Protokół Nr 15/2003

z posiedzenia Komisji Zdrowia i Bezpieczeństwa Publicznego

w dniu 27 października 2003r.

Przewodniczył Przewodniczący Komisji – Andrzej Jung.

Lista obecności w załączeniu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

1.Stanisław Rakoczy – Starosta Kluczborski,

2.Piotr Pośpiech – Skarbnik Powiatu,

3.Przewodniczący poszczególnych komisji,

4.Mieczysław Zaleciński – Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia
Starostwa Powiatowego w Kluczborku,

5.Renata Jażdż – Zaleska – Dyrektor SPZOZ w Kluczborku.

Porządek posiedzenia:

1.Otwarcie posiedzenia.

2.Analiza proponowanego statutu nowotworzonej Spółki Akcyjnej.

3.Wolne wnioski.

Ad.1.

Przewodniczący Komisji powitał wszystkich zebranych oraz zaproszonych gości i otworzył posiedzenie w dniu dzisiejszym.

Następnie Przewodniczący zapoznał członków komisji z porządkiem dzisiejszego posiedzenia. Do proponowanego porządku członkowie komisji nie wnieśli uwag jednogłośnie go zatwierdzając.

Ad.2.

Na wstępie posiedzenia komisji Skarbnik Powiatu przedstawił zebranym
,,Harmonogram działań dla realizacji projektu prywatyzacji SPZOZ Szpitala Powiatowego
w Kluczborku poprzez utworzenie Centrum Zdrowia Publicznego w Kluczborku i likwidację

SPZOZ w Kluczborku”, który stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ponadto Skarbnik poinformował, że podobnych materiałów związanych z przekształceniem SPZOZ będzie coraz więcej i każdy z radnych będzie je sukcesywnie otrzymywał.

Następnie głos zabrał Starosta Kluczborski, który wyjaśnił, że przedstawiony statut musi być zgodny z kodeksem prawa i możliwe jest w nim jedynie dokonanie zmian kosmetycznych. Jest to statut spółki , która powoła Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że w dotychczasowych rozmowach prowadzonych z Dyrekcją SPZOZ była mowa o tym, że wszystkie oddziały będą utrzymane w dotychczasowej formie , a w chwili obecnej jest inaczej, gdyż chirurgia ma być chirurgią jednego dnia.

Przewodniczący wyraził swoje zaniepokojenie czy jest to jedyna droga.

Radny Wiktor Naumik stwierdził także, że na początku były wielkie nadzieje związane
z oddaniem nowego szpitala, a jak dowiedział się z nieoficjalnych źródeł wygląda to całkiem inaczej. Po przeprowadzonej kontroli przez Państwową Inspekcję Pracy stwierdzono mnóstwo usterek w nowym obiekcie chirurgii i w związku z tym PIP chce tą sprawę skierować do prokuratury.

Pan Starosta odnosząc się do wypowiedzi radnego Wiktora Naumika stwierdził, że nie wie skąd takie informacje posiada w/w radny, gdyż uczestniczył w spotkaniu kończącym kontrolę i nie było mowy o kierowaniu do prokuratury.

Zdaniem Starosty jest kilka stwierdzonych usterek, które będą na bieżąco usuwane i wtedy szpital będzie mógł rozpocząć swoją działalność.

Dyrekcja szpitala przeprowadziła rozmowy z ordynatorami poszczególnych oddziałów szpitalnych dotyczące przedstawienia przez ordynatorów projektów funkcjonowania oddziałów z założeniem, że kontrakt nie będzie niższy niż obecnie. Warunkiem funkcjonowania tychże oddziałów jest także to, że każdy z oddziałów musi się bilansować.

Kolejno głos zabrała Pani Dyrektor SPZOZ, która poinformowała, że w mediach słyszy się wiele rzeczy, które w ogóle nie mają miejsca. Chodzi tu głównie o likwidację chirurgii.

Zdaniem Pani Dyrektor nie ma mowy o żadnej likwidacji, trzeba stworzyć zabezpieczenie oddziału w takim wymiarze na jaki pozwoli kontrakt na 2004r. Nie ma możliwości także, aby chirurgia generowała straty. W chwili obecnej straty wynikają z tego, że w kluczborskim szpitalu przeprowadza się mało zabiegów tzw. planowych, gdyż brakuje w nim kadry specjalistycznej. Nagłe urazy, które trafiają na oddział są nisko zakontraktowane.
Pani Dyrektor stwierdziła także, że prowadzone są rozmowy z innymi szpitalami w sprawie nawią
zania współpracy. Zależy szpitalowi na współpracy głównie ze specjalistami, gdyż obecna kadra zabezpieczać może podstawowe zabiegi. Zwrócono się do stowarzyszenia ,,Mammograf” w sprawie pomocy przy zakupie laparoskopu. W przypadku posiadania takiego sprzętu nasi lekarze mogliby prowadzić zabiegi specjalistyczne, które są wysoko płatne. Zdaniem Dyrekcji SPZOZ chirurgia jednego dnia nie jest złym rozwiązaniem pod warunkiem, że wykonany zabieg będzie dobrze przeprowadzony, bez powikłań.

Myśli się także o kontrakcie dla chirurgii wyjazdowej, gdzie lekarz wraz z pielęgniarką środowiskową będą sprawować opiekę nad pacjentem już po zabiegu operacyjnym w domu.

Jak na razie zdaniem Pani Dyrektor trzeba liczyć na możliwości i umiejętności lekarzy oraz sprzęt, który posiada szpital.

Radny Wiktor Naumik zapytał jak będzie przedstawiała się sprawa kontraktowania nagłych przypadków, gdy nie będzie Szpitalnego Oddziału Ratunkowego.

Pani Dyrektor wyjaśniła, że nagłe przypadki nie były kontraktowane przez byłą Kasę Chorych oraz przez obecny Narodowy Fundusz Zdrowia. W chwili obecnej prowadzone są rozmowy
z anestezjologami, którzy nadal w pełnej obsadzie będą pracować w tutejszym szpitalu. Zdaniem radnego Wiktora Naumika nagłe przypadki są różne cięższe i lżejsze.
Radny zapytał jak to będzie wyglądało, gdy trzeba będzie dokonać trepanacji czaszki.

Pani Dyrektor SPZOZ odpowiadając na zapytanie radnego stwierdziła, że takich zabiegów
w naszym szpitalu się nie wykonuje, gdyż są one kierowane na oddział neurochirurgii
w Opolu. Radny stwierdził, że tego typu zabiegi były wykonywane.

Przewodniczący Komisji zapytał czy prawdą jest, że planuje się wydzierżawienie części budynku nowej chirurgii lekarzom z Wrocławia celem przeprowadzania specjalistycznych zabiegów.

Pani Dyrektor poinformowała, że w tej sprawie nie jest jeszcze podjęta ostateczna decyzja. Zakłada się ewentualne wydzierżawienie jednej z działalności zabiegowych.
Zdaniem Dyrekcji propozycja ta ma związek z utrzymaniem obiektu, który jest kosztochłonny.

Następnie głos zabrał Skarbnik Powiatu, który poinformował, że jest jeszcze wiele do zrobienia ze strony Powiatu i SPZOZ zanim spółka zacznie należycie funkcjonować,
trzeba powołaną spółkę wdrożyć w cały ten proces.

Zdaniem radnego Wiktora Naumika trzeba zacząć działać jak najszybciej.

Przewodniczący Komisji poprosił o przedstawienie wyników kontroli przeprowadzonej
w nowym budynku chirurgii przez PIP.

Pani Dyrektor poinformowała, że Państwowa Inspekcja Pracy stwierdziła kilka usterek, które będą sukcesywnie usuwane. Powyższe usterki mają związek z tym, że budowa chirurgii jest inwestycją długotrwałą podczas której zmianie ulega wiele norm.

Największą bolączką zdaniem Pani Dyrektor wśród wielu usterek jest brak szatni dla personelu medycznego. Pani Dyrektor poinformowała, że takie pomieszczenia zostaną wygospodarowane.

Kolejno członkowie komisji przystąpili do szczegółowej analizy przygotowanego projektu Statutu Powiatowego Centrum Zdrowia – Spółka Akcyjna w Kluczborku.

Radny Wiktor Naumik zawnioskował, aby w § 4 , gdzie założycielem Spółki jest Powiat Kluczborski umieścić zapis, że Powiat jest właścicielem większościowego niezbywalnego pakietu kontrolnego. Przewodniczący komisji poddał powyższy wniosek pod głosowanie.
W drodze głosowania za opowiedziało się 2 radnych, przeciw głosowało 3, wstrzymał
się 1 radny. W związku z powyższym wniosek został odrzucony.

Skarbnik Powiatu przedstawił zebranym ogólny zarys opracowanego projektu Statutu.

Wyjaśnił, że przedmiotem działalności Spółki będzie: szpitalnictwo, praktyka lekarska, działalność pogotowia ratunkowego, pozostała działalność związana z ochroną zdrowia ludzkiego, pozostała opieka wychowawcza i społeczna z zakwaterowaniem, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, produkcja leków i preparatów farmaceutycznych, produkcja sprzętu medycznego i chirurgicznego oraz przyrządów ortopedycznych, mebli medycznych
z wyjątkiem działalności usługowej, działalność usługowa w zakresie instalowania, naprawy i konserwacji sprzętu medycznego w tym chirurgicznego, sprzedaż hurtowa i detaliczna wyrobów farmaceutycznych, sprzedaż detaliczna artykułów medycznych i ortopedycznych, sprzedaż detaliczna kosmetyków i artykułów toaletowych, wynajem nieruchomości na własny rachunek, prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk medycznych i farmacji, wynajem pozostałych maszyn i urządzeń.

Ponadto Spółka będzie tworzyć kapitały i fundusze: kapitał zakładowy, zapasowy, rezerwowy oraz inne kapitały i fundusze przewidziane przepisami prawa. O wykorzystaniu kapitałów rozstrzygać będzie Walne Zgromadzenie, które może również podjąć uchwałę o przeniesieniu części lub całości kapitału pomiędzy poszczególnymi kapitałami i funduszami.
Kapitał Zakładowy Spółki może być podwyższony na mocy uchwały Walnego Zgromadzenia. Podwyższenie może nastąpić w drodze emisji nowych akcji albo przez zwiększenie nominalnej wartości akcji, zaś obniżenie kapitału zakładowego Spółki może nastąpić przez zmniejszenie wartości nominalnej akcji, połączenie akcji lub umorzenie części akcji.

Obniżenie kapitału zakładowego Spółki nie może nastąpić poniżej prawnie ustalonego minimum dla wysokości tego kapitału, jak również dla wartości nominalnej akcji.

Kapitał zakładowy Spółki wynosi 1.000.000.00,-zł i dzieli się na 2000 akcji imiennych
serii A, o wartości nominalnej 500.00,-zł każda. Wszystkie akcje serii A są akcjami zwykłymi imiennymi i nie mogą być zamieniane na akcje na okaziciela. Akcje serii A zostaną objęte przez Założyciela Spółki . Przed złożeniem wniosku o zarejestrowanie Spółki akcje obejmowane za wkłady pieniężne powinny być opłacone co najmniej w jednej czwartej ich wartości nominalnej. Wpłaty te powinny być dokonane w terminie siedmiu dni od daty założenia rachunku bankowego dla Spółki w organizacji. Wpłaty uzupełniające do pełnej wysokości wartości nominalnej akcji powinny być dokonane przez akcjonariuszy w terminie do siedmiu dni od zarejestrowania Spółki. Akcje obejmowane za wkłady niepieniężne powinny być pokryte w całości nie później niż przed upływem roku po zarejestrowaniu spółki

Akcje są zbywalne . W terminie do końca 2014 r akcje imienne mogą być zbyte tylko za zgodą Spółki za zgodą Zarządu w formie pisemnej. W razie, gdy Spółka nie wyraża zgody na zbycie wówczas powinna w terminie do dwóch miesięcy od daty zgłoszenia Spółce zamiaru przeniesienia akcji wskazać nabywcę akcji zgłoszonych do zbycia. Cena będzie w takim wypadku określona przez Zarząd na podstawie ostatniego rocznego bilansu Spółki. Przeniesienie akcji na nabywcę i zapłata za akcje powinny nastąpić w terminie do jednego miesiąca od dnia wskazania nabywcy.

Ponadto Skarbnik poinformował, że organami Spółki są m.in.: Walne Zgromadzenie, Rada Nadzorcza i Zarząd. Walne zgromadzenie obraduje jako zwyczajne i nadzwyczajne. Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd najpóźniej w ciągu sześciu m.-cy po upływie każdego roku obrotowego. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd
z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek Rady Nadzorczej albo na wniosek akcjonariusza lub akcjonariuszy przedstawiających co najmniej jedną dziesiątą kapitału zakładowego.

Radny Adam Martyniszyn zaproponował umieszczenie w Statucie zapisu, aby Powiat Kluczborski zachował pakiet większościowy Spółki, który umożliwiłby powiatowi sprawowanie dozoru. Przewodniczący Komisji poinformował, że trzeba to skonsultować z prawnikami. Starosta oświadczył, że jeśli będzie to tylko możliwe zostanie to wprowadzone.

Radny Wiktor Naumik wystąpił z propozycją, aby w treści statutu znalazł się zapis, że
,,właścicielem niezbywalnego pakietu akcji jest Powiat Kluczborski”.

Radny Piotr Wiecha odnosząc się do propozycji w/w radnego stwierdził, że jego zdaniem statut jest dobrze opracowany pod względem formalnym i nie powinno się w nim nic zmieniać. Zdaniem Starosty Kluczborskiego wszelkie zmiany musiałyby być skonsultowane
z prawnikami.

Radny Adam Martyniszyn zaproponował, aby w art.9 pkt 1 została ustalona kwota wkładu niepieniężnego i kwota wkładu pieniężnego.

Skarbnik poinformował, że kwota wkładu niepieniężnego spółki ma wynieść około 850.00,-zł

Mowa jest o kwocie przybliżonej, gdyż wartość sprzętu ruchomego określi dokładnie tą kwotę, natomiast pozostała część będzie wniesiona wkładem pieniężnym z budżetu powiatu,
a o tym decydować będzie Rada Powiatu w odrębnych uchwałach.

Ponadto radny w art. 9 pkt.3 zawnioskował, aby ,,akcje obejmowane za wkłady niepieniężne powinny być pokryte w całości nie później niż przed upływem 6 m.-cy po zarejestrowaniu spółki”. Skarbnik poinformował, że taki zapis jest możliwy ale niepotrzebny, gdyż jest zapisem kodeksowym.

Radny Adam Martyniszyn po wyjaśnieniu Pana Skarbnika podtrzymał swój wniosek, gdyż radny uważa, że po 6 miesiącach będzie można stwierdzić jak spółka finansowo funkcjonuje. W związku z powyższym Przewodniczący Komisji poddał wniosek radnego pod głosowanie. W wyniku głosowania za wnioskiem opowiedziało się 2 członków komisji, wstrzymał się 1, przeciw głosowało 3. Wniosek radnego większością głosów przeciw został odrzucony.
Ponadto radny zaproponował, aby w art.14 w pkt.2 mówiącym, że ,,Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd, najpóźniej w ciągu sześciu miesięcy po upływie każdego roku obrotowego” zmienić zapis na ,, w ciągu 3 miesięcy po upływie każdego roku obrotowego”, w art.16 w pkt.2 mówiącym, że ,,Walne Zgromadzenie może podejmować uchwały bez względu na liczbę obecnych akcjonariuszy i reprezentowanych akcji, z zastrzeżeniem wypadków przewidzianych w przepisach prawa” radny proponuje, aby umieścić zapis
,, Walne Zgromadzenie może podejmować uchwały w obecności co najmniej 50% akcjonariuszy z zastrzeżeniem wypadków przewidzianych w przepisach prawa”.

Starosta wyjaśnił Panu radnemu, że w art. 16 pkt 2 nie można nanieść zmian, gdyż głosowanie odbywa się udziałami, a nie akcjonariuszami.

Skarbnik stwierdził, że w art. 16 pkt. 2 można umieścić zapis:,, Walne Zgromadzenie może podejmować uchwały bez względu na liczbę reprezentowanych akcji z zastrzeżeniem wypadków przewidzianych w przepisach prawa”. Propozycja powyższa nie została poddana pod głosowanie.

Radny Adam Martyniszyn zaproponował także zmiany w: art.18 pkt.2 , gdzie obecny zapis brzmiał ,,Kadencja członków Rady Nadzorczej trwa trzy lata, za wyjątkiem pierwszej kadencji, która trwa jeden rok” radny zaproponował, aby zapis brzmiał ,, Kadencja członków Rady Nadzorczej trwa trzy lata, za wyjątkiem pierwszej kadencji, która trwa 2 lata”, gdyż zdaniem radnego przez 1 rok nie można będzie adekwatnie ocenić działalności spółki.

Starosta wyjaśnił, że jego zdaniem oceny takiej można dokonać na podstawie jak spółka działa już po roku działalności /czyli pierwszej kadencji/.

Radny zawnioskował również, aby w art.18 pkt.1 brzmiącym ,, Rada Nadzorcza składa się
co najmniej z trzech członków, wybieranych przez Walne Zgromadzenie na wspólną kadencję” zmienić zapis na ,,Rada Nadzorcza składa się z nie więcej niż pięciu członków, wybieranych przez Walne Zgromadzenie na wspólną kadencję”. Powyższy wniosek radnego Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie. W wyniku głosowania za wnioskiem opowiedziało się 3 członków komisji, przeciw głosowało 2, wstrzymał się 1.
Wniosek radnego został przyjęty.

Radny wystąpił również z propozycją umieszczenia w art.22 dodatkowego punktu 5 mówiącego, że ,,poszczególnych członków Zarządu zatwierdza Walne Zgromadzenie akcjonariuszy na pierwszym z najbliższych posiedzeń”.

Ponadto radny uważa, że nad Zarządem Spółki powinna być sprawowana kontrola.

Mariusz Pieńkowski odnosząc się do propozycji w/w radnego stwierdził, że nie powinno się nic poprawiać, gdyż powyższy Statut opracowała osoba kompetentna.

Skarbnik poparł również zdanie radnego Mariusza Pieńkowskiego informując jednocześnie, że bardzo łatwo jest popełnić jakiś błąd przy dokonywaniu jakichkolwiek zmian.

Kolejno głos zabrał Pan Starosta, który poinformował, że są propozycje, by Zarząd Spółki składał się z dwóch osób czyli Dyrektor SPZOZ oraz Z-ca Dyrektora SPZOZ w Kluczborku, zaś w skład Rady Nadzorczej proponuje się, aby weszły następujące osoby: przedstawiciel wierzycieli, menadżer służby zdrowia /lekarz z autorytetem/ oraz prawnik.

Kolejno głos zabrał Przewodniczący Rady Powiatu Maciej Mularczyk, który stwierdził, że Komisja Zdrowia jego zdaniem powinna przyjąć projekt powyższego Statutu i tym samym dać możliwość do dalszego działania.

Pan Starosta podziękował za wypowiedź Panu Przewodniczącemu Rady Powiatu.

Następnie Skarbnik zabierając głos poinformował, że trzeba teraz szybko działać w kwestii opracowania projektów uchwał dotyczących przejęcia czyli wykonania umowy przewłaszczenia z ZOZ-em i podjęcia uchwał o aporcie.

Radny Adam Martyniszyn zapytał czy będzie możliwość otrzymania Statutu już
z poprawkami. Pan Starosta poinformował, że taki Statut otrzymają wszyscy radni.

W związku z brakiem zapytań Przewodniczący Komisji poddał projekt Statutu Powiatowego Centrum Zdrowia – Spółka Akcyjna w Kluczborku pod głosowanie. W obecności 6 radnych za przyjęciem opowiedziało się 4, wstrzymało się 2, nie stwierdzono głosów przeciw.

Ad.3.

Radny Wiktor Naumik zapytał czy prawdą jest, że gabinety korzystające z usług pracowni RTG będą ponosiły koszty za tzw. ,,gotowość” w kwocie 50.00-zł.

Pani Dyrektor SPZOZ wyjaśniła, że jest taka propozycja , w której ewentualną kwotą będzie kwota 30.00,-zł, która pokrywałaby opłacenie pracownika w tym czasie.
Pani Dyrektor umotywowała powyższą sytuację tym, że pacjenci z gabinetów prywatnych kierowani są do pracowni RTG w godzinach nawet późno wieczornych, gdzie w chwili obecnej nie byłoby możliwości wykonania prześwietlenia.

Przewodniczący Komisji poprosił o przedstawienie jak obecnie przedstawia się funkcjonowanie Pogotowia Ratunkowego.

Pani Dyrektor SPZOZ poinformowała, że na dzień dzisiejszy w funkcjonowaniu nic się nie zmieniło. Pogotowie zabezpiecza całodobową opiekę medyczną.

W nowym systemie Pogotowie Ratunkowe ma funkcjonować tylko na wypadek ratowania życia. Mają istnieć dwa zespoły wyjazdowe, które będą finansowane ze środków NZOZ-u, jednak nie jest rozstrzygnięta kwestia, kto ma finansować dyspozytorów i sanitariuszy
i ratowników medycznych.

Radny Adam Martyniszyn stwierdził, że obawia się dojścia do takiej sytuacji, że dzisiejszy skład posiedzenia za dwa trzy lata będzie prosił, aby ktoś przejął szpital za przysłowiową złotówkę razem z majątkiem tylko po to, żeby w powiecie była prowadzona działalność medyczna zamknięta.

Kolejno Przewodniczący Komisji przedstawił zebranym pismo jakie wpłynęło do komisji

od położnych /Specjalistyczna Praktyka Położnicza ,Nasze Zdrowie”/, które w związku z art.114 ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zostały zobowiązane przez Opolski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Opolu do zebrania deklaracji w ilości 6000 kobiet na jedną położną rodzinną. Złożenie takich deklaracji jest warunkiem do bezpłatnego korzystania ze świadczeń wykonywanych przez położne/rodzinne na rzecz wszystkich kobiet w ciągu całego ich życia. Położne w w/w piśmie zwracają się z prośbą o nagłośnienie i rozpropagowanie informacji o obowiązku składania deklaracji przez kobiety.

Radny Wiktor Naumik odnosząc się do powyższego pisma uważa, że jest to niewykonalne aby zebrać tak dużą liczbę podpisów.

Naczelnik Wydziału Ochrony i Promocji Zdrowia poinformował, że w tej sprawie zostały już rozesłane pisma do dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych i podstawowych z prośbą
o rozpropagowanie wśród dziewcząt i rodziców.

Zdaniem radnego Adama Martyniszyna zbieranie tak dużej ilości deklaracji jest paradoksem, a robi się to jedynie dlatego, by tego typu działalność zlikwidować.

Radny uważa, że Komisja Zdrowia powinna zwrócić się do NFZ z informacją, że pozyskane środki ze złożonych deklaracji nie pozwolą na utrzymanie pielęgniarek położnych.

Jeśli chodzi zaś o pielęgniarki środowiskowo-rodzinne komisja również powinna zająć stanowisko.

W związku z powyższym radny Wiktor Naumik wystąpił z wnioskiem, aby komisja opracowała stanowisko w formie protestu do NFZ w przedmiotowej sprawie.

Wniosek radnego Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie w wyniku którego jednogłośnie 6 głosami za został przyjęty.

Innych spraw nie poruszano. W związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim za i zamknął posiedzenie w dniu dzisiejszym.

 

Przewodniczący Komisji

Andrzej Jung

Protokołowała

Joanna Strzelczyk