Protokół Nr IV/2006
z sesji Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 18 grudnia 2006r. IV sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godzinie 1500 Przewodniczący Rady – Mariusz Pieńkowski. Powitał wszystkich radnych oraz pozostałych zebranych. Stwierdził następnie, że obrady w dniu dzisiejszym oraz podejmowane uchwały będą prawomocne, ponieważ na ogólną liczbę 19 radnych listę podpisało 18 radnych. W dalszych obradach, po podjęciu uchwały w sprawie wstąpienia nowego radnego, w sesji uczestniczyło już 19 radnych. Do proponowanego w zawiadomieniu porządku radni nie wnieśli uwag, w związku 1.Sprawy porządkowo-organizacyjne: a/ otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad, 2.Interpelacje i zapytania radnych. 3.Podjęcie uchwał w sprawach: a/ wstąpienia nowego radnego w Okręgu Wyborczym Nr 2, b/ wyboru Starosty Kluczborskiego, c/ ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych Powiatu Kluczborskiego na rok 2007. 4.Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych. 5.Przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu Powiatu. 6.Wolne wnioski i zapytania. 7.Zamknięcie obrad. Kolejno Przewodniczący powiedział, że protokoły z II i III sesji znajdowały się do wglądu w Biurze Rady i zapytał czy radni mają do nich jakieś uwagi. Radni nie wnieśli uwag do protokołów i w drodze odrębnych głosowań przyjęli je jednogłośnie, 18 głosami za. Do punktu 2 porządku obrad Radni nie wnieśli interpelacji ani zapytań. Do punktu 3a porządku obrad Przewodniczący Rady poinformował zebranych, że pierwszym projektem przygotowanym na dzisiejszą sesję jest projekt uchwały w sprawie wstąpienia nowego radnego w Okręgu Wyborczym Nr 2. Przewodniczący wyjaśnił, że projekt ten został przygotowany w związku z wygaśnięciem mandatu radnego Stanisława Rakoczego, który został wybrany na Wicemarszałka Województwa Opolskiego i na sesji w dniu 27 listopada 2006r. złożył rezygnację z mandatu. Zgodnie z zapisami ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, w miejsce radnego, którego mandat wygasł, wstępuje kandydat, który w wyborach uzyskał kolejno największą liczbę głosów i taką osobą jest Piotr Pośpiech. Do projektu nie wniesiono uwag i w obecności 18 radnych przystąpiono do głosowania. Rada Powiatu jednogłośnie, 18 głosami za, podjęła uchwałę Nr IV/10/2006 w sprawie wstąpienia nowego radnego w Okręgu Wyborczym Nr 2. Kolejno Pan Piotr Pośpiech złożył uroczyste ślubowanie i tym samym objął mandat radnego Rady Powiatu w Kluczborku. Do punktu 3b porządku obrad Przewodniczący Rady przedstawił zebranym kolejny projekt uchwały – o wyborze Starosty Kluczborskiego i poprosił o zgłaszanie kandydatów. Radny Zdzisław Pelc zgłosił na Starostę kandydaturę radnego Piotra Pośpiecha, a radny Andrzej Nowak kandydaturę radnego Władysława Zawadzkiego. Innych kandydatów nie zgłoszono, a radny Pośpiech i radny Zawadzki wyrazili zgodę na kandydowanie. Kandydaci nie prezentowali się, ponieważ zrobili to na ostatniej sesji w dniu 8 grudnia br., kiedy Rada Powiatu nie wybrała żadnego z nich na Starostę Kluczborskiego. Kolejno Przewodniczący Rady zaproponował, aby do przeprowadzenia tajnego głosowania -Paweł Prochota – Przewodniczący, -Leszek Krzyżanowski – Członek, -Bożena Małysa – Członek. Następnie Przewodniczący ogłosił krótką przerwę na przygotowanie przez Komisję Skrutacyjną kart do głosowania. Po przerwie Przewodniczący Komisji przypomniał radnym zasady tajnego głosowania, po czym radni przystąpili do oddawania swoich głosów. Po kolejnej, krótkiej przerwie, Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytał protokół z pracy komisji i przedstawił wyniki głosowania. W wyniku tajnego głosowania oddano ogółem 19 głosów, w tym 19 ważnych, a bezwzględna większość głosów ustawowego składu Rady wyniosła 10. Kandydat na Starostę Piotr Pośpiech otrzymał w głosowaniu 10 głosów, a kandydat Władysław Zawadzki 9 głosów. Zatem na Starostę Kluczborskiego został wybrany Piotr Pośpiech. Tym samym została podjęta przez Radę Powiatu uchwała Nr IV/11/2006 o wyborze Starosty Kluczborskiego. Koperta z kartami do głosowania oraz protokół Komisji Skrutacyjnej są załącznikiem do niniejszego protokołu. Nowo wybrany Starosta Kluczborski podziękował wszystkim radnym za wybór jego osoby na stanowisko Starosty. Podziękował również swoim kontrkandydatom – radnemu Władysławowi Zawadzkiemu i Andrzejowi Nowakowi. Przewodniczący Rady złożył Staroście Kluczborskiemu gratulacje. Do punktu 3c porządku obrad Kolejnym punktem obrad był projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych Powiatu Kluczborskiego na rok 2007. Wiceprzewodniczący Rady Maciej Tomaszczyk poprosił o wyjaśnienie: 1.zapisu ust.8 w § 5 rozdziału II regulaminu, który mówi: „Roczna wysokość środków przeznaczonych na dodatki motywacyjne wynosi nie mniej niż 5% na dany rok wynagrodzenia zasadniczego pracowników pedagogicznych zatrudnionych w szkole/placówce”. Czy zapis „nie mniej niż 5%” może oznaczać np. 100% , czy w jakiś sposób jest to ograniczone. 2.czy w/w forma określenia wysokości dodatku motywacyjnego jest zgodna z art.30 Karty Nauczyciela, który mówi, że organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego, uwzględniając przewidywaną strukturę zatrudnienia, określa corocznie dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego wysokość stawek dodatku motywacyjnego na dany rok. Czy w naszej uchwale nie ma w tej kwestii delegacji dla dyrektora szkoły czy placówki, a nie jak określa to ustawa dla Rady Powiatu. Pani Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła, że zapis „nie mniej niż 5%” nie oznacza określonej wysokości dodatku motywacyjnego, oznacza wielkość środków na wyliczenie tego dodatku. Zapis ten wprowadzono między innymi po to, aby dyrektorzy naszych szkół mogli z ogólnej wielkości środków przeznaczonych na wynagrodzenia płacić nauczycielom za pracę w komisjach egzaminacyjnych w trakcie matur. Jeżeli mniej środków dyrektor wykorzysta na inne dodatki to wówczas pula na dodatek motywacyjny wynosi co najmniej 5%. Pani Naczelnik dodała, że w ust.3 § 5 jest mowa, że dodatek motywacyjny przyznaje się w wysokości nie wyższej niż 20% otrzymywanego przez nauczyciela wynagrodzenia zasadniczego i nie wyższej niż 30% otrzymywanego wynagrodzenia zasadniczego dla nauczycieli, którym powierzono stanowisko kierownicze. Radny Tomaszczyk zapytał kto określa tą wielkość. Pani Naczelnik wyjaśniła, że Wydział Edukacji przekazuje do każdej szkoły i placówki naliczenie środków na wynagrodzenia tzn. na średnie wynagrodzenia na konkretne stopnie awansu zawodowego, w których zawarte są wynagrodzenia zasadnicze oraz wszystkie dodatki. Nie ma więc możliwości przekroczenia puli środków na wynagrodzenia, ponieważ jest ona ściśle określona średnimi wynagrodzeniami. Wynagrodzenia są określone w uchwale budżetowej powiatu w oparciu o średnie wynagrodzenie dla każdego nauczyciela o danym stopniu awansu zawodowego. Kolejno radny Maciej Tomaszczyk poprosił o wyjaśnienie zapisu dotyczącego dodatku funkcyjnego, o którym mowa w ust.5 § 6 w rozdziale III. Radny powiedział, że jego zdaniem wysokość dodatku funkcyjnego określona w regulaminie w wysokości od 5% do 10% dla doradcy metodycznego czy opiekuna stażu, powinna być określona w jednej wysokości dla każdej szkoły i placówki. Ponadto radny zapytał czy dodatek funkcyjny dla wicedyrektora szkoły może być przyznany na okres tylko kilku miesięcy w danym roku. Pani Naczelnik wyjaśniła, że dodatek funkcyjny określony został w przedziale od 5% do 10%, ponieważ jego przyznanie zależy od liczebności oddziałów oraz występujących w nich problemów wychowawczych. Jeśli chodzi o dodatek funkcyjny dla wicedyrektora szkoły możliwy jest on do przyznania na okres nie krótszy niż 3 miesiące i nie dłuższy niż 10 miesięcy w danym roku kalendarzowym. Jest to również zależne od złożoności wykonywanych zadań. Pani Naczelnik dodała, że każdy dodatek jest osobno ustalany przez dyrektora szkoły czy placówki. Radna Irena Kielar powiedziała, że nad przedmiotowym regulaminem wynagradzania nauczycieli pracowały również związki zawodowe nauczycieli. Pani Naczelnik Wydziału Edukacji poinformowała radnych, że w trakcie uzgodnień zapisów regulaminu z przedstawicielami związków zawodowych na posiedzeniu Zarządu Powiatu w dniu 5 grudnia 2006r. przedstawicielka ZNP stwierdziła, że przychyla się do uwzględnienia tego regulaminu, ale proponuje powrócić do zapisu dotyczącego dodatków funkcyjnych (rozdział III § 6 ust.5) za wychowawcę klasy, opiekuna stażu i doradcę metodycznego. W związku z powyższym Zarząd Powiatu zaproponował przesłanie regulaminu do wszystkich jednostek oświatowych po to, aby członkowie rad pedagogicznych wypowiedzieli się na ten temat i zaproponowali ewentualne, konkretne zmiany w tym zapisie, do końca stycznia 2007r. Następnie głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski i powiedział, że jego zdaniem dodatek za warunki pracy dla nauczycieli Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kluczborku powinien być podwyższony z 10% - 20% do nawet 30% - 40%. Zdaniem radnego nauczyciele w tej placówce pracują w bardzo trudnych warunkach. Pani Naczelnik przyznała rację radnemu Krzyżanowskiemu co do warunków pracy w w/w placówce. Powiedziała również, że Zarząd Powiatu już od zeszłego roku przyznał jej dodatkowe 5% wynagrodzenia zasadniczego wszystkich nauczycieli. Pani Naczelnik dodała, że w porównaniu do innych powiatów Województwa Opolskiego nasz SOSW ma jedne z najwyższych dodatków. Jednak jeśli będzie w przyszłości więcej środków Na zapytanie radnej Celiny Zając, Pani Naczelnik potwierdziła, że wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe nie przysługują za dni, w których nauczyciele nie realizują zajęć z powodu przerw przewidzianych przepisami o organizacji roku szkolnego, rozpoczynania lub kończenia zajęć w środku tygodnia oraz za dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy. Innych zapytań do projektu nie wniesiono, w związku z czym przystąpiono do głosowania. W obecności 19 radnych, Rada Powiatu 18 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 1 głosie wstrzymującym się, podjęła uchwałę Nr IV/12/2006 w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych Powiatu Kluczborskiego na rok 2007. Do punktu 4 porządku obrad W związku z brakiem interpelacji i zapytań w punkcie 2 obrad, nie udzielano radnym odpowiedzi. Do punktu 5 porządku obrad Kolejnym punktem obrad było sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres od dnia 30.11.2006r. do dnia 05.12.2006r. W okresie sprawozdawczym, w trakcie 2 posiedzeń Zarząd Powiatu podjął 5 uchwał oraz szereg decyzji i rozstrzygnięć. Do sprawozdania radni nie wnieśli zapytań. W drodze głosowania, przy obecności 19 radnych, 17 głosami za, przy braku głosów przeciw i przy 2 głosach wstrzymujących się przyjęli powyższe sprawozdanie. Do punktu 6 porządku obrad Radny Zdzisław Pelc zaproponował, aby w trakcie głosowań głosy radnych były przeliczane przez Wiceprzewodniczących Rady. Przewodniczący powiedział, że w najbliższym czasie weźmie pod uwagę propozycją radnego. Kolejno głos zabrał radny Władysław Zawadzki i pogratulował Panu Piotrowi Pośpiechowi wyboru na Starostę Kluczborskiego. Podziękował również wszystkim radnym, którzy oddali Starosta oraz Przewodniczący Rady również złożyli wszystkim zebranym życzenia. Następnie Przewodniczący przypomniał radnym o obowiązku złożenia oświadczeń majątkowych oraz poinformował ich, że po sesji otrzymają do wypełnienia ankietę biograficzną. Radni mogą ją wypełnić, a następnie przekazać Grupie Gospodarczej Lux i Regionalnemu Instytutowi Samorządowemu w celu opublikowania swoich sylwetek w regionalnej publikacji „Radni Województwa Opolskiego”. Kolejno głos zabrał radny Leszek Krzyżanowski i pogratulował wyboru nowemu Staroście. Wyraził również nadzieję, że Starosta podejmie działania, o których była mowa w spotkaniach radnych przed wyborami. Radna Irena Kielar złożyła również wszystkim zebranym życzenia świąteczne, a następnie przekazała radnym artykuł prasowy o radach praktycznych dla radnych. Następnie o głos poprosił radny Andrzej Nowak i również złożył życzenia wszystkim zebranym oraz pracownikom Starostwa. Zaproszony na sesję Burmistrz Miasta Wołczyna także przekazał wszystkim życzenia i pogratulował Staroście wyboru. Innych spraw nie poruszano. Do punktu 7 porządku obrad W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący Rady podziękował wszystkim za udział w obradach i o godzinie 1615 zamknął IV sesję Rady Powiatu w Kluczborku. Na tym protokół zakończono. Przewodniczący Rady Mariusz Pieńkowski
z czym przystąpiono do jego zatwierdzenia. W obecności 18 radnych Rada Powiatu zatwierdziła następujący porządek IV sesji:
b/ zatwierdzenie protokołów z II i III sesji.
w sprawie wyboru Starosty powołać Komisję Skrutacyjną w takim samym składzie jak podczas ostatniej sesji. Innych propozycji radni nie wnieśli i w drodze głosowania, jednogłośnie, 19 głosami za, powołali Komisję Skrutacyjną w składzie:
na wynagrodzenia to na pewno ta placówka będzie w szczególności uwzględniana.
na niego swój głos. Radny złożył też wszystkim życzenia świąteczne.