Protokół Nr XVIII/2007
z sesji Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 08 listopada 2007 r. Sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godzinie 13oo Przewodniczący Rady Powiatu – Mariusz Pieńkowski. Przewodniczący powitał wszystkich zebranych oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący stwierdził, że obrady w dniu dzisiejszym oraz podejmowane uchwały będą prawomocne, ponieważ na ogólną liczbę 19 radnych, obecnych jest 18. Następnie Przewodniczący Rady przedstawił zebranym proponowany porządek obrad. Radni nie wnieśli do porządku żadnych uwag zatwierdzając go jednogłośnie 18 głosami za. Rada Powiatu przyjęła następujący porządek XVIII sesji: 1. Sprawy porządkowo-organizacyjne: a) otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad b) zatwierdzenie porządku obrad c) zatwierdzenie protokołu z XVII sesji 2. Interpelacje i zapytania radnych. 3. Podjęcie uchwał w sprawach: a) zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok; b) zmiany uchwały Nr XXVIII/202/2005 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie emisji obligacji komunalnych Powiatu Kluczborskiego oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu; c) zaciągnięcia kredytu; d) przyjęcia do realizacji zadań dot. założeń ogólnych samorządowej polityki oświatowej w Powiecie Kluczborskim na lata 2008-2012; e) zmiany uchwały Nr IX/49/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 16 marca 2007 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2007 rok; f) nadania Statutu Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku. 4. Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych. 5. Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku. 6. Wolne wnioski i zapytania. 7. Zamknięcie obrad. Kolejno radni przystąpili do zatwierdzenia protokołu z XVII sesji. Do protokołu radni nie wnieśli uwag. W obecności 18 radnych, 16 głosowało za jego przyjęciem, 2 się wstrzymało. Do punktu 2 porządku Radna Lidia Łowicka zwróciła się z pytaniem do Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku, w jaki sposób można pomóc rodzinie z czwórką dzieci, która w wyniku nagłej choroby ojca tych dzieci pozostała bez środków do życia. Radna Celina Zając zapytała, czy jest planowana naprawa drogi z Wołczyna do Opola kon kretnie w miejscowości Gierałcice, gdzie są ogromne dziury. Wjechanie w taką dziurę może grozić urwaniem zawieszenia samochodu lub kół. Pogorszenie stanu tej drogi spowodowane jest remontem drogi krajowej co z kolei spowodowało poprowadzenie objazdu przez miejscowość Gierałcice. Następna sprawa, którą Pani Celina Zając poruszyła to uszkodzenie chodnika w Wołczynie przy ulicy Dworcowej, obok Ośrodka Zdrowia. Podczas ostatniej wycinki tam drzew, która miała miejsce latem, został uszkodzony chodnik. Utworzyły się tam liczne wgniecenia w wyniku czego, po deszczu tworzą się tam ogromne kałuże tak że praktycznie z tego chodnika nie można korzystać. Do punktu 3 porządku a) Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok. Następnie głos zabrał Starosta, który powiedział, że po dzisiejszych obradach Zarządu Powiatu, na którym był między innymi analizowany budżet powiatu na rok bieżący jak również projekt budżetu na rok 2008 i w związku z tym, że zachodzą nowe okoliczności w miarę pozytywne dla nas w kontekście gospodarki finansowej prowadzonej przez powiat, zgłasza w imieniu Zarządu Powiatu wniosek formalny o wprowadzenie na zasadzie autopoprawki Zarządu zmiany w projekcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok a konsekwentnie do tego również w projekcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu. Wnioskowana zmiana dotyczy tego, aby zaproponowaną kwotę zaciąganego kredytu na poziomie 1.600.000 zł. ograniczyć do kwoty 1.300.000 zł. czyli zmniejszyć o 300.000 zł. Zdaniem Starosty, jeżeli taką zmianę w uchwale dotyczącej zaciągnięcia kredytu wprowadzimy to konsekwentnie musimy te zmiany uwidocznić w uchwale w sprawie zmian w budżecie. Sytuacja ta spowodowana jest tym, że po ponownej analizie na dzisiejszym posiedzeniu Zarządu Powiatu sytuacji finansowej całego budżetu powiatu a w szczególności oświaty i po licznych wystąpieniach, otrzymaliśmy informację z Ministerstwa Finansów, że otrzymamy zwiększoną uzupełniającą subwencję ogólną dla jednostek samorządu terytorialnego na kwotę 171.376 zł. Niezależnie od tego, złożyliśmy też wniosek na kwotę 313.000 zł. z rezerwy oświatowej i chociaż spodziewamy się, że w pełnej wysokości tego zwiększenia subwencji oświatowej możemy nie otrzymać z uwagi na wielość wniosków jakie zostały do Ministerstwa złożone, to może być kwota ograniczona ale spodziewamy się otrzymać około 250.000 zł. a to pozwalałoby nam kwotę zaciąganego kredytu nieco zmniejszyć a im mniej zadłużenia tym lepiej. Jeśli chodzi o projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok, zmiany byłyby następujące: w § 1 – kwotę „1.535.256 zł.” proponuje się zastąpić kwotą „1.235.256 zł.”, następnie w § 4 pkt 3 – kwotę „1.600.000 zł.” proponuje się zastąpić kwotą „1.300.000 zł.”, w załączniku nr 1 do tej samej uchwały, w dziale 700 – Działalność usługowa, rozdział gospodarka gruntami i nieruchomościami kwotę „400.000 zł.” proponuje się zastąpić kwotą „100.000 zł.”. Konsekwentnie do tego, wynikiem rachunkowym, kwoty zmniejszenia ogółem z „1.645.134 zł.” zmienia się na kwotę „1.345.134 zł.” i sumę na kwotę „1.235.256 zł.” Następnie – kontynuował Starosta, w załączniku nr 3 pkt 2 w przychodach z zaciągniętych kredytów i pożyczek na rynku krajowym – kwotę „1.600.000 zł.” czyli kwotę odzwierciedlającą planowaną zaciągnięcia kredytu zmienić na kwotę „1.300.000 zł.” Jeśli chodzi o zmiany w projekcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu, w § 1 kwotę „1.600.000 zł.” proponuje się zastąpić kwotą „1.300.000 zł.”. Następnie Starosta poprosił, aby wnioskowana autopoprawka Zarządu została poddana pod głosowanie, przed głosowaniem całej uchwały. W związku z tym, że nie było pytań, Przewodniczący poddał autopoprawkę do projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok pod głosowanie. Za przyjęciem powyższej autopoprawki, na 18 obecnych głosowało 16 radnych, 2 się wstrzymało, nie stwierdzono głosów przeciw. Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VII/30/2007 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok wraz z autopoprawką. W wyniku głosowania stwierdzono, że za przyjęciem powyższej uchwały wraz z autopoprawką, na 18 Radnych głosowało 16, 2 się wstrzymało, głosów przeciw nie stwierdzono. b) Pan Mariusz Pieńkowski – Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił zebranym kolejny projekt uchwały dotyczący zmiany uchwały Nr XXVIII/202/2005 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie emisji obligacji komunalnych Powiatu Kluczborskiego oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu. Rada Powiatu w Kluczborku uchwałę Nr XXVIII/202/2005 podjęła w dniu 26 kwietnia 2005 r. przeznaczając wyemitowane obligacje na pokrycie ujemnego wyniku finansowego i przejętych zobowiązań po likwidowanym SP ZOZ-ie. Zgodnie z harmonogramem, trzecia transza emisji obligacji na łączną kwotę 4.000.000 zł. składa się z dwóch serii – seria F na kwotę 2.500.000 zł., seria G na kwotę 1.500.000 zł. i musi być wyemitowana do końca bieżącego roku. W pierwszym półroczu br. wyemitowana została seria G, natomiast z uwagi na fakt, iż w bieżącym roku nie zostaną zrealizowane przychody z tytułu spłaty przez SP ZOZ w likwidacji pożyczki udzielonej przez powiat gdyż rozprawa w sądzie o zwrot środków finansowych dla SP ZOZ z tytułu realizacji „ustawy 203” przez Narodowy Fundusz Zdrowia odbędzie się w listopadzie br., więc aby zrealizować zaplanowane w budżecie na 2007 rok wydatki, konieczna jest zmiana przeznaczenia środków pochodzących z emisji serii F. Do powyższego projektu uchwały nie wniesiono uwag. W związku z tym, Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. W wyniku głosowania stwierdzono, że na 18 obecnych radnych, za przyjęciem uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXVIII/202/2005 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie emisji obligacji komunalnych Powiatu Kluczborskiego oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu głosowało 13 radnych, przeciw – 3 osoby, 2 się wstrzymało. c) kolejnym przestawionym przez Przewodniczącego Rady projektem uchwały był projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu. Niniejsza uchwała dotyczy zaciągnięcia kredytu długoterminowego w pierwotnej wersji w wysokości 1.600.000 zł. a po poprawce 1.300.000 zł. Kredyt ten ma służyć zrównoważenia budżetu powiatu a okres jego spłaty nie może przekraczać dnia 30 czerwca 2008 r. Oznacza to, że koszty obsługi zadłużenia wynikające z zaciągniętego kredytu nie mogą przekroczyć kwoty 14.000 Euro czyli niewiele ponad 51.000 zł. W związku z tym, że Radni nie wnieśli żadnych uwag do projektu powyższej uchwały, Przewodniczący najpierw poddał pod głosowanie projekt autopoprawki do niniejszej uchwały a szczegółowo omówiony przez Starostę w pkt 3 ppkt „a” niniejszego protokołu. W wyniku głosowania za przyjęciem autopoprawki głosowało 14 radnych, 4 się wstrzymało, nie stwierdzono głosów przeciw. Następnie Pan Pieńkowski poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu w wysokości 1.300.000 zł. wraz z autopoprawką. Stwierdzono, że za przyjęciem powyższej uchwały wraz ze wspomnianą autopoprawką głosowało 13 radnych, 5 osób się wstrzymało, nie stwierdzono głosów przeciw. d) następnie Przewodniczący Rady przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji zadań dot. założeń ogólnych samorządowej polityki oświatowej w Powiecie Kluczborskim na lata 2008-2012. Jak wynika z uzasadnienia do powyższej uchwały, reforma oświaty w zakresie struktury szkolnictwa została zakończona, funkcjonują już wszystkie nowe typy szkół. Wprowadzono również nowe typy zewnętrznych egzaminów maturalnych i egzaminów z przygotowania zawodowego. Niezależnie od realizowanej w kraju ogólnej polityki edukacyjnej państwa, samorządy terytorialne różnego szczebla prowadzą własną politykę oświatową. Jest ona realizowana nie tylko w oparciu o wymogi wynikające z przepisów prawa oświatowego, ale bardzo często dostosowuje założenia ogólne do lokalnych uwarunkowań oraz wzbogaca je o elementy wynikające z wieloletniego doświadczenia gmin i powiatów w realizacji przyjętych na siebie zadań edukacyjnych. Przejawiana troska organu prowadzącego o wysoką jakość kształcenia wynika przede wszystkim z racji wysokich nakładów ponoszonych przez samorządy terytorialne na funkcjonowanie prowadzonych jednostek oświatowych. Uchwała w sprawie organizacji, funkcjonowania i zarządzania oświatą w Powiecie Kluczborskim była przyjęta przez Radę Powiatu 9 grudnia 1999 r. jednak w okresie tych kilku lat miało miejsce wiele zmian w edukacji powiatowej, w przepisach prawa oświatowego. W związku z powyższym został przedłożony obecnej Radzie Powiatu projekt uchwały w sprawie realizacji zadań dotyczących założeń ogólnych samorządowej polityki oświatowej na lata 2008-2012. Radni nie wnieśli żadnych uwag do projektu powyższej uchwały, w związku z tym, Przewodniczący poddał go pod głosowanie. Za jego przyjęciem Radni głosowali jednogłośnie tj. 18 – za, głosów przeciw ani wstrzymujących się nie stwierdzono. e) następnym projektem uchwały przedstawionym przez Przewodniczącego Rady był projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IX/49/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 16 marca 2007 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2007 rok. Projekt tej uchwały wprowadza zmiany w podziale środków finansowych przekazanych przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przeznaczonych na zadania z rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych. Z uwagi na rezygnację osób niepełnosprawnych z przyznanego dofinansowania w programach: turnusy rehabilitacyjne, likwidację barier architektonicznych w komunikowaniu się i technicznych, sport, rekreację i turystykę oraz występujący deficyt w programie dofinansowania do przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych i sprzętu rehabilitacyjnego, zasadnym i najbardziej celowym jest przeniesienie niewykorzystanych w wymienionych programach środków finansowych w kwocie 16.497,00 zł. na ten właśnie program. Wprowadzone zmiany będą zgodne z planem finansowym środków z PFRON przekazanych do dyspozycji Powiatu Kluczborskiego na 2007 rok. Radni nie wnieśli żadnych uwag do projektu powyższej uchwały, w związku z tym, Przewodniczący poddał go pod głosowanie. Radni w liczbie 18 jednogłośnie przyjęli projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IX/49/2007 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 16 marca 2007 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2007 rok. f) Pan Mariusz Pieńkowski - Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku. Zarząd Powiatu w Kluczborku we wrześniu br. zwrócił się do Wojewody Opolskiego z prośbą o wyrażenie zgody na zmianę działania Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku przy ulicy Wołczyńskiej 25 z profilu dla osób przewlekle somatycznie chorych oraz dla osób niepełnosprawnych fizycznie na profil dla osób w podeszłym wieku i dla osób niepełnosprawnych fizycznie. Wojewoda przychylił się do tej prośby w związku z czym, zaistniała konieczność zmiany statutu. Zmiana profilu Domu Pomocy Społecznej nie wpłynie na charakter pracy, natomiast przyczyni się do szybszego osiągnięcia standaryzacji co jest warunkiem otrzymania zgody na dalsze prowadzenie Domu. Również i do tego projektu uchwały Radni nie wnieśli żadnych uwag, w związku z tym, Przewodniczący poddał go pod głosowanie. Rada Powiatu w liczbie 18 osób jednogłośnie przyjęła projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku. Do punktu 4 porządku Starosta odpowiadając na zapytanie Radnej Celiny Zając dotyczące drogi w Gierałcicach powiedział, że wspólnie z Wicestarostą w ubiegłym tygodniu uczestniczyli w sesji Rady Miejskiej w Wołczynie gdzie ten temat również był poruszany. Trasa objazdu została tak wyznaczona i uzgodniona pomiędzy Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad a nami bo nie dało się tego zrobić inaczej. To jest prawie dwudziestokilometrowy objazd. Jedno jest jednak pewne, że ubytki w jezdni muszą zostać naprawione i to jeszcze w tym roku. Zgodnie z naszymi ustaleniami pisemnymi z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, po zakończeniu objazdu, wszystkie uszkodzenia w jezdni jak również ubytki drogowe muszą być przez nich usunięte i naprawione. My zgodziliśmy się na wprowadzenie tego objazdu na drogi powiatowe zdając sobie z tego sprawę, że z jednej strony Gmina Wołczyn zyska na wyglądzie miasta z drugiej strony możemy na tym stracić poprzez zniszczenie naszych dróg powiatowych. Następnie Starosta zobowiązał Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku do zajęcia się przedmiotową sprawą albo wspólnie z Kierownikiem Rejonu w Kluczborku Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - Panem Edwardem Bajem albo we własnym zakresie. Jeśli chodzi o uszkodzony chodnik przy ulicy Dworcowej w Wołczynie, zajęcie się tą sprawą również Starosta zlecił Dyrektorowi Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku, który z kolei powiedział, że był już tam na miejscu i widział te ubytki i jego zdaniem nie są to wielkie uszkodzenia co spotkało się z sprzeciwem ze strony Radnej Celiny Zając, która zgłosiła niniejszy wniosek. Powiedziała, że po deszczu, w miejscach wgnieceń w chodniku, tworzą się ogromne kałuże, że piesi muszą korzystać z jezdni to pyta się, po co ten chodnik skoro najczęściej nie można z tego korzystać. Pan Kazimierz Sztajglik zobowiązał się do ponownego i dokładnego sprawdzenia tej sprawy. Jeśli chodzi o zapytanie Radnej Lidii Łowickiej odnośnie tego, gdzie może uzyskać pomoc rodzina z małymi dziećmi, która została bez środków do życia, Radna Bożena Małysa – Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Lasowicach Wielkich zobowiązała się, że po zakończeniu sesji udzieli Pani Łowickiej szczegółowej informacji na temat, gdzie w/w mogą uzyskać pomoc, co należy w tej kwestii zrobić i na co dana rodzina może liczyć. Do punktu 5 porządku Kolejnym punktem obrad było sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 02.10.2007 r. do 23.10.2007 r. W w/w okresie sprawozdawczym Zarząd odbył 3 posiedzenia, podjął 11 uchwał oraz szereg decyzji i rozstrzygnięć. Radny Leszek Krzyżanowski nawiązał do sprawy, o którą na posiedzeniu Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego oraz Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w dniu06 listopada br. pytała Radna Lidia Łowicka a mianowicie chodziło o cenę wózka widłowego, będącego własnością SP ZOZ w Kluczborku, który to wózek Likwidator postanowił sprzedać. Pan Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego w Kluczborku odpowiedział, że Likwidator ustalił jego wartość na kwotę 1.500 zł. W związku z tym, że do niniejszegosprawozdania nie wniesiono więcej żadnych pytań ani uwag, Przewodniczący poddał je pod głosowanie. W drodze głosowania, w obecności 18 radnych, za przyjęciem sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 02.10.2007 r. do 23.10.2007 r. głosowało 15 Radnych, 3 się wstrzymało, nie stwierdzono głosów przeciw. Do punktu 6 porządku Przewodniczący Rady oznajmił zebranym, że otrzymał z Urzędu Skarbowego w Kluczborku informację na temat złożonych przez Radnych Powiatu oświadczeń majątkowych. Radni osobiście takiego pisma nie otrzymali, gdyż zostało ono po raz pierwszy opatrzone klauzulą – „tajemnica skarbowa”. Każdy, kto chciałby się dowiedzieć, czy ma coś w tym zakresie jeszcze do uzupełnienia lub wystąpiła w jego oświadczeniu jakaś nieprawidłowość, po zakończeniu sesji może zwrócić się do Przewodniczącego o ujawnienie tej informacji. Następnie Sekretarz Powiatu dodał, że faktycznie, po raz pierwszy w tym roku opinie do oświadczeń majątkowych zostały opatrzone klauzulą „tajemnica skarbowa”. Ponadto dodał, że po stronie czy Starosty w stosunku do pracowników, którzy takie oświadczenia są zobowiązani składać, czy Przewodniczącego Rady do Radnych, ciąży obowiązek analizowania tych oświadczeń W związku z tym prosi o to, aby w przyszłym roku wypełnić te oświadczenia w miarę rzetelnie, można nawet wspólnie wyjaśnić pewne wątpliwości, można po którejś z sesji zostać jeszcze wspólnie chwilę i nad tymi oświadczeniami popracować aby spełnić wymagania pracowników Urzędów Skarbowych. Radny Władysław Zawadzki powiedział, że w Urzędzie Skarbowym prawdopodobnie co roku sprawdza te oświadczenia inna osoba i ma inne wymagania. Raz pewien zapis jest prawidłowy a następnym razem to już jest błędem tak że interpretacja jest bardzo różna. Sekretarz zaproponował, aby jak już wspomniał, zorganizować takie spotkanie na które można poprosić pracowników Starostwa, którzy też mają obowiązek takie oświadczenia składać, poprosić kompetentnego w tym zakresie pracownika Urzędu Skarbowego aby udzielił wyjaśnień i odpowiedział na nurtujące nas pytania związane ze sposobem wypełniania oświadczeń majątkowych. Propozycja ta spotkała się z aprobatą ze strony Radnych. Starosta dodał, że cieszy się, że wreszcie ktoś te oświadczenia opatrzył klauzulą „tajemnica skarbowa” a poza tym to popiera pomysł przeprowadzenia instruktarzu wypełnienie oświadczeń i to poprosił o pozostawienie już w gestii Starostwa. Sekretarz Powiatu ponownie zabierając głos poinformował zebranych, że 14 września br. weszła w życie ustawa zmieniająca tzw. ustawę lustracyjną. Zostało tam wprowadzonych szereg zmian. Między innymi zgodnie z tą ustawą, Radni zostali zobligowani do ponownego złożenia oświadczenia lustracyjnego. Radny Władysław Zawadzki powiedział, że chciałby, aby to poprzednie oświadczenie, które raz już składał, do niego wróciło. Sekretarz powiedział, że tę kwestię reguluje ustawa zmieniająca bo okazuje się, że na IPN czyli podmiocie do którego ostatecznie te oświadczenia trafiły, nie narzuca obowiązku zwrotu pierwotnych oświadczeń złożonych na mocy ustawy z dnia 18 października 2006 r. Ta ustawa zmieniająca nakłada obowiązek zwrócenia oświadczeń lustracyjnych złożonych na mocy tej pierwszej ustawy tylko tym podmiotom i tym osobom, które na mocy zmieniającej ustawy, nie podlegają lustracji. Natomiast te osoby, które ma mocy ustawy dalej podlegają lustracji, zwrotu tych oświadczeń nie otrzymają. Nie mniej jednak takie oświadczenie należy złożyć ponownie na nieco innym formularzu. W związku z tym Sekretarz Powiatu poprosił, aby po zakończeniu sesji, Radni zgłaszali się do niego po zawiadomienie Wojewody o obowiązku poddania się lustracji łącznie ze wzorem oświadczenia lustracyjnego. Jeśli chodzi o termin złożenia takiego oświadczenia, ta ustawa zmieniająca określiła nam dwa terminy: pierwszy termin - organ zawiadamiający winien powiadomić osobę poddaną lustracji w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy czyli licząc od 14 września br. to jest do 13 grudnia br. i jest to ostateczny termin zawiadomienia co też Wojewoda czyni. Dzisiaj tj. 08 listopada Radni zostali zobligowani do złożenia oświadczenia do Wojewody czyli do organu zawiadamiającego w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania zawiadomienia. Aby tę procedurę uprościć, Sekretarz zaproponował, aby Radni swoje oświadczenia składali u niego a on wprowadzi wewnętrzny dokument poświadczenia otrzymania takiego oświadczenia od danej osoby. Należy to zrobić stosunkowo wcześniej aby oświadczenia te na czas do Wojewody trafiły. Starosta oznajmił zebranym, że ustawowy termin przedłożenia Radzie Powiatu czyli organowi stanowiącemu projekt budżetu na rok przyszły to jest 15 listopad. Dobrze jest, jeżeli uda się przyjąć uchwałę budżetową przed rozpoczęciem roku, którego ta uchwała dotyczy. Zazwyczaj termin sesji budżetowej był tak planowany, że wypadała ona pomiędzy Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem. W tym roku przy dwóch dniach poświątecznych trudno będzie zorganizować sesje budżetową i dlatego Starosta zapytał Radnych, czy można poczynić próby zorganizowania sesji budżetowej 20 grudnia 2007 r. Starosta zdaje sobie sprawę, że pozostaje mało czasu na prace Rady nad projektem budżetu ale gdybyśmy to wyzwanie chcieli podjąć to prosiłby Przewodniczącego o taki termin sesji. Byłoby to korzystne zwłaszcza dla kierowników naszych jednostek organizacyjnych bo wiadomo, że poczuliby się pewniej, gdyby w nowy rok wkroczyli już z obowiązującą uchwałą budżetową. Radni zgodzili się na zaproponowany przez Starostę termin sesji budżetowej. Do punktu 7 porządku W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady podziękował wszystkim za udział i o godzinie 13.40 zamknął niniejsze obrady XVIII sesji Rady Powiatu w Kluczborku. Na tym protokół zakończono. Przewodniczący Rady Mariusz Pieńkowski Protokołowała Danuta Oziembłowska