Protokół Nr 15/2016
Ze wspólnego posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystki, Rozwoju Rodziny i Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego w dniu 21 czerwca 2016 r. Przewodniczyła radna Wioletta Kardas - Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystki, Rozwoju Rodziny Lista obecności w załączeniu. 1.Otwarcie posiedzenia. 2.Wizyta w Powiatowym Ośrodku Rehabilitacji w Kluczborku i w Domu Pomocy Społecznej w Kluczborku na ul. Sienkiewicza. 3.Analiza materiałów na XX sesję. 4.Wolne wnioski. 5.Zamknięcie posiedzenia. Zaproszeni: 1. Irena Ików-Dyrektor DPS w Kluczborku, 2. Józef Maciołek-Prezes PCZ w Kluczborku, 3. Wanda Słabosz-Skarbnik Powiatu, 4. Rozalia Słoniowska-Naczelnik Wydziału Edukacji, 5. Mieczysław Zaleciński-Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Promocji Zdrowia. Ad.1 Przewodnicząca komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystki, Rozwoju Rodziny przywitała wszystkich zebranych na dzisiejszym posiedzeniu oraz zaproszonych gości. Następnie Przewodnicząca komisji przedstawiła porządek dzisiejszych obrad. Radni jednogłośnie przyjęli powyższy porządek obrad. Ad.2 Pan Józef Maciołek - Prezes PCZ w Kluczborku krótko poinformował o działalności Powiatowego Ośrodka Rehabilitacji w Kluczborku, cały czas robione są nadwykonania, które są płacone przez NFZ w późniejszym okresie, ośrodek jest bardzo dobrze wyposażony, cały czas dokupowane są nowe sprzęty w miarę możliwości. Pan Józef Maciołek stwierdził, że w związku z rehabilitacją prowadzoną w Vital Medic, część punktów kontraktu NFZ został przez Vital Medic zabrany, jednak dzięki robieniu nadwykonań Powiatowy Ośrodek Rehabilitacji powoli dźwiga się ze spadku. Od 2011 roku zatrudniony jest jeden lekarz i dwóch fizjoterapeutów, pod opieką są dzieci do 18 roku życia, praca odbywa się różnymi metodami, fizjoterapeuci ciągle się doszkalają i rozwijają Kolejno członkowie komisji obejrzeli ośrodek, który składa się z : dziennego ośrodka rehabilitacji dla dzieci z zaburzeniami wieku rozwojowego, gabinetu lekarskiego, gabinetu fizykoterapii, gabinetu hydroterapii, sali ćwiczeń, groty solnej, gabinetu magnetoterapii, łaźni parowej, sauny fińskiej- w planie jest jej likwidacja ze względu na bardzo mała liczbę chętnych, w tym miejscu powstanie sala ćwiczeń, - sauna infrared, gabinetu rehabilitacji. Kolejno członkowie dwóch komisji przeszli do Domu Pomocy Społecznej przy ul. Sienkiewicza. DPS przy ulicy Sienkiewicza jest domem dla osób niepełnosprawnych fizycznie. Osoby zamieszkujące ten Dom mogą w łatwy sposób korzystać z dobrodziejstw jakie niesie zamieszkiwanie w aglomeracji miejskiej: kino, kawiarnia, basen, park miejski, hala widowiskowo- sportowa itp. W chwili obecnej dom zamieszkuje 45 mieszkańców, kobiet i mężczyzn, w różnym wieku i z różnym stopniem niepełnosprawności fizycznej. Nad tym aby wszyscy czuli się bezpiecznie i mogli jak najlepiej korzystać z radości życia pracują: pielęgniarki i opiekunowie – sprawują opiekę całą dobę, lekarz pierwszego kontaktu – stałe wizyty raz w tygodniu i w razie potrzeby, współpracują lekarze specjaliści – chirurg-ortopeda, psychiatra, rehabilitant – możliwość codziennego korzystania z sali rehabilitacyjnej (kinezjoterapia, fizykoterapia i światłolecznictwo). Ponadto zatrudnienie są terapeuci zajęciowi, którzy prowadzą pracownie: techniczną: szewstwo, stolarstwo, plastyczno – dziewiarską. Ponadto często organizowane są ogniska i grille (także w plenerze), wyjście do kawiarni, koncerty, wspólne gotowanie, imprezy sportowe i wycieczki. Na posiedzeniu obecni byli: pani Maria Wojdyła-kierowniczka DPS-u, pani Ewa Rakoczy, pani Anna Mazurkiewicz-pedagog, pan Andrzej Chmiel-psycholog w placówce. Głos zabrała pani Maria Wojdyła, która w skrócie przedstawiła stan obecny placówki. Kolejno pani kierowniczka poruszyła kwestię niedokończonych remontów, głównie w świetlicy DPS-u, w pracach pomogło starostwo, za co pani kierowniczka podziękowała. Jeżeli chodzi o świetlicę to postanowiono ją otworzyć na zewnątrz, remont jeszcze się nie zakończył. Pokoje są 1 lub 2 osobowe, są ponadto dwie trójki dla mężczyzn. Opieka jest całodobowa, jest pielęgniarka od 7-15 zatrudniona przez Falc, na jednego opiekuna przypada kilku podopiecznych, każdy z pracowników tu zatrudnionych jest pracownikiem pierwszego kontaktu. Radna Irena Kielar zapytała kto pracuje przy podopiecznych po 15 godzinie. Pani kierowniczka stwierdziła, że opiekunowie, jak się coś wydarzy to wzywa się pogotowie. Radna Wioletta Kardas stwierdziła, że jest to najtańszy Dom Pomocy Społecznej w województwie, na jednego podopiecznego przypada 2430 zł. na osobę. Pani Dyrektor stwierdziła, że dom nie jest duży, robi się trochę ciasno, gdyż jest dużo osób na wózkach, dom jest bez barier architektonicznych, dostosowany dla potrzeb ludzi niepełnosprawnych. Pani kierowniczka stwierdziła, że w przypadku braku pieniędzy pracownicy starają się poszukiwać pieniędzy. Głos zabrała pani Anna Mazurkiewicz, która stwierdziła, Jeżeli chodzi o dostęp do komputera i internetu to jest taki dostęp, w ośrodku jest jednak brak internetu, jest linia na pierwsze i drugie piętro jednak jest to słaba jakość, z reguły chętni korzystają z zakupionego przez siebie internetu. Pani Anna Mazurkiewicz poinformowała, że zagospodarowana będzie świetlica, świetlica będzie otwarta na zewnątrz, zagospodarowanie będzie głównie w ramach sponsoringu Radny Andrzej Olech stwierdził, że DPS nie współpracuje z OSiR. Pani Anna Mazurkiewicz stwierdziła, że była kiedyś taka współpraca, obecnie czekamy na otwarcie kina. Pan Andrzej Olech stwierdził, że jeżeli chodzi o OSiR to zaprasza do współpracy, gdyż jest wiele możliwości jeżeli chodzi o OSiR. Pani Anna Mazurkiewicz stwierdziła, że na pewno skorzysta z tej propozycji i nawiąże ponownie współpracę z OSiR-em. Pani Anna Mazurkiewicz stwierdziła, że jest to bardzo ciężka praca, trzeba byłoby szukać środków aby trochę odstresować personel, trzeba pamiętać o grupie podopiecznych i o grupie personelu. Pani Dyrektor poruszyła jeszcze kwestię, że jest mało personelu, szczególnie do opieki podstawowej, jest to praca bardzo ciężka, zwłaszcza , że mieszkańcy tego DPS-u to zwłaszcza ludzie młodzi, którzy chcą coś robić. Pani Anna Mazurkiewicz stwierdziła, że bardzo ciężką pracę wykonują opiekunowie. Pani Anna Mazurkiewicz stwierdziła, że chciałaby aby radni byli otwarci na pomysły pracowników DPS-u, aby trochę ulepszyć życie jego mieszkańców a także pracowników. Ad.3 Przewodnicząca Komisji Oświaty przedstawiła projekty uchwał na XX sesję. Przewodnicząca komisji przedstawiła projekty uchwał w następujących sprawach: w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z wykonania budżetu wraz ze sprawozdaniem finansowym Powiatu Kluczborskiego za 2015 rok, w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tytułu wykonania budżetu za rok 2015, w sprawie zatwierdzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego Powiatu Kluczborskiego za 2015 rok, w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Powiatu Kluczborskiego na rok 2016, w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej, w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy na czas oznaczony do 3 lat, po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość stanowiąca własność Powiatu Kluczborskiego. Radna Irena Kielar zapytała czy w roku 2016 była udzielona pomoc dla nauczycieli, pani Skarbnik odpowiedział, ze pomoc udzielona była dla wnioskujących nauczycieli. Pan Starosta stwierdził, że im bliżej końca roku trudniej będzie jeżeli chodzi o budżet, gdyż brak 2 mln zł. jest i dlatego też jest na bieżąco reakcja, dochody są do osiągnięcia lub możliwy do osiągnięcia. Pani Skarbnik dodała, że cały czas kontrolowany jest poziom wydatków. Pan Starosta zabrał głos w nawiązując do wizyty w Domu Pomocy społecznej na ul. Wołczyńskiej. Pan Starosta poinformował, że w poprzednich latach wyremontowano praktycznie wszystkie budynki głównie oświatowe. Jako powiat dysponujemy wielkimi wydatkami. Pan Starosta dodał, ze ta kadencja dedykowana jest pomocy społecznej, Członkowie Komisji Oświaty i członkowie Komisji Zdrowia jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali wszystkie projekty uchwał na XX sesję bez wnoszenia zapytań do nich. Radna Irena Kielar zapytała o wniesienie wkładu pieniężnego do spółki PKS w kwocie 250 tys. zł. Pan Starosta odpowiedział, że zgodnie z naszą uchwałą budżetową te pieniądze zostały wniesione do spółki. Pan Starosta dodał, że stacja paliw została sprzedana w zeszłym roku stację paliw, jednocześnie z nowym właścicielem stacji PKS zawarł umowę na dostarczanie paliwa. Pan Starosta dodał, że poprzedni dostawca chciał, żeby PKS zrealizował wszystkie zobowiązania wobec niego na kwotę około 600 tys. zł. Zobowiązanie ma być spłacone do końca roku, część tego zobowiązania to właśnie te udziały. Pan Starosta dodał, że należy pamiętać o wpływie do budżetu powiatu w 2016 roku ponad 1 mln. zł. z racji sprzedaży stacji paliw. Pan Starosta dodał, że we wrześniu będzie złożony projekt z subregionu na tabor w ilości około 15 autobusów, ścieżek rowerowe i inne. Nie wniesiono wolnych wniosków. Ad.5 Przewodnicząca obrad w związku z wyczerpaniem porządku obrad podziękowała wszystkim za udział w dzisiejszym posiedzeniu i zamknęła posiedzenie komisji. Na tym protokół zakończono. Przewodnicząca komisji Wioletta Kardas Przewodniczący Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego Norbert Waliczek Protokołowała Katarzyna Hołdys
W Powiatowym Ośrodku rehabilitacji mieści się również Poradnia terapii alkoholowej i współuzależnienia, gdzie aktualnie zarejestrowanych jest około 70 osób. Jeżeli chodzi
o kontrakt to jest on mały, jest w Kluczborku jeszcze jedna poradnia na Wolności, NFZ rozkłada środki na dwie poradnie, w związku z czym jest on mniejszy, pan prezes PCZ dodał, że trzeba walczyć o kontrakt.
W chwili obecnej w placówce zamieszkuje 45 mieszkańców, w większości są to mężczyźni po 50 roku życia i po wylewach, w stanach po porażeniach, po udarach.
że podstawowe potrzeby mieszkańców są zaspokajanie , jednak brakuje pieniędzy na rozrywki, życie kulturalne, edukacyjne, rozrywkowe. Pani Anna Mazurkiewicz stwierdziła, że są starania pozyskiwania środków z zewnątrz a także od sponsorów. Placówka powoduje, że bardzo trudno jest przebić monotonię, w tego rodzaju ośrodkach jest to bardzo trudne, szczególnie gdy brakuje środków finansowych. Pani Anna Mazurkiewicz poinformowała, że prowadzona jest terapia indywidualna, prowadzone były zajęcia logopedyczne, w tej chwili nie są one prowadzone, współpracujemy z nadleśnictwem, będzie spotkanie w leśniczówce w Lasowicach, za dwa tygodnie wyjeżdżamy do Konina, czterech mieszkańców weźmie udział w spotkaniach, staramy się indywidualnie podchodzić do każdego podopiecznego.
i środków własnych, chcielibyśmy aby powstały małe ogródeczki, jest pomysł na stałego grilla. Pani Anna Mazurkiewicz poinformowała, że jest dobra współpraca z Biblioteką Miejską, nadleśnictwem, stowarzyszeniami, oraz, ze opiekunowie starają się dzielić podopiecznych, aby każdy z czegoś korzystał. Pani Dyrektor poinformowała, że mieszkańcy domu maja swoje życie, po godzinie 15 niejednokrotnie wyjeżdżają czy wychodzą do miasta. Pan psycholog poruszył jeszcze kwestie wolontariatu, obecnie zaproszonych jest 25 wolontariuszy do współpracy, nie było z tym problemu.
a przynajmniej pan Starosta chciałby aby tak było. Pan Starosta dodał, że trwa bardzo trudny remont w DPS-ie na ulicy Wołczyńskiej, w ubiegłym roku wyremontowano wszystkie korytarze, łazienki i pokoje wewnątrz budynku , standard warunków życia tych mieszkańców polepszył się. Jeżeli chodzi o DPS na ulicy Wołczyńskiej będą prowadzone prace latem
w starej części budynku, nowy dach i elewacja. W Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska złożony został wniosek o dofinansowanie renowacji zabytkowego parku przy tym Domu Pomocy Społecznej. Kolejne etapy pozwoliłyby nam remont zamknąć. Jeżeli chodzi o Dom Pomocy Społecznej na Sienkiewicza jest jeszcze remont nie skończony. Pan Starosta dodał, że ponadto został urządzony jeszcze Dom Dziecka w Lasowicach. Pan Starosta dodał, że należałby dużo zrobić wewnątrz budynków, tak aby wewnątrz było ładniej. Pan Starosta dodał, ze jesteśmy po kontroli Wojewody Opolskiego jeżeli chodzi o standardy, jeżeli chodzi o ilość zatrudnionych pracowników, określa to rozporządzenie rady ministrów i my się do tego dostosowujemy, trzymamy standard. Jeżeli chodzi o opiekę pielęgniarską to zatrudnienie pracowników reguluje rozporządzenie, przypada jedna opiekunka na 12 podopiecznych i my te standardy spełniamy. Pan Starosta dodał, że kiedyś były one zatrudnione w DPS na etatach, jednak to się zmienia i obecnie zmieniły się przepisy, wszyscy mieszkańcy DPS-ów są zapisani do NFZ tak jak my wszyscy, podobnie jest z zatrudnieniem pielęgniarek w DPS – ach. Jest to jednocześnie dobre rozwiązanie i złe, z jednej strony dało to trochę oszczędności.
Ad.4