Protokół Nr 33/2005

 

Ze wspólnego posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska

oraz Komisji Oświaty, Sportu, Turystyki, Kultury, Rodziny i Patologii

w dniu 28 grudnia 2005r.

Przewodniczyli Przewodniczący Komisji – Władysław Zawadzki i Józef Woźny.

Lista obecności w załączeniu.

W posiedzeniu uczestniczyli ponadto:

1.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu,

2.Kazimierz Sztajglik – Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 29.12.2005r.

3.Wolne wnioski.

4.Zamknięcie posiedzenia.

Ad.1.

Przewodniczący Komisji Oświaty otworzył posiedzenie, powitał wszystkich zebranych

i przedstawił porządek obrad w dniu dzisiejszym. Członkowie komisji nie wnieśli uwag

do proponowanego porządku i jednogłośnie go przyjęli.

Ad.2.

W związku z przygotowaniem przez Zarząd Powiatu autopoprawki do projektu budżetu

na 2006r., Przewodniczący Komisji Oświaty poprosił Skarbnika o przedstawienie radnym zmian proponowanych w autopoprawce.

Skarbnik powiedział, że autopoprawka została przygotowana przez Zarząd Powiatu
na posiedzeniu w dniu 21.12.2005r. i dotyczy tych elementów, o których przy tworzeniu projektu budżetu nie było jeszcze wiadomo. Autopoprawka uwzględnia ostateczne zmiany czyli zmienione wielkości strony dochodowej, wydatkowej, deficytu oraz innych kwot, które są w części zasadniczej uchwały. Kolejno Skarbnik powiedział, że od roku 2006 powiat będzie miał nowe źródło dochodów, a mianowicie 7% z pierwszego limitu środków

na finansowanie bezrobocia z Funduszu Pracy. Będzie to stanowić dochód własny powiatu, ale musi zostać przeznaczony na finansowanie wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń pracowników Powiatowego Urzędu Pracy. Skarbnik wyjaśnił, że nie wiemy jeszcze jaki będzie na początku przyszłego roku limit środków z Funduszu Pracy, więc do projektu budżetu wprowadzono kwotę 175.000,-zł., którą wyliczono z pierwszego limitu tegorocznych środków. Limit ten nie uwzględnia zwiększeń wynikających z programów, które urząd pracy może w trakcie roku budżetowego pozyskać. W/w kwotę wpisano w nowym paragrafie klasyfikacji budżetowej. Kolejno Skarbnik poinformował radnych, że otrzymaliśmy informację z Urzędu Miejskiego w Kluczborku o dotacjach celowych dla naszego powiatu. Na podstawie tej informacji autopoprawka wprowadza do budżetu następujące wielkości:

1.dotacja dla Gimnazjum Nr 1 w Kluczborku w wysokości 34.122,-zł.,

2.dotacja dla Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku na Ośrodek Interwencji

Kryzysowej w wysokości 12.000,-zł.,

3.dotacja dla Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kluczborku na programy

profilaktyczne dla dzieci z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym

w wysokości 6.000,-zł.

Dwie ostatnie dotacje pochodzą z Funduszu Antyalkoholowego Gminy Kluczbork.

Kolejnym elementem autopoprawki są sprawy związane z wydatkami na utrzymanie dróg powiatowych. Skarbnik powiedział, że Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku po otrzymaniu informacji o wielkościach zapisanych w projekcie budżetu, zwrócił się

do Zarządu Powiatu z wnioskiem o wprowadzenie pewnych zmian. Chodzi między innymi

o wprowadzenie do budżetu bardzo pilnego zadania tzn. remontu mostu na drodze powiatowej 1344 O Wołczyn-Murów w miejscowości Wąsice. Wartość tego zadania może sięgnąć kwoty około 200.000,-zł. Zdaniem Skarbnika zadanie to jest pilniejsze do wykonania niż zadania wcześniej zaplanowane jak np. remont przepustu w miejscowości Świniary

na kwotę 140.000,-zł., ponieważ stan techniczny mostu w Wąsicach jest bardzo zły.

Na wniosek Dyrekcji Zarządu Dróg Powiatowych wykreślono więc z projektu budżetu zadanie remontowe w miejscowości Świniary na w/w kwotę, zmniejszono o 10.000,-zł koszt wykonania remontów trzech mostów w miejscowości Wierzchy i wprowadzono nowe zadanie o charakterze remontowym w miejscowości Wąsice na wartość 150.000,-zł. Dodatkowo

w wydatkach na drogi pojawił się w budżecie nowy załącznik dotyczący wieloletniego planu inwestycyjnego. Dotychczas w projekcie budżetu był zapis mówiący o tym, że w wydatkach remontowych przeznaczamy kwotę 350.000,-zł. na rozbiórkę wiaduktu na ul. Kołłątaja

w Kluczborku i kwotę 40.000,-zł. na sporządzenie projektu technicznego na budowę

nowego wiaduktu. Skarbnik powiedział też, że po analizie wszelkich możliwych źródeł,

z których możemy ubiegać się o dofinansowanie tego zadania, pozostał do wykorzystania tzw. norweski mechanizm finansowania. Aby powiat mógł złożyć tam swój wniosek,

co powinno nastąpić do dnia 30 czerwca 2006r., musi posiadać dokumentację techniczną

na to zadanie oraz mieć je w jakiś sposób ujęte w budżecie i zabezpieczone udziałem własnym. Przy pozytywnym rozpatrzeniu naszego wniosku zadanie to będzie finansowane

w 2007 roku, a wielkość dofinansowania może wynieść nawet 75% wartości zadania.

W związku z takim planem konieczna jest kolejna zmiana w projekcie budżetu, która

polega na:

-wycofaniu kwoty 390.000,-zł. z zadań remontowych (czyli z 350.000,-zł z rozbiórki

wiaduktu i 40.000,-zł. z dokumentacji technicznej),

-wprowadzeniu jej do budżetu jako jedno zadanie inwestycyjne w 2006r. w formie załącznika

dotyczącego wieloletnich programów inwestycyjnych pod nazwą “Przebudowa wiaduktów

w ciągu drogi powiatowej Kluczbork-Jakubowice-ul.Kołłątaja”.

Po takiej zmianie powiat wykaże, że w roku 2006 z dochodów własnych finansuje rozbiórkę wiaduktu i całą dokumentację, a w roku 2007 w przypadku otrzymania dofinansowania, rozpoczęłaby się budowa nowego wiaduktu. W przypadku nie uzyskania dofinansowania

nic złego w budżecie się nie stanie, a sprawa będzie kontynuowana przy konstruowaniu budżetu na kolejny rok. Zdaniem Skarbnika proponowane zmiany są uzasadnione.

Następnie Skarbnik powiedział, że w proponowanej przez Zarząd Powiatu autopoprawce wprowadzona jest również dla Gminy Wołczyn dotacja z Funduszu Ochrony Środowiska

i Gospodarki Wodnej w kwocie 15.000,-zł. na zakup pojemników do selektywnej zbiórki odpadów. Dotacja ta była planowana już w br., ale jednak za względu na niewystarczające środki w funduszu przesunięto ją na 2006r. Ponadto zmiany w projekcie uchwały budżetowej dotyczą też zaciągniętego w br. przez powiat kredytu. Zmiany dotyczą zwiększenia kosztów obsługi zadłużenia o kwotę 24.000,-zł. i zwiększenia rozchodów o 800.000,-zł., ponieważ kredyt ten musi być spłacony w roku przyszłym. Oprócz tych wszystkich zmian, autopoprawka wprowadza również dochody wynikające z finansowania dzieci z innych powiatów, które przebywają w naszych rodzinach zastępczych i wydatki, które musimy ponieść w celu finansowania naszych dzieci w innych powiatach. Dochody z tego tytułu wyliczone na 2006r. wynosiłyby 44.739,-zł., a wydatki 39.888,-zł. Wcześniej nie było możliwości zaplanowania tych kwot, ponieważ nie do końca znana była ilość dzieci oraz miejsca, w których będą one przebywać. Zmianie uległa także ogólna wielkość dotacji celowych dla szkół niepublicznych z kwoty 205.000,-zł. na kwotę 208.954,-zł.

Kolejno Skarbnik poinformował radnych, że projekt budżetu został pozytywnie zaopiniowany przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Opolu i obligatoryjnie opinia ta zostanie przedstawiona radnym podczas sesji budżetowej. Opinie poszczególnych komisji są również pozytywne, jedynie Komisja Rolnictwa i Komisja Budżetu wniosły dodatkowo

o wprowadzenie do budżetu na 2006r. dwóch zadań – budowę chodnika przy ul. Byczyńskiej

w Wołczynie oraz budowę chodnika w miejscowości Biskupice-Kochłowice. Komisja Budżetu wnioskowała też, aby dla Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku zakupić koparko-ładowarkę.

Zarząd Powiatu nie uwzględnił jednak powyższych wniosków w swojej autopoprawce,

a Skarbnik zaproponował, aby zadania te potraktować jako zadania rezerwowe w przyszłym roku. Obecnie nie ma bowiem środków na te zadania.

Następnie głos zabrał Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kluczborku i powiedział,

że wystosował w tej sprawie pismo do Zarządu Powiatu. W piśmie tym wyjaśnił, że ZDP

zarządza bardzo dużym majątkiem, bo 403 kilometrami dróg, 40 mostami i 473 przepustami. Stan techniczny dróg oraz obiektów mostowych jest zły, konieczne będą ograniczenia

na niektórych drogach, a część budowli zostanie wyłączona z użytkowania. Dyrektor ZDP uważa, że w najbliższych latach konieczne są przede wszystkim remonty obiektów mostowych, bo jeśli nie będą one wykonywane to za kilka lat konieczna będzie ich całkowita rozbiórka i budowa nowych. Koszty budowy nowych obiektów mostowych są jednak ogromne, a ponadto w tym czasie będzie trzeba zamknąć drogi dojazdowe do tych obiektów. Obecnie obiekty te są jeszcze do uratowania. Jeśli chodzi o chodnik w miejscowości Biskupice-Kochłowice to Zarząd Dróg Powiatowych wykonał już dokumentację, ale na jego wybudowanie potrzebna jest kwota 312.000,-zł. Dyrektor ZDP powiedział, że Gmina Byczyna powinna dołożyć na ten cel jakieś środki ze swojego budżetu.

Radna Irena Kielar powiedziała, że Dyrektor ZDP ma rację, bo najważniejsze jest zagwarantowanie bezpieczeństwa użytkownikom tych mostów.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa powiedział, że on to rozumie, ale budowa dwóch w/w chodników była już obiecywana od dawna i radni liczą na realizację tych zadań.

Dyrektor ZDP powiedział, że gminy naszego powiatu mogłyby przejąć część dróg i można to im zaproponować. Po szczegółowej inwentaryzacji dróg powiatowych okazuje się, że część

z nich nie ma bowiem charakteru drogi powiatowej i właśnie takie odcinki mogłyby przejąć gminy.

Radny Piotr Gruss zapytał czy gminy mogą się starać o fundusze strukturalne na drogi.

Dyrektor ZDP wyjaśnił, że tak, ale tylko na swoje drogi czyli gminne.

Wicestarosta dodał, że środki takie pojawią się nie wcześniej niż dopiero w 2007 roku.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa powiedział, że należy też zwrócić uwagę czy planowana w latach 2011-2012 budowa trasy szybkiego ruchu Katowice-Poznań nie będzie kolidować

z naszymi zadaniami drogowymi, np. z remontem wiaduktu w miejscowości Gołkowice. Radny dodał, że jego zdaniem zadanie w Gołkowicach nie jest konieczne do realizacji.

Dyrektor ZDP powiedział, że w porównaniu z innymi nasze województwo bardzo źle wypada jeśli chodzi o budowę i remonty dróg czy obiektów drogowych.

Wicestarosta powiedział, że jeśli chodzi o budowę chodnika w Wołczynie to może wystarczyłoby tylko poszerzyć jezdnię zamiast budować chodnik. Takie rozwiązanie byłoby na razie jakimś wyjściem z sytuacji i byłoby najtańsze.

Przewodniczący Komisji Oświaty zaproponował, aby przed zagrożonymi obiektami mostowymi postawić dodatkowe znaki drogowe. Dyrektor ZDP wyjaśnił, że w takim wypadku muszą być oznakowane całe drogi, a nie tylko same obiekty. Konieczne są również uzgodnienia z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych, bo z takich też dróg kierowcy wjeżdżają na nasze drogi powiatowe oraz uzgodnienia z niektórymi sąsiednimi powiatami. Ponadto nowe oznakowanie jest bardzo kosztowne. Dla zobrazowania tych kosztów Dyrektor powiedział, że np. do końca br. ZDP ma obowiązek oznakowania wszystkich miejscowości informacyjnymi tablicami czarno-białymi, część miejscowości już została oznakowana,

a na oznakowanie pozostałych brakuje około 240.000,-zł. Jest to koszt jedynie zakupu samych znaków. Niestety ZDP nie wywiąże się z tego obowiązku z powodu braku środków finansowych.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa zapytał czy z unijnego budżetu na 2006r. planowane są jakieś środki na nasze drogi.

Dyrektor ZDP powiedział, że najprawdopodobniej będą jakieś środki, ale tylko na główne drogi czyli np. krajowe czy autostrady. Na pozostałe drogi na razie Unia nie przewiduje żadnych pieniędzy.

Skarbnik Powiatu potwierdził wypowiedź Dyrektora ZDP i powiedział, że faktycznie nie ma możliwości otrzymania środków unijnych na drogi w takich powiatach jak nasz.

Wicestarosta dodał, że był ostatnio na spotkaniu konsultacyjnym w Urzędzie Marszałkowskim dotyczącym Planu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego i okazuje się,

że na drogi powiatowe też będą pieniądze, ale dopiero od roku 2007. Będą to środki

do wykorzystania w latach 2007-2013 przez miasta liczące powyżej 25 tys. mieszkańców

albo na wartość zadania powyżej 2 mln. zł. Wicestarosta dodał, że będzie przygotowany w tej sprawie protest, ponieważ mniejsze miejscowości nie mają szans na te pieniądze.

Przewodniczący Komisji Oświaty nawiązując do koniecznych remontów naszych obiektów mostowych, zapytał czy aktualna jest jeszcze jakaś rękojmia czy gwarancja poprzednich wykonawców tych obiektów.

Dyrektor ZDP powiedział, że nie istnieją już firmy, które wybudowały te obiekty.

Kolejno Skarbnik zapytał Dyrektora ZDP czy proponowany przez radnych zakup koparko-ładowarki jest faktycznie niezbędny.

Dyrektor wyjaśnił, że przydałby się taki sprzęt, bo można by wtedy bardzo dużo zrobić

i jednocześnie zaoszczędzić, ale wiadomo, że na zakup takiej koparko-ładowarki potrzebna jest kwota 60.000,-zł –70.000,-zł.

Członkowie komisji zgodnie stwierdzili, że zakup takiego sprzętu jest uzasadniony i należy rozpatrzyć jednak jego zakup.

Radny Mariusz Pieńkowski powiedział, że podobnie jak proponowana budowa dwóch chodników, zakup koparko-ładowarki powinien znaleźć się w przyszłorocznym budżecie

jako zadanie rezerwowe. Jeżeli pojawią się jakieś dodatkowe środki finansowe w trakcie roku budżetowego 2006, to wtedy zostaną wykonane powyższe zadania rezerwowe. Dodatkowo należy też przeprowadzić rozmowy w naszymi gminami w sprawie współfinansowania

tych zadań.

Radni pozytywnie odnieśli się do powyższej propozycji i w związku z powyższym Przewodniczący obu komisji poddali projekt budżetu wraz z autopoprawką pod głosowanie.

Komisja Oświaty w obecności 5 członków, 4 głosami za, przy 1 głosie wstrzymującym się

i braku głosów przeciw, pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu na 2006r. wraz

z autopoprawką i z uwzględnieniem proponowanych zadań rezerwowych.

Komisja Rolnictwa z takimi samymi warunkami pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu

w obecności 5 członków komisji, którzy głosowali jednogłośnie, 5 głosami za.

Kolejno członkowie komisji omawiali pozostałe materiały na sesję, a mianowicie:

1.projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu Powiatowego Funduszu Gospodarki

Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym,

2.projekt uchwały w sprawie wyboru banku wykonującego bankową obsługę budżetu

Powiatu Kluczborskiego,

3.projekt uchwały w sprawie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć

niektórych nauczycieli oraz zasad zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć

w kształceniu zaocznym i w systemie kształcenia na odległość,

4.sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu za okres od 07.12.2005r. do dnia

14.12.2005r.,

5.informacja dotycząca oświadczeń majątkowych za 2004 rok.

Radna Irena Kielar zapytała czy proponowana uchwała w sprawie tygodniowego

obowiązkowego wymiaru godzin zajęć niektórych nauczycieli oraz zasad zaliczania

do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w kształceniu zaocznym i w systemie kształcenia na odległość, nie powinna być zawarta w zapisach uchwały o przyjęciu regulaminu wynagradzania nauczycieli.

Skarbnik wyjaśnił, że powyższe uregulowania muszą być przyjęte przez Radę Powiatu odrębną uchwałą.

Przewodniczący Komisji Oświaty poprosił o krótkie wyjaśnienie co do projektu uchwały

w sprawie wyboru banku wykonującego bankową obsługę budżetu Powiatu Kluczborskiego.

Skarbnik wyjaśnił, że 31.12.2005r. wygasa umowa z bankiem, który dotychczas zajmował się obsługą naszego budżetu i w związku z tym przystąpiono do wyboru banku na obsługę budżetu przez kolejne lata. Został przeprowadzony przetarg, w wyniku którego bankową obsługę budżetu naszego powiatu od dnia 01.01.2006r. do dnia 31.12.2010r. powierzono Bankowi Spółdzielczemu w Wołczynie Oddział w Kluczborku.

Innych zapytań do materiałów na sesję radni nie wnieśli.

Ad.3.

Radni nie poruszali innych spraw.

Ad.4.

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący Komisji podziękowali wszystkim

za udział w obradach i zamknęli posiedzenie w dniu dzisiejszym.

Na tym protokół zakończono.

 

Przewodniczący Komisji Oświaty:                         Przewodniczący Komisji Rolnictwa:

Józef Woźny                                                               Władysław Zawadzki