Uchwała Nr XL/290/2006 z dnia 13 czerwca 2006 r.
Uchwała Nr XL/290/2006
Rady Powiatu w Kluczborku
z dnia 13 czerwca 2006r.
w sprawie nadania Statutu Domowi Pomocy Społecznej w Gierałcicach
Na podstawie art. 238 ust. 3 Ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104) Rada Powiatu w Kluczborku uchwala co następuje:
§ 1
Nadaje się Statut Domowi Pomocy Społecznej w Gierałcicach stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Maciej Mularczyk
Załącznik
do uchwały Nr XL/290/2006
Rady Powiatu w Kluczborku
z dnia 13 czerwca 2006r.
STATUT
DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ
W GIERAŁCICACH
MAJ 2006
STATUT
DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W GIERAŁCICACH
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Dom Pomocy Społecznej w Gierałcicach zwany dalej Domem zlokalizowany jest przy ul. Opolskiej 28 w Gierałcicach i działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej / Dz. U. Z 2004 r. Nr. 64 poz. 593 z póź zmia
nami/.
Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 września 2000 r. w sprawie domów pomocy społecznej / Dz. U. Z 2000 r. Nr. 82 poz. 929/.
Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego
/ Dz. U.z 1994 Nr. 111 poz. 535 z póź. zmianami/.
§ 2
Dom Pomocy Społecznej w Gierałcicach jest domem stałego pobytu przenaczonym dla osób dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie.
Dom jest przeznaczony dla 70 osób.
Dom jest jednostka organizacyjną Powiatu Kluczborskiego.
§ 3
Domem kieruje Dyrektor odpowiedzialny za jego działalność przy pomocy:
a/ Głównego Księgowego
b/ pracowników odpowiedzialnych za pracę poszczególnych działów.
Dom Pomocy Społecznej w Gierałcicach jest jednostka organizacyjną Powiatu Kluczborskiego i w swojej działalności stosuje zasady gospodarki finansowej określone dla jesnostek budżetowych zgodnie z ustawą z dnia
26 listopada 1998 r. o finansach publicznych / Dz. U. z 2003r. Nr. 15 poz. 148 z póź. zmainami/.
Nadzór nad działalnością Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach sprawuje Starosta Kluczborski przy pomocy powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.
§ 4
Podstawowym celem działania Domu Pomocy Społecznej w Gierałcicach jest zapewnienie stałego pobytu osobom dorosłym niepełnosprawnym intelektualnie.
§ 5
Dyrektora powołuje i odwołuje Zarząd Powiatu Kluczborskiego.
POSTANOWIENIA SZCZEGÓŁOWE
§ 6
Przy realizacji swoich zadań Dom współpracuje między innymi z :
Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku
Ośrodkami Pomocy Społecznej w Kluczborku, Wołczynie oraz
z pozostałymi ośrodkami.
Wojewódzką Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w Opolu oraz Powiatową Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w Kluczborku.
Ośrodkiem Kultury, organizacjami na terenie gminy i powiatu Kluczborskiego.
§ 7
Do podstawow
ych zadań domu należy:
- Zapewnienie mieszkańcom Domu warunków mieszkalnych określonych
w Rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej z dnia 15 września 2000 roku w sprawnie domów pomocy społecznej.
- Zapewnienie pracownikom prawidłowych warunków pracy wynikających
z Kodeksu Pracy oraz obowiązujących regulaminów wewnętrznych, przepisów BHP oraz p. poż.
§ 8
Dyrektora w przypadku jego nieobecności zastępuje Główna Księgowa.
Skargi i wnioski rozpatruje Dyrektor Domu. Tryb postępowanie
w/w sprawach regulują odrębne zarządzena Dyrektora.
Kontrolą wewnętrzną Domu zajmuje się Dyrektor oraz Główna Księgowa na podstawie opracowanego regulaminu kontroli wewnętrznej.
Podpisywaniem pism wychodzących z Domu pod względem merytorycznym zajmuje się Dyrektor Domu, a pod względem finansowym Dyrektor oraz Główna Księgowa.
§ 9
ORGANIZACJA I ZASADY DZIAŁANIA DOMU:
Dom zapewnia mieszkańcom całodobową opiekę oraz zaspakaja potrzeby bytowe, edukacyjne, społeczne i religijne na poziomie obowiązującego standardu.
Wydatki związane z zapewnieniem calodobowej opieki mieszkancom oraz zaspakajaniem ich niezbednych potrzeb bytowych i społecznych w całości pokrywa Dom Pomocy Społecznej.
Dom umożliwia mieszkańcom korzystanie z przysługujących na podstawnie odrębnych przypisów świadczeń zdrowotnych oraz pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, przewidziane w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.
Dom może również pokryć wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne w zakresie wykraczającym poza uprawnienia wynikjące
z przepisów o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotym.
Dom zapewnia mieszkańcom warunki bezpiecznego i godnego życia, intymności, niezależności, umożliwia rozwój osobowości, a w miarę ich możliwości samodzielność.
Dom w swojej działalności uwzględnia stopień fizycznej i psychicznej sprawności mieszkanców.
W Domu działa zespól opiekuńczo – terapeutyczny składający się
z pracowników Domu., do których należy opracowanie i realizacja indywidualnego planu opieki mieszkańca.
Działania wynikające z indywidualnych planów opieki koordynują pracownicy pierwszego kontaktu wskazani przez mieszkańców, jeśli wybór ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia.
Dom prowadzi działalność, która stwarza dodatkową szansę aktywnosci podopiecznych i pracy w ramach terapii zajęciowej.
§ 10
DOM ŚWIADCZY PODSTAWOWE USŁUGI:
W zakresie potrzeb bytowych zapewniając:
miejsce zamieszkania,
wyżywienie,
odzież i obuwie,
utrzymanie czystości.
- W zakresie usług opiekuńczych, które polegają na :
udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkanców,
udzielaniu niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych.
- W zakresie usług wspomagających, które polegają na :
- umożliwienie udziału w terapii zajęci
owej,
umożliweienie realizacji potrzeb religijnych i kulturalnych,
zapewnienie warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
umożliwienie kontaktów z rodziną i środowiskiem,
wspieraniu działania na rzecz lokalnego środowiska,
pomocy w umożliwieniu podjęcia pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny,
działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańców.
- W zakresie usług zdrowotnych, które polegają na:
- umożliwieniu korzystania z przysługujących uprawnień do świadczeń usprawniających osoby niepełnosprawne na podstawnie odrębnych przepisów,
- zapewnienie opieki lekarskiej i pielęganirskiej, terapii oraz rehabilitacji,
- działaniu zapobiegawczym oraz promowaniu zdrowia,
- psychiatrycznym świadczeniu zdrowotnym,
socjoterapii i psychoterapii.
§ 11
PRAWA I
OBOWIĄZKI MIESZKANCÓW:
Mieszkaniec ma prawo do:
godnego i indywidulanego traktowania,
uzyskania pełnej informacji o usługach świadczonych przez Dom
i korzystania z nich,
pomocy w zaspakajaniu swoich potrzeb i zapewnieniu ochrony prawnej,
uczestnictwa w podejmowaniu decyzji dotyczących jego osoby,
zgłaszania wniosków i skarg do Dyrektora Domu,
przebywania poza Domem po uprzednim pisemnym zawiadomieniu Dyrektora Domu,
uczestnictwa w imprezach kulturalnych i turystycznych oraz nieskrępowanego udzialu w praktykach religijnych zgodnie ze swiom wyznaniem,
bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych na koncie depozytowym,
udziału w terapii zajęciowej i rehabilitacji.
Obowiązkiem mieszkańca Domu jest w szczególności:
współdziałanie z personelem domu w zaspokajaniu swoich potrzeb,
a zwłaszcza ścisłe współpracowanie z pracownikiem pierwszego kontaktu
w realizacji ustalonego indywidualnego planu opieki,
dbanie, na miarę możliwości o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz porządek i estetykę w miejscu przebywania,
stałe dążenie do własnej aktywizacji psychofizycznej,
przestrzeganie norm i zasad życia społecznego,
dbałość o mienie Domu,
ponoszenie opłat za pobyt w Domu,
powiadomienie Dyrektora Domu o zamiarze przebywania poza Domem,
ponoszenie odpowiedzialności materialnej za szkody wyrządzone w Domu wynikające ze świadomego działania.
§ 12
Obowiązki mieszkanców Domu nie mogą być nadmierne w stosunku do ich możliwości.
§ 13
Szczegółową organizację i działanie Domu określa regulamin organizacyjny ustalony przez Dyrektora Domu i zatwierdzony przez Zarząd Powiatu.