Protokół Nr 38/2006
Z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rodziny i Patologii w dniu 21 września 2006r. Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Józef Woźny. Lista obecności w załączeniu. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli: 1.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu, 2.Jolanta Krzysztowczyk – Naczelnik Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Kluczborku. Porządek posiedzenia: 1.Otwarcie posiedzenia. 2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 27.09.2006r. 3.Informacja o przebiegu wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za I półrocze 2006r. 4.Wolne wnioski. 5.Zamknięcie posiedzenia. Ad.1. Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek obrad. Członkowie komisji nie wnieśli uwag do proponowanego porządku i jednogłośnie go przyjęli. Ad.2.i 3 Członkowie komisji omawiali kolejno materiały przygotowane na najbliższą sesję Rady Powiatu, która odbędzie się w dniu 27.09.2006r. Materiały te zawierają informację o wykonaniu budżetu powiatu za I półrocze 2006r., sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres od dnia 18.08.2006r. do dnia 12.09.2006r. oraz projekty uchwał w następujących sprawach: -zmiany uchwały Nr XXXV/249/2005 Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Kluczborskiego na 2006r., -wyrażenia zgody na umorzenie należności budżetu Powiatu Kluczborskiego z tytułu odsetek od udzielonej pożyczki długoterminowej, -przyjęcia sektorowej Strategii Rozwoju Turystyki na Obszarach Wiejskich w Gminach: Kluczbork, Byczyna, Wołczyn i Lasowice Wielkie, -przyjęcia „Programu Promocji Zdrowia Powiatu Kluczborskiego na lata 2006-
-zbycia za obniżoną cenę nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego, -pozbawienia dróg (przeznaczonych do zaliczenia do kategorii dróg gminnych) kategorii drogi powiatowej, -zmiany uchwały Nr XXXVII/270/2006 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 13 kwietnia 2006r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2006r., -ustanowienia nagród Starosty Kluczborskiego za osiągnięcia w dziedzinie sportu, -wyrażenia zgody na przekazanie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU w Bogdańczowicach do prowadzenia przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz wyłączenia z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych – RCKU szkół nierolniczych, -zmiany uchwały Nr IX/62/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 17 lipca 2003r. w sprawie utworzenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli, -wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Powiat Kluczborski w roku 2007. Przewodniczący Komisji poprosił Skarbnika Powiatu, aby przedstawił najważniejsze zagadnienia dotyczące wykonania budżetu powiatu za I półrocze br. Skarbnik powiedział, że informację o wykonaniu budżetu za I półrocze sporządzono zgodnie z nową ustawą o finansach publicznych i przekazano ją w ustawowym terminie Radzie Powiatu oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Opolu w celu zaopiniowania. Kolejno Skarbnik powiedział, że plan dochodów za I półrocze 2006r. wykonano w 50,65%, a plan wydatków w 48,71% i jest to właściwie wykonanie prawidłowe. Niepokojące są jednak braki w planowanym wykonaniu następujących dochodów z tytułu: -zbycia mienia powiatu (bardzo niska sprzedaż), -pozyskiwania wpływów za wydawanie kart pojazdów (odgórnie obniżono opłatę z 500,-zł. na 70,-zł. co może spowodować na koniec br. brak w budżecie kwoty 500.000,-zł. ), -otrzymania części oświatowej subwencji ogólnej (zmniejszono ją o kwotę 717.000,-zł.), -finansowania rodzin zastępczych (zwiększyła się znacznie liczba dzieci skierowanych do tych rodzin). Jeśli chodzi o budżet w zakresie oświaty to są już zauważalne braki finansowe w naszych jednostkach oświatowych. Szczególnie widoczne jest to w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku, gdzie w bieżącym roku trzeba sfinansować odprawy emerytalne 6 osób, indywidualne nauczanie 3 uczniów oraz urlopy na poratowanie zdrowia dla 4 nauczycieli. Skarbnik dodał, że jeśli chodzi o finansowanie rodzin zastępczych to problem wynika z tego, że w bieżącym roku doszło nam 11 dzieci w 10 rodzinach zastępczych. Jest to bardzo duże obciążenie dla naszego budżetu, tym bardziej, że zadanie to jest już teraz zadaniem własnym powiatu. Brak finansowy z tego tytułu może sięgnąć na koniec roku kwoty około 240.000,-zł. Naczelnik Wydziału Edukacji poinformowała radnych, że wystosowano już wniosek o dofinansowanie budżetu oświaty w związku z sytuacją w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku. Część środków może uda się pozyskać. Radna Irena Kielar zapytała dlaczego nie wykonano do tej pory zaplanowanego malowania korytarzy w budynku warsztatów szkolnych Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Kluczborku oraz malowania sal lekcyjnych w Zespole Szkół Licealno-Technicznych w Kluczborku. Skarbnik wyjaśnił, że wykonanie tych prac zostało przeniesione na przyszły rok, ponieważ w budynku warsztatów szkolnych ZSP Nr 1 konieczna jest dodatkowo wymiana instalacji wodnej, co w znacznym stopniu podniesie koszt remontu. Natomiast w ZSLT przyjęto za priorytet w roku bieżącym wykonanie remontu sali gimnastycznej, a malowanie sal lekcyjnych przełożono na wniosek dyrekcji na przyszły rok. Powyższe decyzje mają ścisły związek ze znacznym obniżeniem części oświatowej subwencji ogólnej. Przewodniczący Komisji zapytał jak przedstawia się wykonanie dochodów z tytułu udziału powiatu w podatkach. Skarbnik wyjaśnił, że jeśli chodzi o udział w podatku dochodowym od osób fizycznych to wykonanie dochodów z tego tytułu jest niższe niż planowano. Zawsze jednak w I półroczu dochody te są mniejsze, natomiast w II półroczu wyraźna jest ich zwyżka. Dochody z tytułu podatku od osób prawnych są dużo mniejsze i do końca roku przewiduje się ich wykonanie na poziomie około 100.000,-zł. Przewodniczący Komisji zapytał również jak budżet naszego powiatu przedstawia się na tle budżetów innych powiatów. Skarbnik powiedział, że nasz budżet ma co prawda wysoki wskaźnik zadłużenia, ale wynika to z faktu likwidacji SPZOZ ZOZ i spłaty jego zadłużenia. Nasze zadłużenie jest spore, ale Rada widzi je, kontroluje i jednocześnie świadomie podejmuje decyzje co do niego. Większość innych powiatów natomiast w dalszym ciągu nie wiedzą jak rozwiązać sprawę swoich szpitali i również mają niemałe zadłużenia. Członkowie komisji nie wnieśli innych zapytań do sprawozdania z wykonania budżetu za I półrocze 2006r. Kolejno Przewodniczący Komisji zapytał radnych czy są jakieś uwagi bądź zapytania do materiałów przygotowanych na sesję. Radna Irena Kielar poprosiła o wyjaśnienie co do projektu uchwały w sprawie zbycia za obniżoną cenę nieruchomości w Polanowicach. W projekcie tym proponuje się wyrażenie przez Radę Powiatu zgody na zbycie Gminie Byczyna nieruchomości zabudowanej budynkiem byłych warsztatów szkolnych za kwotę 100.000,-zł. Skarbnik wyjaśnił, że nieruchomość ta jest obecnie bezpłatnie użytkowana przez Gminę Byczyna i prowadzona jest tam działalność dla potrzeb reintegracji społecznej i zawodowej dla osób wykluczonych społecznie w gminie. Zarząd Powiatu proponuje, aby sprzedać w/w nieruchomość na rzecz Gminy Byczyna z rozłożeniem na raty na okres 10 lat. Zdaniem Zarządu sprzedaż gminie tej nieruchomości pozwoli na właściwe gospodarowanie i inwestowanie w obiekcie oraz na przeprowadzenie koniecznego remontu. Ponadto ze względów społecznych istnienie takiej placówki jest uzasadnione. Innych za pytań do materiałów na sesję niw niesiono. Ad.4. Członkowie komisji nie poruszali innych spraw. Ad.5. W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział w obradach i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym. Na tym protokół zakończono. Przewodniczący Komisji: Józef Woźny