośrodków oddalonych o wiele kilometrów. W dobie rozwoju cywilizacyjnego oraz zwiększonej świadomości zarówno lekarzy jak i pacjentów dostępność do tego typu ośrodków jest niezbędna, co można zauważyć na przykładzie krajów wysoko rozwiniętych. Wart podkreślenia jest fakt, że dzięki stacji dializ w Kluczborku znacznie skrócił się czas dowozu chorych na zabiegi, co z punktu widzenia pacjenta jest niezwykle istotne. Na dzień dzisiejszy z usług stacji dializ korzysta już 13 pacjentów, a co miesiąc przybywa kolejnych dwóch pacjentów. Ponadto CENTRUM DIALIZA” Sp. z o.o. jest Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej działającym na polskim rynku medycznym od 2000 roku. Wprowadziła i stosuje system zarządzania jakością w zakresie: leczenie hemodializami (hemodializoterapia), leczenie specjalistyczne w poradni nefrologicznej. Należy podkreślić, że od momentu uruchomienia stacji dializ w Kluczborku do dnia dzisiejszego „CENTRUM DIALIZA” Sp. z o.o. cała działalność ośrodka jest finansowana ze środków własnych firmy. Mimo wielokrotnych starań „CENTRUM DIALIZA” oraz kierowanych wniosków w tej sprawie przez Starostę Kluczborskiego do Opolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia o podpisanie kontraktu z „CENTRUM DIALIZA” do tej pory powyższy kontrakt nie został zawarty przez Opolski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia. Podkreślić należy, że zabiegi wykonywane są dla osób posiadających ubezpieczenie zdrowotne, co daje im prawo wyboru miejsca leczenia.
Następnie głos zabrał Pan Starosta, który poinformował, że na dzisiejszej sesji Rady goszczą przedstawiciele stacji DIALIZ i dlatego chciałby oddać im głos. Kolejno głos zabrała Pani Doktor Flak , która poinformowała zebranych w jaki sposób działa stacja DIALIZ. Kolejno głos zabrał Pan Kolek, który stwierdził, że firma prowadząca stację DIALIZ podjęła ogromne ryzyko wysycając tą sieć stacji Dializ, gdyż obecnie finansuje świadczenia z własnych środków. Od pacjentów nie jest pobierana żadna odpłatność i nie ma na dzień dzisiejszy podstaw prawnych do obciążania za wykonywane dializy Narodowego Funduszu Zdrowia. Ci pacjenci nie trafili na dializy do innych ośrodków i dlatego też jest podstawa do sfinansowania tychże świadczeń. Ponadto Pan Kolek poinformował, że w dniu jutrzejszym jest umówiony na spotkanie z Konsultantem Wojewódzkim, gdzie będą prowadzone rozmowy w przedmiotowej sprawie. W związku z brakiem zapytań Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. W obecności 18 radnych, za jego przyjęciem głosowało 18 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.
W prezentacji przedmiotowej przedstawiony jest m.in.: odsetek pacjentów leczonych w o. chorób wewnętrznych we własnym powiecie na przestrzeni I-VII 2007 r., odsetek pacjentów z tzw.,,własnego powiatu” w o.ch. wewnętrznych I-VII 2007 r., odsetek pacjentów leczonych w o. chirurgii og. we własnym powiecie I-VII 2007, wartość hospitalizacji w o.chir urazowo-ortopedycznej i chir og. na 1 mieszk. I-IX 2007, wartość hospitalizacji w o.pediatrycznych na 1 mieszk. I-IX 2007, udział % wartości hospitalizacji wg. pow. zamieszkania pacjentów w Szpitalu Powiatowym w Kluczborku I-IX 2007, w ZOZ Namysłów I-IX 2007, ZOZ Olesno I-IX 2007, łączne wydatki OOWNFZ na AOS na 1000 mieszkańców powiatu w latach 2004-2008, wartość badań TK na 1000 mieszkańców powiatu, wartość badań endoskopowych pp. na 1000 mieszkańców powiatu, wartość porad neurologicznych, pulmonologicznych, ginekologiczno-położnniczych, kardiologicznych, chirurgicznych i ortopedycznych, okulistycznych, diabetologicznych. W prezentacji przedstawiona została również dostępność w 2007 roku do rehabilitacji medycznej, ilość świadczeń podstawowej opieki medycznej. Szczegółowe dane zawarte są w prezentacji stanowiącej załącznik do protokołu.
Kolejno prezentację przedstawił Pan Lech Poloński – Prof.dr hab.n.med- Śląskie Centrum Chorób Serca w Zabrzu. Powyższa prezentacja dotyczyła ostrych zespołów wieńcowych, elektroterapii. W prezentacji przedstawiony został podział ostrych zespołów wieńcowych, rejestr ostrych zespołów wieńcowych, rejestr ostrych zespołów wieńcowych, liczba kardiologów, liczba łóżek R w przeliczeniu na 1mln mieszkańców w 2006 r., liczba ośrodków 24 godzinnej kardiologii inwazyjnej, liczba wykonanych koronografie w 2006 r. , angioplastyki wieńcowej w 2006 r., liczba pracowni kardiologii inwazyjnej w 2006 r. ilość ośrodków implantujących stymulatory, ilość wymienionych stymulatorów w 2006 roku, wykaz ośrodków wykonujących ablacje oraz ilość wykonanych zabiegów ablacji w 2006 r. Prezentacja stanowi załącznik do protokołu. Przewodniczący Rady oddał głos Panu Tadeuszowi Zębikowi dr n.med. reprezentującemu Polską Grupę Medyczną – Centrum Chorób Serca i Naczyń im. Polonii Świata Sp.zoo, który przedstawił zebranym działalność Częstochowskiego Regionalnego Centrum Chorób Serca i Naczyń. Prezentacja zawiera strukturę zatrudnienia, system pracy oddziału, profil leczonych chorych, sprawozdanie z czteroletniej działalności, całkowitą liczbę hospitalizacji /oddział kardiologii, hospitalizacje na OINK, liczbę ostrych zespołów wieńcowych, ilość wykonanych zabiegów koronografie, angioplastyki, ostre zespoły wieńcowe /odsetek chorych leczonych inwazyjnie za pomocą PCI/, ostre zespoły wieńcowe /śmiertelność wewnątrzszpitalna/, liczbę chorych leczonych kardiologicznie oraz plany na przyszłość. Szczegółowa prezentacja jest załącznikiem do protokołu.
Na zakończenie Pan Starosta podziękował wszystkim gościom za przyjęcie zaproszenia na dzisiejszą sesję.