Protokół Nr 20/2016
Z posiedzenia Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska w dniu 18 listopada 2016 r.
Przewodniczył radny Kazimierz Morawiec - Przewodniczący Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska
Lista obecności w załączeniu.
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Analiza materiałów na XXV sesję.
3.Wolne wnioski.
4.Zamknięcie posiedzenia.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1. Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu,
2. Mieczysław Czapliński-Naczelnik Wydziału Rolnictwa
Ad.1
Przewodniczący komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska przywitał wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodniczący komisji przedstawił porządek dzisiejszych obrad. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad.
Ad.2
Przewodniczący komisji przedstawił projekty uchwał na XXV sesję w następujących sprawach: w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2016,w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej, w sprawie zmiany Uchwały Nr XVIII/135/2016 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2016 rok, w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2017 roku, w sprawie zmiany uchwały w sprawie prowadzenia obsługi finansowo-księgowej jednostek organizacyjnych powiatu przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku, zmieniającej Uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego oraz sprawozdanie zarządu powiatu za okres od 13.10.2016 r. do 3.11.2016 r.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że wprowadza się zmiany w planie wydatków budżetu powiatu, powodujące zwiększenie planowanych wydatków o kwotę 353.986 zł w tym: zwiększenie wydatków bieżących w kwocie 419.186 zł; zmniejszenie wydatków majątkowych w kwocie 65.200 zł. Ponadto zmienia się Plan wydatków inwestycyjnych – zmniejszenie wydatków inwestycyjnych na zadaniu pn.: „Zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania do Wydziału Obsługi finansowo-księgowej jednostek organizacyjnych Powiatu Kluczborskiego”, „Opracowanie dokumentacji projektowo-wykonawczej na przebudowę drogi powiatowej nr 1311O (DK11 - Kujakowice - Byczyna - granica województwa łódzkiego (Gola)) na odcinku od km 0+014 do km 15+527 o długości 15,513 km wraz z uzyskaniem pozwoleń”. Zwiększenie wydatków inwestycyjnych na zadaniach pn. : „Kaucja gwarancyjna - Szpital (Stara Chirurgia)- budynek”, „Kaucja gwarancyjna - Szpital Stara Chirurgia) – grunt”, „Kaucja gwarancyjna - POR – budynek”, „Kaucja gwarancyjna - POR – grunt”, „Depozyt gwarancyjny - WODiDZ – budynek”, „Depozyt gwarancyjny - WODiDZ – grunt”.
Członkowie komisji nie wnieśli zapytań do powyższego projektu i jednogłośnie, 4 głosami za pozytywnie go zaopiniowali.
Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej. Zmiany dokonane zostały w celu zapewnienia zgodności budżetu powiatu z wieloletnią prognozą finansową. Zwiększono dochody bieżące o kwotę 266.826 zł, zwiększono wydatki bieżące o kwotę 332.026 zł, zmniejszono wydatki majątkowe o kwotę 65.200 zł. Ponadto zaktualizowano wydatki na zadaniach: pn. "Obsługa leasingu operacyjnego"," Obsługa leasingu operacyjnego 2016 - 2031", "Depozyt gwarancyjny dotyczący nieruchomości przy ul. Konopnickiej 11 w Kluczborku", "Kaucja gwarancyjna nieruchomości przy. ul. M. Curie Skłodowskiej w Kluczborku - budynek szpitala + grunt" oraz "Kaucja gwarancyjna nieruchomości przy ul. Sienkiewicza w Kluczborku - budynek POR + grunt", "Praktyka czyni mistrza". W związku z brakiem potwierdzenia rozstrzygnięcia wniosku o dofinansowanie wycofano z przedsięwzięć wydatków bieżących i majątkowych zadanie pn.: "Realizacja strategii niskoemisyjnych na obszarze Subregionu Północnego Województwa Opolskiego projekt RPO WO 2014-2020". W związku z wyrokiem Najwyższego Sądu Administracyjnego w Warszawie kwota z umowy zawartej z firmą Siemens S.A. na roboty budowlane została ujęta do długu.
Członkowie komisji nie wnieśli zapytań do projektu i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali.
Kolejnym analizowanym projektem był projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XVIII/135/2016 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2016 rok. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kluczborku mając na uwadze potrzeby osób niepełnosprawnych proponuje wprowadzenie zmian w podziale środków finansowych. W związku z powstałymi oszczędnościami w zakresie rehabilitacji zawodowej w kwocie 19 084,92, a także w zakresie rehabilitacji społecznej na turnusach rehabilitacyjnych w kwocie 1 033zł, natomiast brakiem środków na dofinansowania do przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych konieczne jest przesunięcie środków w łącznej kwocie 20 117,92 zł z przeznaczeniem na przedmioty ortopedyczne. Powyższe zmiany są zgodne z planem finansowym środków z PFRON przekazanych do dyspozycji Powiatu Kluczborskiego na 2016 rok. Członkowie komisji nie wnieśli zapytań do powyższego projektu uchwały i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali.
Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2017 roku. Maksymalne stawki opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego przechowywanie na parkingu strzeżonym, określone w art. 130a ust. 6a ustawy Prawo o ruchu drogowym ulegają corocznie zmianie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Maksymalne stawki opłat w 2017 r. za usunięcie pojazdu z drogi i jego przechowywanie na parkingu strzeżonym przyjęto zgodnie z obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2016 r., ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej „Monitor Polski” z dnia 5 sierpnia 2016 r. W związku z powyższym zachodzi konieczność zmiany Uchwały Nr XIV/96/2015 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 26 listopada 2015 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów w 2016 r. Poniżej przedstawiam porównanie obecnie obowiązujących stawek z proponowanymi w niniejszym projekcie uchwały w odniesieniu do maksymalnych stawek przyjętych przez Ministra Finansów. Radny Kazimierz Morawiec zapytał jak dużo rocznie powiat ściąga pojazdy.
Pan Mieczysław Czapliński - Naczelnik Wydziału Rolnictwa odpowiedział, że około 3,4 rocznie.
Kolejnym przedstawionym projektem uchwały był projekt w sprawie zmiany uchwały w sprawie prowadzenia obsługi finansowo-księgowej jednostek organizacyjnych powiatu przez Starostwo Powiatowe w Kluczborku. W 2015 roku dokonano zmiany ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym wprowadzając możliwość tworzenia w samorządach powiatowych wspólnej obsługi jednostek organizacyjnych. Rada Powiatu w Kluczborku uchwałą Nr XV/108/2015 z dnia 29 grudnia 2015 roku utworzyła w Starostwie Powiatowym w Kluczborku Wydział do Obsługi Finansowo – Księgowej Jednostek Organizacyjnych Powiatu ujętych w załączniku Nr 2 do wymienionej uchwały. Dzisiejszą uchwała rozszerza załącznik Nr 2 o dodatkowe dwie jednostki organizacyjne tj. Zarząd Dróg Powiatowych w Kluczborku oraz Dom Pomocy Społecznej w Gierałcicach. Członkowie komisji nie wnieśli zapytań i jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali powyższy projekt uchwały. Kolejnym analizowanym projektem był projekt uchwały zmieniającej Uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Kluczborskiego. Od 1 stycznia 2017 r. będzie obowiązywała centralizacja rozliczania podatku VAT. Powyższe zmiany wprowadzą obowiązek określenia w fakturach VAT Powiatu Kluczborskiego jako sprzedającego i nabywcy. Jednostki organizacyjne powiatu, które dotychczas wystawiały faktury, będą występować w fakturze jako „wystawiający” oraz jako „odbiorcy” a użycie skrótów nazw jednostek zostanie wprowadzone do oznaczania faktur i danej jednostki. Członkowie komisji nie wnieśli zapytań do powyższego projektu i jednogłośnie pozytywnie go zaopiniowali.
Kolejno Przewodniczący komisji przedstawił sprawozdanie zarządu powiatu za okres od 13.10.2016 r. do 3.11.2016 r. , radni nie wnieśli do niego zapytań i jednogłośnie pozytywnie je zaopiniowali.
Ad.3
Nie wniesiono wolnych wniosków.
Ad.4
Przewodniczący obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękował wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknął posiedzenie komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji
Kazimierz Morawiec
Protokołowała
Katarzyna Hołdys