Uchwała Nr XVI/111/2004

Rady Powiatu w Kluczborku

z dnia 26 lutego 2004r.

 

 

 

w sprawie zażalenia na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu Sygn. akt II S.A./Wr2887/2003 z dnia 18.02.2004r.

 

 

 

Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późniejszymi zmianami) oraz art. 194 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270) Rada Powiatu w Kluczborku uchwala co następuje:

 

 

 

§ 1

 

 

Składa się zażalenie na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu Sygn. akt II S.A./Wr2887/2003 z dnia 18.02.2004r. w sprawie wstrzymania wykonania zaskarżonej uchwały Rady Powiatu Kluczbork nr XII/85/2003r. z dnia 19 listopada 2003r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku, stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.

 

 

§ 2

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady

Maciej Mularczyk

 

 

 

 

 

 

 

 

Naczelny Sąd Administracyjny

za pośrednictwem

Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego

w Opolu

 

 

Skarżący: Henryk Fraszek 46-200 Kluczbork ul. Strzelecka 23

Maria Leszczyńska 46-200 Kluczbork

Pl.Gdacjusza 3/7

Jerzy Cichowicz 46-200 Kluczbork

ul. Kościuszki 7b/5

Ireneusz Trefoń 46-200 Kluczbork ul. Drzymały 1\2

Danuta Michalska-Zachariasiewicz

46-200 Kluczbork ul.Reymonta 12/6

Leszek Krzyżanowski 46-203 Kluczbork

ul. Ossowskiego 35/3

Adam Martyniszyn 46-250 Wołczyn ul. Przyjaciół 1

Piotr Rewienko 46-200 Kluczbork

ul. Waryńskiego 18/9

Tadeusz Konarski 46-203 Kluczbork

ul. Ligonia 18B/10

Grzegorz Jan Fraszek 46-200 Kluczbork

ul. Strzelecka 23

Strona przeciwna: Powiat Kluczborski 46-200 Kluczbork ul. Katowicka 1

 

Dot. Sygn II S.A./Wr2887/2003

 

 

Z a ż a l e n i e

 

na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 16 lutego 2004r.w sprawie wstrzymania wykonania zaskarżonej Uchwały Nr XII/85/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 19 listopada 2003r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku

 

Wnosi się o uchylenie w całości Postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 16 lutego 2004r.w sprawie wstrzymania wykonania zaskarżonej Uchwały Nr XII/85/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 19 listopada 2003r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku

 

 

 

Uzasadnienie

 

 

Skarżący Henryk Fraszek, Maria Leszczyńska, Jerzy Cichowicz, Ireneusz Trefoń, Danuta Michalska-Zachariasiewicz, Leszek Krzyżanowski, Adam Martyniszyn, Piotr Rewienko, Tadeusz Konarski, Grzegorz Jan Fraszek złożyli w dniu 31 grudnia 2003r. skargę do Naczelnego Sądu Administracyjnego Ośrodek Zamiejscowy we Wrocławiu na uchwałę Nr XII/85/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 19 listopada 2003r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku. wraz z wnioskiem o wstrzymanie jej wykonania.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu na podstawie treści skargi uznał, iż w przedmiotowej sprawie zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowanie trudnych do odwrócenia skutków, dokonał oceny przedstawionych przez skarżących potencjalnych możliwości spowodowania trudnych do odwrócenia skutków w przypadku gdyby uchwała została wykonana i na tej podstawie postanowił wstrzymać wykonanie zaskarżonej Uchwały Nr XII/85/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 19 listopada 2003r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku. W uzasadnieniu postanowienia Sąd powołał się na § 8 uchwały wskazujący termin zakończenia czynności likwidacyjnych “... na dzień nie później niż do 28 lutego 2004...” oraz powziął wątpliwości co do zgodności uchwały z prawem. Przedmiotowa uchwała w § 8 stanowi “Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia”. Natomiast § 6 określa:

“1. Termin zakończenia działalności medycznej Zakładu ustala się na dzień nie później niż do końca 2004r.

2. Termin zakończenia czynności likwidacyjnych ustala się na dzień nie później niż do 28 lutego 2007r. “

Jeżeli Sąd podzielił ocenę skarżących tylko na tej podstawie, że termin zakończenia czynności likwidacyjnych określa się na dzień nie później niż do 28 lutego 2004r., to nie zachodzi obawa spowodowania trudnych do odwrócenia skutków w wyniku realizacji uchwały, ani też nie spowoduje to nieodwracalnych skutków w mieniu komunalnym poprzez jego zagospodarowanie czy pozbawieniu mieszkańców opieki zdrowotnej.

Nie podziela się natomiast zarzutów określonych w skardze ze względu na następujące okoliczności:

  1. Rada Powiatu w Kluczborku podjęła uchwałę o likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku w dniu 19 listopada 2003r. Starosta Kluczborski przekazał uchwałę zgodnie z art. 78 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zmianami) przekazał uchwałę Wojewodzie Opolskiemu., który po analizie nie stwierdził żadnego naruszenia prawa. W Uchwale Nr XII/85/2003r. z dnia 19 listopada 2003r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku w § 2 zapewnia się mieszkańcom Powiatu świadczenia zdrowotne likwidowanego Zakładu w sposób nieprzerwany i bez istotnego ograniczenia ich dostępności, warunków i jakości przez nowo powołaną spółkę Powiatowe Centrum Zdrowia w Kluczborku. Spółka ta została powołana Uchwałą Nr XI/84/2003r. Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 16 października 2003r. Akt zawiązania spółki i przyjęcia statutu spółki został sporządzony w dniu 27 listopada 2003r. przed notariuszem mgr Adamem Sokołowskim w Kancelarii Notarialnej w Kluczborku przy ul. Zamkowej 15 Repertorium A nr 8838/2003 W dniu 8 grudnia 2003r. Zarząd Spółki wystąpił do Sądu Rejonowego w Opolu VIII Wydział Krajowego Rejestru Sądowego z wnioskiem o rejestrację podmiotu w rejestrze przedsiębiorców. W tym samym dniu Pan Henryk Fraszek zam. Kluczbork ul. Strzelecka 23 złożył wniosek do Sądu Rejonowego w Opolu o wydanie postanowienia o wstrzymaniu procedury rejestrowej spółki. Następny wniosek Pan Henryk Fraszek złożył w dniu 29 grudnia 2003r. ponawiając prośbę o wydanie postanowienia o odmowie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego w związku z bardzo głębokim naruszeniem interesu publicznego. Kolejny wniosek został złożony przez Pana Henryka Fraszka w dniu 2 stycznia 2004r. o wydanie postanowienia o odmowie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego w związku z bardzo głębokim naruszeniem interesu publicznego. W związku z w/w wnioskami Pana H.Fraszka Sąd Rejonowy w Opolu dopuścił wnioskodawcę jako uczestnika postępowania w sprawie o rejestrację spółki. Spółka Powiatowe Centrum Zdrowia od dnia sporządzenia aktu notarialnego o jej zawiązaniu jest spółką w organizacji i czynione są wszelkie działania mające na celu rozpoczęcie działalności. Spółka akcyjna w organizacji posiada status przedsiębiorcy w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 19.11.1999r. – Prawo działalności gospodarczej (DzU. Nr 101, poz. 1178 z późniejszymi zmianami) oraz posiada zdolność prawną od chwili jej zawiązania i to bezwarunkowo. Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku w chwili złożenia skargi jest spółką w organizacji. Spełniona więc została dyspozycja art. 310 § 1 oraz art. 323 § 1 Kodeksu spółek handlowych. W podjętej uchwale z dnia 19 listopada 2003r. o likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku ustalono w § 1 pkt. 2 dzień otwarcia likwidacji – 1 grudnia 2003r. oraz w § 2 pkt. 2 określono, iż do czasu utworzenia Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku świadczenia zdrowotne mieszkańcom powiatu będą zapewnione przez likwidowany zakład. Statut Spółki określa, że przedmiotem działalności zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności jest wykonywanie zadań w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego m.in.: 85.11.Z – szpitalnictwo, 85.14B – działalność pogotowia ratunkowego. Z uchwały o likwidacji SP ZOZ wynika jednoznacznie, że świadczenia zdrowotne dla mieszkańców powiatu będą zapewnione bez istotnego ograniczenia ich dostępności oraz że świadczenia te przejmie nowo utworzona spółka – oznacza to , że dotychczasowe kontrakty zawarte przez SP ZOZ w likwidacji kontynuowane będą przez spółkę. SP ZOZ w likwidacji zawarł m.in. kontrakty: lecznictwo stacjonarne – Nr 08R/10034/03/01/SZP/2004 z dnia 21.01.2004 na okres od 01.01.2004r. do 31.12.2006r. (jednym z zakontraktowanych zadań jest chirurgia całodobowa), lecznictwo specjalistyczne – Nr 08R/10034/02/01/AOS/2004 z dnia 14.01.2004r. na okres od 01.01.2004r. do 31.12.2006r., Zakład Opiekuńczo-Leczniczy -08R/10034/06/01/OPD/2004 z dnia 22.01.2004r. na okres od 01.01.2004r. do 31.12.2004r., Pogotowie ratunkowe - 08R/10034/09/01/RPTM/2004 z dnia 31.01.2004r. od 01.01.2004r. do 31.12.2004r. W Wojewódzkim planie zabezpieczenia medycznych działań ratowniczych na rok 2004r. zatwierdzonym przez Wojewodę Opolskiego ustala się lokalizację szpitali posiadających oddziały ratunkowe – w pkt 5 Kluczbork Szpital powiatowy: – Izba przyjęć w standardzie oddziału ratunkowego, wewnętrzno-udarowy z pododdziałem intensywnej opieki kardiologicznej, chirurgii ogólnej, pediatrycznej, ginekologiczno-położniczy, noworodków, laryngologiczny. W spółce przewiduje się zatrudnienie na poziomie 70% obecnego zatrudnienia w SP ZOZ
  2. Uchwała o likwidacji SP ZOZ jednoznacznie wskazuje w § 2 pkt 1 podmiot, który przejmie świadczenia zdrowotne tj. Powiatowe Centrum Zdrowia S.A w Kluczborku. Świadczenia będą udzielane w sposób nieprzerwany i bez istotnego ograniczenia ich dostępności, warunków i jakości dla wszystkich mieszkańców powiatu z zachowaniem zasad zagwarantowanych przez Konstytucję odnośnie prawa do ochrony zdrowia i równego dostępu do świadczeń. W związku z powyższym jest zachowane dyspozycja art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 30.08.1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408 ze zmianami). Założenia w zakresie przychodów kosztów, lokalizacji i zatrudnienia Powiatowego Centrum Zdrowia w Kluczborku są na bieżąco aktualizowane i stan z 18.11.2003r. uległ już zmianie.
  3. Podjęcie uchwał o likwidacji SP ZOZ i utworzeniu Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku nie miało na celu pokrzywdzenie pracowników SP ZOZ w zakresie ich uprawnień wynikających z kodeksu pracy a dotychczasowe czynności dokonane zostały zgodnie z obowiązującymi przepisami. SP ZOZ gospodarował samodzielnie przekazanymi w nieodpłatne użytkowanie nieruchomościami i majątkiem będącym własnością powiatu. Zgodnie z Uchwałą Nr XIII/86/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 27 listopada 2003r. w sprawie określenia zasad wniesienia wkładów oraz objęcia akcji spółki akcyjnej Powiatowe Centrum Zdrowia w Kluczborku – przedmiotem aportu jest jedynie nieruchomość zabudowana budynkiem Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Wołczynie o wartości 500.000,-zł. i rzeczy ruchome wyszczególnione w załączniku do uchwały. Na tę okoliczność sporządzona została opinia niezależnego biegłego rewidenta przez firmę BADEX Spółka z o.o. w Opolu. W wyniku dokonanych badań stwierdzono prawdziwość sprawozdania Zarządu Powiatu w sprawie wkładów niepieniężnych, które jest prawidłowe i nie budzi zastrzeżeń. Pozostały majątek w dalszym ciągu jest własnością Powiatu.W związku z tym nie ma tu zastosowania art. 231 § 1 Kodeksu pracy o przejściu zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę. Do zaspokojenia roszczeń pracowniczych i należności innych wierzycieli jest zobowiązany likwidator SP ZOZ, a po likwidacji zakładu stają się one zobowiązaniami i należnościami powiatu.
  4. Uchwała w § 6 pkt 2 precyzyjnie określa termin zakończenia działalności medycznej określając go na dzień nie późniejszy niż dzień 31 grudnia 2004r. Rada Powiatu w Kluczborku ustalając termin zakończenia czynności likwidacyjnych na dzień nie później niż do 28 lutego 2007r. dała możliwość wcześniejszego zakończenia tego procesu. Z przepisów prawa nie wynika, że zakończenie działalności medycznej zakładu jest równoznaczne z zakończeniem likwidacji. W związku z powyższym nie narusza to art. 60 ust. 6 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. W chwili obecnej powiat już spłaca pożyczkę zaciągniętą na rozbudowę Szpitala – Oddział Chirurgii oraz pożyczkę zaciągniętą przez SP ZOZ a poręczoną przez powiat na ogólną kwotę 7,8 mln zł. A podjęcie decyzji o likwidacji SP ZOZ miało na celu przerwanie narastającego zadłużenia i doprowadzenie do spłaty wszystkich zobowiązań. Natomiast powołanie nowej spółki miało na celu zagwarantowanie świadczeń zdrowotnych i ich dostępności w zakresie lecznictwa otwartego wszystkim mieszkańcom powiatu. Nadzór nad SP ZOZ sprawuje z mocy prawa nie Starosta ale Rada i Zarząd Powiatu, o czym świadczą protokoły z posiedzeń Rady i Zarządu pierwszej i drugiej kadencji. Art. 43 ust. 1, art. 53a ust. 2, art. 60 ust. 4, 4b pkt 4,5 i 6 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej mówią o likwidacji natomiast nie rozstrzygają o procedurze związanej z tym procesem.
  5. W ciągu ostatnich 5 lat czynionych było wiele działań przewidzianych prawem mających na celu restrukturyzację zakładu a mianowicie w 2000r. został opracowany program restrukturyzacji, corocznie aktualizowany, a pomimo tego straty z roku na rok wzrastały ( redukcja zatrudnienia, ograniczenie kosztów stałych itp.). Dalsze prowadzenie zakładu w tej formie nie przynosiło rezultatu i dlatego wybrano formę likwidacji dotychczasowego zakładu i utworzenie nowego podmiotu prawnego świadczącego usługi medyczne dla mieszkańców powiatu.
  6. Ponadto w wyniku dotychczasowej realizacji postanowień uchwały o likwidacji SP ZOZ poczynione zostały m.in. czynności polegające na:
  • powołaniu likwidatora,
  • wpisaniu likwidacji SP ZOZ w Krajowym Rejestrze Sądowym
  • dokonano zgodnie z Kodeksem pracy wypowiedzeń umów o pracę pracownikom SP ZOZ
  • część majątku Powiatu dotychczas nieodpłatnie użytkowanego przez SP ZOZ zostało Uchwałą Nr XIII/86/03 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 27 listopada 2003r. przekazane w formie aportu na rzecz Powiatowego Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku.

W związku z powyższym wnosi się o uchylenie Postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, bowiem dyspozycje art. 61 § 3 ustawy z dnia 30.08.2002r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270) nie została wypełniona, tj. nie zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowanie trudnych do odwrócenia skutków w przypadku gdyby została wykonana uchwała Nr XII/85/2003r. Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 19.11.2003r. w sprawie likwidacji SP ZOZ.

 

 

 

Załączniki:

  1. Kserokopia Uchwały Nr XII/85/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 19.11.2003r. w sprawie likwidacji SP ZOZ w Kluczborku wraz z opiniami samorządów gminnych, Rady Społecznej SP ZOZ i Wojewody Opolskiego (11 stron)
  2. Kserokopia Uchwały Nr XI/84/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 16.10.2003r. w sprawie utworzenia spółki akcyjnej ( 1 strona)
  3. Kserokopia Aktu zawiązania spółki akcyjnej, przyjęcia statutu i objęcia akcji – Rep. A nr 8838/2003 z dnia 27.11.2003r. oraz Aneks z dnia 18.12.2003r. Rep A nr 9549/2003 ( 17 stron)
  4. Kserokopia pierwszej strony o rejestrację spółki (1 strona)
  5. Kserokopia pisma do Wojewody Opolskiego Nr RP-0046/XII/85/2003 z dnia 22.12.2003r.w sprawie stwierdzenia nieważności uchwał Rady Miejskiej w Kluczborku i w Wołczynie zmieniających swoje stanowisko w sprawie likwidacji SP ZOZ oraz odpowiedź Wojewody Opolskiego Nr PN.I-RG.0551-111/2003r. z 7.01.2004r. (2 strony)
  6. Kserokopie pism Pana Henryka Fraszka do Sądu Rejonowego w Opolu w sprawie wstrzymania procedury rejestrowej spółki z dnia 8.12.2003r, 29.12.2003r, 02.01.2004r. oraz pismo wyjaśniające Zarządu Spółki z dnia 31.01.2004r. (6 stron)
  7. Kserokopia pisma Sądu Rejonowego w Opolu o dopuszczeniu Pana H.Fraszka jako uczestnika postępowania (1 strona)
  8. Wyciąg z Wojewódzkiego Planu Zabezpieczenia Medycznych działań ratowniczych na rok 2004r. (5 stron)
  9. Kserokopia Uchwały Nr XIII/86/03 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 27.11.2003r. w sprawie określenia zasad wniesienia wkładów oraz objęcia akcji spółki akcyjnej pn. Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku (4 strony)
  10. Kserokopia Opinii o sprawozdaniu założyciela PCZ S.A. w Kluczborku w sprawie wkładów niepieniężnych (8 stron)
  11. Kserokopia postanowienia Sądu Rejonowego w Opolu z dnia 26.01.2004r. o wpisaniu likwidacji SP ZOZ. (3 strony)

.