Protokół Nr 12/2003
ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego
oraz Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska
w dniu 19 grudnia 2003r.
Przewodniczyli Przewodniczący Komisji – Mariusz Pieńkowski i Władysław Zawadzki.
Lista obecności w załączeniu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
1.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu.
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 23.12.2003r.
3.Wolne wnioski.
Ad.1.
Przewodniczący obu komisji przywitali wszystkich zebranych i przedstawili porządek posiedzenia w dniu dzisiejszym. Do przedstawionego porządku nie wniesiono uwag jednogłośnie go zatwierdzając.
Ad.2.
Na wstępie posiedzenia Przewodniczący Komisji ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska udzielił głosu zaproszonemu na dzisiejsze posiedzenie Skarbnikowi Powiatu, który przystąpił do omówienia projektów uchwał.
Pierwszym analizowanym projektem był projekt w sprawie zmian budżetu Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2003 rok. Dotyczą one m.in.: zwiększenia się planu dochodów budżetu powiatu, zwiększenia wydatków budżetu powiatu, wprowadzenia zmiany w planie wydatków / polegającej na przeniesieniu środków między działami klasyfikacji budżetowej /, zmiany w planie pozwalającym na zabezpieczenie środków na spłatę kredytów do końca bieżącego roku budżetowego, aktualizację planów przychodów i wydatków środków funkcjonujących w jednostkach organizacyjnych powiatu na ich wniosek.
Skarbnik szczegółowo wyjaśnił, że zwiększenie planu dochodów budżetu powiatu ma związek z wnioskami jednostek organizacyjnych powiatu w sprawie wprowadzenia zmian polegających na zwiększeniu dochodów i wydatków realizowanych przez te jednostki. Wyjątek stanowi wprowadzenie do budżetu dotacji celowej otrzymanej z budżetu państwa przeznaczonej na częściowe sfinansowanie akcji gaśniczej w związku z pożarem w Trzebiszynie. Dotacja ta została udzielona na wniosek tutejszego samorządu w rozdziale usuwanie klęsk żywiołowych. Projekt w tej części zawiera również zwiększenie środków otrzymanych z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, przeznaczonych na wyłączenie gruntów z produkcji rolnej. Skarbnik poinformował ponadto, że zmiany polegające na przeniesieniu środków między działami klasyfikacji budżetowej dokonane jest na wniosek Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 CKU w Kluczborku. Do powyższego projektu radni nie wnieśli uwag. Kolejnym projektem jaki analizowano wraz ze Skarbnikiem był projekt w sprawie zmian w budżecie po stronie dochodów i przychodów oraz projekt w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego. Oba projekty uchwały są bezpośrednio ze sobą związane. Pierwszy projekt dotyczy zmian w budżecie w zakresie nie wykonania planu dochodów i przychodów budżetowych oraz wprowadzenia przychodów z zaciąganego kredytu długoterminowego w wysokości 500.000,-zł. Braki nastąpiły w następujących tytułach: wpływ z opłat komunikacyjnych 200.000,-zł, wpływy z odsetek 100.000,-zł.
Brak również nastąpił w spłacie pożyczki udzielonej SPZOZ-owi na kwotę 200.000,-zł Łącznie brak opisany wyżej zamierza się sfinansować przychodami z kredytu w wysokości 500.000,-zł. Drugi projekt uchwały dotyczy zaciągnięcia kredytu długoterminowego
w wysokości 500.000,-zł z okresem spłaty jeden rok. Skarbnik wyjaśnił, że konieczność zaciągnięcia takiego kredytu wynika z w/w okoliczności ujętych we wcześniejszym projekcie uchwały i pozwoli zamknąć budżet.
Radny Piotr Wiecha poprosił o wyjaśnienie jakie zaangażowanie kredytowe ma Powiat Kluczborski. Skarbnik wyjaśnił, że powiat posiada kredyt w euro / kredyt inwestycyjny- 3mln zł /, kredyt złotówkowy w Banku Przemysłowo-Handlowym, którym posłużono się w celu udzielenia pożyczki SPZOZ-owi w zeszłym roku / 4mln zł / oraz poręczony został kredyt w wysokości 4.800.000,-zł.
Do powyższego projektu radny Adam Martyniszyn zapytał, czy wykazana kwota 200.000,-zł
jest rzeczywistą kwotą. Skarbnik wyjaśnił, że zabraknie wpływów z dochodów na kwotę wyższą niż 200.000,-zł, ale kwoty wykazane w projekcie uchwały są niezbędne by móc zbilansować budżet. Ponadto Pan Starosta stwierdził ponadto, że nikt nie był w stanie przewidzieć ile zostanie wydanych licencji na rejestrację aut.
Radny Adam Martyniszyn nawiązując do powyższych wypowiedzi stwierdził, że ma duże obawy o sytuację niestabilności budżetu w 2004r. Wiąże się to z wcześniejszymi wypowiedziami na komisji zdrowia dotyczącymi ponoszenia dużych nakładów na SPZOZ związanych z wymogami Państwowej Inspekcji Pracy w związku z dostosowaniem obiektów. Radny uważa, że problemy zostaną nałożone na spółkę, a w związku z tym, że stwierdzonych jest gro zarzutów to pochłonie to duże środki finansowe. Zdaniem radnego na dzień dzisiejszy żaden obiekt nie spełnia wymogów rejestracyjnych, aby można w nim rozpocząć działalność medyczną w nowym tworze jakim ma być NZOZ. Radny stwierdził również, że owy kredyt, który jest zaciągany rzutuje na budżet 2004r. Zdaniem radnego w przypadku jeśli Minister Zdrowia nie da prolongaty na dostosowanie obiektów do prowadzenia działalności medycznej to może to nałożyć na spółkę konkretne wydatki związane z dostosowaniem.
Kolejno głos zabrał Władysław Zawadzki Przewodniczący Komisji Rolnictwa, który stwierdził, że sprawą powyższą zajmowała się na ostatnim posiedzeniu komisja rewizyjna. Zdaniem radnego w protokole są ujęte drobne usterki / np. różnica pomiędzy posadzką,
a gumolitem wynosi 2mm /, które nie będą wymagały większych nakładów.
Zdaniem Radnego Adama Martyniszyna problem tkwi jeszcze w jednym, aby zminimalizować koszty nakładów na SPZOZ, które przez windykacje i należności dla pracowników najbardziej obciążają, jak najszybciej nowa spółka, która w ramach NZOZ-u, który ma utworzyć musi przejąć jak najszybciej tych pracowników, aby zmniejszyć narastające obciążenie dla SPZOZ-u, które wynika z praw windykacyjnych i pracowniczych.
Skala związana z roszczeniami z tytułu ,,203” i innych pracowniczych będzie zdaniem radnego jeszcze się pogłębiać. Im szybciej pracownicy zostaną przekazani do nowej spółki NZOZ-u tym mniejsze straty przyniesie SPZOZ działający w likwidacji. Ponadto radny stwierdził, że jeśli będzie wszystkim zależało, by NZOZ szybko powstał to wszystkie braki, które wynikają przed procedurą złożenia do rejestracji NZOZ-u muszą być jak najszybciej wykonane. Jeśli tego nie będzie to zdaniem radnego istnieją duże wątpliwości, co do kształtu budżetu na 2004r.
Skarbnik wyjaśnił, że aby zrealizować w pełni założone wydatki trzeba posiadać dochody.
Jeżeli one w jakimś stopniu nie zostały wykonane z przyczyn obiektywnych i na czas nie zostały podjęte decyzje inne o zmniejszeniu planowanych wydatków i zrównoważeniu budżetu to ustawodawca zapisał w art. 48 ustawy o finansach publicznych możliwość pokrycia deficytu przychodami z kredytu lub emisji papierów wartościowych.
Zdaniem Skarbnika nie pozostaje nic innego niż przyjąć to rozwiązanie, gdyż inne oszczędności niestety zawiodły, bo trzeba było wpłacać na SPZOZ, rozdysponować rezerwę.
Radny Adam Martyniszyn zapytał jaki jest deficyt w budżecie na II półrocze 2003r jeśli chodzi o sprzedaż mienia, gdyż wyglądało to do tej pory bardzo źle.
Skarbnik wyjaśnił, że w chwili obecnej wskaźnik jest bardzo dobry, ale nie dlatego,
że sprzedano mienie lecz dlatego, że został zmniejszony dwukrotnie plan dochodów.
Zdaniem Skarbnika wskaźnik z wykonania dochodów z mienia wynosi 78,64%.
Ponadto Skarbnik wyjaśnił, że jeśli chodzi o wskaźniki zadłużenia jeśli chodzi o spłaty w danym roku nie mogą przekroczyć 15% dochodu, jeśli chodzi ogółem o zadłużenie 60% dochodu. Skarbnik poinformował, że wynosi ono na koniec 2003r.- 3,7% jeśli chodzi o spłaty przypadające i 34,2%- zadłużenie bez kredytu łącznie z obligacjami.
Pan Starosta zaproponował, aby wszyscy radni nad uchwałą budżetową solidnie popracowali, gdyż jest to bardzo ważna sprawa szczególnie, że jest to pierwszy rok pod rządami zmienionej ustawy. Zdaniem Starosty należy szczególnie przyjrzeć się demografii, gdyż połowa budżetu pochłonięta jest przez oświatę.
Skarbnik zabierając głos poinformował, że główny problem stanowi również zadłużenie SPZOZ-u. Wyraził on również zadowolenie, że Gmina Wołczyn stara się Powiatowi pomóc m.in. umarzając kwotę 522.000,- zł, Gmina Byczyna - umarzając podatek za tamtejszy Ośrodek Zdrowia, zaś Gmina Kluczbork wykazała swoją interesowność nie umarzając podatku od nieruchomości tylko skompensowała sobie to budynkiem po pogotowiu ratunkowym po wycenie, którą sama sporządziła. Ponadto zdaniem Skarbnika najniebezpieczniejszą kwotą w SPZOZ jest 10mln zł.
Radny Adam Martyniszyn zapytał czy kwota 540.000,-zł stanowi kwotę zajęć komorniczych
i zobowiązań wobec pracowników i czy 4mln stanowią kwotę zobowiązań wobec wierzycieli
i dostawców. Skarbnik odpowiadając na zapytanie radnego wyjaśnił, że skutek ustawy o ,,203” przekracza kwotę 5.700.000,-zł , część tej kwoty pracownicy już odebrali i na dzień dzisiejszy wynosi ona 1.453.000,-zł /kwota brakująca/. Skarbnik stwierdził także, że 1.453.000,-zł było na koniec m-ca sierpnia, a miesięcznie zadłużenie narasta na poziomie 136.000,-zł. Zdaniem radnego Piotra Wiechy jest to sytuacja przerażająca, że komornik zabiera tak dużą pulę pieniędzy. Skarbnik wyjaśnił, że koszty egzekucyjne z ubiegłego roku przekroczyły 600.000,-zł.
Ponadto członkowie komisji analizowali pozostałe projekty uchwał w następujących sprawach: przyjęcia niektórych zadań z zakresu administracji rządowej należących do właściwości Opolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Opolu, zbycia nieruchomości stanowiących własność Powiatu kluczborskiego, przyjęcia do wykonania niektórych zadań związanych z przeprowadzeniem poboru w 2004 roku, zmiany uchwały Nr XIII/96/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 27.11.2003r. w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
na 2003r. Członkowie komisji ponadto zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Zarządu Powiatu za okres od 06.11.2003r do 04.12.2003r. do powyższych projektów uchwał
i sprawozdania Zarządu Powiatu członkowie komisji nie wnieśli zapytań.
W związku z powyższym Przewodniczący obu komisji poddali materiały przygotowane na sesję Rady Powiatu w dniu 23.12.2003r. pod głosowanie. Do głosowania przystąpiła Komisja Budżetu i Rozwoju Gospodarczego za głosowało 5 radnych, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw. Kolejno do głosowania przystąpiła Komisja ds. Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska, za jednogłośnie głosowało 6 członków komisji.
Ad.3.
Innych spraw nie poruszano. Przewodniczący obu komisji w związku ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia złożyli świąteczne życzenia wszystkim członkom komisji oraz zaproszonym gościom. W związku z wyczerpaniem porządku obrad dzisiejsze posiedzenie zostało zamknięte.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Komisji Przewodniczący Komisji
Budżetu i Rozwoju Gospodarczego ds.Wsi, Rolnictwa i Ochrony Środowiska
Mariusz Pieńkowski Władysław Zawadzki
Protokołowała:
Joanna Strzelczyk