Protokół Nr 11/2003

 

ze wspólnego posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego

oraz Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w dniu 25 listopada 2003r.

Przewodniczyli Przewodniczący Komisji:

Andrzej Jung, Mariusz Pieńkowski.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu,

2.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia
Starostwa Powiatowego w Kluczborku,

3.Renata Jażdż-Zaleska – Dyrektor SPZOZ w Kluczborku.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Omówienie materiałów na sesję Rady Powiatu w Kluczborku w dniu 27.11.2003r.

3.Wolne wnioski.

Ad.1.

Przewodniczący obu komisji przywitali wszystkich członków komisji oraz zaproszonych na dzisiejsze posiedzenie gości. Następnie Przewodniczący Komisji Zdrowia przedstawił proponowany porządek posiedzenia. Do proponowanego porządku nie wniesiono uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

Ad.2.

Kolejno członkowie obu komisji przystąpili do analizy materiałów przygotowanych na najbliższą sesję Rady Powiatu w dniu 27.11.2003r.

Na wstępie analizowano projekt uchwały w sprawie wniesienia wkładów oraz objęcia akcji spółki akcyjnej, pn. Powiatowe Centrum Zdrowia S.A. w Kluczborku /3a/.

Skarbnik wyjaśnił, że przywołany w podstawie prawnej przepis /art.12 pkt.8, lit g / ustawy
o samorządzie powiatowym mówi, że do wyłącznej własności Rady Powiatu należy tworzenie i przystępowanie do spółek, ich rozwiązywanie i występowanie z nich oraz określanie zasad wnoszenia wkładów oraz obejmowania, nabywania i zbywania udziałów
i akcji. Skarbnik ponadto poinformował, że Rada Powiatu Kluczborskiego mocą odrębnej uchwały powołała spółkę pod nazwą Powiatowe Centrum Zdrowia S.A w Kluczborku. Wspomniana uchwała stanowi dokument intencyjny przez co pozwala na wykonanie czynności związanych z powstaniem i rejestracją spółki akcyjnej. Wkłady do spółki zostaną wniesione w formie: niepieniężnej /aportu/ i pieniężnej, a łączna wartość wnoszonych wkładów wynosi 1.000.000,00,zł, co odpowiada wysokości kapitału zakładowego spółki. Kapitał zakładowy dzieli się na 40.000 akcji imiennych serii ,,A” o nominalnej
wartości 25 złotych każda. Ponadto Skarbnik poinformował, że w załączeniu przekazany został również projekt aktu zawiązania i statutu spółki w wersji przygotowanej do przekazania do Kancelarii Notarialnej.

Radny Andrzej Jung poprosił o wyjaśnienie, czy sprzęt /aport/ wymieniony w załączniku nr1do w/w projektu uchwały będzie przydatny oraz czy budynek ZOL-u jest priorytetowym budynkiem, który miałby być wciągnięty do spółki jako aport i czy istnieje możliwość wytypowania innego budynku.

Skarbnik odpowiadając na zapytania radnego poinformował, że pierwotnie była przygotowywana wersja taka, że cały aport niepieniężny miał się składać z majątku ruchomego będącego własnością SPZOZ, a przewłaszczonego na rzecz powiatu.

Po wyspecyfikowaniu tego sprzętu, który jest objęty umową przewłaszczenia, jest wykazany przez lekarzy tego szpitala jako sprzęt potrzebny. Okazało się również, że wyliczenia wartości netto czyli wszystkich umorzeń na dzień 31 października 2003r. pokazują jako wartość netto
w wielu pozycjach zero /załącznik Nr 1 do projektu uchwały/. Oznacza to, że w ewidencji księgowej pewne urządzenia i sprzęty mają wartość zero, ale faktycznie nie są one warte zero, gdyż na co dzień są eksploatowane. Zdaniem Skarbnika ten sprzęt będzie wymagał wyceny.

Natomiast pozostały sprzęt, który jest określony w załączniku z nazwy, datą zakupu, datą produkcji, wartością brutto, wartością netto itp. jest to sprzęt, który na dzień dzisiejszy wg. urządzeń księgowych przedstawia wartość wykazaną w kolumnie jako wartość netto
/łącznie 329.622,56-zł/. Tym też sposobem stwierdzono, że wartość wnoszonego aportu jest zbyt niska, ponieważ zakładając, że kapitał zakładowy spółki wyniesie 1.000.000,-zł potrzebne jest ponad 800.000,-zł, które zostaną objęte wkładami niepieniężnymi, a pozostałe wkładami pieniężnymi. W związku z powyższym pozostaje pewien brak w aporcie niepieniężnym. W późniejszym czasie zdaniem Skarbnika możliwe będzie dokonanie wyceny pozostałych ruchomości i wniesieniu ich do spółki przy podwyższeniu kapitału zakładowego.

Na dzień dzisiejszy sprzęt wykazany w załączniku Nr 1 posiada wartość i jest możliwe
z punktu formalno prawnego wniesienie go jako aportu niepieniężnego.

Ponadto Skarbnik odpowiedział na drugie zapytanie radnego w sprawie budynku ZOL-u.

Wyjaśnił, że budynek ten jest w dobrym stanie technicznym, jego wartość wyceniono na 500.000,-zł, pasuje do wartości kapitału zakładowego, który planuje się wnieść.
Jest jeszcze jedna zasadnicza kwestia, która mówi o tym, że do spółki może być wniesiona odrębna nieruchomość, mająca swoją księgę wieczystą. Takie właśnie warunki spełnia tenże ZOL w Wołczynie. W nowej spółce nie będzie znajdował się budynek Oddziału Wewnętrznego lecz tylko budynki pozostałe położone na jednej niewydzielonej działce.

ZOL Wołczyński zdaniem Skarbnika dla spółki będzie miał niebagatelne znaczenie ponieważ przy tym sposobie kontraktacji, gdzie NFZ chce płacić tylko za procedury trzeba pamiętać
o pacjentach tzw ,,zalegających pacjentach” na Oddziale Wewnętrznym. Jeśli ilość łóżek czy ilość pacjentów na tymże oddziale ma się zmniejszyć to trzeba zrobić coś, by nie dopuścić do sytuacji, aby pacjent leżał przez dwa tygodnie na Oddziale Wewnętrznym. Stąd też wynika konieczność zwiększenia łóżek w ZOL-u, a zmniejszenie ich na Oddziale Wewnętrznym.
W taki sposób zdaniem Skarbnika ZOL będzie w pełni wykorzystany.

Przewodniczący Komisji Zdrowia poddał projekt pod głosowanie obu komisji.
Za przyjęciem projektu uchwały opowiedziało się 8 radnych, przeciw głosowało 2,
nie stwierdzono głosów wstrzymujących się.

Radni kolejno przystąpili do analizy projektu aktu notarialnego oraz statutu spółki.

Radny Andrzej Jung zapytał, czy projekt aktu notarialnego przygotowany był przez Starostwo Powiatowe, czy też przez notariusza. Skarbnik wyjaśnił, że akt notarialny przygotowywał Radca Prawny starostwa, a następnie został on przekazany do dalszych prac notariuszowi.

Ponadto Skarbnik wyjaśnił, że jeśli zajdzie potrzeba wniesienia zmian spowodowanych formalno prawnymi względami to takie zmiany zostaną naniesione.

Ponadto Skarbnik poinformował, że do obecnego statutu została naniesiona zmiana jaką zawnioskowała i przegłosowała większością głosów Komisja Zdrowia na swoim posiedzeniu w dniu 27 października 2003r./ Art. 19 /.

Radny Adam Martyniszyn zapytał jaki procent będzie posiadał samorząd w udziale kapitałowym spółki.

Skarbnik wyjaśnił, że był taki wniosek na poprzedniej Komisji Zdrowia, który w drodze głosowania został odrzucony.

Radny Wiktor Naumik i radny Adam Martyniszyn stwierdzili, że ich zdaniem ten wniosek nie został odrzucony, a wynik głosowania został błędnie zapisany i zgłaszają protest, równocześnie wnioskując, aby w chwili obecnej przeprowadzić ponownie głosowanie nad powyższa kwestią, gdyż sprawa jest bardzo ważna.

Radny Wiktor Naumik stwierdził, że wniosek jest zasadny, gdyż zapis umożliwia zachowanie kontroli społecznej. Ponadto radny poinformował, że w związku z zaszłymi niejasnościami wniosek w powyższej sprawie zgłosi na najbliższej sesji.

Pod głosowanie ponownie poddano wniosek w sprawie umieszczenia w § 4 Statutu PCZ – Spółka Akcyjna w Kluczborku zapisu o treści ,, Powiat jest właścicielem większościowego niezbywalnego pakietu kontrolnego”.

Do głosowania przystąpiła Komisja Budżetu i Rozwoju Gospodarczego – za wnioskiem opowiedział się 1 radny, przeciw głosowało 5, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się.

Kolejno do głosowania przystąpiła Komisja Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego –
za wnioskiem głosowało 2 radnych, przeciw było 4, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się. W drodze głosowania obu komisji oddzielnie wniosek został odrzucony.

Kolejno członkowie komisji analizowali projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Powiatu Kluczborskiego uchwalonego na 2003 rok /3b/. Większość prezentowanych zmian dotyczy wniosków jednostek organizacyjnych powiatu w sprawie wprowadzenia zmian polegających na zwiększeniu dochodów i wydatków realizowanych przez te jednostki. Ponadto powyższy projekt zawiera m.in.: zwiększenie dochodów i wydatków budżetu powiatu, aktualizację planów przychodów i wydatków środków specjalnych funkcjonujących w jednostkach organizacyjnych powiatu, zmiany pozwalające na wniesienie aportu pieniężnego tworzonej spółki pn. PCZ S.A w Kluczborku. Do powyższego projektu nie wniesiono zapytań. Przewodniczący Komisji Budżetu poddał go pod głosowanie.

W drodze głosowania komisja przyjęła 5 głosami za, 1 głosem wstrzymującym się, przy braku głosów przeciw powyższy projekt uchwały. Kolejno do głosowania przystąpiła Komisja Zdrowia, za głosowało 4 radnych, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw.

Następnie Przewodniczący Komisji Zdrowia przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XLII/316/2002 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 26.09.2002 roku, w sprawie: udzielenia pożyczki długoterminowej Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w Kluczborku /3c/. Skarbnik wyjaśnił zasadność powyższej uchwały. Udzielenie pożyczki długoterminowej Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w 2002r. było spowodowane trudną sytuacją zakładu. Rada Powiatu w związku z tym podjęła stosowną uchwałę zmierzającą do oddłużenia zakładu udzielając mu pożyczki. Pożyczka ta miała być spłacana przez SPZOZ w terminowych ratach. Wobec braku spłaty udzielonej pożyczki pomiędzy SPZOZ-em, a Zarządem Powiatu Kluczborskiego została zawarta umowa przeniesienia własności rzeczy ruchomych należących do SPZOZ na powiat. W ten sposób wprowadzone zostało drugie obok weksla zabezpieczenie udzielonej pożyczki. Wprowadzenie powyższej zmiany stanowi dopełnienie formalności związanych
z ustanowieniem drugiego zabezpieczenia. Do powyższego projektu członkowie obu komisji nie wnieśli zapytań. W związku z powyższym Przewodniczący Komisji Budżetu poddał projekt pod głosowanie. W drodze głosowania 5 głosami za, 1 głosem wstrzymującym się
oraz brakiem głosów przeciw członkowie komisji przyjęli proponowany projekt uchwały.

Kolejno do głosowania przystąpiła Komisja Zdrowia, w której za przyjęciem głosowało
4 radnych, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw.

Kolejno Przewodniczący Komisji przedstawili projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian do Statutu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ
w Kluczborku /3 d / oraz projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia jednolitego tekstu Statutu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ w Kluczborku /3 e /.

W sprawie powyższych projektów głos zabrał Naczelnik Wydziału Ochrony
i Promocji Zdrowia, który poinformował, że w dniu 24 listopada 2003r. odbyło się posiedzenie Rady Społecznej SPZOZ zwołane przez Pana Starostę w trybie nagłym
w związku ze złożonym przez Dyrekcję SPZOZ wnioskiem, który wprowadzałby zmianę
w statucie. Zmiana ta dotyczyłaby propozycji rozszerzenia działalności ZOZ-u związanej
z utworzeniem poradni przyszpitalnej laryngologicznej oraz poradni neurologicznej.
SPZOZ wystąpił do NFZ w Opolu o kontrakt na powyższe specjalności opieki ambulatoryjnej.

Kolejną proponowaną zmianą w statucie jest wprowadzenie w swoje struktury organizacyjne poradni podstawowej opieki zdrowotnej. Związane to jest z obecną sytuacją jaka zaistniała
w związku z kontraktacją usług POZ-ów przez NFZ. Aby zabezpieczyć mieszkańcom Powiatu Kluczborskiego sprawowanie takiej opieki to powyższa zmiana musi być wprowadzona. Zmiany powyższe zostaną wprowadzone na najbliższą sesję w formie autopoprawki Zarządu Powiatu.

Pani Dyrektor SPZOZ odnosząc się do projektu uchwały stwierdziła, że powiat ma za zadanie zabezpieczyć podstawową opiekę zdrowotną.

Radny Wiktor Naumik zapytał, czy zmiana powyższa dotyczy przyszłej jednostki prawnej. Pani Dyrektor odpowiadając na zapytanie radnego poinformowała, że zmiana ta na dzień dzisiejszy dotyczy jeszcze SPZOZ-u, a później będzie obejmowała nową jednostkę prawną.

Zdaniem radnego Adama Martyniszyna jest wola zabezpieczania podstawowej opieki zdrowotnej w podmiotach, które do tej pory funkcjonowały. Radny ponadto stwierdził,
że współpraca pomiędzy tymi podmiotami, a SPZOZ-em do tej pory układała się dobrze
i powinno tak być nadal.

Radny uważa także, że patrząc z ekonomicznego punktu widzenia stawki jakie są proponowane POZ-om są zbyt niskie, aby taką opieką zabezpieczyć. Radny poinformował zebranych, że każdy zakład świadomy ekonomicznych uwarunkowań takiego zapisu złożył oświadczenie przekazane do Ministerstwa Zdrowia, że chce dalej uczestniczyć w formie zabezpieczenia dostępności do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w powiecie, ale nie
na proponowanych warunkach. Proponowane warunki nie są zdaniem radnego adekwatne
do możliwości jakie się finansowo POZ-om przedkłada. Jednostki działające na zasadzie rachunku ekonomicznego nie mogą pozwolić sobie na zaciągnięcie kredytu na bieżącą działalność. Radny stwierdził również, że jest to problem nie tylko szczebla powiatowego lecz także założeń, które wymyślono, aby przerzucić system organizacyjny na jednostki,
które praktycznie powinny za to odpowiadać.

Przewodniczący Komisji Zdrowia stwierdził, że popiera zdanie radnego i także uważa,
że opieka zdrowotna i współpraca była dobra i chce, aby to się nie zmieniło.

Skarbnik odnosząc się do powyższych wypowiedzi stwierdził, że jego zdaniem opieka była zła pod względem niedoszacowania w kontraktach.

Kolejno głos zabrała Pani Dyrektor SPZOZ, która poinformowała, że zostały przeprowadzone kalkulacje z których jednoznacznie wynika, że kontraktacja usług w Pogotowiu Ratunkowym jest za mała i przynosi ono straty. Większość kosztów związana jest z kosztami transportu.

Radny Adam Martyniszyn odnosząc się do wypowiedzi Pani Dyrektor SPZOZ stwierdził, że jeśli zostanie zorganizowana baza wyjazdowa to powinna być ona finansowana z NFZ w inny sposób niż dotychczas czyli bez podkontraktów. Pani Dyrektor stwierdziła, że po przeprowadzonych rozmowach z NFZ okazuje się, że nie ma on środków na finansowanie tzw. wyjazdówek i usług anestezjologicznych. Innych zapytań nie zgłoszono.

Przewodniczący Komisji Budżetu poddał powyższe projekty pod głosowanie.

Do głosowania przystąpiła Komisja Zdrowia. Za przyjęciem powyższego projektu opowiedziało się 4 radnych, wstrzymało się dwóch, nie stwierdzono głosów przeciw.

Kolejno głosowała Komisja Budżetu, w której za przyjęciem głosowało 4 radnych,
wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw.

Przewodniczący Komisji Zdrowia przedstawił następny projekt uchwały w sprawie wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa opolskiego dotyczącego przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Szpitala Reumatologiczno-Rehabilitacyjnego w Pokoju. W powyższym projekcie Zarząd Województwa Opolskiego zwrócił się do Rady Powiatu w Kluczborku z prośbą o zaopiniowanie projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego w sprawie przekształcenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Szpitala Reumatologiczno-Rehabilitacyjnego w Pokoju / 3f /.

Celem połączenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Szpitala Reumatologicznego – Rehabilitacyjnego w Pokoju i Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Wojewódzkiego Szpitala w Kup jest wprowadzenie wspólnej administracji i obsługi logistycznej. Powyższe połączenie nie będzie miało wpływu na obsługę pacjentów, ilość udzielanych świadczeń oraz nie spowoduje utrudnień w pracy wśród zatrudnionego personelu. Proponowana restrukturyzacja ma stworzyć warunki do racjonalizacji wydatkowania środków finansowych ponoszonych obecnie na utrzymanie obu Szpitali oraz efektywne wykorzystanie istniejącej bazy łóżkowej.

Radny Adam Martyniszyn do powyższego projektu stwierdził, że istnieje dysonans pomiędzy dwoma placówkami w takiej kwestii, która będzie placówka wiodącą, jak będą przedkładane środki na jej działalność. Zdaniem radnego istnieje obawa w Kupach, że w przypadku restrukturyzacji dojdzie do zmniejszenia ilości łóżek i zamknięcia oddziałów.

Innych zapytań nie zgłoszono. W związku z powyższym Przewodniczący Komisji Zdrowia poddał projekt pod głosowanie komisji. Za przyjęciem opowiedziało się 6 radnych, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się i przeciw. Kolejno do głosowania przystąpili członkowie Komisji Budżetu. W drodze głosowania za głosowało 5 radnych, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się i przeciw.

Następnie członkowie obu komisji zapoznali się z kolejnym podobnym projektem uchwały
w sprawie wyrażenia opinii do projektu uchwały Sejmiku Województwa Opolskiego dotyczącego wyłączenia ze struktury Samodzielnego Specjalistycznego Zespołu Opieki Zdrowotnej nad Matką i Dzieckiem w Opolu Wojewódzkiej Specjalistycznej Przychodni Dziecięcej w Opolu w celu przekształcenia / 3 g /. W przygotowanym projekcie Wicemarszałek Województwa Opolskiego zwrócił się do Rady Powiatu z prośbą
o zaopiniowanie powyższego projektu uchwały. Wyłączenie Przychodni ze struktur Zespołu oraz przekształcenie w Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej ma nastąpić w oparciu
o spółkę jawną założoną przez dotychczasowego kierownika Przychodni.
Powstały NZOZ będzie udzielał świadczenia z zakresu ambulatoryjnej opieki zdrowotnej
dla dzieci w ramach kontraktów zawartych z NFZ oraz innymi płatnikami.
Wyłączenie Wojewódzkiej Specjalistycznej Przychodni Dziecięcej w Opolu ze struktur Zespołu oraz docelowe przekształcenie w Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej pozostaje w zgodzie z tendencją do prywatyzacji usług lecznictwa otwartego celem obniżenia
i racjonalizacji kosztów.

Do powyższego projektu nie zgłoszono zapytań. Komisja Zdrowia przystąpiła do głosowania. W drodze głosowania za przyjęciem projektu uchwały głosowało 6 radnych, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się i przeciw. Kolejno do głosowania przystąpiła Komisja Budżetu: za głosowało 5 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

Członkowie obu komisji zapoznali się z następnym projektem uchwały w sprawie zbycia nieruchomości zabudowanej stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego po byłym pogotowiu ratunkowym / 3 h /. Powyższy projekt ma związek z trudną sytuacją ekonomiczną SPZOZ-u w Kluczborku oraz zaległościami z tytułu podatku od nieruchomości wobec Gminy Kluczbork.

Gmina Kluczbork w tej sytuacji zaadaptowałaby lokale użytkowe na mieszkania socjalne.

Radny Adam Martyniszyn zapytał jaką kwotę stanowią koszty rzeczowej wyceny powyższej nieruchomości . Skarbnik odpowiadając na zapytanie radnego poinformował, że koszty te są uzależnione od wartości danej nieruchomości i jest w głównej mierze od tego uwarunkowane.

Skarbnik wyjaśnił ponadto, że zadłużenie z tytułu nieruchomości wobec Gminy Kluczbork na koniec sierpnia 2003r. wynosiło 346.926,-zł. Innych zapytań nie zgłoszono.

W związku z powyższym Przewodniczący Komisji Zdrowia poddał projekt pod głosowanie.

W wyniku głosowania za opowiedziało się 5 członków komisji, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw. Kolejno do głosowania przystąpiła Komisja Budżetu:
za głosowało 4 członków, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw.

Następnym projektem uchwały z jakim zapoznali się członkowie obu komisji był projekt
w sprawie przekazania nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Skarbu Państwa / i /.

W powyższym projekcie uchwały wyraża się zgodę na przekazanie części nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem administracyjno-usługowym zlokalizowanym przy
ul. Żeromskiego w Kluczborku stanowiącej własność Powiatu Kluczborskiego na rzecz Skarbu Państwa.

Powyższa decyzja ma związek z faktem, że na podstawie art.11, ust 1 pkt.2 ustawy z dnia
14 lutego 2003r. mowa jest o tym, że z dniem wejścia w życie ,,mienie powiatu będące we władaniu dotychczasowych powiatowych inspektoratów weterynarii, staje się z mocy prawa mieniem ,,Skarbu Państwa”.

Tryb przekazania nastąpi w drodze bezprzetargowej zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami, aktem notarialnym i będzie ujawnione w Księdze Wieczystej w Sądzie Rejonowym w Kluczborku. Część w/w nieruchomości oddana będzie w trwały zarząd Powiatowemu Inspektoratowi Weterynarii, a pozostała część pozostanie nadal jako mienie Powiatu.. Zdaniem Skarbnika podjęcie uchwały pozwoli na uporządkowanie w/w kwestii.
Do powyższego projektu nie zgłoszono zapytań.

Komisja Zdrowia przystąpiła do głosowania. W drodze głosowania za opowiedziało się
5 członków komisji, wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw. Kolejno głosowała Komisja Budżetu . W wyniku głosowania za projektem głosowało 4 członków,
wstrzymał się 1, nie stwierdzono głosów przeciw.

Członkowie obu komisji zapoznali się z następnym projektem uchwały w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, a także wysokość i szczegółowe zasady przyznawania dodatku mieszkaniowego / 3 j /.

W związku z powyższym projektem radny Adam Martyniszyn stwierdził, że do sprawy powraca się ponownie. Sprawa dodatku została oprotestowana przez związki zawodowe, które uważają, że uchwała jest niekorzystna dla nauczycieli. Radny stwierdził również,
iż dotarły do niego sygnały, że nauczyciele oddali uchwałę do NSA w związku z tym prosi
o wyjaśnienie powyższej sprawy.

Skarbnik odpowiadając na zapytanie radnego stwierdził, że nie wiadomo mu nic na temat trafienia uchwały do NSA i uważa, że tego typu nie sprawdzone informacje nie powinny być publicznie powtarzane. Ponadto Skarbnik wyjaśnił, że uchwała zgodnie z ustawą
o samorządzie powiatowym została przekazana w ciągu 7 dni do Nadzoru Prawnego Wojewody, który ma 30 dni na zbadanie jej pod względem jej zgodności lub jej braku. Ponadto Skarbnik stwierdził, że termin 30 dniowy ustawowy już minął i do dnia dzisiejszego

Nadzór Prawny Wojewody nie wydał rozstrzygnięcia w kwestii jakiejkolwiek niezgodności
z prawem tej uchwały. Skarbnik stwierdził również, że opinia związków zawodowych jest wymagana przy każdym podejmowaniu tego typu uchwały. Do związków projekt uchwały trafił, po czym wyraziły one swoje opinie, które były negatywne, gdyż uchwała ta powodowała zmniejszenie płatności dla nauczycieli. Po podjęciu tej uchwały i rozpoczęciu wypłat dla nauczycieli dodatków na poziomie niższym niż dotychczasowy środowisko zaczęło się burzyć występując dwa razy do Pana Przewodniczącego Rady z prośbą
o doprowadzenie do pełnej zgodności z prawem tej uchwały. Pan Przewodniczący odpowiedział zainteresowanym, że nie upłynął jeszcze ustawowy termin dla Nadzoru Prawnego i należy zaczekać na rozstrzygnięcie nadzorcze, po upływie tego terminu domniemać by można, że uchwała jest zgodna z prawem, gdyż Nadzór Prawny się nie wypowiedział. Ponadto Pan Starosta zobowiązał Radcę Prawnego i Naczelnika Wydziału Edukacji do zbadania w/w kwestii. W wyniku analiz okazało się, że w uchwale podjętej w sierpniu są wady: regulamin dotyczący dodatków motywacyjnego i wysokości wynagrodzeń dla nauczycieli należy traktować jako akt prawa miejscowego, a akt prawa miejscowego musi zawierać przepisy przejściowe i musi zostać opublikowany w Dzienniku Urzędowym Wojewody. Drugą wadą zgodną z orzeczeniem NSA jest to, że nie może uchwała jako akt prawa miejscowego zawierać rozwiązań alternatywnych. Według orzeczenia NSA organ stanowiący musi dokładnie określić wysokość tych dodatków i nie może ich przekazywać innym organom /zarządom będącym w samorządzie terytorialnym ani dyrektorom szkoły/.

Zdaniem Skarbnika po zmianie średnia płaca nie jest niższa niż zakłada Ministerstwo.

Przedłożony na najbliższą sesję nowy projekt uchwały ma na celu doprowadzenie do pełnej zgodności prawa tego zapisu. Jest to zdaniem Skarbnika próba naprawienia uchwały z dnia
28 sierpnia 2003r.

Radny Adam Martyniszyn zapytał, czy podjęcie nowej uchwały będzie satysfakcjonujące dla nauczycieli. Skarbnik odpowiadając na zapytanie radnego stwierdził, że nie będzie to usatysfakcjonowanie w pełni, gdyż są to stawki odpłatności niższe niż obecnie.

Radny Piotr Wiecha odnosząc się do powyższych wypowiedzi poinformował, że nauczyciele zarabiają niewspółmiernie więcej niż pielęgniarki.

Ponadto radny Adam Martyniszyn stwierdził, iż dobrze się stało, że taki projekt został przygotowany chociaż i tak w pełni nie zadowoli środowiska nauczycielskiego.

Innych zapytań nie zgłoszono. W związku z powyższym projekt poddano pod głosowanie.

Do głosowania przystąpiła Komisja Budżetu: za głosowało 5 radnych, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Kolejno głosowała Komisja Zdrowia: za projektem głosowało 6 członków komisji, nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się.

Kolejnym projektem z jakim zapoznali się członkowie obu komisji był projekt uchwały
w sprawie zmiany uchwały Nr X/70/2003 Rady Powiatu w Kluczborku z dnia 28.08.2003r.
w sprawie określenia zadań do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2003r. Zakres zmian został podyktowany brakiem zainteresowania pracodawców z Powiatu Kluczborskiego na wykorzystanie środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na dostosowanie miejsc pracy pracy dla osób niepełnosprawnych. Natomiast wpłynęło od osób niepełnosprawnych wiele wniosków na dofinansowanie rehabilitacji społecznej.

Ze względu na brak środków powyższe wnioski nie mogą być zrealizowane.
Rozwiązaniem jest przeniesieniem środków, co jest w pełni uzasadnione ze względu na społeczne potrzeby osób niepełnosprawnych. Zmiany są zgodne z planem finansowym PFRON na rok 2003.

Radny Adam Martyniszyn zapytał, czy każda osoba może starać się o dofinansowanie
w ramach środków o likwidację barier architektonicznych.

Skarbnik odpowiadając na zapytanie radnego poinformował, że o likwidację barier architektonicznych może ubiegać się każdy po wcześniejszym złożeniu wniosku.

Decyzję w powyższej sprawie podejmuje powołany przy PCPR Zespół ds. Orzekania
o Stopniu Niepełnosprawności. Innych zapytań nie zgłoszono. Komisja Zdrowia przystąpiła do głosowania. W drodze głosowania za projektem opowiedziało się 6 członków komisji,
nie stwierdzono głosów przeciw i wstrzymujących się. Kolejno głosowała Komisja Budżetu, w której za opowiedziało się 5 członków komisji, nie stwierdzono głosów przeciw
i wstrzymujących się.

Kolejno zapoznano się z projektem uchwały w sprawie odrzucenia skargi radnego Leszka Krzyżanowskiego na Starostę Kluczborskiego i Sekretarza Powiatu /3 l /.

Przedłożony projekt uchwały przygotowany został w związku ze złożeniem przez radnego Leszka Krzyżanowskiego skargi dotyczącej utrudniania radnemu dostępu do informacji publicznej przez w/w osoby. Powyższa skarga była tematem posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Kluczborku. Komisja Rewizyjna po przeanalizowaniu przedmiotowej sprawy oraz wyjaśnień złożonych przez strony, uznała w drodze głosowania skargę za bezzasadną /za-5,1–przeciw, brak głosów wstrzymujących się /. Do powyższego projektu nie wniesiono uwag. Do głosowania przystąpiła Komisja Zdrowia; za głosowało 4, radnych,
2 było przeciw, nie stwierdzono głosów wstrzymujących się. Kolejno głosowała Komisja Budżetu: za głosowało 4 osoby, przeciw był 1 radny, brak było głosów wstrzymujących się.

Członkowie obu komisji zapoznali się ponadto z projektem stanowiska Rady Powiatu
w Kluczborku w sprawie przyspieszenia terminu rozpoczęcia budowy obwodnicy drogowej dla miasta Wołczyna /pkt.4/, informacjami dotyczącymi oświadczeń majątkowych radnych, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu i osób wydających decyzje administracyjne w imieniu Starosty Kluczborskiego /pkt.5/ oraz ze sprawozdaniem Zarządu Powiatu
w Kluczborku za okres od 07.10.2003r do 27.10.2003r.

Ad.3.

Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego przedstawił zebranym pismo jakie wpłynęło do komisji z S.P Zakładu Opieki Zdrowotnej ZOZ Kluczbork –
Dział Pomocy Doraźnej w Kluczborku. Pismo zawiera prośbę w sprawie podjęcia działań mających na celu zapewnienie minimum bezpieczeństwa pacjentów i personelu Pogotowia Ratunkowego. W w/w piśmie mowa jest o złym stanie technicznym karetek będących
w ciągłej eksploatacji. Przewodniczący Komisji poinformował, że tą sprawą powinien zająć się Zarząd Powiatu.

Radna Otylia Skoczylas jako członek Zarządu Powiatu poinformowała, że jest to ważny problem ale sytuacja jest bardzo trudna, gdyż brak jest środków, które można by było przeznaczyć na powyższy cel.

Radny Adam Martyniszyn odnosząc się do powyższego pisma stwierdził, że kilka lat temu przeprowadził rozmowy z mechanikami dokonującymi przeglądów karetek, którzy stwierdzili, że stan ich jest bardzo zły. Brak jest odpowiednich opon itp.

Zdaniem radnego jeśli wyjazdowa opieka została zorganizowana to koszty jej powinny być zabezpieczone i odpowiednio finansowane z NFZ. Być może zdaniem radnego pewne rzeczy w Pogotowiu Ratunkowym były prowadzone nieodpowiednio, środki które wpływały
z POZ-ów na opiekę całodobową nie były przeznaczane na bieżącą działalność, na stan techniczny samochodów tylko były wydawane w inny sposób. Ponadto zdaniem radnego sytuacja nieco uległa zmianie po pewnych spostrzeżeniach obecnej Pani Dyrektor SPZOZ.

Skarbnik odnosząc się do wypowiedzi radnego stwierdził, że gdyby karetki nie były serwisowane to stan ich byłby o wiele gorszy. Ponadto Skarbnik stwierdził, że jedynie
w zakładzie, który ma odblokowany rachunek można mówić o naprawach aut, tankowaniu paliwa, lecz nie może być o tym mowy w zakładzie tak zadłużonym jak SPZOZ.

Skarbnik odnosząc się również do materiałów, które otrzymali radni poinformował,
że materiały są przekazywane sukcesywnie. Powyższe przygotowane materiały zawierają założenia przychodów kosztów, lokalizacji i zatrudnienia Powiatowego Centrum Zdrowia /PCZ/ w Kluczborku, stan na dzień 18.11.2003r./załącznik do niniejszego protokołu/

Radny Adam Martyniszyn stwierdził, że bardzo ważne jest, aby takie informacje docierały do radnych. Ponadto radny poprosił, aby na kolejne posiedzenie Komisji Zdrowia została zaproszona Pani Dr Barbara Skop – Prezes Zarządu Projekty Menadżerskie ,,BASKOR” Spółka z.o.o.

Przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego przedstawił zebranym projekt uchwały Zarządu Powiatu Kluczborskiego dotyczący zmiany przeznaczenia dotacji celowej
w celu jej pełnego wykorzystania w bieżącym roku budżetowym. Zmiany dotyczą otrzymanej z budżetu państwa dotacji celowej w kwocie 22.000,-zł w dziale opieka społeczna, przeznaczonej na bieżące wydatki dwóch domów dziecka. Powyższy projekt został przedłożony Komisji Budżetu celem zaopiniowania.

Członkowie Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w drodze głosowania 5 głosami za, brakiem głosów przeciw i wstrzymujących się zaopiniowali pozytywnie powyższy projekt uchwały Zarządu Powiatu.

W związku z powyższym projektem radny Wiktor Naumik poprosił o wyjaśnienie na jaki cel zostaną przeznaczone powyższe środki.

Skarbnik wyjaśniając poinformował, że środki finansowe zostaną przeznaczone
w szczególności na energię cieplną, zakup żywności, środków czyszczących itp.

Innych spraw nie poruszano. W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący obu komisji podziękowali wszystkim za udział i zamknęli posiedzenie
w dniu dzisiejszym. Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

Przewodniczący Komisji Przewodniczący Komisji

Mariusz Pieńkowski Andrzej Jung

 

 

 

Protokołowała:

Joanna Strzelczyk