UCHWAŁA NR XXXI/232/2005
RADY POWIATU w KLUCZBORKU
z dnia 27 września 2005 r.
w sprawie przekształcenia Policealnej Szkoły Zawodowej, wchodzącej
w skład Zespołu Szkół Licealno–Technicznych w Kluczborku.
Na podstawie art. 2c ust. 5 ustawy z dni
a 8 stycznia 1999r. - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego ( Dz. U. Nr 12, poz. 96, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 104, poz. 1104 i Nr 122, poz. 1312 oraz z 2001r. Nr 111, poz. 1194, Nr 144, poz. 1615 i Nr 147, poz.1644),w związku z art. 9 ust. 1 pkt 3 lit g ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703, Nr 281, poz. 2781 i z 2005 r. Nr 17, poz. 141) oraz art. 12 pkt. 8 lit. i ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592, z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806, z 2003r. Nr 162, poz. 1568 i z 2004 r. Nr 102, poz.1055, Nr 167, poz. 1759) Rada Powiatu w Kluczborku uchwala, co następuje:
§ 1. 1.
Z dniem 1 września 2005 roku dotychczasową szkołę – dwuletnią szkołę policealną noszącą nazwę Policealna Szkoła Zawodowa, z siedzibą w Zespole Szkół Licealno–Technicznych w Kluczborku, ul. Sienkiewicza 20, przekształca się szkołę ponadgimnazjalną – szkołę policealną o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku.2.
Szkoła ponadgimnazjalna, o której mowa w ust. 1, otrzymuje nazwę: Szkoła Policealna Nr 1 w Kluczborku.3. Siedziba Szkoły Policealnej Nr 1 mieści się w Kluczborku, przy ul. Sienkiewi
cza 20.4.
Akt przekształcenia szkoły, o której mowa w pkt 1, stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2.
Szkoła Policealna Nr 1 w Kluczborku wchodzi w skład Zespołu Szkół Licealno- Technicznych, z siedzibą w Kluczborku przy ul. Sienkiewicza 20.
§ 3. Cele, zadania, organizację i zasady funkcjonowania Szkoły Policealnej Nr 1 określa statut stanowiący załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Kluczborku..
§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Maciej Mularczyk
Załącznik Nr 1
do uchwały Nr XXXI/232/2005
Rady Powiatu w Kluczborku
z dnia 27 września 2005 r.
AKT PRZEKSZTAŁCENIA
publicznej szkoły policealnej
Na podstawie art. 2c ust. 5 i 8 ustawy z dnia 8 stycznia 1999r. - Przepisy wpr
owadzające reformę ustroju szkolnego (Dz. U. Nr 12, poz. 96, z 2000r. Nr 12, poz. 136, Nr 104, poz. 1104 i Nr 122, poz. 1312 oraz z 2001r. Nr 111, poz. 1194, Nr 144, poz. 1615, Nr 147, poz. 1644)RADA POWIATU W KLUCZBORKU
przekształca
z dniem 1 wr
ześnia 2005 r.Policealną Szkołę Zawodową
w szkołę ponadgimnazjalną, o nazwie:
Szkoła Policealna Nr 1 w Kluczborku
§1. Szkoła Policealna Nr 1w Kluczborku, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku jest publiczną szkołą ponadgimnazjalną, której ukończenie umożliwia osobom posiadającym wykształcenie średnie uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu.
§ 2.
Szkoła Policealna Nr 1 wchodzi w skład Zespołu Szkół Licealno – Technicznych w Kluczborku, ul. Sienkiewicza 20.
§ 3.1.
Cele kształcenia, zadania, organizację, zasady funkcjonowania oraz zawody, w jakich kształci szkoła określa statut Szkoły Policealnej Nr 3 w Kluczborku.2.
W Szkole Policealnej Nr 3 prowadzi się klasy dotychczasowej szkoły policealnej dla dorosłych, aż do czasu likwidacji tych klas.
Załącznik Nr 2
do Uchwały Nr XXXI/232/2005
Rady Powiatu w Kluczbork
z dnia 27 września 2005 r.
STATUT
SZKOŁY POLICEALNEJ NR 1
w Kluczborku
- Podstawa prawna
- ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.),
- ustawa z dnia 8 stycznia 1999 – Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego (Dz. U. z 1999 r. Nr 12, poz. 96 z późn. zm.)
- ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 111 2 z późn. zm.)
- ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.)
- ustawa z dnia 26 listopada o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.)
- Postanowienia ogólne
§1.
1. Szkoła nosi nazwę Szkoła Policealna Nr 1 i wchodzi w skład Zespołu Licealno–Technicznych w Kluczborku.2. Szkoła Policealna Nr 1 w Kluczborku, zwana dalej szkołą, ma siedzibę w Kluczborku, przy ul. Sienkiewicza 20.
§2. 1.Organem prowadzącym szkołę jest Powiat Kluczborski.
2.Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Opolski Kurator Oświaty.
§3. 1. Szkoła realizuje zadania z zakresu kształcenia, dokształcania i doskonalenia osób dorosłych wynikających z programów nauczania.
2. Szkoła kształci w zawodzie:
- technik informatyk.
3. Każdorazowo na rok szkolny kierunki kształcenia i specjalności określa dyrektor szkoły po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną i w uzgodnieniu z organem prowadzącym szkołę.
4. Nauka odbywa się w cyklu 1-rocznym dla absolwentów liceum profilowanego o profilu zgodnym z kierunkiem kształcenia i nie dłuższym niż 2,5 rocznym dla absolwentów szkół średnich i innych profili.
5. Specjalności w zawodach, w których kształci szkoła są ustalone zgodnie z przepisami w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego. Mogą to być również programy autorskie, a także specjalności w ramach poszczególnych zawodów opracowane przez nauczycieli lub zespoły przedmiotowe i zatwierdzone przez radę pedagogiczną.
6. Opracow
ane i wdrożone specjalności uwzględniają aktualne wyposażenie pracowni, kadrę nauczycieli specjalistów, a także zapotrzebowanie lokalnego rynku pracy.§4.
1. Kształcenie w szkole prowadzone jest w formie stacjonarnej.2. Zajęcia z uczniami w szkole kształcącej w formie stacjonarnej odbywają się przez 5 dni w tygodniu.
- Cele i zadania szkoły
§5.
Ukończenie szkoły umożliwia osobom posiadającym wykształcenie średnie uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu.§6.
Szkoła realizuje zadania określone w Ustawie o systemie oświaty, zwanej dalej “Ustawą” oraz w przepisach wykonawczych do tej ustawy, a w szczególności:- Stwarza uczniom warunki do zdobycia wiedzy i umiejętności zgodnie z opracowanymi programami danych przedmiotów.
- Organy szkoły
§7.
Organami szkoły są:- dyrektor szkoły,
§8.
1. Każdy organ szkoły ma prawo do swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych odrębnymi przepisami, które są zgodne ze statutem szkoły.2. Organy sz
koły współdziałają ze sobą zgodnie z wymogami określonym w odrębnych przepisach oraz rozwiązują spory między sobą.3. Zaistniałe spory oraz konflikty między organami szkoły rozstrzyga się wewnątrz szkoły poprzez dialog przedstawicieli stron konfliktu, zawsze z udziałem dyrektora szkoły. W przypadku braku porozumienia każda ze stron może zwrócić się do organu prowadzącego.
4. Tryb wyboru i odwołania członków poszczególnych organów szkoły określają odrębne przepisy.
§9. 1. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy, kieruje procesem dydaktyczno – wychowawczym szkoły, kontroluje pracę zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
2. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych prac owników szkoły,
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
3. Dyrektor szkoły w szczególności:
a) kieruje działalnością szkoły i reprezentuje na zewnątrz,
b) sprawuje nadzór pedagogiczny,
c) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego,
d) realizuj
e uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,e) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły, zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,
f) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,
g) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.
4. Dyrektor szkoły może w drodze decyzji skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły.
§10.
1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.2. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole. W zebraniach rady pedagogicznej mogą również brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły, który organizuje pracę rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
4. Rada obraduje na zebraniach plenarnych lub w powołanych przez siebie komisjach. Zebrania plenarne są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania słuchaczy po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zasady or
ganizowania zebrań określa regulamin rady pedagogicznej.5. Dyrektor szkoły przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
6
. Rada pedagogiczna jako organ kolegialny posiada kompetencje stanowiące i opiniotwórcze.7. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły,
- zatwierdzanie wyników klasyfikacji słuchaczy,
- podejmowanie uchwał w spraw
8. Do kompetencji opiniodawczych rady pedagogicznej należy w szczególności:
- organizacja pracy w szkole, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i poza lekcyjnych,
- projekt planu finansowego szkoły,
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień,
- propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- propozycje dyrektora szkoły dotyczące kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w szkole.
a) stat
b) wewnątrzszkolny system oceniania, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.
- Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora szkoły lub do dyrektora szkoły o odwoł
§11.1.W szkole działa samorząd słuchaczy, zwany dalej “samorządem”.
2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
3. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
4. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
5. Samorząd może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
- prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
6. Samorząd opiniuje:
- Dyrektor przy dokonywaniu oceny pracy nauczyciela może zasięgnąć opinii samorządu uczniowskiego.
- Organizacja szkoły
§12.
1.Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania – do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.2. W arkuszu organizacyjnym szkoły zamieszcza się w szczególności:
- liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
- liczbę godzin edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
4.Termin rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organiza
cji roku szkolnego.§13.
Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział.§14. 1. Zajęcia w ramach kształcenia ogólnego, stanowiące realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla szkoły, obowiązkowe dla wszystkich uczniów, są organizowane w oddziałach.
2. Nauczanie języków obcych może być organizowane w zespołach międzyoddziałowych z uwzględnieniem poziomu umiejętności językowych uczniów.
3. Organizację zajęć teoretycznych i praktycznych w szkole określają odrębne przepisy.
§15. 1. Zaj
ęcia w ramach kształcenia w zawodach realizowane przez szkołę, stanowiące realizację podstaw programowych ustalonych dla danego zawodu, organizowane są w oddziałach lub zespołach międzyoddziałowych albo międzyszkolnych.2. W uzasadnionych przypadkach poszc
zególne zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia w zawodach mogą być prowadzone na terenie innych jednostek organizacyjnych, w szczególności u pracodawców, w centrach kształcenia praktycznego, w centrach kształcenia ustawicznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego przez pracowników tych jednostek, na podstawie umowy zawartej pomiędzy szkołą a daną jednostką.3. W ramach kształcenia ogólnego oraz kształcenia w zawodach uczeń realizuje wszystkie zajęcia edukacyjne zamieszczone w szkolnym planie
nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania.§16.
Szczegółowe kryteria ustalania liczebności uczniów w oddziale, grupie i zespole międzyoddziałowym lub międzyszkolnym ustala na dany rok szkolny organ prowadzący.§17. Godzina
lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze, nie dłuższym jednak niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.§18. Do realizacji celów
statutowych szkoła zapewnia możliwość korzystania z:- pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem,
- biblioteki służącej realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły wspierającej doskonalenie zawodowe nauczycieli i popularyzowanie wiedzy wśród ucz
Szczegółową organizację biblioteki i zadań nauczyciela bibliotekarza oraz zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami i nauczycielami określi rada pedagogiczna.
- Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
§19.
1. W szkole zatrudnia się nauczycieli, pracowników administracji i pracowników obsługi.2. Zasady zatrudnienia w szkole nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
3. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą i jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece słuchaczy. Zobowiązany jest w szczególności do:
- odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
- dbałości o prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,
- dbałości o pomoce dydaktyczno – wychowawcze i sprzęt szkol
4. Pracownicy administracji i obsługi zobowiązani są w szczególności do:
a) rzetelnego i efektywnego wykonywania pracy zgodnie z przydziałem
czynności,
§20. Dy
rektor za zgodą organu prowadzącego może tworzyć stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.§21.
Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego i programu nauczania w danym zawodzie, z uwzględnieniem korelacji kształcenia ogólnego i kształcenia zawodowego.§22.
1. Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo – zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek zespołu.2. Zespoły przedmiotowe mogą działać w podzespołach łączących nauczycieli tego samego lub pokrewnych przedmiotów.
3. Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:
§23.
1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
3. Formy spełniania zadań wychowawczych powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
4. Do zadań nauczyciela wychowawcy należy w szczególności:
w szkole,
- Dyrektor może zmienić nauczyciela przedmiotu oraz nauczyciela wychowawcę na pisemny wniosek ucznia po zbadaniu zasadności wysuniętych zarzutów.
- Uczniowie szkoły
§24.
1. Liczbę przyjętych uczniów do klasy pierwszej uzależnia się od planów naborowych na dany rok szkolny uzgodnionych z organem prowadzącym.2. O przyjęcie do klasy pierwszej szkoły mogą ubiegać się absolwenci dotychczasowej szkoły średniej.
3. Kandydaci ubiegający się o przyjęcie do klasy pierwszej powinni posiadać zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kształcenia w określonym zawodzie wydane na podstawie odrębnych przepisów.
4. O przyjęciu kandydata do klasy pierwszej szkoły decyduje:
a) złożenie wymaganych dokumentów: oryginał świadectwa ukończenia szkoły średniej, zaświadczeni
e lekarskie, kwestionariusz osobowy,b) pozytywny wynik egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej, jeżeli szkoła taki egzamin lub rozmowę przeprowadza. Dyrektor szkoły może odstąpić od przeprowadzenia egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza lub równa liczbie wolnych miejsc, którymi dysponuje szkoła,
c) suma punktów za oceny uzyskane na egzaminie wstępnym lub z rozmowy kwalifikacyjnej i za oceny z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych wymienionych w świadectwie ukończenia szkoły niższego stopnia,
d) inne dodatkowe kryteria w zależności od zawodu, w którym kształci szkoła lub od profilu kształcenia ogólnozawodowego w liceum profilowanym, które ukończył kandydat,
5. Egzamin wstępny przeprowadza się w formie pisemnej z dwóch przedmiotów, ustalonych przez radę pedagogiczną.
6. Szkolna komisja rekrutacyjno – kwalifikacyjna powołana przez dyrektora szkoły może zwolnić z egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej kandydata ubiegającego się o przyjęcie do szkoły na podstawie zaświadczenia o pozytywnym wyniku egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej do szkoły wyższej na kierunek odpowiadający lub zbliżony do zawodu, w którym kształci szkoła.
7. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych przyjmowani są do szkoły niezależnie od kryteriów, o których mowa w punktach “b”, “c” “d”.
8. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym, pierwszeństwo w przyjęciu do szkoły mają kandydaci z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzonymi opinią publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
§25.
1. Uczeń ma prawo do:- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej i możliwościami szkoły,
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole, zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
- życzliwego, indywidualnego traktowania w procesie
2. Uczeń zobowiązany jest do:
a) przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły,
b) systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
c) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
d) odpowiedzialności za własne życie, zdrowie oraz rozwój,
e) dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
f) przestrzegania zakazu picia alkoholu oraz używania i rozprowadzania narkotyków na terenie szkoły oraz na zajęciach organizowanych przez szkołę poza jej terenem.
g) przestrzegania regulaminów oraz przepisów bhp obowiązujących w poszczególnych pracowniach, warsztatach oraz na stanowiskach szkoleniowych.
§26.
1. Nagrody i wyróżnienia mogą być przyznawane uczniom, którzy przez wzorowe wypełnianie obowiązków słuchacza osiągają bardzo dobre wyniki w nauce, przyczyniają się do powiększania osiągnięć i sukcesów szkoły, a ponadto ich postawa nie budzi zastrzeżeń.Stosuje się następujący system nagród:
- pochwała wychowawcy,
- pochwała dyrektora,
- podziękowanie w formie dyplomu,
- nagroda książkowa lub rzeczowa.
2. Wobec uczniów prezentujących naganną postawę stosuje się następujący system kar:
3. Uczeń szkoły może być skreślony z listy przez dyrektora szkoły w formie decyzji administracyjnej, na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego, w niżej wymienionych przypadkach:
- drastycznych lub powtarzających się przypadkach wykroczeń i rażących zachowań niezgodnych z regulaminem szkoły i statutem,
- wejścia w konflikt z prawem,
- nie podjęcia nauki lub notorycznego opuszczania zajęć,
- Wychowawca klasy ma obowiązek informowania ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu kary.
- Tryb odwoławczy:
1). Uczeń może odwołać się od kar wymienionych w ust. 2 lit. “a”, “b”, “c” w następującym trybie:
2). W skład komisji wchodzą:
- dyrektor lub wicedyrektor szkoły,
3). Komisja rozpatruje odwołanie w ciągu 7 dni informując niezwłocznie o podjętej decyzji ucznia w formie pisemnej. Decyzja Komisji jest ostateczna.
6. Uczeń może odwołać się od decyzji o skreśleniu z listy do Opolskiego Kuratora Oświaty w ciągu 14 dni.
- Postanowienia końcowe
§27.
Szkoła używa pieczęci zgodnie z odrębnymi przepisami.§28.
Szkoła może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.§ 29.
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.§30.
Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.§31. Tryb wprowadzania zmian do statutu:
1. Podstawą wprowadzenia zmian jest:
- wniosek organów szkoły złożony do dyrektora szkoły
- zmiana przepisów prawa oświatowego.
2. Zmiany do statutu przygotowuje rada pedagogiczna i przedstawia je do uchwalenia radzie szkoły.
3. W szkole policealnej, w której rada szkoły nie została powołana, zadania wykonuje rada pedagogiczna.
4. W
prowadzone zmiany muszą być zgodne z prawem oświatowym.5. Zmiany przekazuje się do Opolskiego Kuratora Oświaty i Starostwa Powiatowego w Kluczborku.
6. W przypadku wprowadzania częstych zmian, raz do roku można wprowadzić tekst jednolity statutu.
§32. W
sprawach nieuregulowanych w statucie ma zastosowanie ustawa o systemie oświaty wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie.