Protokół Nr III/2006
z nadzwyczajnej sesji Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 8 grudnia 2006 r. III nadzwyczajną sesję Rady Powiatu w Kluczborku otworzył o godzinie 1600 Przewodniczący Rady Powiatu – Mariusz Pieńkowski. Przewodniczący powitał wszystkich zebranych i stwierdził, że obrady oraz podejmowane uchwały w dniu dzisiejszym będą prawomocne, ponieważ na ogólną liczbę 19 radnych obecnych jest 18, gdyż jeden radny nie wstąpił jeszcze do składu Rady w związku z wygaśnięciem mandatu Stanisława Rakoczy. Kolejno Przewodniczący Rady przedstawił zebranym porządek obrad w dniu dzisiejszym. Do przedstawionego porządku Wiceprzewodniczący Rady Maciej Tomaszczyk zgłosił wniosek, aby porządek obrad został poszerzony o projekt uchwały w sprawie wstąpienia nowego radnego Piotra Pośpiecha w Okręgu Wyborczym Nr 2. Radny Leszek Krzyżanowski zgłosił wniosek przeciwny do wniosku Wiceprzewodniczącego Rady, gdyż jego zdaniem jako wnioskodawcy zwołanej sesji sprzeciwiają się zmianie porządku obrad. Przewodniczący Rady poprosił o zabranie głosu w tej sprawie Radcy Prawnego, który wyjaśnił, że porządek obrad został ustalony, lecz przepisy ustawy o samorządzie powiatowym dopuszczają możliwość zmiany porządku obrad zarówno sesji zwyczajnej jak i nadzwyczajnej, dlatego też od strony formalno-prawnej nie ma żadnych przeszkód. Następnie zabrał głos radny Leszek Krzyżanowski, który poinformował, że taka możliwość jest jedynie za zgodą wnioskodawcy. Wnioskodawcy takiej zgody nie wyrazili i w związku z powyższym wniosek zgłoszony powinien być przegłosowany. Przewodniczący Rady udzielił ponownie głosu Radcy Prawnemu, który poinformował zebranych, że zgodnie z treścią art.194 ust.1. Ordynacji Wyborczej ustawodawca stwierdził, że ,,w przypadku wygaśnięcia mandatu radnego powiatu, właściwa Rada po stwierdzeniu wygaśnięcia mandatu radnego podejmuje na następnej sesji uchwałę o wstąpieniu na jego miejsce kandydata z tej samej listy, który w wyborach uzyskał największą liczbę głosów”. Zdaniem Radcy Prawnego w tym przypadku dyspozycja ta została spełniona i może być trudno zastąpić teraz ten stan prawny faktem, że jeszcze na kolejnej sesji w/w uchwała będzie podjęta. Ponadto zdaniem Radcy Prawnego to sformułowanie ma charakter kategoryczny i według ustawodawcy ma taki zamysł, aby wstąpienie odbyło się na następnej sesji. W tym wypadku jest to sesja nadzwyczajna i nie ma jak poinformował przeciwwskazań, żeby taka uchwała mogła być w porządku obrad zamieszczona. O głos ponownie poprosił radny Leszek Krzyżanowski, który poinformował, że nie chciałby przedłużać dyskusji, gdyż ona jest zupełnie niepotrzebna. To co zostało powiedziane przez Radcę Prawnego jest zgodne, ale w tym wypadku zdaniem radnego chodzi o sesję nadzwyczajną, która była wnioskowana przez grupę radnych i ta właśnie grupa ustaliła porządek obrad. W związku z tym taki wniosek nie powinien być zgłaszany na dzisiejszej sesji również z czysto formalnych i prawnych względów, które są określone w ustawie. Radny zaapelował, aby przyjąć wcześniej ustalony porządek obrad. Wiceprzewodniczący Rady Maciej Tomaszczyk zwracając się do Radcy Prawnego zapytał czy zgłoszony wcześniej przez niego wniosek formalny powinien być przegłosowany. Radca Prawny wyjaśnił radnemu, że w związku z tym, iż przepis ustawy mówi o tym, że na podjęcie uchwały odnośnie zmiany porządku obrad wymagana jest zgoda wnioskodawcy, a takowej nie ma, wniosek nie poddano rozpatrzeniu. W związku z powyższym następujący porządek obrad pozostał bez zmian: 1.Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad. 2.Wybór Starosty Kluczborskiego. 3.Zamknięcie obrad. Do punktu 2 porządku obrad W dalszej części przystąpiono do wyboru Starosty Kluczborskiego. Przewodniczący Rady wystąpił z wnioskiem, aby skład Komisji Skrutacyjnej pozostał taki jak do tej pory czyli: Paweł Prochota – Przewodniczący Komisji, Bożena Małysa – Członek Komisji, Leszek Krzyżanowski – Członek Komisji. Wniosek Przewodniczącego Rady został poddany pod głosowanie. W obecności 18 radnych, za wnioskiem głosowało jednogłośnie Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych, aby zgłaszali swoje propozycje kandydatów na stanowisko Starosty Kluczborskiego. Radny Maciej Tomaszczyk zgłosił kandydaturę Piotra Pośpiecha. Radny Andrzej Nowak zgłosił na stanowisko Starosty radnego Władysława Zawadzkiego. Obaj kandydaci wyrazili zgodę na pełnienie tej funkcji. Przewodniczący poprosił obu kandydatów o zaprezentowanie swojej osoby. Jako pierwszy wystąpił Piotr Pośpiech, który stwierdził, że do wyboru na powyższe stanowisko staje po raz drugi, a prezentacji dokonał już na poprzedniej sesji i nie chciałby tego robić ponownie. Piotr Pośpiech ponadto poinformował, że nie chciałby tej Rady dzielić, gdyż zdaje sobie sprawę z tego, iż żaden Starosta bez współpracy z Radą Powiatu nie będzie w stanie sobie poradzić. Kolejno głos zabrał drugi z kandydatów Władysław Zawadzki. Kandydat rozpoczął prezentację od przedstawienia informacji o sobie. Poinformował, że ma 59 lat, jest Prezesem Spółki P.R ,,Kost-Rol” Sp.z.o o w Kostowie, z wykształcenia jest rolnikiem, ukończył Akademię Rolniczą we Wrocławiu, trzecią kadencję jest radnym w Radzie Powiatu w Kluczborku. Następnie Przewodniczący Rady poprosił Komisję Skrutacyjną o przygotowanie kart Po wznowieniu obrad radni w porządku alfabetycznym przystąpili do głosowania. Po oddaniu głosów przez radnych w tajnym głosowaniu ogłoszono przerwę w czasie, której Komisja Skrutacyjna obliczyła głosy i sporządziła protokół. W wyniku tajnego głosowania poszczególni kandydaci na stanowisko Starosty Kluczborskiego uzyskali następującą ilość głosów: Piotr Pośpiech 9 głosów, radny Władysław Zawadzki także 9 głosów. Protokół Komisji Skrutacyjnej wraz z kartami do głosowania na stanowisko Starosty Kluczborskiego stanowią załącznik do niniejszego protokołu. W związku z tym, że żaden z kandydatów nie uzyskał bezwzględnej większości głosów ustawowego składu Rady, który wynosi 10, na stanowisko Starosty nie wybrano żadnego z nich. Do punktu 3 porządku obrad W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Powiatu podziękował wszystkim zebranym za udział i zamknął o 1630 dzisiejszą sesję. Na tym protokół zakończono. Przewodniczący Rady Mariusz Pieńkowski
18 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.
do głosowania. Ogłoszono 10 minutową przerwę.
Po wznowieniu obrad protokół ten został odczytany przez Przewodniczącego Komisji.