Uchwała Nr XVI/112/2004
Rady Powiatu w Kluczborku
z dnia 26 lutego 2004r.
w sprawie odpowiedzi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na skargę Pana Henryka Fraszka i innych
Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późniejszymi zmianami) oraz art. 54 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270) Rada Powiatu w Kluczborku uchwala co następuje:
§ 1
Udziela się odpowiedzi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu na skargę Pana Henryka Fraszka i innych w przedmiocie skargi na uchwałę Rady Powiatu Kluczbork nr XII/85/2003r. z dnia 19 listopada 2003r. sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku, stanowiącą załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Maciej Mularczyk
Wojewódzki Sąd Administracyjny
w Opolu
Skarżący: Henryk Fraszek 46-200 Kluczbork ul. Strzelecka 23
Maria Leszczyńska 46-200 Kluczbork
Pl.Gdacjusza 3/7
Jerzy Cichowicz 46-200 Kluczbork
ul. Kościuszki 7b/5
Ireneusz Trefoń 46-200 Kluczbork ul. Drzymały 1\2
Danuta Michalska-Zachariasiewicz
46-200 Kluczbork ul. Reymonta 12/6
Leszek Krzyżanowski 46-203 Kluczbork
ul. Ossowskiego 35/3
Adam Martyniszyn 46-250 Wołczyn ul. Przyjaciół 1
Piotr Rewienko 46-200 Kluczbork
ul. Waryńskiego 18/9
Tadeusz Konarski 46-203 Kluczbork
ul. Ligonia 18B/10
Grzegorz Jan Fraszek 46-200 Kluczbork
ul. Strzelecka 23
Strona przeciwna: Powiat Kluczborski 46-200 Kluczbork ul. Katowicka 1
Dot. Sygn II S.A./Wr2887/2003
Odpowiedź na skargę
złożoną przez w/w skarżących na Uchwałę Nr XII/85/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 19 listopada 2003r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku
Wnosi się oddalenie w całości skargi na Uchwałę Nr XII/85/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 19 listopada 2003r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku
Uzasadnienie
Skarżący Henryk Fraszek, Maria Leszczyńska, Jerzy Cichowicz, Ireneusz Trefoń, Danuta Michalska-Zachariasiewicz, Leszek Krzyżanowski, Adam Martyniszyn, Piotr Rewienko, Tadeusz Konarski, Grzegorz Jan Fraszek złożyli w dniu 31 grudnia 2003r. skargę do Naczelnego Sądu Administracyjnego Ośrodek Zamiejscowy we Wrocławiu na uchwałę Nr XII/85/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 19 listopada 2003r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku wraz z wnioskiem o wstrzymanie jej wykonania. W skardze zarzucili rażące naruszenie prawa a w szczególności naruszenie art. 43 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408 z późniejszymi zmianami): na skutek braku określenia sposobu i formy zapewnienia osobom korzystającym z dotychczasowych świadczeń zdrowotnych likwidowanego zakładu dalszego nieprzerwanego udzielania takich świadczeń, bez istotnego ograniczenia ich dostępności, warunków udzielania i jakości; braku wskazania podmiotu przejmującego zdrowotne świadczenia; faktycznego przejęcia przez Centrum Zdrowia Publicznego S.A. w Kluczborku dotychczasowego SP ZOZ; naruszenia w sposób istotny uprawnień wierzycielskich byłych pracowników likwidowanej jednostki; zwolnienia od egzekucji wpłat z NFZ; podjęcia uchwały bez należytego rozeznania aktualnej sytuacji związanej z przekształceniem i oddłużeniem zakładów opieki zdrowotnej; nie podania w uchwale precyzyjnego terminu zakończenia działalności przez SP ZOZ; podjęcia decyzji o likwidacji na podstawie ujemnego wyniku finansowego. W dniu 28 listopada 2003r. Pan Henryk Fraszek zam. Kluczbork ul. Strzelecka 23 w imieniu 10 mieszkańców wezwał pismem z dnia 26.11.2003r. Radę Powiatu w Kluczborku do usunięcia naruszenia prawa polegającego na podjęciu uchwały przez Radę o likwidacji SP ZOZ ZOZ. Rada Powiatu w Kluczborku po dokonanej analizie przytoczonych w skardze zarzutów stwierdza co następuje:
- Rada Powiatu w Kluczborku podjęła uchwałę o likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku w dniu 19 listopada 2003r. Przed podjęciem uchwały zasięgnięto opinii wszystkich samorządów gminnych w powiecie (opinie pozytywne) i Wojewody Opolskiego oraz Rady Społecznej SP ZOZ. . Starosta Kluczborski przekazał uchwałę zgodnie z art. 78 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zmianami) Wojewodzie Opolskiemu., który po analizie nie stwierdził żadnego naruszenia prawa. W miesiącu grudniu dwa samorządy gminne tj. Rada Miejska w Kluczborku i Rada Miejska w Wołczynie zmieniły swoją opinię. W wyniku tego wystąpiliśmy do wojewody Opolskiego o wyrażenie swojego stanowiska w zakresie ważności tych uchwał oraz uchwały Rady Powiatu o likwidacji SP ZOZ. Wojewoda Opolski pismem nr PN.I.RG.0551-111/2003 z dnia 7.01.2004r. poinformował nas, że do w/w uchwał nie wnosi żadnych zastrzeżeń i że brak jest podstaw prawnych do stwierdzenia ich nieważności. Ponadto Wojewoda Opolski stwierdził, iż przedmiotowe uchwały Rad Miejskich w Kluczborku i Wołczynie pozostają bez znaczenia dla likwidacji SP ZOZ w Kluczborku, bowiem organy te wcześniejszymi swoimi uchwałami wyraziły pozytywną opinię w tym zakresie i to one stanowiły podstawę do podjęcia przez Radę Powiatu Kluczborskiego w dniu 19 listopada 2003r. uchwały Nr XII/85/2003 w sprawie likwidacji SP ZOZ w Kluczborku. W Uchwale Nr XII/85/2003r. z dnia 19 listopada 2003r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku w § 2 zapewnia się mieszkańcom Powiatu świadczenia zdrowotne likwidowanego Zakładu w sposób nieprzerwany i bez istotnego ograniczenia ich dostępności, warunków i jakości przez nowo powołaną spółkę Powiatowe Centrum Zdrowia w Kluczborku. Spółka ta została powołana Uchwałą Nr XI/84/2003r. Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 16 października 2003r. Akt zawiązania spółki i przyjęcia statutu spółki został sporządzony w dniu 27 listopada 2003r. przed notariuszem mgr Adamem Sokołowskim w Kancelarii Notarialnej w Kluczborku przy ul. Zamkowej 15 Repertorium A nr 8838/2003. W dniu 8 grudnia 2003r. Zarząd Spółki wystąpił do Sądu Rejonowego w Opolu VIII Wydział Krajowego Rejestru Sądowego z wnioskiem o rejestrację podmiotu w rejestrze przedsiębiorców. W tym samym dniu Pan Henryk Fraszek zam. Kluczbork ul. Strzelecka 23 złożył wniosek do Sądu Rejonowego w Opolu o wydanie postanowienia o wstrzymaniu procedury rejestrowej spółki. Następny wniosek Pan Henryk Fraszek złożył w dniu 29 grudnia 2003r. ponawiając prośbę o wydanie postanowienia o odmowie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego w związku z bardzo głębokim naruszeniem interesu publicznego. Kolejny wniosek został złożony przez Pana Henryka Fraszka w dniu 2 stycznia 2004r. o wydanie postanowienia o odmowie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego w związku z bardzo głębokim naruszeniem interesu publicznego. W związku z w/w wnioskami Pana H.Fraszka Sąd Rejonowy w Opolu dopuścił wnioskodawcę jako uczestnika postępowania w sprawie o rejestrację spółki. Spółka Powiatowe Centrum Zdrowia od dnia sporządzenia aktu notarialnego o jej zawiązaniu jest spółką w organizacji i czynione są wszelkie działania mające na celu rozpoczęcie działalności. Spółka akcyjna w organizacji posiada status przedsiębiorcy w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 19.11.1999r. – Prawo działalności gospodarczej (DzU. Nr 101, poz. 1178 z późniejszymi zmianami) oraz posiada zdolność prawną od chwili jej zawiązania i to bezwarunkowo. Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku w chwili złożenia skargi jest spółką w organizacji. Spełniona więc została dyspozycja art. 310 § 1 oraz art. 323 § 1 Kodeksu spółek handlowych. W podjętej uchwale z dnia 19 listopada 2003r. o likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku ustalono w § 1 pkt. 2 dzień otwarcia likwidacji – 1 grudnia 2003r. oraz w § 2 pkt. 2 określono, iż do czasu utworzenia Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku świadczenia zdrowotne mieszkańcom powiatu będą zapewnione przez likwidowany zakład. Statut Spółki określa, że przedmiotem działalności zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności jest wykonywanie zadań w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego m.in.: 85.11.Z – szpitalnictwo, 85.14B – działalność pogotowia ratunkowego. Z uchwały o likwidacji SP ZOZ wynika jednoznacznie, że świadczenia zdrowotne dla mieszkańców powiatu będą zapewnione bez istotnego ograniczenia ich dostępności oraz że świadczenia te przejmie nowo utworzona spółka – oznacza to , że dotychczasowe kontrakty zawarte przez SP ZOZ w likwidacji kontynuowane będą przez spółkę. SP ZOZ w likwidacji zawarł m.in. kontrakty: lecznictwo stacjonarne – Nr 08R/10034/03/01/SZP/2004 z dnia 21.01.2004 na okres od 01.01.2004r. do 31.12.2006r. (jednym z zakontraktowanych zadań jest chirurgia całodobowa), lecznictwo specjalistyczne – Nr 08R/10034/02/01/AOS/2004 z dnia 14.01.2004r. na okres od 01.01.2004r. do 31.12.2006r., Zakład Opiekuńczo-Leczniczy -08R/10034/06/01/OPD/2004 z dnia 22.01.2004r. na okres od 01.01.2004r. do 31.12.2004r., Pogotowie ratunkowe - 08R/10034/09/01/RPTM/2004 z dnia 31.01.2004r. od 01.01.2004r. do 31.12.2004r. W Wojewódzkim planie zabezpieczenia medycznych działań ratowniczych na rok 2004r. zatwierdzonym przez Wojewodę Opolskiego ustala się lokalizację szpitali posiadających oddziały ratunkowe – w pkt 5 Kluczbork Szpital powiatowy: – Izba przyjęć w standardzie oddziału ratunkowego, wewnętrzno-udarowy z pododdziałem intensywnej opieki kardiologicznej, chirurgii ogólnej, pediatrycznej, ginekologiczno-położniczy, noworodków, laryngologiczny. W spółce przewiduje się zatrudnienie na poziomie 70% obecnego zatrudnienia w SP ZOZ
- Uchwała o likwidacji SP ZOZ jednoznacznie wskazuje w § 2 pkt 1 podmiot, który przejmie świadczenia zdrowotne tj. Powiatowe Centrum Zdrowia S.A w Kluczborku. Świadczenia będą udzielane w sposób nieprzerwany i bez istotnego ograniczenia ich dostępności, warunków i jakości dla wszystkich mieszkańców powiatu z zachowaniem zasad zagwarantowanych przez Konstytucję odnośnie prawa do ochrony zdrowia i równego dostępu do świadczeń. W związku z powyższym jest zachowana dyspozycja art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 30.08.1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408 ze zmianami). Założenia w zakresie przychodów kosztów, lokalizacji i zatrudnienia Powiatowego Centrum Zdrowia w Kluczborku są na bieżąco aktualizowane i stan z 18.11.2003r. uległ już zmianie.
- Podjęcie uchwał o likwidacji SP ZOZ i utworzeniu Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku nie miało na celu pokrzywdzenia pracowników SP ZOZ w zakresie ich uprawnień wynikających z kodeksu pracy a dotychczasowe czynności dokonane zostały zgodnie z obowiązującymi przepisami. SP ZOZ gospodarował samodzielnie przekazanymi w nieodpłatne użytkowanie nieruchomościami i majątkiem będącym własnością powiatu. Zgodnie z Uchwałą Nr XIII/86/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 27 listopada 2003r. w sprawie określenia zasad wniesienia wkładów oraz objęcia akcji spółki akcyjnej Powiatowe Centrum Zdrowia w Kluczborku – przedmiotem aportu jest jedynie nieruchomość zabudowana budynkiem Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Wołczynie o wartości 500.000,-zł. i rzeczy ruchome wyszczególnione w załączniku do uchwały. Na tę okoliczność sporządzona została opinia niezależnego biegłego rewidenta przez firmę BADEX Spółka z o.o. w Opolu. W wyniku dokonanych badań stwierdzono prawdziwość sprawozdania Zarządu Powiatu w sprawie wkładów niepieniężnych, które jest prawidłowe i nie budzi zastrzeżeń. Pozostały majątek w dalszym ciągu jest własnością Powiatu. W związku z tym nie ma tu zastosowania art. 231 § 1 Kodeksu pracy o przejściu zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę. Do zaspokojenia roszczeń pracowniczych i należności innych wierzycieli jest zobowiązany likwidator SP ZOZ, a po likwidacji zakładu stają się one zobowiązaniami i należnościami powiatu. Podniesione w skardze zarzuty odnośnie braku dialogu dyrekcja SP ZOZ z pracownikami nie polegają na prawdzie ponieważ tylko w okresie od 3 kwietnia 2003r. do 27 stycznia 2004r. odbyło się 21 spotkań dyrekcji SP ZOZ z załogą , ze związkami zawodowymi, z ordynatorami Szpitala oraz inne spotkania w których brali udział pracownicy. W niektórych spotkaniach wzięli udział przedstawiciele powiatu m.in. Przewodniczący Rady Powiatu w Kluczborku, Starosta Kluczborski, Wicestarosta Kluczborski, Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia Starostwa Powiatowego.
- Uchwała w § 6 pkt 2 precyzyjnie określa termin zakończenia działalności medycznej określając go na dzień nie późniejszy niż dzień 31 grudnia 2004r. Rada Powiatu w Kluczborku ustalając termin zakończenia czynności likwidacyjnych na dzień nie później niż do 28 lutego 2007r. dała możliwość wcześniejszego zakończenia tego procesu. Z przepisów prawa nie wynika, że zakończenie działalności medycznej zakładu jest równoznaczne z zakończeniem likwidacji. W związku z powyższym nie narusza to art. 60 ust. 6 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. W chwili obecnej powiat już spłaca pożyczkę zaciągniętą na rozbudowę Szpitala – Oddział Chirurgii oraz pożyczkę zaciągniętą przez SP ZOZ a poręczoną przez powiat na ogólną kwotę 7,8 mln zł. A podjęcie decyzji o likwidacji SP ZOZ miało na celu przerwanie narastającego zadłużenia i doprowadzenie do spłaty wszystkich zobowiązań. Natomiast powołanie nowej spółki miało na celu zagwarantowanie świadczeń zdrowotnych i ich dostępności w zakresie lecznictwa otwartego wszystkim mieszkańcom powiatu. Nadzór nad SP ZOZ sprawuje z mocy prawa nie Starosta ale Rada i Zarząd Powiatu, o czym świadczą protokoły z posiedzeń Rady i Zarządu pierwszej i drugiej kadencji. Zarząd Powiatu comiesięcznie analizował sytuację ekonomiczną m.in. uzyskiwane dochody i poniesione wydatki na działalność (wyciągi z protokołów Zarządu). Art. 43 ust. 1, art. 53a ust. 2, art. 60 ust. 4, 4b pkt 4,5 i 6 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej mówią o likwidacji natomiast nie rozstrzygają o procedurze związanej z tym procesem.
- W ciągu ostatnich 5 lat czynionych było wiele działań przewidzianych prawem mających na celu restrukturyzację zakładu a mianowicie w 2000r. został opracowany program restrukturyzacji, corocznie aktualizowany, a pomimo tego straty z roku na rok wzrastały ( redukcja zatrudnienia, ograniczenie kosztów stałych itp.). Dalsze prowadzenie zakładu w tej formie nie przynosiło rezultatu i dlatego wybrano formę likwidacji dotychczasowego zakładu i utworzenie nowego podmiotu prawnego świadczącego usługi medyczne dla mieszkańców powiatu.
- Ponadto w wyniku dotychczasowej realizacji postanowień uchwały o likwidacji SP ZOZ poczynione zostały m.in. czynności polegające na:
- powołaniu likwidatora,
- wpisaniu likwidacji SP ZOZ w Krajowym Rejestrze Sądowym
- dokonano zgodnie z Kodeksem pracy wypowiedzeń umów o pracę pracownikom SP ZOZ.
W związku z powyższym Rada Powiatu w Kluczborku uznaje argumenty przytoczone w skardze za nieuzasadnione i wnosi o oddalenie skargi w całości.
Załączniki zgodnie z wykazem
Wykaz załączników do odpowiedzi na skargę Pana Henryka Fraszka i innych
- Kserokopia Uchwały Nr XII/85/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 19.11.2003r. w sprawie likwidacji SP ZOZ w Kluczborku wraz z opiniami samorządów gminnych, Rady Społecznej SP ZOZ i Wojewody Opolskiego (11 stron)
- Kserokopia Uchwały Nr XI/84/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 16.10.2003r. w sprawie utworzenia spółki akcyjnej ( 1 strona)
- Kserokopia Aktu zawiązania spółki akcyjnej, przyjęcia statutu i objęcia akcji – Rep. A nr 8838/2003 z dnia 27.11.2003r. oraz Aneks z dnia 18.12.2003r. Rep A nr 9549/2003 ( 17 stron)
- Kserokopia pierwszej strony o rejestrację spółki (1 strona)
- Kserokopia pisma do Wojewody Opolskiego Nr RP-0046/XII/85/2003 z dnia 22.12.2003r.w sprawie stwierdzenia nieważności uchwał Rady Miejskiej w Kluczborku i w Wołczynie zmieniających swoje stanowisko w sprawie likwidacji SP ZOZ oraz odpowiedź Wojewody Opolskiego Nr PN.I-RG.0551-111/2003r. z 7.01.2004r. (2 strony)
- Kserokopie pism Pana Henryka Fraszka do Sądu Rejonowego w Opolu w sprawie wstrzymania procedury rejestrowej spółki z dnia 8.12.2003r, 29.12.2003r, 02.01.2004r. oraz pismo wyjaśniające Zarządu Spółki z dnia 31.01.2004r. (6 stron)
- Kserokopia pisma Sądu Rejonowego w Opolu o dopuszczeniu Pana H.Fraszka jako uczestnika postępowania (1 strona)
- Wyciąg z Wojewódzkiego Planu Zabezpieczenia Medycznych działań ratowniczych na rok 2004r. (5 stron)
- Kserokopia Uchwały Nr XIII/86/03 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 27.11.2003r. w sprawie określenia zasad wniesienia wkładów oraz objęcia akcji spółki akcyjnej pn. Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku (4 strony)
- Kserokopia Opinii o sprawozdaniu założyciela PCZ S.A. w Kluczborku w sprawie wkładów niepieniężnych (8 stron)
- Kserokopia wniosku Pana H.Fraszka z dnia 26.11.2003r. wzywającego do usunięcia naruszenia prawa wraz z odpowiedzią Przewodniczącego Rady Powiatu z dnia 15.12.2003r. (2 strony)
- Kserokopie protokołów z rozmów z pracownikami, związkami zawodowymi i innymi z dnia: 03.04.2003r, 08.04.2003r, 16.04.2003r, 18.04.2003r, 06.05.2003r, 12.05.2003r, 14.05.2003r, 22.05.2003r, 03.06.2003r, 04.06.2003r, 02.07.2003r, 24.07.2003r, 26.08.2003r, 10.09.2003r, 19.09.2003r, 23.09.2003r, 08.10.2003r, 05.11.2003r, 26.11.2003r, 28.11.2003r, 27.01.2004r. (54 strony)
- Kserokopia Uchwały Nr IX/63/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 17.07.2003r. w sprawie zatwierdzenia programu naprawczego SP ZOZ w Kluczborku (45 stron)
- Wyciągi z protokołów Zarządu Powiatu w Kluczborku z dnia: 05.12.2002r, 17.12.2002r, 10.01.2003r, 22.01.2003r, 10.02.2003r, 14.04.2003r, 26.05.2003r, 09.06.2003r, 08.07.2003r, 24.07.2003r, 19.08.2003r, 17.09.2003r, 08.10.2003r, 13.10.2003r, 07.10.2003r, 18.11.2003r, 11.12.2003r. (228 stron)
- Kserokopia postanowienia Sądu Rejonowego w Opolu z dnia 26.01.2004r. o wpisaniu likwidacji SP ZOZ. (3 strony)