Uchwała Nr XL/289/2006
Rady Powiatu w Kluczborku
z dnia 13 czerwca 2006r.
w sprawie nadania Statutu Domowi Pomocy Społecznej w Kluczborku
Na podstawie art. 238 ust. 3 Ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104) Rada Powiatu w Kluczborku uchwala co następuje:
§ 1
Nadaje się Statut Domowi Pomocy Społecznej w Kluczborku stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Maciej Mularczyk
STATUT
DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ
W
KLUCZBORKU
Załącznik
do uchwały
Nr XL/289/2006
Rady Powiatu
w Kluczborku
z dnia 13 czerwca 2006 r.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Dom Pomocy Społecznej w Kluczborku zwany dalej Domem zlokalizowany w Kluczborku przy ul. Wołczyńskiej 25, z filią przy ul. Sienkiewicza 20A i działa na podstawie:
1. Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej / Dz. U. Z 2004 r. Nr. 64 poz. 593 z póź zmianami/.
2. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej / Dz. U. Z 2005 r. Nr. 217 poz..1837/.
3. Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego / Dz. U.z 1994 Nr. 111 poz. 535 z póź. zmianami/.
§ 2
1. Dom Pomocy Społecznej w Kluczborku jest domem stałego pobytu.
2. Dom jest przeznaczony dla osób przewlekle somatycznie chorych oraz niepełnosprawnych fizycznie.
3. Dom jest jednostką organizacyjną Powiatu Kluczborskiego.
§ 3
l. Domem kieruje Dyrektor odpowiedzialny za jego działalność przy pomocy:
a/ Głównego Księgowego
b/ pracowników odpowiedzialnych za pracę poszczególnych działów.
2. Dom Pomocy Społecznej w Kluczborku jest jednostką organizacyjną Powiatu Kluczborskiego i w swojej działalności stosuje zasady gospodarki finansowej określone dla jednostek budżetowych zgodnie z ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych / Dz. U. z 2005r. Nr. 249 poz. 2104/.
3. Nadzór nad działalnością Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku sprawuje Starosta Kluczborski przy pomocy powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.
§ 4
l. Podstawowym celem działania Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku jest zapewnienie stałego pobytu osobom przewlekle somatycznie chorym oraz niepełnosprawnym fizycznie
§ 5
l. Dyrektora powołuje i odwołuje Zarząd Powiatu Kluczborskiego.
POSTANOWIENIA SZCZEGÓŁOWE
§ 6
Przy realizacji swoich zadań Dom współpracuje między innymi z:
1. Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku
2. Ośrodkami Pomocy Społecznej w Kluczborku oraz z pozostałymi ośrodkami.
3. Wojewódzką Stacją Sanitarno - Epidemiologiczną w Opolu oraz Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Kluczborku.
4. Ośrodkiem Kultury, organizacjami na terenie gminy i powiatu Kluczborskiego.
§ 7
Do podstawowych zadań domu należy:
l. Zapewnienie mieszkańcom Domu warunków mieszkalnych określonych w Rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 roku w sprawnie domów pomocy społecznej.
2. Zapewnienie pracownikom prawidłowych warunków pracy wynikających z Kodeksu Pracy oraz obowiązujących regulaminów wewnętrznych, przepisów BHP oraz p. poż.
§ 8
1. Dyrektora w przypadku jego nieobecności zastępuje Główny Księgowy.
2. Skargi i wnioski rozpatruje Dyrektor Domu. Tryb postępowania w/w sprawach regulują odrębne zarządzenia Dyrektora.
3. Kontrolą wewnętrzną Domu zajmuje się Dyrektor oraz Główny Księgowy na podstawie opracowanego regulaminu kontroli wewnętrznej.
4. Podpisywaniem pism wychodzących z Domu pod względem merytorycznym zajmuje się Dyrektor Domu, a pod względem finansowym Dyrektor oraz Główny Księgowy
§ 9
ORGANIZACJA I ZASADY DZIAŁANIA DOMU:
l. Dom zapewnia mieszkańcom całodobową opiekę oraz zaspakaja potrzeby bytowe, edukacyjne, społeczne i religijne na poziomie obowiązującego standardu.
2. Wydatki związane z zapewnieniem całodobowej opieki mieszkańcom oraz zaspakajaniem ich niezbędnych potrzeb bytowych i społecznych w całości pokrywa Dom Pomocy Społecznej.
3. Dom umożliwia mieszkańcom korzystanie z przysługujących na podstawie odrębnych przypisów świadczeń zdrowotnych oraz pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, przewidziane w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.
4. Dom może również pokryć wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne w zakresie wykraczającym poza uprawnienia wynikające z przepisów o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.
5. Dom zapewnia mieszkańcom warunki bezpiecznego i godnego życia, intymności, niezależności, umożliwia rozwój osobowości, a w miarę ich możliwości samodzielność.
6. Dom w swojej działalności uwzględnia stopień fizycznej i psychicznej sprawności mieszkańców.
7. W Domu działa zespól opiekuńczo - terapeutyczny składający się z pracowników Domu, do których należy opracowanie i realizacja indywidualnego planu opieki mieszkańca.
8. Działania wynikające z indywidualnych planów opieki koordynują pracownicy pierwszego kontaktu wskazani przez mieszkańców, jeśli wybór ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia.
9. Dom prowadzi działalność, która stwarza dodatkową szansę aktywności podopiecznych i pracy w ramach terapii zajęciowej.
§ 10
DOM ŚWIADCZY PODSTAWOWE USŁUGI:
l. W zakresie potrzeb bytowych zapewniając:
- miejsce zamieszkania,
- wyżywienie,
- utrzymanie czystości.
2. W zakresie usług opiekuńczych, które polegają na:
- udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
- podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców,
- udzielaniu niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych.
3. W zakresie usług wspomagających, które polegają na:
- umożliwienie udziału w terapii zajęciowej,
- umożliwienie realizacji potrzeb religijnych i kulturalnych,
- zapewnienie warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
- umożliwienie kontaktów z rodziną i środowiskiem,
- wspieraniu działania na rzecz lokalnego środowiska,
- działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańców.
4. W zakresie usług zdrowotnych, które polegają na:
- umożliwieniu korzystania z przysługujących uprawnień do świadczeń
usprawniających osoby niepełnosprawne na podstawie odrębnych
przepisów,
- zapewnienie opieki lekarskiej i pielęgniarskiej, terapii oraz rehabilitacji,
- działaniu zapobiegawczym oraz promowaniu zdrowia,
- socjoterapii i psychoterapii.
§ 11
PRAWA I OBOWIĄZKI MIESZKANCÓW:
l. Mieszkaniec ma prawo do:
- godnego i indywidualnego traktowania,
- uzyskania pełnej informacji o usługach świadczonych przez Dom i korzystania z nich,
- pomocy w zaspakajaniu swoich potrzeb i zapewnieniu ochrony prawnej,
- uczestnictwa w podejmowaniu decyzji dotyczących jego osoby,
- zgłaszania wniosków i skarg do Dyrektora Domu,
- przebywania poza Domem po uprzednim pisemnym zawiadomieniu Dyrektora Domu,
- przyjmowaniu odwiedzin krewnych i znajomych
- uczestnictwa w pracach Samorządu Mieszkańców DPS i wyboru do organu Samorządu Mieszkańców DPS
- uczestnictwa w imprezach kulturalnych i turystycznych oraz nieskrępowanego udziału w praktykach religijnych zgodnie ze swoim wyznaniem,
- bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych na koncie depozytowym,
- udziału w terapii zajęciowej i rehabilitacji.
2. Obowiązkiem mieszkańca Domu jest w szczególności:
- współdziałanie z personelem domu w zaspokajaniu swoich potrzeb, a zwłaszcza ścisła współpraca z pracownikiem pierwszego kontaktu w realizacji ustalonego indywidualnego planu opieki,
- dbanie, na miarę możliwości o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz porządek i estetykę w miejscu przebywania,
- stałe dążenie do własnej aktywizacji psychofizycznej,
- przestrzeganie norm i zasad życia społecznego,
- dbałość o mienie Domu,
- ponoszenie opłat za pobyt w Domu,
- powiadomienie Dyrektora Domu o zamiarze przebywania poza Domem,
- ponoszenie odpowiedzialności materialnej za szkody wyrządzone w Domu wynikające ze świadomego działania.
§ 12
Obowiązki mieszkańców Domu nie mogą być nadmierne w stosunku do ich możliwości.
§ 13
Szczegółową organizację i działanie Domu określa regulamin organizacyjny ustalony przez Dyrektora Domu i zatwierdzony przez Zarząd Powiatu.