Uchwała Nr XVIII/99/2007
Rady Powiatu w Kluczborku
z dnia 08.11.2007 r.
w sprawie nadania Statutu Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku.
Na podstawie art.21 ust.2 w związku z art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz.2104 z późn. zm.) Rada Powiatu w Kluczborku uchwala co następuje:
§1. Nadaje się statut Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§2. Traci moc uchwała Nr XL/289/2006 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 13 czerwca 2006 r. w sprawie nadania Statutu Domowi Pomocy Społecznej w Kluczborku.
§3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Mariusz Pieńkowski
Załącznik
do uchwały NR XVIII/99/2007
Rady Powiatu w Kluczborku
z dnia 08.11.2007 r.
STATUT
DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ
W KLUCZBORKU
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Dom Pomocy Społecznej w Kluczborku zwany dalej Domem zlokalizowany w Kluczborku przy ul. Wołczyńskiej 25, z filią przy ul. Sienkiewicza 20A i działa na podstawie:
1) Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004 r. Nr 64 poz. 593 z późn. zmianami),
2) Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz.U. z 2005 r. Nr 217 poz. 1837 z późn. zmianami),
3) Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U. z 1994 r. Nr 111 poz. 535 z późn. zmianami).
§ 2. 1. Dom Pomocy Społecznej w Kluczborku jest Domem stałego pobytu.
2. Dom jest przeznaczony dla osób w podeszłym wieku oraz niepełnosprawnych fizycznie.
3. Dom jest jednostką organizacyjną Powiatu Kluczborskiego.
§ 3. 1. Domem kieruje Dyrektor odpowiedzialny za jego działalność przy pomocy:
1) Głównego Księgowego,
2) Pracowników odpowiedzialnych za pracę poszczególnych działów,
2. Dom Pomocy Społecznej w Kluczborku jest jednostką organizacyjną Powiatu Kluczborskiego i w swojej działalności stosuje zasady gospodarki finansowej określone dla jednostek budżetowych zgodnie z ustawą z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2005 r. Nr 249 poz 2104 z późn. zmianami).
3. Nadzór nad działalnością Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku sprawuje Starosta Kluczborski przy pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.
§ 4. Podstawowym celem działania Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku jest zapewnienie stałego pobytu osobom w podeszłym wieku oraz niepełnosprawnym fizycznie.
§ 5. Dyrektora powołuje i odwołuje Zarząd Powiatu Kluczborskiego.
POSTANOWIENIA SZCZEGÓŁOWE
§ 6. Przy realizacji swoich zadań Dom współpracuje między innymi z:
1) Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku,
2) ośrodkami pomocy społecznej,
3) Wojewódzką Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w Opolu oraz Powiatową Stacją Sanitarno – Epidemiologiczna w Kluczborku,
4) Ośrodkiem Kultury, organizacjami na terenie gminy i powiatu kluczborskiego,
§ 7. Do podstawowych zadań Domu należy:
1) Zapewnienie mieszkańcom Domu warunków mieszkalnych określonych w Rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej,
2) Zapewnienie pracownikom prawidłowych warunków pracy wynikających z Kodeksu Pracy oraz obowiązujących regulaminów wewnętrznych, przepisów BHP oraz p.poż.,
§ 8. 1. Dyrektora w przypadku jego nieobecności zastępuje Główny Księgowy.
2. Skargi i wnioski rozpatruje Dyrektor Domu. Tryb postępowania w w/w sprawach regulują odrębne zarządzenia Dyrektora.
3. Kontrolą wewnętrzna Domu zajmuje się Dyrektor oraz Główny Księgowy na podstawie opracowanego regulaminu kontroli wewnętrznej.
4. Podpisywaniem pism wychodzących z Domu pod względem merytorycznym zajmuje się Dyrektor Domu a pod względem finansowym Dyrektor oraz Główny Księgowy.
ORGANIZACJA I ZASADY DZIAŁANIA DOMU
§ 9. 1. Dom zapewnia mieszkańcom całodobową opiekę oraz zaspakaja potrzeby bytowe, edukacyjne, społeczne i religijne na poziomie obowiązującego standardu.
2. Wydatki związane z zapewnieniem całodobowej opieki mieszkańcom oraz zaspakajaniem ich niezbędnych potrzeb bytowych i społecznych w całości pokrywa Dom Pomocy Społecznej.
3. Dom umożliwia mieszkańcom korzystanie z przysługujących na podstawie odrębnych przepisów świadczeń zdrowotnych oraz pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, przewidziane w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.
4. Dom może również pokryć wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne w zakresie wykraczającym poza uprawnienia wynikające z przepisów powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.
5. Dom zapewnia mieszkańcom warunki bezpiecznego i godnego życia, intymności, niezależności, umożliwia rozwój osobowości a w miarę ich możliwości samodzielność.
6. Dom w swojej działalności uwzględnia stopień fizycznej i psychicznej sprawności mieszkańców.
7. W Domu działa zespół opiekuńczo-terapeutyczny składający się z pracowników Domu, do których należy opracowanie i realizacja Planów Indywidualnego Wsparcia (PIW).
8. Działania wynikające z PIW koordynują pracownicy pierwszego kontaktu wskazani przez mieszkańców, jeśli wybór ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia.
9. Dom prowadzi działalność, która stwarza dodatkową szansę aktywności podopiecznych i pracy w ramach terapii zajęciowej.
PODSTAWOWE USŁUGI ŚWIADCZONE PRZEZ DOM
§ 10. 1. W zakresie potrzeb bytowych zapewniając:
1) miejsce zamieszkania,
2) wyżywienie,
3) utrzymanie czystości,
2. W zakresie usług opiekuńczych, które polegają na:
1) udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
2) podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców,
3) udzielaniu niezbędnej Pomocy w załatwianiu spraw osobistych,
3. W zakresie usług wspomagających, które polegają na:
1) umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,
2) umożliwieniu realizacji potrzeb religijnych i kulturalnych,
3) zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
4) umożliwieniu kontaktów z rodziną i środowiskiem,
5) wspieraniu działania na rzecz lokalnego środowiska,
6) działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańców,
4. W zakresie usług zdrowotnych, które polegają na:
1) umożliwieniu korzystania z przysługujących uprawnień do świadczeń uprawniających osoby niepełnosprawne na podstawie odrębnych przepisów,
2) zapewnieniu opieki lekarskiej i pielęgniarskiej, terapii oraz rehabilitacji,
3) działaniu zapobiegawczym oraz promowaniu zdrowia,
4) socjoterapii i psychoterapii,
PRAWA I OBOWIĄZKI MIESZKAŃCÓW
§ 11. 1. Mieszkaniec ma prawo do:
1)godnego i indywidualnego traktowania,
2)uzyskania pełnej informacji o usługach świadczonych przez Dom i możliwości korzystania z nich,
3)pomocy w zaspakajaniu swoich potrzeb i zapewnienia ochrony prawnej,
4)uczestnictwa w podejmowaniu decyzji dotyczących jego osoby,
5)zgłaszania skarg i wniosków do Dyrektora Domu,
6)przebywania poza Domem po uprzednim zawiadomieniu Dyrektora Domu,
7)przyjmowaniu odwiedzin krewnych i znajomych,
8)uczestnictwa w pracach Samorządu Mieszkańców i wyboru do organu Samorządu Mieszkańców,
9)uczestnictwa w imprezach kulturalnych i turystycznych, oraz nieskrępowanego udziału w praktykach religijnych zgodnie ze swoim wyznaniem,
10) bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych na koncie depozytowym,
11) udziału w terapii zajęciowej i rehabilitacji,
2. Obowiązkiem mieszkańca Domu jest w szczególności:
1) współdziałanie z personelem Domu w zaspakajaniu swoich potrzeb a zwłaszcza ścisła współpraca z pracownikiem pierwszego kontaktu w realizacji ustalonego PIW,
2) dbanie, w miarę możliwości o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz porządek i estetykę w miejscu przebywania,
3) stałe dążenie do własnej aktywizacji psychofizycznej,
4) przestrzeganie norm i zasad życia społecznego,
5) dbałość o mienie Domu,
6) ponoszenie opłat za pobyt w Domu,
7) powiadomienie Dyrektora Domu o zamiarze przebywania poza Domem,
8) ponoszenie odpowiedzialności materialnej za szkody wyrządzone w Domu wynikające ze świadomego działania,
§ 12. Obowiązki mieszkańców Domu nie mogą być nadmierne w stosunku do ich możliwości.
§ 13. Szczegółową organizację i działanie Domu określa Regulamin Organizacyjny Domu ustalony przez Dyrektora Domu i zatwierdzony przez Zarząd Powiatu.