Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 20 kwietnia 2018 roku w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Powiatu w Kluczborku dotyczącego poparcia Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868 z późn. zm.) i § 21 ust. 2 UchwałyNr V/33/2011 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 10 lutego 2011 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego (Dz. Urzędowy Województwa Opolskiego Nr 28, poz. 361 z późn. zm.) Rada Powiatu w Kluczborku uchwala co następuje: § 1. Rada Powiatu w Kluczborku przyjmuje stanowisko dotyczące poparcia „Apelu Sejmiku Województwa Opolskiego w sprawie zmniejszenia nierówności w dostępie do świadczeń zdrowotnych pomiędzy województwem opolskim, a innymi regionami Polski", stanowiące załącznik do niniejszej uchwały. § 2. Uchwałę Rady Powiatu w Kluczborku przekazuje się: 1) Prezesowi Rady Ministrów, 2) Ministrowi Zdrowia, 3) Prezesowi Narodowego Funduszu Zdrowia, 4) Dyrektorowi Opolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, 5) Wojewodzie Opolskiemu, 6) Marszałkowi Województwa Opolskiego, 7) Przewodniczącemu Sejmiku Województwa Opolskiego, 8) Posłom i Senatorom RP Województwa Opolskiego, 9) Samorządom Powiatów Województwa Opolskiego. § 3. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Powiatu w Kluczborku. § 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. Przewodniczący Rady Powiatu Andrzej Butra
„Apelu Sejmiku Województwa Opolskiego w sprawie zmniejszenia nierówności
w dostępie do świadczeń zdrowotnych pomiędzy województwem opolskim
a innymi regionami Polski"
w Kluczborku
Załącznik do Uchwały
Nr XLIII/273/2018
z dnia 20 kwietnia 2018 r.
Rady Powiatu w Kluczborku
STANOWISKO
Rady Powiatu w Kluczborku
z dnia 20 kwietnia 2018 roku
w sprawie poparcia „Apelu Sejmiku Województwa Opolskiego w sprawie zmniejszenia nierówności w dostępie do świadczeń zdrowotnych pomiędzy województwem opolskim, a innymi regionami Polski"
Rada Powiatu w Kluczborku popiera „Apel Sejmiku Województwa Opolskiego w sprawie zmniejszenia nierówności w dostępie doświadczeń zdrowotnych pomiędzy województwem opolskim, a innymi regionami Polski" przyjęty Uchwałą Nr XXXVI/398/2017 Sejmiku Województwa Opolskiego z dnia 19 grudnia 2017 roku o następującym brzmieniu:
APEL
SEJMIKU WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO
z dnia 19 grudnia 2017 r.
w sprawie zmniejszenia nierówności w dostępie do świadczeń zdrowotnych pomiędzy
województwem opolskim, a innymi regionami Polski
Sejmik Województwa Opolskiego, dbając o bezpieczeństwo zdrowotne mieszkańców regionu, wnosi o podjęcie skutecznych działań mających na celu zmniejszenie nierówności w zakresie dostępu do świadczeń pomiędzy województwem opolskim, a pozostałymi regionami Polski oraz zapewnienie adekwatnego do potrzeb zdrowotnych, poziomu finansowania świadczeń zdrowotnych w województwie opolskim
w roku 2018 i latach kolejnych.
Sytuacja związana z niedofinansowaniem świadczeń zdrowotnych ogranicza pacjentom swobodny dostęp do kompleksowej, profesjonalnej opieki medycznej. Przyczynia się to z kolei do wzrostu ryzyka pogorszenia stanu zdrowia mieszkańców regionu. Z punktu widzenia pacjenta zmniejsza zaś poczucie jego bezpieczeństwa i wzbudza wątpliwość co do kwestii otrzymania fachowej pomocy, bez konieczności długiego oczekiwania. Poprawa sytuacji związanej z dostępnością do świadczeń wymaga adekwatnego poziomu finansowania ze środków publicznego płatnika, jakim w chwili obecnej jest Narodowy Fundusz Zdrowia. Istotną kwestią w tym przypadku jest również fakt ciągłego wzrostu kosztów świadczeń opieki zdrowotnej.
Algorytm podziału nakładów finansowych pomiędzy oddziały wojewódzkie Funduszu dokonywany jest m.in. na podstawie liczby ubezpieczonych w danym oddziale, nie uwzględnia natomiast rzeczywistych potrzeb regionu, na które główny wpływ ma starzejące się społeczeństwo i wynikające stąd potrzeby zdrowotne. Ponadto z prawa do bezpłatnych świadczeń opieki medycznej w określonym obowiązującymi przepisami zakresie mogą korzystać wszyscy mieszkańcy regionu. Obowiązujący algorytm podziału środków pomiędzy oddziały wojewódzkie NFZ uwzględniający liczbę ubezpieczonych, od wielu lat skutkuje wyraźnie zmniejszoną dynamiką zwiększania się planów finansowych Opolskiego OW NFZ, a tym samym relatywnym zmniejszaniem dostępu do świadczeń zdrowotnych w porównaniu do innych regionów, w tym sąsiadujących z naszym regionem. Skutkiem tego jest korzystanie przez ubezpieczonych Opolszczyzny ze świadczeń lepiej dostępnych poza województwem, gdzie czas oczekiwania na większość świadczeń zdrowotnych jest krótszy. Zwiększa to ujemne saldo migracji i skutkuje zapłatą za te świadczenia poza regionem, a tym samym w kolejnych okresach planistycznych NFZ, powoduje że poziom dostępności do świadczeń finansowanych ze środków publicznych ma stałą tendencję spadkową. Podejmowane przez NFZ działania interwencyjne, polegające na próbach skierowania dodatkowych środków pochodzących z rozwiązywania rezerw i funduszu zapasowego, kierujące strumienie pieniędzy na powszechnie uznane obszary deficytu w dostępie do świadczeń zdrowotnych, nie rozwiązują nabrzmiałego problemu, który jest spowodowany nieprawidłowym algorytmem podziału środków pomiędzy oddziały wojewódzkie NFZ.
Zgodnie z informacją dot. realizacji zadań Narodowego Funduszu Zdrowia w 2016 roku opracowaną przez Najwyższą Izbę Kontroli, w województwie opolskim czas oczekiwania na wiele zakresów świadczeń jest znacząco wydłużony w porównaniu do innych województw.
Wg raportu NIK za rok 2016, średnia wartość świadczeń na 10 tys. uprawnionych wynosiła w Polsce 18.309.316 zł, a w województwie opolskim była najniższa w kraju i wynosiła 17.077.377 zł, co stanowiło kwotę o 6,7% niższą. Poza tym dynamika wzrostu tej kwoty w roku 2016 w porównaniu do roku 2015 była również najniższa w kraju, co dowodzi nieskutecznemu działaniu NFZ w wyrównywaniu różnic pomiędzy regionami i dowodzi potrzeby zmiany stosowanego algorytmu. Wg tego raportu również w ambulatoryjnej opiece zdrowotnej, kwota przypadająca na 10 tys. uprawnionych w województwie opolskim jest mniejsza o 9,9% od średniej dla Polski, a w kwocie przeznaczanej na leczenie szpitalne różnica ta jest na poziomie -9,6%.
W województwie opolskim istnieje możliwość zwiększenia dostępu do świadczeń dzięki posiadanemu potencjałowi, jednak warunkiem tego jest zwiększenie poziomu finansowania świadczeń zdrowotnych. W związku z powyższym Radni Województwa Opolskiego apelują o podjęcie działań zmierzających do zmniejszenia nierówności w zakresie dostępu do świadczeń dla mieszkańców województwa opolskiego oraz zapewnienie przez Narodowy Fundusz Zdrowia adekwatnego do potrzeb zdrowotnych, poziomu finansowania świadczeń zdrowotnych w województwie opolskim
w roku 2018 i latach kolejnych.