Protokół Nr 25/2005

 

Z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Rodziny i Patologii

w dniu 23 lutego 2005r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Józef Woźny.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu,

2.Jolanta Krzysztowczyk – Naczelnik Wydziału Edukacji

Starostwa Powiatowego w Kluczborku.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów sporządzonych przez Wydział Edukacji:

-profilaktyka w kontekście strategii środowiska lokalnego,

-plany absolwentów rocznik 2005 szkół ponadgimnazjalnych w Powiecie Kluczborskim,

-ferie zimowe 2005 w szkołach ponadgimnazjalnych Powiatu Kluczborskiego,

/materiały powyższe w załączeniu do zawiadomienia/.

3.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 28.02.2005r.

4.Plan pracy komisji na I półrocze 2005r.
5.Wolne wnioski.

6.Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad.1.

Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał wszystkich zebranych i przedstawił porządek obrad. Członkowie komisji nie wnieśli uwag do proponowanego porządku obrad

i jednogłośnie go przyjęli.

Ad.2.

Przewodniczący Komisji poinformował radnych, że wraz z zawiadomieniem o dzisiejszym posiedzeniu radni otrzymali materiały przygotowane przez Wydział Edukacji Starostwa Powiatowego celem zapoznania się i dyskusji. Przewodniczący poprosił Panią Naczelnik Wydziału Edukacji o komentarz do następujących opracowań:

1.”Profilaktyka w kontekście strategii środowiska lokalnego” – opracowany na podstawie

badań prowadzonych wśród uczniów szkół średnich Powiatu Kluczborskiego /pismo

Nr ED-MP-0922/4/05 z dnia 20.01.2005r./,

2.”Plany absolwentów rocznik 2005 szkół ponadgimnazjalnych w Powiecie Kluczborskim”
– opracowany na podstawie danych zebranych z ankiety przeprowadzonej wśród uczniów

/pismo Nr ED-MP-0922/7/05 z dnia 20.01.2005r./,

3.Informacja o wypoczynku feryjnym dzieci i młodzieży, organizowanym przez szkoły

i placówki oświatowe Powiatu Kluczborskiego podczas ferii zimowych w roku szkolnym

2004/2005 /pismo Nr ED-MS-4333/4/05 z dnia 04.02.2005r./.

Powyższe opracowania znajdują się w aktach komisji – RP/K.Ośw.-0058/21,22,24/2005.

Naczelnik Wydziału Edukacji powiedziała, że już kilka lat temu opracowano “Program działań interwencyjnych i profilaktycznych w zakresie zagrożeń młodzieży zjawiskami patologicznymi na terenie Powiatu Kluczborskiego”. Na bazie tego programu opracowano
w szkołach i różnych placówkach plany działań, które zmierzały do walki z patologią społeczną. Na przełomie roku 1999 i 2000 oraz w 2002 powiat przeprowadził ze środków własnych diagnozę w naszych szkołach, a w roku 2004 Gmina Kluczbork w swoich placówkach. Jej wyniki zostały przedstawione przez gminę w raporcie nt. “Nadużywania alkoholu i środków odurzających w Gminie Kluczbork”. W szkołach ponadgimnazjalnych również przeprowadzono w tym okresie taką diagnozę. Pani Naczelnik powiedziała,
że poprzez przeprowadzenie tych diagnoz chciano zbadać jak realizowane plany działań poszczególnych szkół i różnych instytucji, wpływają na zmniejszenie patologii. Niestety, zdaniem Pani Naczelnik nie wygląda to dobrze, ponieważ ciągle obniża się wiek inicjacji alkoholowej, nikotynowej i środkami odurzającymi. Dwie szkoły ponadgimnazjalne
w naszym powiecie stały się tak jakby źródłem dla dilerów tzn. uczniów zajmujących się handlem narkotykami w celach zarobkowych. Pani Naczelnik dodała, że sprawa ta była poruszana na ostatniej naradzie z dyrektorami szkół. Ponadto, na kolejnej naradzie, która zaplanowana jest na dzień 9 marca br., przedstawiciel policji przedstawi dyrektorom analizę zdarzeń, jakie miały miejsce w 2004 roku z podziałem na poszczególne szkoły naszego powiatu. Powiat chce następnie ukierunkować pracę szkół na konkretne już działania. Oprócz tego zbierane były też ze szkół sprawozdania z wcześniejszych działań, w których jednak brakuje informacji na temat:

1.wniosków podejmowanych przez radę pedagogiczną, które wytyczają dalszą drogę

wychowawczą, profilaktyczną, interwencyjną,

2.trudności w realizacji działań,

3.zmian w wiedzy, postawach i zachowaniach młodzieży,

4.skuteczności realizowanych programów i zadań.

Pani Naczelnik dodała, że powiat przeprowadza diagnozę co 2 lata, w związku z czym
w budżecie powiatu zawsze powinno się znaleźć jakieś środki finansowe na ten cel.

Radny Leszek Krzyżanowski powiedział, że jego zdaniem również pedagodzy w szkołach powinni zająć się tym problemem. W zakresie profilaktyki działa przecież szereg różnych organizacji, które wspomagają szkoły zarówno finansowo jak i rzeczowo. Ponadto radny powiedział, że istnieje też możliwość organizowania bezpośredniego kontaktu młodzieży szkolnej z osobami uzależnionymi i leczącymi się w różnych ośrodkach terapeutycznych. Pani Naczelnik stwierdziła, że do tego problemu powinni się również włączyć rodzice.

Przewodniczący Komisji zaproponował, aby w planie pracy komisji zaplanować spotkanie radnych z pedagogami szkół na powyższy temat.

Kolejno Naczelnik Wydziału Edukacji przedstawiła radnym opracowanie pn. “Plany absolwentów rocznik 2005 szkół ponadgimnazjalnych w Powiecie Kluczborskim”. Powiedział, że w tym roku po raz pierwszy uczniowie kończą licea ogólnokształcące
i licea profilowane z nową maturą, po których można będzie można kontynuować naukę
w nowoutworzonych szkołach policealnych nowego typu, dających zawód. Wśród uczniów zdających w tym roku nową maturę /łącznie z uczniami techników/ przeprowadzono ankietę, w której wzięły udział 692 osoby na ogólną liczbę 788 tegorocznych absolwentów. Ankietę przeprowadzono po to, aby dowiedzieć się ilu chętnych, oprócz tych, którzy pójdą na studia, chciało by kontynuować naukę w szkołach policealnych. Pani Naczelnik wyjaśniła, że wiąże się to z koniecznością rozszerzenia sieci naszych szkół o szkoły policealne.
Z przeprowadzonych badań wynika, że 167 przyszłych absolwentów 2005 deklaruje chęć dalszej edukacji w szkole policealnej. W przypadku niepowodzenia w dostaniu się na studia wyższe dodatkowo kontynuować naukę w szkole policealnej może 97 uczniów, co stanowić będzie łącznie 264 potencjalnych słuchaczy. Daje to możliwość utworzenia na terenie naszego powiatu 6-10 oddziałów szkół policealnych. Jest to jednak zależne od tego,
jak absolwenci zdadzą maturę i czy dostaną się na studia. Powiatowy Urząd Pracy
w Kluczborku przygotował propozycje dotyczące kształcenia młodzieży, z której wynika,
że największe zapotrzebowanie wykazali pracodawcy w następujących obszarach
i kierunkach kształcenia: opieka nad ludźmi starszymi, sprzedawcy, pracownicy ochrony, informatycy, ślusarze, spawacze, tokarze, ekonomiści, pracownicy biurowi, kosmetyczka-wizażystka. Pani Naczelnik dodała, że najlepiej było by, aby zakłady pracy prowadziły
i zabezpieczały praktyczną naukę zawodu w konkretnych zawodach oraz, aby uaktywnił się cech rzemiosł.

Kolejnym opracowaniem, który przedstawiła Naczelnik Wydziału Edukacji była informacja dotycząca organizacji ferii zimowych w bieżącym roku, opracowana na podstawie zgłoszeń poszczególnych szkół. Pani Naczelnik wyjaśniła, że w miesiącu styczniu właściwie nie odbywały się w szkołach te zajęcia, które z nowego budżetu są przeznaczone na sport
i w związku z tym poproszono szkoły, aby te środki skomasować i wykorzystać podczas ferii.

Do przedstawionych wyżej materiałów członkowie komisji nie wnieśli zapytań.

Ad.3.

Kolejno członkowie komisji analizowali materiały przygotowane na najbliższą sesję Rady Powiatu, która odbędzie się w dniu 28.02.2005r. Wśród materiałów znajdują się projekty uchwał w następujących sprawach:

-ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych

powiatu kluczborskiego na 2005 rok,

-nadania pierwszego statutu I Liceum Ogólnokształcącemu dla dorosłych w Kluczborku,
I Liceum Ogólnokształcącemu Uzupełniającemu dla dorosłych w Kluczborku oraz

Technikum Uzupełniającemu Nr 1 dla dorosłych w Kluczborku,

-uchwalenia “Planu rozwoju lokalnego powiatu kluczborskiego”,

-przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej,

-powierzenia Gminie Kluczbork zadań przewidzianych dla Powiatowej Biblioteki Publicznej

powiatu kluczborskiego,

-określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób

Niepełnosprawnych na 2005 rok,

-warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłaty za pobyt dziecka lub osoby

pełnoletniej w placówce opiekuńczo-wychowawczej,

-zbycia za obniżoną cenę nieruchomości stanowiących własność powiatu kluczborskiego,

-wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego dotyczącego

likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Ośrodków

Rehabilitacji Leczniczej z siedzibą w Suchym Borze,

-ustalenia wynagrodzenia Przewodniczącemu Zarządu Powiatu w Kluczborku,

-przyjęcia programu pt. “Program Ochrony Środowiska dla powiatu kluczborskiego na lata

2004-2007 z perspektywą do 2011r. wraz z Planem Gospodarki Odpadami w powiecie

kluczborskim”.

Ponadto w materiałach na sesję znajduje się projekt stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku w sprawie zakazu stosowania do upraw oraz ochrony obszaru powiatu kluczborskiego przed napływem organizmów zmodyfikowanych genetycznie /GMO/, sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego za 2004r. oraz sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu w Kluczborku za okres od 15.12.2004r. do 08.02.2005r.

Kolejno głos zabrała ponownie Naczelnik Wydziału Edukacji i omówiła projekty uchwał dotyczące oświaty, a szczególną uwagę zwróciła na projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych Powiatu Kluczborskiego na 2005r. Powiedziała, że zgodnie z zapisami ustawy Karta Nauczyciela regulamin ten podlega uzgodnieniu ze związkami zawodowymi. W związku z tym Zarząd Powiatu przeprowadził negocjacje ze związkami zawodowymi naszych nauczycieli, które odbyły się w dniu 11 i 20 stycznia oraz 8 lutego br. Jednak zanim doszło do tych spotkań, związkom przekazano przygotowany przez Zarząd projekt regulaminu i poproszono
o jego zaopiniowanie. Jedynie Związek Nauczycielstwa Polskiego przedstawił swoją opinię
i zaproponował pewne zmiany w projekcie. Inne związki nie wypowiedziały się w tej sprawie. Na bazie propozycji przedstawionych przez ZNP, Zarząd Powiatu przygotował nowy projekt regulaminu i uwzględnił propozycje ZNP, tzn.:

1.zrezygnowano z punktowego naliczania dodatku motywacyjnego,

2.zrezygnowano z kwotowego “widełkowego” ustalania dodatku funkcyjnego dla dyrektorów

szkół i innych stanowisk kierowniczych,

3.podniesiono wynagrodzenie za wychowawstwo klasy i za opiekunów stażu, wprowadzając

stawki procentowe /odpowiednio: do 4% za wychowawstwo, do 5% za funkcję doradcy
lub konsultanta oraz do 4% za opiekuna stażu/,

4.zaproponowano wyższe niż w pierwszym projekcie wynagrodzenie za trudne i uciążliwe

warunki pracy /odpowiednio: za trudne warunki – do 11% w Specjalnym Ośrodku Szkolno-

Wychowawczym, do 8% w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, do 3% w szkołach

rolniczych, za uciążliwe warunki – do 20%/,

5.przyjęto nowy podział funduszu nagród dla nauczycieli: 80% na nagrody dyrektora i 20%

na nagrody Starosty.

Następnie, z nowym projektem przystąpiono do negocjacji, w których uczestniczyli już przedstawiciele wszystkich związków. W trakcie spotkań uzgodniono następujące zapisy:

1.przyjęto propozycję związkowców dotyczącą wysokości środków na dodatek
motywacyjny – 4%,

2.przyjęto propozycję związków dotyczącą dodatków dla doradców i konsultantów oraz
za opiekunów stażu /odpowiednio 5% i 4% bez słowa “do”/, nie przyjęto propozycji

związków dotyczącej dodatku za wychowawstwo klasy 4% bez słowa “do”, ponieważ

stwierdzono, że złożoność tej funkcji zależy od zespołu klasowego,

3.nie przyjęto propozycji związków co do wysokości dodatku za warunki pracy w wysokości

14% za trudne warunki i 20% za uciążliwe warunki , Zarząd Powiatu zaproponował nowy

zapis – od 10% do 15% za trudne warunki oraz od 15% do 20% za uciążliwe warunki,

jednak związkowcy nie zaakceptowali takiej propozycji,

4.przyjęto propozycję związków, aby wykreślić z każdego zapisu słowa: “w ramach

posiadanych środków finansowych na wynagrodzenia pracowników pedagogicznych”,

5.nie przyjęto propozycji związków mówiącej, że Starostwo Powiatowe ma zabezpieczać

środki finansowe na płace, na dodatki za trudne i uciążliwe warunki pracy według kryteriów

i wysokości podanych w regulaminie /Zdaniem Zarządu Powiatu oznaczało by to,
że bez względu na możliwości prawne powiat musi zwiększyć środki na wynagrodzenia

nauczycieli. Zapisy ustawowe mówią jednak jednoznacznie, że każde zwiększenie środków

na wynagrodzenia nauczycieli powyżej tych ustalonych ustawą, wymaga dodatkowych

środków, ale tylko i wyłącznie z dochodów własnych powiatu. Na takie rozwiązanie Zarząd

nie wyraził jednak zgody/,

6.zwrócono również uwagę na fakt, że na pewno wystąpi konieczność wydatkowania
w 2005r. dodatkowych środków na inne nieprzewidziane wydatki tj. urlopy dla poratowania

zdrowia, nauczanie indywidualne, itp.

Pani Naczelnik powiedziała, że na koniec negocjacji sporządzono protokół rozbieżności, który zawiera wszystkie wyżej przedstawione ustalenia. Dodała, że Zarząd Powiatu nie mógł przyjąć propozycji związków, które powodowały by braki w planach finansowych jednostek oświatowych, a jednocześnie braki w budżecie powiatu.

Wicestarosta Kluczborski powiedział, że negocjacje były właściwie zdominowane przez przedstawicieli dwóch jednostek tzn. Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego
oraz Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Zdaniem Wicestarosty, Zarząd Powiatu poszedł na daleko idący kompromis, nie potrafiono jednak porozumieć się co do wysokości dodatków za warunki pracy, które dotyczą dwóch w/w jednostek. Dodał, że jeżeli Zarząd zgodził by się na proponowane przez związki dodatki za warunki pracy to w samym tylko Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym brakowało by już 120.000,-zł., a w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej 32.000,-zł. Podsumowując przebieg negocjacji, Wicestarosta stwierdził, że na tle innych powiatów nasz powiat nie wypada źle, a nasi nauczyciele nie mają krzywdząco niskich zarobków.

Skarbnik Powiatu powiedział, że ogólna sytuacja w oświacie jest wszystkim dobrze znana
i na pewno konieczna będzie reorganizacja naszej sieci szkół. Zarząd Powiatu wielokrotnie dyskutował na ten temat, ale do tej pory zdecydował się jedynie na ograniczone ruchy
w tej kwestii.

Zdaniem radnego Leszka Krzyżanowskiego należy przygotować restrukturyzację oświaty
w naszym powiecie, a następnie ją zrealizować. Radny uważa, że koniecznie trzeba zająć się tym problemem.

Kontynuując sprawę regulaminu wynagradzania nauczycieli, Pani Naczelnik powiedziała,
że w materiałach na sesję znajduje się też stanowisko Zarządu Powiatu, w którym Zarząd wnosi o przyjęcie przez Radę przedmiotowego regulaminu z następującymi zapisami, kt
óre dotyczą nie uzgodnionych ze związkami punktów:

1.wychowawstwo klasy – od 2% do 5% wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela
mianowanego,
2.wysokość dodatku funkcyjnego dla nauczyciela, któremu powierzono wychowawstwo
klasy ustala dyrektor szkoły lub placówki, uwzględniając złożoność zadań wynikających
ze sprawowania funkcji,
3.dodatek za pracę w trudnych warunkach przysługuje nauczycielom:
-szkół specjalnych, placówek opiekuńczo-wychowawc
zych i specjalnego ośrodka szkolno- wychowawczego, prowadzącym zajęcia dydaktyczne i wychowawcze wychowankami lub na ich rzecz oraz indywidualne nauczanie dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego, w wysokości od 8% do 14% pobieranego wynagrodzenia zasadniczego,
-poradni psychologiczno-pedagogicznej prowadzącym zajęcia grupowe i indywidualne, wynikające z realizacji zadań diagnostycznych, terapeutycznych, doradczych
i profilaktycznych z młodzieżą i dziećmi niepełnosprawnymi, upośledzonymi w stopniu głębokim, z zaburzeniami zachowania, zagrożonymi niedostosowaniem społecznym, uzależnieniem oraz z ich rodzicami lub opiekunami, w wysokości od 5% do 8% pobieranego wynagrodzenia zasadniczego, 4.dodatek za uciążliwe warunki pracy przysługuje nauczycielom szkół specjalnych i wychowawcom specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego w wysokości od 13% do 20% pobieranego wynagrodzenia zasadniczego.

W związku z zakończeniem dyskusji, Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie projekt regulaminu wynagradzania nauczycieli proponowany przez Zarząd Powiatu.
W obecności 4 radnych, 3 głosami za, przy 1 głosie przeciw i przy braku głosów wstrzymujących się, Komisja Oświaty pozytywnie zaopiniowała projekt regulaminu.

Przechodząc do pozostałych materiałów na sesję, Przewodniczący Komisji powiedział,
że dobrze się stało, iż został przygotowany dokument pn. “Plan rozwoju lokalnego Powiatu Kluczborskiego”.
Wicestarosta Kluczborski powiedział, że jest to bardzo ważny dokument, ponieważ pozwoli nam starać się o dodatkowe środki finansowe z różnych funduszy. W opracowaniu tym znalazły się jednak drobne błędy, które do sesji zostaną poprawione. Dodał też, że plan ten będzie modyfikowany, będzie można w nim zmieniać zapisy w zależności od potrzeb.
Radny Piotr Gruss powiedział, że w opracowaniu tym powinien znaleźć się zapis dotyczący “obchodów dzierżoniowskich” w 2006r., co promowało by dodatkowo nasz powiat.

Radny Leszek Krzyżanowski zaproponował, aby wpisać też do planu projekt dotyczący kluczborskiej obwodnicy kolejowej.

Wicestarosta wyjaśnił, że w tej sprawie poczynione są już pewne działania i na pewno zostanie to zapisane w planie.

Innych zapytań do materiałów na sesję radni nie wnieśli.

Ad.4.

Przewodniczący komisji zaproponował, aby w planie pracy komisji na I półrocze 2005r. znalazły się następujące tematy:

-profile kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych z uwzględnieniem nowych typów
szkół policealnych,

-spotkanie z dyrektorami szkół na temat struktury szkolnictwa w naszym powiecie,

funkcjonowania szkół, finansowania ich i różnych problemów,

-opieka medyczna w szkołach,

-spotkanie z pedagogami i psychologami szkół dotyczące profilaktyki,

-spotkanie z Dyrektorem Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku,

-turystyka w Powiecie Kluczborskim.

Innych propozycji nie zgłoszono. Komisja Oświaty jednogłośnie przyjęła proponowane tematy do uwzględnienia w planie pracy komisji na I półrocze 2005r.

Ad.5.

Członkowie komisji nie poruszali innych spraw.

Ad.6.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział w obradach i zamknął posiedzenie Komisji Oświaty w dniu dzisiejszym. Na tym protokół zakończono.

 

Przewodniczący Komisji:

Józef Woźny