Protokół Nr 15/2004
z posiedzenia Komisji Oświaty, Sportu, Turystyki, Kultury, Rodziny i Patologii
w dniu 26 kwietnia 2004r.
Przewodniczył Przewodniczący Komisji - Józef Woźny.
Lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1.Mieczysław Czapliński – Wicestarosta Kluczborski,
2.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu,
3.Jolanta Krzysztowczyk – Naczelnik Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego,
4.Przedstawiciele zakładów pracy Powiatu Kluczborskiego.
Lista gości w załączeniu.
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Potrzeby lokalnego rynku pracy w Powiecie Kluczborskim – dyskusja z przedstawicielami
największych zakładów pracy na terenie Powiatu Kluczborskiego.
3.Kierunki rozwoju kształcenia ustawicznego w powiecie – propozycje.
4.Sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2003r.
Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w dniu 29.04.2004r.
5.Wolne wnioski.
Ad.1.
Przewodniczący Komisji otworzył posiedzenie, powitał wszystkich członków komisji oraz zaproszonych gości. Kolejno Przewodniczący przedstawił porządek dzisiejszego posiedzenia. Członkowie komisji do porządku posiedzenia nie wnieśli uwag jednogłośnie go zatwierdzając.
Ad.2 i 3.
Na wstępie posiedzenia Przewodniczący Komisji poprosił zaproszonych gości, aby zapoznali się z przygotowanymi przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu dotyczącymi strategii
rozwoju kształcenia ustawicznego do roku 2010. Z powyższymi materiałami
/teczka nr RP/K.Ośw-0058/13/2003/ członkowie komisji zapoznali się na poprzednim posiedzeniu. Materiały te mają na celu: wprowadzenie zmian i uzupełnienie ofert kształcenia ponadgimnazjalnego w szkołach oraz poszerzenie oferty kursów i szkoleń skierowanych do ludzi dorosłych – pracujących lub bezrobotnych.
W związku z powyższym Przewodniczący Komisji poprosił zaproszonych gości o przedstawienie informacji jakie na dzień dzisiejszy są potrzeby i oczekiwania lokalnego rynku pracy w naszym powiecie.
Na wstępie zabrała głos Pani Barbara Chwiłka – Kierownik Działu Kadr FAMAK S.A.
w Kluczborku, która stwierdziła, że przerażający jest fakt, iż na terenie naszego powiatu jest tak mało działających firm. Zdaniem Pani Kierownik ze strony FAMAK-u jest duże zainteresowanie kształceniem i pozyskiwaniem kadr /szczególnie wytaczaczy, tokarzy itp./ , gdyż na terenie powiatu jest coraz większy problem ze znalezieniem wykwalifikowanej kadry z przygotowaniem merytorycznym. Brak jest osób z przygotowaniem ze strony podstawowej znajomości odczytania rysunku technicznego oraz ze strony praktyki zawodowej, która odbywa się bardzo często ,,fikcyjnie”.
Zdaniem Pani Kierownik FAMAK jest zakładem, który jest otwarty jeśli chodzi o prowadzenie praktyk. Z przykrością stwierdziła, że uczniowie po szkole zawodowej i Liceum Technicznym są nieprzygotowani do wykonywania zawodu. Pani Kierownik uważa, że zasadniczy błąd tkwi w doborze kadry pedagogicznej, która najprawdopodobniej nie spełnia wymagań i nie potrafi przygotować uczniów do znajomości rysunku technicznego.
Dawniej zdaniem Pani Kierownik znajomość rysunku technicznego projektowanego stanowiło podstawę.
Pani Kierownik poinformowała, że w FAMAKU bardzo nowocześnie prowadzony jest program zarządzania zasobami ludzkimi, posiada on bardzo dobry program adaptacji zawodowej. W ramach tego programu FAMAK oferuje zajęcie się praktykami.
Na dzień dzisiejszy zdaniem Pani Kierownik przyjęcie pracownika, który nie jest przygotowany pochłania mnóstwo kosztów pracodawcy /koszty kursów, opiekuna, który otrzymuje dodatkowe wynagrodzenie za przeszkolenie/.
Dochodzi także do takich sytuacji, że trzeba szukać wykwalifikowanych pracowników poza naszym powiatem. Pani Kierownik uważa, że tory nauczania winny być skierowane w takim kierunku, aby otwierać po jednej klasie, która będzie kształcić uczniów w takich kierunkach na jakie jest zapotrzebowanie. Powinna być nawiązana lepsza współpraca pomiędzy szkołami, a zakładami pracy.
Kolejno głos zabrała Pani Naczelnik Wydziału Edukacji, która poinformowała, że powyższe materiały były wcześniej przekazane pracodawcom na Powiatowej Radzie Zatrudnienia, gdzie poproszono pracodawców o przygotowanie informacji jakich umiejętności oczekują od szkół. Jak stwierdziła Pani Naczelnik takich informacji nie otrzymano od zakładów.
Ponadto Pani Naczelnik uważa, że Liceum Techniczne nie przygotowywuje do zawodu lecz kształci uczniów na zasadzie Liceum Ogólnokształcącego, a kształcąc młodzież przede wszystkim powinno się uwzględnić preferencje rodziców. Kierunki nie mogą być tworzone jeżeli nie ma na nie chętnych dlatego nie można tworzyć takich klas.
Zdaniem Pani Naczelnik jest klasyfikacja zawodów, która została ustalona przez Ministerstwo i zgodnie z nią jest kształcony uczeń. Pani Naczelnik uważa, że ze strony zakładów należałoby wyjść naprzeciw swoim zapotrzebowaniom.
Ponadto Pani Naczelnik poinformowała, iż reforma szkolnictwa, która weszła w pierwszej kolejności zakłada, że w pierwszej kolejności ma być to szkolnictwo dające wykształcenie średnie ogólne. Dlatego też około 60% młodzieży trafia do Liceum Ogólnokształcącego.
Szkoła musi zdaniem Pani Naczelnik nadążać za tym czego oczekuje młodzież.
W takim celu prowadzone są giełdy edukacyjne, które przybliżają kierunki i proponują w ankietach, aby rodzice i młodzież podawała jaki ich zawód interesuje.
Również zdaniem Pani Naczelnik jeśli danemu zakładowi zależy na konkretnych umiejętnościach po to są tworzone Centra Kształcenia Ustawicznego, kursy.
Następnie głos zabrała Pani Kierownik Działu Kadr z FAMAK-u Barbara Chwiłka, która stwierdziła, że według niej oczekiwania uczniów i rodziców są ważne, ale ważniejszy jest rynek pracy.
Kolejno Wicestarosta odnosząc się do powyższej dyskusji stwierdził, że takie wypowiedzi go przerażają. Wicestarosta poprosił Panią Kierownik o informację na jaki czas potrzebni są pracownicy danej specjalności w razie zapotrzebowania. Pani Kierownik wyjaśniła, że w przypadku, gdy zakład posiada duże kontrakty zawsze przyjmowani są oni na czas określony.
W takim wypadku Wicestarosta stwierdził, że trudno jest szkolić i tworzyć kierunki dla uczniów którzy mogą podjąć pracę jedynie na krótki okres nie mają możliwości stałego zatrudnienia.
Pani Kierownik ponadto stwierdziła, że w zakładzie na stałe zatrudnionych jest 500 osób na bezpośredniej produkcji, gro ludzi ciągle odchodzi np. na emeryturę czy też się zwalnia i w to miejsce można zatrudnić nowych pracowników.
Następnie głos zabrała radna Irena Kielar, która stwierdziła, że FAMAK powinien współpracować ze szkołami bo jeśli takie potrzeby istnieją to program kursów ustawicznych
i kursów zawodowych można ukierunkować do specjalości na jakie jest zapotrzebowanie.
Radna stwierdziła, że nie powinno dochodzić do takich sytuacji, że pracowników szuka się poza powiatem, gdyż tu na terenie jest dużo ludzi bez pracy. Ludzie zdaniem radnej chcą mieć pewność zatrudnienia.
Pani Kierownik Barbara Chwiłka odnosząc się do powyższej wypowiedzi stwierdziła, że kilka lat temu FAMAK podjął rozmowy ze szkołami, kuratorium i niestety rozmowy te nic nie wniosły.
Radny Piotr Wiecha reprezentujący pracodawcę /FAMPRA/ stwierdził, że zakłady nie mogą dostosowywać się do rynku pracy jak i również nie ma obowiązku przyjęcia tych ludzi.
Pani Naczelnik Wydziału Edukacji stwierdziła , że właśnie po to są propozycje tworzenia CKU, gdzie mogłyby kształcić się osoby dorosłe w danej specjalności. Takie CKU nadają kwalifikacje do poszczególnych zawodów. Od pracodawców zdaniem Pani Naczelnik oczekuje się pomocy w kształceniu tych młodych ludzi.
Zdaniem Wicestarosty bardzo często dochodzi do takich sytuacji, że uczniowie podejmują kierunek kształcenia w oparciu o możliwość odbycia praktyki.
Kolejno głos zabrał Pan Jan Podgórski–Starszy Cechu Rzemiosł Różnych, który poinformował, że do Cechu trafiają uczniowie, którzy chcą ukierunkować się w danej branży
/np.piekarskiej, cukierniczej, budowlanej itp./ gdyż widzą oni perspektywę, że w tej branży w przyszłości będzie jakiś postęp i oni jako fachowcy znajdą pracę nie tylko w kraju, ale także za granicą. Ponadto Pan Podgórski poinformował, że w rzemiośle na dzień dzisiejszy kształconych jest 236 uczniów. Najwięcej jest uczni w zawodach budowlanych /murarz, malarz, transportowych /mechanika pojazdowa/. Gro młodych ludzi zdaniem Pana Podgórskiego pasjonuje mechanika i nie można kogoś zmuszać, aby kształcił się w innym kierunku. Ponadto uważa, że młodzież ma za mało godzin na kształcenie praktyczne.
Szereg rzemieślników kiedyś za kształcenie uczniów otrzymywała refundację kosztów w całości, a w chwili obecnej można ją uzyskać na jednego lub dwóch uczniów.
Z tego też powodu rzemieślnicy nie bardzo garną się do dokształcania tych ludzi.
Uczniowie podczas odbywania praktyki narażają ich na liczne straty /uszkodzone
maszyny itp./.
Pani Naczelnik Wydziału Edukacji zabierając kolejno głos stwierdziła, że od br. wchodzą
tzw. egzaminy zewnętrzne z nauki zawodu. W związku z tym szkoła też sobie zdaje sprawę, że na tym na czym bazuje nie jest w stanie przygotować bardzo dobrze ucznia.
Podstawą dostania się ucznia do takiej szkoły jak wyjaśniła Pani Naczelnik musi być praktyka, jeśli jej nie zdoła załatwić to nie zostanie przyjęty do szkoły.
Zdaniem Pani Barbary Chwiłki w takim przypadku szkoła powinna zająć się załatwieniem praktyk dla uczniów. Uważa, że szkoła powinna być w ścisłym kontakcie z pracodawcami w w/w sprawie ale jeszcze zanim powstanie dany kierunek, gdyż niemożliwe jest zapewnienie jednorazowo przez jakikolwiek zakład praktyk dla nich.
Ponadto Pani Kierownik zapytała czy uczniowie starający się o praktykę przechodzą badania psychotechniczne. Takie badania specjalistyczne zdaniem Pani Barbary Chwiłki są bardzo ważne.
Pani Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła, że każdy uczeń, aby być upoważnionym do odbycia praktyki musi przejść przez badania lekarskie, które określają jego przydatność do zawodu. Badań psychotechnicznych uczniowie nie przechodzą.
Pani Kierownik Barbara Chwiłka powróciła do tematu organizowanych kursów. Zdaniem Pani Kierownik na takich kursach osoby szkolone są jedynie pod względem praktycznym lecz nie potrafią one samodzielnie odczytać rysunku technicznego i w takim wypadku podczas pracy wymagają nadzoru drugiej osoby, a tak nie powinno być.
Pani Naczelnik Wydziału Edukacji poprosiła Panią Kierownik o przygotowanie zapotrzebowań na poszczególne zawody wraz z konkretnymi wymaganiami.
Pani Kierownik obiecała, że przygotuje informację w powyższej sprawie w najbliższym czasie.
Następnie zabrał głos Pan Jacek Czuczejko- Kierownik Działu Rynku Pracy
z Powiatowego Urzędu Pracy w Kluczborku, który przedstawił informację odnośnie zatrudniania młodocianych.
Obecnie Powiatowy Urząd Pracy musi zawierać umowy z pracodawcami z tytułu zatrudnienia młodocianego pracownika. Istnieje także rozporządzenie, do którego istnieje szereg obwarowań np., że ilość ewentualnych refundacji przez PUP zależy od ilości pracowników zatrudnionych na czas nieokreślony. Pracodawca, który nie zatrudnia pracowników na czas nieokreślony to nie ma możliwości zatrudnienia młodocianych.
Pracodawca składa wniosek, który jest rozpatrywany przez komisję, w której skład wchodzi przedstawiciel Starostwa jak i również PUP. Jeśli wniosek otrzyma pozytywną opinię to powiadomiony zostanie o tym pracodawca. Następnie dokonywany jest nabór.
Zdaniem Pana Kierownika z PUP młodociani nie chcą za bardzo podejmować takiego zatrudnienia, gdyż nie jest ono dobrze płatne /około 300.00,zł za 40 godz. w tygodniu/.
Zdaniem pracodawcy Pana Podgórskiego pracownik za staż powinien otrzymywać minimalne wynagrodzenie, które wynosi na dzień dzisiejszy 824.00,-zł., a kto zapłaci to powinno być wyjaśnione. Ponadto jeżeli taki młodociany będzie na stażu i będzie się wywiązywał ze swojej pracy to powinien dostać wynagrodzenie wyższe niż powyższa kwota.
Przewodniczący Komisji stwierdził, że kształcenie zawodowe jest kształceniem drogim i wymaga posiadania nowoczesnych maszyn na których można się szkolić.
Pani Naczelnik Wydziału Edukacji poparła wypowiedź Przewodniczącego stwierdzając jednocześnie, że dlatego powinna być lepsza współpraca z pracodawcami, którzy posiadają specjalistyczny sprzęt.
Radna Irena Kielar stwierdziła, że w prasie, internecie itp. powinna być większa informacja jakie jest zapotrzebowanie na poszczególne zawody.
Ponadto Pani Naczelnik uważa, że niezbędne jest utworzenie stanowisk doradcy zawodowego w poszczególnych szkołach. Doradca taki jest jednocześnie nauczycielem i ponadto jego obowiązkiem jest prowadzenie współpracy z zakładami, rodzicami, PUP itp.
Po zakończeniu dyskusji Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim gościom za udział.
Ad.4.
Kolejno członkowie komisji zapoznali się ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego za 2003r. powyższa informacja zawiera:
- wykonanie planu dochodów budżetu powiatu kluczborskiego za 2003r.,
- wykonanie planu wydatków budżetu powiatu kluczborskiego za 2003r.,
pomocniczych za 2003r.,
Członkowie poddali analizie także projekty uchwał przygotowane na sesję Rady Powiatu
w dniu 29 kwietnia 2004r. w następujących sprawach:
- rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Kluczborskiego oraz udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tego tytułu za 2003r.,
- zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2004r.,
- wyrażenia zgody na przejęcie zadłużenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku w Likwidacji,
- nadania statutu Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Kluczborku,
- tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli nie wymienionych w art.42 ust.3 ustawy Karta Nauczyciela, zatrudnionych w pełnym wymiarze zajęć,
- zbycia nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego /budynek przy ul.M.C.Skłodowskiej 15/,
- zbycia nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego /nieruchomości gruntowe przy ul.Drzymały 1a/,
- zbycia nieruchomości stanowiących własność Powiatu Kluczborskiego /budynek byłej pralni położonej na terenie szpitala/.
Ponadto członkowie komisji zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Zarządu powiatu za okres od 22.03.2004r.-09.04.2004r. do powyższych materiałów oraz sprawozdania członkowie komisji nie wnieśli zapytań.
Ad.5.
Członkowie komisji otrzymali do zaopiniowania projekt zmian w sieci szkół ponadgimnazjalnych Powiatu Kluczborskiego dotyczący zmian w organizacji dwóch zespołów szkół: Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2-CKU w Kluczborku,
Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych-RCKU w Bogdańczowicach
/pismo nr RP/K.Ośw.-0053/7/2004./. Pani Naczelnik Wydziału Edukacji wyjaśniła, że CKU mogą być dofinansowywane z innych źródeł, ale tylko pod warunkiem, że będą stanowić odrębną jednostkę zapis ustawowy/. Jak poinformowała Pani Naczelnik CKU są po to, aby kształcić ludzi dorosłych /kursy, zmiana kwalifikacji/, by umożliwić im poruszanie się na rynku pracy.
Propozycja zwarta w projekcie zakłada wydzielenie CKU z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 i zrobienie filii w Bogdańczowicach, ale podległej temu Centrum,
a nie szkole po to, aby to było zgodne z ustawą o systemie oświaty, gdyż takie Centra mogą posiadać filie. Zdaniem Pani Naczelnik na bazie jaką posiadają Bogdańczowice mogłyby się odbywać kształcenia ludzi dorosłych w kierunkach rolniczych, sadowniczych, ogrodniczych.
Jednocześnie stanowiłoby to filię CKU Kluczborskiego jako odrębnej jednostki .
Ponadto Pani Naczelnik poinformowała, że zostały podpisane dwa porozumienia z Ośrodkami Dokształcania Zawodowego w całym województwie , które wyrażają zgodę na to, aby nasz ośrodek /ODZ/ pełnił rolę koordynatora na województwo i współpracował z innymi koordynatorami i ośrodkami w Polsce. Dlatego zaistniała propozycja wyjęcia ODZ-tu z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2, nadanie mu nazwy Wojewódzki Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego i stworzenie także odrębnej placówki.
Ta placówka nie będzie obciążeniem dla budżetu powiatu, gdyż zdaniem Pani Naczelnik zarabia na siebie /około 600-700 tys.zł rocznie/.
Projekt powyższych zmian został rozesłany do szkoły w Bogdańczowicach oraz ZSZ nr 2
z prośbą o zaopiniowanie. Do dnia dzisiejszego te opinie nie wpłynęły.
W związku z brakiem powyższych opinii od Dyrektorów poszczególnych placówek członkowie komisji zadecydowali, że taka opinia zostanie opracowana przez komisję po wpłynięciu tych opinii i dostarczona do Wydziału Edukacji.
Ponadto członkom komisji została przedstawiona odpowiedź na pismo /ED-MS-4331/25/04
z dnia 01.04.2004r./ w sprawie przygotowań powiatu w zakresie organizacji pracy szkół
i placówek w roku szkolnym 2004/2005 oraz przebiegu restrukturyzacji zatrudnienia pracowników administracji i obsługi w szkołach i placówkach oświatowych powiatu kluczborskiego. Pismo powyższe znajduje się w aktach komisji teczka
nr RP/K.Ośw.-0058/14/2004 z dnia 25.03.2004r.
Przewodniczący Komisji powrócił do tematu, który był poddany szerokiej dyskusji na poprzednim posiedzeniu komisji. Tematem dyskusji było ukazanie się w dniu 18 marca 2004r. w 11 numerze Kulis Powiatu, artykułu Pana Sławomira Rajcha pt. ,,W co się gra
w MDK”. W dniu 30 marca b.r. do komisji wpłynęło pismo wyjaśniające od Pana Tadeusza Michałkiewicza – Dyrektora Młodzieżowego Domu Kultury w Kluczborku oraz Pani Jolanty Krzysztowczyk – Naczelnika Wydziału Edukacji.. powyższe pismo znajduje się w aktach komisji /teczka nr RP/K.Ośw-0058/16/2004/.Członkowie komisji zapoznali się z treścią tego pisma. Innych spraw nie poruszano.
W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za udział i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji
Józef Woźny